pi膮tek, 23 maja 2025

艢wi臋to Wieszcza i Rzeczpospolitej Norwidowskiej

 


***

艣wi臋to wieszcza (i nas) w gminie i powiecie


a kim偶e ja jestem
by porywa膰 si臋 na tak wielkie tematy
Polak ma艂y
ukszta艂towany w Legionowie i Strach贸wce
we wsi Annopol

wracam ze szko艂y podstawowej
kt贸ra dzi艣 by艂a uniwersytetem
z katedr膮 pod wezwaniem Norwida
tak wszystko by艂o dopracowane
wznosz膮c si臋 ponad rzeczy podstawowe

XIV Powiatowy Konkurs g艂osz膮 banery 
Wiedzy o 呕yciu i Tw贸rczo艣ci C.K. Norwida 
oraz Rzeczpospolitej Norwidowskiej
czyli matce ojcu ziemi ojcowi藕nie to偶samo艣ci
roli wieszcz贸w dla kultury i patriotyzmu
konkurs jest wychowaniem do mi艂o艣ci Ojczyzny

sp艂acamy d艂ug wobec IV wieszcza jak Wojty艂a
z tymi dwoma bardzo si臋 uto偶samiam
z tym co przemy艣leli i nam powiedzieli
 
zg艂臋biaj膮c co nas z nimi 艂膮czy przez ziemi臋
na kt贸rej przysz艂o nam 偶y膰
wolnymi wyborami w艂asnymi lub przodk贸w
mamy na niej misj臋
g艂oszenia prawdy o sobie i 艣wiecie

aby to osi膮gn膮膰
musimy pozna膰 prawd臋 o 艣wiecie i o sobie
konkurs o Wieszczu i RzN jest drog膮 do tego 

ma艂o pewnie nad tym my艣limy w Ojczy藕nie
cho膰 jest to o艣 rdze艅 samorz膮dno艣ci (gminy)
definiowanej jako wsp贸lnota i terytorium

by膰 wsp贸lnot膮 to 艣wiadomie przyj膮膰 dar
w tym przypadku ziemi臋 zamieszkiwania
z ca艂ym jej potencja艂em historii i kultury

prze偶ywaj膮c i pisz膮c o 艣wi臋cie IV Wieszcza
i Rzeczpospolitej Norwidowskiej
nie mo偶na pomin膮膰 s艂贸w Jana Paw艂a II
wypowiedzianych przed katedr膮 prask膮

"Witaj, umi艂owana ziemio mazowiecka, ze swoj膮 bogat膮 tradycj膮 religijn膮 i ze swoj膮 chwalebn膮 histori膮. Na tej ziemi urodzi艂 si臋 nasz wielki poeta epoki romantyzmu, Cyprian Norwid, kt贸ry cz臋sto w swoich utworach wspomina ze wzruszeniem dzieci艅stwo i lata m艂odzie艅cze sp臋dzone w tych stronach" (JPII, WARSZAWA PRAGA 13.06.1999) 

w swojej ostatniej publikacji 'Pami臋膰 i To偶samo艣膰'
JPII definiuje czym jest ojczyzna nar贸d kultura
czyli to co dzisiaj dostrzeg艂em w konkursie
prze偶y艂em w uniwersytecie szko艂y podstawowej
w katedrze wiedzy o Wieszczu Norwidzie i RzN

Rzeczpospolita to sprawa wsp贸lna re(s)publika
d艂ugo namy艣lali艣my si臋 nad nazw膮 dla szko艂y
w Strach贸wce Sobieskich Norwid贸w i nas

"Ojczyzna w swoim pierwotnym sensie oznacza to, co odziedziczyli艣my po ziemskich ojcach i matkach. W obr臋bie poj臋cia „ojczyzna” zawiera si臋 jakie艣 g艂臋bokie sprz臋偶enie pomi臋dzy tym, co duchowe, a tym, co materialne, pomi臋dzy kultur膮 a ziemi膮. Gdy Polak贸w pozbawiono terytorium po rozbiorach, a nar贸d zosta艂 podzielony, dziedzictwo duchowe, czyli kultura przej臋ta od przodk贸w, przetrwa艂o w nich. Co wi臋cej, wyj膮tkowo dynamicznie si臋 rozwin臋艂o.

Termin „nar贸d” oznacza spo艂eczno艣膰, kt贸ra znajduje swoj膮 ojczyzn臋 na ziemi w okre艣lonym miejscu 艣wiata i kt贸ra wyr贸偶nia si臋 w艣r贸d innych w艂asn膮 kultur膮... W kultur臋 cz艂owieka od samego pocz膮tku wpisany jest bardzo g艂臋boko element pi臋kna... To wszystko le偶y u podstaw kultury wyra偶aj膮cej si臋 w dzie艂ach sztuki, czy to b臋d膮 dzie艂a malarstwa, rze藕by, architektury, czy dzie艂a muzyczne, czy inne rezultaty tw贸rczej wyobra藕ni i my艣li.

W j臋zyku polskim - ale nie tylko - termin „nar贸d” pochodzi od „r贸d”. Skoro „ojczyzna” ma swoje korzenie w s艂owie „ojciec”.... Ojciec jest tym, kt贸ry wraz z matk膮 daje 偶ycie nowej istocie ludzkiej. Ze zrodzeniem przez ojca i matk臋 wi膮偶e si臋 poj臋cie ojcowizny, kt贸re stanowi t艂o dla terminu „ojczyzna”. Ojcowizna, a w dalszym ci膮gu ojczyzna s膮 wi臋c tre艣ciowo 艣ci艣le zwi膮zane z rodzeniem. R贸wnie偶  s艂owo „nar贸d” z punktu widzenia etymologii jest zwi膮zane z rodzeniem.

Ka偶dy nar贸d 偶yje dzie艂ami swojej kultury... Jako Polki i Polacy do艣wiadczyli艣my histori膮 zwi膮zku ziemi, ducha, kultury. Pod rozbiorami, gdy ziemia zosta艂a odebrana narodowi przemoc膮, niewola sta艂a si臋 jakby g艂o艣nym wo艂aniem w kierunku „ducha” narodu. Duch narodu si臋 budzi, 偶yje nowym  偶yciem i z kolei walczy, aby by艂y przywr贸cone ziemi jej prawa. Wszystko to uj膮艂 Norwid wr臋cz profetycznie, w skondensowanej formie, m贸wi膮c o pi臋knie w kontek艣cie pracy: „Pi臋kno na to jest, by zachwyca艂o do pracy - praca, by si臋 zmartwychwsta艂o"...
 
Nie do艣膰 nigdy powtarza膰, 偶e Ojczyzna 艂膮czy si臋 ze s艂owami ojciec i ojcowizna (dziedzictwo otrzymane w spadku po przodkach), a tak偶e z matk膮-ziemi膮-ojczyzn膮, czyli dziedzictwem duchowym. Ojczyzna 艂膮czy si臋 zatem z posiadaniem oraz z dziedzictwem duchowym, kt贸re sk艂adaj膮 si臋 na to偶samo艣膰 narodow膮, wskazuje, 偶e dziedzictwo duchowe przetrwa艂o w naszym kraju, nawet w okresie zabor贸w. Dowodem na to s膮 cho膰by wybitne dzie艂a polskich tw贸rc贸w: wieszcz贸w (pisarzy, poet贸w), dramaturg贸w, malarzy. Odegrali oni ogromna rol臋 we wzmocnieniu ducha i determinacji narodu w walce o odzyskanie utraconego terytorium, pomogli znale藕膰 wewn臋trzn膮 si艂臋 do walki o to偶samo艣膰 i przysz艂o艣膰. 

Cz艂owiek 偶yje prawdziwie ludzkim 偶yciem dzi臋ki kulturze. Kultura jest w艂a艣ciwym sposobem istnienia i bytowania cz艂owieka. Kultura jest tym, przez co cz艂owiek staje si臋 bardziej cz艂owiekiem: bardziej »jest«. Nar贸d bowiem jest t膮 wielk膮 wsp贸lnot膮 ludzi, kt贸r膮 艂膮cz膮 r贸偶ne spoiwa, ale nade wszystko w艂a艣nie kultura. Nar贸d istnieje »z kultury« i »dla kultury«. I dlatego w艂a艣nie jest ona tym znamienitym wychowawc膮 ku temu, aby »bardziej by膰« we wsp贸lnocie, kt贸ra ma d艂u偶sz膮 histori臋 ni偶 cz艂owiek i jego rodzina. Nasza w艂asna kultura, okaza艂a si臋 pot臋g膮 wi臋ksz膮 od tamtych pot臋g, kt贸re nas zniewoli艂y. Ta prawda pozostaje trwa艂ym elementem ludzkiego do艣wiadczenia i humanistycznych perspektyw cz艂owieka. Istnieje podstawowa suwerenno艣膰 spo艂ecze艅stwa, kt贸ra wyra偶a si臋 w kulturze narodu. Jest to ta zarazem suwerenno艣膰, przez kt贸r膮 r贸wnocze艣nie najbardziej suwerenny jest cz艂owiek”. To, co powiedzia艂em w UNESCO (1980) na temat roli kultury w 偶yciu narodu, to by艂o 艣wiadectwo, jakie mog艂em da膰 polskiemu duchowi" /Pami臋膰 i to偶samo艣膰, JPII/ 

usiad艂em 偶eby spisa膰 refleksje po konkursie
a wysz艂o w du偶ej mierze jakby streszczenie
testamentalnych rozmy艣la艅 Papie偶a-Polaka
(no ale skoro to ju偶 kto艣 zrobi艂 przed nami
przemy艣la艂 spisa艂 i przekaza艂)
o pami臋ci to偶samo艣ci narodzie ojczy藕nie kulturze

jak to si臋 dzieje
偶e czasem (cz臋sto) zaw艂adnie nami inna si艂a (ducha)
ona ju偶 zadzia艂a艂a we mnie przed konkursem
sta艂a si臋 lekarstwem pokoju
odwr贸ci艂a uwag臋 od stresu szykowania si臋 lektora
skierowa艂a na zachwyt tym co si臋 wydarza
(btw zapiski w 'wydarzanie si臋 i psychologia'
'adekwatno艣膰 i kontemplacja')

wiara i rozum dzia艂aj膮c wsp贸lnie
mog膮 pozna膰 i kontemplowa膰 prawd臋
co oczywi艣cie te偶 jest cytatem z Wojty艂y
brata Boga i naszego IV Wieszcza

co艣 si臋 dzisiaj wykona艂o u nas
Rzeczpospolita Norwidowska 偶yje
istota rzeczy czyli adekwatno艣膰 si臋 wydarza
da膰 jej odpowiednie s艂owo to nasze zadanie
dzi臋kujmy Wieszczu 偶e nam zaufa艂e艣 tak dawno

偶eby tak zagrywa膰 tr膮ca膰 struny arcydzie艂a
trzeba komu艣 czemu艣 zawierzy膰
podda膰 si臋 temu co wi臋ksze od nas
odnale藕膰 w sobie ducha (prac膮 w pocie czo艂a)

do艣wiadczamy i dzisiaj w konkursowym wysi艂ku
rzeczywisto艣ci ponad widzialn膮 doczesno艣膰
jest to patriotyzm praca na mi艂o艣膰 dla wieczno艣ci

uniwersytet to odpowiednik s艂owa universitas 
艂aci艅skie s艂owo oznacza powszechno艣膰 i ca艂o艣膰 

Albowiem - szlachetny cz艂owiek
nie m贸g艂by wy偶y膰 dnia jednego w Ojczy藕nie
kt贸rej szcz臋艣cie nie by艂oby tylko procentem
od szcz臋艣cia Ludzko艣ci

Wszyscy dziadowie
i
Ojcowie Rzeczypospolitej Polskiej
tak pojmowali spraw臋 polsk膮
               /C.Norwid - Co to jest Ojczyzna/

    (czwartek, 22 maja 2025, g. 20.01)

***

Leon IV i moja droga-prawda-偶ycie


odnajduj膮 w膮tki bliskie znajome
w jego wyborze 
od imienia po pierwsze przem贸wienia

poprzednik jego imienia
podj膮艂 dyskusj臋 z marksizmem
a ten chronologiczny
z duchem czasu ekologii i gender

po g艂owie mi chodzi jeszcze Wojtyla
szczeg贸lnie z Centesimus annus
w stulecie wydania rzeczy nowych
nie tylko podobne pektorale Leon贸w

czytam w linkach na t臋 okazj臋:

"Przedmiotem artyku艂u jest profetyczny wymiar trzeciej encykliki spo艂ecznej Jana Paw艂a II jako przes艂ania na czas transformacji dla kraj贸w Europy 艢rodkowo-Wschodniej po upadku komunizmu. Centesimus annus by艂a g艂osem Ko艣cio艂a, kt贸ry, zgodnie z natur膮 w艂asnej nauki spo艂ecznej i jej profetyczno-krytyczn膮 specyfik膮, ma prawo do wydawania os膮du w sprawach spo艂ecznych. Publikacja pokazuje r贸偶ne aspekty profetyzmu encykliki, podkre艣laj膮c jej ponadczasowo艣膰 i aktualno艣膰" (abstrakt tutaj)

najbardziej utkwi艂 we mnie rozdzia艂 III
wielkiej rewolucji pokojowej ROKU 1989
konsekwencji polskiej SOLIDARNO艢CI
kt贸ra odwr贸ci艂a losy Europy i 艣wiata
to moje historyczno-zbawcze do艣wiadczenie
czego niestety nie mog臋 przekaza膰 m艂odszym
dominuje narracja PiS o okr膮g艂ym stole
o z艂ym Wa艂臋sie i zdradzieckim Kapaonie
z lekce-sobie-wa偶eniem wizji dw贸ch p艂uc Europy

"Wed艂ug zamys艂u 艣w. Jana Paw艂a II celem encykliki Centesimus annus by艂o „spojrzenie w przesz艂o艣膰, ale przede wszystkim skierowanie uwagi ku przysz艂o艣ci... Og艂oszenie encykliki zbieg艂o si臋 z dramatycznymi przeobra偶eniami politycznymi, gospodarczymi, kulturowymi, jakie mia艂y miejsce w roku 1989, a kt贸rych nawet kr贸tko przedtem nikt nie m贸g艂 sobie wyobrazi膰 ani przewidzie膰... Ojciec 艣wi臋ty przeprowadzi艂 analiz臋 spo艂ecznej, politycznej i gospodarczej sytuacji, kt贸ra powsta艂a po upadku socjalizmu i totalitarnych system贸w przemocy w Europie 艢rodkowej i Wschodniej. Zach臋ca艂 przy tym do rozwa偶enia okoliczno艣ci, w jakich og艂oszona by艂a s艂ynna Leonowa encyklika Rerum novarum, a tak偶e do przemy艣lenia zmian, jakie zasz艂y w ci膮gu ostatniego stulecia. Refleksja ta ma tak偶e o偶ywia膰 my艣lenie o przysz艂o艣ci… Z perspektywy 25 lat od wydania encykliki Centesimus annus z jeszcze wi臋ksz膮 wyrazisto艣ci膮 rysuje si臋 jej pastoralno-teologiczna refleksja nad wydarzeniami roku 1989. W wydarzeniach tych, kt贸rych kulminacyjnym punktem by艂 upadek komunizmu, Jan Pawe艂 II dostrzega znaki czasu. Jako metod臋 ich diagnozy proponuje ewangeliczne rozeznanie... W centrum papieskiej diagnozy pozostaje jednak nie 艣wiat, ale osoba ludzka, kt贸rej wielko艣膰 i godno艣膰 odnajduj膮 si臋 ostatecznie w tajemnicy wcielenia i odkupienia. Jan Pawe艂 II 艂膮czy histori臋 konkretnego cz艂owieka z histori膮 zbawienia" (tutaj)

Polska za dni naszych zawiod艂a
da艂a si臋 zwie艣膰/uwie艣膰 Kaczy艅skim
by i艣膰 inn膮 niesoborow膮 drog膮
poprowadzili sw贸j lud na manowce

dzi艣 karko艂omnie jeste艣my porozdzieleni
nawet rok 2009 wydaje si臋 b. odleg艂y
sp贸jrzcie na zestaw panelist贸w
no i ba na prowadz膮c膮

"Promocja ksi膮偶ki prorektora UKSW W pi膮tek 17 kwietnia 2009, w pierwszym dniu XV Targ贸w Ksi膮偶ki Katolickiej, jednym z najwa偶niejszych wydarze艅 by艂a promocja ksi膮偶ki ks. prof. dra hab. Henryka Skorowskiego SDB „Ko艣ci贸艂 a polskie spory okresu transformacji” wydanej przez Wydawnictwo UKSW z Warszawy. W dyskusji panelowej udzia艂 wzi臋li: Pawe艂 Lisicki, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, prof. Antoni Dudek, doradca prezesa IPN, ks. prof. dr hab. Jerzy Gocko SDB z KUL. Spotkanie poprowadzi艂a Joanna Lichocka z „Rzeczpospolitej”. Obecny by艂 ks. prof. Ryszard Rumianek, rektor UKSW, a tak偶e prorektor prof. Tadeusz Klimski" (tutaj)

sk膮d mi to dzisiejsze pisanie
ano z przem贸wienia Leona IV
kt贸ry o偶ywi艂 mnie czyli reanimowa艂
s艂owem swoim w ci膮g艂o艣ci dziej贸w
偶e a偶 na Facebooku post da艂em

"Marzenie o kulturze spotkania (btw. jako metodzie dzia艂ania mojej Partii Dzi臋kczynienia) przybli偶y艂o si臋 do nas! Alleluja! ❤
I to, jakby do naszego peryferyjnego 偶ycia i dzia艂ania w Strach贸wce, gminie, parafii, Rzeczpospolitej Norwidowskiej - " Indoktrynacja jest niemoralna, uniemo偶liwia krytyczn膮 ocen臋, narusza 艣wi臋t膮 wolno艣膰 w艂asnego sumienia – nawet je艣li jest ono b艂臋dne – i zamyka na nowe refleksje, poniewa偶 odrzuca ruch, zmian臋 lub ewolucj臋 idei w obliczu nowych problem贸w" - papie偶 Leon XIV w przem贸wieniu do cz艂onk贸w Fundacji "Centesimus Annus Pro Pontefice" i dalej: Ci, kt贸rzy rodz膮 si臋 i dorastaj膮 z dala od centr贸w w艂adzy, nie powinni by膰 po prostu kszta艂ceni w nauce spo艂ecznej Ko艣cio艂a, ale uznawani za jej kontynuator贸w i realizator贸w: 艣wiadkowie zaanga偶owania spo艂ecznego, ruchy ludowe i r贸偶ne katolickie organizacje robotnicze s膮 wyrazem egzystencjalnych peryferii, na kt贸rych trwa i zawsze kie艂kuje nadzieja..." (m贸j post odsy艂a do innego)

Partia Dzi臋kczynienia za ci膮g艂o艣膰 dziej贸w
nie za odszczepie艅stwa w kt贸r膮kolwiek stron臋
nie w smak Kaczy艅skim Rydzykom Nawrockim
i ich wyznawco-wyborcom (PiS Ziobry Mentzena)
kt贸rzy bez indoktrynacji nie prze偶yj膮 nigdy

(艣r. 21 maja 2025, g. 13.58) Tutaj - Rok Norwidowski_widziane ze Strach贸wki

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz