POTRZEBNE JEST (i) ANNOPOLSKIE 艢WIADECTWO
ze str. antykwariatu TEZEUSZ
1) NIE PRZENO艢CIE NAM STOLICY DO RADOMIA.
US艁YSZCIE M脫J-NASZ G艁OS W OBRONIE WARSZAWY I INTEGRALNO艢CI MAZOWSZA.
BITWY WARSZAWSKIEJ NIE ZROBICIE RADOMSK膭, P艁OCK膭, OKOLICZN膭-JAK膭艢. ZA P脫殴NO - HISTORIA JU呕 SI臉 DZIA艁A, PRZEM脫WI艁A, NAZWA艁A.
2) Szko艂a to wsp贸lnota nauczycieli, uczni贸w i rodzic贸w - konkurs na dyrektora Liceum w 艁ochowie (Zespo艂u Szk贸艂) pokaza艂 zjednoczone 艣rodowisko (wsp贸lnot臋) szko艂y, a po drugiej stronie w艂adz臋. w MOJEJ OKOLICY DZIEJE SI臉 "WALKA O SZKO艁臉 PiS-KEP-ustroju ze spo艂ecze艅stwem obywatelskim". Dam w tym miejscu link na trzeci膮(?) rozmow臋 w Katolickim Radio Podlasie o LO w 艁ochowie, w cyklu "O tym si臋 m贸wi". Ta rozmowa (cykl, sprawa konkursu i los贸w Liceum) jest w艣r贸d bezpo艣rednicj powod贸w pisani aniniejszego posta. By艂y ju偶 inne o tym samym od... Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w na naszym terenie, w Rzeczpospolitej Norwidowskiej.
3) Codziennie pisz臋 i publikuj臋 m贸j-nasz 艣wiat i Polsk臋 (i w niej Ko艣ci贸艂) tak, jak zosta艂y mi dane drog膮-prawd膮-偶yciem. Pokazuj臋 jedno艣膰, z kt贸r膮 nikt nie chce rozmawia膰. Ta jedno艣c objawi艂a si臋 Polsk膮 Drog膮 Wolno艣ci, z jej duchowo-intelektualnymi uwarunkowaniami. PRZEMILCZANIE jest postaw膮 mojego Ko艣cio艂a od... po... (nie tylko u do艂u: parafia-dekanat-diecezja), ale w og贸le. Ani odpowiedzi, ani dialogu - co ma niwecz膮ce skutki dalej-szerzej-g艂ebiej, ni偶 mog艂oby sie wydawa膰, patrzac na dwie strony nie-dialogu - szarego cz艂owieka (i c贸偶, 偶e m臋偶a-ojca-dziadka, solidarno艣ciowca, katechety, samorz膮dowca-w贸jta I kadencji, autora, odkrywcy Rzeczpospolitej Norwidowskiej), a po drugiej uk艂ady rz膮dz膮ce Polsk膮 i Mazowszem, diecezj膮, gmin膮, parafi膮, tak偶e niestety 艣wiat kultury (elit).
Ka偶dy rok tego stanu niszczy pami臋膰 i to偶samo艣膰 lokaln膮, powiatow膮, diecezjaln膮... BO NIE MAMY PASTERZY. Ka偶da wsp贸艂czesno艣膰, tak jak oczywi艣cie i wieczno艣膰 ma swoje korzenie. Alf臋 i Omeg臋.
Wieszczowie, prorocy (dusz-pasterze), ludzie ducha i rozumu nieskr臋powani korupcj膮 polityczn膮 widz膮 i potrafi膮 o nich m贸wi膰.
I - CYPRIAN NORWID - "I by艂a w tym Polska, brana t臋cz膮 zachwytu od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w" (Fortepian Chopina).
II - JAN-PAWE艁 II - "historia ka偶dego cz艂owieka, a przez cz艂owieka dzieje wszystkich narod贸w nios膮 w sobie szczeg贸lny zapis eschatologiczny. Odniesienie eschatologiczne m贸wi bowiem o tym, 偶e 偶ycie ludzkie ma sens i 偶e maj膮 te偶 sens dzieje narod贸w." (Pami臋膰 i to偶samo艣膰)
III - ROMAN INGARDEN (Cz艂owiek Roku 2020!) - "Jestem si艂膮, kt贸ra si臋 ostaje w przeciwno艣ciach losu, gdy czuje i wie, 偶e swobodnym swym czynem z niebytu wywo艂a to, co po niej pozostanie, gdy sama si臋 ju偶 w walce spali. Jestem si艂膮, co chce by膰 wolna. I nawet trwanie swoje wolno艣ci po艣wi臋ci. Ale zewsz膮d pod naporem si艂 innych 偶yj膮ca, niewoli zar贸d藕 sama w sobie znajduje, je艣li si臋 odpr臋偶y, je艣li wysi艂ku zaniedba. I wolno艣膰 swoj膮 utraci, je艣li si臋 sama do siebie przywi膮偶e. Trwa膰 i by膰 wolna mo偶e tylko wtedy, je艣li sama siebie dobrowolnie odda na wytwarzanie dobra, prawdy i pi臋kna. W贸wczas dopiero istnieje".
(Ksi膮偶eczka o cz艂owieku)"
Podkre艣lanie roli pami臋ci i to偶samo艣ci w nauczaniu Jana Paw艂a II jest... odkrywaniem Ameryki, ale mam ci膮gle wiele dow贸d贸w na to, 偶e jest KONIECZNE, nie tylko w moim-naszym 艣wiecie, tzw. 艣wickich, ale tak偶e dla wszystkich hierarchicznych, a zw艂aszcza mo偶e dla seminarzyst贸w (ksi臋偶owskiego narybku, kt贸ry za pare lat - po wy艣wieceniu - przyjdzie do naszych parafii, gmin, dom贸w...):
"I tak, dzi臋ki pami臋ci historia Zbawienia jest przekazywana z pokolenia na pokolenie.
Pami臋膰 Ko艣cio艂a rozrasta si臋, w miar臋 jak zaczyna si臋 on rozrasta膰; to wzrastanie dokonuje si臋 przede wszystkim przez 艣wiadectwo Aposto艂贸w i przez cierpienie m臋czennik贸w. Jest to pami臋膰, kt贸ra stopniowo wyra偶a si臋 w historii, od Dziej贸w Apostolskich, ale kt贸ra nie uto偶samia si臋 bez reszty z histori膮. Jest czym艣 swoistym. U偶ywaj膮c terminu technicznego, trzeba powiedzie膰, 偶e uto偶samia si臋 z Tradycj膮. To s艂owo m贸wi o czynnej funkcji pami臋tania i przekazywania.
- Bo czym偶e innym jest Tradycja, je艣li nie staraniem podj臋tym przez Ko艣ci贸艂, by przekazywa膰 tajemnic臋 Chrystusa i ca艂o艣膰 Jego nauczania, jakie Ko艣ci贸艂 zachowuje w pami臋ci?
Mo偶na powiedzie膰, 偶e je艣li b臋dziemy 偶y膰 tradycj膮, je艣li b臋dziemy zachowywa膰 pami臋膰 o tamtych wydarzeniach ale tak偶e o wydarzeniach w dziejach naszego Narodu wtedy b臋dzie mniej podzia艂贸w?
Pami臋膰 tej podstawowej to偶samo艣ci, w kt贸r膮 Chrystus wyposa偶y艂 sw贸j Ko艣ci贸艂, okazuje si臋 silniejsza od wszystkich podzia艂贸w, kt贸re w to dziedzictwo wnie艣li ludzie. Chrze艣cija艅stwo na pocz膮tku trzeciego tysi膮clecia, chocia偶 podzielone, jest r贸wnocze艣nie 艣wiadome tego, 偶e do najg艂臋bszej istoty Ko艣cio艂a nale偶y jedno艣膰, a nie podzia艂. Jest 艣wiadome tego przede wszystkim za spraw膮 ustanowienia eucharystycznego To czy艅cie na moj膮 pami膮tk臋. Te s艂owa s膮 jednoznaczne i niejako nie dopuszczaj膮 podzia艂u, ani rozbicia...
Pami臋膰, zw艂aszcza o naszym stworzeniu i odkupieniu uspokaja i t艂umaczy nasz膮 to偶samo艣膰?
Ko艣ci贸艂 zachowuje pami臋膰 historii cz艂owieka od pocz膮tku: pami臋膰 jego stworzenia, powo艂ania, wyniesienia i upadku. A w te zasadnicze ramy wpisuj膮 si臋 ca艂e dzieje cz艂owieka, kt贸re s膮 dziejami odkupienia. Ko艣ci贸艂 jest matk膮, kt贸ra na podobie艅stwo Maryi przechowuje ca艂e te dzieje, zachowuj膮c w sercu wszystkie ludzkie istotne problemy. Pami臋膰 Maryi i Ko艣cio艂a s艂u偶膮 cz艂owiekowi, aby odnalaz艂 w艂asn膮 to偶samo艣膰." (cyt. za "Rozmowy z Janem Paw艂em II. Pami臋膰")
TAK ROZUMIEM POLITYK臉 I 呕YCIE PUBLICZNE.
JAKO PRZESTRZE艃 WYZNACZAN膭/ORGANIZOWAN膭
PRZEZ WEKTORY PAMIECI I TO呕SAMO艢CI,
Z KT脫RYCH WYNIKAJ膭 DZIA艁ANIA KU PRZYSZ艁O艢CI.
"Potrzebne jest zw艂aszcza apostolstwo 艣wieckich, to, o kt贸rym m贸wi II Sob贸r Watyka艅ski. Niezb臋dnie konieczna jest pog艂ebiona 艣wiadomos膰 misyjna... Oczywi艣cie, Ko艣ci贸艂 jako ludzka instytucja potrzebuje wci膮偶 oczyszczenia i odnowy. Przyzna艂 to z pe艂n膮 odwagi szczero艣ci膮 II Sob贸r Watyka艅ski... Wsp贸lnota polityczna i Ko艣ci贸艂 s膮, ka偶de na w艂asnym terenie, od siebie niezale偶ne i autonomiczne. Jednak i wsp贸lnota polityczna, i Kosci贸艂, cho膰 z r贸znego tytu艂u, s艂u偶膮 osobistemu i spo艂ecznemu powo艂aniu tych samych ludzi. S艂u偶b臋 t臋 b臋da mog艂y pelni膰 dla dobra wszystkich tym skuteczniej, im lepiej prowadzi膰 b臋d膮 ze sob膮 zdrow膮 wsp贸艂prac臋, uwzgl臋dniaj膮c tak偶e okoliczno艣ci miejsca i czasu" (Pami臋膰 i to偶samo艣膰).
Mnie, nie podr臋czniki ani staro i nowomodne teorie, ale moja osobista droga-prawda-偶ycie da艂y rozumienie tych zagadnie艅 i dzia艂anie zgodnie z nimi. By艂em prowadzony Duchem Czasu i mam tego 艣wiadomo艣膰. Jako student filozofii, Solidarnosciowiec, samorz膮dowiec, katecheta, m膮偶, ojciec-dziadek, nauczyciel... autor w Rzeczpospolitej Norwidowskiej od kilkudziesi臋ciu lat. Daj臋 tak偶e tutaj 艣wiadectwo, ze taka "zdrowa wsp贸艂praca, uwzgl臋dniaj膮ca tak偶e okoliczno艣ci miejsca i czasu" by艂y mo偶liwe - mniej wi臋cej - do 艣mierci Papie偶a. Zdj臋cia z biskupem Ordynariuszem Kazimierzem Romaniukiem przed Urz臋dem Gminy w Strach贸wce oraz przed Matk膮 Bo偶a Annopolsk膮 i w naszym domu w Annopolu, by艂y mo偶liwe i s膮 FAKTEM, ale dzisiaj s膮 nie do pomy艣lenia. Dzisiaj rz膮dzi odwr贸t, powr贸t do klerykalizmu przed soborowo-przed-wojty艂owego.
Dzisiaj jest czas na inn膮 wsp贸艂prac臋 (raczej sojusz tronu i o艂tarza). Przyk艂ady widz臋 w Ordo Iuris, Rycerzach Kolumba, Rycerzach Chrystusa, a nawet w duszpasterstwie kiboli i narodowc贸w z ich pielgrzymowaniem przez polsk膮 ziemi臋 itd, itp.
Ta inna wsp贸艂praca, bardziej w staroklerykalnym duchu, prowadzi do sytuacji niejasnych, skrytych, kt贸re domagaj膮 si臋 postawienia w pe艂nym 艣wietle. Ale to ju偶 przekracza moje dzisiejsze mo偶liwo艣ci. Nie przekracza mo偶liwo艣ci pos艂贸w, wa偶nych polityk贸w w naszym 偶yciu. Na przyk艂ad by艂ego Ministra i Marsza艂ka Radka Sikorskiego. Wczoraj znalaz艂em jego post m贸wi膮cy o podj臋tych profesjonalnych dzia艂aniach dla wykrycia prawdy o w/w wsp贸艂pracy- "Ordo Iuris szykuje nam katolicki kalifat i robi to za nasze, podatnik贸w, pieni膮dze. Mamy prawo wiedzie膰 jak wygl膮daj膮 wydatki Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris. 馃憠 Z艂o偶y艂em wniosek o udost臋pnienie informacji publicznej.❓S膮 tak pobo偶ni i uczciwi, 偶e na pewno nie odm贸wi膮?"
- Udost臋pni艂em post Pana Pos艂a, Ministra, Marsza艂ka z takim komentarzem:
- "Bardzo jestem ciekawy jaki zwi膮zek jest mi臋dzy ich dzia艂aniami i mojej diecezji itd. Ile艣 lat temu da艂em si臋 nabra膰 na utajnione dzia艂ania mojej diecezji w powi膮zaniu z w艂adz膮 艣wieck膮, konkretnie z powiatem (Starost膮 U艣ci艅skim). Ksi膮dz proboszcz w Strach贸wce co艣 od nich pobo偶nie og艂osi艂, jako dzia艂ania dla rodzin, pojechali艣my z 呕on膮 Gra偶yn膮 na co艣, co mia艂o by膰 spotkaniem? rekolekcjami? w ko艣ciele w Jadowie... By艂o wielkie nic, z jak膮艣 bruszur膮 na kredowym papierze, za czyje艣 (niczyje, lekko wydawane) pieni膮dze. Potem jaki艣 oddzia艂/y Rycerzy Kolumba w diecezji, plus Rzecznik nie-rzecznik diecezji (kurii)... jaka艣 dziwna akcja "szko艂y przyjazne rodzinie"... Kto艣 co艣 wie wiecej? Np. z jakich 藕r贸de艂 i funduszy to wszystko... no i czego nie wiemy jeszcze? Mo偶e trzeba az Komisji Sejmowej??" (tutaj).
Inny - raczej z艂owrogi sygna艂! Kiedy rozes艂a艂em do 50 os贸b alarmujacy list w sprawie wyst膮pienia abp Jedraszewskiego na Jasnej G贸rze, dosta艂em odpowied藕 od dw贸ch. Chcia艂em dialogu o naszych sprawach, na kt贸re patrz臋 inaczej ni偶 abp. z Krakowa. Reszta czcigodnych adresat贸w? Ich my艣lenie spowija mrok 偶ycia we wsp贸艂czesnym Ko艣ciele, we wsp贸艂czesnej Ojczy藕nie, Polsce ustroju PiS-KEP-u. W艣r贸d adresat贸w s膮 hierachowie, przedstawiciele medi贸w katolickich, 艣wiata nauki i kultury.
***
pok贸j kultury i natury w duszy
zielony spok贸j w Ogrodzie pod wiecz贸r
przemawia do mnie pokojem wiecznosci
jak kiedy艣 las w Legionowie
sosny piaski Mazowsza nad Bugiem
jak do papie偶a potok
i malowid艂a Kaplicy Syksty艅skiej
arcydzie艂a sa w kulturze naturze i w nas
(czwartek, 30 lipca 2020, g. 19.45)
Kiedy Jaros艂aw Kaczy艅ski g艂osi swoje nauki na zjazdach partyjnych, albo w wywiadach dla swoich medi贸w, a arcybiskup J臋draszewski podobne nauki g艂osi z Jasnej G贸ry - to dzieli mnie z nimi nie tylko wizja 艣wiata, cz艂owieka i Boga w teorii, ale w艂a艣nie do艣wiadczona i przemy艣lana w艂asna droga-prawda-偶ycie, kt贸re inaczej mi od nich rozumienie cz艂owieka, 艣wiata i Boga da艂y. Ja chce z nimi o tym rozmawia膰, w wielkim publicznym dialogu Polek i Polak贸w, a oni... bro艅 Bo偶e. Oni sa tylko rz膮dz膮cy i nauczaj膮cy, ale bro艅 Bo偶e dialogiczni. Nie tylko oni - partie opozycyjne sk膮din膮d podobnie, ale z racji innych za艂o偶e艅 i zdobytej prawdy. Nie powiem jednak "nieszcz臋sny ja cz艂owiek", ale przeciwnie, Bogu niech b臋d膮 dzi臋ki.
Wa偶n膮 rol臋 脿 rebours w ich postawie przemilczania maj膮 dla mnie takie publiczne fakty, jak pobyt w Taize po wyborze papie偶a i jego pielgrzymce do Polski, Solidarno艣膰 3 Maja 1981 w Strachowce, przem贸wienie Papie偶a do 艣wiata kultury w UNESCO 1980, katechetyczne zwyci臋stwo stanu wojennego w Legionowie, spotkanie ekumeniczne w Kodniu 1983 (i to co si臋 wtedy wydarzy艂o), przem贸wienie Papie偶a do 艣wiata kultury w Polsce 1987, do norwidolog贸w w 2001, do fenomenolog贸w 2003... jakby do mnie kierowane bezpo艣rednio, skoro mieszkam na Ziemi Norwida, Cudu nad Wis艂膮, Rzeczpospolitej Norwidowksiej, w艂膮艅cuchu polsko-rodzinnych dziej贸w "Sanktuarium Matki Bozej Annopolskiej, wolnosci religijnej, wiary i rozumu", w istocie.
...
Mam nieodparte przekonanie, 偶e 偶yj臋 i dzia艂am jeszcze tylko dla wype艂nienia si臋 we mnie i ze mn膮 moich-polsko-rodzinnych dziej贸w, a wraz z nimi mojej i nie mojej teologii na fenomanologii. Si艂a tego, co by艂o, jest wi臋ksza ni偶 tego, co b臋dzie, przynajmniej w tej mojej historii i narracji. Mniej eschatologicznie, bardziej fenomenologicznie w艂a艣nie. Do mnie tylko to drugie nale偶y, pierwsze jest spoza mnie.
Sprawy materialne - w naszym rodzinnym przypadku to remont domu (jest pilnie potrzebny), w przypadku spraw publicznych to stan urz膮dzenia pa艅stwa - mniej mnie dotycz膮, ni偶 wype艂nienie-dope艂nienie narracji o sprawach, ktore mnie zosta艂y dane. Remont mo偶e wykonac ka偶dy, je艣li ma mo偶liwo艣ci, 艣wiadomo艣ci narodowej, to偶samosci konstytucyjnej, Polski (i Koscio艂a tak偶e w niej) branych t臋cz膮 zachwytu od Zenitu Wszechdoskona艂osci Dziej贸w nie (do)tknie nikt, komu nie b臋dzie to prawie cudem dane. Nie b臋d臋 ju偶 m艂odym inwestorem, ale jeszcze jestem starym widz膮cym. To, co materialne mo偶na jako艣 odtworzy膰. Tego co duchowe, raczej nie.
呕ycie, tu i teraz (hic et nunc), podsun臋艂o mi pod nos tekst sprzed 4 lat. Dziennikarz TVP (kt贸rej to tele-partio-wizji nie ogladam) da艂 na swoim koncie Fb taki post:
- "Dok艂adnie 4 lata temu o tej porze... trwa艂o czuwanie z Papie偶em Franciszkiem. Ponad 2 miliony M艂odych na 偶ywo, kilkaset milion贸w przed tv na ca艂ym 艣wiecie, a wszystko dzi臋ki Bogu i dla Boga馃挭馃徏馃挭馃徏馃挭馃徏
Ludzie cz臋sto pytaj膮: Jak?
Ona TVN - on TVP.
Ano, w trzech j臋zykach mniej wi臋cej tak馃槈
https://www.youtube.com/watch…
Warto do tego przes艂ania wraca膰, nie tylko od 艣wi臋ta i nie dajmy si臋 zwariowa膰.
"艁膮czy nas o wiele wi臋cej, ni偶 dzieli".
Mo偶na pyta膰, dlaczego dzisiaj, na tym etapie pisania tego posta, (kt贸ry raczej mn膮 pisze od 2 dni, ni偶 ja jego)?
Wpisa艂em pobo偶nemu-my艣l膮cemu dziennikarzowi komentarz - "W Strach贸wce, w Rzeczpospolitej Norwidowskiej te偶 by艂y 艢DM/WYD 2016! Te偶 "wykona艂o si臋" co艣 niebywa艂ego i wbrew temu 艣wiatu! 馃嚨馃嚤 馃嚙馃嚜 馃嚜馃嚭 馃嚮馃嚘 馃嚭馃嚦 ".
Dam - nieoczekiwanie, w 偶aden spos贸b niezaplanowany - d艂u偶szy cytat sprzed 4 lat, 艂膮cznie z wierszem, kt贸ry opisuje, sygnalizuje wielki (straszny) problem 偶ycia w Polsce pod w艂adz膮 obecnego systemu my艣lowego, kt贸ry nazywam PiS-KEP-ustrojem. BO NIE MAMY PASTERZY! Pasterze nie przemilczaj膮 bli藕nich!
"Opatrzno艣膰 wyznacza nam czas, miejsce, zadania-powo艂ania. Poszed艂em na zew Ojczyzny w 1980, w obronie godno艣ci, o wolno艣膰 my艣lenia, m贸wienia, wiary i rozumu… Dzisiaj te偶 nie milcz臋. B臋d臋 broni艂 tych samych warto艣ci. Po gr贸b...
Ksi臋偶a panicznie si臋 boj膮 biskup贸w. Boj膮 si臋 my艣le膰, m贸wi膰, sta膰 po stronie owiec. To samo samorz膮dowcy , oddadz膮 godno艣膰 mieszka艅c贸w i wolno艣膰 decydowania o sobie, w imi臋 dobrego visage’u i uk艂adu z biskupem. Zreszt膮, nie zap臋dzaj膮 si臋 na g艂臋bokie wody rozumienia samorz膮dno艣ci, wolno艣ci, godno艣ci osoby i swoich obowi膮zk贸w na tym polu (Praw Cz艂owieka i Obywatela). S膮 ulegli wobec w艂adz i elektorat贸w.
Przepa艣膰 miedzy nami wre i oceani. Nie chcemy takich „ludzi ko艣cio艂a” przez bardzo ma艂e „k”, kt贸rzy nie rozumiej膮 swoich owiec ani „tych wypadk贸w, kt贸re ukszta艂towa艂y Ojczyzn臋 i nasze losy. Oni tego nie wiedz膮? Nie rozumiej膮? Byli za m艂odzi, albo poza granicami kraju, albo... Ch臋tnie im opowiem, nausznie, skoro nie mieli do dzisiaj czasu i ochoty przeczyta膰 „Ziarna Solidarno艣ci” i „艢wiadectwa polskiego katechety 1982-2012". Je艣li biskup zaprosi, natychmiast przyjad臋. Ja si臋 nie ukrywam. Historia jest nauczycielk膮 偶ycia. Bez pami臋ci i to偶samo艣ci nie ma wsp贸lnoty. Rok 1989 da艂 pocz膮tek nowemu 艣wiatu, o tym napisa艂 艣wi臋ty Jan Pawe艂 II w encyklice Centesimus Annus! – 偶eby ka偶dy ksi膮dz i biskup mieli wyk艂ad encyklikalny mojego/naszego ducha czasu i miejsca. W Ko艣ciele Powszechnym, na wieki wiek贸w. Amen.
FILM I TEOLOGIA 艢DM
/o Bogu w szkole RzN napisa艂em/
by艂 pomys艂 jak wiecie
konkurs og艂oszony
na film o nas o Strach贸wce
na przyjazd Belg贸w 艢DM 2016
jak mo偶e ju偶 te偶 wiecie
pomys艂 zosta艂 zmieniony
film inaczej powstanie
otwieraj膮c si臋 na co艣 wi臋cej
a najwi臋kszym wyzwaniem
jest napisanie teologii 艢DM 2016
u nas w Strach贸wce nie w og贸le
jak B贸g zamierzy艂 i realizuje
pro艣cie a b臋dzie wam dane
szukajcie a znajdziecie
ko艂aczcie a otworz膮 wam
ka偶dy bowiem kto prosi otrzymuje
szukaj膮cy znajduje ko艂acz膮cemu otworz膮
takie wielkie cele w 偶yciu wierz膮cych
i niewierz膮cych ale im trudniej
zobaczy膰 zrozumie膰 a c贸偶 opisa膰
jednak Symeony widz膮 i opisuj膮
wystarczy zebra膰 wszystkie dane
zrobi膰 bia艂膮 ksi臋g臋 sobie i 艣wiatu
co jak si臋 dzia艂o przez lata i czemu
a ty Betlejem i Strach贸wko nie jeste艣
ziemio Judy i Mazowsza (Norwidowskiego)
nie jeste艣 zgo艂a najlichsze
spo艣r贸d g艂贸wnych miast Judy i...
albowiem z ciebie wyjdzie w艂adca
kt贸ry b臋dzie pasterzem ludu mego
kto si臋gnie najg艂臋biej (ducha czasu)
kto najwi臋cej zrozumie i wyja艣ni
staj膮c si臋 ziemi膮 objawienia
taki konkurs og艂o艣my (duch miejsca)
(sb. 2 lip. 2016, g. 20.28)" (post na blogu "Osobny 艣wiat" pt. "艢DM 2016, Strach贸wka i Solidarno艣膰")
***
uciekam od powsta艅c贸w
/aby艣cie byli jedno kto jeszcze rozumie/
wybaczcie powsta艅cy 1944
uciekam z uroczysto艣ci w mediach
do czego艣 bli偶szego w 偶yciu
nie jestem m艂odzie艅cem
a 艣wiat ca艂y czas si臋 dzieje
zn贸w na Warszaw臋 si臋 zamachn臋li
chc膮 roz艂膮czy膰 z Mazowszem
stolic臋 przenie艣膰 do Radomia
a wy milczycie zas艂uchani w histori臋
kadz膮 wam politycy jedni przez drugich
nikt ju偶 nie pami臋ta o Solidarnosci
zrobia z tego inn膮 oddzieln膮 narracj臋
a ja wierz臋 i rozumiem inaczej
偶e ta sama prawda im i nam przy艣wieca艂a
aby艣my byli jedno z prawd膮
kt贸ra by艂a jest i prowadzi
i ja jej duchowi prowadzi膰 si臋 da艂em
(czwartek, 30 lipca 2020, g. 12.14)
***
rozszerzenie dialogu
- poezja dziadka -
dot膮d my艣la艂em inaczej
o dialogu ludzi
w艂a艣nie tylko doros艂ych
jako partner贸w
dzi艣 rozszerzam miedzypokoleniowo
ju偶 tak偶e na ewangeliczne dzieci
ba a偶 po niemowl臋ta i noworodk贸w
tak mi fenomenologia podpowiedzia艂a
ta filozofia jest fascynujac膮 przygod膮
jest fascynujacym przedsi臋wzi臋ciem
mo偶na na niej budowa膰 teologi臋
o ludzkim szcz臋艣ciu w imi臋 Bo偶e
dziadkowie mog膮 jej doj艣膰 偶yciem
babcie te偶 oczywista
teoretykom chyba nie pozwoli
mog膮 przyj膮膰 co prawda ich narracj臋
wnuczki i wnuki maj膮 sw贸j j臋zyk
spos贸b komunikowania
nam opiekunom swojej reczywisto艣ci
i w zasadzie mo偶emy si臋 rozumie膰
co sobie przekazujemy
doro艣li wiedz膮 dzi臋ki kulturze
dla maluch贸w wa偶ne 偶e s膮 bezpieczni
i 偶e zaspokojone maj膮 swoje potrzeby
wyczyta艂em dopiero niedawno
偶e mamy potrzeb臋 bycia wys艂uchanym
ba a偶 po bycie zrozumianym
i to chyba jest stan ponadpokoleniowy
bycie z wnuczkami i wnukami
ujawnia objawia co艣 wi臋cej
wi臋zi byt贸w osobowych
po kres lub kraw臋d藕 bytno艣ci
Heidegger by m贸wi艂 o prze艣wicie bycia
nie wiem czy mia艂 wnuczki i wnuk贸w
albo Jean-Luc Marion od filozofii daru
wyja艣ni艂 偶e jeste艣my dani i zadani sobie
w tym jest sens i Logos by膰 mo偶e
te z najwi臋kszych jedynych
rozumienia siebie ca艂osci rzeczywistosci
by艣my byli jedno a偶 po zbawienie
w tym dialogu s膮 pytania odwieczne
kim jeste艣 ju偶 i kim b臋dziesz
zale偶y od gen贸w wychowania kultury
ju偶 dzisiaj i z ka偶dym dniem wi臋cej
(艣roda, 29 lipca 2020, g. 13.44)
***
filozofia por贸wnawcza
/wed艂ug mnie prawda si臋 dzieje i to osobowo/
mo偶e jest ju偶 taka mo偶e nie
nawet nie wiem czy mo偶e
ale chce por贸wna膰 filozofie
rozumiejac 偶e to co innego
fenomenologii bez nas by膰 nie mo偶e
czyli jest bardzo ludzka
a metafizyka mniej
bo udaje 偶e mo偶e by膰 bez nas
oczywi艣cie filozofii jest wiele
bo i analityczna i parennis itd
s膮 mniejsze wi臋ksze i ich historie
mnie wystarczy droga-prawda-偶ycie
偶ycie wpierw do mnie dociera
jakie jest w 艣wiecie jakim jest
teorie p贸藕niej i o tyle ile
mog膮 by膰 s艂u偶ebnie pomocne
prawda kt贸r膮 mo偶na kontemplowa膰
poznaj膮c na dw贸ch skrzyd艂ach
mnie wsp贸艂stwarza mog臋 bardziej by膰
jak ka偶y byt osobowy niedoskona艂y
doskona艂o艣膰 jest mn膮 potencjalnie
sprzed doskona艂o艣ci nic nie wy艂膮czone
nazywamy to istot膮 rzeczy (w og贸le)
ale jej nie znajdziemy wykluczajac
na tym chwilowo zako艅cz臋
a je艣li co艣 jeszcze b臋dzie mi dane
z zewn膮trz b膮d藕 od wewn膮trz
niechybnie wtedy dopisz臋
(艣r. 29 lip. 2020, g. 11.59) TU- Niezjednoczeni...PL
Strachowka, rok 1994
Annopol, rok 1995
Annopol, 1995
PS.
Prezydent Andrzej DUDA m贸wi takie rzeczy, 偶e... rozum si臋 burzy (pami臋膰, to偶samo艣膰, wiara, rozum, prawda - tej jego, nie da si臋 w 偶aden spos贸b kontemplowa膰, jest z innej sfery mentalnosci homo sapiens w kulturze wsp贸艂czesnej?)
Po spotkaniu z Rafa艂em Trzaskowkim powiedzia艂 co艣 takiego, poni偶ej. Gdyby by艂 nowicjuszem, albo po raz pierwszy tak... bekn膮艂? Ale on podone wyczyny s艂owotokowe ma od 5 lat!!! Trzeba ostrzega膰!
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz