zdj. z profilu https://www.facebook.com/photo.php?fbid=101175573572466&set=a.101175673572456&type=3&theater
Przez Ciebie proch贸w sta艂em si臋 Jehow膮,
Twojego w piersiach mam i czcz臋 anio艂a
-
To rozwi膮偶 jeszcze g艂os - bo anio艂 wo艂a.
/Modlitwa, C. Norwid/
Pomimo tylu lat pi臋knych dzia艂a艅. Pi臋knej polskiej historii. W sercu Ko艣cio艂a Powszechnego od pokole艅. Wiar膮 i rozumem kontempluj膮c prawd臋 i dobro i pi臋kno. Wsp贸艂tworz膮c nasz膮 rzeczywisto艣膰 i kultur臋. Bez l臋ku. Z natchnienia - dajac si臋 prowadzi膰 Duchowi Czasu i Miejsca.
STRACH脫WKA JEST PORA呕ONA L臉KIEM.
Ten l臋k da si臋 sfotografowa膰. Obrazem jest czarna dziura (spo艂eczna) - PRZEMILCZANIE WSZYSTKIEGO CO SI臉 TU DZIEJE. Doro艣li ludzie boj膮 si臋 usta otworzy膰, czyli zabra膰 g艂os publicznie w najwa偶niejszych sprawach, kt贸re dotycz膮 nas wszystkich i DOBRA WSP脫LNEGO, czyli Rzeczpospolitej w nas.
Mo偶na TO (z艂o) codziennie wykazywa膰. Wiem, bo codziennie pisz臋 i ka偶de moje s艂owo (osoba i czyn) jest przemilczane. Mo偶na ju偶 docieka膰 i napisa膰 ksi膮偶k臋 o d艂ugiej historii przemilczania - z l臋ku. Przyczyny osobowe s膮 znane. Przez nasze - ludzi dobrej woli - milczenie, ci膮gle ich przybywa. Jednak STRAJK NAUCZYCIELI 2019 jest szans膮, na otwarcie? By zmierzy膰 si臋 z najwi臋kszym wyzwaniem, brzemieniem, Z艁EM, wrogiem... By (od)zyska膰 pe艂n膮 godno艣膰, podmiotowo艣膰, pamie膰 i to偶samo艣膰.
Czas mo偶e nas zabra膰, nie daj膮c kolejnej szansy na spotkanie w dialogu, kt贸ry zbawia cz艂owieka my艣lacego. Nie ma wiary bez my艣lenia. Nie ma wsp贸lnoty zbawienia bez dialogu. 呕adnej. Ksi膮dz jest cz臋艣ci膮 szko艂y, nie tylko proboszczem parafii i podw艂adnym kurii. PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y OD KULTURY.
Jak bardzo jeste艣my sparali偶owani l臋kiem (strachem przed innymi z naszego otoczenia) zobaczy艂臋m przera偶ony(!) dzisiaj. Bo:
- na stronie miasta (rodzinnego) Legionowo jest na pierwszym miejscu informacja o Strajku W Szko艂ach
- na stronie naszej gminy o prote艣cie w szkole nie znalaz艂em nic (owszem, jest o prote艣cie na DK 50)
- Liceum Og贸lnokszta艂c膮ce w 艁ochowie opublikowa艂o wyst膮pienie Ja艣ka z Glasgow, do nas. U nas na stronie Fb te偶 jest, bo Jasiek jest absolwentem najpierw naszej podstaw贸wki i gimnazjum, potem LO Sadzewiczowej w 艁ochowie
- dedykow膮艂em kole偶ankom i kolegom szko艂y Rzeczpsopolitej Norwidowskiej niejeden tekst. Nie wiem nawet, czy dotar艂, czy otworzyli, czy przeczytali, co my艣l膮...
- a na koniec tego 艂膮艅cuszka przyczynowo-skutkowego zosta艂臋m przyj臋ty do grona znajomych na Fb przez kogo艣 wa偶nego (i w obie strony sobie wys艂ali艣my s艂owa szacunku, osoba osob臋 zaszczyca przede wszystkim sob膮, publicznym przyznaniem si臋 do siebie, jest tego odniesienie w Dobrej Nowinie. Nie mo偶na m贸wi膰 o szacunku, je艣li si臋 do siebie nie przyznajemy - bo si臋 boimy otoczenia, s膮siad贸w, 艣rodowiska...)
Ta ostatnia okoliczno艣膰 przela艂膮 szal臋, cho膰 szale si臋 tylko przechyla. W jedn膮, albo drug膮 stron臋.
Teraz do Was nale偶y g艂os. Potwierdzicie l臋k? Czy si臋 z niego uwolnicie s艂owem w publicznym dialogu os贸b z pe艂n膮 godno艣ci膮 i odpowiedzialnosci膮 za siebie, za swoje dzieci i wnuk贸w, za uczni贸w.
Szacunkiem okazanym sobie jeste艣my silniejsi. Ka偶dy z nas - to dzia艂a w obie strony (niczym czasownik przechodni).
Brakiem okazania szacunku publicznym s艂owem lub gestem - os艂abiamy siebie i ca艂膮 wsp贸lnot臋.
Oczywi艣cie wszyscy macie prawo udawa膰, 偶e mnie nie ma, nie by艂o i niczego tutaj do Was nie napisa艂em. Oczywiscie, macie takie prawo. Mam to przemy艣lane... od dziesi臋cioleci.
"Czy mo偶na odepchn膮膰 to wszystko? Czy mo偶na powiedzie膰 „nie”? Czy mo偶na odrzuci膰 Chrystusa i wszystko to, co On wni贸s艂 w dzieje cz艂owieka?
Oczywi艣cie, 偶e mo偶na. Cz艂owiek jest wolny. Cz艂owiek mo偶e powiedzie膰 Bogu: nie. Cz艂owiek mo偶e powiedzie膰 Chrystusowi: nie. Ale — pytanie zasadnicze: czy wolno? I w imi臋 czego „wolno”? Jaki argument rozumu, jak膮 warto艣膰 woli i serca mo偶na przed艂o偶y膰 sobie samemu i bli藕nim, i rodakom, i narodowi, a偶eby odrzuci膰, a偶eby powiedzie膰 „nie” temu, czym wszyscy 偶yli艣my przez tysi膮c lat?! Temu, co stworzy艂o podstaw臋 naszej to偶samo艣ci i zawsze j膮 stanowi艂o.
...
Cz艂owiek bowiem jest istot膮 rozumn膮 i woln膮, jest 艣wiadomym i odpowiedzialnym podmiotem. Mo偶e i powinien osobistym wysi艂kiem my艣li dociera膰 do prawdy. Mo偶e i powinien wybiera膰 i rozstrzyga膰. Chrzest przyj臋ty na pocz膮tku dziej贸w Polski jeszcze bardziej u艣wiadomi艂 nam t臋 w艂a艣ciw膮 wielko艣膰 cz艂owieka: „Zanurzenie w wodzie”, kt贸re jest znakiem wezwania do uczestnictwa w 偶yciu Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej, jest r贸wnocze艣nie niezast膮pionym sprawdzianem godno艣ci ka偶dego cz艂owieka. Ju偶 samo to wezwanie o niej 艣wiadczy. Cz艂owiek musi posiada膰 niezwyk艂膮 godno艣膰, skoro zosta艂 wezwany do uczestnictwa w 偶yciu Boga samego." (JPII, Krak贸w 1979, by艂em i tam, s艂ysza艂em, jestem naocznym 艣wiadkiem wsp贸艂czesnej Epoki Cud贸w w Polsce, dlatego stworzy艂em wirtualn膮 Parti臋 Dzi臋kczynienia).
Oczywi艣cie, ksiadz proboszcz ma(?) jakie艣 swoje prawo wynie艣膰 z ko艣cio艂a parafialnego Wota Wdziecznosci za Polsk膮 Drog臋 Wolno艣ci, Godno艣ci, Polsko艣ci od historycznej Solidarno艣ci, u nas za艂o偶onej 3 Maja 1981. Oczywi艣cie nikt si臋 nie upomnia艂??? Bo co? Bo to prywatna sprawa J贸zefa K.? Tak - moja osobista walka o prawd臋, godno艣膰... ale czemu nie Wasza??? Jakie argumenty... Czy s膮 jeszcze w艣r贸d nas "Dumni Strachowianie"?
Gmina to samorz膮dowa wsp贸lnota mieszka艅c贸w i terytorium (pamie膰 i to偶samo艣膰 zapisane na milion sposob贸w).
Idea艂em szko艂y jest wsp贸lnota uczni贸w, nauczycieli i rodzic贸w.
Wiara i rozum s膮 w stanie unie艣膰 nas do kontemplowania prawdy.
Nie ma wiary bez my艣lenia, jest tylko tradycja bli偶sza religiom magicznym.
***
CZARNE DZIURY 2019
/nikomu i wszystkim/
sfotografowali
znale藕li spos贸b
udowodnili czarno na bia艂ym
ja analogicznie
czarn膮 dziur臋 Strach贸wki
przemilcze艅 (i ko艣cio艂a.pl)
codziennie pisz臋
kr膮偶膮c wok贸艂 nich
wpada i znika bez 艣ladu
od rana do wieczora i noc膮
kiedy tylko si臋 przebudz臋 wiem
jest przesz艂o艣膰 i Internetcie
jest 偶ycie osobowe tu teraz
objawia si臋 s艂owem
wpada w ich czarne dziury
wieczno艣膰 jest we mnie
mam j膮 tak偶e przed oknem
w d臋bach pami臋ci (i to偶samo艣ci)
(poniedzia艂ek, 15 kwietnia 2019, g. 8.53)
***
JESZCZE O DIALOGU
/my i wsp贸艂tworzenie/
tu jest m贸j notatnik 偶ywy
pisz臋 na gor膮co do was
na wieczno艣膰 ju偶 ca艂膮
je艣li kto艣 si臋 do nas odzywa
jeste艣my nie tylko bogatsi
ale i m膮drzejsi o niego
dopiero wtedy znam siebie
gdy du偶o z innymi rozmawiam
bogatszy m膮drzejszy z ka偶dym zdaniem
i tym zdaniem drugiej osoby
i moj膮 odpowiedzia w rozmowie
albo opanowaniem emocji (i z艂o艣ci)
je艣li z nim nie rozmawiam
czyki nie prowadz臋 dialogu
jestem g艂upi jak pie艅 艣ci臋tego drzewa
ka偶de s艂owo w necie lub reakcja
uruchamiaj膮 ci膮g porusze艅
duchowo intelektualnych (kojarze艅)
strumie艅 s艂贸w my艣li i znak贸w
rz膮dzi przestrzeni膮 miedzy-ludzk膮
w czasie i ponad i kulturze
(Niedziela Strajkowa 2019, g. 17.56)
***
O PU艁APACH
/艢wi臋to Chrztu Polski/
nim ci臋 pu艂ap b贸lu zmorzy
siegnij pu艂apu sensu
s膮 pu艂apy
o kt贸rych innym si臋 nie 艣ni
tylko tobie podmiocie
prze偶y膰 (偶ycia) 艣wiadomych
po pu艂ap 偶ycia wiecznego
i zbawienia
czego trzeba samemu do艣wiadczy膰
nikt za nikogo tam nie si臋gnie
mo偶e nawet nie wyt艂umaczy
si膮d藕 sam na chwil臋 w ciszy
(Niedziela Strajkowa 2019, g. 17.38)
***
POLSKA PALMOWA 2019
/Ko艂akowski i Papie偶 JPII/
po jednej stronie prezes
jedynie s艂usznej partii
tak jak dawniej bywa艂o po wojnie
w kraju i spo艂臋cze艅stwie partyjnym
po drugiej spo艂ecze艅stwo obywatelskie
tacy jakimi jeste艣my
my艣l膮 s艂owem uczynkiem i zaniedbaniem
my艣l臋 bo 偶yj臋 (jeszcze) wi臋c pisz臋
jestem swoj膮 w艂asn膮 drog膮
w艂膮sn膮 prawd膮 zdobyt膮 zewsz膮d
w艂asnym 偶yciem
na drogach w prawdach 偶ycia 艣wiata
PiS prowadzi w sonda偶ach
spo艂ecze艅stwo obywatelskie w my艣leniu
nie ma wolno艣ci bez prawdy
wiara i rozum s膮 bezpartyjne
(Niedziela Strajkowa 2019, g. 11.10)
***
MATURA AD 2019
/艣wiat polski bez sensu/
kto zda kto nie zda
rz膮d czy nauczyciele
uczniowie musz膮 czeka膰 na werdykt
kto postawi w艂a艣ciwe pytanie
w tym zmaganiu
i o co
o wynik maturzysty
o 偶ycie nauczycielskich rodzin
o dobre samopoczucie rzadu
o byt i niebyt kogo czego
o co w艂膮艣ciwie tu chodzi
nauczyciel jedynie nie ma praw
strajkuj膮cy g贸rnicy nie kopi膮 w臋gla
robotnicy nie produkuj膮 ca艂o艣ci ani cz臋艣ci
policjanci nie chodz膮 po ulicy
tylko nauczyciel nie ma praw bo bo bo
dzieci egzaminy matury 艣wiadectwa
palmy nie przykryj膮 strajku
jest s膮d ostateczny
(Niedziela Strajkowa 2019, g. 9.27)
***
IMPLIKACJE ORGANIZOWANIA
/niczym zasada/y termodynamiki/
zorganizowani w zwi膮zki
zorganizowani w Ko艣ci贸艂
w samorz膮d mieszka艅c贸w
jeste艣my lepeij lub gorzej
艣wiadomi lub nie
cz臋艣膰 szk贸艂 i nauczycieli si臋 ockn臋艂a
nie strajkujemy bo...
bo my艣my nie wiedzieli
nikt nas nie zorganizowa艂
inni robi膮 dobre miny
mo偶e i dobrze 偶e my nie z wami
bo my z ma艂ej wsi/miejscowo艣ci
pracujemy dla s膮siad贸w
jakby艣my im spojrzeli w oczy
teraz w dniach strajku nie pracujac
z ich dzie膰mi s膮siadami znaczy
mo偶e kiedy艣 si臋 ockn膮
mo偶e nigdy
dla jakich艣 innych cel贸w i warto艣ci
b臋d膮 偶y膰 (kiedy艣)
zorganizowani w Kosci贸艂
przeciez te偶 nie dla ksi臋偶y jeste艣my
implikacje przemy艣lmy
dobrze 偶e kto艣 nas kiedy艣 zorganizowa艂
ale bez przesady
nie jeste艣my ich niewolnikami
co to znaczy by膰 wolnym cz艂owiekiem
osob膮 woln膮 i niezale偶n膮 od nikogo
tylko warto艣ci najwi臋kszych
(艣roda, 10 kwietnia 2019, g. 23.30) Tu- Zjednoczeni w Duchu (2)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz