Maria Kr贸lowa z boku, kt贸ra chcia艂a by膰 艣wi臋t膮 (1900, s.34)
呕yczenia [popielgrzymkowe]
Pi臋kno Twojej zacnej duszy
nawet zakonnik贸w wzruszy.
W tym dniu przes艂a膰 Ci wolimy
偶ycze艅 huk z Jerozolimy
z Rzymu Mantui Messyny
Niech nam 偶yje cna Kr贸lowa [Maria]
w sercu wszystkich nas zachowania
/Zakonnicy, 8.9.1930, s. 93-94/
Nie napoczynam nowego zwyczaju. Wchodz臋 w stary, odwieczny w Annopoli moim-naszym. Starym jak Polska modl膮ca si臋 owolno艣膰. Jak Polska broni膮ca swojej wolno艣ci. Jak Ojczyzna definiuj膮ca siebie i wskazujaca na prastary fundament XVIII- wieczny i jego kulturowe uwarunkowania. Norwid si臋gn膮艂 najdalej, najg艂臋biej i pisa艂 o Polsce branej t臋cz膮 zachwytu od Zenity Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w. Zenitem doskona艂o艣ci osobowej jak i dziej贸w ludzko艣ci jest Jezus z Nazaretu. Kiedy艣 my艣la艂em (i pisa艂em) 偶e chodzi o zaranie dziej贸w. Ale chodzi o Zenit. Bosko-ludzki zreszt膮 w teologii i kulturze 艣r贸dziemnomorskiej.
„Kultura 艣r贸dziemnomorska – kultura powsta艂a w basenie Morza 艢r贸dziemnego w pierwszym tysi膮cleciu przed nasz膮 er膮 na fundamentach staro偶ytnego Egiptu i Mezopotamii. Najwi臋kszy wp艂yw na jej powstanie mieli staro偶ytni Grecy, Rzymianie i 呕ydzi. Jest podstaw膮 to偶samo艣ci narod贸w wsp贸艂czesnej Europy, a powsta艂e w latach jej 艣wietno艣ci dzie艂a stanowi膮 dziedzictwo kulturowe dzisiejszej cywilizacji Zachodu. W szerszym znaczeniu kultura 艣r贸dziemnomorska rozumiana jest tak偶e jako kultura wyros艂a z kultury staro偶ytnej Grecji i Rzymu oraz tradycji judeochrze艣cija艅skiej, kt贸re to z kolei rozwija艂y si臋, czerpi膮c z dokona艅 staro偶ytnego Egiptu i Mezopotamii. W takim rozumieniu poj臋cia zakres jej wp艂yw贸w opr贸cz Europy b臋dzie obejmowa艂 Ameryk臋 P贸艂nocn膮 i Po艂udniow膮, Australi臋 i po艂udniow膮 Afryk臋
Obszar Morza 艢r贸dziemnego stanowi艂 teren jednolity geograficznie. Cho膰 narody staro偶ytne tego kr臋gu znacznie r贸偶ni艂y si臋 od siebie, zar贸wno pochodzeniem, jak i organizacj膮 pa艅stwowo艣ci czy religi膮, to wzajemne wp艂ywy i powi膮zania pozwalaj膮 okre艣li膰 ich przynale偶no艣膰 do wsp贸lnej kultury. Powstawa艂a sztuka i literatura, filozofia, kodeksy prawa, prace o charakterze naukowym (w tym pierwsze dzie艂a historyczne), rozwija艂y si臋 religie poli- i monoteistyczne. Najwa偶niejsze j臋zyki, w kt贸rych spisano dorobek staro偶ytno艣ci, to hebrajski, greka i 艂acina. Za najistotniejsze elementy staro偶ytnej kultury 艣r贸dziemnomorskiej uznaje si臋 mitologie greck膮 i rzymsk膮, greck膮 filozofi臋, rzymskie prawo oraz Bibli臋”.
***
testamenty i polityki
/nieresortowe my艣lenie 8 wrze艣nia/
jest stary i nowy przede wszystkim
s膮 te偶 pisane tysi膮ce ich ka偶dego dnia
i jest m贸j staro-nowo-annopolski
ani pierwszy ani drugi tylko m贸j
艣wiat szybkonogi i inteligentny
ma ju偶 now膮 epok臋 cywilizacyjn膮
ja w starych technologiach pozostan臋
ani my艣l臋 goni膰 i si臋 艣ciga膰 z nimi
w rodzinie pokolenia nowe nastaj膮
w gminach parafiach zn贸w starocie
ani ja jelenia upoluj臋 ani oprawi臋
przej艣膰 do innych komnat szukam
nikt mi tego nie wybaczy
leniem okrzykn膮 i pot臋pi膮 wyklucz膮
nie potrzebne s膮 nowe pi臋tra komnaty
wystarczy stare posprz膮ta膰 i ozdobi膰
pisz臋 testament w czasie polityki
zn贸w niestety jednopartyjnej i wodza
m艂odzi nie znaj膮 inni nie przemy艣leli
tego co historia nas nauczy艂a (narody)
zostawi臋 nie lepsze 艂adniejsze budynki
stary Ogr贸d i dom stary i MBA w rogu
ale Polsk臋 w lepszym miejscu dziej贸w
i sanktuarium czego inni nie rozumiej膮
(niedziela, 8 wrze艣nia 2019, g. 10.34)
***
podw贸jne absoluty
czy jest jeden czy wiele
kto szuka i my艣li znajdzie
je i na pytanie odpowied藕
ja powiem 偶e dwa co najmniej
absolut ka偶dej chwili danej
i absolut 偶ycia cz艂owieka-osoby
nawet w taki dzie艅 jak dzisiaj
byle jaki
ka偶da chwila ma swoje wype艂nienie i szczyt
i 偶ycie osoby cz艂owieka
zawsze dobrze by膰 gotowym
powiedzie膰 wykona艂o dokona艂o si臋
dlatego 艣mier膰 jest spraw膮 dwuznaczn膮
z jednej strony wszystko ko艅czy
z drugiej to dobrze no bo ile mo偶na
偶y膰 tak by zawsze dokona艂o si臋 wykona艂o dobrze
(sobota, 7 wrze艣nia 2019, g. 17.59)
Pozostaj膮c na og贸lnodost臋pnym poziomie wikipedii mo偶na spotka膰 podobne okre艣lania i definiowania, kt贸re ju偶 na tym poziomie pomagaj膮 nam zrozumie膰 samych siebie i w艂a艣ciwie przeci臋tny Polak i obywatel-wyborca – Kowalski, Nowak, Kapaon – nie potrzebuje wi臋kszych analiz do dobrego 偶ycia w prawdzie. Nie ura偶aj膮c nikogo, w膮tpi臋, 偶eby og贸lne wykszta艂cenie Polaka wsp贸艂czesnego, pozostawi艂o trwa艂y 艣lad - cho na takim poziomie - w tym zakresie. Cho膰 zagl膮daj膮c do ministerialnych program贸w nauczania (minim贸w) z historii, wiedzy o spo艂ecze艅stwie, wiedzy o kulturze, katechezy pewnie wszystko to znajdziemy. Ale z podr臋cznik贸w ani wiary, ani rozumu, ani dobra-prawdy-pi臋kna, czyli 艣wiadomosci narodowej i to偶samo艣ci konstytucyjnej Polaka-Europejczyka nie nab臋dziemy. Tych rzeczywisto艣ci trzeba dotkn膮膰 w sobie, w rodzinie, w spo艂臋cznosci lokalnej i narodowej, we wsp贸lnocie Ko艣cio艂膮 (religijnych), w sztuce, kulturze... PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y OD KULTURY (艣w. JPII). Ka偶dy zna-wie, jak to wygl膮da z 偶ycia osobistego, w 偶yciu w swoich tzw. samorz膮dowych wsp贸lnotach lokalnych, parafiach, NGO'sach itd. Media og贸lnodost臋pne (w nich dyskusjo-k艂贸tnie polityk贸w i dziennikarzy) odbijaj膮 ten popeerelowsko-ko艣cielny stan rzeczy :
„Cywilizacja 艂aci艅ska (tak偶e cywilizacja zachodnia, Zach贸d) – poj臋cie zbli偶one do poj臋cia cywilizacji zachodniej, oznaczaj膮ce cywilizacj臋 ukszta艂towan膮 w Europie. Z czasem ten typ cywilizacji obj膮艂 r贸wnie偶 takie tereny, jak obie Ameryki, Australi臋 i Now膮 Zelandi臋. Szczeg贸艂owe analizy cywilizacji Zachodu przeprowadzili Arnold Toynbee, Oswald Spengler i Samuel P. Huntington, a w Polsce Feliks Koneczny. Tak rozumiany Zach贸d cz臋sto przeciwstawia si臋 Wschodowi bizantyjskiemu i muzu艂ma艅skiemu; m贸wi si臋 te偶 o jego rywalizacji z innymi cywilizacjami.
Wed艂ug Feliksa Konecznego cywilizacja 艂aci艅ska opiera si臋 na greckiej filozofii, rzymskim prawie i etyce chrze艣cija艅skiej. Jako jedyna 艂膮czy wszechstronny rozw贸j kategorii prawdy, rozumiany jako metodyczne dochodzenie do poznania obiektywnej prawdy z kategori膮 dobra, opart膮 na podporz膮dkowaniu 偶ycia spo艂ecznego etyce, b臋d膮cej zbiorem norm post臋powania przyj臋tym przez spo艂ecze艅stwo. Dzi臋ki temu cywilizacja 艂aci艅ska mog艂a jako jedyna z obecnie istniej膮cych cywilizacji sta膰 si臋 personalistyczn膮 w przeciwie艅stwie do pozosta艂ych cywilizacji, b臋d膮cych cywilizacjami gromadno艣ciowymi. Cywilizacja 艂aci艅ska wytworzy艂a poj臋cie pa艅stwa, etyki i prawdy. Prawo jest tworzone na podstawie norm etycznych i moralnego prawa naturalnego, dzi臋ki czemu mo偶liwy jest rozw贸j moralno艣ci. Jedn膮 z cech prawa w cywilizacji 艂aci艅skiej jest dualizm. Feliks Koneczny wyr贸偶nia zar贸wno prawo prywatne jak i prawo publiczne. Prawo prywatne znajduje zastosowanie w obyczajach rodzinnych, w stowarzyszeniach, sp贸艂dzielniach, partiach politycznych, cechach, izbach zawodowych itd. Pa艅stwo w cywilizacji 艂aci艅skiej nie ingeruje w tworzenie prawa prywatnego. Nadmierna ingerencja pa艅stwa jest sprzeczna z zasadami cywilizacji 艂aci艅skiej. Prawo pa艅stwowe w cywilizacji 艂aci艅skiej jedynie reguluje stosunki mi臋dzyludzkie, zapewniaj膮ce bezpiecze艅stwo wewn臋trzne i zewn臋trzne pa艅stwa.
W cywilizacji 艂aci艅skiej jest brana pod uwag臋 praca organiczna, samoorganizacja. Wa偶n膮 rol臋 w cywilizacji 艂aci艅skiej odgrywaj膮 wsp贸lnoty lokalne, samorz膮dy, sp贸艂dzielnie, kasy po偶yczkowe itp. Dzi臋ki temu w cywilizacji 艂aci艅skiej jest mo偶liwe ograniczenie roli pa艅stwa do niezb臋dnego minimum. Spo艣r贸d d贸br materialnych najwy偶sz膮 warto艣膰 w cywilizacji 艂aci艅skiej posiadaj膮 nieruchomo艣ci a w szczeg贸lno艣ci grunt. W cywilizacji 艂aci艅skiej naturalnym d膮偶eniem jest zapewnienie jak najwi臋kszej liczbie ludzi samodzielno艣ci ekonomicznej czyli np. posiadania w艂asnego warsztatu pracy, dzi臋ki kt贸remu b臋d膮 oni w stanie utrzyma膰 siebie i rodzin臋. W prawie rodzinnym i ma艂偶e艅skim w cywilizacji 艂aci艅skiej wyst臋puj膮 wy艂膮cznie ma艂偶e艅stwa monogamiczne, a pozycja rodziny jest zdecydowanie wy偶sza od pozycji rodu. Tak rozumiana cywilizacja 艂aci艅ska w pewnym stopniu uto偶samia si臋 z szerszym poj臋ciem – kultur膮 chrze艣cija艅sk膮, kt贸ra jest syntez膮 filozofii greckiej oraz chrze艣cija艅stwa. Istotne uj臋cie kultury chrze艣cija艅skiej rozwija艂 w Polsce ojciec Mieczys艂aw Albert Kr膮piec, zw艂aszcza w ksi膮偶ce Cz艂owiek jako osoba.”
„Filozofia Zachodu lub filozofia europejska – my艣l filozoficzna cywilizacji zachodniej. Termin stosowany dla odr贸偶nienia od stanowi膮cej inn膮 specjalno艣膰 naukow膮 filozofii Wschodu (indyjskiej oraz chi艅skiej). Filozofia europejska zacz臋艂a kszta艂towa膰 si臋 oko艂o VI wieku p.n.e. w staro偶ytnej Grecji i trwa po dzi艣 dzie艅.”
„Rzeczpospolita Chrze艣cija艅ska (艂ac. Res Publica Christiana) – koncepcja zwi膮zku chrze艣cija艅skich pa艅stw europejskich, oparta na idei civitas christiana, wysuni臋ta w 1306 przez Pierre’a Dubois, doradc臋 kr贸la Francji Filipa IV Pi臋knego, w dziele O odzyskaniu Ziemi 艢wi臋tej.
Zwi膮zek mia艂 nie narusza膰 praw suwerennych pa艅stw, jednak m贸g艂 stosowa膰 sankcje wojskowych wobec agresor贸w, zdrajc贸w religii (treuga Dei). Zak艂adano r贸wnie偶 powstanie Trybuna艂u Rozjemczego, kt贸ry mo偶na uzna膰 za prototyp dzisiejszego s膮downictwa mi臋dzynarodowego.”
Mog臋 jeszcze dorzuci膰 z innego ulubionego zakresu (astronomii, matematyki, fizyki, kosmologii) takie tam:
„Koniec 艣wiata nast膮pi po wydarzeniach w kosmosie. Ziemia nie przetrwa.
Naukowiec wyja艣nia, jak wydarzenie, kt贸re b臋dzie mia艂o miejsce w kosmosie, daleko od Ziemi doprowadzi do ko艅ca 艣wiata, jakiego znamy. Szacuje r贸wnie偶 dat臋, kiedy to nast膮pi.
S艂o艅ce jest gwiazd膮 w centrum Uk艂adu S艂onecznego - idealn膮 kul膮 gor膮cej plazmy, kt贸ra jest najwa偶niejszym 藕r贸d艂em energii dla 偶ycia na Ziemi. Chocia偶 nie zmieni艂 si臋 dramatycznie przez ponad cztery miliardy lat, naukowcy z NASA uwa偶aj膮, 偶e S艂o艅ce jest mniej wi臋cej w po艂owie swojego cyklu 偶ycia.
Brian Cox w swoim programie na BBC "Empire of the Sun" przyzna艂, 偶e "paliwo" S艂o艅ca, czyli wod贸r stopniowo zaczyna si臋 ko艅czy膰. "B臋dzie to trwa膰 przez co najmniej kolejne pi臋膰 miliard贸w lat. Ale ostatecznie paliwo si臋 sko艅czy, a jego rdze艅 si臋 zapadnie." - zauwa偶a. Wtedy te偶 nasza gwiazda zacznie przemienia膰 si臋 w czerwonego olbrzyma, a rozrastaj膮c si臋 "poch艂onie wszystko na swojej drodze".
S艂o艅ce wzro艣nie do 200 razy, rozci膮gaj膮c si臋 a偶 do orbity Ziemi. Wtedy perspektywy naszej planety s膮 s艂abe"
A TU MOJA BABCIA KAPAONOWA DLA SWOJEJ SIOSTRY MARII
Mary艣 kochana nam od Boga dana
Ro艣nij na chwa艂臋 imienia Twego
艢miej si臋 weso艂o i raduj wko艂o
Eucharystji Przenaj艣wi臋tszego
Kochaj jak zawsze wszystkich i wsz臋dzie
A dobrze z Tob膮 ka偶demu b臋dzie
Andziulek kochany nam od Boga dany
/Niusia na cz臋艣膰 Manii i Adzika (8.9.1930, s. 93)/
PS.
Podajac strony cytowania odwo艂uj臋 si臋 do ksi膮偶ki "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a" (wyd. Annopol 2015).
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz