Jak my si臋 ma艂o - o Bo偶e - znamy jako ludzie. Bardzo powierzchownie. Domy艣lamy si臋 naszych pogl膮d贸w na 偶ycie, 艣wiat, ko艣ci贸艂, a nawet szko艂臋, w kt贸rej pracujemy. Domy艣la膰 si臋, a pozna膰 przez wyra偶enie ich expressis verbis - to r贸偶ne sprawy i r贸偶ny poziom realizmu.
Bo nie rozmawiamy. Bo nie ma okazji do takich rozm贸w. Chocia偶 stosunkowo du偶o czasu sp臋dzamy na posiedzenaich RP, to jednak przewa偶aj膮 sprawy formalne. 呕yciowych - prawie brak. A 偶e, 偶yj膮c w warunkach wiejskich i nie maj膮c powod贸w do szastania pieni臋dzmi, jeste艣my praktycznie wykluczeni z wy偶szej kultury - to mam prawo s膮dzi膰, 偶e jest to element diagnostyczny o szerszym, ni偶 wsp贸lnota lokalna, zasi臋gu. To tak偶e element realizmu 偶yciowego w warunkach transformacji ustrojowej w Polsce.
Dzisiaj mam dwa elementy do naszej lokalnej uk艂adanki:
1) Listy z Ameryki -
- "My confirmation saint is... God bless you"
- "When do you receive confirmation?"
- "Are you preparing for confirmation? I am."
2) Katechezy 5 grudnia -
Kl.2
Opowiadam dzieciom sw贸j wierszyk "o deszczu 5 grudnia o 5 rano". Jest na stronie obok. Oni te偶 pisz膮 wiersze, przynajmniej niekt贸rzy si臋 przyznali. Taka dzisiaj jest pogoda. A - jak powszechnie wiadomo - pogoda wp艂ywa na nastroje i humory.
a) - radosne 艣piewanie adwentowe, na 偶ywo i z komputera. Jestem dJ (tak si臋 podpisuj臋 w listach do dzieci - dad Joe). Czekajmy tak samo na BN jak na I Komuni臋 艢wi臋ta. I na odwr贸t.
b) - zanim rozdam rysunki, maj膮 odpowiedzie膰 na pytanie – kto szed艂 (idzie) po pustyni, by艂o (jest) mu bardzo ci臋偶ko – nie maj膮 co je艣膰, nie maj膮 co pi膰, ci膮gle narzekaj膮, a nawet krzycz膮 i buntuj膮 si臋, robi膮 awantury - kto to mo偶e by膰? I czy Jezus mo偶e im co艣 da膰? Czy ma co艣 dla nich i dla nas? Dla ka偶dego, na zawsze?
Trzeba umie膰 opowiada膰 t臋 histori臋. To jest jedna historia od Stworzenia 艢wiata, z etapami w niewoli, na pustyni, z Moj偶eszem (i innymi Wielkimi Patriarchami), z prorokami, narodzinami Jezusa, cudami, ukrzy偶owaniem i Zmartwychstaniem... a偶 po Eucharysti臋 i I Komuni臋 艢wi臋t膮.
Kl.4
Modlitwa z natchnieniem muzycznym - Archanio艂 Bo偶y Gabryjel. Czy potrzebne s膮 natchnienia i pomoce do modlitwy?
Temat – "Historia czasu z Jezusem"
We wprowadzeniu m贸wi臋 o dw贸ch ludziach, jeden jest specjalist膮 od materii, drugi – ducha. W pewnej chwili swoich 偶yciorys贸w wyst膮pi艂o u nich du偶e podobie艅stwo fizyczne - obaj musieli korzysta膰 z w贸zk贸w inwalidzkich i nie mogli wym贸wi膰 nawet s艂owa. To Jan Pawe艂 II i Stephen Hawking. St膮d ten pomys艂 na histori臋 czasu (z Jezusem). Co jest do艣膰 "podchwytliwe", ale uczniowie szukaj膮 jakich艣 punkt贸w wyr贸偶nionych w tej historii, a zw艂aszcza jakich艣 jej pocz膮tk贸w. Oto ich propozycje, numeracja (ranking) przysz艂a post factum.
2) Betlejem (ur) – Zwiastowanie – TAK (Maryi)=Pocz臋cie Jezusa. "Anio艂 Pa艅ski Zwiastowa艂 Pannie Maryi i pocz臋艂a z Ducha 艢wi臋tego)
3) Chrzest (Jezusa - To jest Syn m贸j umi艂owany, Jego s艂uchajcie) by艂 tylko pocz膮tkiem Jego dzia艂alno艣ci publicznej, owszem, w 偶yciu chrze艣cijanina jest pocz膮tkiem 偶ycia z Jezusem.
1) Powstanie 艢wiata - tak to jest w艂a艣ciwy pocz膮tek. A ko艅cem b臋dzie "powt贸rne przyj艣cie na ko艅cu czas贸w."
Jak to jest z czasem Jezusa? - pytaj膮 nie tylko uczniowie 4-tej klasy. Ano, Jezus jest tajemnic膮, kt贸ra ma i nie ma pocz膮tku, ani ko艅ca - ale 艣wiat ma. "Trudna jest ta mowa."
Kl.3
Powtarzamy histori臋 Zwiastowania, Wcielenia - Anio艂 Pa艅ski... Za nic nie mog膮 ods艂ucha膰 imienia Achanio艂a Genera艂a, cho膰 puszczam nagranie wiele razy - Archanio艂 Bo偶y...
TU WKROCZY艁A NOWA ERA W 呕YCIE SZKO艁Y I STRACH脫WKI.
PRZYSZED艁 LISTONOSZ I PRZYNI脫S艁 PRZESY艁K臉 Z USA.
TO SI臉 NIE DA WYRAZI膯 INACZEJ JAK ZDJ臉CIAMI, FILMIKAMI
I RELACJAMI DZIECI I ICH NAUCZYCIELA - SEBASTIANA
(A MO呕E JESZCZE KTO艢 ZECHCE SI臉 PODZIELI膯 SWOIMI ODCZUCIAMI?)
CZEKA STRACH脫WKA I LINCOLN, Ne, USA
Kl.1
Dobrze, 偶e solenizantka Basia mog艂a z nimi posiedzie膰, pr贸bowali-recytowali wiersze. Mog艂em porobi膰 zdj臋cia i filmiki z oczekiwanego odkrycia kart - list贸w z Lincoln.
Ale nie do ko艅ca, bo moje emocje te偶 mnie przeros艂y. Musia艂em posiedzie膰 w ciszy. Tak te偶 odpisa艂em Lisie Kerrigan. Byli艣my, jeste艣my in touch z coraz wi臋ksz膮 grup膮 mieszka艅c贸w i rodzin z Lincoln. Oni te偶 prze偶ywaj膮. Mo偶emy by膰 艣wiadkami tego - i sobie nawzajem - na Facebooku. Postaram si臋 wi臋cej s艂ucha膰 i obserwowa膰, ni偶 ingerowa膰. To nie jest jaki艣 projekt. Zwyk艂y projekt o艣wiatowy. Nie! On wyr贸s艂 z mi艂o艣ci intelektualnej do cz艂owieka, 艣wiata i Boga. Ten go pojmie, kto nie ma uprzedze艅 wyniesionych z dawnego ustroju. 呕ycie cz艂owieka wierz膮cego (tak偶e, gdy jest nauczycielem), nie jest pokawa艂kowane na 偶ycie osobiste (w tym religijne), dom, rodzin臋, parafi臋, prac臋, w szczeg贸lno艣ci prac臋 w szkole. 呕YCIE CZ艁OWIEKA JEST JEDNO艢CI膭 I NIE MA W TYM 呕ADNEJ SPRZECZNO艢CI Z OBOWI膭ZUJ膭CYM PRAWEM (W TYM Z KONSTYTUCJ膭). Trzeba tylko mie膰 szerokie rozumienie kultury i wolno艣ci. Takie podstawy ca艂emu wsp贸艂czesnemu 艣wiatu da艂 Sob贸r Watyka艅ski II, b臋d膮cy niestety w wielkiej u nas ignorancji.
Kl.6
Tu te偶 z pomoc膮 przyszed艂 mi los, czytaj Opatrzno艣膰. Klasa ma szkolenie z zakresu radzenia sobie ze stresem, z czym ja mam problemy.
Przysz艂y listy Z USA, od m艂odych chrze艣cijan. Historia tej korespondencji, to historia mi艂o艣ci wyznanej publicznie.Mi艂o艣ci do Boga, do Jana Paw艂a II, do Eucharystii, do Kultury przez du偶e „K”. Czy istnieje mi艂o艣膰 nie wyznana? Nie znam si臋 na tym. Ale taka rozwija膰 si臋 „chyba na pewno” nie mo偶e. Pozostaje tajemnic膮 skryt膮 w czyim艣 sercu, albo tylko wyobra藕ni. Dzisiaj mamy cudowne mo偶liwo艣ci wyznania mi艂o艣ci do cz艂owieka, 艣wiata, Ko艣cio艂a w Internecie. Publicznie, wobec ca艂ego 艣wiata. Dawanie 艣wiadectwa nie musi by膰 lekk膮 rozrywk膮. Dla chrze艣cijanina za艣 jest powinno艣ci膮.
Wszystkim, kt贸rzy tu zajrz膮
niech wiadomym b臋dzie
偶e Chrystus jej sercem tej szko艂y.
Niewidzialnym
lecz zawsze Obecnym
Nauczycielem
wzorem jej praw
i natchnieniem uczni贸w.
Takie jest motto szko艂y 艣w. Teresy w Lincoln, wypisane na tle kielicha z hosti膮.
Potem wymieni艂em kr贸tkie u艣ciski na Fb z Nebrask膮, jej Huskersami, do艂膮czy艂em zdj臋cie i... wymi臋k艂em. Wypali艂em si臋.
A i pod艂a trutka na mnie le偶a艂a na Gra偶yny stoliku. I na ni膮, g艂贸wnie na ni膮, ale przecie偶 truciciele maj膮 nas w r贸wnym powa偶aniu. Z najwy偶szych rejon贸w. Tfuj, na psa urok :)
Kl.5
Musia艂em poprosi膰 o zast臋pstwo kole偶e艅skie tej, kt贸ra si臋 obija, wed艂ug Najwy偶szego Autorytetu ("kt贸rej 艣rub臋 trzeba przykr臋ci膰"). Mo偶e to by膰 tylko g艂upie (pochopne) u偶ycie j臋zyka. Mo偶e by膰 gorsza sprawa. Wszyscy wiemy, jak ludziom szybko si臋 przeraca w g艂owach. Albo tylko kr臋ci i wiruje. Ale poniewa偶 jestem cz艂owiekiem wierz膮cym, wierz臋 niez艂omnie, 偶e prawie wszyscy b臋dziemy sobie mogli m贸wi膰 prawd臋 w oczy. Ka偶dy zgodnie z w艂asnym rozpoznaniem, uczciwo艣ci膮 i temperamentem. Dla dobra wsp贸lnoty lokalnej, kt贸rej mamy s艂u偶y膰. I ja, i ty, i on, i my, i wy, i oni.
PS.
"艢wi臋ta Bo偶ego Narodzenia stresuj膮 Polak贸w. Na Filipinach ciesz膮 si臋 nimi prawie wszyscy – a偶 97%. W Rosji podobnie – 96%, w Niemczech – 95%. We Francji nieco mniej – 85%. W USA – 82%. Na tym tle wynik w Polsce wygl膮da niepokoj膮co – tylko 67%"(Globalny sonda偶 miesi臋cznika Reader’s Digest).
No to nie mo偶e dziwi膰 10% Palikota w Sejmie RP.
No to b臋bni臋 na alarm. Jestem nieuleczalnym patriot膮 i katolikiem.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz