poniedzia艂ek, 21 wrze艣nia 2020

Tworzenie nowej rzeczywisto艣ci (gwa艂t PiS-KEP-ustroju na rozumie i kulturze cz艂owieka)

"wyraz 偶ycia i rozwoju"
- paru lat?
- czterdziestu lat?
- ca艂o艣ci w jedno艣ci?
Czy a偶 po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci?

Smutne s膮 moje konstatacje od 5 lat. Z pewno艣ci膮 mo偶liwe tylko w moim wieku, w moim miejscu zamieszkania. S膮 inne przypadki, wyj膮tki. W tym miejscu sk艂adam - oczywiscie - ho艂d profesorowi Adamowi Strzemboszowi, jestem w niego wpatrzony, ws艂uchany, ponad wszelkie por贸wnania oczywi艣cie, bo on jest Gigantem my艣li i 艣wiadectwa drogi-prawdy-偶ycia. Mnie jednak dano misj臋 na miar臋 moich mo偶liwo艣ci. Czase i miejscem 偶ycia. W rodzinie, z pokolenia na pokolenia. Dzieje i kultura. Ci膮g艂o艣ci i jedno艣ci. Wiara i rozum poznaj膮ce aspekty istotowe i konstytutywne ca艂ej rzeczywisto艣ci cz艂owieka, 艣wiata i Boga.

Dla kogo艣 z zewn膮trz - je艣li nasze losy zainteresuj膮 - jeste艣my obiektami bada艅. My sami, jako podmioty swoich prze偶y膰, dajemy 艣wiadectwo ich tre艣ci i formy. Czyli wiary, rozum, uczu膰, dozna艅... Do艣wiadcze艅, przemy艣le艅 danej nam ca艂o艣ci, w mo偶liwym do zg艂ebienia uk艂膮dzie trzech element贸w, Drogi-Prawdy-呕ycia. Kto je rozdziela poznaje cz膮stkowo. Zamiast "drogi" mo偶na napisa膰 bio-grafi臋, 偶ycia-rys, CV. Zamiast "prawdy" przejrze膰 wszelkie opublikowane i nieopublikowane teksty osoby-autora, ich 藕r贸d艂a itd. Zamiast "偶ycia" trzeba podstwi膰 wszelkie doniesienia ze 艣wiata w tarakcie 偶ycia badanej osoby. Gdzie w艂膮czy膰 dzieje rodziny, dziedziczone geny, rysy, cechy, talenty, sk艂onnosci...?? - niech ka偶dy badacz sam zdecyduje, mnie najbradziej  odpowiednium miejscem wydaje si臋 "droga".

Tak wyposa偶ony (obdarowany) bytowo prze偶y艂em ju偶 67 lat w Legionowie i w Annopolu, w gminie Strach贸wka - prawie ju偶 po po艂owie. Legionowo i Annopol s膮 cz臋艣ciami terytorium Polski i jej dziej贸w, zar贸wno w historii jak i w kulturze. Skoro Polski, to i Koscio艂a w Polsce, od 966 roku. A Ko艣ci贸艂 w Polsce jest cz臋艣ci膮 Ko艣cio艂a Powszechnego.

W hymnie narodowym 艣piewamy "skoro my 偶yjemy" - bez nas Polski oczywiscie by nie mog艂o by膰. Co do Ko艣cio艂a, to Sob贸r Watyka艅ski II (najwieksze wydarzenie ko艣ielne za mojego 偶ycia) i Papie偶-Polak, jego dojrza艂y owoc, powiedzieli, 偶e cz艂owiek jest "Drog膮 Ko艣cio艂a". I Sob贸r i Wojty艂a byli i pozostan膮 艣wi臋ci i apostolscy (Papie偶-Polak mo偶e kiedy艣 b臋dzie nazwany Doktorem Ko艣cio艂膮, dla mnie nawet profesorem, co nie znaczy, oczywiscie, 偶e bezb艂臋dnym).

2008 z ks prob., w贸jtem, przew. Rady Powiatu Wo艂omin, itd.
 bez pytania nikogo o przynale藕膰 i pogl膮dy, byle z dobr膮 wol膮 

W 偶yciu cz艂owieka my艣l膮cego, czas i jego kultura, odciskaj膮 swoje znami臋. Nikt nie 偶yje poza czasem i przestrzeni膮,ju偶 niueeuklidesow膮 (p艂ask膮), ale mo偶e sfereyczn膮, moze eliptyczn膮, a mo偶e jeszcze inn膮. Zmiany dotycz膮 nie tylko geometrii, ale ca艂ej wyobra藕ni i do艣wiadczenia cz艂owieka my艣l膮cego - nie mo偶na ich ignorowa膰, bo zmieniaj膮 w istotny sps贸b poznanie, wyliczenia, implikacje itd. (nie da sie narysow膮c prostej linii na zakrzywionej powierzchni, k膮ty tr贸jk膮ta na sferze sumuj膮 si臋 do warto艣ci wi臋kszej ni偶 180 stopni). 

Zakrzywienie czasoprzestrzeni jest znane i obecne w nauce od ponad stu lat. Brzmi ci膮gle jakby abstrakcyjnie i wydaje si臋 ci膮gle niezwi膮zane z naszym 偶yciem codziennym? Ten stan wiedzy, ducha, intekektu-umys艂owo艣ci ludzi, w tym Polek i Polak贸w, mo偶na po艂o偶y膰 na stan naszego szkolnictwa, bo przecie偶 dotyczy ka偶dej i ka偶dego z nas. 

Czasoprzestrze艅 to zbi贸r wszelkich zdarze艅 w czasie i przestrzeni, ka偶da i ka偶dy z nas jest tego zbioru cz膮stka (i tak jak ziemia py艂kiem w Kosmosie zdarze艅). Teoria wzgl臋dno艣ci Einsteina to ju偶 powinien by膰 dzisiaj chleb nasz powszedni. Naukowa teoria wzgl臋dno艣ci to jest tak偶e wzgl臋dnosci wszelkich teoria. A c贸偶 dopiero implikacji filozoficznych, teologicznych, mo偶e  i logicznych, kulturowych...  To ju偶 sa od stu lat "Nowo艣ci z przesz艂o艣ci, kt贸re opisa艂 Albert Einstein w artykule GEOMETRIA A DO艢WIADCZENIE,  w latach dwudziestych ubieg艂ego wieku. 

Min臋艂o ju偶 20 lat trzeciego tysiaclecia po narodzeniu Jezusa. Na prze艂omie tysi膮cleci mieli艣my gromkie obchody Roku Jubileuszowego w Koscile - papie偶 Jan Paw艂 II kl臋cza艂 o p贸艂nocy w Wigili臋 1999 na progu 艢wi臋tej Bramy w bazylice 艢wi臋tego Piotra przy og艂uszajacym d藕wi臋ku tr膮b, obwieszczajacych Urbi et Orbi, 偶e Jezus zawsze pozostaje Tym Kt贸ry By艂, Kt贸ry Jest i Kt贸ry B臋dzie.

Tak, ale "esse et operari" jest zawsze w kulturze, musi si臋 w niej objawiac coraz nowszym pokoleniom, w ich 艣wiecie. Pamiec i to偶samo艣膰 nie mog膮 by膰 zmieniane (podmieniane) dla zadowolenia kadencyjnych w艂adz tak w 艣wiecie, jak i w Kosciele. Przysz艂o艣c cz艂owieka zale偶y od kultury - nie od wycinkowych ideologii.

Tyle refleksji... z okazji przyjazdu biskupa Ordynariusza Romualda Kami艅skiego do Strach贸wki, gdzie odprawi艂 msz臋 艣wi臋ta, po艣wi臋ci艂 now膮 nastaw臋 o艂tarzow膮 i tablic臋 upamietniaj膮ca 偶ycie i dzie艂o Prymasa Tysiaclecia (w tym Jego przyjazdy do naszej wsp贸lnoty parafialnej). Ksi膮dz biskup Ordynariusz (i jego biskup pomocniczy Marek Solarczyk), ca艂a kuria i ca艂a diecezja zna nasze sprawy. Niczego nie ukrywamy. To co robili艣my i robimy od 40 lat jest nasz膮 chlub膮. O wszystkim pisz臋 codziennie i publikuj臋 w otwartym INTERNECIE, ale tak偶e wysy艂am listy do biskup贸w, kurii... po Prymasa Polski i Przewodnicz膮cego Episkopatu Polski.

Dziwnie si臋 czu艂em w niedziel臋 20 wrze艣nia 2020, w kosciele naszym i pod nim. Jakby zakopany 偶ywcem, w inny wymiar, inny 艣wiat, inn膮 rzeczywisto艣膰. Jakbym ju偶 tu nie 偶y艂, ba, jakbym nigdy tu nie 偶y艂. Jacys inni ludzie (Polki? Polacy?) wyro艣li, inni ksi臋偶a, inni biskupi... BEZ PAMIECI I TO呕SAMOSCI, W KT脫RYCH DOSTA艁EM UDZIA艁 I W KT脫RYCH JESTEM ZAPODMIOTOWANY JAKO OBYWATEL POLSKI, RZECZPOSPOLITEJ NORWIDOWSKIEJ I EUROPY, JAKO SOLIDARNOSCIOWIEC, JAKO KATECHETA, JAKO W脫JT-SAMORZ膭DOWIEC.

Dziwnie si臋 czu艂em w niedziel臋 20 wrze艣nia 2020, w ko艣ciele naszym i pod nim. Jakby zakopany 偶ywcem, w inny wymiar, inny 艣wiat, inn膮 rzeczywisto艣膰. Jakbym ju偶 tu nie 偶y艂, ba, jakbym nigdy tu nie 偶y艂. Jacys inni ludzie (Polki? Polacy?) wyro艣li, inni ksi臋偶a, inni biskupi - ANI TO POLSKIE, ANI CHRZE艢CIJA艃SKIE, ANI... 

CZY DZISIAJ ROZUM I KULTURA WYPAROWA艁Y, ALBO ZOSTA艁Y SPREPAROWANE JAKO艢 KO艢CIELNO-POLITYCZNIE, AKULTUROWO, AINTELEKTUALNIE (ZMUTOWANE?).

O nie艣wi臋ty paradoksie - do艣wiadczaj膮c odrzucenia, us艂ysza艂em, 偶e jestem jednocze艣nie zaproszony przez biskupa do rozmowy. Tak obja艣nia艂 s艂owa proroka: 

a) najpierw literalny cytat z Proroka - "Szukajcie Pana, gdy si臋 pozwala znale藕膰, wzywajcie Go, dop贸ki jest blisko! Niechaj bezbo偶ny porzuci sw膮 drog臋 i cz艂owiek nieprawy swoje knowania. Niech si臋 nawr贸ci do Pana, a Ten si臋 nad nim zmi艂uje, do Boga naszego, gdy偶 hojny jest w przebaczaniu. Bo my艣li moje nie s膮 my艣lami waszymi ani wasze drogi moimi drogami – m贸wi Pan. Bo jak niebiosa g贸ruj膮 nad ziemi膮, tak drogi moje – nad waszymi drogami i my艣li moje – nad my艣lami waszymi. 

b) teraz literalny cytat biskupiego kazania - "spotykaj膮c si臋 rozmawiamy o codzienno艣ciach, nie rozmawiamy o drogach (s艂owach) Bo偶ych." 

No wi臋c ja BARDZO chc臋 rozmawia膰 i codziennie publikuj臋 moje my艣lenie o cz艂owieku, 艣wiecie, Bogu. I co? Wszyscy tu - w mojej parafii, dekanacie, diecezji, powiecie upartyjnionym oczywi艣cie i w upartyjnionym (antykonstytucyjnie) kraju - nabieraj膮 wody w usta. Ani pisn膮. PRZEMILCZANIE BLI殴NIEGO STA艁O SIE DROG膭 MOJEGO KOSCIO艁A, czyli niepami臋c i nieto偶samo艣膰, czyli nie fides et ratio. Nie duch centesimus annus itd. Smutne. :-( 

Ze spraw bardziej przyziemnych - ksi膮dz biskup raczy艂 powiedzie膰, 偶e nasz ko艣ci贸艂 parafialny zosta艂 ubogacony nowym wystrojem, wyposa偶eniem, czyli nastaw膮 p艂tarzow膮 i 偶e ona zostanie na pokolenia. A tak偶e, 偶e dostrzega w tym ksi膮dz biskup znaki 偶ycia i rozwoju!

Hmmm, za mojego 偶ycia jest to ju偶 trzeci wystr贸j o艂tarza, fakt, najbogatszy. Ale jak wiemy gusta s膮 zmienne. A je艣li nie szanuje si臋 czego艣艣 bardziej istotnego, czyli pamieci i to偶samosci, to kt贸偶 wie, co z nastaw膮 b臋dzie? Co do znak贸w 偶ycia i rozwoju to obecne zmiany dotycz膮 tylko paru lat. Mnie dano dar nie tylko postrzegania, ale tak偶e uczestniczenia w 偶yciu i rozwoju zar贸wno wsp贸lnoty parafialnej ale i gminnej na przestrzeni (czasu) ostatnich 40 lat! W tym roku obchodzimy XXX-Lecie Samorz膮dno艣ci i powstania NSZZ Solidarnosci, a w przysz艂ym CZTERDZIESTOLECIE NASZEJ GMINNEJ SOLIDARNOSCI RI ZA艁OZONEJ W DNIU 3 MAJA 1981. Przysz艂y rok b臋dzie takze 200-setn膮 rocznic膮 urodzin IV Wieszcza Narodowego, Cypriana Norwida.

Wchodz膮c (id膮c) do naszego ko艣cio艂a, mi臋dzy bram膮 a drzwiami 艣wi膮tyni mijamy tablic臋 m贸wi膮c膮 o zwi膮zkach Norwida ze Strach贸wk膮, ba o Jego Rzeczpospolitej (Norwidowskiej). Na ulicy 艣w Jana Paw艂a II znajduje si臋 inna tablica, m贸wi膮ca o historyczno-kulturowym wymiarze naszej wsi i gminy. A na 艣cianie szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej wita wszystkich wielki mural Poety-Jakby-Brata Papie偶a Polaka. Nie us艂yszeli艣my o tym wymiarze najmniejszej wzmianki. Kto艣 chce na si艂臋 stworzy膰 u nas now膮 rzeczywisto艣膰. Jaki艣, jaka艣, jakie艣 demiurgi. Ksi膮dz proboszcz jest cz艂onkiem Rady Pedagogicznej tej szko艂y - uczy i wychowuje jako katecheta KK. Chyba trzeba m贸wi膰 o rozdwojeniu ja藕ni w Polsce PiS-KEP-ustroju.

Ksi膮dz proboszcz dziekuj膮c za pos艂ug臋 biskupa powiedzia艂, 偶e ju偶 nie b臋dziemy odt膮d m贸wili o o艂tarzu z now膮 nastaw膮, 偶e jest nasz "ale jest ofiarowany Panu Bogu". Hmmm. Wota Wdziecznosci - za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 odzyskane Czynem Solidarno艣ci - postawione przez poprzednich proboszcz贸w te偶 by艂y ofiarowane Panu Bogu i Ojczy藕nie, a wyni贸s艂 je ksi膮dz i schowa艂 gdzies w zakrystii. R贸偶nie pojmujemy czas i przestrze艅, nieprawda偶! Bardzo r贸偶nie traktujemy swoje uczucia religijne (i patriotyczne) - swoich s膮 w porz膮dku, a innych mozemy w og贸le nie bra膰 po uwag臋. Nawet flagi bia艂oczerwone i bia艂o-niebieskie rozwieszone prze gmin臋 na ulicznych s艂upach mowi艂y wczoraj o zabieganiu o uczucia (czyje艣). Nie wiem, mo偶e tylko ja, a mo偶e jeszcze byli inni - na pewno wielu ju偶 na cmentarzu - kt贸rzy czuli jakby powt贸rk臋 z przesz艂osci. PRL te偶 pogrzeba艂 za 偶ycia II RP, Norwida, kultur臋 i 艣wiadomos膰 narodow膮... Gmina jest miniaturk膮 pa艅stwa. Parafia - Ko艣cio艂a. A ka偶dy z nas wiecznego cz艂owieka. Na obraz i podobie艅stwo Najwy艣zego, kt贸ry wszystko w pamieci, to偶samosci, prawach i sprawiedliwo艣ci swojej (i mi艂osierdziu) zachowuje. Gaudium et spes. Lumen gentium - konstytucjami naszymi. 

W Polsce mamy dzisiaj wielkie zawirowania, rzucajace wielkie z艂e zimne 艣wiat艂o na wszystko, co si臋 w Ojczy藕nie dzieje od 6 lat. Tego nie da si臋 oderwa膰 od tego, czym jest i jak dzia艂a Kosci贸艂 w Polsce. Od 6 lat obliczem i wyrazicielem polskiego katolicyzmu - na wszystkie aspekty naszego 偶ycia i na Europ臋 i na 艣wiat ca艂y - byli politycy rz膮dowi, partyjni, parlamentarni - od Prezesa Kaczy艅skiego, Prezydenta Dudy ("z b艂ogos艂awione 艂ona"), Premiera Mateusza "ewangelisty" Morawieckiego,  Zbigniewa Ziobro, Jaros艂awa Gowina, przez Marsza艂ka Marka (nie ewangelisty?) Kuchci艅skiego, Marsza艂ka Karczewskiego, Marsza艂kini臋 El偶biet臋 Witek,  po Ministra Zdrowia 艁ukasza "ewangelisty" Szumowskiego, wicepremierk臋 Jadwig臋 Emilewicz, Macierewicz贸w, tr贸jk臋 zwan膮 KaKaO itd. itp. jest ich bez liku.

Dzisiaj tych tamtych mo偶na dymisjonowa膰 a i tak b臋dzie to najwiarygodniejszy katoliczym wszechczas贸w na ziemi polskiej - z woli Prezesa i chwilowego sojuszu tronu i o艂tarza. ZGROZA duchowo-intelektualna, zaprzeczenie wiary i rozumu i kultury czlowieka na ziemi, od kt贸rej zale偶y przysz艂o艣膰!

Na uroczysto艣ci by艂y oczywi艣cie w艂adze partyjne PiS z Wo艂omina i T艂uszcza. W pierwszych 艂awach, oczywi艣cie. Kto艣 ich zaprosi艂. Ksi膮dz proboszcz zaprosi艂 radnych i so艂tys贸w na posiedzeniu Rady Gminy - co jak najbardziej rozumiem i popieram. Akle dlaczego nie zaprosi艂a ca艂ej Rady Pedcagogicznej na ostatnim posiedzeniu? Przecie偶 jest wa偶n膮 cz臋艣ci膮 szko艂y? Tego nie tylko nie rozumiem, nie popieram, ale wr臋cz pot臋piam. To jest dzielenie Polski, Polek, Polak贸w poczynajac od szk贸艂, parafii, gmin - czyli podstawowych wsp贸lnot spo艂ecze艅stwa obywatelskiego.

Jaki pan, taki kram. Jako na g贸rze pa艅stwa i w艂adz hierarchii ko艣cielnej, tako na dole w gminie, parafii... Tak robia z Solidarnosci膮, Lechem Wa艂臋s膮 na g贸rze, z Kapaonem na dole. Diabelska to my艣l i robota.

Nie jest to (chyba i z pewno艣ci膮) wol膮 Bo偶膮, kt贸ry da艂 przkazanie i przypowie艣膰 o mi艂o艣ci bli藕niego. Nie jest to wyraz ROZUMU I KULTURY - raczej ich zaprzeczenia, czyli schemat贸w i uprzedze艅!

***

moc istoty rzeczy

       /osoba poza istot膮 rzeczy ginie/

偶eby gorzej nie pomy艣le膰
je艣li jej nie szukacie
nie b臋dziecie wiedzieli
nawet kim sami jeste艣cie

istota rzeczy czyni cz艂owieka
ods艂ania g艂臋bie tajemnicy
do dna i na wy偶yny
po kontemplowanie prawdy

istota i cz艂owiek s膮  nierozdzielni
rozdzieleni gin膮
ale nie musi to znaczy膰
偶e i biologicznie

mo偶e powstaje nowy gatunek
krzy偶贸wka czego艣 z kim艣

      (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 22.34)

***

nasz Ko艣ci贸艂

          /to ju偶 nie jest normalna tradycja/

nasz m贸j Ko艣ci贸艂 si臋 sko艅czy艂
wraz z wyjazdem Madeja z Polski
definitywnie po 艣mierci Papie偶a

nasta艂 ten co zawsze organizacj膮
w艂adz膮 hierarchii nade wszystko
podzia艂贸w na ich i nas my i oni

dawali nam dobitnie odczu膰
w Strach贸wce Jadowie diecezji
kolonie Caritas stypendia FDNT

nie liczyli sie z naszymi uczuciami
nie liczy艂 si臋 proboszcz Jerzak
wynosz膮c Wota Wdziecznosci

a kim偶e jest dla nich cz艂owiek
czym pamie膰 to偶samos膰 patriotyzm
tylko kaznodziejskimi figurami

zn贸w to przekle艅stwo wr贸ci艂o
Ko艣cio艂a wy-nio艣le-kluczaj膮cego
przemilczaniem na bij zabij bli藕niego

do艣wiadczy艂em dzisiaj Strach贸wk膮
pos艂ug膮 biskupa Ordynariusza
艣wiec膮cego dekoracje i tablic臋

jakby wszystko zaczyna艂o si臋 teraz
wraz z nim z nimi i tymi za plecami
jakby historii tutaj nie by艂o od 1948

jeszcze wcze艣niej z ko艅ca wojny
gdy ksi膮dz Hilary Jastak pos艂ugiwa艂
by kiedy艣 Kosci贸艂 tu powsta艂 u nas

chwalebna karta historii Starch贸wki
nieznana dzi艣 艣wi臋tuj膮cym nastawe
nie 艂膮czymi pamieci i to偶samo艣ci

nie 艂膮cz膮 wiary i rozumu posoborowo
odrywaj膮 fakty i ludzi i interpretacj臋
nieznana im kontemplacja prawdy

jakby w czas przesz艂y wr贸cili ale do PRL
wycinaj膮c Solidarno艣膰 i 30-lecie wolno艣ci
Prymasa Tysiaclecia od 1-szego proboszcza

przecie偶 on przys艂a艂 ksi臋dza Micha艂owicza
by organizowa艂 w Strach贸wce parafi臋
ze stodo艂y i remizy przeszli do kaplicy

c贸偶 powiedzie膰 Marii i Andrzejowi Kr贸lom
w艣r贸d innych tzw dobrodziej贸w parafialnych
j膮 wybrali na matk臋 chrzestn膮 chor膮gwi 1948

j膮 jego traktowa艂 ks Micha艂owicz jak rodzin臋
u niego na plebanii kolejnej odda艂a ducha Bogu
a nienawi艣膰 klasowa wr贸ci艂a PiS-KEP-ustrojem

czu艂em si臋 jak w艣r贸d obcych ludzi dzisiaj
po raz kolejny wyobcowany z艂膮 ich wol膮
zapatrzonych w to co by艂o nomenklatur膮 PRL

ko艣ci贸艂 to nie budynek z kamieni i z艂ota
ani marmur贸w i nastaw najprzepi臋kniejszych
Ko艣ci贸艂 偶ywy i prawdziwy to jest serc wsp贸lnota

nie us艂ysza艂em o b艂ogos艂awie艅stwie dla rodzin
udzielonym nam wszystkim w Strach贸wce
przez Prymasa Kardyna艂a Wyszy艅skiego

ten obraz MB Jasnog贸rskiej wisia艂 na ch贸rze
takie Prymas podpisywa艂 rodzinom parafiom
wisia艂 te偶 u nas jako 偶e w Rodzinie Rodzin

d艂ugo by pisa膰 co czu艂em co my艣la艂em
sprzecznosci widz膮c wiele i COVIDOWYCH
instrukcje wisz膮 na drzwiach p艂yn na 艂awce


a Komunia do ust jest jak by艂o w tradycji
na nic odezwy upomnienia episkopatu
kto tu jest kim wi臋c i w jakiej epoce 偶yje

(niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 18.14)

 ***

duch i materia

     /bez serc bez ducha to szkielety.../

kiedy ktos je rozerwie
nie pozna chyba niczego
na pewno tajemnicy 偶ycia
czyli cz艂owieka-osoby
bo c贸偶 bez cz艂owieka
nie ma poznania prawdy
przekazywanej w kulturze

domu naszego nie ma
nawet je艣li jeszcze stoi
a c贸偶 gdyby si臋 rozsypa艂 
dom ziemskich doczesno艣ci

nie ma domu naszego
w opisie jego materii
bez ducha za艂o偶ycieli i trwania
jest bezdusznym szkieltem 

to takie wsp贸艂czesne
jak rozmowa o rolach spo艂ecznych
bez dotkniecia nawet
o istot臋 rzeczy

taki jest dzisiejszy materializm
ciesz膮 si臋 Marx Engels Lenino-Stalin
po艣miertnym triumfem swoich teorii
ponad prawd臋 do kontemplowania
 
      (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 15.58)

***

偶ycie jako ci膮g zdarze艅...

              /... albo Jezus i matematyka/

偶ycie cz艂owieka jako ci膮g zdarze艅
te偶 jest faktem wieczno艣ci
niepowtarzalnym czyli unikalnym

s膮 nieograniczone obszary
kt贸rych pola nie s膮 niesko艅czone
zwarte powierzchnie bez granic

cz艂owiek osoba podobnie
analogicznie i proporcjonalnie
ka偶dy jest takim w艂asnym ci膮giem

jednostkuje nas cia艂o materialne
pomiotuje nasze 艣wiadome ja
badanie poznawania bez ko艅ca

teologia pomo偶e matematyce
wiara i rozum kontemplacji

papie偶e ju偶 zacz臋li t臋 prac臋
fides et ratio napisa艂 Wojty艂a.PL
laudato si Beroglio Argenty艅czyk

droga-prawda-偶ycie to ci膮gi
zdarze艅 zewn臋trznych i wewn臋trznych
nie da sie w艂膮cza膰 wy艂膮cza膰 dowolnie

przeskakiwa膰 z jednych do innych
trac膮c podmiotowo艣膰 i to偶samo艣膰
tego si臋 nie da zanegowa膰

dziekuj臋 Ci Panie Jezusie
Tobie Twojemu Ja i Ty z Nazaretu 
kt贸偶 r贸wny Tobie (Cyprian Norwid)  

fizyk-matematyk nawet niewierz膮cy
wychwala jedno艣膰 niesko艅czono艣膰
pisz膮 o wybra艅cach bog贸w (Infeld)

     (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 11.04)

***

偶ycie - praktyka potem teoria 


ju偶 wiem heureka
dlaczego nie jestem filozofem
cho膰 zadatki chyba mia艂em
w umy艣le spekulatywnym
jak oceni艂 ks prof K艂贸sak
je艣li dobrze dos艂ysza艂em

skoro on mi umar艂
w trakcie pisania magistra
o istocie cz艂owieka u Ingardena
tak sie sko艅czy膰 musia艂o
by艂o min臋艂o
praw 偶ycia i 艣mierci nie zmienisz

bez niego ani do progu
a o czymkolwiek po co
wr贸ci艂a istot膮 cz艂owieka inaczej
drog膮-prawd膮-偶yciem

im wi臋cej w ka偶dej cz臋艣ci triady
wi臋cej czego - bytu bytowo艣ci 
istoty istnienia
mo偶e lepiej ma艂膮 tr贸jc膮 to zwa膰
tr贸jc膮 cz艂owieka osoby
samo艣wiadomo艣ci膮 
wzorem samo艣wiadomo艣ci Jezusa
Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
tym skarb ogromnieje 
jedno艣ci膮 ca艂o艣ci

     (sobota, 19 wrze艣nia 2020, g. 13.14)

***

ci膮gi zdarze艅 i sensu


ci膮gi mog膮 mie膰 sens
zawsze i tylko osobowy
przed cz艂owiekiem objawiany
jest cz臋艣ci膮 tylko naszego 艣wiata
o innych mo偶e wiedzia艂  Tolkien

ci膮gi takie maj膮 nie tylko sens
ale i psychologi臋
nierozdzieln膮 z podmiotem
ci膮gi maj膮 wp艂yw na ni膮

r贸偶nie bywa w ci膮gach
dominuj膮cych pobocznych
jedne si臋 rozwalaj膮 gin膮
drugie rozkwitaj膮
mi艂o艣膰 bywa z obu stron

kocha si臋 ci膮gi g艂贸wne
one nas poch艂aniaj膮
ale i bywamy kochani
z ci膮g贸w innych
mi艂o艣膰 nas wsp贸艂tworzy

zapisa艂em nieudolnie obserwacj臋
od 艣wiata za oknem w s艂o艅cu
do dziurawej pod艂ogi 艂azienki
dlaczego mnie to nie zabija

owszem chc臋 czyta膰 ksi膮偶k臋
o matematyku m艂odym
kt贸r膮 napisa艂 inny matematyk
a w艂a艣ciwie fizyk teoretyk
co prawie na jedno wychodzi

ksi膮偶ki jednak jeszcze nie zacz膮艂em
dopiero le偶y na krze艣le
przez Gra偶yn臋 zakupiona
przez Internet w antykwariacie

ale samo poznanie Galois
Evarista Galois ... pour 锚tre exact
nie bardzo wiem jak do tego dosz艂o
ale mnie zafrapowa艂
znlaz艂em ksi膮偶k臋 o ni膮 poprosi艂em

teraz s艂ucham wyk艂adu o nim
Galois theory I Math History NJ Wildberger
owszem j臋zyk i materia niedost臋pne
ale wyobra藕nia jak najbardziej

przepraszam bardzo musz臋 zacytowac
i to ca艂y d艂ugi fragment
posmakujcie niedost臋pno艣ci
dla innych prostej jasnej jak S艂o艅ce

Galois theory gives a beautiful insight into the classical problem of when a given polynomial equation in one variable, such as x^5-3x^2+4=0 has solutions which can be expressed using radicals. Historically the problem of solving algebraic equations is one of the great drivers of algebra, with the quadratic equation going back to antiquity, and the discovery of the cubic solution by Italian mathematicians in the 1500's. Here we look at the quartic equation and give a method for factoring it, which relies on solving a cubic equation. We review the connections between roots and coefficients, which leads to the theory of symmetric functions and the identities of Newton.

Lagrange was the key figure that introduced the modern approach to the subject. He realized that symmetries between the roots/zeros of an equation were an important tool for obtaining them, and he developed an approach using resolvants, that suggested that the 5th degree equation was perhaps not likely to yield to a solution. This was confirmed by work of Ruffini and Abel, which set the stage for the insights of E. Galois.

czyli tak偶e How Mathemtics Happened
The First 50 000 Years
w艂膮cza膰 ju偶 i psychologi臋 i duchowo艣膰
nie wolno zatrzyma膰 sie na materii
bardziej jeszcze urealni膰 matematyk臋
i teologi臋 napisa膰 na fenomenologii

droga-prawda-偶ycie jest jedno艣ci膮
mo偶e ni膮 sta膰 si臋 tylko w osobie
czego od dawna do艣wiadczam na sobie  

inne ci膮gi zdarze艅
daj膮 efekt innych psychologii
ale to zn贸w za ma艂e zakresy
bez naszej duchowo艣ci

     (sobota, 19 wrze艣nia 2020, g. 11.22)

***

ustr贸j niedorzecznego Prezesa


Kaczy艅ski go stworzy艂
a wszystkich kt贸rzy za nim poszli
uczyni艂 niedorzecznymi jego moc膮
niedorzecznymi si臋 stali dobrowolnie
chc膮cym nie dzieje si臋 krzywda

co 艂atwiej powiedzie膰
niedorzeczny ustr贸j
czy niedorzeczni ludzie
kt贸rzy go tworz膮 i wspieraj膮

najwieksza w tym wina Ko艣cio艂a
nie ma ju偶 papie偶a
kt贸ry by za to nas przeprosi艂
niedorzeczni nie uznaj膮 swojej winy
maj膮 swoje radia telewizje pras臋
organizacje 艣wieckie i ko艣cielne
bud偶et prawnik贸w hierarchi臋
uk艂ady uk艂adziki lokalno-centralne

mo偶na 偶y膰 idea艂ami Dobrej Nowiny
w prawdzie z prawdy i dla prawdy
dialogu wsp贸lnoty ludzi dobrej woli
rozumno艣ci膮 najwy偶szej kultury

nie ma takiego cz艂owieka na ziemi
kt贸ry jest najm膮drzejszy
z ca艂ego gatunku lydzkiego
z ca艂ej dotychczasowej kultury
wyczerpuj膮c potencja艂 rozumno艣ci

takim si臋 zrobi艂 nasz Dyktator-Kaczorski
nikt mu tego nie wyperswadowa艂
najwi臋ksza jest wina Ko艣cio艂a
nie ma kto powiedzie膰 s艂贸w prawdy
nie ma z kim  o prawdzie dialogowa膰
dawanej z pokolenia na pokolenie
dorzecznej dorzecznie w istocie
bo nie mamy pasterzy
Jezus nad Polsk膮 p艂acze

mog膮 w przepa艣膰 poci膮gn膮膰 nar贸d
zarozumialstwa jedynow艂adztwa u艂udy
bo wi臋kszo艣膰 zyskali w wyborach
nigdy jej nie maj膮c w rozumie i kulturze
nawet w procentach wyborczych
zebrali ich tylko 37.58 % g艂osuj膮cych (a偶)
kt贸re nie pozwolaj膮 wszystkiego czyni膰

wszystko w my艣l przyzwolenia g艂upich
og艂upia艂ego narodu i biskup贸w Ko艣cio艂a
kt贸rzy na prawd臋 i dialog og艂uchli o艣lepli
nie tylko pozosta艂ych 62.42 %
jakby now膮 drog臋 do nieba zobaczyli
偶e trzeba jej broni膰 jak 藕renicy
jak bramy do nieba
jak Zbawienia przez krzy偶 Jezusa
i Jego Zmartwychwstanie
w ca艂o艣ci Jego nauki
Dobrej Nowiny
nie dobrej bo politycznej zmiany

na pr贸偶no dla nich Sob贸r
na pr贸偶no papie偶e posoborowi
cud Polskiej Drogi Wolno艣ci
objawienia Ducha i Solidarno艣ci
Rzeczpospolitej Norwidowskiej 
i tak dalej dalej dalej

opozycja te偶 ideologiom s艂u偶y
wyborczym kt贸re daj膮 sukcesy
modom ludzkim a nawet zwierz臋cym
teoriami aberracyjch zbyt wybor贸w
byle co艣 ugra膰 dla siebie (partii)
nade wszystko czyli po co prawdy
wystarcz膮 ich modowe inspiracje

pierz susz no艣 d艂u偶ej -
dbaj o to co kochasz (kutk臋 jeansow膮)
przed艂u偶 偶ycie swoich ubra艅
zadbaj o lepsze jutro…

czy pranie i suszenie mo偶e pom贸c 
w dbaniu o nasz膮 planet臋- owszem
sprawd藕 jak mo偶esz to zrobi膰 
bez zb臋dnego wysi艂ku

ale jest prawda i ona zwyci臋偶y
aspekt贸w istotowych i konstytutywnych
ponad schematy i uprzedzenia
kto jej pragnie i szuka
temu si臋 daje oddaje z mi艂o艣ci膮
i wolno艣膰 przynosi (a偶 po kontemplacj臋)
od wszystkich g艂upich ludzi i ustroj贸w
Droga-Prawda-呕ycie tam prowadzi

narody istniej膮 z kultury i dla kultury
przysz艂o艣膰 cz艂owieka jest tam w艂a艣nie
nie dla samych nastaw tablic pomnik贸w
bo za nimi musi by膰 co艣 wi臋cej
prawda ca艂o艣ci w jedno艣ci Logosu
nie samych epizod贸w historii i polityki

     (pi膮tek, 18 wrze艣nia 2020, g. 11.02)

***

antysoborowy Kaczy艅ski


Kaczy艅ski nie potrzebuje innych
nie potrzebuje sobor贸w
nie potrzebuje wsp贸lnot i dialogu
on sam chce by膰 wszystkim bogiem
sta艂 si臋 przekle艅stwem dla Polski

wiesz kto jest wielkim pos艂uchaj chwil臋
naucz臋 ciebie m贸wi艂 i napisa艂 Norwid
poznawa膰 wielko艣膰 nie tylko w mogile
w dziejach lub w niebie
 
wielkim jest cz艂owiek kt贸remu wystarczy
pochyli膰 czo艂a
偶eby bez w艂贸czni w r臋ku i bez tarczy
zwyci臋偶y艂 zgo艂a
 
ni偶szym si臋 stawszy on zawi艣膰 poni偶a
przyjmuje s艂aw臋 i nies艂aw臋 nerwy
prawd臋 - sumieniem

(czw. 17 wrz. 2020, g. 23.04) TU- Niezjednoczeni...PL

1995


1994


pi膮tek, 11 wrze艣nia 2020

Gwa艂t PiS-KEP-ustroju na rozumie i kulturze cz艂owieka na ziemi


Pisz臋 tak ju偶 ponad 5 lat. Bez echa. Bior臋 ci臋偶ar na siebie, nikt nie chce go ze mn膮 wsp贸艂nie艣膰. Nie ma w naszych okolicach miasteczek podobnych do Cyreny, cho膰 otoczeni jeste艣my polami. Nie te czasy. Nie ten ja.
Gwa艂t brzmi strasznie. PiS-KEP-ustr贸j - obrazoburczo. Rozum i kultura cz艂owieka na ziemi - niezrozumiale, nazbyt abstrakcyjnie. 

A wi臋c po kolei. Chcia艂bym da膰 zarys referatu, kt贸ry m贸g艂by by膰 podstaw膮 niejednego posidzenia Rad Pedagogicznych w polskich szko艂ach!
Pisz臋 akurat dzisiaj, bo zosta艂em zmotywowany ekstremalnie (zdopingowany) obecno艣ci膮 i s艂owami profesora Adama Strzembosza w TVN24, wczoraj wieczorem. S艂owami o mocy i blasku konstytucyjnym!

„Jak niewiele jest ludzi i jak nie ma prawie pragn膮cych si臋 objawi膰.” Jeste艣my jakby – s艂owami Poety-Wieszcza – polsko-katolickimi k贸艂kami gminno-parafialno-diecezjalnymi. Skoro Poeta to widzia艂, wiedzia艂 wi臋c i Jan Pawe艂 II. Niewielu.

1) Gwa艂t jest definiowany r贸偶nie. Zgwa艂cenie seksualne bardziej jednoznacznie. Wyr贸偶nia si臋 na przyk艂ad gwa艂t symboliczny, kt贸ry nawet wikipedia opisuje jakby na przyk艂adzie naszej obecnej rzeczywisto艣ci: 
„Gwa艂t symboliczny - poj臋cie odnosz膮ce si臋 do sytuacji narzucania si艂膮 jednostce lub spo艂ecze艅stwu norm i warto艣ci niezgodnych z ich systemem aksjonormatywnym.
Do gwa艂tu symbolicznego dochodzi zazwyczaj, gdy kultura dominuj膮ca pr贸buje wyrugowa膰 ze spo艂ecze艅stwa konkurencyjne systemy warto艣ci, np. poprzez deprecjacj臋 tradycyjnych zwyczaj贸w w przypadku spo艂ecze艅stwa nowoczesnego. Gwa艂t symboliczny mo偶e zachodzi膰 tak偶e podczas zderzenia kulturowego w wyniku czego warto艣ci jednej kultury przenikaj膮 do drugiej i zmuszaj膮 tradycjonalist贸w do ich przyjmowania. Cz臋sto tego typu zjawisko zachodzi w sytuacji podboju. Przyk艂adem tutaj mo偶e by膰 rusyfikacja cz臋艣ci polskiego spo艂ecze艅stwa znajduj膮cego si臋 w XIX wieku w zaborze rosyjskim” (tutaj) 

E-szko艂a system aksjonormatywny t艂umaczy tak – „to zesp贸艂 funkcjonalnie powi膮zanych ze sob膮 norm spo艂ecznych oraz warto艣ci, kt贸re dotycz膮 ca艂o艣ci 偶ycia spo艂ecznego w pa艅stwie. Jest charakterystyczny dla okre艣lonej kultury, okre艣la i ustala zasady 偶ycia tak ca艂ego spo艂ecze艅stwa, jak i jednostki poruszaj膮cej si臋 w jego obr臋bie.
- Podsystemami systemu aksjonormatywnego s膮 zwyczaj, moralno艣膰, prawo, estetyka, moda.
- Ze zbioru zasad systemu aksjonormatywnego korzystamy na co dzie艅, cz臋sto nie zdaj膮c sobie nawet z tego sprawy. Wycieramy buty w wycieraczk臋 kiedy wchodzimy do domu, podajemy sobie r臋k臋 na powitanie, jemy sztu膰cami, k艂amstwo i obmow臋 uwa偶amy za przejaw z艂a, respektujemy normy i przepisy prawa stanowionego, jak i zwyczajowego, porz膮dek w domu daje nam poczucie estetyki, a trendy modowe najbardziej powszechne w danym sezonie s膮 powielane i kopiowane.
Polskie spo艂ecze艅stwo jest ma艂o zr贸偶nicowane pod wzgl臋dem kulturowym i obyczajowym. Nie jeste艣my zbyt otwarci na nowe trendy, a naszym 偶yciem w du偶ej mierze rz膮dzi moralno艣膰 katolicka. Zdecydowanie wi臋ksza cz臋艣膰 spo艂ecze艅stwa stawia ksi臋dza jako wz贸r moralny do na艣ladowania i jest przeciwna inno艣ci wyra偶aj膮cej si臋 w pochodzeniu, pogl膮dach czy seksualno艣ci.
System norm reguluj膮cych nasze funkcjonowanie w spo艂ecze艅stwie jest jak najbardziej pozytywnym zjawiskiem, jednak warto si臋 zastanowi膰 czy nie nale偶a艂oby w stosunku do tych „innych ni偶 my” zachowa膰 wi臋cej tolerancji, zrozumienia i nade wszystko szacunku.” (tutaj)  

2) PiS-KEP-ustr贸j to rzeczywisto艣膰 publiczno-spo艂eczna w Polsce narzucana rewolucj膮 pa藕dziernikowego zwyci臋stwa w wyborach 2015. Rewolucja popa藕dziernikowa. Rewolucja po zwyci臋stwie wyborczym jednej partii – zn贸w jedynie s艂usznej. PS. Sk艂adowe (albo przystawki) tzw. koalicji zwanej Zjednoczon膮 Prawic膮, dopiero p贸藕niej pr贸buj膮 si臋 czym艣-jako艣 wyr贸偶ni膰, Gowin sprzeciwem wobec wybor贸w majowych (moc膮 pakiet贸w Sasina). Ziobro licytowaniem radykalizm贸w prawno-systemowych?
PiS-KEP-ustr贸j nie mo偶e istnie膰 roz艂膮czony od Ko艣cio艂a. Bazuje na przekonaniach religijnych wyborc贸w. Odwo艂uje si臋 do nich 艣wiadomie i pod艣wiadomie. Mistrzem gry na pod艣wiadomo艣ci narodowo-religijnej jest Kaczy艅ski, prezes naczelnej partii. Sojusz tronu i o艂tarza tylko archaicznie brzmi – jest bardzo-bardzo widoczny, realny od najmniejszej parafii po Radio Maryja i szczyty w艂adzy (tak偶e Jasnog贸rskie, religijno-historyczno-kulturowe).

3a) Czym s膮 rozum i kultura cz艂owieka na ziemi? Rozum, rozumno艣膰, zdolno艣膰 my艣lenia – jest wyr贸偶nikiem gatunkowym homo sapiens. Ka偶dy ma, ma艂o nas zastanawia si臋 nad jego funkcjonowaniem, znaczeniem i rol膮 jakie odgrywaj膮 w 偶yciu nas-os贸b i spo艂ecze艅stw, lud贸w i narod贸w na ziemi (globalnie).

S艂ownik j臋zyka polskiego definiuje rozum, jako „w艂a艣ciw膮 cz艂owiekowi zdolno艣膰 my艣lenia, poznawania 艣wiata, analizowania i wyci膮gania wniosk贸w… umiej臋tno艣膰 radzenia sobie w 偶yciu”.
Wikipedia r贸znie prosto – „rozum – to zdolno艣膰 do operowania poj臋ciami abstrakcyjnymi lub zdolno艣膰 analitycznego my艣lenia i wyci膮gania wniosk贸w z przetworzonych danych. U偶ywanie zdobytych do艣wiadcze艅 do radzenia sobie w sytuacjach 偶yciowych.
Rozum poruszany jest przez wol臋, kt贸ra dostarcza danych, na kt贸rych podstawie cz艂owiek mo偶e podj膮膰 decyzj臋. Rozum, kt贸ry ukierunkowuje wol臋 znajduje si臋 zarazem pod jej wp艂ywem. Zar贸wno rozum jak i wola maj膮 charakter uniwersalny, zawieraj膮cy si臋 nawzajem. Rozum nie rozumie, je艣li wola nie poruszy go do dzia艂ania, np. kto艣 zaczyna si臋 pasjonowa膰 ksi膮偶k膮, kiedy j膮 przeczyta, a przeczyta j膮, je艣li zainteresuje go jej tre艣膰”.
PS. 
„Spodoba艂o si臋 Bogu objawi膰 tajemnic臋 swej woli… zechcia艂 i si臋 sta艂o…”. Kultura, antropologia, teologia… bez siebie istnie膰 i rozwija膰 si臋 nie mog膮.

3b) Najwi臋cej mo偶na dyskutowa膰 na temat kultury. W poj臋ciu kultury cz艂owieka na ziemi mo偶na zagran膮膰 ca艂膮 wcze艣niejsz膮 problematyk臋 tego posta. Kultura jest sposobem istnienia cz艂owieka, jego tw贸rczego dzia艂ania i przetwarzania 艣wiata, co dobrze oddaj膮 s艂owa Arystotelesa: genus humanum arte et ratione vivit – „rodzaj ludzki 偶yje dzi臋ki tw贸rczo艣ci i rozumowi”, powt贸rzone przez 艣w. Tomasza z Akwinu, a tak偶e cz臋sto przytaczane przez Jana Paw艂a II, zw艂aszcza w jego przem贸wieniu o roli kultury dla zgromadzenia UNESCO w Pary偶u w 1980. Jego wyk艂ad streszcza si臋 jakby w jednym zdaniu - „Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultrury”. Papie偶 nie wymy艣li艂 tego, ale idzie za nauczaniem Soboru Watyka艅skiego II (ca艂y Kosci贸艂, ze wszystkimi posoborowymi papie偶ami MUSI I艢膯 T膭 DROG膭, cho膰 wielu nie chce i wybrzydza). Wielu ksi臋偶y i nie ksi臋偶y chwali si臋 wr臋cz, 偶e Soboru i encyklik 艣wi臋tego Jana Paw艂膮 II nie rozumier, bo… za trudne. Inkulturacja w Koscile w Polsce na pocz膮tku III tysi膮clecia notuje chyba wi臋cej pora偶ek, ni偶 wciele艅. Pora偶kami biesy si臋 ciesz膮, a s膮 w ka偶dej polskiej gminie, parafii, diecezji, nieprawda偶!

„Punktem wyj艣cia do wsp贸艂czesnych rozwa偶a艅 nad rozumieniem kultury i procesu inkulturacji jest nauczanie Soboru Watyka艅skiego II. Nie tylko dokumenty ko艅cowe jako efekt pracy Soboru rzuci艂y nowe 艣wiat艂o na zagadnienie kultury, ale sam fakt, 偶e Sob贸r zgromadzi艂 przedstawicieli ju偶 nie tylko Europy i starych kultur, ale ca艂ego 艣wiata, wskutek czego cechowa艂 go pluralizm mentalno艣ciowy i kulturowy, co by艂o jasnym obrazem uniwersalno艣ci Ko艣cio艂a... W dokumencie soborowym, w „Konstytucji duszpasterskiej o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym”, podano po raz pierwszy nowoczesn膮 definicj臋 kultury - co poniek膮d uwa偶a si臋 za moment prze艂omowy - a brzmi ona nast臋puj膮co:
 
„S艂owem kultura w znaczeniu og贸lnym okre艣la si臋 wszystko, za pomoc膮 czego cz艂owiek doskonali i rozwija r贸偶norodne dary ducha i cia艂a, usi艂uje dzi臋ki poznaniu i pracy podporz膮dkowa膰 swojej w艂adzy 艣wiat, za艣 przez post臋p obyczaj贸w i r贸偶nych instytucji czyni bardziej ludzkim 偶ycie spo艂eczne zar贸wno w rodzinie, jak i w ca艂ej spo艂eczno艣ci obywatelskiej, a na przestrzeni dziej贸w wyra偶a, przekazuje i zachowuje w swoich dzie艂ach wielkie do艣wiadczenia duchowe i pragnienia po to, by s艂u偶y艂y rozwojowi wielu, a nawet ca艂ego rodzaju ludzkiego. Soborowa definicja kultury podkre艣la, 偶e cz艂owiek jest powo艂any do wszechstronnego rozwoju duchowego i cielesnego, a przez poznanie i prac臋 rozszerza swoj膮 w艂adz臋 nad 艣wiatem. Nast臋pnie przez swoje tw贸rcze dzia艂anie przyczynia si臋 do humanizacji 偶ycia spo艂ecznego we wszystkich jego wymiarach i stara si臋 o przekazanie tego dziedzictwa kulturowego innym ludziom, a nawet ca艂ej ludzko艣ci”. Amen!

4) Dlaczego za ka偶dym razem, z ka偶d膮 wypowiedzi膮, z ka偶dym s艂owem profesora Adama Strzembosza czuj臋 si臋, jakbym z艂apa艂 Pana Boga za nogi? Ba - za serce, za wol臋, za wiar臋 i rozum w jedno艣ci z ca艂膮 Tr贸jc膮 艢wi臋t膮? 

On, profesor starej daty ma dla mnie wag臋 por贸wnywaln膮 z Soborem, encyklikami Jana Paw艂膮 II i Andrzeja Madeja OMI! JEST NIEKWESTIONOWANYM (ABSOLUTNYM) AUTORYTETEM, NIE TYLKO W KWESTIACH ZROZUMIENIA PRAWA. On my艣li konstytucyjnie, reprezentuj膮c (przedstawiaj膮c sob膮 i swoj膮 formacj膮 duchowo-intelektualn膮) ROZUM I KULTUR臉 WSP脫LCZESNEGO CZ艁OWIEKA NA ZIEMI!

Obecne zmagania z za艂o偶eniami ustroju Kaczy艅sko-PiS-KEP-owego wyrobi艂em sobie pogl膮d-zdanie na prawo i konstytycjonalizm. Prawo to zapis osi膮gni臋膰 ludzkiego my艣lenia dla dobra wsp贸lnego (w spo艂ecze艅stwie, przewa偶nie narodowym). Na mocy ca艂ej dost臋pnej wiedzy, rozum prawa (prawnik贸w) ma rozs膮dzi膰-rozstrzygnac „jak by膰 powinno”, aby by艂o najbardziej sprawiedliwie wed艂ug obecnej wierdzy o cz艂owieku, 艣wiecie i kulturze (w kulturze). Demokratyczne konstytucje powstaj膮 w wyniku najbardziej powszechnej dyskusji-debaty-dialogu w danych spo艂eczno艣ci膮ch, w 艣wietle ca艂ej dost臋pnej wiedzy i kultury BY CHRONI膯 JAK NAJWIECEJ I JAK NAJLEPIEJ DOBRO WSP脫LNE  (a ustroje autorytarne-dyktatorskie – analogicznie, ale tylko dla swoich, lepszych sort贸w, nadludzi, wiod膮cych klas spo艂ecznych itd.) 
Czym jest S膮d Najwy偶szy? Dla mnie - najwy偶szym zbiorowym stra偶nikiem naszych praw, czyli godno艣ci cz艂owieka osoby, wolno艣ci… tego wszystkiego, co nas konstytuuje, co jest istot膮 cz艂owieka, wed艂ug aktualnej wiedzy o cz艂owieku, 艣wiecie, a dla os贸b wierz膮cych tak偶e o Bogu. Zbiorowy, ale sk艂膮dajacy si臋 z os贸b o najwy偶szej moralno艣ci i wiedzy, czyli w艂a艣nie Rozumu i Kultury WSP脫艁CZESNEGO NAM-呕YJ膭CYM Cz艂owieka Na Ziemi!

Przepi臋kna lekcja p艂ynie z Wysp Brytyjskich. Pozna艂em kiedy艣, tzn. wys艂ucha艂em rozmowy w BBC World Service z pierwszym Sikhem nominowanym najpierw do S膮du Najwy偶szego Anglii 2011 [inna organizacja ni偶 w Polsce], a w 2017 do UK Court of Appeal – kt贸rych s臋dziowie nosz膮 tytu艂 „Lord Justice”. Zrobi艂 na mnie piorunuj膮ce wra偶enie. M贸wi艂 w wywiadzie, 偶e przed wydaniem ka偶dego wyroku modli si臋, aby nie skrzywdzi膰 偶adnej osoby w os膮dzanej sprawie… 
TO JEST MOJE RPOZUMIENIE SPRAW CZ艁OWIEKA I 艢WIATA - PRAWO艢膯, SPRAWIEDLIWO艢膯, UCZCIWA ROZUMNO艢膯 CZ艁OWIEKA W KULTURZE HOMO SAPIENS jest ponad wszelkie partyjniactwa, podleg艂o艣ci, us艂u偶no艣ci, polityki… S臋dzia Sikh m贸wi „I just don’t understand this fixation of identifying people with reference to their religious or ethnic identity…”

S臋dzia Sikh jest dobrym przyk艂adem przepa艣ci, jak膮 kopie nam rz膮d PiS-KEP-ustroju. Mi臋dzy rozumnymi lud藕mi (cz艂owiekiem-osob膮) w kulturze cz艂owieka na ziemi, a lud藕mi (cz艂owiekiem-osob膮) podporz膮dkowanymi autorytarnym-partyjnym zarz膮dcom naszego 偶ycia. 
S臋dzia-Lord Justice Rabinder Singh jest najlepiej znany z orzeczenia, sugeruj膮cego, 偶e inwazja na Irak w 2003 r. z艂ama艂a prawo mi臋dzynarodowe, a tak偶e ze swojej roli w prze艂omowej sprawie przed Izb膮 Lord贸w z 2004 r., kt贸ra zakaza艂a bezterminowego przetrzymywania cudzoziemc贸w podejrzanych o terroryzm. Stawa艂 przed Wielk膮 Izb膮 Europejskiego Trybuna艂u Praw Cz艂owieka, reprezentuj膮c skar偶膮cych w dw贸ch sprawach dotycz膮cych 艂amania praw cz艂owieka przez si艂y brytyjskie w Iraku. Wyobra藕cie sobie, 偶e kogo艣 takiego awansowa艂by do S膮du Najwy偶szego Zbigniew Ziobro, Jaros艂aw Kaczy艅ski i ich katolicko-narodowi wyborcy! Takie rzeczy nie mieszcz膮 si臋 narodowcom (z religijnym podtekstem zawsze) w g艂owach!


呕e w my艣l docelowych „reform” Prawa i Sprawiedliwo艣ci "dochodzi do rozproszenia wyk艂adni prawa, rozproszenia pewnej polityki orzecznictwa". - B臋dzie ogromne obni偶enie autorytetu s膮d贸w, kt贸re b臋d膮 dzia艂a膰 w spos贸b ma艂o odpowiedzialny, bo trudno 30-letniemu s臋dziemu powierzy膰 spraw臋 o zab贸jstwo czy o afer臋 gospodarcz膮 si臋gaj膮c膮 kilkudziesi臋ciu milion贸w, a mo偶e miliarda z艂otych...
Profesor zaznaczy艂, 偶e te zmiany nie s膮 "po to, 偶eby usprawni膰 s膮downictwo". - To si臋 robi wy艂膮cznie po to, by na nowo powo艂ywa膰 wszystkich s臋dzi贸w. Co to daje? Daje pe艂n膮 swobod臋 manipulowania s臋dziami” PE艁N膭 KONTROL臉 NAD S臉DZIAMI I S膭DOWNICTWEM W POLSCE PiS-KEP-ustroju. Zazwyczaj dodaj臋 w tym miejscu – Jezus p艂acze nad nami, bo nie mamy pasterzy.

Gdy w tak religijnym kraju jak Polska, nie ma pasterzy, to mamy dramat (tragedi臋) nie tylko religijn膮, ale a偶 kulturow膮. Rozp艂ywaj膮 si臋 fundamenty moralno艣ci, o kt贸r膮 nie ma si臋 komu upomnie膰, z si艂膮, kt贸ra by mia艂a tak偶e znaczenie dla rz膮dz膮cej partii. 

Parafie, gminy, powiaty, diecezje staj膮 si臋 powi膮zane uk艂adami w艂adzy i towarzyskich k贸艂, k贸艂ek… Skoro na samej g贸rze, od Prezydenta, Premiera, Prezesa Kaczy艅skiego, Prezeski Trybuna艂u Konstytucyjnego, S膮du Najwy偶szego… po Radio Maryja, Tygodnik IDZIEMY itd. itp. wszystko jest zblatowane ustrojowo-towarzysko-religijnie. ZWYK艁Y CZ艁OWIEK-OBYWATEL - SPOZA PARTYYJNO-KO艢CIELNYCH UK艁膭D脫W - NIE MA 呕ADNEJ OBRONY I NADZIEI NA SPRAWIEDLIWO艢膯 W ZDERZENIU Z PA艃STWEM I PARTYJNYMI FUNKCJONARIUSZAMI WSZELKICH SZCZEBLI.  Kolesiostwo, lizusostwo, karierowiczostwo zaw艂adn臋艂o rozumno艣ci膮 i kultur膮 w pa艅stwie polskim pod PiS-KEP-ustrojem, czego poni偶ej s膮 przyk艂膮dy z ostatnich dni:

1)  S膮 (jest) gminy, gdzie grupa os贸b „wsp贸艂administruje” duchowo-organizacyjno-gospodarczym obliczem parafii!

2)  To, co wie dziennikarz sportowy, 偶e „mimo sporego potencja艂u ludno艣ciowego Bo艣nia i Hercegowina nie ma na swoim koncie ani jednego medalu olimpijskiego. Winne temu s膮 podzia艂y narodowo艣ciowe…”, nie wiedz膮 katolicko-partyjni redaktorzy narodowo-katolickci medi贸w. C贸偶 dopiero s臋dziowie, sprowadzeni na poziom urz臋dnik贸w pis-ministerstw. 

5) Pose艂-Wicemarsza艂ek Polskiego Sejmu z PSL da艂 post „Podzia艂 Mazowsza w wykonaniu PiS to traktowanie obywateli tego wojew贸dztwa jak byd艂o. Partia rz膮dz膮ca coraz bardziej dryfuje w kierunku autorytarnym, bo gdzie jest pytanie mieszka艅c贸w Mazowsza, czy sobie tego rozwi膮zania po prostu 偶ycz膮? /Piotr Zgorzelski/

Mnie ju偶 z艂o艣ci, 偶e takie s艂owa padaj膮 od przypadku do przypadku, kiedy ca艂y ten PiS-KEP-ustr贸j jest od pocz膮tku GWA艁TEM NA ROZUMIE I KULTURZE CZ艁OWIEKA NA ZIEMI! Jezus p艂acze nieustannie "bo nie mamy pasterzy"! Wed艂ug mnie nie maj膮 argument贸w dla powa偶nego dialogu – pa艅stwo i kulturotw贸rczego - BO DOMINUJE LENISTWO UMYS艁OWE WE WSZYSTKICH PARTIACH (SZCZEG脫LNIE BOLI, GDY U OPOZYCJI)  PLUS SCHEMATY I UPRZEDZENIA.
Wierz臋 jednak mocno, 偶e ka偶da passa si臋 kiedy艣 ko艅czy. Tak偶e sojusz tronu i o艂tarza si臋 kiedy艣 wyczerpuje! Rozum i kultura cz艂owieka na ziemi sa wi臋ksze~!  

5) Zdaniem Donalda Tuska, szefa Europejskiej Partii Ludowej, by艂ego polskiego, UE nie zdo艂a艂a znale藕膰 wsp贸lnego rozwi膮zania pi臋膰 lat temu, gdy nast膮pi艂a dramatyczna kulminacja kryzysu uchod藕czego. Przypomnia艂 o sporach o tzw. relokacj臋 uchod藕c贸w, czyli rozsy艂aniu ich do poszczeg贸lnych kraj贸w UE na podstawie klucza podzia艂u, aby odci膮偶y膰 pa艅stwa najbardziej dotkni臋te kryzysem migracyjnym. Dyskusja o uchod藕cach TO DYSKUSJA O BLI殴NICH (tak偶e w rozumieniu Lorda of Justice, Anglika pochodz膮cego z Indii.
„Obawiam si臋, 偶e nic si臋 nie zmieni艂o i w Europie wci膮偶 brakuje jedno艣ci w tej sprawie. Ten temat zosta艂 wykorzystany przez niekt贸re skrajnie prawicowe partie jako bardzo skuteczny instrument polityczny.” /D.Tusk/
Podczas tego samego wydarzenia (XXX Rocznicy Zjednoczenia Niemiec), kanclerz Merkel chwali艂 aPolki i Polak贸w, bo tej ca艂ej drogi nie mo偶na sobie wyobrazi膰 bez Solidarno艣ci. - "Cz艂owiek z 偶elaza", filmy Andrzeja Wajdy, to wszystko nas bardzo ukszta艂towa艂o - m贸wi艂a kanclerz - Polacy byli super odwa偶nym narodem i tacy s膮 – doda艂a.” /jw/


6)
Pakiety Sasina. „Wiadomo, gdzie zostan膮 zniszczone. Kosztowa艂y podatnik贸w 70 mln z艂otych i by艂y kompletnie bezu偶yteczne. Karty wyborcze wydrukowane na zlecenie Jacka Sasina przed niedosz艂ymi wyborami korespondencyjnymi, kt贸re mia艂y odby膰 si臋 10 maja, zostan膮 zniszczone”. /tutaj/

Wicepremiera (jeszcze) Jacka Sasina nazywam biblijnym imieniem Judasza Ziemi Wo艂omi艅skiej, bo pochodzi z naszego terenu, ale nie raz chcia艂 go zniszczy膰 (vide: metropolia wg Sasina itp.). Teraz te偶 toczy si臋 krecia robota, kolejne podchody, 偶eby dla partyjnych interes贸w rozwali膰 dotychczasowe wojew贸dztwo mazowieckie. Kosci贸艂 – biskupi – ani pisn膮, cho膰 granice diecezji potem te偶 mog膮 dzieli膰 ludzi. Pami臋tam jeszcze dyskusj臋 w takim kontek艣cie przy okazji reformy z 1999 roku. Ko艣ci贸艂 w pa艅stwie. Pa艅stwo i Ko艣ci贸艂. Wp艂yw religii i Ko艣cio艂膮 na kszta艂 i 偶ycie Polek i Polak贸w. Teologia polityczna bardzo si臋 nie przebija w madrych dyskusjach – w mediach nie ma miejsca dla m膮drych dyskusji. Oby Profesor Adam Strzembosz 偶y艂 nam jak najd艂u偶ej. Wspominam przy okazji starszego o 23 lata 艣p. Profesora Stefana 艢wie偶awskiego. Wielcy ludzie nie rodz膮 si臋 na kamieniu. A PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y OD KULTURY (wielkich poet贸w-wieszcz贸w, wielkich profesor贸w) – ludzi, kt贸rym dano dar rozumienia g艂臋bokiego ca艂ej rzeczywisto艣ci, w aspektach istotowych i 
konstytutywnych!

7)  Ucieszy艂em si臋 z inicjatywy by艂ego Prezydenta Wroc艂awia Rafa艂a Dutkiewicza, kt贸ry wraca do polityki "by odsun膮膰 PiS od w艂adzy". Udost臋pni艂em w po艣cie, z komentarzem "Kto艣 rynkowo-logiczny ze zrozumieniem duchowo艣ci dominujacej w Polsce umownie od 966 POTRZEBNY OD ZARAZ!! Go ahead! Vamos! Tacy potrzebni s膮 nie tylko Polsce ale Europie i 艣wiatu ca艂emu! Lewicowo艣膰 zabija ducha!". Zapowiadana inicjatywa Prezydenta Warszawy Rafa艂a Trzaskowskiego rozmywa si臋 coraz bardziej, rozp艂ywa w mgle. Zreszt膮, trac臋 nadziej臋, 偶e b臋dzie wra偶liwa na duchowo-intelektualne aspiracji wychodz膮ce poza ciasn膮 lewicuj膮ca poprawno艣膰 polityczn膮, w kt贸rej nijak si臋 nie odnajduj臋. Jak tlenu potrzebuj臋 rozszerzenia t臋cz膮 zachwytu po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci!

***

https://www.strachowka.parafia.ns48.pl/ 
Ko艣ci贸艂 i niestety sekty


Ko艣ci贸艂 jest jeden
艣wi臋ty powszechny apostolski
od Jezusa i Zielonych 艢wi膮t
Zes艂ania Ducha 艢wietego

jest jedna historia od 2 tys lat
i niestety sekty
rozrywaj膮ce jedno艣膰
sekciarstwo jest s艂abo艣ci膮 rozumu

dzieje si臋 na oczach wsp贸艂czesnych
wymaga wczesnych reakcji
brak rozumnych utrudnia histori臋
w艂a艣nie mamy w Polsce taki czas

wiekszo艣膰 polskich parafii i diecezji
rozwija wirus PiS-KEP-ustroju
kt贸ry w istocie jest sekt膮
przeciwko ca艂o艣ci jedno艣ci rozumowi

wiar臋 mamy w zasadzie t臋 sam膮
pr贸cz doczepionych patogen贸w
partyjno艣ci (prywaty i polityki)
paru rozumie odwag膮 sie przeciwstawi

i Ty by艣 Apostole 艣wi臋ty
przeciwstawia艂 si臋 wraz z nami
zawsze Ci zale偶a艂o na Ko艣ciele
jednym 艣wi臋tym apostolskim

czy mog膮 by膰 dwie ewangelizacje
przeciwko sobie walcz膮ce
starzy misjonarze przeciw nowym
jak to sie dzieje dzisiaj w Polsce

znam tych starych (jeszcze 偶yj膮)
bior膮 Polsk臋 t臋cza zachwytu
od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci
ci nowi zaczynaj膮 wszystko od PiS-u

     (pi膮tek, 11 wrze艣nia 2020, g. 11.08-14.35)

***

do偶y膰 takiej chwili


dzi臋kuj臋 wszystkim dobrym
ludziom m膮dro艣ci wszelakiej
nade wszystko dobrej woli
byli mi mistrzami przez 偶ycie

ale wiecie co (偶e w ko艅cu)
i wy nie wystarczycie
ka偶dy sam musi rozwin膮膰 si臋
samodzieln膮 drog膮-prawd膮-偶yciem

ka偶dy sam musi doj艣膰 do celu
trzymany przy 艣mierci za r臋k臋
przez rodzin臋 przyjaci贸艂 lub nie
najlepiej gdy jako osoba dojrza艂a

samo艣wiadomo艣ci nic nie zast膮pi
艣wiadomo艣ci drogi i prawdy i 偶ycia
jakie by艂y dane zadane w istocie
i na koniec powiedzie膰 wykona艂o si臋

do偶y膰 takiej chwili
kiedy kto艣 niewidzialny prowadzi
my艣l prze偶ycia s艂owa daje i zdania
zawsze gdy ju偶 zapisz臋 to wiem

do偶y膰 takiej chwili
por贸wnam z prze偶yciem Symeona
zamiast interpretowa膰
po prostu przytocz臋 analogicznie

„Teraz, o W艂adco, 
pozw贸l odej艣膰 s艂udze Twemu w pokoju,
wed艂ug Twojego s艂owa.
Bo moje oczy ujrza艂y Twoje zbawienie,
kt贸re艣 przygotowa艂 wobec wszystkich narod贸w:
艣wiat艂o na o艣wiecenie pogan
i chwa艂臋 ludu Twojego, Izraela"

w przytoczonych s艂owach jest co艣 wiecej
nie tylko prze偶ycie wa偶ne dla osoby
ale tak偶e spo艂ecznie ludom i narodom
nikt nie 偶yje ani umiera tylko sobie

    (czwartek, 10 wrze艣nia 2020, g. 16.10)

***

Ko艣ci贸艂 i abstrakcja



abstrakcja jest wrogiem Ko艣cio艂a
Ko艣ci贸艂 ma by膰 wrogiem abstrakcji
a gdy zerwane s膮 wi臋zi spo艂eczne
gdy Polska jak dzi艣 podzielona
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

pozna艂em Ko艣ci贸艂 wi臋zi
co samo religio znaczy
odnalezionych zbawionych
bliskich sobie si贸str braci
gdzie jest
gdzie jest Kosci贸艂 zdradzonych

Jezus go nam zostawi艂
nam do budowania wi臋zi
bez kt贸rych nadaremno szuka膰
w abstrakcji
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

Jezus wcielony jest konkretem
obecno艣ci spotkania dialogu
uzdrawia leczy dusze i cia艂a
wod臋 w wino przemienia
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

o abstrakcjach prawi膮 filozofowie
pewnie od zawsze i zawsze b臋da
fizycznie matematycznie meta-
o ich etapach m贸wi膮 w wikipedii
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

cz艂owiek cielesno-psycho-duchowy
偶yje realnie w osobie i wsp贸lnocie
a abstrakcji go nikt nie zatrzyma
abstrakcja wi臋zi i zabija ducha
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

wszyscy kochaj膮cy Jezusa
zbiegn膮 sie z ko艅c贸w 艣wiata
na spotkanie z Nim kochaj膮cym
s艂uchaj膮cym uzdrawiaj膮cym
gdzie jest
gdzie jest Kosci贸艂 zdradzonych

nie pisze si臋 czego si臋 nie zna
zna rozumn膮 wiar膮 nadziej膮 mi艂o艣ci膮
prawda jest i pozostanie
do kontemplowania dw贸ch skrzyde艂
gdzie jest
gdzie jest Ko艣ci贸艂 zdradzonych

      (czwartek, 10 wrze艣nia 2020, g. 11.13)

***

dyskusje w Polsce 2020

           /kto艣 manipuluje ale kto/

dlaczego ideologie
dlaczego partie wygrywaj膮
bo kto艣 nami zarz膮dza tajnie
czy dlatego 偶e co艣 w nich poci膮ga

larum wo艂a PiS-KEP-ustr贸j
zagra偶a manipulacja
zw艂aszcza m艂odymi lud藕mi
wojna cywilizacji

wi臋c jakiej z jak膮 pytam
kto z kim walczy
jak si艂y s膮 zorganizowane
tych偶e cywilizacji

bo je艣li to duch czasu
to na marne wysi艂ki obro艅c贸w
cho膰 mog膮 wiele naprawi膰
tylko niech si臋 zdefiniuj膮

duch czasu poci膮ga prowadzi
nie zmusza nikogo
wmawiaj膮 nam dziecko w brzuch
m贸wi tak stare porzekad艂o

    (艣roda, 9 wrze艣nia 2020, g. 20.45)

***

PiS-KEP-Polska oszala艂a


wynosz膮 si臋 nad wszystkich
jakby wszystkie rozumy zjedli
i byli jedynymi homo sapiens

jakby Francja nie by艂a na przyk艂ad
zwana pierworodn膮 c贸r膮 Ko艣cio艂a
wcze艣niej kr贸lowie jego synami

co zostawi艂o 艣wiadectwo wieczne
nie na to jest pi臋kno wszelakie
i pod korcem si臋 nie ukrywa

nauczy艂 nas i mnie poeta wieszcz
Papie偶-Polak po 艣wiecie rozw艂贸czy艂
prac臋 zachwyt po zmartwychwstanie

katedry stoj膮 podniebienne
portale o艂tarze witra偶e zachwycaj膮
nikt i nic im tego nie zabierze

opactwa rozsiane zaczyn kr贸lestwa
kt贸re nigdy nie zginie z ich ziemi
scryptoria sery browary kultura

pierworodni synowie i c贸ry
nie szcz臋dzili zachwytu i kasy
arcydzie艂a sztuki i kultury dali

zachwyt prawd膮 Dobrej Nowiny
zostaje na zawsze w noosferze
jak to Teilhard de Chardin zwa艂

liczmy si臋 z osi膮gni臋ciami innych
nie tylko my jeste艣my na 艣wiecie
s膮 ludy narody nasze ich kultury

jak mo偶na by膰 艣lepym na innych
艣lepym na pi臋kno dobro prawd臋
tak o艣lepia g艂贸wnie polityka

nieszcz臋艣ciem naszym dzisiaj 
w Kraju nad Wis艂膮
zblatowanie sojusz partii i o艂tarzy

(艣r. 9 wrz. 2020, g. 18.10) TU- Niezjednoczeni... PL

Facebook przypomnia艂 mi tekst sprzed roku, pasuje do tego co powy偶ej, wi臋c do艂膮czam.

***

pic-Polska 2019


nie to nie pomy艂ka
nie chodzi mi o PiS
ale co zrobili z Polsk膮
z naszym rozumem i kultur膮

pic marsza艂ek sejmu
pic sejm i senaty
pic demokracja
(by艂a ju偶 demokracja ludowa
czyli socjalistyczna)

pic bank narodowy niezale偶ny
nawet i kaeresy i s膮dy
wszystko od prezesa zale偶y
jak dawniej od I sekretarzy

czemu dzisiaj to pisz臋
czy co艣 nowego zaistnia艂o

tak po dwakro膰 i plus wielokro膰
nag艂a jak w tenisie 艣mier膰
spad艂a na wszystkich
ale nikt wi臋cej nie wie (tylko jeden)

tak si臋 dzieje polityka dzisiaj
w epoce nowej za PiS-u
czyli prezesa Kaczy艅skiego
decyzje za wszystkich plecami Polak贸w

(艣r. 11 wrz. 2019, g. 18.44) TU- Zjednoczeni w Duchu (2)

pi膮tek, 4 wrze艣nia 2020

Marsz lotnik贸w Dywizjonu 303


Mamy powody upowszechnia膰 pamie膰 o nich, szczeg贸lnie o kapitanie Zdzis艂awie Hennenbergu. Kuzyn Jacek genealogi膮 偶yj膮cy wykona艂 wielk膮 prac臋, dzi臋ki kt贸rej zamy powi膮zania polskich pokole艅: od Micha艂a Fr膮ckiewicza, po... 

J贸zef Fr膮ckiewicz + Marianna Bie艅kowska [nad. Jacek 艁owi艅ski
=2 Micha艂 Fr膮ckiewicz, ur. ok 1809 Radoszyce, zm. 21.04.1878 Warszawa, komisarz handlowy w Warszawie 1854, mieszka艂 przy ul. Twardej + Wilhelmina Ruediger, ur. ok. 1817, zm. 25.05.1905 Warszawa
  |=3 Waleria Fr膮ckiewicz

  |=3   Natalia Michalina Fr膮ckiewicz  ur. 10.10.1836 Warszawa zm. 03.05.1929 Warszawa + Jan Kapaon ur. 1833 Warszawa
   |   |=4   Zenon Kapaon  ur. 1863 Warszawa zm. 28.02.1919 Warszawa   
   |   |=4   Stanis艂awa Kapaon  ur. 1864 Warszawa zm. 22.01.1945 Krak贸w + Czes艂aw Piotr Kusoci艅ski ur. 1863 zm. 13.11.1939 Warszawa   
   |   |=4   W艂adys艂aw Zygmunt Kapaon  ur. 17.04.1866 Warszawa zm. 05.1949 Warszawa + Emilia Jackowska  ur. 14.12.1875 zm. 09.01.1964 Warszawa   
   |   `=4   J贸zef Zygmunt Kapaon  ur. 10.01.1871 Warszawa zm. 29.05.1959 Warszawa + Maria Ziembi艅ska   zm. 15.08.1940 Warszawa   
  |=3   Kazimiera Fr膮ckiewicz  ur. 1841 Warszawa zm. 18.06.1895 Warszawa + Konstanty Dyck 03.1825 Litwa zm. 01.04.1877 G贸rzno   
   |   |=4   W艂adys艂aw Stanis艂aw Pawe艂 Dyck  ur. 14.05.1864 Jajkowo, pow. Brodnicki zm. 1938 Warszawa + Felicja Helena Kami艅ska  ur. 23.07.1867 Kobylin zm. 26.02.1937 Warszawa   
   |   |=4   Edward Julian Dyck  ur. 04.02.1867 Jajkowo, pow. Brodnicki zm. 26.09.1933 Warszawa   
   |   |=4   Karolina El偶bieta Dyck  ur. 06.09.1869 Jajkowo, pow. Brodnicki zm. 06.02.1934 Warszawa + Roman Rolbiecki  ur. 1865 Kamie艅 zm. 03.06.1929 Warszawa   
   |   |=4   Pawe艂 Dyck  ur. 05.06.1871 Jajkowo, pow. Brodnicki zm. 1939 + El偶bieta Doma艅ska  ur. 1876 zm. 22.03.1914 艁贸d藕   
   |   `=4  Helena Otylia Dyck  ur. 10.03.1873 Jajkowo, pow. Brodnicki zm. 25.08.1958 Zielona G贸ra ul.Fabryczna 3 + Stanis艂aw Filip Nowaczy艅ski  ur. 30.04.1856 Strzegocin zm. 30.04.1930 Warszawa   
  |=3   Karolina Zofia Fr膮ckiewicz  ur. 27.06.1842 Warszawa zm. 28.08.1932 Warszawa + Waldemar W艂odzimierz Izydor Tomaszewski  ur. 10.05.1839 Che艂m zm. 09.12.1909 Warszawa   
   |   `=4   Adam Tomaszewski  ur. 1879 zm. 18.01.1947 Warszawa   
  |=3   W艂adys艂aw Marian Fr膮ckiewicz  ur. 1846 zm. 26.01.1912 Warszawa + Maria Kostecka  ur. 1850 Kalisz zm. 02.02.1918 Warszawa   
   |   |=4   Helena Klementyna Fr膮ckiewicz  ur. 01.11.1873 Warszawa zm. 28.06.1965 Warszawa + Stefan Kry艅ski  ur. 1863 zm. 07.05.1932 Warszawa   
   |   |   `=5   Stanis艂aw Kry艅ski  ur. 20.06.1912 Warszawa zm. 30.01.1967 Warszawa + Zofia Belina     
   |   |=4   Jadwiga Stanis艂awa Aleksandra Fr膮ckiewicz  ur. 09.03.1875 Warszawa zm. 24.06.1876 Warszawa   
   |   |=4   Stefania Fr膮ckiewicz  ur. 03.06.1876 Warszawa zm. 29.03.1952 Warszawa + W艂adys艂aw Szwarcenberg-Czerny  ur. 26.02.1869 zm. 20.11.1921 Warszawa   
   |   |   |=5   Jerzy Szwarcenberg-Czerny     
   |   |    =5   Helena Szwarcenberg-Czerny     
   |   |=4   Wac艂awa Antonina Fr膮ckiewicz  ur. 01.06.1878 Warszawa zm. 18.08.1908 Berno + Ludwik Klemens Dydy艅ski z Dedni h. Gozdawa ur. 17.11.1868 Warszawa zm. 17.09.1944 Warszawa[Min.]
   |   |   |=5   Anna Maria Dydy艅ska  ur. 17.09.1902 Warszawa zm. 16.09.1997 Warszawa + Jerzy Edmund Paszkowski  ur. 16.11.1901 Skierniewka zm. 12.03.1942 Stutthof   
   |   |   `=5   Krystyna Jadwiga Dydy艅ska  ur. 01.05.1904 Warszawa zm. 25.05.1996 Southampton +      Zdzis艂aw Karol Henneberg  ur. 05.05.1911 Warszawa zm. 04.12.1941 Kana艂 La Manche