艣roda, 24 maja 2017

Religia i polityka. Islam i katolicyzm.pl 2017. 艢mia艂e pytania! Biskupia mowa!


Zastanawiam si臋 nad wiar膮 i rozumem zamachowc贸w-samob贸jc贸w. Nie wiem, ilu z nich - i jak - wierzy, 偶e prze偶yj膮 w raju i to ma wp艂yw na ich 偶yciowe(!) decyzje. O 偶yciu swoim i innych. 

Biskupi i wszyscy. Przecie偶 to wo艂a o analiz臋 naszej polskiej sytuacji WIELKIMI LITERAMI! Szukam zrozumienia, bo sama kryminalistyka i wiedza o terroryzmie nie opowie ze zrozumieniem naszego 艣wiata, z fal膮 obecnych krwawych zamach贸w. Znalaz艂em rozmow臋 z biskupem, s艂awnym na razie g艂贸wnie nazwiskiem rockowym. Mo偶e jaka艣 (nasza) przysz艂a opoka?! Daj Bo偶e. Padaj膮 tam wa偶kie sformu艂owania, z naukowego warsztatu biskupa... Chcia艂em zaczerpn膮膰 zdania kluczowe, a wzi膮艂em po艂ow臋 wywiadu!

“zrodzi艂a si臋 „religia polityczna”, kt贸ra fundamentalnie zmienia znaczenie wiary. Wiara przestaje by膰 drog膮 prowadz膮c膮 cz艂owieka do Boga, staje si臋 natomiast narz臋dziem polityki i sposobem walki o w艂adz臋...

Pytanie dziennikarza - Niepoj臋te z naszej perspektywy jest to, 偶e „przyw贸dcy wierz膮cy” znajduj膮 wykonawc贸w zbrodni. Ludzie ci musz膮 by膰 totalnie za艣lepieni nienawi艣ci膮, a jednocze艣nie przekonani, 偶e „tego chce ich B贸g”. Jak to mo偶liwe?

– To niebezpieczne emocjonalne spl膮tanie  bardzo dobrze uchwyci艂, francuski historyk JD zajmuj膮cy si臋 kultur膮, religi膮 i mentalno艣ci膮 nowo偶ytn膮... pisze: „Wyzwolone spod kontroli rozumu sacrum wtr膮ca cz艂owieka mi臋dzy skrajno艣ci: budzi skrajn膮 nienawi艣膰 do wrog贸w i skrajn膮 mi艂o艣膰 do zwolennik贸w (...). Nic tak nie przejmuje b贸lem, jak rozdarcie sakralne. B贸l ten sprawia, 偶e ka偶da zbrodnia dokonywana w imi臋 sacrum jawi si臋 jako cnota, a ka偶da cnota przeciw temu sacrum uchodzi za blu藕nierstwo...

 – Od czas贸w... Kolonizatorzy dokonali mocnej penetracji ekonomicznej i politycznej, ale te偶 metafizycznej... – Muzu艂manie przez ca艂e wieki przywi膮zywali du偶e znaczenie do biegu historii. Ich ekspansja, kt贸ra dokonywa艂a si臋 do XI wieku, by艂a ekspansj膮 nie tylko w sensie politycznym i wojskowym, ale tak偶e by艂a traktowana jako okres B艂ogos艂awie艅stwa Bo偶ego i potwierdzenie prawdziwo艣ci wiary muzu艂ma艅skiej. Analogicznie okres niepowodzenia postrzegany jest przez nich jako upokorzenie w sensie metafizycznym i rodzi dramatyczne pytanie: dlaczego B贸g na to pozwala?

Pytanie dziennikarza – Czy... poczucie krzywdy mo偶e by膰 藕r贸d艂em obecnego terroryzmu?

– Bez w膮tpienia to, co dokona艂o si臋 od XVIII do pocz膮tk贸w XX wieku, spowodowa艂o, 偶e 艣wiat islamu nabra艂 g艂臋bokiego uprzedzenia wobec pa艅stw Europy Zachodniej. Inny rodzaj uprzedze艅 wynika natomiast z proces贸w sekularyzacyjnych, kt贸re dokona艂y si臋 w pa艅stwach Europy Zachodniej. Przez 艣wiat islamu oceniane s膮 one jednoznacznie jako sprzeniewierzenie si臋 ludzi i kultury Zachodu wobec Boga i odej艣cie od prawa Bo偶ego. Je艣li wi臋c zastanawiamy si臋 nad 藕r贸d艂ami terroryzmu z perspektywy historycznej, to jest to zagadnienie bardzo skomplikowane. Jednak bez wzgl臋du na przyczyny nie mo偶e by膰 偶adnego usprawiedliwienia dla jakichkolwiek akt贸w przemocy i nienawi艣ci.

Dziennikarz – W艂a艣nie. Przecie偶 my, katolicy, r贸wnie偶 krytycznie patrzymy na sekularyzacj臋, ale niewierz膮cych nawracamy s艂owem Bo偶ym i 艣wiadectwem 偶ycia, a oni...

– ... przepraszam, 偶e przerywam, ale przestrzegam przed my艣leniem, 偶e „ka偶dy muzu艂manin to terrorysta”, bo to nieprawda. Prawd膮 jest natomiast, 偶e chrze艣cija艅stwo nie uto偶samia si臋 z 偶adn膮 kultur膮, cywilizacj膮 czy ideologi膮, bo jest systemem religijnym, kt贸ry koncentruje si臋 przede wszystkim na 偶yciu duchowym cz艂owieka i zabiega o jego zbawienie wieczne. Tymczasem islam jest ideologi膮, kt贸ra nie tylko obejmuje 偶ycie duchowe cz艂owieka i okre艣la warto艣ci religijne, ale r贸wnie偶 – i to znacz膮ca r贸偶nica w por贸wnaniu z chrze艣cija艅stwem – ustanawia polityczne i spo艂eczne zasady instytucjonalne. Innymi s艂owy – wkracza bardzo mocno w doczesno艣膰, do kt贸rej, jak ju偶 wspomnia艂em, w kontek艣cie historii przywi膮zuje du偶e znaczenie... J贸zef Bielawski, znakomity islamolog i t艂umacz Koranu jedn膮 ze swoich ksi膮偶ek zatytu艂owa艂: „Islam, religia pa艅stwa i prawa”...

– Rzeczywi艣cie, kiedy obserwuje si臋, jak oni funkcjonuj膮 w Europie, to przypomina to enklawy. Wynika to ze specyfiki ich mentalno艣ci i specyfiki samego islamu... Je偶eli si臋gniemy do pocz膮tk贸w – Mahomet tak naprawd臋 tworzy艂 wsp贸lnot臋 religijn膮, na kt贸r膮 jednocze艣nie nak艂adaj膮 si臋 struktury pa艅stwa muzu艂ma艅skiego. Muzu艂manie nieustannie nawi膮zuj膮 do tego idea艂u i to jest zupe艂nie naturalny proces, 偶e wsp贸lnota religijna to wsp贸lnota pa艅stwa, a wsp贸lnota pa艅stwa to wsp贸lnota religijna. Opiera si臋 to na konstytucji, kt贸r膮 jest Koran i Sunna, czyli tradycja muzu艂ma艅ska. Razem wyznaczaj膮 wszelkie kryteria post臋powania i 偶ycia codziennego muzu艂man贸w. I to jest dla nich sprawa absolutnie fundamentalna... W kontek艣cie asymilacji oznacza to, 偶e wtopienie si臋 muzu艂man贸w w europejsk膮 to偶samo艣膰 jest procesem niezwykle trudnym... 

– 呕ycie przede wszystkim nie znosi pustki. Je偶eli nast臋puj膮 procesy sekularyzacyjne i odchodzenia od Boga, to powstaje pustka, kt贸r膮 cz艂owiek [i partie, dop. m贸j jk] musi czym艣 wype艂ni膰. Wtedy pojawiaj膮 si臋 r贸偶nego rodzaju formy zniekszta艂ce艅 偶ycia religijnego, czego przyk艂adem s膮 sekty lub przejawy fanatyzmu religijnego.
Aby wzajemne oddzia艂ywanie na siebie system贸w religijnych by艂o mo偶liwe, trzeba spe艂ni膰 fundamentalny warunek: musi by膰 to spotkanie w autentycznym 艣rodowisku wiary, w kt贸rym wychodzi si臋 ku cz艂owiekowi, a nie przeciwko niemu.
 – 艢wiat potrzebuje jasnego i klarownego okre艣lenia granic dobra i z艂a. A wi臋c tego, co odnajdujemy w Ewangelii. I tego, co stanowi istot臋 chrze艣cija艅stwa – przykazania mi艂o艣ci." KONIEC WIELKIEGO CYTOWANIA! 
     

I TEGO W艁A艢NIE 
BRAKUJE MI (TAK呕E) 
W NASZEJ IDEOLOGII RZ膭DZ膭CEJ (PA艃STWOWEJ) 
A W ISTOCIE JEDNO-PARTYJNEJ - 
PRAWA I SPRAWIEDLIWO艢CI!

***

JEST PROBLEM

        /ponad-karmelicki soborowo-norwidowski/

dlaczego o czym艣 pisz臋
bo jest
w g贸ry wysokie si臋 idzie
bo s膮

z艂apano karmelit臋 na pedofilii
w Irlandii wielki raport zrobiono
s艂ysza艂em o transwestycie w seminarium
偶e i arcybiskupi wiadomo szeroko

Watykan dot膮d nie zaj膮艂 stanowiska
jacy ludzie tam siedz膮 (pracuj膮)
od samej g贸ry do do艂u nieszczerzy
przez kurie plebanie dekanaty

a przecie偶 taki ko艣ci贸艂 nas nie obowi膮zuje
i o ile jest w tej akcji zginie za niewiele  czasu
bo apostolstwo nie jest dyplomacj膮 ani...
kuglarstwem i kabalistyk膮 ale proroctwem szczerym

karmelita mnie poruszy艂
bo Teresa z Avila jest moj膮 Mistrzyni膮
i Immakulata Adamska z Gdyni i Bornego
to jest m贸j Ko艣ci贸艂 m贸j 艣wiat moje dzieci

przecie偶 i oni przeszli zwyk艂膮 drog臋
dom rodzinny szko艂a wychowanie
studia jakie艣 i powo艂anie (te偶 jakie艣)
z seksualno艣ci膮 sobie nie poradzili

cia艂o (biochemia) i struktury ich zawiod艂y
ale chyba najbardziej ich rozum
nie obj膮艂 wszystkiego nie uradzi艂
wiara i rozum mog膮 kontemplowa膰 prawd臋

poznacie prawd臋 prawda was wyzwoli
s膮 przecie偶 jeszcze lekarze i wsp贸lnota
bez szczero艣ci nie ma jednak Ko艣cio艂a
luzie gin膮 w nim jak muchy

nikt z nas bez grzechu bez pokusy
偶yjemy w ciele uduchowionym
duchu uciele艣nionym bardzo
szkoda dzieci szkoda was szkoda rodzin

bo to jest moja Matka ta ziemia
bo to jest moja Matka ta Ojczyzna
bo to jest moja Matka ten Ko艣ci贸艂
bo to s膮 moje dzieci moje sprawy

    (艣roda, 24 maja 2017, g. 10.13) TUTAJ - Komnata Si贸dma 4

PS.
Na zdj臋ciu bracia Markowscy i redaktor Meller, w Dzie艅 Dobry TVN.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz