sobota, 29 listopada 2014

Ekscytuj膮ce! Exciting!



Jak nie 艣piewa膰 hymnu dzi臋kczynienia za czasy i czyny, kt贸re objawiaj膮 nam drog臋-prawd臋-偶ycie nasze! Tak to lecia艂o! A nasze oczy widzia艂y i dajemy 艣wiadectwo!
TU JEST 15 minutowy wywiad z Donaldem Tuskiem, Przewodnicz膮cym Rady Europy! (w j臋zyku angielskim). Zatytu艂owany:


Jak si臋 nie cieszy膰! Jak nie by膰 dumnym Polakiem, Rodakiem!

pi膮tek, 28 listopada 2014

Moja antropologiczno-spo艂eczno-ko艣cielna teza (teoria?)



Mija 25 lat od wybor贸w, kt贸re znacz膮 symboliczny prze艂om, z uzale偶nienia od jednej partii i jej hegemona Zwi膮zku Radzieckiego. Wszystko im by艂o podporz膮dkowane, od skrawka ziemi, po my艣l. Umys艂 by艂 nawet zniewolony. Wszystko prawie by艂o narzucane z g贸ry. Nie tylko politycznie. Teoria sta艂a na stra偶y. Mysz si臋 nie mog艂a przecisn膮膰 w takim systemie, dlatego nazywany jest totalitaryzmem. Jednostka – niczym. Jednostka – bzdur膮. Kto skrycie o sobie lub o kim艣 pomy艣la艂, jako o podmiocie, musia艂 mie膰 wyrzuty sumienia, kt贸rego tak偶e w ich teorii nie by艂o. Cz艂owiek by艂 bzdur膮 i niczym. System – wszystkim. 

Mo偶na by艂o studiowa膰 – na wszystkich kierunkach wy偶szych studi贸w by艂a wyk艂adana ekonomia polityczna i marksizm - materialistyczn膮 wizj臋 wszystkiego. In偶ynier te偶 musia艂 by膰 fachowcem od nadrz臋dnych teorii. Stosunk贸w spo艂ecznych, cz艂owieka, nauki, techniki. 艢wiadomo艣膰 by艂a wypadkow膮 stosunk贸w produkcji. Tak zwana baza kszta艂towa艂a, i panowa艂a nad, tak zwan膮 nadbudow臋. Kultura by艂a tak偶e tylko nadbudow膮. Baz膮, 艣rodkami produkcji i stosunkami produkcji kierowa艂a partia, to znaczy pa艅stwo, w kt贸rym o wszystkim decydowa艂a partia. Nie to, 偶e ca艂a, tylko w niej najlepsi, wybrani, biuro polityczne centralnego jej komitetu. M贸zg socjalizmo-komunizmu. Sam b臋d膮c wzorowany na budowie cz艂owieka, ale temu przeczy艂. Popl膮tanie z pomieszaniem. Nico艣膰 i bzdura rz膮dzi艂y 45 lat nami. Ci膮gn臋艂y w d贸艂. Czy musi up艂yn膮膰 tyle samo lat, 偶eby艣my odbili si臋 od dna i na powierzchni臋 wyp艂yn膮艂 wolny my艣l膮cy podmiotowo cz艂owiek?!

Kto 偶y艂 wtedy i spogl膮da do ty艂u widzie膰 musi wszechw艂adne pa艅stwa z central膮 w Moskwie: PRL, ZSRR, Blok Wschodni, Uk艂ad Warszawski... Rewolucj臋 naukowo-techniczn膮 te偶, cho膰 jej nigdy nie by艂o i by膰 nie mo偶e, bo to konstrukt ideologiczny. S膮 zmiany, bywaj膮 skokowe, rewolucyjne, w r贸偶nych dziedzinach, nakr臋caj膮 jedne drugie, ale nie ma takich mi臋dzy nimi zale偶no艣ci, 偶eby by艂y (a偶) specjalnym mechanizmem, nowym bytem, dla zapewnienia zwyci臋stwa 艣wiatowego komunizmu.

Podmiotowo艣ci cz艂owieka, ani innych istnie艅, nie by艂o. Sumienia te偶 nie by艂o. Takie niezale偶ne od systemu cz膮stki zosta艂y wykluczone, wyrzucone, zabite na wszelkie mo偶liwe sposoby. W praktyce i teorii. W ca艂ej rzeczywisto艣ci. By艂 TOTALITARYZM. Pa艅stwo, partia, system – nie cz艂owiek.

Czy my, 偶yj膮cy wtedy, mogli艣my gdzie艣 by膰 wolni? Tak, pok膮tnie. W rodzinie, w w ko艣ciele, w prywatnych rozmowach w ma艂ym kr臋gu. W prze偶yciach sportowych, w arcydzie艂ach literackich, w salach koncertowych, w bibliotekach... Tam, gdzie szukali艣my prawdy i wolno艣ci, pi臋kna, gdzie chcieli艣my z uporem, studiowali艣my gor膮co, 偶arliwie my艣l ludzk膮, ludzkiego ducha twory, nie zakazane cenzur膮. Ksi臋偶a dla mnie byli przedstawicielami innego 艣wiata, stra偶nikami kr贸lestwa. Czy byli wtedy dla mnie normalnymi lud藕mi? Raczej nie. Inni. Autorytetami z definicji? Bez przesady. Taka kwalifikacja przys艂ugiwa艂a tylko Prymasowi Tysiaclecia.

Min臋艂o 膰wier膰wiecze wolno艣ci. 呕ycia w wolnym kraju, z w艂asn膮 konstytucj膮, parlamentem, rz膮dami, w system wielopartyjnym, demokratycznym, bez cenzury...

呕eby by膰 podmiotem w 偶yciu spo艂ecznym, politycznym, tak偶e religijno-ko艣cielnym, wsp贸lnotowym... trzeba mie膰 samo艣wiadomo艣膰. Kim jestem? Sk膮d i dok膮d zmierzam... Jaka jest moja droga-prawda-偶ycie. Jakie jest moje my艣lenie. Czy sam rozumiem siebie? Czy pokazuj臋 swoje my艣lenie? Czy je szlifuj臋, czy siebie doskonal臋 w dialogu? Z kim, z czym? Trudno by艂o zdobywa膰 t臋 wiedz臋 w minionym systemie, ustroju. Nieliczni j膮 posiedli. Czy s膮 gdzie艣 dost臋pne wyniki bada艅 nad skal膮 i efektem tego zagadnienia/problemu. Ilu ich? Ile nas?

To, co by艂o, wp艂ywa na to, co jest. Jest, bo by艂o. Tak lub inaczej, warto, trzeba analizowa膰, prze艣ledzi膰, pomy艣le膰, przemy艣le膰, bo to zbyt wa偶na sprawa.
PAMI臉膯 I TO呕SAMO艢膯. Czy trzeba bardziej uzasadnia膰 wag臋 tej pracy! Jej zaniedbanie graniczy z wsp贸艂odpowiedzialno艣ci膮 za z艂o, jakie si臋 ci膮gnie za starym ustrojem, systemem. Mija 25 lat transformacji na wielu p艂aszczyznach. To, co dotyczy cz艂owieka (i pojmowania cz艂owieka), jego formacji, mentalno艣ci... wp艂ywa na wi臋kszo艣膰 spraw, kt贸re dotycz膮 wszystkich nas. Nie wp艂ywa mo偶e tylko na matematyk臋, cz膮stki elementarne i technologi臋 spawania metali. Bez wzgl臋du na tzw. stan 偶ycia i cv. Na tzw. 艣wieckich i na tzw. duchownych zar贸wno. Co z tym dziedzictwem zrobimy, zale偶y g艂贸wnie od naszych dobrych lub z艂ych ch臋ci. Okoliczno艣ci 偶yciowe, zawodowe... mog膮 sprawi膰, 偶e je zminimalizujemy, lub przeciwnie.

Pa艅stwo ma uniwersytety, Polsk膮 Akademi臋 Nauk, niech dadz膮 nam zrozumienie. Ko艣ci贸艂 ma nas, tak偶e mnie, katechet臋 z 33-letnim do艣wiadczeniem. Wi臋c i ja musz臋 do艂o偶y膰 sw贸j g艂os, 艣wiadectwo. Szukanie prawdy i wolno艣ci nie by艂o dla mnie tylko teori膮. Splot艂y si臋 z 偶yciem. Poprzez moje osobiste wybory sta艂y si臋 moj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem. Te, pisane wielk膮 liter膮, wskazuj膮 na do艣wiadczenie i samo艣wiadomo艣膰 Jezusa z Nazaretu. Od niego wzi膮艂em t臋 tr贸jistn膮 formu艂臋. Sprawdza si臋 wy艣mienicie, jak nic innego. Daje poczucie absolutu, warto艣ci nie do podwa偶enia. Teoria (ka偶da?) wobec niej jest tylko podn贸偶kiem. C贸偶 po teoriach nieprzek艂adalnych na 偶ycie os贸b. Kt贸偶, jak osoba, mo偶e pozna膰, do艣wiadczy膰 sensu!

Zosta艂o mi wi臋c dane. To, co najwa偶niejsze w 偶yciu. Sens jeden jedyny, jak najwi臋ksza i najpi臋kniejsza per艂a. Jej zewn臋trzn膮 atestacj膮 (z epoki!) co te偶 nie bez znaczenia) s膮 dwa wyra偶enia Papie偶a-Polaka:
1) Powszechna Deklaracja Praw Cz艂owieka pozostaje jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych czas贸w
2) cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a, a wiara i rozum s膮 jak dwa skrzyd艂a, na kt贸rych duch ludzki unosi si臋 ku kontemplacji prawdy

Trzecia jego wypowied藕, kt贸ra nape艂nia mnie stale zachwytem jest odwa偶ne stwierdzenie, 偶e jest prawda, 偶e jest poznawalna, i 偶e jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej do cz艂owieka i 艣wiata, a dla wierz膮cego, tak偶e do Boga — pocz膮tku i celu wszystkich rzeczy, czyli taki styl my艣lenia oraz spos贸b intelektualnego podej艣cia do rzeczywisto艣ci, kt贸ry pragnie uchwyci膰 jej cechy istotowe i konstytutywne, unikaj膮c uprzedze艅 i schemat贸w.

Niestety uprzedzenia i schematy wi臋偶膮 (trzymaj膮 uwi臋zione) polsk膮 mentalno艣膰 (polskiego ducha) 2014. Ja z rodzin膮 do艣wiadczamy tego bardzo bole艣nie w ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym. Nast膮pi艂 w nim taki regres, 偶e wpychaj膮 dziecko w brzuch, chc膮c stworzy膰 nam inn膮 rzeczywisto艣膰. Tu na zwyczajnej drodze-prawdzie-偶yciem przeszli艣my polsk膮 drog臋 dziej贸w najnowszych. Z „emigracyjnym” epizodem w Legionowie. W Legionowie urodzony, w warszawskim akademickim szpitalu (na ul. Uniwersyteckiej, wej艣cie od pl. Narutowicza) jako student filozofii przyrody na Akademii Teologii Katolickiej – jednym z moich profesor贸w by艂 ten sam ks. prof. K.K艂贸sak, kt贸ry wychowywa艂, pe艂ni膮c obowi膮zki rektora, Karola Wojty艂臋 w tajnym seminarium kardyna艂a ksi臋cia Sapiehy - prze偶y艂em noc nawiedzenia 16 pa藕dziernika 1978, przez Taize i Francj臋 dojecha艂em do Solidarno艣ci RI w Strach贸wce, za艂o偶onej 3 Maja 1981, przez stan wojenny (13 grudnia zasta艂 mnie na Jasnej G贸rze) wszed艂em do katechezy, powo艂any przez ko艣ci贸艂, osobi艣cie przez ks. proboszcza J贸zefa Schabowskiego, tam dosta艂em chyba chrzest w Duchu, bierzmowania na reszt臋 pos艂ug w Ko艣ciele, poprzez w贸jtowanie w I kadencji samorz膮du w Polsce, a偶 po odkrycie Rzeczpospolitej Norwidowskiej... i dalej, dalej, dalej.

Za to, za t臋 drog臋 偶ycia, dzisiaj maj膮 nas w lokalnym ko艣ciele za nic. Gorzej, za oszust贸w, fa艂szerzy, gorszycieli... Ksi膮dz proboszcz odmawia c贸rce wydania opinii (zwyk艂e ludzkie 艣wi艅stwo, i premedytacja, 偶adna religijna nadprzyrodzono艣膰, ko艣cielna 艣wi膮tobliwo艣膰), cho膰 wystawi艂 rok temu, 偶eby – w domy艣le – dalej m贸g艂 rozgrywa膰 by艂y kanclerz ks. Wojciech Lipka, z pochodzenia s膮siad z Po艂azia, dr praw, a na ko艅cu intrygi, 偶eby mogli zanegowa膰 naszym dzieciom prawo do stypendium FDNT 呕ywego Pomnika Jana Paw艂a II i je odebra膰. Kradzie偶! W 偶ywe oczy. Po drodze jeszcze oskar偶enie 偶ony, 偶e zmniejszaj膮c op艂at臋 za kolonie (praktykowane w sytuacji, gdy turnus mo偶e nie doj艣膰 do skutku) okrad艂a Caritas diec. warszawsko-praskiej. Sama tego nie wymy艣li艂a, taka droga by艂a praktykowana przez w艂adze Caritas, tyle, 偶e tym razem podania rodzic贸w o wi臋ksze dofinansowanie nie dosz艂y na czas do dyrektora ks. Dariusza Marczaka. Ten ostatni szanta偶uje dzisiaj 偶on臋, dyrektork臋 szko艂y, 偶e j膮 oskar偶y przed Kuratorem Mazowieckim! A nasza szko艂a pierwsza za艂o偶y艂a Szkolne Ko艂o Caritas i wychowuje tak偶e poprzez wolontariat! Co oni zrobili z ko艣cio艂em lokalnym! Kto im si臋 przeciwstawi? Nikt z ksi臋偶y. Wszyscy si臋 boj膮.

Oni te偶 chcieli (planowali?), 偶eby kto inny wygra艂 u nas wybory samorz膮dowe 2014. Lubi艂em – z normalnej natury cz艂owieka, wiary i rozumu - i ks. proboszcza i by艂ego kanclerza, a gdyby kto艣 kiedy艣 sugerowa艂, 偶e mo偶emy w 2014 budowa膰 dwa r贸偶ne ko艣cio艂y na tej samej ziemi, nie by艂bym w stanie sobie tego wyobrazi膰, ale tak si臋 sta艂o. My – ten kt贸ry by艂 zawsze i jest ci膮g艂o艣ci膮, w zgodzie z przesz艂o艣ci膮, o ni膮 oparty, na niej wyrastaj膮cy. Oni – jaki艣 nowy, wed艂ug ziemskich rachub. 呕eruj膮 na niewiedzy, ma艂ej 艣wiadomo艣ci ludzi wiary, kt贸rzy boj膮 si臋 nawet pomy艣le膰 o sobie, jako o podmiotach Ko艣cio艂a. 呕e, z definicji i bezrefleksyjnie to, co m贸wi cz艂owiek w sutannie bardziej jest dla nich ko艣cio艂em, ni偶 oni - stoj膮cy daleko w 艣wi膮tyni i m贸wi膮cy „Bo偶e, miej lito艣膰 dla mnie, grzesznika”.
Ki czort podmienia ludziom m贸zgi i ko艣cio艂y?

Co mam jeszcze powiedzie膰? 呕e przez nich jestem na bezrobociu. 呕e za nic maj膮 du偶膮 katolick膮 rodzin臋 z tradycjami si臋gaj膮cymi Boles艂awa Prusa, II RP, Katynia... Po co! To ich nie rusza, maj膮 swoje 艣wieckie plany. Tacy oni duchowni, jak ja stra偶ak. Potencjalnie. Obraza boska? Na pewno. Przemilcz膮 i to. Zwyk艂e ludzkie, nieko艣cielne, ani religijne ma艂o艣ci.

Dwa ko艣cio艂y w Polsce s膮 faktem. Jeden, ten od zarania, jest w nas. Przez wiar臋 i rozum. Ten drugi? Nawet papie偶 m贸wi o nim „urz臋dniczy i klerykalny” i go nie chce, pr贸buje zmieni膰. W Polsce siedz膮 na sto艂kach urz臋dniczych w KEP i diecezjach, parafiach, dekanatach, s膮 instytucj膮, kt贸ra chce mie膰 wp艂yw na wszystko. Wczoraj najlepiej powiedzia艂 to profesor Norman Davies - „Polska ma tak偶e du偶y problem z Ko艣cio艂em. W latach 80. Ko艣ci贸艂 w Polsce by艂 wspania艂y. To by艂 taki parasol dla wszystkich, nie tylko dla wierz膮cych, ale dla ka偶dego, kto szuka艂 schronienia przed re偶imem. Teraz Ko艣ci贸艂 nie do ko艅ca odnajduje si臋 w wolnej Polsce. Nast膮pi艂 spory regres. Czasem wydaje mi si臋, 偶e chcieliby, 偶eby Polska by艂a jedn膮 wielk膮 parafi膮. Ale to si臋 nigdy nie stanie. Miejmy nadziej臋”. Nie tylko mam nadziej臋, ale daj臋 te偶 艣wiadectwo w艂asnym 偶yciem i 偶yciem du偶ej polskiej katolickiej rodziny, aby tak si臋 nie sta艂o. 呕yjemy na 艣wiadectwo prawdzie! „We have to have a privilege to talk about FACT in this planet" (prof. Noam Chomsky, ONZ)!

W 偶yciu najpierw s膮 fakty. One wraz poszukiwaniem i poznawaniem prawdy i decyzjami staj膮 si臋 nasz膮 droga-prawd膮-偶yciem. Dwie, trzy zacytowane zasady sformu艂owane przez Jana Paw艂a II sta艂y si臋 ich cz膮艣ci膮 immanentn膮. Oczywi艣cie, 偶ycie nie stoi w miejscu, b臋d膮 odkrywane nowe pi臋kne regu艂y, nowe zdania do cytowania... Jest Prawda. Ona wyzwala. Cz艂owiek to ten, kto zna siebie. W pa艅stwie, w Ko艣ciele, na ca艂ym globie i w Kosmosie. Dobra Nowina zwyci臋偶y.

chwa艂a i dzi臋kczynienie


z prawdy si臋 wy艂aniamy

i do prawdy wracamy
mnie nie b臋dzie
prawda pozostanie
w niej macie schronienie
i pocieszenie na wieki
szukajcie a znajdziecie

    tutaj: - (czwartek,27 listopada 2014, g. 16.32)

PS.
Na zdj臋ciu siostra
Alina Merdas RSCJ wr臋cza papie偶owi list od szko艂y w Strach贸wce, z pro艣b膮 o pomoc i b艂ogos艂awi臋艅stwo dla Rzeczpospolitej Norwidowskiej (marzec 2003)!


艣roda, 26 listopada 2014

Na powierzchni i pod


Nikt nie jest p艂askim nale艣nikiem. Mamy trzy wymiary, i wi臋cej. Wag臋, wzrost, kolor oczu. Jeste艣my cia艂em uduchowionym. Duchem uciele艣nionym. Nie wiem, czy kolejno艣膰 jest wa偶na i co m贸wi, nie zastanawia艂em si臋 jeszcze.
Wiem, 偶e ka偶dy 偶yj膮cy cz艂owiek musi mie膰 centralny uk艂ad nerwowy. Najbardziej rozwini臋ty ze wszystkich istot 偶ywych. Nale偶ymy do gatunku homo sapiens. Do czego jeste艣my zdolni – m贸wi膮 wieki. Jestem przedstawicielem tych, kt贸rzy za sw贸j najwi臋kszy skarb uwa偶aj膮 zdolno艣膰 do wiary i my艣lenia, do zgodnej wsp贸艂pracy wiary i rozumu.
Poetycki j臋zyk Papie偶a Polaka znalaz艂 wyra偶enie „Wiara i rozum (Fides et ratio) s膮 jak dwa skrzyd艂a, na kt贸rych duch ludzki unosi si臋 ku kontemplacji prawdy”. Unosz臋 si臋, kontempluj臋 i ja. Chc臋 wykaza膰 za pomoc膮 prostej metody, 偶e tak jest i jak si臋 to dzieje w naszej/mojej codzienno艣ci. Zbieram – po prostu – wypowiedzi z Facebooka. Przypomn臋, 偶e ka偶dy post, r贸wnie偶 komentarz, odpowiada na najbardziej kluczowe dla naszej rozumno艣ci pytanie - „o czym teraz my艣lisz”. Sumuj膮c chwile, otrzymuj臋 m贸j obraz. I podobie艅stwo do innych, a nawet do Boga samego.
1) Jak si臋 nie cieszy膰! U nas ju偶 po wyborach. Wewn膮trz-szkolny wr贸g (przeciwnik?) gminny, parafialny zosta艂 nazwany po imieniu. Rozpoznany - bez z艂udze艅 i niedopowiedze艅! Czas na dialog jest zawsze, ale kto z nich i z naszych mieszka艅c贸w podejmie? Owszem, zn贸w uaktywni艂 si臋 na moim blogu (uprawia hejterstwo w komentarzach) anonim sprzed jakiego艣 czasu. Nie zmieni艂 nicku "znajomy 111. Chyba mu bardziej pasuje 666 (jak wszystkim hejterom). Na czas kampanii wyborczej umilk艂. Kto艣 mu/im doradzi艂?! Ale czas ju偶 powiedzie膰 do艣膰 „anonimom” w gminie, parafii itd. Wynik wyborczy u nas zobowi膮zuje do wi臋kszej obywatelskiej odwagi.
Has艂o m膮drych ludzi powinno brzmie膰 na najbli偶szy czas WSZYSCY WYGRALI艢MY (Lech Wa艂臋sa). Wykorzystajmy wpadki do EDUKACJI OBYWATELSKIEJ oczywi艣cie, jeste艣my dopiero na pocz膮tku budowania dojrza艂ej demokracji, oczywi艣cie, 偶e PONADPARTYJNEJ! Obywatelskiej w艂a艣nie :-) ♥ Wszystkie g艂osy stabilizuj膮ce sytuacj臋 w Polsce przyjmuj臋 ciep艂o, z ulg膮: Prezydenta, obecnego i by艂ych, Marsza艂ka/贸w, Premiera z Vice-Premierem (koalicja rz膮dowa), niekt贸rych przedstawicieli opozycji. Mam nadziej臋, 偶e najwi臋ksza mniejszo艣膰 wi臋kszo艣ci opozycyjnej nie zburzy nam kraju/Warszawy w czarn膮 rocznic臋... jak w Ferguson, bo policjant nie zosta艂 oskar偶ony.
Dla mnie wyci膮ganie z wybor贸w samorz膮dowych radykalnych wniosk贸w rozci膮gaj膮cych si臋 na funkcjonowanie (by膰, albo nie by膰?) ca艂ego pa艅stwa jest g艂贸wn膮 osi膮 nieporozumie艅? manipulacji! Spostrze偶enia, raczej wyci膮ganie daleko id膮cych wniosk贸w/postulat贸w o zasi臋gu og贸lnokrajowych, o kszta艂cie demokracji itd. nie mog膮 podwa偶a膰 tego, co jest istot膮 tych wybor贸w, czyli WA呕NIE wybranych w贸jt贸w, burmistrz贸w... radnych na najni偶szych szczeblach. Dziwi臋 si臋 m臋tnej debacie medialnej, 艂owienie niezdrowych ryb. Tak - chyba niewiele pomo偶emy sobie. Najpierw odpowiedzmy zawsze, czym co艣 jest. I ewentualnie dopiero wtedy, jak mo偶e by膰 lepsze.
Paradoks listopadowy 2014 - to, co nas najmniej interesuje (wyb. do sejmik贸w) skupia i wywo艂uje najwi臋ksze debaty, a raczej g艂贸wnie ZAM臉T. Wniosek: podatno艣膰 na zam臋ty.
Powiedzia艂 oszust w sercu swoim "wybory zosta艂y sfa艂szowane".
M膮dry zapyta艂: kt贸re? By艂o tysi膮ce wybor贸w. Wybrano prawid艂owo setki (tysi膮ce) w贸jt贸w, burmistrz贸w, prezydent贸w miast, radnych gmin, a mo偶e i powiat贸w
:-)

Co do radnych sejmik贸w, niech sprawdzaj膮, podwa偶aj膮, wysy艂aj膮 protesty do s膮d贸w. Tu i tam do tych najni偶szych naszych wybor贸w te偶, mog艂y si臋 zdarzy膰 kr臋tactwa jakie艣 ma艂e, ma艂ych kr臋taczy, nie jeste艣my narodem samych 艣wi臋tych?! musz臋 dopowiedzie膰, bo mi zarzuc膮, 偶e... Nie wierzmy oszustom!
Bada膰, bada膰, bada膰. W komisji, w kt贸rej siedzia艂a 偶ona, te偶 by艂a m膮偶 zaufania kandydatki na w贸jta, nauczycielki tej samej szko艂y, w kt贸rej by艂a siedziba komisji, a kt贸rej 偶ona jest DyrKa :-) Chyba nic jej/im nie umkn臋艂o, pytajcie!

Ale nie wylejcie dziecka z k膮piel膮. Bada膰 wszystko, ale bez 艂amania zasad demokracji i zdrowego rozs膮dku! Wiary i rozumu my艣l膮cych os贸b! WYBRANI te偶 maj膮 jakie艣 prawa. No i 82% wa偶nie g艂osuj膮cych, a my艣la艂o mo偶e ze sto, 偶e dobrze. B艂臋dy - do s膮d贸w, jasne! Czy czysto liczbowe proporcje tez nic Wam nie m贸wi膮? Prawo mniejszo艣ci?! A偶 tak jeste艣cie nowocze艣ni
;-)
Co si臋 sta艂o, to jest. Fakty. Poszli艣my do wybor贸w, w skali kraju by艂o ok 47%, u nas by艂a frekwencja ponad 60%. Wrzucili艣my g艂osy. W mojej rodzinie 7 (dw贸jka dojdzie w nast臋pnych, a mo偶e nawet wi臋cej). Starali艣my si臋 odda膰 wa偶ne g艂osy i pewnie takie by艂y (99% pewno艣ci :-) , dokszta艂ci艂em si臋 w Internecie, kto jest kto, bo nie ma mo偶liwo艣ci zna膰 wszystkich, tym bardziej m艂odzie偶 nasza. Wybrali艣my w贸jta, nasz wewn膮trzszkolny wr贸g gminny i parafialny przegra艂. W sobot臋 poznali艣my wyniki do naszego sejmiku, nic nadzwyczajnego, jest jak by艂o przez poprzednie kadencje. Adam Struzik pewnie zn贸w b臋dzie Marsza艂kiem. Itd. itp. Acha, w niedziel臋 wieczorem by艂o show telewizyjne (rozbie偶no艣膰 z exit poolem ma艂o mnie dziwi, przy tylu (ile u nas?) g艂osach niewa偶nych. I tak to pewnie wygl膮da dla wi臋kszo艣ci z nas! kt贸rzy oddali艣my wa偶ne g艂osy. Nie znam ani jednej osoby, kt贸ra odda艂a niewa偶ny. O niewa偶nych m贸wi膮 ci, kt贸rzy oddali wa偶ne. I robi膮 dodatkowe emocje, nawet histeri臋. Polityka powyborcza. Zamiast edukacji? Ciekawy jestem bada艅 naukowc贸w, wyrok贸w s膮d贸w, je艣li b臋d膮 protesty... Co powie kt贸ry polityk, wiem z g贸ry. A Wy nie? I dajmy wi臋cej g艂osu WYBRANYM w wa偶nych wyborach 2014! Niewa偶ni do s膮d贸w!
"Krewni kandydat贸w w komisjach" jako fakt antydemokratyczny, to z艂y argument dla niekt贸rych. By艂 czas, 偶e Prezydent i Premier Rzeczpospolitej Polskiej byli z jednej rodziny. Jak brat z bratem bli藕niakiem bli偶ej by膰 trudno (uzale偶nionymi od siebie, ale oficjalnie dwa niezale偶ne organy pa艅stwa ;-) . Dla mnie to „pa艅stwowe” zgorszenie do ko艅ca 偶ycia. Nie zapomn臋. Mamy bli藕niaki.
Papie偶 Franciszek w Strasburgu! Wizyta niepa艅stwowa, nie – pa艅stwowa watyka艅ska, ale franciszkowa i obywatelska! Spojrzenie z Argentyny i Watykanu na Europ臋! A my na siebie?! ♥ Czy dyskusja o Misiu Puchatku w jednej z polskich gmin, to tylko poczucie polskiego humoru, czy a偶 miara polskiego narodowego katolicyzmu?
Najgorsz膮 chyba wypowiedzi膮 dla mnie by艂a ta - "Los tych wybor贸w to los Judasza. Musi sko艅czy膰 na szubienicy" (przedstawiciel Ruchu Narodowego).
W komisjach wyborczych siedzieli cz艂onkowie naszych rodzin, s膮siedzi, bli藕ni... Kto tym terrorystom, s艂ownym agresorom powie BASTA! Terrory艣ci zastraszaj膮 spo艂ecze艅stwo wolnych ludzi w XXV Rocznic臋 odzyskania Wolno艣ci, niepodleg艂o艣ci, kt贸r膮 艣wi臋towali艣my 11 dni temu. SKANDAL W BIA艁Y DZIE艃.
Dyskutujmy, szukajmy rozwi膮za艅 bez takiej wrogo艣ci i hase艂!
2) Ucze艅 gimnazjum Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej przypomnia艂 mi (w komentarzu do mojego bloga), 偶e kiedy艣 zapisa艂em my艣l/艣wiadectwo o ma艂偶e艅stwie:

czym jest ma艂偶e艅stwo?
zwi膮zkiem zakochanych
po偶膮dliwych siebie
na 偶ycie
w 偶yciu
na 艣mier膰
w 偶yciu i 艣mierci

bez 艣lubowania
(przyrzeczenia)
podpis贸w
piecz膮tek
si臋 nie da?

chyba nie
nikt nie ma
a偶 tyle wiedzy
i dobrej woli
nie zna
siebie samego?
Jej? Jego?

trzeba wiele przej艣膰
na szczyty
oboz贸w za艂o偶y膰
trwa膰
ufa膰
kocha膰
przebacza膰
szuka膰
pyta膰
prze艂amywa膰

po latach
co艣 zostaje?
mo偶e dopiero si臋 zaczyna
w艂a艣ciwa pami臋膰
to偶samo艣膰
Ogr贸d 呕ycia
i metafizyka
wszystko zobaczymy ze szczytu?
Jestem wdzi臋czny uczniowi/czytelnikowi, bo akurat par臋 dni temu wpisa艂em si臋 do grupy na Facebooku pn. „Dyskusje o ma艂偶e艅stwie”, da艂em tam, podzieli艂em si臋. TAK! Ma艂偶e艅stwo to najbardziej Bo偶y/mistyczny i seksualny sakrament. Trzy w jednym. Duchowe i cielesne si臋 w nas dwojgu spotykaj膮. Uca艂uj膮 si臋 sprawiedliwo艣膰 i mi艂o艣膰 i wierno艣膰. :-)
3) To, co zosta艂o nam dane w Legionowie w latach 1982-89 nie mija. To 偶yje. Jest 偶yciem. W nas i poza nami. Duch 艢wi臋ty, ani chybi! Nie ma innego wyja艣nienia. Chwa艂a Tobie Bo偶e. Wpisa艂em to wczoraj wieczorem, rzutem na ta艣m臋, g艂os Anio艂a wo艂a艂. Przem贸wi艂 wpisem jednej z nas (od „Listu do Papie偶a” itd) - „Jedena艣cie lat temu Agnieszka odesz艂a od nas Dzi艣 kolejny raz modlili艣my si臋 za Ni膮 w ko艣ciele „na g贸rce” w Legionowie. Tam jest jednak klimat jakiego niestety nie odczuwam w mojej obecnej parafii. Dzisiaj by艂a bardzo uroczysta Msza 艢w w intencji m艂odzie偶y. M艂odzie偶 ka偶dego 25 dnia miesi膮ca uczestniczy we Mszy 艢w 偶eby przygotowa膰 si臋 do 艢wiatowego dnia m艂odzie偶y. Z zachwytem patrzy艂am na tych m艂odych ludzi, kt贸rzy z takim zaanga偶owaniem uczestniczyli w tej mszy. Ka偶dego roku o tej porze mam r贸偶ne odczucia. Jestem z艂a na ca艂y 艣wiat, 偶e stoj臋 nad Jej grobem i pytam dlaczego? A po Mszy 艢w Jestem wyciszona i spokojna jak utulone dziecko z p艂aczu. Pozdrawiam was wszystkich serdecznie i dzi臋kuj臋 偶e kiedy艣 偶e艣my si臋 spotkali...” - Pi臋kne 艣wiadectwo dajesz. Dzi臋kuj臋/my! A tu dam Ci jeszcze jednego (jest!) pi臋knego ksi膮dza od chorych w Pucku... do pos艂uchania. 艢wiat i Ko艣ci贸艂 s膮 wielkie! Zbudowane na osobie i jej prawach. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a ! Pozdrawiam! (stary katecheta)
Ks. Jan Kaczkowski zdaje sobie spraw臋 ze zbli偶aj膮cego si臋 "prze艂omowego w 偶yciu momentu, jakim b臋dzie 艣mier膰". - Ale ja jako wierz膮cy mam to szcz臋艣cie, 偶e staram si臋 nie wpa艣膰 w czarn膮 dziur臋 rozpaczy i mie膰 perspektyw臋. Chocia偶 nie zawsze jest 艂atwo, nie b臋d臋 struga艂 chojraka.”
4) Kto z nas, Solidarno艣ciowc贸w 1980/81 do偶yje tych lat, co AK-owcy, 艂agiernicy, to te偶 b臋d膮 z nami rozmawia膰, zbiera膰 艣wiadectwa. 艢mieszny zawistny nar贸d 偶yje (jeste艣my?) w tzw wsp贸lnotach lokalnych: parafiach, gminach, szko艂ach, NGO'sach nawet itd. itp. A to Polska w艂a艣nie. Tacy w艂a艣nie jeste艣my?! A pami臋膰 i to偶samo艣膰, p贸ki my 偶yjemy?
A jeszcze 艂atwiej przyjdzie Wam powiedzie膰 o nas dobre s艂owo po 艣mierci, bo nas nie b臋dzie!

Pod linkiem jest
film "艁AGIERNICY", dosta艂em z pro艣b膮 o rozpropagowanie, co z rado艣ci膮 czyni臋 niniejszym. Kto z nas, Solidarno艣ciowc贸w 1980/81 do偶yje tych lat, co AK-owcy, 艂膮giernicy, to tez b臋d膮 z nami rozmawia膰, zbiera膰 艣wiadectwa. 艢mieszny zawistny nar贸d 偶yje (jeste艣my?) w tzw wsp贸lnotach lokalnych: parafiach, gminach, szko艂ach, NGO'sach nawet itd. itp. A to Polska w艂a艣nie. Tacy w艂a艣nie jeste艣my?! A pami臋膰 i to偶samo艣膰, p贸ki my 偶yjemy?
A jeszcze 艂atwiej przyjdzie Wam powiedzie膰 o nas dobre s艂owo po 艣mierci, bo nas nie b臋dzie!
Syn - minie pismo, lecz ty spomnisz, wnuku... Tak zn贸w odczyta on, co ty dzi艣 czytasz... Ale on spomni... NAS, bo NAS nie b臋dzie! TAK TO LECIA艁O. Tak to dzia艂a w艣r贸d nas.
Dzisiaj wa偶niejsze s膮 emocje prawie-narodowe, kto przeciw komu, na jak膮 parti臋 wrzuci艂 g艂os, w jakiej diecezji/parafii 偶yje i jakich ma lub nie dusz-pasterzy. Pe艂na wzgl臋dno艣膰. Hulaj duszo polsko-katolicka. My czekamy na "widzenie" u arcybiskupa i przedstawienie swojej sprawy. Proboszcz wije si臋 jak mo偶e, 偶eby nie z艂o偶y膰 naszego listu w kurii. Sami wydzwaniajcie, umawiajcie si臋. Nie jest/em naszym/Waszym po艣rednikiem. On ma w艂adz臋 nad sob膮, jej s艂u偶y. Jak wi臋kszo艣膰 polskich ksi臋偶y?! Jaki艣 z艂y duch nimi rz膮dzi, wp艂ywa na nich, wi臋c raczej daremne ich kazania. Ksi膮dz pyta – w imieniu biskupa? - "w jakiej sprawie"? Jakby w og贸le nie rozumia艂 istoty ko艣cio艂a-wsp贸lnoty, swojej roli s艂ugi wsp贸lnoty, 艂膮cznika z biskupem itd. itp. To nie s膮 pewnie schorzenia tylko w naszej diecezji. Wiara nie 艂膮czy si臋 w narodzie (wielkiej cz臋艣ci?) z rozumem.
Smutne - dla mnie bardzo - jest to, 偶e o pierd贸艂kach to mo偶emy na Fb wymienia膰 lajki, srajki itd w niesko艅czono艣膰, ale jak o czym艣 wa偶nym powiedzie膰 w naszym (katolickim) narodzie, odpowie cisza. Ko艣ci贸艂 nam/m贸j b臋dzie milcza艂! Paradoks? Nie! - zgorszenie, zaniedbanie i czyste z艂o. I Pan Jurek (reprezentant tzw. 艣wieckich) i Ksi膮dz Jaros艂aw (reprezentant tzw. duchownych) omin臋li szerokim 艂ukiem (nie pierwszy raz) zaproszenie do rozmowy na ciut bardziej duchowym polu (duchowo-intelektualnym, wiary i rozumu), bo...?! Bo w polskim ko艣ciele, polsko-narodowym(?) tak mamy/maj膮 :-( 
NOWA EWANGELIZACJA, zapach owiec, czy zapach zakrystii i siebie samych? ♥
Propozycji spotkania i rozm贸w jest bez liku, na przyk艂ad: 1) wiara i rozum, 2) synod nt. rodziny (ma艂偶e艅stwo!), 3) o naszym kr贸lestwie Bo偶ym, o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, nie w abstrakcyjnym(!), o 艣wietle na o艣wiecenie nas wszystkich... dla os贸b i narod贸w, o doskona艂o艣ci bytu, o rozwi膮zaniach, kt贸re mamy dla siebie i dlatego m贸wimy o nich innym (nie na odwr贸t)...!!! TYLE TYLE DOBREGO! NIESKO艃CZONO艢膯 DOBRA I OCEAN DZI臉KCZYNIENIA! To s膮 TEMATY! Kim s膮 ci, dla kt贸rych... to jest wa偶ne? Czym jest dla nich Kr贸lestwo? Jak je poznawali? Jak chc膮 przekaza膰 nast臋pnym pokoleniom? Przecie偶 kto艣 za nas tego nie zrobi !!! ♥ ♥ ♥
Papie偶 od pocz膮tku pontyfikatu zapowiada艂 zmiany w Kurii Rzymskiej... centralne struktury Ko艣cio艂a sta艂y si臋 "staro艣wieckim kr贸lestwem, kt贸re ma niewiele ma wsp贸lnego ze wsp贸艂czesnym 艣wiatem... [KURIE] ta grupa przyzwyczai艂a si臋 do przywilej贸w i godno艣ci" !!!!! CZEKAM/Y!! Kiedy, kiedy, kiedy... to i my dostaniemy wi臋cej tlenu w Strach贸wce i gdzie indziej! ♥ Franciszku ratuj!! osoby i rodziny tak偶e w Ko艣ciele!
Mam bardzo roboczy podzia艂 na katolicyzm polsko-narodowy i biblijno-personalistyczny. Czemu daj臋 akurat dzisiaj? Bo lada chwila ten polsko-narodowy zrobi swoje kaplice na ulicach (manifestacje 13 grudnia, na przyk艂ad). Ale w膮zniejsze stokro膰, 偶eby biblijno-personalistyczny przem贸wi艂, wystawi艂 na 艣wiat艂o czystego dialogu. Cz艂owiek cz艂owiekiem si臋 doskonali... ko艣ci贸艂 celebracyjny i ko艣ci贸艂 synodalny, urz臋dowy i wsp贸lnotowy, podzia艂贸w czy jedno艣ci...
Od wczoraj nie otwiera艂em Fb, po pod艂ym wpisie Jurka! Mia艂em do艣膰 manipulacji, chamstwa polsko-narodowego-katolicyzmu. Nie wchodzi si臋 do czyjego艣 domu, by obra偶a膰 gospodarzy. Rozmowa - tak. Wymys艂y, podejrzenia, oskar偶enia - NIE. R贸b/cie to na swojej/swoich stronie/stronach. Mariusz, czy m贸g艂by艣 rozmawia膰 na moim profilu ze mn膮, a nie z Gazet膮... tak膮, czy inn膮?! Ja m贸wi臋/pisz臋 to, co ja my艣l臋, nie co my艣li/pisze kto艣! S膮 og贸lno-stosowalne zasady cytowania, powo艂ywanie si臋 na czyje艣 wypowiedzi. Znamy je i stosujemy, nieprawda偶, my, ludzie wykszta艂ceni ;-)
Po 24 godzinach na tyle doszed艂em do siebie, 偶e mog臋 postawi膰 pytanie Jurek Jurkowi, czy przeczyta艂e艣 tekst Jaros艂awa Makowskiego (Kaczynski przeciw Ko艣cio艂owi, analiza nowego podzia艂u spo艂ecznego w Polsce) w Rzepie(!!). Co znalaz艂e艣 tam przeciwko Jaros艂awowi Kaczy艅skiemu? Czy przeprosisz?
Adam przejrza艂em ca艂膮 histori臋 dysputy pod postem pt „Trup w urnie”. Nie wiem ju偶 dlaczego to (si臋) tutaj wpisa艂em, nie gdzie indziej. W r贸偶nych miejscach pisa艂em jednocze艣nie. Zdanie, kt贸re zacytowa艂em wstrz膮sa mn膮 i teraz. Ci, kt贸rzy si臋 nim pos艂uguj膮, takim argumentem, dali mi mocno w ko艣膰. Dopisa膰 jeszcze mo偶na by "pos艂ugujecie si臋 papie偶em". Tak ohydnie traktuj膮 mnie/nas w moim ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym, wi臋c moje wyczulenie na niedostatki 偶ycia w Polsce 2014 ma zasadniczo innego adresata. Prosz臋, by we wszystkich rozwa偶aniach o demokracji i 偶yciu publicznym w Kraju nad Wis艂膮, KONIECZNIE uwzgl臋dnia膰 faktor ko艣cielny. Nie 偶yjemy w izolowanych sferach, jeste艣my jednym spo艂ecze艅stwem. Je艣li Wy macie szcz臋艣cie i Was omin臋艂o manipulowanie Wami przez struktury ko艣cielne, to niech tak pozostanie (ale ka偶demu mo偶e si臋 zdarzy膰 przeprowadzka, albo zmiany osobowe na gorsze tam, gdzie mieszkacie). O koncepcjach pa艅stwa si臋 nie wypowiadam, s膮 lepsi do tego. O ko艣ciele i jego wsp贸艂decydowaniu o kulturze 偶ycia wsp贸lnego TAK! TAK! TAK! to ca艂a moja droga-prawda-偶ycie. U偶y艂e艣 okre艣lenia u偶ywanego w grupach duszpasterskich „ZRANIENIE”. 呕e jestem zraniony przez Ko艣ci贸艂! Nie, to nie jest zranienie! To by艂oby tanie wyt艂umaczenie. To jest n贸偶 w plecach! Ca艂ej rodziny! Za rodzic贸w karz膮 dzieci zabieraj膮c stypendia FDNT! Tu, w diecezji warszawsko-praskiej mieli chyba plan na zmian臋 ustroju tej cz臋艣ci kraju? Na narodowo katolicko-wyznaniowy. ps. Pytaj moje dzieci, co my艣l膮: Hela, 艁azarz, kiedy艣 dumni stypendy艣ci, i pozosta艂e, ich znajomych, przyjaci贸艂. Jaki Ko艣ci贸艂 w nowym pokoleniu buduj膮 "oni". Mamy przyk艂ady, 偶e i w Ko艣ciele s膮 czarne charaktery, nawet chodz膮 naszymi ulicami, Watykanu te偶. Nie na nich zbudowany jest Ko艣ci贸艂. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a. Cz艂owiek w nich – te偶! (nie urz膮d, ranga i funkcja). Non abbiate paura!
Nie chc臋 zamyka膰 si臋 na nikogo, nawet z Jurek po 24 godz. oddechu mog臋 wznowi膰 dialog. Na jego potrzeby wys艂ucha艂em drugi raz P. Kowala. Nie mog臋 tylko zmusi膰 si臋 czasem do lektury przemielonej, przetrawionej tre艣ci. Gdyby艣 m贸g艂 sprecyzowa膰 Tw贸j punkt widzenia, to jak najch臋tniej przeczytam i wyra偶臋 swoje, SVP! Co do narodowych katolik贸w, to moje uproszczenie, na podstawie tych go艣ci, kt贸rzy zechcieli ze mn膮 rozmawia膰, bez sutann i w. Serdecznie pozdrawiam ♥
No w艂a艣nie. Mo偶na o wszystkim debatowa膰 i decydowa膰, zgodnie z prawem i kompetencjami. Bogu dzi臋ki za 1980 i za XXV lat Wolno艣ci! Jak nie droga to prawda, jak nie prawda, to 偶ycie, jak nie 偶ycie, to droga i tak zawsze ta tr贸jca (wy)prowadzi na zielone pastwiska i wody spokojne :-) Dlatego trzeba 偶y膰 w dialogu, ale nie mog臋 si臋 go doprosi膰 nawet w tzw. wsp贸lnocie lokalnej: parafie, gmina, szko艂y... :-)                                                                                  Wys艂a艂em - wi臋c i jednak - na adresy zgrupowane w moj膮 „list臋 szkoln膮”, z ksi臋dzem i DyrKa na czele, zaproszenie do grupy dyskusyjnej „Atei艣ci, agnostycy i tei艣ci Wo艂omina”. Stan naszych debat jest jednym z miernik贸w kondycji spo艂ecze艅stwa polskiego 25 lat po transformacji ustrojowej. 呕yjemy w wolno艣ci... Ksi膮dz dyrektor gimnazjum w Markach (Michalita) m贸wi dla RzN TV: - Spotkanie! Rozmowa! Przygotowanie do 偶ycia w d-i-a-l-o-g-u!” w reporta偶u z debaty w Markach przeprowadzonej w ramach Powiatowego Turnieju Debat organizowanego ju偶 po raz drugi przez Stowarzyszenie Rzeczpospolita Norwidowska. Reporter, te偶 ucze艅 gimnazjalny: Micha艂 Gawor (Strach贸wka/Rozalin). Iskierka nadziei! Dmucha膰, chucha膰, os艂oni膰 d艂o艅mi u艂o偶onymi w serce!
5) Polski paradoks (anty)ko艣cielny - my wpisywali艣my na sztandary: "Jednym z postulat贸w zawartych w Porozumieniach by艂a transmisja przez Polskie Radio Mszy 艣w. dla chorych, wywalczona przez stoczniowc贸w z Gda艅ska, z liderem "Solidarno艣ci" Lechem Wa艂臋s膮 na czele. By艂 to postulat podyktowany humanizmem i mi臋dzyludzk膮 solidarno艣ci膮 z chorymi, cierpi膮cymi, wi臋zionymi, odosobnionymi, pe艂ni膮cymi s艂u偶b臋 wojskow膮... Dzisiaj "oni" czyli ksi臋偶a i biskupi w wi臋kszo艣ci nie chc膮 z nami rozmawia膰 i zwyczajnie by膰 w naszym 偶yciu w Internecie. Wi臋kszo艣膰 u偶ywa go jako tablicy og艂osze艅 parafialnych lub gad偶et dla prywatnej przyjemno艣ci. "Im rozmawia膰 z nami zakazano".

Nasza diecezja warszawsko-praska (parafia WNMP, dekanat jadowski) chce ustanowi膰 rekord Guinnessa przemilczaj膮c nawet katechet臋 z 33-letnim sta偶em (
"艢wiadectwo polskiego katechety 1982-2012").
ko艣ci贸艂
to nie ten
lub tamten
facet w sutannie
kroju i koloru
na jego miar臋
mog膮 krzywdzi膰
cz艂owieka prostego
i wykszta艂conego

ko艣ci贸艂 to ci
kt贸rzy uwierzyli
i id膮 drog膮
Dobrej Nowiny
od lat
przez wieki
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
opoka w Ko艣ciele Domowym
   (艣roda, 26 listopada 2014, g. 8.59) wi臋cej tutaj.

wtorek, 25 listopada 2014

O kap艂a艅stwie i klechostwie :-)


Jak tylko zobaczy艂em TEN tytu艂, wiedzia艂em, 偶e musz臋 gdzie艣 udost臋pni膰. Jest dla mnie zaszczytem,


偶e mog臋 da膰 na swoim blogu. To tylko "Osobny 艣wiat". Nie b贸j si臋 trz贸dko kap艂a艅ska w moim ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym. Milczcie sobie, niszczcie cz艂owieka przemilczeniem/ostracyzmem, skoro sumienie i serce Wasze (kap艂a艅skie? klechowskie? - nie ja b臋d臋 os膮dza膰) nic Wam nie wyrzuca :-(

Biada mi, gdybym milcza艂 o naszych wielkich do艣wiadczeniach. O cudach! Po 33 latach katechizowania, b臋d膮c powo艂anym w stanie wojennym, do s艂u偶by i przyja藕ni z m艂odzie偶膮, wierz膮cymi i nie. Kiedy powstawa艂 wtedy ruch hospicyjny, by艂 moim/naszym naturalnym zainteresowaniem. Horyzontem zamierze艅. Nie by艂o nam dane.

Dzi臋kuj臋 ksi臋偶e Janie. Biada, gdybym wypar艂 si臋 swojej drogi-prawdy-偶ycia, bo si臋 komu艣 co艣 odwidzia艂o w parafii i kurii. Biada mi, gdybym przemilcza艂 wielkie rzeczy, kt贸re B贸g uczyni艂 w naszym 偶yciu w tych(!) ostatnich 36 latach.

"Tu jest link" na kr贸tki tekst wprowadzaj膮cy do rozmowy z ksi臋dzem Kaczkowskim, ale przede wszystkim na audycj臋 w Tr贸jce, w Polskim Radio, do wys艂uchania. Link do s艂uchowiska jest ukryty nad zdj臋ciem ksi臋dza Jana (w tek艣cie). S艂uchajmy razem!

PS.
Zdj臋cie pochodzi z cytowanego tekstu.

wtorek, 18 listopada 2014

Praca i niesprawiedliwo艣膰?


B贸g ukaza艂 nam pogodne oblicze.
Swoj膮 obecno艣膰 i moc.
W ostatnim 36-leciu pokoleniu mojemu.
Trudno t臋 prawd臋 przekaza膰,
nawet w parafii i diecezji.
Czy kto艣 pomo偶e katechecie?
Przejmie pa艂eczk臋?
呕eby nie by艂o za p贸藕no.
Nie ulecia艂o z wiatrem :-(

"Powszechna Deklaracja Praw Cz艂owieka,
pozostaje jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi
ludzkiego sumienia naszych czas贸w." (JPII)

Mieszka艅cy i emigranci,
wraz z przedstawicielami instytucji
mog膮 spotyka膰 si臋
tak偶e w salce parafialnej,
by porozmawia膰 o istniej膮cej sytuacji.”
(papie偶 Franciszek)

'Praca', 'ci臋偶ka praca', 'dalsza ci臋偶ka praca' robi furor臋 w wypowiedziach polityk贸w od samej g贸ry, po sam d贸艂. U偶ywa jej ch臋tnie w przem贸wieniach Pani Premier, jest obowi膮zkowo w wypowiedziach nowo-wybranych radnych, w贸jt贸w, burmistrz贸w, Prezydent贸w miast. Przez chwil臋 'praca' bywa po艂膮czona z wdzi臋czno艣ci膮 za wyb贸r na kolejn膮 kadencj臋. Wdzi臋czno艣ci膮 dla wyborc贸w, 偶e dali im realn膮 prac臋 na kolejne lata. S艂usznie. Praca nad prawd膮 i sprawiedliwo艣ci膮 nie mo偶e nigdy ustawa膰.

Bro艅 Bo偶e nie b臋d臋 i nie chc臋 w najmniejszym stopniu deprecjonowa膰. Chc臋 wskaza膰, 偶e inni te偶 w tym samym czasie pracuj膮. Chc臋 si臋 o nich upomnie膰. Ja te偶 wykona艂em i wykonuj臋 du偶膮 prac臋. Ci臋偶k膮? Sprawa wzgl臋dna.

Dlatego zbior臋 swoje wypowiedzi z ostatnich dni (najci臋偶szych dla przegranych). Przepraszam za powt贸rzenia. Cho膰 one wybijaj膮 co艣 na czo艂o.

1) My ju偶 zainwestowali艣my 7 g艂os贸w w lepsz膮 przysz艂o艣膰 :-)
Syn przyjecha艂 (przylecia艂?) na dw贸ch kulach, c贸rka oderwa艂a si臋 od kucia do kolokwium, wy艂o偶yli z w艂asnych kieszeni na bilety, bo b贸j o demokracj臋 w gminie, o by膰 lub nie by膰 matki, ojca, rodziny, jako艣 tak偶e RzN, o godno艣膰 lub pogard臋, fa艂sz lub szans臋 dla prawdy... A przed kim ten l臋k? Przed nauczycielk膮 z tej samej szko艂y, studentk膮 teologii itp. itd. A to Polska w艂a艣nie?! Bo偶e ratuj.
Takie absurdy (paranoja) tylko u nas? Kto艣, kto jest przeciwko firmie, chce wej艣膰 do zarz膮du, a nawet zosta膰 jej prezesem (W贸jtem)! 艢wiat wolny od dawna stuka si臋 w czo艂o.

A ju偶 po paru godzinach i z ka偶d膮 kolejn膮:

艢piewaj duszo moja. Gaude Alma Mater! Nieprzyjaciel szko艂y str膮cony z piedesta艂u mniema艅. Wy偶ej nie posi膮dzie. A przyjaciele, cia艂o z cia艂a, krew z krwi tej szko艂y weszli do Rady Gminy. Od wczoraj si臋 ciesz臋, cho膰 (po)zna艂em wtedy tylko pierwsz膮 cz臋艣膰 rado艣ci - dla kolegi-nauczyciela Sebastiana i pani Eli ze szkolnej kuchni dosz艂a p贸藕niej z oficjalnymi wynikami. Im i nam wszystkim g-r-a-t-u-l-u-j-臋.

Pok贸j Tobie Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej! wszystkim uczniom, rodzicom, nauczycielom, pracownikom i DyrKa♥

Prawda zawsze - wcze艣niej lub p贸藕niej - si臋 obroni. Fa艂sz za艣 b臋dzie kiedy艣 i ostatecznie str膮cony w czelu艣膰, gdzie p艂acz i zgrzytanie z臋bami. Tak si臋 dziej膮 dzieje, i tak - Dobra Nowina!
A mistrz贸w i promotor贸w dialogu, nieogl膮daj膮cych si臋 na partie, ale tworz膮cych miejsce spotkania i rozmowy dla wszystkich, potrzeba i potrzeba i potrzeba... ♥

2) Na pytanie czy moja rado艣膰 jest "w og贸le", czy za co艣 konkretnego odpowiem tyle, co widz臋 na teraz i pojmuj臋. Przegra艂o nasze sta艂e zagro偶enie od 12 lat, nauczycielka starej daty, bardzo starego my艣lenia, pokr臋cona, przeciwna szkole, nie-bo-nie, bo nie ona by艂a na pocz膮tku, nie jej s艂owo... zatruwaj膮ca wszystko nieufno艣ci膮 i manipulacj膮. Nie tylko, 偶e nie b臋dzie w贸jtem, ani ju偶 radn膮 gminy - te偶 na tym polu kombinowa艂a przeciwko szkole, i przeciwko DyrKa, jak mog艂a. Posun臋艂a si臋 a偶 do wyrzucenia dyrektorki w艂asnego miejsca pracy ze swoich kont w Internecie, i do napuszczania ludzi, by wywie藕li DyrKa na taczce, pisania na ni膮 skarg/donos贸w gdzie tylko popad艂o: do Kuratora, Biskupa... Nie do pogodzenia z rozumem i wiar膮. Dlaczego ma b艂ogos艂awie艅stwo ks. proboszcza obecnego, bo poprzednich - nie do pomy艣lenia. I kurii? Teraz zamieni艂a si臋 z m臋偶em, on b臋dzie radnym (PSL). ALE!!! Radnym zosta艂 m艂ody cz艂owiek, generation next. Nauczyciel (z listy obecnego w贸jta, oficjalnie popieranego przez tzw. Mazowieck膮 Wsp贸lnot臋 Samorz膮dow膮). W贸jt ba艂 si臋 do tej pory przyzna膰 otwarcie do nas, stan膮膰 w 艣wietle przeciwko 20-letniej szeptanej propagandzie poprzednika przeciwko nam (ja, wed艂ug propagandy - siewca nienawi艣ci, DyrKa - prze艣laduje dzieci i nauczycieli...). Te偶 jest a偶 tak ambitny, 偶e nas wypchn膮艂 z tej wsp贸lnoty, ale pal sze艣膰. Jest bratankiem- chrze艣niakiem przyjaciela szczerego, kt贸ry by艂 absolutn膮 praw膮 r臋k膮 w czasach Solidarno艣ci, a w I Kadencji przewodnicz膮cym Rady Gminy, ja za艣 jego/jej w贸jtem. Spikn膮艂 nas wtedy 贸wczesny proboszcz i b艂ogos艂awi艂, g艂osi艂 patriotyczne kazania w duchu i prawdzie itd. Ca艂ym sercem i rozumem by艂 z nami, my z nim - jak mo偶na by艂o 偶y膰, mieszka膰, czu膰, my艣le膰 i wierzy膰 inaczej? Ani wtedy, ani dzi艣! - cho膰 nowsza w艂adza duchowna... jak wy偶ej tysi膮c razy si臋 偶ali艂em, kl膮艂em itd. Nie b臋d臋 powtarza艂. 
Ot贸偶 nowy radny nauczyciel ma nowego ducha. Ucze艅 naszej szko艂y. Kiedy chodzi艂 do kl. 8(?) ch艂on膮艂 narracj臋 o Strach贸wce i Norwidzie, Norwidzie i Strach贸wce. Wraz z koleg膮 z klasy poszli samotrzeci do biblioteki, kazali sobie da膰 wszystko o Norwidzie i nauczyli si臋 na pami臋膰 swoich ulubionych wierszy. Ma 27 lat, fachman od j臋zyka angielskiego i komputer贸w (ICT). Jako jedyny z cia艂a pedagogicznego (??) napisa艂 ju偶 w艂asne wnioski/aplikacje, wygra艂 granty z English Teaching, dzisiaj bez niego trudno sobie wyobrazi膰 szko艂臋... lideruje na swoim polu. Wymy艣li艂 Telewizj臋 RzN. DyrKa wpisa艂a co trzeba do wi臋kszego projektu, kupili kamer臋, zrobili warsztaty telewizyjno-filmowe... M艂odo艣膰 otwarto艣膰 i nadzieja. A druga radna z naszej szkolnej wsp贸lnoty - prawdziwie, a nie fa艂szywie jak poprzednia radna-nauczycielka - 偶yje szko艂膮, karmi j膮, pracuj膮c w szkolnej kuchni. Nie da si臋 tego wszystkiego rozumie膰, bez wiedzy, 偶e by艂y w贸jt (PiS do Rady Gminy!!! SKANDAL wi臋kszy ni偶 nieloty do Madrytu), by艂 sobie g艂贸wnie, na spos贸b despotyczny przez 16 lat, siej膮c codzienn膮 propagand臋 na najni偶szym ale skutecznym tutaj poziomie przeciwko historii wolno艣ci, pami臋ci, to偶samo艣ci, nam... Tu – u nas, w RzN - zaiste si臋 porobi艂o laboratorium rozumienia dziej贸w naszych najnowszych (36 lat) i wi臋cej, dalej, wy偶ej. Dlaczego? Norwid patrzy z g贸ry i na pewno wie, znaj膮c nas przenikliwie. JPII te偶 - od Niego si臋 zacz臋艂o 16 pa藕dziernika 1978 (ja bym zrobi艂 z tej daty 艣wi臋to narodowe Ojczyzny).

Co ze mnie by艂by za patriota i Bo偶y cz艂owiek, gdybym nie pokazywa艂 tego, co nas spotka艂o w naszej diecezji! Zamach na wielu poziomach. Na moj膮 33-letni膮 prac臋 katechety, na prac臋 Gra偶yny - jako dyrektorki, matki, spo艂ecznika (tak偶e w Ko艣ciele), na stypendia dzieci... Bez wyt艂umaczenia tego wszystkiego w szczero艣ci ludzkiej braterskiej "oni" nie maj膮 wiarygodno艣ci, czy tylko dla nas? Co z kolejnym pokoleniem?! Co z nimi? Zatracaj膮 siebie i nas?! W imi臋 czego? Skurczy艂 si臋 w nas cz艂owiek wewn臋trzny? Dyskusja o powi膮zaniu wolno艣ci z agresj膮, w studio telewizyjnym s艂ucha艂em jak tw贸rcy przepatruj膮 polskie dzieje i kultur臋 (du偶o Mickiewicza). Mickiewiczowskie „jako艣 to b臋dzie” i norwidowskie „praca w pocie swego czo艂a”.
Wiara, kt贸ra znalaz艂a drog臋-prawd臋-偶ycie raczej nie szuka ju偶 j臋zyka teologicznego, w wydaniu kaznodziej贸w. Po prostu jest odt膮d 偶yciem-prawd膮-drog膮. St膮d, do wieczno艣ci :-)

"Daj Bo偶e taki poziom BYCIA SOB膭 (jak uczennicy XXIII LO, Aleksandry Tietz, kt贸ra snu艂a refleksje nad "byciem sob膮" w konkursie Tischerowskim)!" - wszystkim PT Rodakom!
Poka偶/pokazujcie swoje my艣lenie! Swoj膮 wiar臋! Sw贸j rozum! POLSKO DORASTAJ DO EPOKI WOLNOSCI I OSOBY! Ko艣ciele w Polsce - to samo! Jeste艣my jednym ludem, podobne mamy problemy?! Wybierajcie/my jutro m膮drych, szczerych ludzi! Fa艂szywc贸w/manipulant贸w/karierowicz贸w odsiejmy przez sito rozumu i sumienia!

3) Ksi臋偶e Piotrze, ja w sprawie uczciwo艣ci. Spostrze偶enie 偶yciowe, do艣wiadczalne! O rzeczy drobnej, lub strasznej, zale偶y od k膮ta widzenia. O szczero艣ci na samym dole, w parafii. Pozna艂em wielu ksi臋偶y. W sprawie szczero艣ci zwyk艂ej ludzkiej w rozmowach z nimi jest niestety bardzo r贸偶nie. Przewa偶nie maj膮 w sobie wdrukowany mechanizm dzielenia 艣wiata na dwa: "nasz" i ten wsp贸lny. "Nasz" jest tajny, s膮 w nim sprawy nasze, kap艂a艅skie, diecezjalne, uk艂ad贸w... Dla obu maj膮 r贸偶ne etyki?! A o szczero艣ci m贸wi si臋 – do nas, jednostronnie - w ko艣ciele g艂贸wnie w kontek艣cie... spowiedzi. Wed艂ug mnie, to... faryzeizm. Instytucjonalnie ustanowiony/u艣wi臋cony. Bezwiedny? Sk膮d tyle wewn臋trznych tajemnic w ko艣ciele wsp贸lnocie? Niezwi膮zanych z dziedzin膮 wiary i rozumu, ale bardzo, bardzo ziemskich, przyziemnych, tego, nie tamtego kr贸lestwa... Kr贸lestwa nie sprawiedliwo艣ci, mi艂osierzdia itd. ale w艂adzy, pieni臋dzy, uklad贸w... Jak potem m贸wi膰 o szczero艣ci, uczciwo艣ci w 偶yciu publicznym? Je艣li nie ma wsp贸lnoty w nas - ko艣ciele, bez rozr贸偶nienia na "stany", bez tajemnic korporacyjnych ponad Jezusow膮 wsp贸lnot臋 braci i si贸str - to jak oczekiwa膰 jej w "艣wiecie" :-(

"Zabrak艂o g艂osu biskup贸w pi臋tnuj膮cego k艂amstwa, oszczerstwa i zwyczajne chamstwo pochodz膮ce ze 艣rodka Ko艣cio艂a" (ojciec Ludwik, dominikanin).

Katechet臋, po 33 latach pracy, powo艂anego w stanie wojennym do pracy i przyja藕ni z m艂odzie偶膮 w Ko艣ciele, zaszczuwaj膮... Naszym dzieciom zabieraj膮 stypendium FDNT karz膮c za "winy" rodzic贸w itd. itd. Fa艂szywcy i manipulatorzy u wielu z nich w cenie, promowani nie tylko na plakatach wyborczych...
:-(

Ojcze Ludwiku, niech B贸g ma ojca w opiece i chroni przed jadem i atakami polsko-katolickich patriot贸w, w sutannach i bez! Niech namiot Tw贸j b臋dzie szerszy ni偶 Dawidowych cedr贸w las! Bo dzi臋ki takim jak Ty, 偶yjemy jeszcze w mocy ducha, w jedno艣ci i ci膮g艂o艣ci wiary i rozumu od wiek贸w ♥ ♥ ♥

Wi臋c podzia艂y s膮 w nas. G艂臋biej ni偶 sobie u艣wiadamiamy i si臋 przyznajemy?! W szko艂ach, parafiach, gminach, nawet rodzinach. Wybory samorz膮dowe to tak samo 偶ycie-prawda-droga ca艂a jak w innych wyborach. Np. nasz by艂y w贸jt, 艂ajdak, kr贸tko m贸wi膮c (W贸jtokracja), znalaz艂 si臋 na li艣cie PiS do Rady Powiatu. Ani on nie jest krasnoludkiem, ani krasnoludki go tam nie umie艣ci艂y, cho膰 jego obraz prawdziwy wisi w archiwalnych numerach gazet lokalnych i na moich kontach. Nauczycielka, "nie-kole偶anka" z naszej szko艂y (przeciw nazwie, hymnowi, drodze my艣li, idea艂贸w i dziej贸w...) opowiada膰 mo偶e co jej si臋 podoba, nie rozmawiaj膮c o niczym - w tym, jakie ma plany dla o艣wiaty - w szkole, DyrKa „sadzaj膮c na taczce”, tajna studentka teologii z jawnym poparciem ks. proboszcza. W Olsztynie facet oskar偶any o gwa艂t/y jest w drugiej turze. Nie da si臋 oddzieli膰 spraw lokalnych od ca艂okszta艂tu drogi-prawdy-偶ycia, kt贸re dokumentuj膮 nas, weryfikuj膮 wszystko.
Spr贸bujcie mi to wyt艂umaczy膰! Jak i to, 偶e kto艣 taki a taki, znany a偶 za dobrze i publicznie, pomimo wielu artyku艂贸w, 艂atwo osi膮galnych w prasie lokalnej, pokazuj膮cych jego rz膮dy w gminie przez 16 lat, z przesz艂o艣ci膮 w PZPR, znalaz艂 si臋 na listach Prawa i Sprawiedliwo艣ci! M艂oda demokracja? Analfabetyzm wt贸rny? Lubimy by膰 oszukiwani, gwa艂ceni, by膰 kandydatami na ofiary (przypadki znane wiktymologii)...?

Problemy s膮 wi臋c wi臋ksze, g艂臋bsze... Kondycja polskiego spo艂ecze艅stwa 25 lat po, mentalno艣膰, zdolno艣膰 samodzielnego my艣lenia, odwaga dzielenia si臋 swoim my艣leniem. Dam przyk艂ad objaw贸w na moim/naszym terenie. Starosta z PiS startuje do sejmiku mazowieckiego. Na ulotce wyborczej, po "lewej" stronie du偶e najwa偶niejsze has艂o "PSL czy PiS - wybierz gospodarza Mazowsza". Ale rekomenduje kandydatk臋-nauczycielk膮 od zawsze PSL, m膮偶 jest szefem tej partii w gminie, na w贸jta gm. Strach贸wka, bezdusznie? bezmy艣lnie? zwi臋kszaj膮c nasz b贸l g艂owy. Rekomenduje te偶 Marsza艂ek z PSL Struzik. Pr贸cz by艂ego w贸jta, wyj膮tkowego ladaco, jest na li艣cie PiS do Rady Powiatu i inna anty-szkolna pere艂ka przyjaci贸艂ka nieprzyjaci贸艂ki, i jej vice-prezes Stowarzyszenia Przyjaci贸艂 Strach贸wki, jej m膮偶 te偶 idzie z PSL do gminy. Itd. itp. Tylko cel-w艂adza, 偶adnej refleksji, rozumu, sp贸jno艣ci, krytycyzmu, czyli ZASAD! 呕adnych rozm贸w o warto艣ciach. A m贸j ko艣ci贸艂 stoi us艂u偶nie nad nimi i b艂ogos艂awi, kropi wod膮 艣wi臋cona, nad nami odprawia egzorcyzmy. Hipokryzja? Zak艂amanie zwyczajne? Rezydenci lobby gejowskiego z Watykanu? Ki czort?! Niszcz膮 rozum, wiar臋, dezintegruj膮. Bo偶e wybacz im, ale najpierw napraw, to z艂o publiczne!.. 艢wi膮tobliwo艣膰 mieszaj膮c z analfabetyzmem? idiotyzmem? zdziecinnieniem? wyrachowaniem. Z艂o, z艂o, z艂o zawsze i wsz臋dzie...? A kysz!

Podzia艂 terytorialny poziom贸w 偶ycia, pogl膮d贸w itp - sprawa dla socjolog贸w, polityk贸w. Ale podzia艂y na polu tzw. wsp贸lnot lokalnych to nasza sprawa. Oby艣my znale藕li adekwatne sposoby dialogu. W mojej gminie (zawsze w艂膮czaj膮c w to parafie i wszystkie inne formy zorganizowania) s膮 podzia艂y, dialogu - niet! I jego promotor贸w ci膮gle nie wida膰 na horyzoncie :-(

U nas zdarzy艂a si臋 okropna sytuacja nieszczero艣ci, manipulacji w pe艂nym 艣wietle diecezjalnym. Podczas wizytacji biskupiej (i bierzmowania) ksi膮dz urz膮dzi艂 dwa obiady/kolacje. Co samo w sobie jest niesmaczne, ale mo偶e szczup艂o艣膰 miejsca, albo inne praktyczne powody - po szczerym podaniu do wiadomo艣ci - mo偶na by zrozumie膰, cho膰 NIKT Z NAS nie dzieli swoich go艣ci na lepszych i gorszych. Ale co najgorsze, do pierwszego sto艂u zaprosi艂 W贸jta, Przewodnicz膮c膮 Rady, Dyrektork臋 Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, radnych... Do drugiego "lepszych": ksi臋偶y z okolicy i nauczycielk臋-kandydatk臋 i kandydata, jej m臋偶a. By艂o przed kampani膮 wyborcz膮, ale to wszystko by艂o ju偶 w podszewce. Nauczycielka by艂a te偶 radn膮. Bo co? Bo nie zni偶yliby si臋, by usi膮艣膰 przy wsp贸lnym stole z W贸jtem, Przewodnicz膮c膮 Rady, Dyrektork膮 Szko艂y?!!! A chcieliby rz膮dzi膰, m贸wi膮c, 偶e s膮 dla wszystkich! Kpi膮, o drog臋 pytaj膮... Jak d艂ugo ludzie b臋d膮 im wierzy膰 i ich znosi膰!

To by艂o i pozostaje tak膮 obrzydliwo艣ci膮 w oczach naszych, takim skandalem i zgorszeniem, 偶e jak tu dalej m贸wi膰 kazania?! Czy bez szczero艣ci/uczciwo艣ci jeste艣my Ko艣cio艂em? Zak艂amanym?! Gorsz膮cym? Gorszycielem? W 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Czy to tylko u nas si臋 zdarzy艂o? Ksi臋偶e Piotrze, biskupi, kardyna艂owi (kard. Dziwisz dziwi si臋 gorsz膮cym klubom nocnym w swoim mie艣cie)... i tak dalej. Wiem, papie偶 Franciszek jest inny i na to by nie pozwoli艂. Ale i u nas bez otwartego dialogu, bez s艂owa przeprasza, wyja艣nienia, mo偶e nawr贸cenia i wi臋kszego pojednania stajemy si臋 zgorszeniem tego 艣wiata. Nie艣wiadomo艣膰 grzechu publicznego? - nie istnieje. Nie ma takiej opcji.

4) "Prawda zawsze - wcze艣niej lub p贸藕niej - si臋 obroni. Fa艂sz za艣 b臋dzie kiedy艣 i ostatecznie str膮cony w czelu艣膰, gdzie p艂acz i zgrzytanie z臋bami. Tak si臋 dziej膮 dzieje, i tak - Dobra Nowina!" To偶 to biblijny j臋zyk i sprawy. Eschatologia. NIE! - we wst臋pnym po艣cie nie ma niczego, co mi przypisujesz. To, 偶e Ty masz z艂膮 wol臋 - trudno. Ale 偶e mo偶na Ciebie uwa偶a膰 za nieformalnego porte-parole tej cz臋艣ci naszego Ko艣cio艂a w Polsce, niefranciszkowego, niesoborowego, nie - Ko艣cio艂a w 艣wiecie wsp贸艂czesnym (lumen gentium?) - TO BARDZO Z艁Y ZNAK. SMUTNE.

Katolicki prawdziwie przeor znad morza potrafi poprosi膰 na Facebooku - „Klasztor szczeci艅skich dominikan贸w w Szczecinie zaczyna dzi艣 swoje rekolekcje w Wise艂ce. Prosimy, wypraszajcie nam 艢wiat艂o Ducha”!

Jak dzisiaj m贸g艂by si臋 rozwija膰 Ko艣ci贸艂, wzrasta膰 duchowo, intelektualnie, spo艂ecznie - zakony, klasztory, parafie, wsp贸lnoty takie i inne, bez Internetu?! Najbardziej powszechnego 艣rodka komunikacji, tak偶e w powszechnym Ko艣ciele, czyli Katolickim. Nowe technologie mog膮 wzbogaci膰 nasz dialog. Nie zast膮puj膮c spotka艅 osobistych. Ale ci, kt贸rzy nie chc膮 si臋 "odkry膰" i pokaza膰 swojego my艣lenia, unikaj膮 i Realu i Internetu :-(
B贸g da艂 nam ziemi臋 i talenty, nauk臋, sztuk臋, technologie... do jej zamieszkiwania w prawdzie i dobru i pi臋knie! I bratersko-siostrzanej wsp贸lnocie!Trzymajcie si臋 Dominikanie ze Szczecina, zgromadzeni na rekolekcjach w Wise艂ce! Contemplata aliis tradere! ♥ Dzisiaj my Was modlitw膮 otaczamy! Bo te偶 w to wierzymy. Wiar膮 i rozumem. B贸g z Wami. I My, w Nim! ♥

5) LITANIA DZI臉KCZYNIENIA

za co dzi臋kujesz
pisz z namys艂em powoli
swoj膮 litani臋
litania dzi臋kczynienia
m贸wi o tobie prawie wszystko
definiuje dobrego cz艂owieka
ka偶dego cz艂owieka definiuje
jego litania dzi臋kczynienia
naszych osiem b艂ogos艂awie艅stw
za 偶ycia i po 艣mierci

(niedziela, 16 listopada 2014, g. 7.45

6) U nas kandydatka PSL na w贸jta, pod nazw膮 w艂asn膮 jak膮艣, niby swojego komitetu, nauczycielka Zespo艂u Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej nieuznaj膮ca nazwy, hymnu, drogi, pami臋ci i to偶samo艣ci, negacjonistka (nie uznaje 偶e by艂a Solidarno艣膰, bo ja a nie ona j膮 wtedy zak艂ada艂a, zreszt膮 jej wtedy tutaj nie by艂o, jest spod Siedlec, ale szykuje si臋 na moj膮 nast臋pczyni臋 jako katechetka!). Co jest jej najwi臋ksz膮 si艂膮 dzisiaj? Ksi膮dz proboszcz, zapatrzony w ni膮 jak w "Zwierciad艂o sprawiedliwo艣ci”. Wed艂ug mnie, i z do艣wiadcze艅 mojej diecezji to jest gorsze zagro偶enie wolnego my艣lenia, wolnych os贸b ufundowanych na wierze i rozumie. Niestety!

Krystyna w pierwszych s艂owach po przegranej zapowiada dalsz膮... wojn臋.
Mam zrozumienie dla przegranych, znam z 偶ycia ten stan duszy. Bardzo trudny do prze偶ycia. Gdyby艣 Krystyna (i Tw贸j sztab) zechcia艂a zaprzesta膰 wojny przeciwko gminie, szkole, kole偶ankom, kolegom, dyrektorce... by艂oby lepiej. Tobie i nam wszystkim. Tobie – nauczycielce „Wiedzy o spo艂ecze艅stwie”, studentce teologii, prezesce Stowarzyszenia Przyjaci贸艂 Strach贸wki i nam Zespo艂owi Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej i zwyk艂ym mieszka艅com.
Czy naprawd臋 Tobie i twoim sympatykom tylko wojna s艂u偶y? Po sam gr贸b?! Czy偶by艣cie byli ulepieni z innej gliny?!!
Polecam do przemy艣lenia "aby byli jedno". "Wsp贸lne dobro", kt贸rego u偶ywasz na ulotkach, trzeba wydyskutowa膰. Tylko w otwartym i pokojowym dialogu mo偶emy je zobaczy膰, realizowa膰, doskonali膰 (si臋).

Nauczycielka-kandydatka-studentka-prezeska brutalnie ko艅czy iluzj臋. Potrzebuje(j膮) walki. Utrzyma膰 "nar贸d gminny" w stanie wrzenia. Potrzebuje podzia艂贸w w szkole i w parafii.

7) Podzia艂 terytorialny poziom贸w 偶ycia, pogl膮d贸w itp - sprawa dla socjolog贸w, polityk贸w. Ale podzia艂y na polu tzw. wsp贸lnot lokalnych to nasza sprawa. Oby艣my znale藕li adekwatne sposoby dialogu. W mojej gminie (zawsze w艂膮czaj膮c w to parafie i wszystkie inne formy zorganizowania) s膮 podzia艂y, dialogu - niet! I jego promotor贸w ci膮gle nie wida膰 na horyzoncie :-(

Ktp - patrzysz jednym okiem na 艣wiat i cz艂owieka, jak cyklop? Dyskutuj膮c ze mn膮, w paru zaledwie przedstawicielach (tak naprawd臋 - jednym?) omijasz hymn dzi臋kczynienia nieustannie rozlegaj膮cy si臋 na mojej drodze-prawdy-偶ycia? By m贸c ods膮dza膰 od czci i wiary. By m贸c wszystko zarzuca膰 – jak leci. Pytasz, czy po tych wyborach zmieni si臋 klimat i duch kurii w mojej diecezji? W膮tpi臋 :-( 

Kiedy milczy proboszcz i kuria, papie偶 przychodzi nam z odsiecz膮 (rewan偶 za Jana III Soboieskiego?) w sprawie dialogu powszechnego z zaanga偶owaniem parafii - Pi臋kny przyk艂ad i motywacja z Rzymu, od Papie偶a. S膮 napi臋cia miedzy star膮 i now膮 emigracyjn膮 spo艂臋czno艣ci膮. W spo艂eczno艣ci lokalnej s膮 napi臋cia. Mo偶na si臋 spotka膰, na przyk艂ad w salkach parafialnych... KO艢CIELE PO CO JESTE艢? Bez pracy dla prawdy, traci si臋 wiarygodno艣膰!

Napi臋cia, podzia艂 jest te偶 faktem w spo艂eczno艣ci w Strach贸wce. Ja tez ci膮gle i ci膮gle wo艂am, pisz臋, prosz臋 - SPOTKAJMY SI臉 ROZMOWIE O WSP脫LNYCH SPRAWACH. Wynik dzisiejszych wybor贸w sprawy nie rozwi膮偶e. Za nas nikt tego nie zrobi! Mamy 艣wietlic臋 wiejsk膮 przy OSP, 艣wietlic臋 w 
Zesp贸le Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej, mo偶e znalaz艂oby si臋 jakie艣 miejsce w parafii?!

Mo偶na oczywi艣cie odepchn膮膰 dialog, powiedzie膰 jeszcze nie... zawsze nie?! Ale dobra z tego nie b臋dzie!
Gdzie jest ten dialog w parafii, gminie itd. pod nazw膮 geograficzn膮 STRACH脫WKA?? Gdzie to poszukiwanie pokoju i prawdy w dialogu Polak贸w? W powiecie (pisa艂em do Starosty z PiS, do pani 呕elazowskiej z PSL), Ko艣ciele (pisa艂em do arcybiskupa, kurii, ks. proboszcza prosi艂em)... Bez dialogu buszuj膮 demony, budz膮 si臋 upiory (na odwr贸t?) wsz臋dzie, na ka偶dym z wymienionych p贸l! Bo, co B贸g z艂膮czy艂 w kraju nad Wis艂膮, cz艂owiek (nawet w sutannach czarnych i kolorowych) niech nie rozrywa!

8) Rozmawiajmy te偶 du偶o i g艂o艣no o pracy w komisjach wyborczych! Bo dziel膮 nas politycy wielcy i mali, u偶ywaj膮c has艂a „fa艂szerstwa wyborcze”. A w nich przecie偶 – w komisjach na wsiach i w miasteczkach, miastach – mo偶e by膰/siedzie膰/pracowa膰 ka偶dy z nas, doros艂ych obywateli. My sami, albo cz艂onkowie naszych rodzin, s膮siedzi, bliscy znajomi, przyjaciele, bli藕ni... itd. W ca艂ej r贸偶norodno艣ci 偶yciorys贸w, pogl膮d贸w... Dziewi臋膰 odr臋bnych os贸b, niepo艂膮czonych 偶adn膮 zmow膮, ani interesem, bo maj膮 r贸偶ne, bywa - sprzeczne mi臋dzy sob膮. Dlatego ufamy sobie, lub nie, patrzymy na r臋ce, sprawdzamy, tak偶e dla w艂asnego dobra, (kraju, gminy... ale i w艂asnego czasu, ka偶dy b艂膮d w liczeniu lub zapisywaniu kosztuje czas, nerwy, zrywanie ze snu i poprawianie sprawozda艅, narusza w nas w艂asne poczucie uczciwo艣ci, samopoczucie, sumienie... Inaczej si臋 tam nie przychodzi?! BO TO MY - POLSKA W艁A艢NIE. Synowie jej ojc贸w, c贸ry matek. Zwyczajna, codzienna Polska, brana t臋cz膮 zachwytu od zarania dziej贸w. Nie 偶adna inna, jaka艣 partyjna, wydumana na potrzeby propagandy?! Prezesie, nauczycielko nie dzielcie nas, Polski!
U nas w艂a艣nie – przez podejrzliwo艣膰 zatrut膮 - wszystkich cz艂onk贸w jednej z komisji wyrywali z 艂贸偶ek, bo pani m膮偶 nieufno艣ci przegranej kandydatki zechcia艂a sobie przypomnie膰, popisa膰/dopisa膰 do protoko艂u(?) papier贸w(?) swoje prywatne anse, SIEBIE uwieczni膰 i swoj膮 liderk臋?."P艂acz i zgrzytanie z臋b贸w"?

"W ca艂ym kraju trwa liczenie g艂os贸w oddanych w wyborach samorz膮dowych." To praca na elementarnym poziomie matematycznym.
Ludzie (Polacy) o nieczystych intencjach m贸wi膮 - jak zwykle - o oszustwach. Siewcy fetyszyzmu. Robi膮 polityk臋, czuwaj膮c, strzeg膮c podzia艂贸w w narodzie. Ani oni nasi (czyi?), ani katoliccy, ani godni szacunku, ani na te czasy. Ludzie o nieczystych sercach chc膮 podwa偶y膰 wszystko, co nie "ich"? Ani to Polska wed艂ug nich, ani wolno艣膰, ani demokracja, ani - Bro艅 Bo偶e - wolne wybory! Przez nich – mi臋dzy innymi – nie mo偶emy patrze膰 sobie prosto w oczy, prowadzi膰 szczerych otwartych dialog贸w spo艂eczno-publicznych
:-(

Dlaczego Prezes zamiast tylko si臋 cieszy膰, obra偶a zwyk艂ych ludzi. Nasze 偶ony, m臋偶贸w, dzieci... kt贸rzy siedzieli w komisjach wyborczych! Przecie偶 nie ustawionych przez jakiego艣 zielonego ludzika! Bezczelno艣膰. My艣la艂em, ze b臋dziemy mogli 偶y膰 spokojniej, zwyczajnie. W Komisji jest jeszcze 偶ona, DyrKa i syn, Andrzej. Jak on tak m贸g艂. 艢wi艅stwo. Prezes brutalnie ko艅czy iluzj臋. Potrzebuje/j膮 walki. Utrzyma膰 "nar贸d" w stanie wrzenia.

Tyle, 偶e mitologi臋 o fa艂szowaniu podtrzymuj膮 te偶 ksi臋偶a. To jest niepoj臋te, nie uwierzy艂bym, gdybym nie s艂ysza艂 jednobrzmi膮cych opinii/zda艅 po tej stronie. Jakby nie widzieli, nie rozumieli podstawowych mechanizm贸w, 偶e to my, MY POLACY zwyczajni, siedzimy w komisjach, liczymy, patrzymy sobie na r臋ce, ka偶dy kto chce dok艂ada jeszcze m臋偶贸w zaufania... To nie pa艅stwowi funkcjonariusze, wg prezesa zaprzedani fa艂szerze, ani inni urz臋dnicy partyjni. To my tam siedzimy Prezesie, ksi臋偶a, biskupi! Zwykli i na tyle r贸偶norodni, 偶e kontrolujemy si臋. W komisji jeste艣my z ka偶dej strony pogl膮d贸w, a nie jednolita zastraszona masa, bezwolna, jak za komuny. Jak mo偶na tak fa艂szowa膰 klimat 偶ycia w Polsce, sia膰 defetyzm mi臋dzy nas, jak k膮kol z艂y sieje w nocy podejrzliwo艣ci, i jeszcze to religijnym sosem podlewa膰!

9) Ksi臋偶e kardynale (krakowski), zach臋canie do modlitwy, s艂uszne. Ale synodalny styl i spos贸b bycia w gronie diecezjalnego duchowie艅stwa i w ka偶dej z parafii - wi臋cej 艣wiat mo偶e zmieni膰. Nie wszystko trzeba zrzuca膰 na Boga. Problemy by艂y, s膮 i b臋d膮 w 艣wiecie. Gorzej, 偶e my jeste艣my problemem. W Ko艣ciele. Czy ksi膮dz kardyna艂 wierzy w potencja艂, jaki drzemie i jest marnowany w nas, Ludzie Bo偶ym? W braku wsp贸lnoty mi臋dzy Wami i braku wsp贸lnot mi臋dzy wierz膮cymi na samym dole, w parafiach. A to Polska w艂a艣nie? Polski Ko艣ci贸艂 w艂a艣nie? Stereotypy dzia艂ania i dobre mniemanie o sobie. 呕adne tam soborowe gaudium et spes i lumen gentium, prawda! Wiara i rozum poznawane, dyskutowane na co dzie艅 w Realu i w Internecie? Z nami, w艣r贸d nas. To nie Wy? nieprawda偶! Owce maj膮 pachnie膰 pasterzami!! - to panuj膮ce przekonanie, niepodwa偶alne, no, nie! To czemu si臋 dziwicie. A jakie has艂a wpisali kandydaci do w艂adzy na plakaty wyborcze? Kto jest nauczycielem narodu? (Mater et magistra)
Dobra jest zawsze wi臋cej. Gdyby by艂o inaczej, 艣wiat ju偶 by nie istnia艂. Ot, taka moja matematyka dobra o z艂a. Pokrop mnie Panie hyzopem, a stan臋 si臋 czysty itd. :-)
Dialog powa偶nych ludzi, chrze艣cijan 艣wiadomych swojej wiary i rozumu, nie mo偶e si臋 nie podoba膰! Mo偶emy rozmawia膰 o wsp贸艂czesnym 艣wiecie, o czasach... to偶 w nich 偶yjemy. Mur tajemnic, intryg i zak艂amania - wciska si臋 wsz臋dzie tam, gdzie nie ma zwyk艂ej szczero艣ci mi臋dzy lud藕mi! Zwyk艂ej ludzkiej (nieksi臋偶owskiej, nie po ksi臋偶owsku dzielonej na swoich - korporacyjnie rozumianych - i nieswoich). Poka偶cie parafie, gdzie jest?! To jest chyba bardziej powszechna wada, ni偶 przywi膮zanie do wyg贸d i posiadania.

Gdy takie rozmowy – jak ta tutaj, od pkt.1 do pkt. 9, 10 i 11 - owszem z ca艂膮 r贸偶norodno艣ci膮 osobowo艣ci, spojrze艅, do艣wiadcze艅... gotowych dzieli膰 si臋, nie by przekona膰, ale by dawa膰 艣wiadectwo swojej drogi-prawdy-偶ycia - stanie si臋 codzienno艣ci膮 naszych tzw. wsp贸lnot lokalnych: parafii, gmin itd. Polska b臋dzie wi臋ksza i pi臋kniejsza i silniejsza! Czas monotonii, monolog贸w, czyli jednostronno艣ci na szcz臋艣cie min膮艂 wraz ze star膮 epok膮. Czas wolno艣ci i osoby trwa ju偶 do艣膰 d艂ugo, zakorzeni艂 te偶 Ko艣ci贸艂 przez Sob贸r w duchu tych czas贸w i odwiecznej prawdy. Niech rozsi膮dzie si臋 na zielonych pastwiskach nad Wis艂膮. Wreszcie! :-)

10) Rozmawiam na stronie „agnostycy, atei艣ci, tei艣ci Wo艂omina", ze wszystkimi, kt贸rzy rozmawiaj膮 powa偶nie. DAJ臉 艢WIADECTWO. Nie unikam, nie chowam si臋, nie boj臋. Nie ma tutaj do pomocy ksi臋偶y-duszpasterzy.
Wiara jak wiara, ka偶da. Nawet w r贸偶nych j臋zykach, to prawie pewno艣膰. R贸偶nimy si臋 co najwy偶ej co do tre艣ci. Kocham Kosmos, antropologi臋 przyrodnicz膮 i kulturow膮 i wszelkie nauki. 呕adna nie k艂贸ci si臋 z tre艣ci膮 mojej wiary religijnej opartej na Jezusie z Nazaretu - i Jego Dobrej Nowiny - i Biblii (czytanej nie w dos艂owno艣ci zapisu w epoce, kiedy powstawa艂a, ale w sensie wielkim, jedynym), kt贸ra jest oparta o dwa silne fundamenty, do艣wiadczenie i rozum. Moja droga-prawda-偶ycie s膮 jedno艣ci膮 偶yciow膮, osobow膮, J贸zefa K. Ale, to fakt, tego szuka艂em, potrzebowa艂em, znalaz艂em. A czasy by艂y bardzo sprzyjaj膮ce, dzia艂y si臋 rzeczy niezwyk艂e. To, co widzia艂y moje ga艂y, rozum przetrawi艂... od 16 pa藕dziernika 1978 jest i pozostanie niepodwa偶alnym kapita艂em, w moim osobistym wszech艣wiecie i wieczno艣ci. 呕ycz臋 powodzenia na wszelkich drogach poznania. Prawda si臋 z nikim nie 偶re, nawet nie k艂贸ci. Dialoguje :-)

11) CISZA WYBORCZA

艣wiat si臋 dzieje jak dzia艂
偶ycie si臋 dzieje jak dzia艂o
psa z kotem udomowili艣my
偶yj膮 u nas za pan brat
prawda si臋 daje jak dawa艂a
tym kt贸rzy jej szukaj膮
na drodze kt贸r膮 wybrali艣my
dla siebie Polski i rodziny
przed wielu laty
na drodze wybor贸w 偶yciowych
prawdy nieograniczonej
do hase艂 i plakat贸w
samo 偶ycie
偶ycie-prawda-droga
(sobota, 15 listopada 2014, g. 10.06)

MI艁O艢膯 INTELEKTUALNA

ciesz臋 si臋 偶e 偶y艂em
prawd臋 widzia艂em na oczy
zobaczy艂em rzeczy
o kt贸rych 艣ni膮
wszyscy filozofowie
teologowie poeci
drog臋-prawd臋-偶ycie
o kt贸rej m贸wi艂
Jezus z Nazaretu
niedost臋pn膮 nigdy
instytucjom
funkcjonariuszom
lecz osobom
kt贸re si臋 znaj膮
pozna艂y siebie
i dosta艂y reszt臋
(sobota, 15 listopada 2014, g 10.00)

PS.

Ktp - to skr贸t od ko艣ci贸艂 tropi膮co-prze艣laduj膮cy (w 艂agodniejszej wersji: pot臋piaj膮cy). Niefranciszkowy. Ani nie wsp贸艂czesny tzn. w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Gdzie艣 w sobie, dla siebie, oderwany od naszej powszechnej drogi-prawdy-偶ycia.