pi膮tek, 24 lipca 2020

PL.2020 - Piss-katolicka demo...mon...stran...cja cze-czego?


Nadzwyczajna Sesja Rady Powiatu Wegrowskiego
w sprawie konkursu na dyr. LO w 艁ochowie
badajmy bez uprzedze艅, kto na czym korzysta i jak

My艣l膮cych szlag trafia, a oni wchodz膮 albo wychodz膮 z ko艣cio艂a. Na  drzwiach maja obowi膮zkowe plakaty "Wybierz 偶ycie". Kraj hipokryzj膮 p艂yn膮cy. CZY NA PEWNO W IMI臉 BOGA DOBREJ NOWINY?! Chyba tylko w imi臋 tzw. dobrej zmiany - w polityce rz膮dzenia nami, Polkami i Polakami, wszystkimi, jak leci. Z pomoc膮 tzw. katolicko-narodowej tradycji. Podzielili nas na swoich polityczno-religijnych kap艂an贸w-lewit贸w i nieswoich z sortu tych najgorszych, Samarytan?

"Pewien cz艂owiek schodzi艂 z Jerozolimy do Jerycha i wpad艂 w r臋ce zb贸jc贸w. Ci nie tylko 偶e go obdarli, lecz jeszcze rany mu zadali i zostawiwszy na p贸艂 umar艂ego, odeszli. Przypadkiem przechodzi艂 t膮 drog膮 pewien kap艂an; zobaczy艂 go i min膮艂. Tak samo lewita, gdy przyszed艂 na to miejsce i zobaczy艂 go, min膮艂. Pewien za艣 Samarytanin, b臋d膮c w podr贸偶y, przechodzi艂 r贸wnie偶 obok niego. Gdy go zobaczy艂, wzruszy艂 si臋 g艂臋boko: podszed艂 do niego i opatrzy艂 mu rany, zalewaj膮c je oliw膮 i winem; potem wsadzi艂 go na swoje bydl臋, zawi贸z艂 do gospody i piel臋gnowa艂 go. Nast臋pnego za艣 dnia wyj膮艂 dwa denary, da艂 gospodarzowi i rzek艂: "Miej o nim staranie, a je艣li co wi臋cej wydasz, ja oddam tobie, gdy b臋d臋 wraca艂". Kt贸ry偶 z trzech okaza艂 si臋 wed艂ug twego zdania bli藕nim tego, kt贸ry wpad艂 w r臋ce zb贸jc贸w? On odpowiedzia艂: "Ten, kt贸ry mu okaza艂 mi艂osierdzie". Jezus mu rzek艂: "Id藕 i ty czy艅 podobnie!". (艁k 10, 30-37 - in extenso!)

VANITAS

Francuzom minister o艣wiecenia,
呕e s膮 najm臋drsi, co rok g艂osi,
Anglik niemniej sam si臋 ocenia,
Cho膰 W艂och por贸wnania nie znosi.

呕ydzi, jako w艣r贸d sosen cedry,
Celnymi s膮, ale Niemcowi
Wyk艂ada to dokt贸r z katedry,
Co zwietrzy艂 i Moskal, nim si臋 dowi茅.

Grek ma wi臋cej 艣wietnych w dziejach kart
Ni偶 艂ez w mogile,
U Polaka tyle W臋gr贸w wart,
Tyle, co Termopile...

Temu gwoli Chi艅czyk si臋 by膰 mniema
Za utwierdzonego w 艣rodku globu —
I sposobu wyra藕nie na to niema,
I wyra藕nie niema ju偶 sposobu
Rozezna膰, co prawd膮, co zwyczajem,
P贸k膮d zdania nie b臋d膮 nieco szczersze;
I przestan膮 pomiata膰 si臋 nawzajem
Wszystkie ludy, nad wszystkie... pierwsze.

                                 /Cyprian Norwid/
PS.
My艣l膮cy zrozumie.
My艣l膮cy wierz膮cy tym bardziej. Wiara i rozum (Fides et ratio) s膮 jak dwa skrzyd艂a, na kt贸rych duch ludzki unosi si臋 ku kontemplacji prawdy. Na tych innych nie ma si艂y, ani argument贸w serca...
Tym innym dam jeszcze jeden cytat obfity w sens:

"R贸wnocze艣nie ca艂y ten historyczny proces 艣wiadomo艣ci i wybor贸w cz艂owieka — jak偶e bardzo zwi膮zany jest z 偶yw膮 tradycj膮 jego w艂asnego narodu, w kt贸rej poprzez ca艂e pokolenia odzywaj膮 si臋 偶ywym echem s艂owa Chrystusa, 艣wiadectwo Ewangelii, kultura chrze艣cija艅ska, obyczaj zrodzony z wiary, nadziei i mi艂o艣ci. Cz艂owiek wybiera 艣wiadomie, z wewn臋trzn膮 wolno艣ci膮 — tu tradycja nie stanowi ograniczenia: jest skarbcem, jest duchowym zasobem, jest wielkim wsp贸lnym dobrem, kt贸re potwierdza si臋 ka偶dym wyborem, ka偶dym szlachetnym czynem, ka偶dym autentycznie po chrze艣cija艅sku prze偶ytym 偶yciem.

Czy mo偶na odepchn膮膰 to wszystko? Czy mo偶na powiedzie膰 „nie”? Czy mo偶na odrzuci膰 Chrystusa i wszystko to, co On wni贸s艂 w dzieje cz艂owieka?

Oczywi艣cie, 偶e mo偶na. Cz艂owiek jest wolny. Cz艂owiek mo偶e powiedzie膰 Bogu: nie. Cz艂owiek mo偶e powiedzie膰 Chrystusowi: nie. Ale — pytanie zasadnicze: czy wolno? I w imi臋 czego „wolno”? Jaki argument rozumu, jak膮 warto艣膰 woli i serca mo偶na przed艂o偶y膰 sobie samemu i bli藕nim, i rodakom, i narodowi, a偶eby odrzuci膰, a偶eby powiedzie膰 „nie” temu, czym wszyscy 偶yli艣my przez tysi膮c lat?! Temu, co stworzy艂o podstaw臋 naszej to偶samo艣ci i zawsze j膮 stanowi艂o." (wydawca, nie ja, wskazuje s艂owa kluczowe - tradycja, tradycja chrze艣cija艅ska, tradycja narodowa, godno艣膰 cz艂owieka, powo艂anie cz艂owieka, zadania cz艂owieka, powo艂anie cz艂owieka do wolno艣ci, tradycja a wolno艣膰 cz艂owieka, tradycja a ludzkie wybory)" (9 czerwca 1979, JPII, Krak贸w, B艂onia)



stali si臋 jak mied藕 brz臋cz膮ca
jak cymba艂 brzmi膮cy
posiadaj膮 wszelk膮 wiedz臋 i w艂adz臋
jeszcze nie wierz膮 偶e stali si臋 niczym
i nic nie zyskaj膮 na sojuszu z parti膮

***

prawda osobowa

          /kto jest czego Drog膮 i Prawd膮 i 呕yciem/

ty j膮 znasz i ja i wszyscy my艣l膮cy
dostajemy j膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
inaczej si臋 nie da (nie daje nikomu)
cho膰 mo偶na jej zasoby gromadzi膰

ka偶dy zna osobowo swoj膮
czynnik osobowy decyduje jaka jest
niekt贸rzy dochodz膮 do profesury
w swoich dziedzinach i zakresach

czy jest jedna metafizyka
skoro ka偶dy ma sw膮 fenomenologi臋
pierwotn膮 niemetodologiczn膮
na w艂asn膮 miar臋 i potrzeb臋 zbawienia

mog臋 przekaza膰 to co mnie jest dane
tylko to co przeze mnie przebieg艂o
przeze mnie wszystkim wam si臋 daje
i c贸偶 - b臋dziecie przemilcza膰 i szydzi膰

     (pi膮tek, 24 lipca 2020, g. 13.02)

***

podmiotowa teoria prawdy

prawd膮 jest to
co si臋 ujawnia objawia
nieznane nie jest prawd膮
chyba 偶e prawd膮 nie-od-poznan膮

prawda si臋 tylko nam objawia
czy jest prawda miedzy przedmiotami
mo偶e w jakim艣 przemiotowym 艣wiecie
ale ju偶 niemoim

   (pi膮tek, 24 lipca 2020, g. 12.32)

***

prawda si臋 dzieje

i tu i w W臋growie
jako i w Pary偶u Nowym Jorku
z Pomoc膮 Internetu lub bez
we mnie w tobie w nas
a bez nas dzia膰 si臋 nie mo偶e

czy kto艣 co艣 zatrzyma dla siebie
czy ca艂y 艣wiat si臋 dowie
najwa偶niejsze zawsze si臋 stanien
nawet bez zatrzymanej cz臋艣ci
daremne s膮 starania wroga

ka偶demu dana jest na miar臋
bez zawi艣ci i cenzurowania
tyle ka偶dy zrozumie i przyjmie
ile chce i mo偶e
mi艂o艣膰 nie ma (nie zna) granic

    (pi膮tek, 24 lipca 2020, g. 11.06)

***

pomoc przychodzi 偶yciem

       /nadzwyczajna sesja rady powiatu/

偶yciem faktografi膮
nie teori膮 najpi臋kniejpi san膮
przez kaznodziej贸w niby teolog贸w
zapyzia艂ych pa艂ac贸w i plebanii

dzisiaj W臋growem powiatowym
polsko-narodowo-pis-katolickim
walcz膮cym z Liceum w 艁ochowie
realizuj膮cym za艂o偶enia prezesa

pytajcie biskupa Pacyfika
z oceanu hipokryzji Radia Maryja
pami臋tam jego spotkanie ze szko艂膮
w 艂ochowskim kosciele zgrabnie

i ja wtedy pobo偶nie o nim my艣la艂em
wyda艂 si臋 do rzeczy kontaktowy
dnei艂膮 o nim m贸wi艂 andrzej Madej
niech przyjdzie pobitych uleczy

sk膮d偶e mi to 偶e tu 偶yj臋 prze偶ywam
jak kolega pobity pod Jerychem
przecie偶 ja s艂aby grzeszny J贸zio
ich biskupi b贸l i m膮dro艣膰 s膮 lepsze

nadzwyczajny tupet buta bezczelnos膰
nie ma s艂贸w na zak艂amanie 2020.pl
tylko sojusze religii z w艂adz膮 tak maj膮
nic zdemoralizowac bardziej nie mo偶e

    (pi膮tek, 24 lipca 2020, g. 9.59)

***

sk膮d mam pomoc

   /skoro sens to i teologia fenomeno-logiczna/

wczoraj w nocy mnie m臋czy艂
dom zawalaj膮cy si臋 staro艣cia
dzisiaj mo偶e ci臋偶ar dopa艣膰
pismem powiedzianych s艂贸w

na g贸rnych pu艂apach my艣li
i 偶ycia Ko艣cio艂a w Polsce
w li艣cie i wierszach
prawie na ca艂y 艣wiat

jednak wiem 偶e pomoc przyjdzie
sk膮d moja pewno艣膰 odpowiem
drog膮-prawd膮-偶yciem
przychodzi opowiadam pisz臋

czy to jest moje odkrycie
ale偶 skad to jest do艣wiadczenie
cz艂owieka 偶yj膮cego w kulturze
prawd臋 kontempluj膮cego

nie mo偶e dla moich problem贸w
Logos odwr贸cic wektoru dzia艂ania
By艂 Jest i B臋dzie taki sam
dla ka偶dej i ka偶dego

przecie偶 nie wymy艣lamy 艣wiata
ani nie nadajemu sensu istnieniu
co s艂yszymy i na co patrzymy
co rozumiemy powiedzmy Chrzcielom

kto patrzy i widzi s艂ucha i s艂yszy
poczuje przenikaj膮cy go sens Logosu
czekanie staje si臋 juz 艣wi臋tem naszym
pragnienie jest jak zmartwychwstanie

    (czwartek, 23 lipca 2020, g. 23.30)

***

instill konieczno艣ci

    /filozofia jest i b臋dzie potrzebna. Howgh/

wol臋 u偶y膰 instill ni偶 intarsja
w odpowiedzi na pytanie
czy jest zmys艂 koniecznosci
z kt贸rym osoba bardziej jest

wierz臋 ju偶 偶e tak
najbardziej 艣wiadomy na  koniec
ca艂膮 drog膮 prawd膮 偶yciem
fenomenologi膮 nie metafizyk膮

my艣l臋 偶e ka偶dy to co艣 ma
i nim czasem w 偶yciu si臋 kieruje
ci kt贸rzy pisz膮 komponuj膮 tworz膮
wiedz膮 艣wiadomie i objawiaj膮

to zmusza dopinguje do pisania
mnie a innych w ich dziedzinach
uwyra藕niamy to co艣 wewn臋trznego
tw贸rczym aktem gestem 偶yciem

trudno by膰 oszustem w tej dziedzinie
sztuczno艣膰 odbiorca wyczuje
zweryfikuje droga-prawda-偶ycie
niechybnie w spos贸b ostateczny

fenomenologia otwiera na wszystko
metafizyka tylko na my艣li i za艂o偶enia
za ma艂o siebie dot膮d poznali艣my
cz艂owiek to ten kto ju偶 siebie zna

pewien ksi膮dz buszuje teraz po Francji
szlifuje j臋zyk kultur臋 ksi臋gozbiory
pami臋tam tego namiastk臋 sprzed wieku
dane by艂o i mnie proporcjonalnie

Francja pierworodna c贸ra Ko艣cio艂a
matka wielu nurt贸w w filozofii
zna egzystencjalizm personalizm
a w Burgundii na wzg贸rzu ma Taize

ksi膮dz nowego pokolenia
odpowiada mi nie tylko na posta
ale na fenomenologiczn膮 teologi臋
znak nadziei kt贸rych mog臋 nie do偶y膰

z jego diecezj膮 mam par臋 stycznych
brata stryjecznego proboszcza
by艂ego proboszcza Strach贸wki
Pniewnika i wikarego z Legionowa

no i artyku艂 o Ko艣cile w Polsce 2020
bo nie czas na symboliczne gesty
bez pr贸by teologii jako fenomenologii
nic by nie znaczy艂o nieprawda偶

kto nie widzi w tym konieczno艣ci
nie zrozumie ani mnie ani pewnie jego
trzeba wej艣膰 na 艣cie偶ki ludzkiej my艣li
z prawami cz艂owieka i Soborem Vat II

ka偶dy m贸j tekst p艂ynie z koniecznosci
przeze mnie us艂yszanej dostrze偶onej
ca艂膮 osobowa drog膮-prawd膮-偶yciem
kt贸rej 偶r贸d艂em i celem jest pragnienie

    (czwartek, 23 lipca 2020, g. 16.01)

***

ko艣ci贸艂 przemilczaj膮cy

        /Czcigodni Profesorowie Seminaryjni/

czy jest nadal Ko艣cio艂em Jezusa
najserdeczniej w膮tpi臋
to znaczy szczerze w to nie wierz臋
szybciej ja zostan臋 艣wi臋tym
to znaczy mo偶e kto艣 og艂osi
bo ja si臋 ju偶 znam
a ksi膮dz Sylwester mnie si臋 dzi艣 wstydzi

je艣li od lat  pisz臋 o papie偶u Wojtyle
w kontek艣cie Norwida i fenomenologii
oczywi艣cie z uwzgl臋dnieniem Soboru WII
podaj膮c rozwa偶aj膮c cytaty dajac linki
lecz nie dociera to do seminari贸w
to jakie szykuj膮 nam nowe pokolenie
ksi臋偶y duszpasterzy a la co艣 (na niby)
wbrew kulturze rozumowi prawdzie
偶eby byli pozornie 艣wi膮tobliwi
umacniaj膮c takie pobo偶niutkie postawy

Rzeczpospolita Norwidowska
nieznana pewnie w mojej diecezji
od kurii prze艣wietnej po parafie
jakby prawdy nie by艂o realnie
i Papie偶a przed katedr膮 w 1999
i kt贸偶by by z nich 艣wi臋towa艂 Rok 1989

kto z wychowawc贸w kleryk贸w
chce ich skonfrontowa膰 z 偶yciem
takim jakie jest w nas tu i teraz
cenzuruj膮c uczucia i kultur臋
i fenomenologi臋 pewnie ca艂膮

kto im m贸wi o fascynujacej przygodzie
przyja藕ni papie偶a z kobiet膮 filozofem
kt贸ra by艂a wierna i przy nim a偶 do 艣mierci
o aspektach istotowych konstytutywnych
ca艂ej rzeczywisto艣ci cz艂owieka 艣wiata Boga
i prawdzie kt贸r膮 mo偶na kontemplowa膰

nie tak by艂o na pocz膮tku Wolnej Polski
wiem z w艂asnego 偶ycia nie z teorii
w 1979 ksi膮dz profesor Dajczer zaprosi艂
bym jego wsp贸lnocie o Taize opowiedzia艂
wtedy pozna艂em Salvator mundi salva nos
ksi膮dz Schabowski do katechezy zaprosi艂
abym w czas wojenny by艂 z m艂odzie偶a
a mia艂 przecie偶 trzech wikarych i siostry

ksi膮dz Folejewski wiersz m贸j opublikowa艂
o modlitwie katechety w sali 艣w 艁ukasza
w swojej ich Kr贸lowej Aposto艂贸w
Schabowski zrobi艂 艣wieckim asystentem
w tzw Duszasterstwie Wielkomiejskim
to by艂 czas Synodu o 艢wieckich

nie pisz臋 dla siebie laurki ale dla czas贸w
bo gdyby wtedy Duch ich nie dzia艂a艂
a my nie daliby艣my sie Jemu prowadzi膰
rozpoznajac czas naszego nawiedzenia
nie by艂oby Soboru Papie偶y po nim
Polaka Niemca Argenty艅czyka
Drogi Polskiej Wolno艣ci
Centesimus annus Fides et ratio itd

nie je藕dzi艂bym do biskupa Romaniuka
do kurii jak domu troch臋 starszego brata
on nie przyjecha艂by do mojej Strach贸wki
na spotkanie samorz膮dowc贸w jak przyjaci贸艂
nie odbiera艂bym z jego r膮k Katechizmu
w wielce symbolicznej katedralnej procesji
za rok by nie odwiedzi艂 nas w domu u MBA

inny by艂 czas i DUCH Jego
a偶 przyszed艂 czas PiS-KEP-ustroju
pozamiata艂 wolno艣膰 i braterstwo w Ko艣ciele

        (艣roda, 22 lipca 2020, g. 21.10)

***

po pogrzebach

    /prawda-dobro-pi臋kno s膮 obiektywnie/

偶ycie dalej si臋 toczy
a dzieje dalej si臋 dziej膮
prawda-dobro-pi臋kno
nie znika ze 艣wiata
po czyjej艣 艣mierci

wiedz膮 to 偶a艂obnicy
ale na kr贸tko trac膮 z oczu
偶al b贸l s膮 wi臋ksze od rozumu
trudno w to uwierzy膰 niewierz膮cym
jakby nie rozumiej膮 co si臋 dzieje

to jak ma i kto wierzy膰
w dobro-pi臋kno-prawd臋
kt贸re si臋 daje (objawia)
ka偶dej drodze-prawdzie-偶yciu
bez schemat贸w i uprzedze艅

     (艣roda, 22 lipca 2020, g. 17.38)

***

zmys艂owo-umys艂owe bycie

         /wielozmys艂owo艣膰 w kulturze wzrokocentrycznej/

w zmys艂owo艣ci jest cz臋艣膰 do艣wiadczenia
mo偶e zapisuje si臋 w cielesno艣ci
tak jak pami臋膰 mi臋艣niowa
ale nie ca艂ego cz艂owieka-osoby

偶yjemy w obu wymiarach
to nie jest kwesti膮 wybor贸w
dop贸ki jeste艣my 艣wiadomi siebie
w biologii psychologii duchowo艣ci kulturze

biologia to natura o偶ywiona
psychologia interakcj膮 z otoczeniem
duchowo艣膰 to zesp贸艂 potrzeb wy偶szych
rosn膮cych z dojrzewaniemw  kulturze

zmys艂y dzia艂aj膮 w zakres贸w granicach
bywaj膮 do艣wiadczenia wielozmys艂owe
c贸偶 zmys艂y bez umys艂u by znaczy艂y
bez s艂owa Logosu kt贸ry w nas zamieszka艂

nie teoriami przekazanymi w nauce
ale we mnie upodmiotowionej osobie
w danym mi do艣wiadczeniu bytu bytowania
konkretn膮 moj膮 drog膮 i prawd膮 i 偶yciem

    (艣roda, 22 lipca 2020, g. 13.19)

***

czym si臋 r贸偶nimy

    /zw艂aszcza w PiS-KEP-ustroju/

podzielona Polska
a przecie偶 Ojczyzna
dla wszystkich mieszka艅c贸w
obywateli z woli i decyzji

r贸偶nimy si臋 wiar膮 i rozumem
co tragedi膮 nie jest
byle艣my chcieli rozmawia膰
prawda jest dialogiczna

wrogiem nie jest inny drugi
ale ten co dialogu wzbrania
prezes Kaczy艅ski i dw贸r jego
funkcjonariusze i wyborcy

w dialogu prawda zamieszka艂a
s艂owo Logos od narodzin do 艣mierci
jest mi艂osci膮 kiedy chce rozmawia膰
fa艂szem niewol膮 艣mierci gdy nie chce

    (艣roda, 22 lipca 2020, g. 12.31)

***

einf眉hlungsverm枚gen (2)

       /upodmiotowienie daje moc/

to tak nie dzia艂a jak wczoraj
ale pr贸ba nie by艂a daremna
owocuje dzisiejszym my艣leniem
wi臋c pisaniem i 偶yciem

mie膰 sw贸j 艣wiat pozwalaj膮
st贸艂 komputer krzes艂o okno
homo sapiens tak si臋 realizuje
mo偶e i socialis i religiosus

nic w艂asnego 艣wiata nie zast膮pi
niszy 偶yciowej istnienia osoby
ze wszystkim co potrzebne
fizjo-antropo-teo-logicznie

czyli nie tylko ja si臋 wcielam
w einf眉hlungsverm枚gen
ale i einf眉hlungsverm枚gen
wciela si臋 we mnie (zwrotnie)

mnich na Farne Islands
Agni Parthene 艣piewajacy na 艁adodze
albo g贸rze Athos
piel臋gniarz bibliotekarz piekarz

ka偶dyk to lubi swoj膮 prac臋
siebie w swoim miejscu na ziemi
oczywi艣cie i w Kosmosie wieczno艣ci
bo wie i wierzy 偶e komu艣 potrzebny

偶y膰 偶yciem cz艂owieka (humanisty)
drog臋-prawd臋-偶ycie rozumiej膮c
Ingarden Wojty艂a Norwid rozumiej膮
da膰 si臋 na tworzenie dobra-prawdy-pi臋kna

musisz na tej drodze spotka膰 Najwy偶szego
czy Go odpoznasz i opiszesz
to ju偶 inna sprawa
nikt nie 偶yje i nie umiera dla siebie jedynie

    (艣roda, 22 lipca 2020, g. 11.20)

***

einf眉hlungsverm枚gen (1)

nie ka偶dy j臋zyk zna wszystko
s艂ownik to ani alfa ani omega
to tylko narz臋dzie por臋czne
dla wiary i rozumu my艣l膮cych

wczucie z bogactwem po艂膮czy膰
nie w kazdej da sie kulturze
a warto i to bardzo
wczu膰 si臋 w kogo艣 przed snem

wczu膰 si臋 uto偶sami膰 zjednoczy膰
z jakim艣 swoim idea艂em
przekraczaj膮c transcenduj膮c siebie
w 艣wiat inny drugiej osobyju

jutro opowiem je艣li si臋 obudz臋
偶ycie nie teoria eksperymentowanie
nie powtarzam ani nie klonuj臋
pisz臋 fenomenologiczn膮 teologi臋

droga-prawda-偶ycie nie jest teori膮
to baza mojej teo-i-filo-sophiji
szkoda 偶e zarozumia艂e akademiki
odrzucili mo偶liwo艣膰 z nami dialogu

     (wtorek, 21 lipca 2020,g . 2351)

***

dziej si臋 punkcie widzenia

           /punkt widzenia  prze偶ywania/

偶ycie nasze to du偶o wi臋cej
ni偶 punkty widzenia
z dzisiaj wczoraj jutra
dziej膮 si臋 dzieje my tylko 偶yjemy
prze偶ywaj膮c siebie i 艣wiat
w punktach widzenia
to co i ja prze偶y艂em by艂o
jest i pozostanie jako艣
mia艂em szcz臋艣cie nie tylko 偶y膰 rozumie膰
ale i zapisa膰

to co mi si臋 przytrafi艂o
w spos贸b ca艂kiem naturalny z mi艂o艣ci
w mi艂o艣膰 wieczn膮 odp艂ynie
r贸wnie normalnie w naturze i kulturze

przecie偶 nie jestem p臋pkiem 艣wiata
co za szcz臋艣cie 艣wiadome
艣wiat by si臋 ze mn膮 sko艅czy艂
a dzieci wnuki i wnuki ich dzieci
niech 偶ycie i mi艂o艣膰 nie maj膮 ko艅ca

    (wtorek, 21 lipca 2020, g. 20.53)

***

fenomenologia wiary
- cz艂owieka z Farne Island -

                    /wybra艂em sobie jedn膮 z nich/

my艣la艂em 偶e wszystko ju偶 napisalem
i ju偶 zosta艂o tylko czeka膰 ko艅ca
a偶 tu wczoraj post z Northumbrii
pozdrowienia z wakacji od Brina
tyle a偶 zmieni艂 偶e hoho

Holy Island holy people and story
wci膮gn臋艂 mnie za uszy noc膮
lubi臋 kocham te klimaty
znane tak偶e z literatury
Tomasza Manna Hermanna Hessego

dzisiaj z pomoca Internetu wi臋cej mo偶na
google maps prawie wszytko poka偶膮
z tego co da si臋 zobaczy膰 na ziemi
w cz艂owieka mo偶e wnikn膮膰 tylko cz艂owiek
einf眉hlungsverm枚gen z niemiecka sie nazywa

mo偶na kr贸cej empati膮 ale traci si臋 bogactwo
z mo偶liwo艣ci zdolno艣ci wysi艂ku rozumienia
ch臋ci nieprostego stanu przecie偶 homo sapiens
to tylko mo偶liwo艣膰 nie prosta natura
trzeba siebie du偶o pozna膰 i kultury (od-i-wiecznej)

my艣li emocje motywy idea艂y cechy osobowo艣ci
najpierw u siebie by mo偶na u drugiego tylko
na podstawie samo艣wiadomo艣ci i autentyczno艣ci
poznaj膮c siebie poznajesz wewn臋trzn膮 konstytucj臋
aspekty istotowe i konstytutywne bycia cz艂owiekiem

poznawcze rozumienie co dzieje si臋 w innej osobie
to zrozumienie cia艂a serca duszy wiary rozumu uczu膰
genialny aktor umie drugiego 偶ycie odtworzy膰
kto艣 inny uzdolniony wykona prac臋 nazwania s艂owem
dlatego kocha艂em Manna Hessego Chvostorowskiego

g艂臋bia przyzywa g艂臋bi臋 echo echem powtarza to co艣
co zna艂 jak 偶y艂 i chcia艂 umrze膰 cz艂owiek z Farn Island
pozna艂 szukaj膮c studiuj膮c wsp贸艂uczestnicz膮c w 偶yciu
偶o艂nierz wojownik dworzanin i mnich Holy Island
pozna艂 ukocha艂 wybra艂 i da艂 wybra膰 siebie (casting)

by艂 szcz臋艣liwy bo wiedzia艂 ju偶 dlaczego i po co 偶yje
wiecej nic nie potrzebowa艂 odszed艂 na pustelni臋
ale 偶ycie przysz艂o po niego by艂 innym potrzebny
kr贸lowi Ko艣cio艂owi a mo偶e Ludzkosci 艣wiata ca艂ego
nic nie przepada ale idzie w wieczne zachwycenie

ile mnie w Annopolu w lipcu 2020 da艂 ten przypadek
sk膮din膮d ponadj臋zykowyw  kulturze
ze zrozumieniem czytam niemieckie has艂o s艂ownika
jak kiedy艣 Dobr膮 Nowin臋 po angielsku w Taize
a potem z rozp臋du Something beautiluf for God

potem jeszcze bardziej co艣 do zapami臋tnia
bo angielkiego przecie偶 ucz臋 si臋 ca艂e 偶ycie
ale po francusku o 偶yciu Charles de Foucauld
po ludzku nie powinienem ani strony
przeczytalem w l'Abbaye Saint-Beno卯t-sur-Loire

fenomenologia wiary te偶 nie ode mnie pochodzi
ale jest echem ze strony nowego znajomego
kt贸ry w Pary偶u uzupe艂nia filo-teo ksi臋gozbi贸r
w antykwariatach w tym z Heideggera
wi臋c i mo偶liwo艣ci teologii jako fenomenologii

(wt. 21 lip. 2020, g. 14.02) TU- Niezjednoczeni...PL
 
dolny r贸g, par. Skibniew, drewniany k-艂 艣p. ks. A. 艁apaja

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz