niedziela, 4 grudnia 2011

Teoria wszystkiego

Taka teoria jest marzeniem fizyk贸w. Pewnie wcze艣niej, czy p贸藕niej znajd膮 cz膮stk臋 Higgsa lub innego Petera Ware. B臋dzie to kwant pola skalarnego lub czego艣 innego, mo偶e bardziej matematycznego ni偶 fizykalnego. A mo偶e bardziej duchowego ni偶 materialnego?

Cho膰 'teoria wszystkiego' 艂adnie brzmi, b臋dzie to tylko teoria czego艣. Mo偶e ogarnie swoim zakresem 99.99% Wszech艣wiata, ale nie Cz艂owieka. Wiara i rozum mi to m贸wi膮. Teoria wszystkiego budowana jest na w臋偶szej platformie poznawczej, tylko na rozumie. Teoria, kt贸ra chcia艂aby obj膮膰 wszystko, musi uwzgl臋dni膰 tak偶e olbrzymi zakres do艣wiadczenia (艣wiata, 偶ycia) wewn臋trznego. A ten jest niesko艅czony nie mniej (bardziej) od rozszerzaj膮cego si臋 Kosmosu. Chyba bardziej, bo matematyka i fizyka nie znaj膮 niesko艅czono艣ci czasowej, zwanej Wieczno艣ci膮. Wraz z teori膮 Wielkiego Wybuchu przysz艂o ograniczenie czasowe i historia czasu. A co z wszechmoc膮 i wszech-obecno艣cia?

Tak wielkie wyzwania spekulatywne przysz艂y mi do g艂owy pod wp艂ywem niedzielnego po-ranka (raczej po, jest po godz.9.00). Jedziemy na msz臋 艣wi臋t膮, wynalazek i propozycj臋 Jezusa z Nazaretu, sprzed 2 tys. lat. Jest ona na pewno b艂ogos艂awie艅stwem pierwszego dnia tygodnia dla cz艂owieka rozumnie wierz膮cego. Od rana zderza nas z wielk膮 perspektyw膮 偶yciow膮 i poznawcz膮. Byle wyj艣cia lub wyjazdu nie potraktowa膰 nazbyt rutynowo. Nas chroni od tego ci臋偶ar, kt贸ry z wyjazdem si臋 wi膮偶e. To znaczy z msz膮 sam膮. Tzw. szkoln膮! Ci臋偶ar przeciwstawienia si臋 wielu sceptykom i wprost niech臋tnym. W realiach naszego gminno-szkolno-parafialnego 偶ycia jest spora grupa, kt贸ra wszystko chce rozgrywa膰 polityczne, tak偶e liturgie mszalne. W takich okoliczno艣ciach ka偶de samodzielne, 艣wiadome i w pe艂ni odpowiedzialne dzia艂anie (i s艂owo) musi wa偶y膰.

I nagle przed wyjazdem dostaj臋 si艂臋 wewn臋trzn膮. Jest ni膮 samo S艂owo, kt贸re jest podstaw膮 u艂o偶onej przeze mnie modlitwy powszechnej i komentarza. S艂owo w s艂owo. Sens w sens. Nie ma przecie偶 w nim nic politycznego, partykularnego z podszytymi intencjami. Jest tylko S艂owo Bo偶e i moja najg艂臋bsza osobista i ko艣cielna wiara rozumna. Jest tylko to, co "odwiecznie" Objawione, a przynajmniej od paru tysi臋cy lat. Jedziemy dla takiego Boga. Do takiego Boga. Z takim Bogiem. Nie znam innego. Trzeba nauczy膰 si臋 kierowania realizmem tak偶e w 偶yciu religijnym. Nie rozbija膰 swojego 偶ycia na dziedziny, pola, paragrafy...
B贸g jest moj膮 si艂膮, Jego S艂owo - c贸偶 mo偶e mi uczyni膰 (nie偶yczliwy) cz艂owiek?

Pod ko艣cio艂em dosta艂em lekcj臋 艣piewania psalmu od mistrza Adama, organisty, kt贸ry czeka mi臋dzy mszami w samochodzie pod ko艣cio艂em. Pewniejszym krokiem wkroczy艂em w progi 艣wi膮tyni. Si臋gn膮艂em jeszcze do kieszeni, przeczyta艂em wezwania modlitewne i komentarz, kt贸re tak mnie podnios艂y na duchu w domu, przed wyjazdem. "On za艣 chrzci膰 was b臋dzie Duchem 艢wi臋tym... nasza ziemia wyda sw贸j plon... chwa艂a zamieszka w naszej ziemi" - dzia艂aj膮 i teraz, daj膮 powera. A偶 si臋 odwa偶y艂em podej艣膰 do pulpitu sprawdzi膰 uk艂ad wers贸w w psalmie.
Sypn臋艂o my艣lami, notatkami. 呕e je艣li nie zaczniemy powszechnie my艣le膰, rozmawia膰, pisa膰 o swoich(!) mszach 艣wi臋tych to... - niech ka偶dy wierny KK sam dopisze zako艅czenie tego zdana.
Rozmawia膰 tak偶e w domach, rodzinach. Rodzice niech spytaj膮 dzieci, przyjaciele przyjaci贸艂 (trzeba mie膰 zaufanie i odwag臋). W Aleksandrii w IV wieku prowadzili spory na targu na temat pochodzenia Ducha 艢wi臋tego!
Je艣li si臋 rozdyskutujemy w Strach贸wce (RzN) na temat eucharystii (albo mszy szkolnej niedzielnej) nie b臋dziemy pierwsi, co chroni nas od grzechu pychy :-)

Ewangelia, Sob贸r, Jan Pawe艂 II i tzw. "ko艣ci贸艂" g艂osi i naucza - "m贸wcie, dawajcie 艣wiadectwo, usprawiedliwiajcie swoj膮 wiar臋". PRL m贸wi艂o - "wiara jest spraw膮 prywatn膮, nie m贸wcie". WED艁UG CZYJEGO NAUCZANIA DZISIAJ POST臉PUJEMY?

Jak to dobrze przyjecha膰 wcze艣niej do ko艣cio艂a. Mia艂em 10 minutow膮 rozgrzewk臋 przed msz膮. 10 minut wi臋cej na obserwacj臋 ziemi i nieba, tego, co na zewn膮trz i tego, co w tobie. Trudno chyba o lepsze miejsce i czas na wewn臋trzny dialog w nas mi臋dzy ziemskim i Bo偶ym wymiarem. Jestem jednak (niestety) pewny, 偶e obserwacja fakt贸w wewn臋trznych jest bardzo niewykszta艂cona w nas. Nie wiem, jak jest gdzie indziej, w innych rejonach i kulturach 艣wiata.
Nie mo偶na inaczej dotrze膰 do prawdy, jak tylko z艂o偶y膰 (przy艂o偶y膰) fakty do intelektu. To co zewn臋trzne - do tego, co wewn臋trzne. 呕eby otrzyma膰 w rezultacie ich adequatio.
Tak si臋 dzieje 艣wiat. Tak偶e w nas. Bez nas nasz(!) 艣wiat si臋 nie dzieje. Dlatego takie wa偶ne jest 偶eby艣my jednak M脫WILI, dawali 艣wiadectwo temu, co jest nam dane wewn臋trznie. Daj CA艁膭 PRAWD臉 - CA艁膭 SWOJ膭 MI艁O艢膯 INTELEKTUALN膭. Czy nie uwa偶acie, 偶e w 艣wietle tej teorii odzieramy si臋 (艂agodniej m贸wi膮c pozbawiamy) cz臋艣ci mi艂o艣ci. A mo偶e nawet z du偶ej litery - CZ臉艢CI MI艁O艢CI?

Ksi膮dz proboszcz przybli偶y艂 w kazaniu wielk膮 posta膰 Jana Chrzciciela. Pomy艣la艂em, 偶e nasz Annopol to taki m贸j Qumran. I 偶e m贸j 偶yciorys zmierza do kulminacji... eucharystycznej, w czym zosta艂a nam - wszystkim po Janie Chrzcicielu - podarowana przewaga egzystencjalna. On tego szcz臋艣cia nie mia艂.
Druga pr贸ba o偶ywienia eucharystycznego mo偶e by膰 ostatni膮 (dla mnie), za to skuteczn膮. Pomy艣la艂em na mszy, 偶e tak mog臋 spojrze膰 i zrozumie膰 swoje 偶ycie we wsp贸lnocie narodowej i ko艣cielnej zarazem. Najpierw dzieci艅stwo i m艂odo艣膰 w przy-i-ko艣cielnej wsp贸lnocie RR (przy kardynale S.Wyszy艅skim). Potem studia politechniczno-filozoficzne dla rozmontowywania starego ustroju :) Potem by艂o Taize i eksplozja Solidarno艣ci. Stan wojenny wymusi艂 zmian臋 i zrobi艂 mnie katechet膮. Rodzina i samorz膮dowa Polska zakorzeni艂y mnie na wieczno艣膰 w Annopolu, w gminie Strach贸wka. Msze szkolne, wcielaj膮ce nauk臋 Soboru Watyka艅skiego II, Jana Paw艂a II i dzisiejszego Episkopatu Polski mog膮 zaowocowa膰 pe艂ni膮 dojrza艂o艣ci naszej wsp贸lnoty lokalnej, jako "wsp贸lnoty eucharystycznej, czyli wsp贸lnot膮 zdoln膮 do sprawowania [zbiorowego] Eucharystii". Czyli wsp贸lnot膮 dzia艂aj膮c膮 REALNIE na najwy偶szym poziomie REALIZMU.
Pomoc膮 w zrozumieniu - i jak wierz臋 - w realizacji tego stylu 偶ycia (osobowego i wsp贸lnotowego) jest szko艂a, parafia, a mo偶e i diecezja w Lincoln, Ne, USA. Po tym 偶e艣my si臋 rozpoznali z Lucy, 偶e chcemy si臋 przyznawa膰 wobec 艣wiata do kultu eucharystycznego i intensywnego odczytywania znak贸w czasu (kulturowych, nb. N.Chomsky). W ich diecezji, mil臋 od domu Langdon贸w w Christ The King Church eksponowana jest publicznie kopia encykliki b艂.JPII z 2003 roku "Ecclesia de Eucharistia" z w艂asnor臋cznym podpisem schorowanego Papie偶a.

Znalaz艂em kolejne znaki - blog z Irlandii, a w nim - "Because even when it is celebrated on the humble altar of a country church, the Eucharist is always in some way celebrated on the altar of the world. It unites heaven and earth. It embraces and permeates all creation". Fragment ukochanej przez Lucy z USA i Ann z Irlandii idealnie opisuje te same uczucia i my艣li, kt贸re mi przy艣wiecaj膮 w Strach贸wce, Mazovia, Poland.

Jan Chrzciciel wzi膮艂 na siebie wielki ci臋偶ar - bo je艣liby si臋 pomyli艂 i to nie by艂 oczekiwany Chrystus, a on go wskaza艂 innym?
Co rozstrzyga? FAKTY I ICH ZGODNO艢膯 Z WIELOMA KRYTERIAMI, W TYM, Z INTELEKTEM POZNAJ膭CEGO.
Bior臋 na siebie ten ci臋偶ar i proklamuj臋 wsp贸lnot臋 eucharystyczn膮 w Strach贸wce. Nikt nie wie ile nas jest, dop贸ki si臋 nie rozpoznamy po 艂amaniu chleba w pe艂nym dialogu.

Przed wyjazdem do Strach贸wki musia艂em jeszcze uwierzy膰, 偶e Andrzej da si臋 ub艂aga膰 i przeczyta jeszcze raz cz臋艣膰 Liturgii S艂owa. I pomarzy膰 - a gdyby tak nauczyciele, wychowawcy, ksi膮dz proboszcz, porozmawiali o mszy przy jakiej艣 okazji z jego klas膮, tak偶e z nim osobi艣cie, mo偶e na przerwie, na godzinie wychowawczej, koniecznie na katechezie - na pewno by zach臋cili, ukazali pi臋kno i wag臋 tego zadania.
Licz臋 te偶 na to, 偶e Jasiek i 艁azarz podziel膮 si臋 z bratem swoimi odczuciami i refleksjami dotycz膮cymi tej samej czynno艣ci! Olek m贸g艂by 艣piewa膰 psalmy, ale kto jego zach臋ci? Daleka droga nas czeka, by sta膰 si臋 wsp贸lnot膮. Na ka偶dym etapie jej rozwoju trzeba, przede wszystkim, nauczy膰 si臋 rozpoznawa膰 i uznawa膰 FAKTY ZEWN臉TRZNE I WEWN臉TRZNE.

JEDNA GODZINA MSZY 艢WI臉TEJ JEST JAK TYSI膭C INNYCH GODZIN.
W 偶yciu chrze艣cija艅skiej wsp贸lnoty lokalnej eucharystia jest teori膮 wszystkiego!
Mo偶e uda si臋 o tym rozmawia膰 i pisa膰 z przyjaci贸艂mi (starszymi i m艂odszymi) z Nebraski.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz