Rzeczpospolitej Norwidowskiej
i naszemu sanktuarium czyli
Matki bo偶ej Annopolskiej
kt贸re daj膮 si艂臋 (mojej) narracji
Emerytowanych ksi臋偶y misjonarzy jest pewnie w Polsce najmniej. Ksi臋偶y profesor贸w du偶o wi臋cej. Miejsko-wiejskich katechet贸w najwi臋cej.
呕yj膮c膮 Noblistk臋 mamy w Polsce jedn膮.
Wyk艂ad Noblowski Olgi-Polki-Tokarczuk zmobilizowa艂 bardzo wielu my艣l膮cych Polak贸w do wys艂uchania-obejrzenia-przeczytania jej s艂贸w wypowiedzianych do audytorium w siedzibie Akademii Szwedzkiej w Sztokholmie. Niewielu – do podzielenia si臋 swoim my艣leniem. Bez l臋ku. 呕yciem, my艣leniem, pisaniem i publikowaniem bez l臋ku. https://kultura.dziennik.pl/ksiazki/artykuly/614914,wystapienie-wyklad-olga-tokarczuk-nobel-pisarka-pelna-wersja.html
JEST SI臉 CZEGO BA膯. M贸wi臋 to z perspektywy mieszka艅ca polskiej wsi, ma艂ej, gminnej, mazowieckiej. Nie spotka艂em jeszcze tutaj kogo艣, kto chcia艂by dzieli膰 si臋 swoim my艣leniem, w Realu, w Internecie, z ca艂ym 艣wiatem. L臉KI DOMINUJ膭. PARALI呕UJ膭 WSP脫艁CZESNYCH MI RODAK脫W. Ale... i Anio艂y s膮 wsz臋dzie.
Co jest 藕r贸d艂em l臋k贸w moich wsp贸艂czesnych wsp贸艂mieszka艅c贸w, wsp贸艂obywateli? TEGO SI臉 G艁O艢NO NIE ROZWA呕A, mo偶e kto艣 z kim艣 po kryjomu?
Logika i psychologia podpowiadaj膮, 偶e 藕r贸d艂a l臋k贸w s膮 w naszym otoczeniu. Nie – teoretycznym podr臋cznikowo-encyklopedycznym, ale w naszym otoczeniu 偶yciowym. Niestety, milczenie ko艣cio艂a i nas (czyli) rodak贸w i przemilczanie innych (bli藕nich) pog艂臋biaj膮 l臋ki!
Mam smutno-偶enujace prze艣wiadczenie, 偶e l臋ki nie pozwalaj膮 nikomu (znajomym nie-znajomym…) podj膮膰 ze mn膮 publicznego dialogu. S膮 chyba osoby, kt贸rym musi by膰 nie w smak, 偶e czasem ich wymieniam w tekstach na blogu. PiS-KEP-Polska zbiera upiorne 偶niwa.
Emerytowany ksi膮dz-misjonarz ba膰 si臋 w艂adzy polskich biskup贸w (ko艣cio艂a) nie musi. Podlega w艂adzy biskupa niemieckiego. Ksi膮dz-profesor w sile wieku i rozkwicie tw贸rczo艣ci cieszy si臋 autonomi膮 akademick膮, ale liczy膰 si臋 z w艂adz膮 ko艣cieln膮 i 艣rodowiskowymi uk艂adami, z pewno艣ci膮 tak. Katecheci miejsko-wiejscy aktywni w szko艂ach maj膮 podlegaj膮 potr贸jnym ograniczeniom (艂a艅cuchom?) w艂adzy – szkolno-parafialno/(zakonno)-艣rodowiskowej.
Non abbiate paura pad艂o w skalistej okolicy na krzaki, w kt贸rych gnie偶d偶膮 si臋 liczne ptasie rody. Zw艂aszcza w 偶yciu wsi klany rodzinne dyktuj膮 warunki. Gdzie indziej 艣luby pos艂usze艅stwa bezwarunkowego, losy karier 偶yciowych, stypendia, mo偶liwo艣ci/pieni膮dze na dzia艂alno艣膰…
Olga Tokarczuk i ka偶dy tw贸rca ma swoje korzenie, drog臋 偶yciow膮, a nade wszystko talent i (po)wo艂anie od 艣rodka o tworzenie swoich dzie艂. To nie musi by膰 wcale polska panreligijno艣膰 - „niereligijna m艂oda kobieta, moja Mama, da艂a mi co艣, co kiedy艣 nazywano dusz膮, a wi臋c wyposa偶y艂a w najlepszego na 艣wiecie czu艂ego narratora” (O.Tokarczuk). Cz艂owiek kulturalny, wykszta艂cony zna Bibli臋, mo偶e i Historie Jakubowe (J贸zef i jego bracia) noblisty T. Manna i Ksi臋gi Jakubowe noblistki O.Tokarczuk.
Cz艂owiek to ten, kto zna siebie - m贸wili Grecy, Norwid, Karol Wojty艂a… Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury, dorzuci艂 ten ostatni, wprost ca艂emu kulturealenmu 艣wiatu, w jego przedstawicielach w UNESCO, w Pary偶u w 1980.
L臋ki metafizyczne z偶eraj膮, zamiast budowa膰, dusz臋 Polek i Polak贸w naszych czas贸w. L臋ki wpajane przez p贸艂 wieku niewoli (zniewolonego umys艂u), umacniane panuj膮cym polsko-narodowym-katolicyzmem. Na tych (re)sentymentach 偶eruje i umacnia swoj膮 w艂adz臋 partia, zn贸w jedynie s艂uszna. Konglomerat 艣wiatopogl膮dowych trocin zapycha aorty narodowe.
S膮 na szcz臋艣cie wyj膮tki – emerytowany ksi膮dz-misjonarz, z do艣wiadczeniem ponadkontynentalnym, ksi膮dz-profesor podejmuj膮cy wszelkie aktualne w膮tki naszego 偶ycia publiczno-religijno-kulturalnego. Mniue wyj膮tkiem te偶 uczyni艂o 偶ycie, nie wola mocy. Droga-Prawda-呕ycie – postawi艂膮 mnie w takim miejscu i czasie, 偶e przeszed艂em ca艂膮 Polsk膮 Drog臋 Wolno艣ci, dostaj膮c od przodk贸w g艂臋bokie czucie Polaka-Konstytucjonalisty - od „艢wi臋ta mi艂osci Kochanej Ojczyzny”, przez „Nigdy z kr贸lami nie b臋dziem w aliansach”, po „Ojczyzno ma” i „Z naszej ziemi si臋 wywodzi艂”. Ta ostatnia pie艣艅 to hymn szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej w Strach贸wce (s艂. E. Badurek, muz. sk膮d艣). O „Mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a – z dominuj膮c膮 obecno艣ci膮 przodk贸w, Norwida i Prusa - opowiedzia艂em.
1) Rewolucyjno-rewelacyjna narracja ksi臋dza Stanis艂awa Walczaka jest tutaj- CZU艁O艢膯 – DWUG艁OS W NASZYCH CZASACH
2) Teologiczno-kulturoznawcza narracja ksi臋dza profesora jest tutaj Wo艂anie o czu艂ego narratora. Teolog czyta Noblistk臋
A ja, teraz ju偶 tylko wiejski katecheta na emeryturze, jestem na swoim blogu wsz臋dzie :)
ale najbardziej w notatkach wersowanych:
***
TEOLOGIA I PRAWDA
/prawda wyzwala nieprawda niewoli/
teologia mo偶e by膰 prawdziwa
ale nie musi
gdy jest tylko teori膮 o religii
poka偶臋 na przyk艂adzie ko艣cio艂a
mog膮 by膰 z ma艂ej i du偶ej litery
teologia Ko艣cio艂a to eklezjologia
Boga szukajcie tam gdzie jest prawda
religii i Ko艣cio艂a tam gdzie czu艂o艣膰
poza prawd膮 i czu艂o艣ci膮 ich nie ma
偶y膰 mo偶na w prawdzie lub fa艂szu
ten drugi przypadek jest wypaczeniem
nikt normalny nie chce 偶y膰 w fa艂szu
prawd臋 mo偶na kontemplowa膰
na dw贸ch skrzyd艂ach
staj膮c si臋 wsp贸艂-艣wi膮tyni膮
czu艂o艣膰 obecno艣ci s艂owa gestu
w cz艂owieku najpierw by膰 musz膮
kt贸ry obrazem Boga jest (ma by膰)
w tradycyjnym katolicyzmie inaczej
偶e B贸g w strukturach i sakramentach
jest nakazany i najwa偶niejszy
zabijaj膮c dialog zabijamy wsp贸lnot臋
zabijaj膮c s艂owo 偶yj膮ce w prawdzie
zabijamy Ko艣ci贸艂 i jego religi臋
(niedziela, 8 grudnia 2019, g. 11.28)
***
PAN M脫J I B脫G M脫J
rozmowy z dzie膰mi przynaglaj膮
mo偶e i z wnukami je艣li do偶yj臋
ich dojrza艂o艣ci w 偶yciu
nie m贸wi臋 w wierze
bo ta mo偶e przyjdzie np na koniec
i z tej prawdy nic nie b臋dzie
je艣li jak papie偶 encykliki
nie zapisz臋
przychodzi jak Gwiazda Betlejemska
trzeba popracowa膰 i zapisa膰
zapisa膰 przekaza膰 jako b膮d藕
nie t艂umacz si臋 beztalenciem
co mnie obchodzi 偶e mnie krytykuj膮
przemilczaj膮c przewa偶nie
i tak 偶yj臋 pisz臋 dla wszystkich
nie szukaj Boga poza prawd膮
nie ma Go te偶 w艣r贸d umar艂ych
jest Drog膮-Prawd膮-呕yciem
w Jezusie Chrystusie z Nazaretu
tu Go zawsze znajdziecie i z Nim
co艣 Kto艣 mnie prowadzi艂 przez 偶ycie
takiego jakiem jestem J贸zef K
nie idea艂 jaki艣 bezgrzeszny cudowny
zwyk艂y s艂aby m膮偶 ojciec obywatel
a czeg贸偶 si臋 spodziewacie po sobie
moj膮 zas艂ug膮 jest praca w pocie czo艂a
zrozumie膰 od pocz膮tku do ko艅ca
co tylko si臋 da
nie wymy艣li艂em 艣wiata i prawdy
nawet samego siebie
(sobota, 7 grudnia 2019, g. 15.08)
***
MINISTER W KO艢CIELE
/wiara rozum B贸g i prawda/
minister B贸g Ko艣ci贸艂
temat nad tematami
widzia艂em wychodz膮cych z ko艣cio艂贸w
premier贸w prezydent贸w prezes贸w
w tym Banasia Kaczy艅skiego i innych
trudno a偶 nie my艣le膰 o sobie
ja cz艂owiek i B贸g w dialogu i wsp贸lnocie
jak to jest kto jest kim i dlaczego
religia tradycja w艂adza wiara i rozum
relacje z Bogiem i prawd膮
u艂o偶y膰 ka偶dy musi sobie sam
Bogiem a prawd膮 inaczej to kpina
nie religia nami rz膮dzi (z tradycj膮)
ale my religi膮 i tradycj膮
najpierw zawsze jest cz艂owiek
i wolno艣膰
do Boga si臋 dochodzi ca艂y czas
drog膮 w艂asn膮 i prawd膮 i 偶yciem 艣wiata
B贸g staje si臋 naszym do艣wiadczeniem
mo偶emy prze偶y膰 i kontemplowa膰 prawd臋
wiadomo 偶e trzeba dw贸ch skrzyde艂
偶eby gdziekolwiek dalej dole膰
nie szukaj Boga poza prawd膮
(sobota, 7 grudnia 2019, g. 14.29)
***
DOBRA SZKO艁A I SZKODNICY
/daj g艂os bo Anio艂 wo艂a/
kim s膮 szkodnicy
dowie si臋 czytelnik na koniec
o dobrej szkole b臋dzie na pocz膮tku
powiedzia艂 tak o szkole w Strach贸wce
arcybiskup ordynariusz Hoser Henryk
po pobycie w niej d艂u偶ej z nami
podczas swojej wizytacji w parafii
zacz膮艂 z艂o偶eniem kwiat贸w pod drzewem
d臋bem wskazuj膮cym na Katy艅 i Mamre
czym by艂by cz艂owiek bez tej pami臋ci
mia艂by to偶samo艣膰 ustrojow膮 kar艂贸w
ale najpierw by艂 inny pierwszy biskup
Kazimierz Romaniuk ojciec diecezji
nie w szkole - w gminie i naszym domu
Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej
tu si臋 pocz臋艂o du偶o czym dzisiaj jeste艣my
jeszcze przed II RP s膮 w nim nasze korzenie
w mi艂o艣ci idea艂ach Polski i cz艂owieka
Ojczyzny 艣wi臋tych zwyk艂ych szarych ludzi
mam powody i doping by o tym pisa膰
skoro 偶yj臋 jeszcze jako 艣wiadek czas贸w
do szko艂y parafii gminy sfrun膮艂 anio艂
za dobro膰 偶ycie prac臋 pani Ani Caritas
w poniedzia艂ek za艣 by艂 wa偶ny dyrektor
z samej Ameryki (Florydy) przyjecha艂
sfrun膮艂 nios膮c ga艂膮zk臋 oliwn膮 wolno艣ci
Polsko-Ameryka艅skiej przyja藕ni fundacji
nie rozumie tego proboszcz w贸jt i radni
i wi臋kszo艣膰 mieszka艅c贸w naszej gminy
ich l臋k przed prawd膮 opanowa艂
wielu siada zn贸w pisa膰 donosy anonimy
(pt. 6 grud. 2019, g. 10.27) TU- Niezjednoczeni...PL
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz