Panie W贸jcie Kochany - odszukaj si臋 na zdj臋ciach!
Strach贸wka i konkatedra na Kamionku
czerwiec Roku Norwidowskiego w Strach贸wce
p贸ki 偶yj膮 naoczni 艣wiadkowie
nie tw贸rz rzeczywisto艣ci r贸wnoleg艂ej
...
brak dialogu zabija wsp贸lnoty
zabija pami臋膰 i to偶samo艣膰
dialogiem jest Ko艣ci贸艂 i kultura
Pisz臋 ten list i post bardzo skonfundowany. Wczoraj zacz膮艂em, wyja艣niam poni偶ej dlaczego, jakimi procesami mentalnymi we mnie to si臋 dzieje - moja wsp贸艂czesno艣膰 ca艂ej Drogi-Prawdy-呕ycia.
Zacz膮艂em wczoraj i zostawi艂em. Ci臋偶ko mi by艂o dzisiaj zn贸w si臋 za to zabra膰. Do chwili, w kt贸rej dobieg艂y mnie Twoje s艂owa, O MIEJSCACH PAMIECI W GMINIE (1863/4, Borucza, K膮ty Wielgi odkryte dla Polski w II RP, a dla nas przez kombatant贸w i starost臋 Rytla). 呕ona, Gra偶yna, akurat usiad艂a na chwil臋 do komputera i trafi艂em na ten moment Twojej prezentacji OSI膭GNI臉膯 ROKU 2021. Inwestycje ciesz膮. A jednak... Wiesz dlaczego ten fragment tak mnie d藕gn膮艂? Bo jak偶e to, pami臋膰 wybi贸rcza? To si臋 nazywa w medycynie demencj膮 starcz膮, Alzheimerem. Czy 40 Rocznica powstanie Solidarno艣ci NSZZ RI w Strach贸wce nie jest godna Twojej pami臋ci??? Nie ma na ni膮 miejsca w mentalno艣ci mieszka艅c贸w? Nie jest wa偶na dla to偶samo艣ci?? Tak jak przez ca艂y PRL nie by艂 godny, wa偶ny IV Wieszcz Narodowy Cyprian Norwid. Ba, by艂 zagro偶eniem dla ustrojowo poprawnych obywateli. Tu gdzie jest obecnie ulica Norwida, by艂a ulica Lenina. Zmienili艣my w I kadencji samorz膮dno艣ci w Polsce.
Nie, obok tego cz艂owiek my艣l膮cy (homo sapiens) przej艣膰 oboj臋tnie nie mo偶e – to uw艂acza艂oby godno艣ci naszej, przeczy艂o rozumno艣ci cz艂owiecze艅stwa w nas. To jest tak oburzaj膮ce, irytuj膮ce... bezrozumne, 偶e a偶 nie do poj臋cia.
W贸jcie Piotrze - by艂e艣 na zako艅czeniu Roku Norwidowskiego w konkatedrze na Kamionku. Nie sam. Ze 艣wiadkami: przewodnicz膮c膮 Rady Gminy i z Dyrektork膮 Szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Odebra艂e艣 tam z r膮k starosty, w obecno艣ci biskupa, podzi臋kowania i statuetk臋 ZA WSP脫艁UDZIA艁 W ORGANIZACJI TEGO ROKU (200-LECIA URODZIN W G艁UCHACH, I JAK DOMY艢LAMY SI臉 POCZ臉CIA W STRACH脫WCE). Nasza gmina by艂a wsp贸艂organizatorem obchod贸w w powiecie i gminie. Koordynatorem gminnym sam uczyni艂e艣 Dyrektork臋 szko艂y w Strach贸wce, Gra偶yn臋 Kapaon (z Br膮zowym Krzy偶em Zas艂ugi za ca艂膮 dzia艂alno艣膰 na polu o艣wiaty i kultury). Co wi臋cej Rada Gminy podj臋艂a stosown膮 uchwa艂臋-deklaracj臋 w sprawie obchod贸w 200-lecia urodzin Cypriana Norwida i og艂oszenia 2021 - Rokiem Gminnych Obchod贸w 2000. Urodzin Wieszcza. TEGO W TWOJEJ PREZENTACJI NIE MA.
Co艣 b膮kn膮艂e艣 w zwi膮zku z Rokiem Norwidowskim w wolnych wnioskach, ale, sorry, ma si臋 to nijak do fakt贸w.
W艣r贸d uchwa艂 w gminie (pewnie w ca艂ej Polsce) jest nawet taka, kt贸ra m贸wi o zapobieganiu bezdomno艣ci ps贸w w gminie. Brzmi jak ponury 偶art, nie ze wzgl臋du na psy. Polityka sobie, a kultura jest… bezpa艅ska?
W贸jcie Piotrze, nie by艂e艣 na zako艅czeniu Roku Norwidowskiego 2021 w szkole 10 grudnia (w teatrze szkolnym) im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Nie mog艂e艣, dopad艂a Ci臋 COVID-owa kwarantanna. Z innych powod贸w nie mog艂a by膰 wtedy z nami Przewodnicz膮ca Rady Gminy. ALE WIEDZIELI艢CIE, 呕E B臉DZIE TO NIE TYLKO ZAKONCZENIE ROKU NORWIDOWSKIEGO W GMINIE, ALE TAK呕E ODDANIE PAMIECI 40 ROCZNICY ZA艁OZENIA NSZZ RI SOLIDARNOSC W GMINIE STRACH脫WKA, A TAK呕E WSPOMNIENIE 40 ROCZNICY WPROWADZENIA STANU WOJENNEGO, KT脫RY ZAKO艃CZY艁 NADZIEJE I DZIA艁ALNOS膯 NASZEJ SOLIDARNO艢CI. W艢R脫D WA呕NYCH GO艢CI BY艁 TAK呕E TW脫J OJCIEC CHRZESTNY, 呕YJACY 艢WIADEK I UCZESTNIK NASZEJ CHWALEBNEJ HISTORII NAJNOWSZEJ. 艢MY SZCZ臉艢CIE, PRZYJECHA艁O TRZECH STAROST脫W (DW脫CH BY艁YCH I JEDEN OBECNY, WICE-) - TAKIE FAKTY ODNOTOWUJE SI臉 W SPRAWOZDANIACH W NORMALNYCH GMINACH.
W贸jcie wiedzia艂e艣 to wszystko, bo by艂e艣 zaproszony, a i lajki da艂e艣 na Facebooku do post贸w z tej uroczysto艣ci.
TO NIE MO呕E BY膯 AMNEZJA, 呕E NIE UMIE艢CI艁E艢 TYCH FAKT脫W W SWOJEJ PRZEZENTACJI NA ZAKO艃CZENIE ROKU 2021 NA OSTATNIEJ SESJI RADY. Bezdomne psy i polityka wewn臋trzna sta艂y si臋 dla Ciebie wa偶niejsze.
***
Mentalno艣膰 tworzy si臋 dziesi臋cioleciami. Wiekami? W 偶yciu os贸b i spo艂ecze艅stwa. Genetyka, wychowanie w rodzinach (plus szko艂y), historia, kultura, wzory religijne i ustroje spo艂eczne maj膮 wp艂yw na wszystkich. Pewnie mo偶na i w przypadku mentalno艣ci m贸wi膰 o jakiej艣 typologii. Trudno si臋 j膮 poznaje. W przypadku jednostki – od wewn膮trz - bo jeste艣my jej podmiotami. W spo艂eczno艣ci (narodzie, spo艂ecze艅stwie) – bo dominuj膮cy typ mentalno艣ci, ludzie z pomoc膮/u偶yciem tej mentalno艣ci rozgrywaj膮 inaczej my艣l膮cych.
Bior臋 si臋 jednak za to zagadnienie. Bo nie jest tylko teori膮. Dzia艂a na nasze 偶ycie. W zamiarze niszcz膮cym. Opisuj臋 do艣wiadczalnie. Dzie艅 w dzie艅, na blogu i kr贸tkimi postami na Facebooku. Posty s膮 linearne i wersowane. Te drugie s膮 owocem kr贸tkich zdarze艅 w moim m贸zgu, uobecniajacymi si臋 na powierzchni my艣leniem, doznaniem, refleksj膮. Nie ka偶de jestem w stanie przedstawi膰 analitycznie form膮 d艂u偶szych spisanych rozumowa艅. Forma wersowana (wierszopodobna, monologowo-medytacyjna) pozwala zapisa膰 prawie wszystko, co przez g艂ow臋 艣wiadomie przeleci. Strumie艅 艣wiadomo艣ci jakby, u偶ywaj膮c poj臋cia z fenomenologii. 艢wiadomo艣膰, mentalno艣膰, podmiotowo艣膰 s膮 powi膮zane. Ingarden najpi臋kniej opisa艂 struktur臋 艣wiadomo艣ci. Poprzesta艂em ju偶 chyba na tamtym etapie, cho膰 nauka p臋dzi i mamy dzisiaj wydzia艂y kognitywistyki na wielu uniwersytetach.
Formy wersowane zamieszczam tu, na Fb, i na profilu wiersze.kobieta.pl, odnalaz艂em tam swoje miejsce, bo tam czasem ludzie ludziom wpisuj膮 komentarze, dziel膮 si臋 my艣leniem. Jestem tam znany jako "w贸jt", bo gdy trzeba by艂o wymy艣li膰 pseudonim i avatar, historia przebieg艂a mi do g艂owy. Do艂膮czy艂em zdj臋cie z obrazowym przedstawieniem Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Z krzy偶em, sztandarami i wielka reprezentacj膮 mieszka艅c贸w (samorz膮du) z 贸wczesnym w贸jtem, proboszczem,m radnymi powiatowymi itd.
Jam nie z soli, ani z roli. Mam udzia艂 w fascynujacym przedsi臋wzi臋ciu i przygodzie, jakim jest osoba z ca艂膮 swoja drog膮 i prawd膮 i 偶yciem, jak nazwa艂 te droge poznania 艣w. Jan Pawe艂 II. BTW. to, co zapisuj臋 od pocz膮tku Roku Norwidowskiego 2021 opatrzy艂臋m tytu艂em - ROK NORWIDOWSKI - WIDZIANE ZE STRACH脫WKI. Nie mog艂臋m przypuszcza膰, 偶e te notatki nabior膮 a偶 takiej wagi dla przysz艂ych pokole艅.
Fenomenologiczne podej艣cie do rzeczywisto艣ci pozwala poznawa膰 w aspektach istotowych i konstytutywnych, bo skupia si臋 przede wszystkim na jak najdok艂adniejszym, wielostronnym (po wszystkich zmys艂ach) opisie. BEZ CENZUROWANIA RZECZYWISTO艢CI ZE WZGL臉DU NA PRZEKONANIA POLITYCZNE, RELIGIJNE, 艢RODOWISKOWE, SCHEMATY I UPRZEDZENIA W JAKICHS LUDZKICH UK艁膭DACH. DLA KARIERY, WYGODNICTWA (TZW 艢WI臉TEGO SPOKOJU) ITD. Cenzurowanie jest niemoralno艣ci膮 i paskudnym defektem etycznym (w tym w艂a艣nie - tak偶e mentalno艣ci).
Co mnie dzisiaj zmotywowa艂o, dostarczaj膮c niezbitego argumentu? Sprawozdanie W贸jta!
Jakie jest lekarstwo na ten (obecny) stan rzeczy? Spo艂ecze艅stwo otwarte, obywatelskie, czyli RZECZYWI艢CIE SAMORZ膭DNE (do fundament贸w tego poj臋cia). W Ko艣ciele? Synodalno艣膰, o kt贸rej m贸wi papie偶 Franciszek, no i Sob贸r Watyka艅ski II od ponad p贸艂 wieku! Te wymiary mo偶emy uruchomi膰 – naprawi膰 - dobr膮 wol膮 rz膮dz膮cych, maj膮cych wp艂yw na 偶ycie wsp贸lne, w Ko艣ciele, samorz膮dzie, pa艅stwie, szkole… Najtrudniej o zmiany w wymiarze osobowym.
Patrzy艂em na film z Sali konferencyjnej mojej gminy i zastanawia艂em si臋 – czym 偶yj膮 radni? Dzisiaj. Wspomina艂em wydarzenia w tej samej sali z lat, ba, 4. dziesi臋cioleci Wolnej Polski, Polskiej Drogi Wolno艣ci. Nie poczu艂em wsp贸艂bicia serc, wsp贸艂pami臋ci, wsp贸艂to偶samosci. Wsp贸艂wiary i rozumu.
Co si臋 z nami sta艂o. Nie tylko w gminie Strach贸wka. Co si臋 z nami sta艂o w Polsce i w Ko艣ciele. Jeste艣my podzielni od-do najmniejszej gminy, parafii, nawet w rodzinach. Czyja to kl臋ska? Czyje to, i czym, zatrute ziarno dla nast臋pnych pokole艅?
Czyja kl臋ska? Czyja wina – nie boj臋 si臋 jej nazwa膰. PRZEMILCZAJ膭CYCH. Tch贸rzliwych Polek i Polak贸w, kt贸rzy nie maj膮 ch臋ci, ani odwagi, dzieli膰 si臋 swoim my艣leniem. 呕YCIE W ZAK艁AMANIU. JESTE艢MY FAJNI – POLACY-KATOLICY, NARODOWCY, KLERYKALNI TRADYCJONALI艢CI.
WIARA I ROZUM? A KOMU TO PRZEBNE. ROZUM MO呕E POTRZEBNY W SZKOLE. NA MATEMATYCE. NAM/IM JEST DOBRZE JAK JEST, 呕ADNEJ OTWARTO艢CI, 呕ADNEGO SPO艁臉CZE艃STWA OTWARTEGO-OBYWATELSKIEGO. A NADE WSZYSTKO 呕ADNEJ JAKIEJ艢 SYNODALNOSCI (SOBOROWO艢CI) – PO CO TO KOMU, WYSTARCZ膭 KSI臉呕A, BISKUPI, W艁ADZA LOKALNA I PA艃STWOWA. TO S膭 NASZE AUTORYTETY I PRZYW脫DCY, KT脫RZY WIEDZ膭 GDZIE NAS PROWADZ膭. TAKIEJ PRZYSZ艁OSCI CHCEMY DLA NASZYCH DZIECI I WNUK脫W. Ale nie ja.
Ale nie ja. Pozna艂em PRL, marksizm, materializm, religijno-spo艂eczny klerykalizm (klerykalny ko艣ci贸艂ek), ocenzurowan膮 kultur臋 i spos贸b my艣lenia (by zgn臋bi膰 wolnego cz艂owieka, odwa偶nego w艂asnym rozumem). Ale mia艂em szcz臋艣cie pozna膰 i kontemplowa膰 tak偶e prawd臋, Ko艣ci贸艂 Powszechny z Soborem Watyka艅skim II, prawa cz艂owieka, solidarno艣膰, Polsk臋 w 艣wiecie i 艣wiat w kulturze wsp贸艂czesnej. Ten drugi wymiar rzeczywisto艣ci zawsze b臋dzie zwyci臋偶a艂 przej艣ciowe ustroje, ideologie, antykultury, klerykalizmy tradycjonalizm贸w (nie tylko ludowych). Bo CZ艁OWIEK JEST DROG膭 KO艢CIO艁膭 A PRZYSZ艁O艢C CZLOWIEKA ZALEZY OD KULTURY (patrz: 艣w. JPII).
***
Kaczy艅ski zdrajca
kto pod kim do艂ki kopie
ten sam w nie wpada
musia艂 Kaczy艅ski pu艂apk膮 alogiczno艣ci
nieadekwatno艣膰 jest grzechu bagnetem
my艣lenie podporz膮dkowa艂 w艂adzy
jej zdobyciu i utrzymywaniu
tak gwa艂ci si臋 rozum i kultur臋
ideologi膮 antysynodalno-nacjo-katolick膮
w jego systemie w艂adza jest bogiem
wszelkimi metodami (po kult jednostki)
PEGASUS wprowadzi艂 ich do piek艂a
sprzedaj膮 Polsk臋 obcemu wywiadowi
z tego si臋 ju偶 nie wychodzi
(wtorek, 28 grudnia 2021, g. 18.09)
***
przygnieceni religi膮
wiem rozmawiam ponadpokoleniowo
z prawd膮 kt贸rej do艣wiadczam
ca艂膮 swoj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
tak jak jest i pozwala si臋 znale藕膰
w prapradziadkach dzieciach wnukach
jak by膰 wolnym z religi膮 lub i w
m艂odzi nie widz膮 takiej mo偶liwo艣ci
trzeba si臋 jej wyprze膰 m贸wi膮
zrzuci膰 z siebie jej brzemi臋
nie dziwi臋 si臋 ja stary
by艂a i mnie brzemieniem w dzieci艅stwie
nie wiedzia艂em 偶e mo偶na je zrzuci膰
szuka艂em tak偶e w niej usprawiedliwie艅
przed samym sob膮
co strasznym jest absurdem
uwolnienie przysz艂o histori膮
zanegowaniem mnie przez nich
wyni贸s艂 proboszcz moje wota
Wota Wdzi臋czno艣ci za wolno艣膰 z ko艣cio艂a
oni tradycyjni klerykali艣ci tego nie rozumiej膮
nigdy nie zrozumiej膮 pewnie wolnego cz艂owieka
sami w te brzemi臋 si臋 wprz臋gli
ich stanu posiadania i ducha strze偶e w艂adza
a trzeba tak niewiele
przeczyta膰 ze zrozumieniem Sob贸r Wat II
globalnych ojc贸w soborowych i jego papie偶y
pozna膰 ich spos贸b rozumowania
kt贸ry odt膮d obowi膮zuje my艣l膮cych w Ko艣ciele
cho膰 do nas jakby nie dotar艂 jeszcze
wr贸ci膰 usi膮艣膰 u st贸p Jezusa pos艂ucha膰
troszczysz si臋 i niepokoisz o wiele
a potrzeba ma艂o albo tylko jednego
czyta膰 s艂ucha膰 my艣le膰 kontemplowa膰
„ks. prof. Tom谩拧 Hal铆k w kilku zdaniach uj膮艂 doskona艂膮 diagnoz臋 religijno艣ci polskiego spo艂ecze艅stwa: Dzisiaj mierzymy si臋 z idolatri膮 – ba艂wochwalstwem. To ono w艂a艣nie – ba艂wochwalstwo – jest g艂贸wnym wrogiem wiary. Nie ateizm. Dzisiaj niekt贸re wzgl臋dne warto艣ci s膮 absolutyzowane. Ba艂wochwalstwo to absolutyzacja warto艣ci relatywnych. Bogiem staje si臋 nar贸d, partia, przyw贸dca, kariera, pieni膮dz… [i c贸偶, 偶e wtedy podobaj膮 si臋 otoczeniu, dop m贸j jk]” (tutaj)
tego samego dnia
nasz ustrojowy episkopat napisa艂:
„na Sylwestra 2021 duchowni zobowi膮zali wiernych
aby w zamian postu
pomodlili si臋 w intencjach papie偶a Franciszka
oraz podj臋li dowolne zado艣膰uczynienie
niekt贸rzy zalecaj膮 z艂o偶enie ja艂mu偶ny” /tutaj/
ojej a偶 si臋 z艂apa艂em za g艂ow臋
TAK PRAWO ZAST臉PUJE RELIGI臉
(WIAR臉 W OSOBOWEGO BOGA 呕YWEGO)
albo jeszcze gorzej
religia bez prawa stanowionego
przez jakie艣 gremia
w og贸le jest nie do pomy艣lenia
Polska w 艣wiecie wsp贸艂czesnym
pod dzisiejsz膮 w艂adz膮 te偶 jest nie do pomy艣lenia
buduja na idolatrii – ba艂wochwalstwie
ba艂wochwalstwo to absolutyzacja warto艣ci relatywnych
S膭 JEDNAK W KO艢CIELE LUDZIE MY艢L膭CY
艁膭CZYCY WIAR臉 Z ROZUMEM
DZI臉KI CZEMU MOG膭 POZNAWA膯…
I KONTEMPLOWAC PRAWD臉
odrzuci膰 si臋 godzi (nale偶y)
ogromny system przygniece艅
nakaz贸w zakaz贸w prawa i tradycji
tak wielki 偶e zas艂ania Boga
kt贸ry jest lekko艣ci膮 bytu
(ani kamienieniem ani odwa偶nikiem)
wystarczy wej艣膰 w siebie
lub odczyta膰 g艂臋biej kultur臋
kultur臋 prawdy-dobra-pi臋kna
osoby-drogi-prawdy-偶ycia
tajemnicy kt贸ra potrafi by膰 darem
(wtorek, 28 grudnia 2021, g. 13.10)
***
rozpocz臋ta rozmowa
przy stole poobiednim
w dzie艅 Bo偶ego Narodzenia
po polsku czyli tzw drugi
cho膰 kochamy umowno艣ci
chcieli艣my dotrze膰 do sedna
dzi臋kuj臋 za sensu objawienie
tak膮 i w takiej rozmowie
takim i w takim 偶yciu
pokole艅
dzi艣 dzieci i wnuk贸w
z istotn膮 rol膮 ma艂偶e艅stwa
sens si臋 objawia wype艂nia dope艂nia
ka偶dym zrozumianym wydarzeniem
za m贸j z wami dzi臋kuj臋
niczego wi臋cej nie pragn臋
"Rozumienie rozumnego to rozumienie tego, co rozumne, co podlega zrozumieniu — filozofii w jej
konstytutywnym aspekcie, filozofii jako tego, co rozumne. Inaczej: filozofii jako samokonstytuowania si臋 rozumno艣ci, z w艂a艣ciwym jej pragnieniem samowiedzy, czyli wiedzy o tym, co rozumne. W drugim
znaczeniu rozumienie rozumnego wyra偶a aspekt subiektywny, podkre艣la rol臋 tego, kto rozumie, jego rozumienie jako akt [poznania i kontemplacji, czyli bycia wsp贸艂艣wi膮tynia]" (Ag.Woszczyk, recenzja)
ja magister tylko katecheta m膮偶 ojciec dziadek
dopisz臋 co pozna艂em drog膮-prawd膮-偶yciem
sens jest zawsze w nas i nam dzi臋ki na 艣wiecie
zawsze gdy troszczymy si臋 o innego i o co艣
cyfrowym algorytmem go nie wyka偶e
w cyfrze nie odkryto dot膮d czucia wiary i rozumu
(poniedzia艂ek, 27 grudnia 2021, g. 9.26)
***
Olek Heli opowiedzia艂
Bo偶onarodzeniow膮 rozmow臋 mieli艣my
po obiedzie p贸藕nym
dla po艂owy przedodjazdowej
o wierze i o sensie
traconych bardziej ni偶 znajdowanych
warto sprawdzi膰 w historii filozofii
i kultury na ziemi
od pocz膮tku homo w nas i z nami sapiens
gdyby艣 wesz艂a do gabinetu dla ciebie
w twoim ulubionym kolorze
z ulubionym fotelem i o艣wietleniem
i meblami i narz臋dzi mark膮
z kwiatami ulubionymi w wazonie
i tak dalej szerzej g艂臋biej wy偶ej
o sobie przy okazji mia艂em z艂e zdanie
a w tekstach za ma艂o o tym pisz臋
nie za艂ami膮 mnie dzi艣 takie obrazy
nadejdzie niebo z艂ot膮 chwil膮
po dw贸ch godzinach 艣cieli艂em 艂贸偶ko
nagle przypominaj膮c sobie
co Ula m贸wi o legionowskiej grupie
powsta艂ej w stanie wojennym przy parafii
偶e nie zapomni nigdy
sklei艂o mi si臋 z Olka opowie艣ci膮
a potem o Madeju i (nie)wielu innych
z Bogiem Prostoty z pierwszego Kodnia
ponad wiar臋 niewiar臋 i grzechy
i z Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮
w mi艂o艣ci Annopola Strach贸wki Polski Ko艣cio艂a
tu Maria Kr贸lowa chcia艂a by膰 艣wi臋t膮
i u艂o偶y艂o sie w sens jak w Olka opowie艣ci
chcia艂bym by ka偶dy Go i TO pozna艂
spotka艂 偶yciem czuciem my艣leniem
bo najzwyczajniej JEST
tak jak lubimy
(niedziela, 26 grudnia 2021, g. 21.15)
***
w艂adza kulturowa
Ogromne wojska, bitne genera艂y,
Policje - tajne, widne i dwu-p艂ciowe -
Przeciwko komu偶 tak si臋 pojedna艂y?
- Przeciwko kilku my艣lom... co nienowe!
o czym艣 takim m贸wi艂 abp J臋draszewski
cho膰 profesor filozofii
na Pasterce 2021
w Roku Norwidowskim
daj膮c do my艣lenia
o co mu chodzi
domy艣lam si臋
cho膰 nie akceptuj臋 jego my艣lenia
marksowskiej teorii struktury spo艂ecznej
najwi臋ksz膮 w艂adz臋 kultury maj膮 oni
tradycji nie dusz-pasterze
dalecy od my艣lenia dialogu wsp贸lnoty
dalej od Trzech Kr贸li M臋drc贸w Mag贸w
i ju偶 tylko na ulicznych pochodach
sarmacko-katolick膮 tradycj膮 silni
dzi艣 tak偶e neopisowskich miesi膮cznic
neokatoliccy partyjno-ustrojowi
Bro艅 Bo偶e wiar膮 rozumem i prawd膮
soborowych przemy艣le艅 ju偶 nowych
w艂adza to w艂adza
ma moc i instrumenty
policj臋 wojska bitnych genera艂贸w
walczy si臋 z kultur膮
nie kultura walczy
w艂adza kultury to arcydzie艂a
mo偶e pusty talerz przy stole w Wigili臋
nie drzwi zatrza艣ni臋te przed migrantami
dwaj bracia walcz膮 o zmarzni臋tych
na granicy og艂oszeniem spo艂ecznym
jeden jest muzykiem rockowym
a drugi warszawskim biskupem
ameryka艅ska europejska kanadyjska
in偶ynierowie i agencje kosmiczne w zgodzie
wys艂a艂y najdro偶szego satelit臋 w Kosmos
b臋dzie m贸g艂 bada膰 pocz膮tki nasze
boi si臋 chyba tego J臋draszewski
przysz艂o艣膰 zale偶y od kultury
m贸wi艂 艣wi臋ty Polak papie偶
ale gdy zaczniemy si臋 jej ba膰
czego chcia艂by nie tylko J臋draszewski
spadniemy z orbity ludzko艣ci
(niedziela, 26 grudnia 2021, 14.29)
***
艣wi膮tynia czucia i my艣lenia
czy偶 nie wiecie
偶e jeste艣cie 艣wi膮tyni膮
lecz 艣wi膮tynia czym jest dzisiaj
przecie偶 nie budowl膮
z kamieni i z艂ota
jak w wierszyku dla dzieci
kto zrozumie osob臋 i wsp贸lnot臋
osoba daje znaki
lub domy艣lamy si臋 jej w cz艂owieku
kt贸ry nawet znak贸w nie daje
jak by艂o na pocz膮tku spytam
wiecznego cz艂owieka
siedz膮cego
pod d臋bami w Mamre
mo偶e i w studni g艂臋bokiej
wrzuconego przez braci
zawistnych mu w tamtym czasie
艣wi膮tynia by艂a przywi膮zana do pala
biczowana koronowana cierniem
na krzy偶u umiera艂a nawet
ale nie zgin臋艂a
藕li ludzie nie mog膮 jej skala膰
dzisiaj si臋 m贸wi w Polsce to samo
przynajmniej pewien dominikanin i ja
m贸wi si臋 o tym co jest
co ludzie zawistni 藕li robi膮
艣wi臋ta Katarzyna poucza艂a papie偶y
艣wi臋ty Franciszek ich prostowa艂
艣wi臋ta Teresa jedna i druga
a 艣wi臋ta Edyta przez einf眉hlung
bo cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
i przysz艂o艣膰 nasza zale偶y od kultury
(sb. 25 grud. 2021, g. 9.46) TU- Rok Norwidowski_widziane ze Strach贸wki