艣roda, 10 kwietnia 2019

Pisanie historii - Strach贸wki, Polski, Ko艣cio艂a.PL - od-nowa. Karambol!


Polskim Nauczycielom (z du偶ej litery)
strajkuj膮cym w szkole RzN w Strach贸wce.
Wspieram Was jak mog臋
/wasz (by艂y) kolega z pracy/

Oto jak dobrze i jak mi艂o,
gdy bracia mieszkaj膮 razem;
jest to jak wyborny olejek na g艂owie,
kt贸ry sp艂ywa na brod臋,
brod臋 Aarona na brzeg jego szaty
jak rosa Hermonu, kt贸ra spada
na g贸r臋 Syjon:
bo tam udziela
Pan b艂ogos艂awie艅stwa,
偶ycia na wieki
      /Psalm 133/

Zacz臋艂o si臋 od styczniowego plakatu. Kto艣 zauwa偶y艂, kto艣 zrobi艂 zdj臋cie. Na plakacie-zaproszeniu u g贸ry s膮 dwie instytucje:
- Stowarzyszenie Historyczno-Edukacyjne im 7 Pu艂ku Lansjer贸w Nadwi艣la艅skich
- i Parafia pw. WNMP w Strach贸wce (mojej Strach贸wce!)
Nazwa projektu ("cykl spotka艅 z histori膮"), na kt贸ry zapraszaj膮 brzmi wyzywaj膮co - STRACH脫WKA, O WIE艢 WOLN膭 I SAMORZ膭DN膭!

U do艂u plakatu figuruj膮 trzy zapraszajace osoby:
- Jacek Gradus
- Jarek Stryjek
- i ks. proboszcz Mieczys艂膮w Jerzak
Dlaczego te instytucje? Dlaczego te osoby? Spr贸buj臋 odpowiedzie膰, po swojemu, na ko艅cu tego tekstu.
Bo ta historia - historia pisania historii od nowa - tak jak j膮 pozna艂臋m 偶yciem, jest du偶o-du偶o d艂u偶sza.

STRACH脫WKA, zwyczajna-niezwyczajna gmina w Polsce, jest - jak ka偶da gmina - miniaturk膮 pa艅stwa polskiego. W naszych losach, jak w soczewce, skupiaj膮 si臋 promienie polskich dziej贸w najnowszych (starszych te偶, w naszej-mieszka艅c贸w to偶samo艣ci kulturowej). I mo偶na to prze艣ledzi膰 na r贸偶nych odcinkach 偶ycia wsp贸lnotowo-kulturowo-spo艂臋cznego:
- gminie jako samorz膮du i podmiotu 偶ycia/to偶samo艣ci kulturowej
- rozwoju szko艂y (drogi jak膮 przesz艂a)
- parafii i dzia艂a艅 na jej terenie i z jej udzia艂em

Gdy si臋 du偶o dzieje, wi臋cej mo偶na zrozumie膰. Wi臋cej relacji, powi膮za艅, kojarze艅... Kto ma oczy do patrzenia, oczy do widzenia, rozum do my艣lnia...
Na naszym terenie dzia艂o si臋 du偶o. Jeste艣my bogaci my艣leniem i dzia艂aniem obywatelskim (od 3 Maja 1981, kiedy Ziarno Solidarnosci pad艂o w nasz膮 gleb臋, potem - s艂awnych Komitet贸w Obywatelskich przy Lechu Wa艂臋sie, 1989), z korzeniami w glebie ducha, intelektu, polskich dziej贸w, a偶 po 艣wiadomo艣膰 narodow膮 i to偶samo艣膰 konstytucyjn膮. Od pokole艅. Szlachectwo nie rodzi si臋 z dnia na dzie艅, wiedz膮 o tym Anglicy i maj膮 par臋 stosownych m膮dro艣ciowych powiedze艅 - nie tylko o trawnikach. A ja doszed艂em 艣wiadomosci narodowej i to偶samo艣ci konstytucyjnej, z pomoc膮 Cypriana Norwida i Boles艂awa Prusa. By艂em i pozostan臋 jakim艣 malutkim ogniwem opozycji demokratycznej w PRL (1980/81 - 1989), najpierw jako Solidarnosciowiec, potem jako katecheta powo艂any wprost z Solidarnosci "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮" (za co SB zrobi艂膮 ze mne przyw贸dc臋 m艂odzie偶owej grupy terrorystycznej w Legionowie).

Gdy si臋 du偶o dzieje, rzeczywisto艣膰 ods艂ania g艂臋bsze znaczenia. W g艂膮b rozumu i kultury cz艂owieka. Sub speciae aeternitatis. Skojarzenia z pierwszym zdj臋ciem czarnej dziury w bezkresnym Kosmosie  nasuwa czas, wczoraj zosta艂o opublikowane. Metoda robienia zdj臋膰 czarnych dziur tak偶e jest skomplikowana, wymaga wsp贸艂pracy wielu o艣rodk贸w naukowych i os贸b. Sk艂ada w ca艂o艣膰 wiele wycinkowych uj臋膰. A ja mam odniesienia religijne, do Jezusa z Nazaretu, kt贸ry w modlitwie arcykap艂a艅skiej prosi "aby byli jedno"! Droga-prawda-偶ycie tam prowadzi. Wiara i rozum pozwalaj膮 prawd臋 kontemplowa膰, stawa膰 si臋 wsp贸艂-... Ale m艂odo艣膰 tego jeszcze pozna膰 nie mo偶e. Trzeba przej艣膰 przez wiele dr贸g i mie膰 na koniec t臋 jedn膮 jedyn膮, z wszystkich dr贸g per艂臋 - jedn膮, jedyn膮.

Niestety "艣lepi" i bezmy艣lni nie zrozumiej膮, cho膰 zawsze mo偶na si臋 nawr贸ci膰, a nawet narodzi na nowo. Ale ci, kt贸rzy "z definicji" odmawiaj膮 dialogu - nigdy. Co ostatni sami skazuj膮 si臋 na "pot臋pienie" kulturowe. B贸g przed nikim si臋 nie ukrywa i dla wszystkich ma Swoje Mi艂osierdzie!
Narracje zdarze - w ci膮g艂o艣ci poszukuj膮cej zrozumienia i jedno艣ci - mog膮 by膰 r贸偶ne. Prawda si臋 szlifuje w dialogu. Kto unika i nie chce dialogu, nigdy racji nie ma.
Pozostaje mi pisa膰 i publikowa膰. P贸藕ny wnuk znajdzie, odczyta, zrozumie.

Jestem nie tylko obserwatorem, ale i uczestnikiem najnowszych dziej贸w Ojczyzny, gminy i Koscio艂a, w spos贸b szczeg贸lny od 1980 roku. 3 Maja 1981 roku za艂o偶y艂em tu NSZZ Solidarno艣膰 RI. Dlaczego z ma艂ym op贸藕nieniem? Bo musia艂em przyby膰 z ziemi francuskiej do Polski. Poznawa艂em tam j臋zyk i kultur臋 francusk膮 i europejsk膮. W Sierpniu 1980 wybuch艂a Solidarno艣膰. Dowiedzia艂em si臋 o tym od francuskiego kierowcy, kt贸ry mnie wi贸z艂 na trasie Rennes - Tours. Spyta艂 mnie o jakiego艣 wa偶nego Polaka, o nazwisku Walesa, ze Stoczni w Gdansku! - Kim jest?

W Instytucie Jezyka Francuskiego Dla Cudzoziemc贸w w Tours pobieg艂em do biblioteki, do gazet. Odt膮d je po偶era艂em w ka偶dej przerwie. Wkr贸tce nie wytrzyma艂em, rzuci艂em Europ臋, by w艂膮czy膰 si臋 w dzieje, kt贸re wybuch艂y na Wybrze偶u (i w ca艂ym kraju, we wszystkich strajkach solidarnosciowych).
Moje 偶ycie zosta艂o zdeterminowane Duchem Czasu. Jego pra-wybuchem by艂 wyb贸r kardyna艂a Karola Wojty艂y na Papie偶a Jana Paw艂膮 II, dzisiaj 艣wi臋tego KK.

Da艂em si臋 porwa膰. Nie odwr贸ci艂em oblicza, nie odwr贸ci艂em si臋 plecami do wielkiego wyzwania czasu i miejsca, w Ojczy藕nie i Ko艣ciele Powszechnym. Da艂臋m, daj臋 dot膮d, prowadzi膰 si臋 Duchowi (Bogu). Wiar膮 i rozumem kontempluj臋 prawd臋, w jej aspektach istotowych i konstytutywnych.

Od pocz膮tku Epoki Cud贸w (lub Polskiej Drogi Wolnosci, 1978-2019) byli艣my podzieleni w miastach, wioskach, gminach. Na tych, kt贸rzy d膮偶yli do zmiany. I tych, kt贸rym PRL jako艣 s艂u偶y艂o i dlatego zmian nie chcieli. Niezadowoleni z艂o偶yli mi podpis (oczywi艣cie anonimowo) na drzwiach lokalu zwi膮zkowego (pokoju w Urzedzie Gminy) - IDIOTA. Nie nale偶臋 do obra偶alskich, ale swoj膮 drog膮, dobrze, 偶e ten "tytu艂" jest rozs艂膮wiony ksi膮偶k膮 Fiodora Dostojewskiego.
By艂em i pozostan臋 do 艣mierci winny - zabra艂em im PRL. Nie kochaj膮 mnie za to, do dzisiaj. Oczywiscie moje winy ros艂y, ros艂y... a偶 po Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮 i publikacj臋 ksi膮偶ki pt. "O mi艂osci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a", (2015). Oni, po prostu, s膮 wierni innym idea艂om. Spytajcie, jak b臋da 艣wi臋towa膰 XXX Rocznic臋 Roku 1989!

Z czasem pojawili si臋 aktywniejsi przeciwnicy. Dojrza艂y osoby, kt贸re nie poprzesta艂y na sprzeciwie, ale postanowi艂y napisa膰 nie tylko now膮 histori臋 aktywno艣ci膮 spo艂eczn膮, ale tak偶e zmieni膰 star膮, t臋 kt贸r膮 zastali (s膮 ju偶 nowe ich pokolenia), jako powiew dziej贸w po 16 pa藕dzienika 1978 i 1980/81.

O ROKU 脫W, ROKU 1989, kto ciebie widzia艂 i prze偶y艂 w naszym kraju, gminie. I w kulturze! Od ciebie zacz臋艂a si臋 transformacja ustrojowa, kt贸rej dojrza艂ym i s艂odkim owocem jest samorz膮dno艣膰.
W I Kadencji Samorz膮dnej Polski po艂o偶yli艣my fundament lokalnej demokracji. Pierwociny budowania tzw. wsp贸lnoty lokalnej, aby nie by艂a tylko miejscem zamieszkania i zapisem ustawowym, ale by odkrywa艂a swoj膮 prawd臋,pi臋no, dobro po najwi臋ksz膮 pamie膰 i to偶samo艣膰 (kulturow膮). Nasze dzia艂ania B贸g pob艂ogos艂awi艂. Da艂 nam w dziejach i pozwoli艂 przywr贸ci膰 艣wiadomosci IV Wieszcza Narodowego, Poet臋 Cypriana Norwida.

Nie mnie by膰 historykiem moich/naszych dziej贸w. Nikt nie mo偶e by膰 艣wiadkiem we w艂膮snej sprawie. Inni to zrobi膮, obiektywnie. Andrzej Kaczorowski da艂 dow贸d 艣wietnej roboty. Mo偶e on, mo偶e kto艣 podobny jemu, kochaj膮cy prawd臋, Polsk臋, Boga, Ko艣ci贸艂.

W gor膮czce oburzenia podam tylko kilka fakt贸w, kt贸re s膮 j臋zykiem Pana Boga w naszych dziejach. B贸g przemawia j臋zykiem fakt贸w, wydarze艅, nie czyich艣 plan贸w, projekt贸w, propagandy.

- 3 Maja 1791 - 3 maja 1981
- 13 Maja 1981, wybuch stanu wojennego by艂em na Jasnej G贸rze, tam
  dowiedzia艂em/dowiedzieli艣my si臋 o "wojnie polsko-polskiej" od Prymasa Glempa
- katecheza w stanie wojennym "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮"
- bierzmowania m艂odziezy stanu wojennego w Legionowie
- List M艂odziezy z Legionowa do Papie偶a (1985) plus wi臋cej tam wypowiedzi
- Spotkania O艣wiatowe z udzialem nauczycieli, samorz膮du i "masy" ksi臋偶y z okolicy, w I Kadencji      Samorz膮du w Strach贸wce
- Spotkania Trzech Kr贸li dla wszystkich 偶yj膮cych lecz sk艂贸conych w kulturze tego 艣wiata (Annopol,    Sanktuarium MBA)
- spotkanie z biskupem Ordynariuszem Kaziemierzem Romaniukiem z samorz膮dowcami na koniec      kadencji, w Urz臋dzie Gminy w Strach贸wce, 1994
- liczne msze u Matki Bo偶ej Annopolskiej w domu i pod figur膮 w Ogrodzie
- nawiedzenie Sanktuarium MBA przez biskupa Ordynariusza K. Romaniuka, 1995
- Socrates-Comenius, Szko艂膮 z Klas膮, SUS, Ocenianie Kszta艂cuj膮ce, kszta艂cenie i wychowanie              podmiotowe, 艣wiadome cel贸w metod... siebie, jako cz艂owieka-osoby w kulturze
- Vademecum, w korowodzie weselnym Rodzic贸w Cypriana Norwida         
- Konkursy Powiatowe Wiedzy o Cyprianie Norwidzie (po Br. Krzy偶 Zas艂ugi dla DyrKa)
- D膮b Pamieci Katy艅skiej
- Wota Wdzi臋czno艣ci mno偶y艂y si臋 w parafialnym ko艣ciele - Za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰                  Odzyskane Czynem Solidarno艣ci Narodowej... (wyniesione po kryjomu przez ks. prob. Jerzaka z        naszej 艣wi膮tyni przed 3 laty)
- wizyta abp Henryka Hosera w szkole im. Rzeczpopsolitej Norwidowksiej i wyznanie publiczne w      ko艣ciele, 偶e sp臋dzi艂 sporo czasu "w dobrej szkole", w trakcie wizyty z艂o偶y艂 wi膮zank臋 kwiat贸w pod      D臋bem Pamieci Katy艅ksiej dla p艂k. Kazimierza Jackowskiego, brata babci Emilii Kapaonowej
- 艢wiatowe Dni M艂odziezy 2016 w Strach贸ce (pomimo dzia艂a艅 kurii, 偶eby je storpedowa膰)
- przekaznie na r臋ce biskupa Marka Solarczyka w czsasie bierzmowania strachwoskiej m艂odzie偶y        ksi臋偶ki pt. "O mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a" (2017, w tek艣cie "Objawienie      w Strach贸wce")
- Br膮zowy Krzy偶 Zas艂ugi dla DyrKa szko艂y w Strach贸wce, Gra偶yny Kapaon

Czas dzia艂a na nasz膮 korzy艣膰, dla wszystkich szukaj膮cych prawdy. Prawda wychodzi nawet spod ziemi i ze starych dokument贸w. O ile znajd膮 si臋 w艂a艣ciwi, wra偶liwi na prawd臋 ludzie-mieszka艅cy tzw. wsp贸lnoty lokalnej i ponad-.
Czas daje kolejne lata jubileuszowe. W zesz艂ym roku by艂a kulminacja 100-lecie Odzyskania Niepodleg艂osci i 100-lecie Szko艂y. Zaowocowa艂y uroczystosciami. Przy g艂贸wnej ulicy powsta艂o miejsce pamieci i to偶samo艣ci, kamie艅 i tablica na cze艣膰 19-letniego mieszka艅ca wsi Ksi臋偶yki, plutonowego J贸zefa Czerwi艅skiego, odznaczonego Virtuti Militari za brawurowy czyn w takcie s艂awetnego Zagonu na Koroste艅 (12 Pu艂k U艂an贸w Podolskich).
"Zagon na Koroste艅 by艂 najwi臋kszym zagonem kawalerii XX wieku, kt贸ry zako艅czy艂 si臋 powodzeniem. Doszcz臋tnie rozbito 7 DS. i 17 BS, zniszczono w Korosteniu wa偶ny dla Rosjan w臋ze艂 kolejowy. W ci膮gu pi臋ciu dni kawaleria przeby艂a 250 km, walcz膮c z nieprzyjacielem. W wyniku manewru 12 A utraci艂a zdolno艣膰 do prowadzenia obrony. Wzi臋to do niewoli 4 tys. je艅c贸w, zdobyto 14 dzia艂, 60 ckm, zniszczono 3 poci膮gi pancerne, sk艂ady 偶ywno艣ci, amunicji i sprz臋tu wojskowego" (wikipedia)

Ci, co chca napisa膰 nasz膮 histori臋 na nowo, zaczynaj膮c przewa偶nie od w艂asnych narodzin i dzia艂a艅, lub braci Kaczy艅skich. W Strach贸wce zm贸wili si臋 z obecnym ksi臋dzem proboszczem i robi膮 swoje. Nie, oni nie chcieli 艢wiatowych Dni M艂odzie偶y w Strach贸wce, robili, co mogli, by do nich nie dopu艣ci膰, by艂y nie po ich my艣li, w ich narracji nie by艂o dla nich miejsca. Z pomoc膮 kurii warszawsko-praskiej pr贸bowali storpedowa膰, bezskutecznie. Patronka Solidarnosci i 艢DM 2016 zn贸w by艂膮 mocniejsza, ma wi臋ksze wys艂uchanie u Boga. Stoi w naszej gminie od 3 lipca 1910 - w kronikach sanktuarium na Jej cze艣膰 zapisano "wielu ludzi ju偶 tu by艂o, i do Ciebie si臋 modli艂o" (Maria Kr贸lowa, 1927). Wiele mszy by艂o odprawionych u Jej st贸p. Byli u Niej przyszli biskupi, nawiedzi艂 i pob艂ogos艂awi艂 biskup Za艂o偶yciel naszej diecezji. Tak nam dopom贸偶 B贸g. Nie zmieni膮 fakt贸w ludzie nieprzychylni, w gminie, Ko艣ciele, pa艅stwie.
Nasza Solidarno艣膰 1981 i nasza Patronka MBA

Proboszcz wyni贸s艂 Wota... Poprzedni W贸jt m贸wi艂, 偶e "Strach贸wka do Unii Europejskiej nie wejdzie". Wcze艣niej 贸w w贸jt - poprzednio (m贸j) Sekretarz Gminy 1990-94 walczy艂 ze mn膮, na wiele sposob贸w. Teraz ksi膮dz proboszcz ostrzega艂 przede mn膮, rozsy艂aj膮c taki komunikat ("Droga Pani/ Panie NN - Wspomniany pan J贸zef nie uszanowa艂 pr贸艣b i rad, twierdzi艂 偶e ma sw贸j spos贸b na nauczanie religii katolickiej, wyniki pracy musz臋 teraz sam ud藕wign膮膰 i naprostowa膰 w duchu nauki Pisma 艢wi臋tego, nauki Ko艣cio艂a i Papie偶y. Nie mog臋 pisa膰 wi臋cej, bo przestrze艅 Internetu na to nie pozwala. Pozdrawiam serdecznie. ks. Mieczys艂aw Jerzak"). Bawi si臋 w jedno-osobow膮 Inkwizycj臋. Nie on jeden t臋skni za czym艣 takim w anty-europejskiej PiS-Ojczy藕nie.

Ksi膮dz pisa艂 do znajomych i nieznajomych (nie wiadomo do ilu os贸b w Polsce i 艣wiecie) ostrzegaj膮c przede mn膮, przed nami. Za to 艣ci艣le wsp贸艂pracuje z Krystyn膮, liderem wiecznej opozycji w gminie, dzisiaj g艂贸wnie przeciwko szkole Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Na jej i jego przyk艂膮dzie (wsp贸艂rozumienia rzeczywsistosci i praktycznej wsp贸艂pracy) wida膰 ich wp艂yw na"dzisiejszo艣膰" gminy, szko艂y, parafii. Na niedopuszczalne zak艂amywanie dziej贸w, zak艂amywanie wsp贸lnoty, zabijanie przemilczaniem dialogu mieszka艅c贸w (w parafii itd), manipulowanie opini膮 publiczn膮... czyli deformowanie kawal膮tka Polski/Ojczyzny i Koscio艂膮 w niej. Deformowanie rozumu i kultury cz艂owieka.
Projekt/dar Jarka Stryjka dla parafii

Ich projekt/y biegnie sobie obok 偶ycia i prawdy. Obok nas i obok naszej narracji wsp贸艂czesnej historii Polski, gminy, Ko艣cio艂a, szko艂y. Dlatego w ostatni膮 sobot臋 przegapi艂em obecno艣膰 w salce parafialnej Redaktora/Autora Historii Solidarnosci Rolniczej, w tym tak偶e rozdzia艂u o naszej Solidarnosci z 3 Maja 1981 w ostatnim Roczniku Wo艂omi艅skim. Nie wiedzia艂em.  Nie wiedzia艂em - przecie偶 autorzy projektu 偶yj膮 i dzia艂aj膮 obok.
艢wiadomo艣膰 narodowa jest jednak tajemnic膮 nieprzemijaj膮c膮. Z owym okrzykiem "偶eby Polska by艂a Polsk膮 w Strach贸wce, kt贸ry przepi臋knie wybrzmia艂 w sali Biblioteki Powiatowej w dniu prezentacji rozdzia艂u o nas w Roczniku Wo艂omi艅skim!

Cho膰 ksi膮dz proboszcz podpisany pod zaproszeniem jest katechet膮 w szkole, czyli cz艂onkiem Rady Pedagogicznej Szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej - ale to chyba dla niekt贸rych niewiele znaczy. Nie rozumiej膮 WSP脫LNOTY. I nie rozumiej膮 DIALOGU, bez kt贸rego 偶adnej wsp贸lnoty by膰 nie mo偶e (parafialnej, gminnej, szkolnej...). Bez dialogu prawdy si臋 ani czeka, ani dochodzi (C.Norwid, za Papie偶 JPII, tutaj).

Bez dialogu, zw艂aszcza nasz Ko艣ci贸艂 z definicji Katolicki/Powszechny, staje si臋 wielk膮 ran膮 na ciele i duszy wsp贸艂czesnego 艣wiata (vide: problem pedofilii, kt贸rej tak偶e jestem ofiar膮, do艣wiadczy艂em na swojej osobie kilkuletniego dziecka, w latach 60-tych ubieg艂ego wieku). Wygl膮da to, jak chichot diab艂a, jak pe艂ne szyderstwo, chca doko艅czy膰 dzie艂a niszczenia po 60 latach. Papie偶 pewnie by mnie zrozumia艂, nie nasi. Nawet po s艂awetnej konferencji w Watykanie o walce z pedofili膮 w Ko艣ciele i ochronie dzieci. Przed i po konferencji pisa艂em do wielu hierarch贸w... odpowiedzia艂 mi uczestnik konferencji w Watykanie i prosto z Watykanu - naoczny 艣wiadek! Pi臋kne da艂 艣wiadectwo. Ale on nie podlega 偶adnej w艂adzy w Polsce. Tylko Papie偶owi. Nie musi ba膰 si臋 i krygowa膰 wobec naszego ko艣cielnego uk艂adu i elektoratu! Codziennie za Niego dzi臋kuj臋 Bogu, zw艂aszcza w Sanktuarium Matki Bozej Annopolskiej.
Zaka艂a jest na naszej ziemi i w naszej tradycji i mentalnosci. Polski zakalec tradycji i popeerelowska jeszcza "kultury" podporz膮dkowania i 艣lepej wiary. Tu dzisiejszy Ko艣ci贸艂 w Krakowie, na kr贸lewskim Wawelu - dzisiejszy kadencyjny arcybiskup - by chcia艂 wszystkim rz膮dzi膰. I jemu podobni.

Dzisiaj, gdy tematem numer JEDEN w Polsce jest STRAJK SZKOLNY (NAUCZYCIELI), 偶ycie pokazuje oblicze Polek i Polak贸w. Partyjnych i bezpartyjnych.  W szkole strajk rozpocz臋li wszyscy nauczyciele, pr贸cz Krystyny (kandydowa艂a z PiS do Rady Powiatu, poprezdnio z PSL). Strajkuj膮cy nauczyciele przebywaj膮 razem, w pokoju nauczycielskim (psalm 33). Krystyna siedzi sama w swojej klasie. Nie jest to wiadomo艣膰 dyskrecjonalna. Jest to wielce wymowny FAKT PUBLICZNY naszego 偶ycia spo艂ecznego. Koledzy i kole偶anki Pierwszej Damy nie wahali si臋 napisa膰 do niej. "Zwracamy si臋 do Ciebie pragn膮c wyrazi膰 nasz 偶al, rozczarowanie i narastaj膮cy gniew... czy naprawd臋 nie czujesz potrzeby zabrania g艂osu w naszej obronie i przeciwstawienia si臋 medialnej fali nienawi艣ci uderzaj膮cej w godno艣膰 zawodu nauczyciela... Czujemy wstyd i upokorzenie" (tutaj, da艂em link w grupie, kt贸ra nagle sta艂a si臋 bardzo potrzebna, wspieraj膮c ducha, wiar臋 i rozum strajkujacych nauczycieli).

To偶 to abecad艂o kultury osobistej, savoir-vivre, publiczne przyznawanie si臋 do siebie nawzajem. Udawanie, przemilczanie, jakby nas nie by艂o jest wymys艂em Diab艂a, ojca wszelkiego k艂膮mstwa. Zn贸 zacytuj臋 Dobr膮 Nowin臋 - za kogo mnie uwa偶acie? - pyta Mistrz publicznie. Chce wiedzie膰. A w innej sytuacji m贸wi - kto si臋 przyzna do mnie przed lud藕mi itd. Samo-bez-si臋-zrozumia艂e dla gatunku homo sapiens w kulturze.

呕ycie za艂o偶y艂o i prowadzi mn膮 (administruje?) par臋 stron w Internecie. Dzisiaj strona "Ratujmy polskie gimnazja" (polskie szko艂y) i "KatechezaOnline" id膮 r臋ka w r臋k臋, dopowiadaj膮 si臋! 呕ycie first, nie iodeologie i pomys艂y polityk贸w (partii). Partia to cz臋艣膰. Ja, pod koniec 偶ycia, patrz臋 ca艂osci膮 i szukam jednosci..

W艂膮艣ciwie, w tym zmaganiu o prawd臋 w 偶yciu, odkrywam szcz臋艣cie, kt贸re doprowadzi艂y mnie do dnia dzisiejszego w kalendarzu 11 kwietnia 2019. Nie ma wolnosci bez prawdy. Nie ma pewnie tak偶e wiecznosci. Wieczno艣膰 bez prawdy jest nie do pomy艣lenia. Zbli偶aj膮c si臋... zaczyna si臋 wieczna kontemplacja, bycie wsp贸艂艣wi膮tyni膮! Sub speciae aeternitatis... Bo po co 偶yje cz艂owiek!

RZECZYWISTO艢CI NIE MO呕NA NAPISA膯. MO呕NA ZROZUMIE膯 I W PRAWDZIE KONTEMPLOWA膯.

Prawda jest mocniejsza od propagandy i ideologii. Tak odczytuj臋 nasz膮 rzeczywisto艣膰! Ona m贸wi. Do wszystkich, tak偶e zatem i do mnie i temu nikt nie mo偶e zaszkodzi膰, zakaza膰, ocenzurowa膰. W niej objawia si臋, w niej odkrywa si臋, poznaje prawd臋. Poznacie prawd臋, a prawda was wyzwoli (to nie ja, to Jezus z Nazaretu)! ❤

Kto wszystko zrozumie, wszystko przebaczy - jest takie powiedzenie. Jest te偶 w Dobrej Nowinie o Zbawieniu scena, gdy stary cz艂owiek, Symeon, spotka艂 dziecko na r臋kach Maryi, odpozna艂 rzeczywisto艣膰 i rzek艂 "teraz Panie pozw贸l odej艣膰 s艂udze Swemu w pokoju, bo moje oczy widzia艂y Twoje Zbawienie". Amen.

Nie dziwi臋 si臋, 偶e wielu was si臋 dziwi - temu, co tu pisz臋. 呕e w Ko艣ciele mo偶na pisa膰 szczerze o Ko艣ciele, cz艂owieku, ksi臋偶ach, Bogu. Nawet o biskupach! Bo wszyscy mamy r贸wn膮 godno艣膰 ludzk膮, cho膰, oczywi艣cie r贸偶ne zadania w 偶yciu do wykonania.  :)
I, 偶e tak ostro pisz臋, wyrazi艣cie, bez niedom贸wie艅. A jak mam pisa膰?
Wielu odpowie szczerze "w (naszym) Kosciele trzeba milcze膰". Jednak moim Kosci贸艂em jest Ko艣ci贸艂 Jezusa i Dobrej Nowiny, w kt贸rym trzeba m贸wi膰 tak-tak, nie-nie, a co wi臋cej jest od z艂ego pochodzi.

My艣le i pisz臋, bo 偶yj臋 jeszcze - o Polsce, Ko艣ciele, cz艂owieku, 艣wiecie i Bogu - bo to jest mo偶liwe dla cz艂owieka my艣l膮cego - i jest to fascynuj膮ca przygoda (za Papie偶em, tutaj). Ja te偶 bym nigdy w m艂odo艣ci i p贸藕niej nie przypu艣ci艂, 偶e tak by膰 mo偶e w艣r贸d ludzi, jak dzisisaj jest w艣r贸d nas (mieszka艅c贸w i obywateli Polski i gminy, i w Ko艣ciole.PL). Ale to si臋 naprawd臋 tu dzieje - ksiadz rozsy艂a ostrze偶enia przed nami, wynosi Wota Wdzieznosci, chce zapobiec 艢wiatowym Dniom M艂odzie偶y w parafii, firmuje projekty dla napisania nowej historii Strach贸wki u siebie na plebanii i nie przyznaje si臋 do nich przed wsp贸lnot膮 szkoln膮! Bo偶e, widzisz i nie grzmisz!! Jutro pewnie og艂osz膮 mnie antypatriot膮 i wrogiem Ko艣cio艂膮! A ja i tak jestem gotowy z nimi )z ka偶d膮 i z ka偶dym) rozmawia膰, w pe艂nym 艣wietle, przed kamerami, lub ciszy. Publicznie i w cztery oczy. Tak偶e tutaj, w Internecie!
Pami臋ci 艣p Mirka Subzdy - wsp贸艂organizatora - R+I+P!

Przecie偶 to, co tu si臋 dzieje (dobrego i z艂ego) przekracza mo偶liwo艣ci jednego katechety. Wierz臋 w m膮dro艣膰 zbiorow膮 ludzi my艣l膮cych i ich/naszego losu i Logosu.
Gdybym nie przeszed艂 swojej drogi-prawdy-偶ycia to bym nie mia艂 odwagi nawet tak pomy艣le膰. 呕e mog膮 by膰 pobo偶no艣ci, teorie, wizje duszpastersko-spowiednicze, w tym tzw. kierownictwa duchowego, podleg艂osci, zale偶no艣ci, oddzia艂ywania, sekretne 偶ycie w realu, necie... podminowuj膮ce 偶ycie REALNEJ wsp贸lnoty ludzi 偶ywych i prawdziwych. To s膮 najgorsze przejawy 偶erowanie na naiwnosci i podleg艂o艣ci ludu w polskim katolicyzmie. Rozum i kultura jest im czerwon膮 p艂膮cht膮 na byka tradycjonalizmu (wr臋cz kato-nacjo-zakapioryzmu).

WYJA艢NIENIE KO艃COWE:

Nazwa "Stowarzyszenie Historyczno-Edukacyjne im. 7 Pu艂ku Lansjer贸w..." nic mi nie m贸wi. Mog臋 szuka膰 w Internecie, ale po co... skoro podchodzi pod m贸j/nasz dom? Gos膰 sam zazwyczaj si臋 przedstawia gospodarzom.
- Jacek Gradus? Nie znam.
Na jego profilu na Facebook wyczyta艂em, 偶e zarz膮dza stron膮 stron膮 Stowarzyszenia Historyczno-Edukacyjnego im.7 Pu艂ku Lansjer贸w Nadwi艣la艅skich
- Jarek Stryjek - historyk (z) naszego powiatu, autor wielu artyku艂贸w i publikacji Poznali艣my si臋 bardzo wiele lat temu, bywa艂 w naszym domu, zna nasz膮 histori臋 i pamietniuki Mecenasa Andrzeja Kr贸la (fragmenty opublikowa艂 w Roczniku Wo艂omi艅skim, tom III, rok 2007
- Ks. Mieczys艂aw Jerzak jest proboszczem naszej parafii od 2012 i katechet膮 w Szkole im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej.

Spos贸b, w jaki zaistnia艂 i jest prowadzony projekt pn. STRACH脫WKA, O WIE艢 WOLN膭 I SAMORZ膭DN膭 nie kojarzy si臋 ani z histori膮, ani z edukacj膮, ani... z duszpasterstwem. Wygl膮da na robot臋/kampani臋 polityczn膮. O nas, bez nas - ponad g艂owami, na drzewach, ambonach, w salce przyparafialnej. Na pierwszym plakacie podane zosta艂y daty kolejnych spotka艅: 19 stycznia, 16 lutego, 16 marca, 6 kwietnia, 25 maja, 15 czerwca.

Zdziwiony od pocz膮tku metod膮 dzia艂ania PT Organizator贸w (metodologi膮 para-historyczno-o艣wiatow膮), szuka艂em, nie znalaz艂em, 偶adnych 艣lad贸w z materia艂ami projektowymi w Internecie. Czeka艂em na ko艅cowe materia艂y (owoce, produkt projektu), kt贸re, zak艂膮dam, b臋da publicznie dost臋pne.

Zdziwienie wybuch艂o w z艂o艣膰, gdy dowiedzia艂em si臋, 偶e tematyk膮 spotkania w kwietniu by艂y wydarzenia na naszym terenie z roku 1981 i 1989. Przecieram oczy! Wzdrygam si臋! Reaguj臋 ca艂ym cia艂em uduchowionym, duchem uciele艣nionym J贸zefa K. Z przyjaznego maila przyjaciela (od p贸艂tora roku), dowiedzia艂臋m si臋 post factum, 偶e zaproszonym prelegentem b臋dzie Red. Andrzej Kaczorowski, kt贸ry opowie o NSZZ Solidarno艣膰 Rolnik贸w Indywidualnych, a S艂awomir Kuligowski z Mi艅ska Mazowieckiego o Komitetach Obywatelskich pami臋tnego ROKU 1989 (link na encyklik臋 JPII w艂膮艣nie o tych prze艂omowych wydarzeniach).

Czyli, 偶e prelegenci mieli m贸wi膰 o naszej Solidarnosci w Strach贸wce z dnia 3 Maja 1981 i naszym Komitecie Obywatelskim, kt贸ry wygra艂 wybory samorz膮dowe u nas w 1990, po kt贸rych nast膮pi艂a zmiana epoki w 偶yciu tzw. wsp贸lnoty lokalnej w naszej gminie! Tylko, 偶e PT Organizatorzy "zapomnieli" nas zaprosi膰 - nas 偶yj膮cych 艣wiadk贸w i bohater贸w tamtych wydarze艅. Bez nas. O nas, ale bez nas. SKANDAL. ZGROZA! HA艃BA! Anty-Ko艣ci贸艂!

Dowiedzia艂em si臋 o tym haniebnym zamy艣le organizator贸w od Andrzeja, Autora Historii Solidarno艣ci RI. Poznali艣my si臋, gdy pisa艂 rozdzia艂 nam po艣wi臋cony, do  Rocznika Wo艂omi艅skiego wydanego w grudniu 2018. Ucieszy艂em si臋 bardzo, gdy zadzwoni艂 i um贸wili艣my si臋 na spotkanie w starym domu w Sanktuarium MBA (Matki Bo偶ej Annopolskiej). Bo tu zrodzi艂a si臋 Solidarno艣膰 1980/81 w naszej gminie. Tutaj znale藕li艣my mo偶n膮 Patronk臋 i Opiekunk臋 nasz膮. Dokona艂o si臋, wykona艂o. Zamys艂 Bo偶y raczej, ni偶 ludzki. Duch Czasu nas porwa艂, ten kt贸ry wybra艂 kardyna艂a Karola Wojty艂臋 na Papie偶a-Polaka dla ca艂ego wsp贸艂czesnego 艣wiata i na wieczno艣膰. Duch nas porwa艂 i prowadzi艂, a my艣my nie odwr贸cili oblicza i nie podali plec贸w PRAWDZIE-DOBRU-PI臉KNU.

Prosto z Annopola pojechali艣my z Andrzejem do Kazika Orzechowskiego, kt贸ry cho膰 zaproszony, nie m贸g艂 si臋 stawi膰 na spotkaniu. Pe艂ni艂 obowi膮zki rodzinne, dziadka-wnuczkom. Ale pojechali艣my do niego, rozmawiali艣my nad Osownic膮. 呕aden porz膮dny historyk, pisz膮c o 偶yjacych, nie ominie mo偶liwo艣ci spotkania z 偶yjacymi uczestnikami tej historii. Na tym polega waga nacznych 艣wiadk贸w i uczestnik贸w wydarze艅 historycznych. "Wielu ju偶 stara艂o si臋 u艂o偶y膰 opowiadanie o zdarzeniach, kt贸re si臋 dokona艂y po艣r贸d nas, tak jak nam je przekazali ci, kt贸rzy od pocz膮tku byli naocznymi 艣wiadkami i s艂ugami s艂owa. Postanowi艂em wi臋c i ja zbada膰 dok艂adnie wszystko od pierwszych chwil i opisa膰 ci po kolei, dostojny Teofilu, aby艣 si臋 m贸g艂 przekona膰 o ca艂kowitej pewno艣ci nauk, kt贸rych ci udzielono" (艁k. 1, 1-4). INACZEJ POWSTAJ膭 PRZEK艁膭MANIA, ZAK艁AMANIA, 艢MIECI, FAKE-NEWSY I POST-PRAWDA. W historii i edukacji nie powinno by膰 dla nich nigdy najmniejszego miejsca, nawet w k膮tach! W religii, oczywi艣cie, te偶 nie powinno.

Dlaczego akurat na mnie pad艂o, 偶e musz臋 pisa膰 i prostowa膰 takie rzeczy (i ponosi膰 konsekwencje, nie艣膰 ci臋偶ar, spowiada膰 si臋 ze S艂owa Opublikowanego...)? Dlaczego dopuszczaj膮 do tego biskupi, kuria? Dlaczego nie zabiera g艂osu nasz aktualny samorz膮d gminny? (Kazik Orzechowski jest Ojcem Chrzestnym obecnego W贸jta, a Sebastian Radzio, nauczyciel w naszej szkole, przewodniczy drug膮 kadencj臋 Komisji O艣wiaty, Kultury itd.). Nie,  nie pos膮dzam ich o z艂膮 wol臋, bro艅 Bo偶e. Ale o jaki艣 rodzaj zmowy milczenia - jak najbardziej, to jest naszym gminno-parafialno-szkolno... przekle艅stwem od dziesi臋cioleci. Nie m贸wimy publicznie o NICZYM. W tym, oczywi艣cie, nie pi艣niemy nawet o tym, co niszczy podstawy naszego 偶ycia spo艂臋czno-kulturalnego, wychowania przysz艂ych pokole艅 w szkole i rozwoju duchowo-religijno-intelektualnego w Ko艣ciele. Taka postawa os贸b i instytucji odpowiedzialnych za kszta艂t 偶ycia wsp贸lnego, doprowadzi艂膮 przed S膮d Pracy w Mi艅sku Mazowieckim. Sprawa w toku. Ju偶 wiem, 偶e nawet mnie dotknie, w charakterze 艣wiadka, kt贸ry cho膰 ju偶 jest emeryt, w szkole nie bywa, nie widiza艂 niczego, nic nie wie i wiedzie膰 nie mo偶e, ale.... PISZE! B臋d臋 si臋 wi臋c i spowiada艂 z pisania!

Jestem pewny, moc膮 wiary i rozumu, kontempluj膮cyh preawd臋, 偶e jeszcze wi臋ksze Z艁O szczerzy z臋by i czai si臋 w ciemnosci nieszczero艣ci i przemilcze艅. Dzisiaj cz艂owiek otwarty na wiedz臋, 艣wiat... cz艂owiek poznaj膮cy, my艣l膮cy, moze kontemplowa膰 nawet czarne dziury!

BTW.
"Ko艣ci贸艂 jest przekonany, 偶e istnieje 艣cis艂y zwi膮zek mi臋dzy rozwojem kultury og贸lnej i kultury religijnej. Dotyczy to tak偶e otwarcia na rozw贸j kultury gospodarczej... Religia i kultura, istniej膮c w cz艂owieku obok siebie, nie uto偶samiaj膮 si臋 ze sob膮, ani si臋 nie wykluczaj膮. Kultura sama w sobie nie jest ani religijna, ani antyreligijna i jako taka powinna by膰 autonomiczna i wolna... Ko艣ci贸艂, b臋d膮cy niejako sakramentem - czyli widzialnym znakiem Bo偶ej 艂aski, zawiera w sobie wewn臋trzn膮 nadprzyrodzono艣膰, wchodz膮c膮 w kontakt ze 艣wiatem, z rzeczywisto艣ci膮 ziemsk膮, z lud藕mi, z wytworami ich dzia艂alno艣ci, z kultur膮.

Co jednak nale偶y rozumie膰 pod terminem „kultura”? M贸wi膮c o kulturze ludzkiej, mamy na my艣li form臋 ludzkiej dzia艂alno艣ci, realizacj臋 bytowania, a nawet samorealizacj臋 cz艂owieka.
Wyra藕ne otwarcie na kulturow膮 „inno艣膰” zauwa偶amy w Ko艣ciele ju偶 od pocz膮tku jego istnienia. Pan Jezus ka偶e g艂osi膰 Ewangeli臋 zbawienia 呕ydom i wszystkim narodom. Aposto艂owie, mimo pojawienia si臋 pewnych „zgrzyt贸w” w zetkni臋ciu z obc膮 dla nich kultur膮 zachowa艅, zwo艂uj膮 I Sob贸r Jerozolimski i po naradach otwieraj膮 si臋 na kultur臋 poga艅sk膮 Rzymian." (tutaj).

"kultura chrze艣cija艅ska – na 艣wiecie i w Polsce – wychodzi poza ramy Ko艣cio艂a instytucjonalnego w tym sensie, 偶e po pierwsze, przenika praktycznie ka偶d膮 wielk膮 tw贸rczo艣膰, po drugie za艣, jest prezentowana nie tylko w murach 艣wi膮ty艅 i klasztor贸w czy te偶 pod patronatem Ko艣cio艂a" (tutaj).

Nikt, kto chce by膰 cz艂owiekiem kulturalnym, nie moze nie zna膰 przem贸wienia 艣w. Jana Paw艂a II do UNESCO w Pary偶u, 2 czerwca 1980 z kluczowym zdaniem, 偶e "przysz艂o艣膰 czlwqoeika zale偶y od kultury".

Nikt, kto chce by膰 kulturalnym i odpowiedzialnym Polakiem i Europejczykiem, nie moze nie zna膰 abecad艂a spraw spo艂臋cznych wed艂ug 艣w. Jana Paw艂a II, z rozdzia艂em III pt. ROK 1989. Nie mo偶emy by膰 Polakami w kulturze wsp贸艂czesnego 艣wiata, nie znaj膮c tych przemy艣le艅, zw艂膮szcza w roku 艣wi臋towania XXX Rocznicy Roku 1989! A Roku 1989 nie by艂oby bez Roku 1980/81 i Solidarnosci zrodzonej w Gada艅sku, pod przyw贸dztwem Lecha Wa艂臋sy.

Dzisiaj zaprzecza si臋 faktom na wiele sposob贸w. Najgorsze jest przemilczanie i uciekanie od dialogu.

Autor ksi膮偶ki o pedofilii w Ko艣ciele, wydanej ju偶 w 50 krajach, m贸wi, 偶e w naszym Ko艣ciele "obowi膮zuje kultura tajemnicy... Paradoksalnie, tak to wygl膮da. Wszystko jest zwi膮zane z k艂amstwem... podkre艣lam: ja nie krytykuj臋 tych ludzi, Ko艣cio艂a. Mam w sobie dla nich du偶o empatii. Mam wra偶enie, 偶e wpadli w pu艂apk臋, kt贸r膮 sami zastawili. W ksi膮偶ce pojawia si臋 poj臋cie "szafy", kt贸r膮 zbudowali... - 呕eby si臋 w niej ukry膰?...a teraz ich ta szafa, to schronienie, uwiera. Nie mam problemu z tym, 偶e ksi膮dz, biskup czy kardyna艂 jest homoseksualny. Nie uwa偶am, 偶e z tej spo艂eczno艣ci trzeba kogokolwiek wyklucza膰. Uwa偶am, 偶e problemem jest system i to trzeba zmieni膰. R贸wnie偶 w Ko艣ciele polskim...

Wielokrotnie spotka艂em si臋 z kardyna艂em Dziwiszem. Wiedzia艂, 偶e jestem dziennikarzem, pisarzem, zrobili艣my sobie selfie, da艂 mi prezenty. Na pierwszym spotkaniu zaprosi艂 mnie na drugie spotkanie. Poruszali艣my bardzo wiele temat贸w. Kardyna艂 Dziwisz twierdzi, 偶e ja do niego przyszed艂em ot tak. To jest k艂amstwo. Dosta艂em zaproszenie. Je艣li kto艣 k艂amie w takich b艂ahych sprawach, to zawsze zastanawiam si臋, czy nie k艂amie w du偶o powa偶niejszych tematach takich jak nadu偶ycia seksualne czy orientacja seksualna. Dzisiaj uwa偶am, 偶e powinien przesta膰 k艂ama膰. Powinien by膰 przes艂uchany przez s膮d watyka艅ski. Nie dlatego, 偶e uwa偶am, i偶 jest winny, ale dlatego, 偶eby powiedzia艂, co wie na temat nadu偶y膰 seksualnych, kt贸re mia艂y miejsce w czasie pontyfikatu Jana Paw艂a II. Tych spraw jest kilkadziesi膮t, jak nie wi臋cej.

Obecnie kardyna艂 Dziwisz jest postrzegany jako osoba, kt贸ra ukrywa艂a prawd臋 przed Janem Paw艂em II. Uwa偶am, 偶e nadszed艂 czas, aby w ko艅cu powiedzia艂, jak by艂o naprawd臋... Katolicyzm ma si臋 dobrze. 艢wietnie rozwija si臋 w Ameryce 艁aci艅skiej, w Afryce. Nie obawiam si臋 o przysz艂o艣膰 tej religii. Patrz膮c wstecz, na pocz膮tku by艂o zaledwie 12 aposto艂贸w, kt贸rzy stworzyli pot臋g臋. Nie s膮dz臋, aby Ko艣ci贸艂 katolicki mia艂 prze偶y膰 zag艂ad臋...

- Jeste艣 przygotowany na krytyk臋 ksi膮偶ki zw艂aszcza w takich krajach jak Polska, gdzie religia dla wielu ludzi jest bardzo wa偶na? - Odpowiem w ten spos贸b: to nie jest ksi膮偶ka, kt贸ra krytykuje Ko艣ci贸艂. To jest ksi膮偶ka, kt贸ra dotyczy homoseksualizmu. Mam podej艣cie demokratyczne, wi臋c absolutnie daj臋 przyzwolenie na jej krytykowanie." (tutaj). Polska musi otworzy膰 oczy. Polskie gminy, parafie, szko艂y te偶.

Dzisiaj (11. kwietnia) g艂os zabra艂 w tej sprawie Papie偶-Emeryt Ratzinger "Benedykt XVI wskaza艂, 偶e nie mo偶na zrozumie膰 kryzysu seksualnego poza szerszym kontekstem spo艂ecznym. Zauwa偶y艂, 偶e „w latach sze艣膰dziesi膮tych wydarzy艂o si臋 skandaliczne wydarzenie… Za艂ama艂y si臋 ca艂kowicie wcze艣niejsze standardy normatywne dotycz膮ce seksualno艣ci i powsta艂a nowa normalno艣膰... [dostrzega te偶] intelektualn膮 arogancj膮 ludzi s膮dz膮cych, 偶e s膮 m膮drzy... Tylko pos艂usze艅stwo i mi艂o艣膰 do naszego Pana Jezusa Chrystusa mog膮 wskaza膰 drog臋... [bo] Pan zainicjowa艂 narracj臋 mi艂o艣ci z nami i chce obj膮膰 w niej ca艂e stworzenie. Przeciwstawienie si臋 z艂u, kt贸ra zagra偶a nam i ca艂emu 艣wiatu, mo偶e ostatecznie polega膰 tylko na wej艣ciu w t臋 mi艂o艣膰. To jest prawdziwa przeciwwaga wobec z艂a. Moc z艂a wynika z naszej odmowy mi艂owania Boga. Ten, kto powierza si臋 mi艂o艣ci Boga, jest odkupiony. Nasz brak odkupienia jest konsekwencj膮 naszej niezdolno艣ci do kochania Boga. Nauka mi艂owania Boga jest zatem drog膮 ludzkiego odkupienia... Najwa偶niejszym zadaniem, kt贸re musi wynika膰 z moralnych wstrz膮s贸w naszych czas贸w, jest to, aby艣my sami uczyli si臋 na nowo 偶y膰 Bogiem i skierowani ku Niemu oraz b臋d膮c Jemu pos艂uszni. Przede wszystkim sami musimy nauczy膰 si臋 ponownie uznawa膰 Boga za podstaw臋 naszego 偶ycia, a nie lekcewa偶y膰 Go” (B16, tutaj).

Tak to wygl膮da dzisiaj w 艣wiecie. Mniej wi臋cej. A u nas?

Jako w贸jt 1990-94 by艂em wy艣miewany - w tak bardzo katolickim w polsko-katolicko-narodowej mowie trawie - za to, 偶e trzyma艂em Bibli臋 w biurku, a na biurku, w艣r贸d papier贸w le偶a艂 ma艂y krzy偶yk, pami膮tka I Narodowej Pielgrzymki do Ziemi 艢wi臋tego w II RP, w 1929 roku, w kt贸rej uczestniczy艂a Maria Kr贸lowa (z Sanktuarium MBA).
Kto艣 t臋 nienawi艣膰 dzisiaj w艣r贸d nas zasia艂, kto艣 piel臋gnuje, kto艣 na niej pr贸buje robi膰 karier臋, zyskiwa膰 na znaczeniu... pisa膰 od nowa histori臋 i na nowo, z fa艂szem jako za艂o偶eniem fundamentalnym.

Dzisiaj przybra艂o to form臋 pogardliwie-haniebnego stosunku do naszej pamieci i to偶samo艣ci. Vide, projekt o nas, bez nas. Ale wcze艣niej ostrzeganie przede mn膮, przed nami, ca艂ej Polski (i z pewno艣ci膮 Ko艣cio艂a w Polsce). Ale wcze艣niej by艂o wyniesienie Wot贸w Wdzi臋cznosci za Pamie膰 i To偶samo艣膰, za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰, Solidarno艣膰. Chocholi-diabelski taniec na rozumie i kulturze cz艂owieka my艣l膮cego. Czyli tak偶e Koscio艂膮 Powszechnego w Polsce. Nie ma wiary bez my艣艂enia. Tylko na dw贸ch skrzyd艂膮ch mo偶na si臋 unie艣膰 do kontemplowania prawdy.

1994
1995
***

IMPLIKACJE ORGANIZOWANIA

         /niczym zasada/y termodynamiki/

zorganizowani w zwi膮zki
zorganizowani w Ko艣ci贸艂
w samorz膮d mieszka艅c贸w
jeste艣my lepeij lub gorzej
艣wiadomi lub nie

cz臋艣膰 szk贸艂 i nauczycieli si臋 ockn臋艂a
nie strajkujemy bo...
bo my艣my nie wiedzieli
nikt nas nie zorganizowa艂

inni robi膮 dobre miny
mo偶e i dobrze 偶e my nie z wami
bo my z ma艂ej wsi/miejscowo艣ci
pracujemy dla s膮siad贸w
jakby艣my im spojrzeli w oczy
teraz w dniach strajku nie pracujac
z ich dzie膰mi s膮siadami znaczy

mo偶e kiedy艣 si臋 ockn膮
mo偶e nigdy
dla jakich艣 innych cel贸w i warto艣ci
b臋d膮 偶y膰 (kiedy艣)

zorganizowani w Kosci贸艂
przeciez te偶 nie dla ksi臋偶y jeste艣my
implikacje przemy艣lmy
dobrze 偶e kto艣 nas kiedy艣 zorganizowa艂

ale bez przesady
nie jeste艣my ich niewolnikami
co to znaczy by膰 wolnym cz艂owiekiem
osob膮 woln膮 i niezale偶n膮 od nikogo
tylko warto艣ci najwi臋kszych

    (艣roda, 10 kwietnia 2019, g. 23.30)

***

MI艁O艢膯 W REALU I NECIE

jestem zakochany
nich nikt nie oczekuje
innych wyzna艅 ode mnie
na tym polega dzi臋kczynienie
zawsze i wsz臋dzie

jasne 偶e pisz臋 艣wiadomie
w stanie zdrowia w ma艂偶e艅stwie
nie mog臋 powiedzie膰 nic innego
co by by艂o gdyby
nieszcz臋艣cia spada艂y strumieniem

zakochany w rzeczywisto艣ci
czyli w tym co jest
w zgodzie z paw艂owym tekstem
dzi臋kujcie w ka偶dych okolicznosciach
wida膰 do艣wiadczy艂 tego samego

偶e dziekczynienie ma moc
jak kamie艅 filozoficzny
przemienia膰 nawet kiepsko艣膰
w z艂oto prze-prawdziwe
zgody na to co jest

bo sk膮d偶eby mi
偶e do艣wiadczajac rzeczywisto艣ci
takiej jaka jest dzisiaj ze mn膮 i wko艂o
we mnie
w dniach strajku i walki ze mn膮 (nami)

walczy w Strach贸wce druga opcja
ta kt贸ra od pocz膮tku jest przeciw
zmianom w 艣wiecie Polsce Europie
czyli tak偶e nawet w Ko艣ciele
praw cz艂owieka 1948 i Soboru 1965

zakochanie jest gotowe umrze膰
za to co kocha
mistrzowie nawet za tych
kt贸rzy ich nienawidz膮
tego jeszcze nie znam

    (艣roda, 10 kwietnia 2019, g. 17.38)

***

Z PIERWSZEJ R臉KI

          /szukajcie a znajdziecie
            istot膮 prawdy objawienie/

coraz mniej s艂ucham polityk贸w
coraz mniej dziennikarzy

wiadomo艣ci czerpi臋 z pierwszej r臋ki
wprost z rzeczywisto艣ci

偶ycie first cz臋sto powtarzam
a to obowi膮zuje w ka偶d膮 stron臋

teraz w dniach strajku szkolnego
g艂os rzeczywisto艣ci wyprzedza media

najpierw mi m贸wi o co chodzi
co si臋 naprawd臋 w艣r贸d nas dzieje

s艂owa polityk贸w i medi贸w tumani膮
zamulaj膮 serce rozum dusz臋

skoro kto艣 偶y艂 ju偶 do艣膰 d艂ugo
ma siatk臋 kartograficzn膮 swego 艣wiata

droga-prawda-偶ycie sens odpozna
Logosu promie艅 we mnie

byle by膰 wiernym obserwatorem
mo偶na prawd臋 kontemplowa膰

przyj膮膰 wdzi臋cznym sercem wszystko
sk艂ada膰 za wszystko dzi臋kczynienie

    (wtorek, 9 kwietnia 2019, g. 20.29)

***

UCZCIWO艢膯 WOK脫艁 STRAJKU

             /co to jest prawda oraz...
                spos贸b 偶ycia i poznania /

co to jest takiego
ano suma fakt贸w i opinii
tak jak jest i jak leci
nie wybi贸rczo

zbierajmy ile si臋 uda
najwa偶niejsze 偶eby艣my sami m贸wili
co my艣limy co widzimy wok贸艂
suma prawd臋 wygeneruje

jako stary samozwa艅czy fenomenolog
to od lat mam do zaoferowania
bezstronny na ile si臋 da
obserwujmy czujmy i my艣li zbierajmy

ja jestem czu艂y po swojemu
ca艂膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
poza siebie poznawczo nie wyjd臋
ani fenomeno-ani metafizyko-logicznie

wyczulony na s艂owa i akcje poparcia
dla nas nauczycieli 偶ycia i szk贸艂 naszych
s膮 od Bugu Odry Giewontu po Ba艂tyk
w sercach wierze rozumie podobnych

wy zbierajcie swoje ze stron waszych
z waszych serc wiary i rozumu
kultur膮 zwyci臋偶ajmy
od niej zale偶y przysz艂o艣膰 nasza

    (wtorek, 9 kwietnia 2019, g. 10.28)

***

POWT脫RKA Z KOMUNY

      /艣mier膰 mnie uciszy lub demencja/

ma艂o was strajkuje
i nie macie racji
a wko艂o jest 偶ycie
i inna rzeczywisto艣膰

statystyki rz膮dowej propagandy
paski w (nie)s艂awnych ich mediach
przek艂amuj膮 jak wtedy k艂ama艂y
nawet w Strach贸wce wida膰

w mojej szkole strajkuj膮 wszyscy
opr贸cz PiS cz艂onka
i tak jest w ca艂ej Ojczy藕nie
partia i ko艣cielni s膮 inni

ci drudzy maj膮 sw贸j 艣wiat
chcieliby wszystko inaczej (u)rz膮dzi膰
podda膰 swym autorytetom jakim艣
zmiennych kadencji i ko艣cio艂a.pl

osoba zwyci臋偶y w dialogu
personalny rozw贸j integralny
nie partyjno-religio-dogmaty
w wersji dominuj膮cych tradycji

     (wtorek, 9 kwietnia 2019, g. 8.47)

***

STRAJK NAUCZYCIELI III RP

            /Proksie Dudzie biskupom/

Zd膮偶y艂em. Do偶y艂em.
Nie pierwszy raz tak prze偶ywam.
Nie polityk膮. Sercem.
呕r贸d艂em Solidarno艣ci w nas.
Pierwszy raz 3 Maja 1981
zak艂adaj膮c NSZZ RI w gminie,
nie mog艂em sta膰 z boku. Nie ja.

Zapisuj臋 stan umys艂owy dzisiaj.
I pamie膰 i to偶samos膰.
Drugim razem by艂 strajk rolnik贸w.
Konsekwencj膮 mojej solidarno艣ci.
W Siedlcach 9 dni do 13 grudnia'81

Trzeci raz by艂em Solidarny
z Duchem 艢wi臋tym w Polsce
aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮
przygotowywa艂em ich do bierzmowania
we wsp贸lnocie poradzili艣my
to by艂y wielkie grupy (ponad 200 os.)

Solidarny w narodzie wolnym po 1989
by艂em w贸jtem I Kadencji Samorz膮dno艣ci.

Samorz膮dni solidarni byli艣my w gminie
z nauczycielami ksi臋偶mi rolnikami
z lekarzami ludzi i zwierz膮t
i z tymi z kt贸ry艣my byli sk艂贸ceni
w patronalne 艣wi臋to Trzech Kr贸li
bo ze wszystkimi mieszka艅cami

艣wi臋to nowe ustanowili艣my
偶ycia cz艂owieka rozumnego na ziemi
M艂odo艣ci Solidarno艣ci Stowarzysze艅
w 30. rocznic臋 Gda艅ska 30 Sierpnia 1980

gmina to mieszka艅cy i terytorium
ze wszystkim co nas stanowi
histori膮 dziedzictwem kultur膮
(dzisiaj ju偶 takich nie ma PT Rodak贸w)
w膮tpi臋
zn贸w kiedy艣 narodzi si臋 nowy
spisane b臋d膮 czyny i rozmowy
w Rzeczpospolitej Norwidowskiej Narodowej

wi臋c czy dzisiaj mog臋 sta膰 z boku
ja-cz艂owiek-Polak swojego pokolenia
od 16 pa藕dziernika 1978 wi臋kszej 艣wiadomo艣ci
Ducha kt贸ry mnie porwa艂 i 艣wiat zmieni艂

O ROKU 脫W 1989
kto ciebie w贸wczas widzia艂 w naszym kraju
papie偶 o tobie napisa艂 encyklik臋 (rozdz. III)
ludzkich spraw spo艂臋cznych abecad艂o
nawet dla my艣l膮cych katechet贸w
kt贸rzy nie wiedz膮 co robi膰 dzisiaj w szkole
w polskiej dobrej szkole

takim samym duchem reaguj臋 ca艂e 偶ycie
nie b臋dzie mi nikt m贸wi艂 co mam czyni膰
zaczynaj膮c od samodzielno艣ci my艣lenia
po wywieszanie flag na werandzie
starego domu z 1908/9
w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej

W starym domu wisi stary dyplom
ZA WALK臉 O SZKO艁臉 POLSK膭
(na jej XXV-lecie)
dla budowniczej naszego domu z m臋偶em
Marii i Andrzeja Kr贸l贸w

偶ona Gra偶yna po 104 latach
dosta艂a Krzy偶 Zas艂ugi Br膮zowy
za walk臋 o t臋 sam膮 polsk膮 szko艂臋
by by艂膮 najlepsza
w uczeniu uczni贸w m艂odzie偶y i samej siebie
jako i w wychowaniu we wsp贸艂pracy
z rodzicami parafi膮 i ca艂膮 lokaln膮 wsp贸lnot膮
w pe艂nej pamieci i to偶samo艣ci kulturowej

kiedy艣 za t臋 walk臋 grozi艂 Sybir
dzisiaj tylko przekle艅stwo Proksy i Piotra Dudy
z rz膮dowo-partyjnego zwi膮zku solidarno艣ci
przeciwko duchowi starej solidarnosci narodowej

nie pisz臋 tutaj wiersza
zbieram okruchy drogi-prawdy-偶ycia
ca艂kuj膮c matematyczno-fenomenologicznie
po ca艂o艣ci pamieci i to偶samo艣ci naszej

      (poniedzia艂ek, 8 kwietnia 2019, g. 10.12)

***

RELIGIA POSOBOROWA

       /szanuj膮c my艣l ka偶d膮 (JPII o SWII)/

jestem w niej zakochany
przeciwnie do tradycjonalist贸w
kt贸rzy wol膮 form臋 nie intelekt
rozkoszuj膮 ich obrz臋dy i pos艂usze艅stwo

mnie - wolno艣膰 dialog osoba
wyra偶one j臋zykiem kultury
zawsze wsp贸艂czesnej wraz z nami
w takim 艣wiecie 偶yje cz艂owiek-osoba

to co jest w soborze
jako owoc dojrza艂y i opublikowany
przesz艂o przez uniwersytety
na koniec g艂osowania

jasne 偶e jest w nich stary 艣lad
tradycji ko艣cielnej i j臋zyka
ale my艣l i rozum przewa偶a
jest co kontemplowa膰

bez (samo)艣wiadomo艣ci ani rusz
nie mo偶na kontemplowa膰 nie艣wiadomie
osoba dialog kultura
tak si臋 dzieje 艣wiat (prawdy dobra pi臋kna)

poczuciem panowania nad rzeczywisto艣ci膮
艣wiatem i kultur膮 cz艂owieka
bez okropnej eklezjokracji
kt贸ra u nas w Polsce ma si臋 dobrze

bez my艣lenia wiary nie ma
jest tradycjonalizm obrz臋d贸w pos艂usz臋艅stwa
w艂adza kasty kap艂a艅skiej nad ludem
zawsze zbyt ciemnym by my艣le膰

(niedziela, 7 kwietnia 2019, g. 12.18) TUTAJ- Zjednoczeni w Duchu (2)
16 stycznia 2019 - pamo臋ci 艣p Paw艂a Adamowicza z Gda艅ska


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz