niedziela, 27 marca 2016

Wielkanoc-Zmartwychwstanie w Polsce, gminie, parafiach 2016


"Pojednanie staje si臋 konieczne, gdy偶 przez grzech nast膮pi艂 roz艂am, z kt贸rego wywodz膮 si臋 wszystkie inne formy roz艂amu wewn膮trz cz艂owieka i wok贸艂 niego" - zacytowa艂 naszego papie偶a Przewodnicz膮cy Episkopatu Polski 2016. Podobnie m贸wi i my艣li bp Michalik i... gro偶膮c (szanta偶uyj膮c) 偶e dyskusja o Polsce w Europie to... dzia艂ania wsp贸艂czesnej Targowicy?! Obra偶aj膮 i mnie tak偶e, z ambon! To oczywi艣cie a propos polskich podzia艂贸w, g艂贸wnie wok贸艂 Konstytucji i Trybuna艂u Konstytucyjnego.

Abp G膮decki w telewizyjnym or臋dziu nawi膮za艂 tak偶e do 1050 Rocznicy Chrztu Polski (ci膮gle nie do ko艅ca rozumiem wielko艣膰 tej daty, a np. 1040... 1055?). 呕yczy艂 r贸wnie偶, "by tegoroczne 艣wi臋ta Wielkanocne sta艂y si臋 w艂a艣ciwym przygotowaniem duchowym na 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y. - Chcemy by膰 przygotowani - podczas Tygodnia Misyjnego - na przyj臋cie m艂odych przybywaj膮cych z zagranicy w ka偶dej polskiej diecezji a nast臋pnie w Krakowie. Przybycie na 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y to nic innego jak krok w kierunku zbli偶enia si臋 do zmartwychwsta艂ego Pana, kt贸ry jest ca艂kowitym spe艂nieniem marze艅 o dobru i szcz臋艣ciu dla ka偶dego cz艂owieka." 

Mam gorzkie skojarzenia. Ludzie ludziom gotuj膮 taki los! O Trybunale Konstytucyjnym trzeba m贸wi膰 wprost i do ko艅ca w艂asnego rozumu. O Lechu Wa艂臋sie i 38 latach polskiej drogi wolno艣ci - tak偶e. Inaczej pleni si臋 i legalizuje si臋gaj膮c najwi臋kszych polskich pa艂ac贸w 2016 (艣wieckich i ko艣cielnych) ideologia polskich ruin... z 偶ywych ludzi, w tym tak偶e, ze mnie, z mojej pracy i rodziny, z mojego 偶ycia, ba! z ca艂ej drogi-prawdy-偶ycia! KO艢CIELE W POLSCE NAWR脫膯 SI臉! Aparecida! Grzech nie dotyczy tylko jednej strony polskich podzia艂贸w, ani tylko polityk贸w, omijaj膮c nas i naszych pasterzy!! Najbardziej jednak mnie zgorycza w膮tek 艢DM! Bia艂膮 ksi臋g臋 m贸g艂bym napisa膰 o tym, jak nas - niechrze艣cija艅sko, nieduszpastersko, nieludzko - potraktowa艂a diecezja.


Dominuje - niestety tak偶e w moim 艣rodowisku i okolicach 偶yciowych - ca艂kowite niezrozumienie wsp贸lnoty, polskich dziej贸w ostatnich 35 lat w Strach贸wce i Legionowie?! 呕adnej empatii, teologii, wiary i rozumu. A to jest moja droga-prawda-偶ycie. Pami臋膰 i to偶samo艣膰! Robi臋, co mog臋, by stan膮膰 przed Namiestnikiem Chrystusa Franciszkiem - zanim stan臋 na S膮dzie Ostatecznym, z tym samym wyposa偶eniem bytowym i dorobkiem - w ca艂ej polskiej i ko艣cielnej prawdzie, w pe艂nej WIERZE I ROZUMIE 2016! Sprzeciwiam si臋 pomys艂om malowania przed Nim trawnik贸w - taki pomys艂 rzuci艂 sobie lekko przyw贸dca partii rz膮dz膮cej. Pewnie niekt贸rzy przyw贸dcy ko艣cielni my艣l膮 w wielkiej zgodzie z nim.

Do艂膮cz臋 teksty tzw. notatek wersowanych, kt贸re powsta艂a ca艂kiem niezale偶nie, najpierw. Ale czy mo偶e by co艣 niezale偶nego w jednej, ci膮g艂ej, integralnie z艂膮czonej przez Ducha Czasu, przez Boga Drogi-Prawdy-呕ycia?

***

mali wielcy uchod藕cy

                    /go艣cinnej parafii w Trawach
             w Nadzwyczajnym Roku Mi艂osierdzia/

by艂a w Polsce
Ojczy藕nie naszej ma艂a Moskwa
do niej si臋 odwo艂am
pr贸buj膮c opisa膰 nasz stan
wyp臋dzonych

analogicznie i proporcjonalnie

sk膮d kto mnie nas wyp臋dzi艂
przede wszystkim z parafii (w Strach贸wce)
gdzie najbardziej si臋 zakorzenia
cz艂owiek wierz膮cy

w ko艣ciele parafii parafiach
rodzi艂em si臋 d艂ugo pracowa艂em
pog艂臋biaj膮c przekazuj膮c wiar臋
zawsze z rozumem i mi艂o艣ci czynem

w solidarnej Strach贸wce 1981 
w Legionowie stanu wojennego
postawi艂 mnie Zbawiciel i da艂 zadania
jak umia艂em wype艂ni艂em za艣wiadczy艂em

takie 偶ycie nie bierze si臋 z niczego
czyje serce zamkni臋te
kto nie chce nigdy nie pojmie
podam fakty dla potomnych
Andrzej i Maria Kr贸lowie
dali 27 sosen na budow臋
zostali rodzicami chrzestnymi
pierwszej chor膮gwi parafialnej (1948)
proboszcz uzna艂 si臋 za ich syna
do 艣mierci si臋 przyja藕nili z ojcem
Maria u niego umar艂a w Miko艂ajewie
podobnie by艂o z nast臋pcami
pierwszego proboszcza za艂o偶yciela
odwiedzali nas w Annopolu my ich
od G贸藕d藕a Misiaka Iwanickiego
przez Antoniego i Dusz臋
dlatego Solidarno艣膰 powsta艂a 3 Maja 1981
mog艂a powsta膰 w艣r贸d nas 艣wiadk贸w dziej贸w
od Boles艂awa Prusa przez II RP i Katy艅
przez lata katechezy stanu wojennego i potem
przez samorz膮dno艣ci fundamenty
tu wita艂em na granicy gminy i w progu 艣wi膮tyni
pielgrzym贸w 艂om偶y艅skich z ich i naszymi biskupami
i misjonarza z Turkmenistanu te偶 prawie biskupa
wa偶niejszego nawet bo 艣wiadka 艣wi臋to艣ci
tu przy narodzinach Rzeczpospolitej Norwidowskiej by艂em
tu wota wdzi臋czno艣ci za wolno艣ci ofiarowa艂em

tu za ksi臋dza Mieczys艂awa Or臋dzie Paschalne za艣piewa艂em
s艂awny Exeltut - jak mu wdzi臋cznym nie mam by膰
takich rzeczy si臋 nie zapomina
takie rzeczy wspomnienia zabiera si臋 na wieczno艣膰 do grobu

tu nasze dzieci sakramenty przyjmowa艂y
przez pos艂ugi w ko艣ciele rodzinne wzrastali艣my
przy o艂tarzu pulpicie i mikrofonie (scholi)
na drogach krzy偶owych i m臋ki czytaniach
przez rekolekcje w szkole dope艂niane
dzieci prowadzenie do komunii i rocznic
przez dni skupienia w Nadliwie i Loretto
przez Caritas kolonii i szkolnego ko艂a
przez nadzwyczajny wynalazek bia艂ych apeli
a偶 po szafarza nadzwyczajnego komunii
i 艢wiatowe Dni M艂odzie偶y 2016

wielcy politycy nowego uk艂adu
wpychaj膮 mi nam dziecko w brzuch
偶e jeste艣my tw贸rcami i odpowiedzialnymi za ruiny
czego艣 co im si臋 uroi艂o w g艂owie i partii
najbardziej rujnuje nasz膮 parafi臋 i Ko艣ci贸艂 w Polsce

ka偶dy wyp臋dzony jest wielki
b贸lem i cierpieniem zdrady
nikomu nie 偶ycz臋 takiego do艣wiadczenia
biada wam powiedzie膰 nie w mojej mocy
ja tylko przypomn臋 wam podobnych sprzed wiek贸w
lud zawo艂a艂 krew Jego na nas i na dzieci nasze (Mt.27.25)
serca wasze t艂uszczem i za艣lepieniem obros艂y
chcecie now膮 rzeczywisto艣膰 do 偶ycia powo艂a膰
bez tego wszystkiego si臋 nie da
fa艂sz was kiedy艣 zagryzie
ja wam przebaczam i chc臋 umrze膰 w prawdzie

   (Wielkanoc 2016, g. 13.01)

***

eksperyment wielkanocny

                                /AD 2016/

Hela st贸艂 nakrywa
w kuchni si臋 grzeje i kroi
z laptopa pie艣ni p艂yn膮
m贸g艂bym nie 偶y膰
m贸g艂bym w tym nie by膰
nie by膰 zanurzony po uszy
sercem dusz膮 wiar膮 i rozumem

     (Wielkanoc 2016, g. 9.00)

***

Wielkanoc 2016

mnie dzie艅 wielkiejnocy
tej by艂ych kolejnych
ma艂o rusza
mnie fakty

fakt wielkiej nocy 
w jezusowo-apostolskich czasach
robi moje 偶ycie
pami臋膰 i to偶samo艣膰

wiary i rozumu dwa skrzyd艂a
wyros艂y mi z tego faktu
艣wi臋towanego latami i 偶yciem
nie m贸wcie mi czym jest religia
   
   (Wielkanoc 2016, g.8.14)

***

lustro

           /na 艣wiadectwo/

moja twoja nasza
droga-prawda-偶ycie
jest jak lustro
albo chusta Weroniki
na kt贸rej Jezus 
swoje oblicze zostawi艂

nasza droga-prawda-偶ycie
jest odbiciem ma艂ym
Jego Drogi Prawdy 呕ycia
wierzysz w to
inaczej tego powiedzie膰 nie umiem

    (Wielka Sobota 2016, g. 17.06)

***

wszechobecno艣膰

                       /Ap.3:20-22/

po co jest Ko艣ci贸艂
nie do administrowania Boga
B贸g tego nie potrzebuje
jest dla 艣wiadectwa
i uobecniania 艂atwego
we wsp贸lnocie (prawdziwej)

Bo偶e m贸j Bo偶e
jak dobrze 偶e jeste艣
wszechobecno艣ci膮
w moim naszym 艣wiecie

oto stoj臋 u drzwi i ko艂acz臋
je艣li kto pos艂yszy m贸j g艂os i drzwi otworzy
wejd臋 do niego i b臋d臋 z nim wieczerza艂
a on ze Mn膮
zwyci臋zcy dam zasi膮艣膰 ze Mn膮 na moim tronie
jak i Ja zwyci臋偶y艂em
i zasiad艂em z mym Ojcem na Jego tronie
kto ma uszy niechaj pos艂yszy
co m贸wi Duch do Ko艣cio艂贸w

    (Wielka Sobota 2016, g. 14.17)

***

ojcowie i dzieci

dzieci kochane
nie zwa偶ajcie na grzechy moje
ale na wiar臋 ca艂ego Ko艣cio艂a
kt贸ra najlepiej naszym czasom
jest wy艂o偶ona nauk膮 soborow膮 SWII
z komentarzami m膮drych teolog贸w
z wst臋pem og贸lnym znanego kardyna艂a
konstytucje dekrety deklaracje Pozna艅 1968
nieznajomo艣膰 ich to szczyt lenistwa
ko艣cielno-duchowo-intelektualnego XXI wieku
(do艂贸偶cie wybrane encykliki i przem贸wienia 
np. w ONZ 1995 i do fenomenolog贸w)

wiem jak bardzo was i mnie zra偶aj膮
ple-kaznodziejstwa ple-pobo偶no艣ciowe
cz臋sto g臋sto anty-艣wiadk贸w Jezusa
polska anty-mowa 2016

    (Wielka Sobota 2016, g. 9.55)

***

Zmartwychwstanie 2016

艣wi臋towa膰 swoje cz艂owiecze艅stwo
kontempluj膮c na dw贸ch skrzyd艂ach
obraz i podobie艅stwo biblijne
dope艂nieni Jezusem poznanym
historycznym i zmartwychwsta艂ym
ku zdziwieniu i zgorszeniu 艣wiata
nawet ksi臋偶y w Polsce 2016

    (Wielka Sobota 2016, g. 9.39)

***

rozmowa ze 艣wiadkiem

                          /anty konwencjom
                             pospolicie 艣wi臋tym/

szukaj 艣wiadk贸w naocznych
wiary i rozumu w 艣wiecie
w Ko艣ciele i Kosmosie
nie rozmawiaj o tym konwencjonalnie
z potocznymi nie艣wi臋tymi ksi臋偶mi
oni pokazuj膮 kim Jezus nie jest

rozmawiaj ze 艣wiadkami naocznymi
wiary i rozumu w swoim 偶yciu
blisko jeszcze bli偶ej ich szukaj
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a

艣wi臋ci nie odr贸偶niaj膮 si臋 strojem
stanem 偶ycia ani 艣wi臋ceniami
s膮 bli偶ej ciebie i mnie
s膮 lud藕mi s膮 cz艂owiekiem

cz艂owiek to ten kto zna siebie
a na wiary i rozumu skrzyd艂ach
potrafi si臋 unosi膰 wyzwolony
kontempluj膮c prawd臋

   (Wielka Sobota, 26 marca 2016, g. 8.35)

PS.
Zdj臋cie arcybiskupa G膮deckiego z tej strony.


sobota, 26 marca 2016

Wielka Sobota w Polsce i Europie - po zamachu w Brukseli 2016 - przypomnienie no.56 (cdn)


POWTARZAM TEN SAM POST/TEKSTY 艢W. JANA PAW艁A II
- c贸偶 wi臋cej mog臋? -

Tym , kt贸rzy wprowadzaj膮 
Lud Bo偶y do polskich ko艣cio艂贸w
i przewodnicz膮 liturgiom
- z mi艂o艣ci膮 
w pos艂usze艅stwie wierze i rozumowi 

***

„Wierno艣膰 Duchowi 艢wi臋temu idzie w parze z poszanowaniem my艣li ludzkiej” (艣w. JPII) 

I
 

„Jeste艣my 艣wiadkami niezwyk艂ego i globalnego przyspieszenia procesu d膮偶enia do wolno艣ci, kt贸ry stanowi jedn膮 z g艂贸wnych si艂 nap臋dowych ludzkiej historii. Zjawisko to nie jest ograniczone do jednej tylko cz臋艣ci 艣wiata, nie jest te偶 wyrazem jednej tylko kultury. Przeciwnie, w ka偶dym zak膮tku Ziemi ludzie, mimo zagro偶enia przemoc膮, podj臋li ryzyko wolno艣ci, domagaj膮c si臋, aby przyznano im miejsce w 偶yciu spo艂ecznym, politycznym i ekonomicznym na miar臋 ich godno艣ci jako wolnych os贸b. To d膮偶enie do wolno艣ci jest naprawd臋 jedn膮 z cech wyr贸偶niaj膮cych nasz膮 epok臋.

…  fundamentem d膮偶enia do wolno艣ci w naszej epoce s膮 owe powszechne prawa, kt贸re cz艂owiek posiada po prostu dlatego, 偶e jest cz艂owiekiem. W艂a艣nie akty barbarzy艅skiego deptania ludzkiej godno艣ci sk艂oni艂y Organizacj臋 Narod贸w Zjednoczonych do sformu艂owania, w zaledwie trzy lata po jej powstaniu, Powszechnej Deklaracji Praw Cz艂owieka, kt贸ra pozostaje jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych czas贸w...  [ludzie na ca艂ym 艣wiecie] z odwag膮 i przekonaniem powo艂uj膮 si臋 na t臋 w艂a艣nie Deklaracj臋, aby uzasadni膰 swoje 偶膮dania wi臋kszego udzia艂u w 偶yciu spo艂ecze艅stwa.


Wa偶ne jest, aby艣my zrozumieli to, co mo偶na nazwa膰 wewn臋trzn膮 struktur膮 tego ruchu ogarniaj膮cego ca艂y 艣wiat. W艂a艣nie jego charakter planetarny stanowi dla nas pierwsz膮 i fundamentaln膮 «wskaz贸wk臋», potwierdza bowiem, 偶e rzeczywi艣cie istniej膮 uniwersalne prawa cz艂owieka, zakorzenione w naturze osoby, w kt贸rej znajduj膮 odzwierciedlenie uniwersalne i niezbywalne wymogi powszechnego prawa moralnego. Prawa te nie s膮 bynajmniej abstrakcyjnymi formu艂ami, ale przeciwnie – m贸wi膮 nam co艣 bardzo wa偶nego o konkretnym 偶yciu ka偶dego cz艂owieka i ka偶dej grupy spo艂ecznej. Przypominaj膮 nam te偶, 偶e nie 偶yjemy w 艣wiecie irracjonalnym i pozbawionym sensu, ale 偶e istnieje w nim moralna logika, kt贸ra rozja艣nia ludzk膮 egzystencj臋 i umo偶liwia dialog mi臋dzy lud藕mi i narodami. 


Je偶eli pragniemy, aby wiek przymusu ust膮pi艂 miejsca wiekowi perswazji, musimy nauczy膰 si臋 rozmawia膰 o przysz艂o艣ci cz艂owieka j臋zykiem zrozumia艂ym dla wszystkich. Powszechne prawo moralne, zapisane w sercu cz艂owieka, jest t膮 swoist膮 «gramatyk膮», kt贸rej potrzebuje 艣wiat, aby podj膮膰 tak膮 rozmow臋 o w艂asnej przysz艂o艣ci.” (JPII, ONZ, 1995) 

II 

"Je艣li istnia艂 jaki艣 cz艂owiek, kt贸ry wierzy艂 w Sob贸r Watyka艅ski II i mia艂 偶elazn膮 wol臋 realizacji jego postanowie艅, to by艂 nim kardyna艂 Wojty艂a" 

- "Stoj膮c na progu trzeciego tysi膮clecia «in medio Ecclesiae», pragn臋 raz jeszcze wyrazi膰 wdzi臋czno艣膰 Duchowi 艢wi臋temu za wielki dar Soboru Watyka艅skiego II, kt贸rego wraz z ca艂ym Ko艣cio艂em – a w szczeg贸lno艣ci z ca艂ym Episkopatem – czuj臋 si臋 d艂u偶nikiem. Jestem przekonany, 偶e d艂ugo jeszcze dane b臋dzie nowym pokoleniom czerpa膰 z tych bogactw, jakimi ten Sob贸r XX wieku nas obdarowa艂. Jako Biskup, kt贸ry uczestniczy艂 w soborowym wydarzeniu od pierwszego do ostatniego dnia, pragn臋 powierzy膰 to wielkie dziedzictwo wszystkim, kt贸rzy do jego realizacji s膮 i b臋d膮 w przysz艂o艣ci powo艂ani. Sam za艣 dzi臋kuj臋 Wiecznemu Pasterzowi za to, 偶e pozwoli艂 mi tej wielkiej sprawie s艂u偶y膰 w ci膮gu wszystkich lat mego pontyfikatu."


-  abp Wojty艂a wnosi do Ko艣cio艂a co艣 bardzo wielkiego. By艂 pierwszym i by膰 mo偶e jedynym z biskup贸w polskich, w kt贸rym na Soborze widziano nie tylko 艣wiadectwo cierpienia uci艣nionego przez komunizm Ko艣cio艂a w Polsce, ale dostrze偶ono, 偶e wnosi on zupe艂nie nowe, 艣wie偶e, o偶ywcze warto艣ci do Ko艣cio艂a powszechnego, nowe spojrzenie, nowe do艣wiadczenie.


- „Wiemy – m贸wi艂 po latach Benedykt XVI – 偶e Papie偶 ten /Jan Pawe艂 II/ by艂 cz艂owiekiem Soboru, 偶e przej膮艂 si臋 do g艂臋bi jego duchem i liter膮. Przez swe teksty uzmys艂awia nam, co rzeczywi艣cie by艂o zamiarem Soboru, a co nim nie by艂o i pomaga nam prawdziwie stawa膰 si臋 Ko艣cio艂em na miar臋 czas贸w obecnych i przysz艂ych”


 „Do艣wiadczenie uniwersalnej wsp贸lnoty” wytworzonej pomi臋dzy uczestnikami Soboru kaza艂o my艣le膰 krakowskiemu arcybiskupowi, i偶 obietnica Chrystusa: „Oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a偶 do sko艅czenia 艣wiata” nabra艂a jakiej艣 nowej 艣wie偶o艣ci…  Sob贸r – przyznawa艂 ju偶 jako papie偶 w rozmowie z Andr茅 Frossardem – sta艂 si臋 „wydarzeniem, kt贸re w polu widzenia mojej osobistej wiary dopomog艂o mi tutaj znale藕膰 pe艂n膮 syntez臋”. St膮d w艣r贸d 偶elaznych priorytet贸w jego pontyfikatu znalaz艂a wyraz determinacja w „doko艅czeniu wcielenia w 偶ycie Soboru Watyka艅skiego II”].


Sobory powszechne - jak uczy do艣wiadczenie - obdarzaj膮 艣wiat owocami niezwyk艂ych duchowych postaci. To oni ca艂ym swym 偶yciem - tym powo艂aniem do 艣wi臋to艣ci - przyczyniaj膮 si臋 do w艂a艣ciwego odczytania przes艂ania Soboru, kt贸ry natchniony Duchem 艢wi臋tym przemawia do kolejnych pokole艅.


- Bez udzia艂u w Soborze, powiedzmy otwarcie, by艂by postaci膮 ma艂o znan膮, nie maj膮c膮 wi臋kszych szans wyboru na stolic臋 Piotrow膮… polscy biskupi w oczach wybitnego teologa nie wypadaj膮 najlepiej:

"Nie mogli przywie藕膰 ze sob膮 偶adnego teologa – notuje Congar – s膮 raczej nieprzygotowani, wcale lub co najwy偶ej odrobin臋 na bie偶膮co. Dlatego te偶 nie s艂ycha膰 by艂o 偶adnego z nich podczas Soboru" [A jak jest dzisiaj w Polsce, w polskim ko艣ciele 2016? Pozostali za Duchem Czasu! dop. m贸j jk]



III

Ca艂e i wszelkie duszpasterstwo Ko艣cio艂a sprowadza si臋 do dw贸ch element贸w:
1) do 艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a (samo艣wiadomo艣ci, dla ludzi wierz膮cych, duchownych i 艣wieckich)
2) i do umiej臋tno艣ci prowadzenia dialogu (nie samego dialogu naukowego, teologicznego, 艣wiatopogl膮dowego, spo艂ecznego… ale autentycznego dialogu zbawienia)


Papie偶 Pawe艂 VI m贸wi o magistralnej parze poj臋膰 „艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a – dialog”.


- Wydaje si臋, 偶e dwa dokumenty Soboru, pod znamiennymi tytu艂ami: „Godno艣膰 osoby ludzkiej” (Dignitatis humanae), i „Rado艣膰 i nadzieja” (Gaudium et spes) stanowi膮 swoist膮 ca艂o艣膰 w my艣leniu soborowym, poprzez jeden g艂贸wny przedmiot, kt贸ry je ze sob膮 艂膮czy. Przedmiotem tym jest osoba ludzka. Wraz z tymi dokumentami znajdujemy si臋 na najbardziej podstawowej dla my艣lenia soborowego. P艂aszczyzna ta jest zarazem  szczeg贸ln膮 jakby wypadkowa wsp贸艂czesno艣ci i potwierdzeniem „wsp贸艂czesnego” tj. zakrojonego na miar臋 naszych czas贸w my艣lenia Soboru. Podj臋ta na nim ca艂膮 problematyk臋 wsp贸艂czesno艣ci, nie pozostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego. W takim dorobku Soboru weryfikuje si臋 dzia艂anie Ducha 艢wi臋tego wedle s艂贸w Chrystusa: „On was wszystkiego nauczy i przypomni wszystko, cokolwiek wam powiedzia艂em”.


Cz艂owiek stoi jak najbardziej wewn膮trz Ko艣cio艂a - jest drog膮 Ko艣cio艂a. Bo tylko osoba ma w艂a艣ciwe odniesienie do Boga! G艂臋bia tego odniesienia – jej autentycznie ludzka i osobowa struktura - jest zwi膮zana z ze stosunkiem do prawdy i z wolno艣ci膮. (Kard. K. Wojty艂a, Wst臋p og贸lny, w: Sob贸r Watyka艅ski II, Pozna艅 1968)

PS.1
Ofiarami grzech贸w zaniedbania - na r贸偶nych polach dzia艂alno艣ci i zaniedbanego metodycznie NIE-DIALOGU POLSKIEGO, padamy wszyscy! Bez wyj膮tku. Jedni bardziej, inni mniej. Vide - m贸j ostatni tekst, alarm pt. O Norwidzie i 艢DM 2016 w "naszym" powiecie wo艂omi艅skim (i nie tylko)

PS.2
Zdj臋cie/grafika z tej strony.


pi膮tek, 25 marca 2016

Odp艂ata katechety


By艂a (polska 2015) szopka bez 呕yda Jezusa, J贸zefa, Maryji i bez Arab贸w. Dzisiaj mamy polsk膮 Wielkanoc 2016 (firmowan膮 przez Premierk臋 Szyd艂o) bez Syryjczyka Paw艂a z Tarsu.
Wie艣膰 o Jezusie do nas nie dotar艂a?! Prawda o Nim i Jego Dobra Nowina jest nam dot膮d nieznana, jak innym prawda o Zmartwychwstaniu! (A z kolei Zwi膮zek Radziecki dba艂, 偶eby prawda o warunkach 偶ycia w nim, nie wydostawa艂a si臋 na zewn膮trz)

W臋dr贸wki lud贸w - Celtowie znad Renu, Dunaju, dzisiejszej Austrii... pow臋drowali w stron臋 Turcji i Syrii. Znamy ich jako Galat贸w. Katechizowa艂 ich sam Aposto艂 Narod贸w 艣w. Pawe艂 z Tarsu. My chcemy na 艣wiat patrze膰 TYLKO w 艣wietle wybuch贸w terrorystycznych????



***

odp艂ata katechety

                  /Dz. Ap. 14.15/

ludzie co robicie (tak偶e mnie)
my te偶 jeste艣my lud藕mi
podlegamy tym samym doznaniom
co wy (tej samej wierze i rozumowi)

g艂osimy wam aby艣cie si臋 odwr贸cili
od tych marno艣ci do Boga 偶ywego
kt贸ry stworzy艂 niebo ziemi臋 morze
i wszystko co si臋 w nich znajduje

prawda nie jest kochana
ma艂o kto rozumie po co ona
mo偶e w matematyce
ale w 偶yciu

moja praca nie jest ceniona
przeciwne
przecie偶 korzy艣ci nie daje
nikomu

na skrzyd艂ach szybuj膮
tylko lekkoduchy
wed艂ug nich
i ministra Ziobry

    (Wielki Pi膮tek 2016, g. 11.35)

***

katecheta 艣wiecki

                        /katechetom ksi臋偶om
                           siostrom i nie/

nadrabiam niedostatki
polskiego duszpasterstwa urz臋dowego
wiar膮 i rozumem osoby zwyczajnie my艣l膮cej
na bardzo konkretnej drodze-prawdzie-偶ywej
drogi-prawdy-偶ycia osoby w rodzinie i 艣wiecie

dlatego tak jest i by膰 musi bo
艣wiecki ma bardziej w艂asn膮 drog臋 (my艣li i...)
a mo偶e wa偶niejsze 偶e nie czuje w艂adzy
a偶 takiej 偶e si臋 staje panem 偶ycia i 艣mierci
ka偶dego ksi臋dza w diecezji

a mo偶e
bo w 艣wiecie normalnym obcuje
dzie艅 w dzie艅 powszednie 艣wi膮teczny
duchem bardziej uciele艣nionym
cia艂em uduchowionym mo偶e bardziej te偶
bo dwoje staje si臋 jedno艣ci膮 sakramentaln膮
a偶 tak膮 偶e dwa cia艂a staj膮 si臋 jednym 
i cia艂em i duchem gleb膮 偶yzn膮 偶ycia i ducha

droga-prawda-偶ycie mnie prowadz膮
kto艣 wi臋kszy po nich prowadzi
bo jestem otwarty z ka偶dej strony 
na ca艂o艣膰 aby艣my byli jedno (w komunii)
jak dialog odwiecznego s艂owa z nami

     (Wielki Czwartek 2016, g. 20.12)



PS.1
Grafika nr. 1 z tej strony.

Grafika nr. 2 z tej strony.
Grafika nr. 3 z tej strony

PS.2
Pisz臋, tak sobie. Co mi duch dyktuje. Sobie, Bogu i muzom. Rozpozna艂em Go na drodze-prawdy-偶ycia (albo drog膮-prawd膮-偶yciem)! Ka偶dy tak mo偶e, byle si臋 nie ba艂.

***

niebo i czy艣ciec

               /Ministrowi Ziobrze/

czuj臋 si臋 w niebie ogl膮daj膮c prawd臋
na w艂asne oczy namacalnie
jej drog臋-prawd臋-偶ycie
za 偶ycia mojego naszego

tym bardziej
w Polsce mieszkaj膮c 2016
ca艂膮 drog臋 wolno艣ci przeszed艂szy
czego nie rozumiej膮 rz膮dz膮cy

prezes prezydent premier i minister
g艂upstwa o konstytucji
i trybunalskich rozrz膮dzeniach
opowiadaj膮 tak lekko 偶e z臋by bol膮

c贸偶 dopiero wiar臋 i rozum
ukszta艂towane wsp贸艂czesno艣ci膮
kt贸re niczego l臋kliwie
nie zostawiaj膮 na boku

jak sob贸r watyka艅ski II
kt贸rego ksi臋偶a nie rozumiej膮 nie znaj膮
mo偶e niestety i nasi biskupi
bo czym jest dla nich wolno艣膰 i osoba

papie偶 Polak sobie a oni sobie 
powt贸rz臋 z g艂upstw ministra Ziobry
偶e prawa cz艂owieka s膮 dla lekkoduch贸w 
my za papie偶em g艂osimy
偶e najwy偶szym g艂osem sumienia
naszych czas贸w

   (Wielki Czwartek 2016, g. 18.45)

***

艣wi臋ta kontemplacja

                   /moje 艣wi臋ta/

kontemplacja prawdy
jest jak Bo偶e Narodzenie
lub jak i po 艣mierci Wielkanoc
Zmartwychwstawania Jezusa

艣wi臋ta kontemplacja
kontemplacja 艣wi膮t-eczna
drogi-prawdy-偶ycia
cz艂owieka na ziemi

w Kosmosie spraw wszelakich
bez l臋ku (jak ko艣ci贸艂 soborowy)
nie zostawiaj膮c l臋kliwie na boku
niczego z problematyki wsp贸艂czesno艣ci

    (Wielki Czwartek 2016, g. 17.07)

***

apoteoza

                  /pami臋ci Johana Cruyffa/

jest taki moment 偶yciowego meczu
ani po艂owa ani kwarta ani tercja
zawsze raczej przychodzi to na zako艅czenie
ciekawy jestem czy tak偶e tak by艂o
w Twoim przypadku 偶ycia i choroby
gdy 偶ycia pi臋kno dobro prawda
innymi s艂owy droga-prawda-偶ycie
jest i s膮 tak wype艂nione tre艣ci膮
偶e mecz musi si臋 sko艅czy膰

    (Wielki Czwartek 2016, g. 15.01)

***

艂zy Jezusa w Polsce 2016

                           /w Dzie艅 Kap艂a艅ski/

gdy Jezus by艂 ju偶 blisko 艢DM 2016
na widok naszych miast i wsi
zap艂aka艂 nad nimi
gdyby艣cie i wy poznali w ten dzie艅
to co s艂u偶y pokojowi

ale jest zakryte przed waszymi oczami
wi臋c przyjd膮 i na was dni
gdy wasi nieprzyjaciele otocz膮 was wa艂em
oblegn膮 i 艣cisn膮 zewsz膮d

powal膮 na ziemi臋 was i wasze dzieci
i nie zostawi膮 w was kamienia na kamieniu za to
偶e艣cie nie rozpoznali czasu swojego nawiedzenia
                                                (艁k 19,41-44)

    (Wielki Czwartek 2016, g. 13.32)

***

konsekwencje

                       /wiara i rozum
                          prawda i tradycje/

odk膮d zrozumia艂em siebie
swoj膮 drog臋-prawd臋-偶ycie
jestem jak najbardziej nie-partyjny
偶yj臋 my艣l臋 i dzia艂am wobec prawdy
kt贸ra si臋 objawia daje zrozumienie
nie wobec Nowoczesnnej PO PiS PSL
ale prawa rzeczywisto艣ci ca艂ej
kt贸r膮 Trybuna艂 Rozumu rozs膮dza
na dw贸ch skrzyd艂ach szali
partie si臋 zmieniaj膮 prawda nie
machanie palemk膮 malowanie jajek
polewanie wod膮 to za ma艂o

    (wtorek, 22 marca 2016, g. 11.06)

***

braterstwo epoki terroru

                      /艢DM 2016 w RzN
                       przyjacio艂om z Belgii
                       Misericordiae Vultus/

lotniska wybuchaj膮 w Brukseli
w Warszawie 艂ami膮 Trybuna艂y
mnie nazwali zdrajc膮 dzieci
komunijnych i rocznicowych
siewc膮 nienawi艣ci
za Solidarno艣膰 
i za katechez臋 rozumn膮
swoje chc膮 prawa stanowi膰

jak 偶y膰 z takim krzy偶em
jak nie wypowiedzie膰 braterstwa
przyje偶d偶ajcie do nas na modlitw臋
przynajmniej ja chc臋 z Wami rozmawia膰
nie pozwolimy zabi膰 sensu
wiary i rozumu dw贸ch skrzyde艂 po艂ama膰
przeciwko cz艂owiekowi 艣wiatu ca艂emu i Bogu

    (wtorek, 22 marca 2016, g. 9.04)

***

stra偶nik sensu

                   /ascetycznie dzisiaj
                      ale i K. Zanussiemu/

B贸g mnie nim uczyni艂
nikt sam nie jest w stanie
chyba raczej
bo kt贸偶 drog臋-prawd臋-偶ycie
u艂o偶y od pocz膮tku do ko艅ca

sensu si臋 nie znajduje
chyba tak jak szcz臋艣cia
sens trzeba zobaczy膰 (i nazwa膰)
szcz臋艣cie prze偶y膰 i wyzna膰

bezpartyjnym pozosta艂em
przez ca艂e 偶ycie
ale nie niezaanga偶owanym
prawd prawd szuka艂em znalaz艂em

prze偶y艂em wyb贸r Papie偶a-Polaka
w Solidarno艣膰 Narodu si臋 w艂膮czy艂em
jak mog艂em jak umia艂em z Wa艂臋s膮
za Polsk臋 偶ycie odda膰 chcia艂em

dzisiaj nazywaj膮 mnie siewc膮 nienawi艣ci
zdrajc膮 dzieci komunijnych komunist膮 i z艂odziejem
w parafii diecezji w polskiej wielkiej gminie
bo to wolna Polska ca艂a lecz partyjna

niech m贸wi膮 skoro tak my艣l膮
odpowiednie da膰 s艂owo te偶 umiem
Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮 zostawiam
i ponad-rodzinne Sanktuarium MBA za sob膮

   (poniedzia艂ek, 21 marca 2016, g. 17.30)

***

igrzyska 艣mierci

                     /Wielki Tydzie艅 w 偶yciu/

dlaczego taki tytu艂 nie-intencjonalny
trzeba pyta膰 proces贸w tw贸rczych
ka偶dego my艣l膮cego homo sapiens
tytu艂y podtytu艂y motta i cytaty
偶ycie dyktuje i prawda i droga osoby
dignitatis humanae i gaudium et spes

jest taki czas epizod w 偶yciu ka偶dego
偶e ju偶 prawie nie 偶yjesz jeszcze oddychaj膮c
偶yjesz-oddychasz czekaj膮c na 艣mier膰
zdradzony wyrzucony na margines
twoje sprawy s膮 ju偶 rozs膮dzone
przez nieprzyjaznych ludzi braci i siostry
wyrok 艣mierci wydany i nieodwo艂alny

wiesz to i czekasz spokojnie medytuj膮c
kontempluj膮c na dw贸ch skrzyd艂ach
nieuniknione musi si臋 dokona膰 do ko艅ca
ale przecie偶 nie chodzi o koniec
raczej o pocz膮tek nowy

wszystko si臋 ju偶 (prawie) dokona艂o z tego
co sta膰 si臋 musia艂o i mia艂o dzi臋ki Bogu
je艣li szed艂e艣 wiernie si臋 trzymaj膮c drogi
prawdy zg艂odnia艂y prawd szukaj膮c
jak sfinks u ska艂y
cz艂owiek to kap艂an wiedny ju偶 do艣膰 d艂ugo
dojrza艂y wolno艣ci膮 i osobow膮 godno艣ci膮

mieli艣my 艣wi臋tych papie偶y wielu
by艂 czas solidarno艣ci wolno艣ci prawdy i godno艣ci
wybiera艂em pozna艂em go nie zmarnowa艂em
czasu i ducha swojego nawiedzenia

    (poniedzia艂ek, 21 marca 2016, g. 10.46)

***

偶ony i m臋偶owie

                      /MBA/

偶ona m臋偶a m膮偶 偶ony
w Nazarecie i Annopolu
kim s膮 razem i z osobna
jak J贸zef z Gra偶yn膮
Gra偶yna z J贸zefem

J贸zef z Maryj膮 Maryja z J贸zefem
nie tylko on ona i B贸g
co m贸wi膮 o sobie samych
m贸wi膮 o sobie wzajemnie
co o sobie wzajemnie
m贸wi膮 o sobie samych
dar to i tajemnica

si臋 dookre艣laj膮
s膮 jednym cia艂em
m贸wi ewangelia
Jezus dos艂ownie powiedzia艂
- wed艂ug 艣wiadk贸w -
z艂膮czy si臋 ze swoj膮 偶on膮
i b臋d膮 oboje jednym cia艂em

a tak ju偶 nie s膮 dwoje lecz jedno cia艂o
co wi臋c B贸g z艂膮czy艂
niech cz艂owiek nie rozdziela
m贸wi膮c o ma艂偶e艅stwie z Nazaretu

co jest nagminn膮 praktyk膮
to znaczy naparafialn膮
nie m贸wcie ksi臋偶a kaznodzieje
o Maryi bez J贸zefa
a o J贸zefie - co rzadsze bez Maryji

艣wi臋ty papie偶 te偶 nad tym si臋 g艂owi艂
dot膮d dwoje lecz jeszcze nie jedno
odt膮d jedno chocia偶 nadal dwoje
napisa艂 zanim zosta艂 papie偶em
ale przecie偶 to ta sama osoba   

         (poniedzia艂ek, 21 marca 2016, g. 10.09)

***

偶ycie hs

               /Alfa i Omega/

偶ycie homo sapiens
to nie tylko forma
istnienia bia艂ka
ale istota my艣l膮ca
czasoprzestrzeni
materii 艣wiadomej siebie
duch uciele艣niony
cia艂o uduchowione
droga-prawda-偶ycie
tr贸jjedni przenikni臋tej
wiar膮 i rozumem
prawd膮 nape艂nione syte
ni膮 wyzwolone
j膮 kontempluj膮ce

        (poniedzia艂ek, 21 marca 2016, g. 8.53)

***

dar i tajemnica

jakim wielkim darem jest
pozna膰 samego siebie
cz艂owiek to ten
kto zna siebie

tylko ja mog臋 pozna膰
i zrozumie膰 swoj膮 drog臋
tylko ja - prawd臋
tylko ja wiem jakie to 偶ycie by艂o
w moim czasie i przestrzeni

jakim wielkim darem jest
zna膰 siebie
dzi臋ki temu i bli藕niego lepiej

przecie偶 tu mo偶na zacz膮膰
tu si臋 zaczyna
kon-templum prawdy i wieczno艣ci

   (niedziela, 20 marca 2016, g. 21.58)

Wielki Pi膮tek w Polsce i Europie - po zamachu w Brukseli 2016 - przypomnienie no.5 (cdn)


POWTARZAM TEN SAM POST/TEKSTY 艢W. JANA PAW艁A II
- c贸偶 wi臋cej mog臋? -

Tym , kt贸rzy wprowadzaj膮 
Lud Bo偶y do polskich ko艣cio艂贸w
i przewodnicz膮 liturgiom
- z mi艂o艣ci膮 
w pos艂usze艅stwie wierze i rozumowi 

***

„Wierno艣膰 Duchowi 艢wi臋temu idzie w parze z poszanowaniem my艣li ludzkiej” (艣w. JPII) 

I
 

„Jeste艣my 艣wiadkami niezwyk艂ego i globalnego przyspieszenia procesu d膮偶enia do wolno艣ci, kt贸ry stanowi jedn膮 z g艂贸wnych si艂 nap臋dowych ludzkiej historii. Zjawisko to nie jest ograniczone do jednej tylko cz臋艣ci 艣wiata, nie jest te偶 wyrazem jednej tylko kultury. Przeciwnie, w ka偶dym zak膮tku Ziemi ludzie, mimo zagro偶enia przemoc膮, podj臋li ryzyko wolno艣ci, domagaj膮c si臋, aby przyznano im miejsce w 偶yciu spo艂ecznym, politycznym i ekonomicznym na miar臋 ich godno艣ci jako wolnych os贸b. To d膮偶enie do wolno艣ci jest naprawd臋 jedn膮 z cech wyr贸偶niaj膮cych nasz膮 epok臋.

…  fundamentem d膮偶enia do wolno艣ci w naszej epoce s膮 owe powszechne prawa, kt贸re cz艂owiek posiada po prostu dlatego, 偶e jest cz艂owiekiem. W艂a艣nie akty barbarzy艅skiego deptania ludzkiej godno艣ci sk艂oni艂y Organizacj臋 Narod贸w Zjednoczonych do sformu艂owania, w zaledwie trzy lata po jej powstaniu, Powszechnej Deklaracji Praw Cz艂owieka, kt贸ra pozostaje jedn膮 z najwznio艣lejszych wypowiedzi ludzkiego sumienia naszych czas贸w...  [ludzie na ca艂ym 艣wiecie] z odwag膮 i przekonaniem powo艂uj膮 si臋 na t臋 w艂a艣nie Deklaracj臋, aby uzasadni膰 swoje 偶膮dania wi臋kszego udzia艂u w 偶yciu spo艂ecze艅stwa.


Wa偶ne jest, aby艣my zrozumieli to, co mo偶na nazwa膰 wewn臋trzn膮 struktur膮 tego ruchu ogarniaj膮cego ca艂y 艣wiat. W艂a艣nie jego charakter planetarny stanowi dla nas pierwsz膮 i fundamentaln膮 «wskaz贸wk臋», potwierdza bowiem, 偶e rzeczywi艣cie istniej膮 uniwersalne prawa cz艂owieka, zakorzenione w naturze osoby, w kt贸rej znajduj膮 odzwierciedlenie uniwersalne i niezbywalne wymogi powszechnego prawa moralnego. Prawa te nie s膮 bynajmniej abstrakcyjnymi formu艂ami, ale przeciwnie – m贸wi膮 nam co艣 bardzo wa偶nego o konkretnym 偶yciu ka偶dego cz艂owieka i ka偶dej grupy spo艂ecznej. Przypominaj膮 nam te偶, 偶e nie 偶yjemy w 艣wiecie irracjonalnym i pozbawionym sensu, ale 偶e istnieje w nim moralna logika, kt贸ra rozja艣nia ludzk膮 egzystencj臋 i umo偶liwia dialog mi臋dzy lud藕mi i narodami. 


Je偶eli pragniemy, aby wiek przymusu ust膮pi艂 miejsca wiekowi perswazji, musimy nauczy膰 si臋 rozmawia膰 o przysz艂o艣ci cz艂owieka j臋zykiem zrozumia艂ym dla wszystkich. Powszechne prawo moralne, zapisane w sercu cz艂owieka, jest t膮 swoist膮 «gramatyk膮», kt贸rej potrzebuje 艣wiat, aby podj膮膰 tak膮 rozmow臋 o w艂asnej przysz艂o艣ci.” (JPII, ONZ, 1995) 

II 

"Je艣li istnia艂 jaki艣 cz艂owiek, kt贸ry wierzy艂 w Sob贸r Watyka艅ski II i mia艂 偶elazn膮 wol臋 realizacji jego postanowie艅, to by艂 nim kardyna艂 Wojty艂a" 

- "Stoj膮c na progu trzeciego tysi膮clecia «in medio Ecclesiae», pragn臋 raz jeszcze wyrazi膰 wdzi臋czno艣膰 Duchowi 艢wi臋temu za wielki dar Soboru Watyka艅skiego II, kt贸rego wraz z ca艂ym Ko艣cio艂em – a w szczeg贸lno艣ci z ca艂ym Episkopatem – czuj臋 si臋 d艂u偶nikiem. Jestem przekonany, 偶e d艂ugo jeszcze dane b臋dzie nowym pokoleniom czerpa膰 z tych bogactw, jakimi ten Sob贸r XX wieku nas obdarowa艂. Jako Biskup, kt贸ry uczestniczy艂 w soborowym wydarzeniu od pierwszego do ostatniego dnia, pragn臋 powierzy膰 to wielkie dziedzictwo wszystkim, kt贸rzy do jego realizacji s膮 i b臋d膮 w przysz艂o艣ci powo艂ani. Sam za艣 dzi臋kuj臋 Wiecznemu Pasterzowi za to, 偶e pozwoli艂 mi tej wielkiej sprawie s艂u偶y膰 w ci膮gu wszystkich lat mego pontyfikatu."


-  abp Wojty艂a wnosi do Ko艣cio艂a co艣 bardzo wielkiego. By艂 pierwszym i by膰 mo偶e jedynym z biskup贸w polskich, w kt贸rym na Soborze widziano nie tylko 艣wiadectwo cierpienia uci艣nionego przez komunizm Ko艣cio艂a w Polsce, ale dostrze偶ono, 偶e wnosi on zupe艂nie nowe, 艣wie偶e, o偶ywcze warto艣ci do Ko艣cio艂a powszechnego, nowe spojrzenie, nowe do艣wiadczenie.


- „Wiemy – m贸wi艂 po latach Benedykt XVI – 偶e Papie偶 ten /Jan Pawe艂 II/ by艂 cz艂owiekiem Soboru, 偶e przej膮艂 si臋 do g艂臋bi jego duchem i liter膮. Przez swe teksty uzmys艂awia nam, co rzeczywi艣cie by艂o zamiarem Soboru, a co nim nie by艂o i pomaga nam prawdziwie stawa膰 si臋 Ko艣cio艂em na miar臋 czas贸w obecnych i przysz艂ych”


 „Do艣wiadczenie uniwersalnej wsp贸lnoty” wytworzonej pomi臋dzy uczestnikami Soboru kaza艂o my艣le膰 krakowskiemu arcybiskupowi, i偶 obietnica Chrystusa: „Oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a偶 do sko艅czenia 艣wiata” nabra艂a jakiej艣 nowej 艣wie偶o艣ci…  Sob贸r – przyznawa艂 ju偶 jako papie偶 w rozmowie z Andr茅 Frossardem – sta艂 si臋 „wydarzeniem, kt贸re w polu widzenia mojej osobistej wiary dopomog艂o mi tutaj znale藕膰 pe艂n膮 syntez臋”. St膮d w艣r贸d 偶elaznych priorytet贸w jego pontyfikatu znalaz艂a wyraz determinacja w „doko艅czeniu wcielenia w 偶ycie Soboru Watyka艅skiego II”].


Sobory powszechne - jak uczy do艣wiadczenie - obdarzaj膮 艣wiat owocami niezwyk艂ych duchowych postaci. To oni ca艂ym swym 偶yciem - tym powo艂aniem do 艣wi臋to艣ci - przyczyniaj膮 si臋 do w艂a艣ciwego odczytania przes艂ania Soboru, kt贸ry natchniony Duchem 艢wi臋tym przemawia do kolejnych pokole艅.


- Bez udzia艂u w Soborze, powiedzmy otwarcie, by艂by postaci膮 ma艂o znan膮, nie maj膮c膮 wi臋kszych szans wyboru na stolic臋 Piotrow膮… polscy biskupi w oczach wybitnego teologa nie wypadaj膮 najlepiej:

"Nie mogli przywie藕膰 ze sob膮 偶adnego teologa – notuje Congar – s膮 raczej nieprzygotowani, wcale lub co najwy偶ej odrobin臋 na bie偶膮co. Dlatego te偶 nie s艂ycha膰 by艂o 偶adnego z nich podczas Soboru" [A jak jest dzisiaj w Polsce, w polskim ko艣ciele 2016? Pozostali za Duchem Czasu! dop. m贸j jk]



III

Ca艂e i wszelkie duszpasterstwo Ko艣cio艂a sprowadza si臋 do dw贸ch element贸w:
1) do 艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a (samo艣wiadomo艣ci, dla ludzi wierz膮cych, duchownych i 艣wieckich)
2) i do umiej臋tno艣ci prowadzenia dialogu (nie samego dialogu naukowego, teologicznego, 艣wiatopogl膮dowego, spo艂ecznego… ale autentycznego dialogu zbawienia)


Papie偶 Pawe艂 VI m贸wi o magistralnej parze poj臋膰 „艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a – dialog”.


- Wydaje si臋, 偶e dwa dokumenty Soboru, pod znamiennymi tytu艂ami: „Godno艣膰 osoby ludzkiej” (Dignitatis humanae), i „Rado艣膰 i nadzieja” (Gaudium et spes) stanowi膮 swoist膮 ca艂o艣膰 w my艣leniu soborowym, poprzez jeden g艂贸wny przedmiot, kt贸ry je ze sob膮 艂膮czy. Przedmiotem tym jest osoba ludzka. Wraz z tymi dokumentami znajdujemy si臋 na najbardziej podstawowej dla my艣lenia soborowego. P艂aszczyzna ta jest zarazem  szczeg贸ln膮 jakby wypadkowa wsp贸艂czesno艣ci i potwierdzeniem „wsp贸艂czesnego” tj. zakrojonego na miar臋 naszych czas贸w my艣lenia Soboru. Podj臋ta na nim ca艂膮 problematyk臋 wsp贸艂czesno艣ci, nie pozostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego. W takim dorobku Soboru weryfikuje si臋 dzia艂anie Ducha 艢wi臋tego wedle s艂贸w Chrystusa: „On was wszystkiego nauczy i przypomni wszystko, cokolwiek wam powiedzia艂em”.


Cz艂owiek stoi jak najbardziej wewn膮trz Ko艣cio艂a - jest drog膮 Ko艣cio艂a. Bo tylko osoba ma w艂a艣ciwe odniesienie do Boga! G艂臋bia tego odniesienia – jej autentycznie ludzka i osobowa struktura - jest zwi膮zana z ze stosunkiem do prawdy i z wolno艣ci膮. (Kard. K. Wojty艂a, Wst臋p og贸lny, w: Sob贸r Watyka艅ski II, Pozna艅 1968)

PS.1
Ofiarami grzech贸w zaniedbania - na r贸偶nych polach dzia艂alno艣ci i zaniedbanego metodycznie NIE-DIALOGU POLSKIEGO, padamy wszyscy! Bez wyj膮tku. Jedni bardziej, inni mniej. Vide - m贸j ostatni tekst, alarm pt. O Norwidzie i 艢DM 2016 w "naszym" powiecie wo艂omi艅skim (i nie tylko)

PS.2
Zdj臋cie/grafika z tej strony.