niedziela, 21 maja 2017

Polsko艣膰 to (nie)normalno艣膰 wi臋ksza


ZWI膭ZKI NORWIDA Z PRUSEM I ANNOPOLEM
         - legenda rodzinno-polska -

                               /marsz marsz narodzie patrz i my艣l/

robi臋 sobie 偶arty bombastyczne
chc臋 zwr贸ci膰 uwag臋 na to
co zwr贸ci艂o uwag臋 moj膮 w 2017

szukaj膮c polsko艣ci pochodu
w sobie i w rodzinie
艂a艅cuchem pokole艅

trafi艂em do Pu艂aw na Wigili臋 1856
babka pisarza i mojej prababci
tam pracowa艂a

w s艂awnym instytucie maryjskim
aleksandryjsko-maryjskim po carach
wychowania panien dobrych

bardzo to polski w膮tek w dziejach
kultury wychowania polsko艣ci
nawet pa艅stwowo艣ci naszej

bardzo by艂 renomowany (prestige)
nr 2 po uniwersytecie w stolicy
s艂awne wychowanki i budynki

pa艂ac Czartoryskich w Pu艂awach
gmach obecnego Parlamentu RP
wpisa艂y si臋 w polskie dzieje

babcia Prusa tam uczy艂a (mieszka艂a)
wi臋c babcia mojej prababci Emilii
dobry wp艂yw na nich (i nas) wywiera艂a

tak samo ciotka Domicella
najpierw w Pu艂awach tu偶 obok
potem w Lublinie

ciotki Marii Curie-Sk艂odowskiej
tam si臋 wiele nauczy艂y (i ekumenicznie) 
a wcze艣niej Pustow贸jt贸wna s艂awna

mocno anga偶owa艂a si臋 w dzia艂alno艣膰
religijno-patriotyczn膮
demonstracyjne 艣piewanie pie艣ni narodowych

w miejscach publicznych (jak my potem np 3 Maja 1981)
sk艂adanie kwiat贸w pod pomnikiem unii lubelskiej
organizowanie procesji ko艣cielnych
z okazji rocznic narodowych (jak my 11 Listopada)

w 1861 zosta艂a skazana
za organizacj臋 i udzia艂 w takich manifestacjach
na kar臋 pozbawienia wolno艣ci

ucieczk膮 uchroni艂a si臋 przed wykonaniem kary
po niej przysta艂a do organizuj膮cych si臋
w Mo艂dawii oddzia艂贸w polskich

po wybuchu powstania styczniowego
przy艂膮czy艂a si臋 do niego
przedzieraj膮c si臋 przez granic臋

u genera艂a Mariana Langiewicza
by艂a adiutantem
w bitwach pod Ma艂ogoszczem Pieskow膮 Ska艂膮

aresztowana zosta艂a razem z nim
genera艂em-dyktatorem przez Austriak贸w
Polka waleczna dobrze wychowana wyemigrowa艂a

Praga potem Szwajcaria ostatecznie Pary偶
zarabia艂a uk艂adaniem kompozycji z kwiat贸w
w wojnie francusko-pruskiej i Komunie Paryskiej
s艂u偶y pomaga w charakterze sanitariuszki

za niesienie pomocy rannym odznaczona
Krzy偶em Zas艂ugi i dyplomem dzi臋kczynnym
przez Towarzystwo Niesienia Pomocy Morskiej i L膮dowej

wtedy odnowi艂a znajomo艣膰 ze Stanis艂awem Loewenhardtem
lekarzem poznanym w czasie powstania styczniowego
w oddziale genera艂a-dyktatora Langiewicza

po艣lubi艂a lekarza mieli czw贸rk臋 dzieci
wzi臋艂a jeszcze pod opiek臋 dzieci zmar艂ej bratowej
siostry m臋偶a dw贸jk臋 ma艂ych

rok p贸藕niej zmar艂a nagle na atak serca
na cmentarzu Montparnasse ma napis grobowy 
Henryka LEWENHARD z domu PUSTAWOJTOW 
Pe艂na Odwagi Energii Po艣wi臋cenia w Kraju i na Wygnaniu
na Polu Bitwy i w Rodzinie 1843 – 1881

jej imieniem nazwano ulice 
w Lublinie Starachowicach oraz w Ma艂ogoszczu 
ale dlaczego Norwid i dlaczego Annopol

niewiele wiadomo o jej kontaktach z Norwidem
istnia艂y podobno listy poety do niej
podobno w Muzeum Raperswilskim

a w ksi膮偶ce pami膮tek Norwida
znajduje si臋 wizyt贸wka Henryki Pustawojtoff
podaj臋 za Kalendarzem 偶 i t CKN (Pozna艅 2007)

Norwid w li艣cie do Konstancji G贸rskiej napisa艂
pani Pustowojtoff za Komuny zbawi艂a
siostr臋 arcybiskupa Pary偶a od rozstrzelania

- by艂em temu przytomny jesieni膮 1882
ta kobieta wyprosi艂a wys艂u偶y艂a 偶ycie
u Jaros艂awa D膮browskiego lub Raoula Rigault

a po jej 艣mierci w innym li艣cie do Konstancji
偶e kiedy pani Pustawojtoff chorowa艂a 艣miertelnie
偶adna dama polska nie przys艂a艂a kartki
z zapytaniem jak si臋 pani czuje
on sam by艂 ju偶 par臋 miesi臋cy przed 艣mierci膮

wtedy te偶 refleksje snuje o 艣wi臋tym Lourdes
i niedocenianiu przez spo艂ecze艅stwo polskie ludzi wielkich
takich jak J贸zef Hoene-Wro艅ski Joachim Lelewel i...

... Henryka Pustow贸jt贸wna
Prot Lelewel le偶y u nas po s膮siedzku w gminie Po艣wi臋tne
w Ma艂ogoszczu dziekanem by艂 ksi膮dz Kr贸l z Annopola

historia 偶yje dzi臋ki nam i w nas 艂a艅cuchem pokole艅
je艣li j膮 poznamy pami臋ci膮 to偶samo艣ci膮 wielk膮
bo nar贸d polski wielki spo艂ecze艅stwo 偶adne

nas dziedzic贸w i tw贸rc贸w historii przemilczaj膮
gmina parafia diecezja za nic maj膮 (politycznie)
z prezesem JPK uwa偶aj膮c za gorszy sort i zdrajc贸w

    (niedziela, 21 maja 2017, g.18.54)

PS.
Zdj臋cie nr 1 Instytutu Aleksandryjsko-Maryjskiego po przeprowadzce do Warszawy (gmach Sejmu!) z tej strony
Zdj臋cie nr 2 i 3 Anny Pustaw贸jt贸wny z wikipedii

4 komentarze:


  1. Strzeg臋 (i przekazuj臋) Ducha Czasu. I On mnie strze偶e <3
    ***
    MY I WY
    /cz艂owiek jest drog膮
    wsp贸lnoty i anty (?)
    aby byli jedno i JPII/
    zmienia si臋 epoka
    m贸j czas si臋 ko艅czy
    a moje paradygmaty
    czyli Duch Czasu (?)
    najpierw trzeba je pozna膰
    odpozna膰 si臋 musz膮 objawi膰
    to by艂a wolno艣膰 i osoba (艣wi臋to艣膰)
    zar贸wno w 艣wiecie jak w Ko艣ciele
    do dzisiaj tak mam (m贸j ONZ)
    偶e wag臋 dnia odmierza
    prze偶ycie prawdy i zapisanie
    godno艣膰 i odpowiedzialno艣膰 moja
    my i wy i oni
    s膮 w strukturalizmie ka偶dym
    organizacyjnym pa艅stwowym
    i ko艣cielnym (plus tradycja)
    a my艣la艂em 偶e tego nie do偶yj臋
    nie wiedzia艂em 偶e tak by膰 mo偶e
    my艣la艂em 偶e jedno艣膰 i ci膮g艂o艣膰 dziej贸w
    wyra偶ona my艣l膮 polskiego papie偶a...
    (sobota, 21 maja 206, g. 8.23)

    https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10210316543736393

    OdpowiedzUsu艅

  2. Obcy sobie kulturowo Polacy 2017! Czy tylko dzisiaj, po komunie podzieleni na cz臋艣膰 zdeterminowan膮 genetycznie-kulturowo "ludem pracuj膮cym miast i wsi" i t臋 woln膮/wyzwolon膮 duchowo-intelektualnie? ? O jakiej obco艣ci pisa艂 Norwid w "K贸艂ku" (1861?)?

    TEN OBCY

    /tym obcym ksi臋偶om biskupom i samorz膮dowcom/

    o Camusie rozmawia艂em
    z psychologiem w Legionowie
    s艂u偶bowo w 1970 roku
    podczas spisu powszechnego

    trafi艂em w swoim obwodzie spisowym
    na takiego co chcia艂 porozmawia膰
    z m艂odym pisarzem-rachmistrzem
    powo艂anym z miejscowego liceum

    dlaczego pami臋ta si臋 takie rzeczy
    widocznie du偶o wtedy znaczy艂y
    i pozosta艂y pami臋ci膮 i to偶samo艣ci膮
    m艂odo艣膰 poszukiwa艂a zrozumienia

    dzisiaj jestem ten obcy (kulturowo)
    w gminie polskiej parafii diecezji
    bo tutaj zak艂ada艂em Solidarno艣膰 (3.5.1981)
    a stan wojenny zrobi艂 mnie katechet膮

    wszyscy wiedz膮 偶e 偶ycie nie jest
    wcale warte trudu prze偶ywania
    zdawa艂em sobie spraw臋 偶e nie ma znaczenia
    czy si臋 umiera

    w trzydziestym czy w siedemdziesi膮tym
    roku 偶ycia poniewa偶 jest oczywiste
    偶e w obydwu wypadkach inni m臋偶czy藕ni
    i inne kobiety 偶y膰 b臋d膮 dalej przez tysi膮ce lat

    ja inaczej dzisiaj powiem ni偶 Camus
    偶e to wszystko ma sens ma sens ma sens
    to mn膮 pisze w 2017 roku w Annopolu
    ca艂a droga-prawda-偶ycie prze偶yte i sens

    i c贸偶 偶e chce mnie s艂ysze膰 tylko B贸g
    Muzeum w T艂uszczu i p贸艂kowniki
    Solidarno艣膰 Wolno艣膰 nam da艂a i sens
    Rzeczpospolita Norwidowska pozostanie

    (niedziela, 21 maja 2017, g.15.10)

    https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10214011247741684?pnref=story

    OdpowiedzUsu艅

  3. Re偶yser zadeklarowa艂, 偶e w poniedzia艂ek poinformuje dyrekcj臋 festiwalu o swojej decyzji. ”Nie chc臋 bra膰 udzia艂u w imprezie, kt贸ra na wiele lat podzieli polskie 艣rodowisko artystyczne na tych lepszych i na tych gorszych zostawiaj膮c na nim wielk膮 blizn臋"

    http://teleshow.wp.pl/opole-traci-rezysera-koncertow-konrad-smuga-dolaczyl-do-bojkotu-6125098011387521a

    OdpowiedzUsu艅

  4. - Kto艣 narusza moje elementarne prawo. Mam prawo, tak jak ka偶dy pojecha膰 na Wawel, tam jest gr贸b mojego brata. Ci ludzie powinni ponie艣膰 za to odpowiedzialno艣膰 cywiln膮 i zap艂aci膰 za koszty ochrony policyjnej – m贸wi艂 polityk.

    http://wiadomosci.wp.pl/kaczynski-chce-pozwac-ludzi-ktorzy-utrudniaja-mu-odwiedziny-grobu-brata-na-wawelu-6124935917516929a

    OdpowiedzUsu艅