偶e przysz艂y do mnie
fakty
czasu historii Opatrzno艣ci
a偶 takie
kt贸re sens Logosu objawiaj膮
a Ko艣ci贸艂 antydialogiczny
niszczy tkank臋 spo艂eczn膮
i sam dewastuje swoj膮 pozycj臋
w spo艂ecze艅stwie XXI w
Co艣 si臋 wydarzy艂o ostatnio, co ka偶e mi patrze膰 w tak wielkiej - jak w tytule - perspektywie. W ostatni膮 sobot臋 zako艅czy艂 si臋 projekt "Strach贸wka, o wie艣 woln膮 i samorz膮dn膮". Projekt realizowany by艂 w budynkach parafialnych. Prowadzi艂 go (firmowa艂) Jacek Stryjek, ksi膮dz proboszcz Jerzak i Jacek Gradus (dyr. Muzeum 7 Pu艂ku Lansjer贸w...). Projekt ko艅czy艂 si臋 msz膮 艣wi臋t膮 (za parafian) i festynem na terenie przyko艣cielnym.
Przysz艂o艣膰 jest zwi膮zana 艣ci艣le z tera藕niejszo艣ci膮 i przesz艂o艣ci膮. W szczeg贸lny spos贸b z mi艂o艣ci膮 do Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a. Tak偶e - gminnej wsi Annopol i jej histori膮 (Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej). 艢wiadomo艣膰 narodowa i polska to偶samo艣膰 konstytucyjna przychodz膮 z pomoc膮 wszystkim ludziom dobrej woli, szukaj膮cym zrozumienia siebie, ziemskiej Ojczyzny i ca艂ego bytowania w wiecznosci. Ba, (od)poznane, wo艂aj膮 o dialog, dzi臋kczynienie i kontempolacj臋.
Nie jestem wr贸偶em, ani czarodziejem. Jestem zwyk艂ym uczestnikiem najnowszych dziej贸w na naszej ziemi. Jestem jeszcze naocznym (偶yj膮cym) 艣wiadkiem zdarze艅, kt贸re si臋 dokona艂y w艣r贸d nas. Za dni naszych.
Owszem, mam 艣wiadomo艣膰, 偶e jako chrze艣cijanin-katolik nios臋 i wype艂niam funkcj臋 prorock膮 (opr贸cz kap艂a艅skiej i kr贸lewskiej). Doszed艂em 艣wiadomosci narodowej i polskiej to偶samo艣ci konstytucyjnej. Samo艣wiadomo艣ci - jak prawdy - si臋 dochodzi i czeka. Kto szuka znajduje. Kto prosi, temu b臋dzie dane.
Jezus mia艂 samo艣wiadomo艣膰 siebie (jako bosko-ludzk膮 natur臋). Jest wzorem Drogi-Prawdy-呕ycia. To wszystko wie, rozumie ka偶dy cz艂owiek wierz膮cy, kt贸ry my艣li. Kt贸ry kontempluje prawd臋 na dw贸ch skrzyd艂膮ch. Cz艂owiek to ten, kto zna siebie. Kto jest i - w ka偶dych okoliczno艣ciach - czuje si臋 sob膮. Kto - w ka偶dych okoliczno艣ciach - jest 艣wiadomy swojej godno艣ci i odpowiedzialno艣ci, za wszystko co my艣li, robi, pisze, cho膰 nie jest idea艂em (bo tylko i a偶 zwyk艂ym ewangelicznym grzesznikiem).
Musi kiedy艣 przyj艣膰 do Strach贸ki nowe pokolenie, mieszka艅c贸w i duszpasterzy. Rozpoznaj膮cych czas swojego nawiedzenia. Obdarzonych i zachowuj膮cych (w postawie s艂yu偶by) 艂ask臋 pamieci i to偶samo艣ci. Bardziej otwartych i rozumiej膮cych kultur臋 wsp贸艂czesnego 艣wiata, a tym samym nie tylko Cypriana Norwida, ale jego zwi膮zki znaczeniowo-genetyczne z Papie偶em-Polakiem, 艣wi臋tym Janem Paw艂em II i Soborem Watyka艅skim II. Czyli z "gaudium et spes" wsp贸艂czesno艣ci Polski w Europie, gaudium et spes 艣wiata i Ko艣cio艂a w nim/nich. Wygl膮da na to, 偶e duch mojego czasu wyprzedzi艂 ten 艣wiat. A ja z Nim.
"Pytany o przyczyn臋 p贸藕nych w stosunku do innych kraj贸w rozlicze艅 ze sprawcami pedofilii w艣r贸d ksi臋偶y, Kobyli艅ski zaznaczy艂, 偶e Polska jest nadal "krajem postkomunistycznym". "To znaczy, 偶e w Polsce istniej膮 dodatkowe struktury tuszowania i milczenia" (ks. prof. Kobyli艅ski)
To, co zauwa偶y艂 ksi膮dz Kobyli艅ski w stosunku do pedofilii w polskim ko艣ciele (Ko艣ciele w Polsce), dotyczy ca艂ej naszej-polskiej rzeczywisto艣ci na p艂aszczy藕nie spo艂ecznej. Jeste艣my krajem postkomunistycznym ze wszystkimi tego implikacjami. W instytucjach, kulturze politycznej (i nie tylko), przyzwyczajeniach, j臋zyku, postawach wzgl臋dem siebie i innych i ca艂ego 艣wiata.
Mo偶na i trzeba by pisa膰 nowe (uaktualnione) „Siedem polskich grzech贸w g艂贸wnych”. O GRZECHACH SI臉 M脫WI (S膭) TAM, GDZIE DOMINUJE RELIGIJNY 艢WIATOPOGL膭D. Marksi艣ci pisali o 艣wiatopogl膮dzie naukowym i religijnym, ale nie ma czego艣 takiego. Jest wi臋ksza lub mniejsza rola/znaczenie religii i naukowo艣ci w rozumieniu siebie, 艣wiata, a nawet Boga. JEST PRAWDA. Jej poznawanie jest fascynuj膮c膮 przygod膮 (JPII).
S膮 poznawalne aspekty istotowe i konstytucyjne ca艂ej rzeczywisto艣ci. Niestety wszelkie ideologie – lewicowe, prawicowe… - t艂umi膮 i przes艂aniaj膮 prawd臋, s膮 prostsze do ogarni臋cia i 艂atwiej je narzuci膰 w tzw. przestrzeniu publicznej. Ideologie to domena polityk贸w, cho膰 i religie wpadaj膮 w to bagienko. Wolno艣膰, dialog, prawda s膮 jedynym ratunkiem dla gatunku homo sapiens (i c贸偶, 偶e religiosus). Religia bez my艣lenia (dialogu z ca艂膮 kultur膮) staje si臋 zabobonem.
PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y OD KULTURY. Nie powiedzia艂 tego marksista, ani 偶aden ideolog 艣wiatowy, ale Papie偶-Polak, 艣wi臋ty Jan Pawe艂 II na pocz膮tku swojego pontyfikatu (1980, UNESCO).
PRZYSZ艁O艢膯 STRACH脫WKI, POLSKI, EUROPY… zale偶y od kultury w cz艂owieku, w nas mieszka艅cach i obywatelach. Wierz膮cych, niewierz膮cych i wierz膮cych inaczej.
Non abbiate paura. Nie l臋kajcie si臋 Polacy-Rodacy, wsp贸艂mieszka艅cy, wsp贸艂obywatele odzyskanej przez Solidarno艣膰 wolno艣ci, czyli i godno艣ci, polsko艣ci, tak偶e w naszej gminie i parafiach.
Przyjdzie „nowych ludzi plemi臋” (kard. Wyszy艅ski), kt贸rych znakiem i zapowiedzi膮 jest 10 milionowa Solidarnos膰 lat 1980-1981. Owszem, wierzy艂em, 偶e to b臋dzie post臋p liniowy, sta艂y proces, ale sta艂o si臋 inaczej. W Strach贸wce wida膰 jak w soczewce. Na sobie do艣wiadczam nieci膮g艂o艣ci dziej贸w ducha w narodzie i Ko艣ciele w Polsce.
- lata osiemdziesi膮te (pocz膮tek i koniec w Strach贸wce, 艣rodek w Legionowie)
- samorz膮dne lata dziewi臋膰dziesi膮te
- wiek XXI – im dalej, tym gorzej
Proboszcz, kt贸ry wynosi z ko艣cio艂a Wota Wdzi臋czno艣ci za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 Odzyskane Czynem Solidarno艣ci staje si臋 nieludzkim symbolem z艂ej zmiany w tzw. polskim ko艣ciele (Ko艣ciele w Polsce) i kraju.
Proboszcz, kt贸ry w 2019 roku firmuje projekt „Strach贸wka, o wie艣 woln膮 i samorz膮dn膮”, realizowany w budynku parafialnym, staje si臋 (jest) symbolem zak艂amywania dziej贸w, pami臋ci i to偶samo艣ci. I c贸偶, 偶e „艣wi膮tobliwy kap艂an” o dobry-ludzki gospodarz. ALE PRZECIE呕 TAK呕E KATECHETA-WYCHOWAWCA I CZ艁ONEK RADY PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE IM. RZECZPOSPOLITEJ NORWIDOWSKIEJ. Jak膮 wsp贸lnot臋 wsp贸艂tworzy? Co wnosi w nasze 偶ycie spo艂eczno-o艣wiatowo-kulturalne? Nigdy od niego nie us艂yszeli艣my jak rozumie s艂owa papie偶a o znczeniu kultury, pamieci, to偶samo艣ci. Oczywi艣cie, tak偶e o cz艂owieku „kt贸ry jest drog膮 Ko艣cio艂膮”, ani o znaczeniu Soboru Watyka艅skiego II (tak偶e zwi膮zk贸w z Kart膮 Praw Cz艂owieka i Obywatela, ONZ).
S膮 ludzie i struktury pa艅stwowo-ko艣cielne (nies艂awny sojusz tronu i o艂tarza), kt贸re chc膮 napisa膰 nam histori臋 na nowo i utrwali膰 stare wzory (utrwalacze nowego ustroju). W roku XXX Rocznicy Wielkiego ROKU 1989 chc膮 zapocz膮tkowa膰 swoj膮 wolno艣膰 i samorz膮dno艣膰! Oczywi艣cie wed艂ug odwiecznego wzorca satrap贸w i samozwa艅c贸w „o nas, bez nas”. Cho膰 偶yj膮 jeszcze 艣wiadkowie i tw贸rcy wolno艣ci i samorz膮dno艣ciu w gminie Strach贸wka – nowi Polacy-Katolicy zrobiuli projekt bez nas. S膮 sami sobie sterem, 偶eglarzem, okr臋tem. I to ksi膮dz-katecheta-wychowawca w Rzeczpospolitej Norwidowksiej! Czy to zaczy, 偶e biskupi i kuria te偶 nie rozumiej膮, co tu, na Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮, si臋 dzieje??? I swojego katechety "powo艂anego w stanie wojennym, aby by艂 w owym srogim czasie z m艂odzie偶膮". Serce boli. Zgroza. Tymbadziuej, 偶e "Ko艣ci贸艂 katolicki w Polsce ma "wysok膮 spo艂eczn膮 pozycj臋". W okresie zabor贸w by艂 "stra偶nikiem polskiej to偶samo艣ci", a podczas wojen i w czasach komunizmu zast臋powa艂 struktury pa艅stwowe... Katolicyzm w naszym kraju jest silny ze wzgl臋du na piel臋gnowan膮 tradycj臋. Jest jednak s艂aby intelektualnie i moralnie" (ks.prof. Kobyli艅ski, jw)
Stare wzorce, przyzwyczajenia (ideologia) dominuj膮. Jeszcze d艂ugie lata. Polska jest m艂odziutkim krajem postkomunistycznym, z d艂ug膮 tradycj膮 panowania ko艣cielno艣ci w mentalno艣ci Polek i Polak贸w. Antydialogiczno艣膰 rodak贸w ma dwa 藕r贸d艂a pochodzenia.
Wsp贸艂czesno艣膰 wcze艣niej – niestety - przychodzi do nas w Strach贸wce i Ojczy藕nie w inwestycjach i wszelkim materialnym konsumpcjonizmie. Bo 艂atwiej. Nie trzeba pracowa膰 „w pocie swego czo艂a”. Zrozumienie praworz膮dno艣ci (Konstytucji, tr贸jpodzia艂u w艂膮dz) i rewolucji w Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, kt贸rych Sob贸r i Jan Pawe艂 II byli sztandarem i rozsadnikami jest „za trudne” wyznaj膮 w rozmowach sami ksi臋偶a.
***
DWA 艢WIATY
/dzieci Polska i Strach贸wka w 艣wiecie/
jest mi艂o艣膰 i jest dobro i prawda
艣wiat by bez nich nie istnia艂
ale s膮 dwa style 偶ycia
bardziej lub dalej natury i kultury
nie tylko w Polsce
w ca艂ym zachodnim 艣wiecie
toczy si臋 zmaganie
o dwa 艣wiatopogl膮dy cz艂owieka
obserwujmy wok贸艂 siebie
na przyk艂ad w Strach贸wce
艣wiat cz艂owieka wed艂ug ksi臋dza
i kultury tego wsp贸艂czesnego 艣wiata
religijny jest podporz膮dkowany
niesamodzielny w istocie
w sprawach najwa偶niejszych
偶ycia prawdy (dialogu) i zbawienia
oni odw贸cili porz膮dek (istot臋) rzeczy
to jak ich wytrenowali (wpoili)
innym chc膮 wpoi膰 na swoje podobie艅stwo
a cz艂owiek rodzi si臋 i pierw 偶yje dla siebie
od dziecka zaspokaja swoje potrzeby
偶yciodajnego pokarmu i bezpiecze艅stwa
blisko艣ci zainteresowa艅 swoich i sob膮
w 艣wiecie dla siebie nie przeciw
b膮d藕cie jako dzieci m贸wi Jezus
nie czy艅cie ich nas swoje podobie艅stwo
nie podporz膮dkowujcie sobie i waszej religii
dawajcie im tylko prawd臋-dobro-pi臋kno
na stra偶y podporz膮dkowania ksi臋偶a stoj膮
i tradycja polskiej pobo偶no艣ci
na obrz臋dowo艣ci ufundowane
nie na wierze z my艣leniem w parze
byle system by艂 nienaruszony
powstawa艂y nowe parafie i plac贸wki
finansowo tradycyjnie wystarczalne
z datk贸w pobo偶nie podporz膮dkowanych
mo偶e w dziedzinie seksualno艣ci najbardziej
uwidaczniaj膮 si臋 zmiany i tradycja
nie rusz nie dotykaj nie u偶ywaj
nie bo nie (bo oni sami chyba nie mog膮)
a przecie偶 jest inaczej
o czym wiedz膮 plemiona po艂udniowe
ziemi bardziej zaprzyja藕nionej z natur膮
nie robi膮c sami sobie krzywdy
w kt贸r膮 stron臋 艣wiat p贸jdzie
jak zakwitnie wolno艣膰 osoba kultura
raczej nie wr贸ci do rz膮d贸w zakaz贸w
co nie jest i nie b臋dzie walk膮 z Bogiem
przyjemno艣膰 nie jest grzechem
zabawy dzieci艅stwa nie grzesz膮
wbrew starej ideologii tradycji (religii)
co w umys艂ach i literaturze ma 艣lady
prapradziadek Prus pozytywista
jeszcze spisa艂 Grzechy Dzieci艅stwa
wiem 偶e wielu nadal w to (tak) wierzy
wbrew wolno艣ci osobie kulturze
bardziej liczy si臋 odpowiedzialno艣膰
za ka偶dy sw贸j czyn w istocie
nie strachliwe 偶ycie na uwi臋zi (ksi臋偶y)
non abbiate paura Ludu Bo偶y
c贸偶 znaczy艂oby mi艂osierdzie
ludzkie i jeszcze bardziej Bo偶e
gdyby艣my 偶y膰 l臋kiem mieli
od najwcze艣niejszego dzieci艅stwa
trzeba mie膰 odwag臋 nie tylko bytu
ale i odwag臋 my艣lenia (bywa kontra)
wznie艣膰 si臋 ku mi艂o艣ci intelektualnej
zdolnej kontemplowa膰 prawd臋(y)
musz臋 o tym m贸wi膰 zanim umr臋
musz臋 przekazywa膰 do艣wiadczenie dane
nie teori臋 pobo偶nosciow膮 dzieci艅stwa
ale prawdziwe zwyci臋偶anie ducha
(poniedzia艂ek, 17 czerwca 2019, g. 19.26)
***
R脫呕NICA
/wewn臋trzne-zewn臋trzne i szcz臋艣cie/
kiedy艣 co inne cieszy艂o
teraz cieszy od 艣rodka
tutaj zasz艂a zmiana zasadnicza
nie na powierzchni zdarze艅
nie ciesz膮 reklamy
oferty first and last minute
atrakcje na i nie z tej ziemi
by膰 cz艂owiekiem w Zenicie
czyli zna膰 wreszcie siebie
cz艂owiek si臋 staje do ko艅ca sob膮
je艣li 艣wiadomo艣膰 rozwija
a偶 do demencji
ka偶dy czyn i my艣l go kreuje
czuj臋 patrz臋 s艂ucham my艣l臋
Logos mnie cieszy ju偶 jeszcze
wreszcie na w艂a艣ciwym miejscu
sobie wszystkim i mnie
(pi膮tek, 14 czerwca 2019, g. 22.29)
***
OBRZ臉DOWCY SCICLUNA JA-TY-MY
/z艂o tolerowane przez papie偶y/
znacie takie byty i zjawiska
Legion Maryi i Legion Chrystusa
Wojownicy Maryi Rycerze Kolumba
i tak dalej dalej podobnie podobnie
zawsze czas jest dla nich w Ko艣ciele
zwanym rzymsko-katolickim
ale nigdy dla wiary i rozumu jak dot膮d
uniwersalnie globalnych w kulturze cz艂owieka
lecz u mnie tematy dobra艂y si臋 i dzisiaj same
偶yciem dyktowane wsp贸艂czesnym i w艂asnym
obrz臋dowcy niszcz膮 ko艣ci贸艂
niekt贸rzy nosz膮 nadal korony i miecze
nie same r贸偶a艅ce
i przywdziewaj膮 kapy na si臋
by si臋 czu膰 bardziej w艂adczo-liturgicznie
lecz w艂a艣nie przyjecha艂 prokurator z Malty
Kanadyjczyk z urodzenia
z urz臋du pomocnik papie偶a
czy艣ciciel i kat pedofil贸w w Ko艣ciele
charyzmatyczny uzdrowiciel
polska nadzieja moja nasza
je艣li on nie wyja艣ni to kto (nikt?)
jak diable z艂o ko艣ci贸艂 nasz op臋ta艂o
偶e w nim przez p贸艂 wieku
rozwija艂a si臋 jedna z wielu sekta
na kt贸rej czele sta艂 pedofil
oszust i maniak seksualny
by艂 bezkarny (napisali w prasie)
bo tolerowali go kolejni papie偶e
obrz臋dowo艣膰 rodzi dwie kasty
tych nielicznych sprawujacych obrz臋dy
i lud mas臋 owczarni臋 obs艂ugiwan膮
na r贸偶ne sposoby strzy偶onych
obs艂uguj膮cy to wy偶sza kasta
kap艂an贸w szaman贸w czarownik贸w
trzymaj膮cych w艂adz臋 nad pozosta艂ymi
co 艂膮czy pedofili臋 z obrz臋dowo艣ci膮
to moje do艣wiadczenie i rozumienie
dane drog膮-prawd膮-偶yciem
gdzie skarb tw贸j tam i serce twoje
wi臋c bo i dlatego
pedofilia w ko艣ciele jest inna
pedofile w sutannach s膮 inni
nie dajmy si臋 zakrzycze艅 partii w艂adzy
poka偶cie mi Maciela w innym ni偶 Ko艣ci贸艂 艣wiecie
(zmartwicie mnie jeszcze bardziej)
z wszelkimi ho艂dami od w艂adc贸w
u siebie w Rzymu-Watykanie jak na swoim dworze
w u艣ciskach z cezarami-papie偶ami
podobno pi臋ciu kolejnych co艣 o nim wiedzia艂o
bez egzorcyzm贸w nad ca艂ym Watykanem i Koscio艂em
nie wyp臋dzi si臋 demona pychy w艂adzy i tr膮du dworu
skoro nie w Rzymie to nigdzie
pozostan膮 ukorzenieni na SWOICH plebaniach
w pa艂acach (siedzibach) biskup贸w i kurii
bro艅 Bo偶e prze艣wietnych czcigodnych 艣wi膮tobliwych
pozna艂em to z艂o ko艣cielne na sobie
z艂o polskiej ko艣cielno艣ci podporz膮dkowania
od roku 1960 ubieg艂ego wieku
jestem i ja nadaremnym 艣wiadkiem
z kr贸tkim wy艂omem
lat osiemdzisi膮tych owego wieku
kt贸ry w Ko艣ciele Polsce Europie 艣wiecie
by艂 czasem wiekopomnych przemian
(teraz wraca starzyzna rutyny wsz臋dzie)
jestem 艣wiadkiem przede wszystkim cud贸w
ale i z艂a kt贸re trzyma si臋 mocno
w tak zwanym polskim ko艣ciele
dzisiaj mnie niszcz膮 przemilczaniem
za to czego od nich i z nimi do艣wiadczy艂em
milcz膮 moi biskupi
nawet Prymas i G膮decki KEP przewodnicz膮cy
tytu艂omanii 偶adni nie wsp贸lnoty z cz艂owiekiem
to nie ich nauka
kt贸r膮 Jan Pawe艂 g艂osi艂 od czasu Soboru
jasny tak偶e 艣wiat艂em od Norwida (polskiej kultury)
m膮dry ca艂膮 drog膮 ludzkiej my艣li (艣wiata i ludzko艣ci)
偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
偶e przysz艂o艣膰 cz艂owieka biegnie i zale偶y od kultury
偶e jest prawda
kt贸r膮 mo偶na kontemplowa膰 na dw贸ch skrzyd艂ach
bez 偶adnych tytu艂贸w 艂a艅cuch贸w pier艣cieni
p贸ki g艂os szarego cz艂owieka wisi w polskiej pr贸偶ni
przemilczany na 艣mier膰 na zab贸j i na pot臋pienie
przez ich wysoko艣ci dostojnik贸w wszelkich
pozostaniemy z Bogiem sami (w dialogu)
ziarno solidarno艣ci z ofiarami
zakie艂kuje wzro艣nie i po naszym 偶yciu
poznacie kiedy艣 prawd臋 i ona da wolno艣膰
wiem 偶e nie doczekam czas贸w lepszej zmiany
gdy Ko艣ci贸艂 Bo偶y wyemigruje z Watykanu
w 艣wiat zwyczajnych ludzi (r贸wnej godno艣ci)
do wsp贸lnoty Tr贸jcy mi臋dzy nami (Bo偶ej)
porzucaj膮c feudalno-szama艅skie stosunki
(pi膮tek, 14 czerwca 2019, g. 10.46) TU- Zjednoczedni w duchu (2)
ZA艁膭CZNIK ZE STRONY PARAFIALNEJ (boj臋 si臋, 偶e skrytykowany/i mo偶臋/mog膮 wkr贸tce skasowa膰):
"Projekt Strach贸wka o wie艣 woln膮 i solidarn膮
Proboszcz parafii Strach贸wka ks. Mieczys艂aw Jerzak,
Dyrektor Muzeum im. 7 Pu艂ku Lansjer贸w Nadwi艣la艅skich Jacek Gradus,
Jaros艂aw Stryjek
zapraszaj膮 na uroczyst膮 Msz臋 艢wi臋t膮 w intencji Mieszka艅c贸w Gminy Strach贸wka, kt贸ra zostanie odprawiona w sobot臋 15 czerwca 2019 r. o godz. 12.00 w ko艣ciele parafialnym w Strach贸wce oraz okoliczno艣ciowy festyn.
W programie, na placu przed ko艣cio艂em b臋d膮: diorama historyczna:
Powsta艅cy Styczniowi, 偶o艂nierze Wojska Polskiego, 呕o艂nierze Wykl臋ci z 1946 r.,
stoiska historyczne,
wystawa plenerowa."
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz