niedziela, 13 listopada 2011

Sacrosanctum Concilium

Niedziela. Wszyscy jeszcze 艣pi膮. Nied艂ugo si臋 obudz膮, wstan膮 i pojedziemy na msz臋 艣wi臋ta do ko艣cio艂a w Strach贸wce. Ojc贸w naszych obyczajem? I tak, i nie. Owszem, tak zostali艣my wychowani, 偶e w niedziel臋 si臋 idzie/jedzie na msz臋, tak nam interpretowano przykazania, 3-cie Moj偶eszowe i 1-sze ko艣cielne. Chodzili艣my, je藕dzili艣my, 偶eby na niej by膰. Reszta by艂a spraw膮 naszych osobistych wra偶liwo艣ci, religijno艣ci i prze偶y膰.

A偶 dosz艂y do mnie nauki Soboru Watyka艅skiego II i personalizm w og贸le, a chrze艣cija艅ski w szczeg贸lno艣ci. 呕e msza to du偶o wi臋cej. 呕e msza to nie nakazana umowno艣膰 ("w 艣wi臋ta nakazane" itd), ale realna dzia艂alno艣膰 wszystkich obecnych jednocz膮cych si臋 z Ojcem Za艂o偶ycielem - Jezusem z Nazaretu. 呕e razem j膮 odprawiamy, pod przewodnictwem kap艂ana. Niby niewielka zmiana, "Dziady" i "wiruj膮ce stoliki" te偶 si臋 odprawia, ale jak na razie (w powszechnym odbiorze) to one s膮 bli偶ej prawdy w okre艣leniu tych czynno艣ci i zachowa艅 uczestnik贸w.

Jad臋 odprawi膰 msz臋 艣wi臋t膮 szkoln膮 niedzieln膮. Ka偶dy z cz艂on贸w tego okre艣lenia trzeba przemy艣le膰. Ale najpierw powiem, co b臋d臋 na niej robi艂. Prze偶egnam si臋, czyli zrobi臋 znak krzy偶a na sobie par臋 razy. Par臋 razy ukl臋kn臋. B臋d臋 si臋 troch臋 porusza艂 po ko艣ciele, nigdy nie wiadomo ile, bo mo偶e np. wyskoczy膰 co艣 nieprzewidzianego (zdj臋cie, albo co艣 za kogo艣 itp). Zobacz臋 t臋 i inn膮 osob臋, r贸偶nie zareaguj臋, w zale偶no艣ci od stopnia znajomo艣ci itd. B臋d臋 ws艂uchiwa艂 si臋 w s艂owa cz臋艣ci sta艂ych, czytanych przez ksi臋dza z msza艂u. B臋d臋 ws艂uchiwa艂 si臋 w czytania liturgiczne z lekcjonarza, kt贸re przenios膮 mnie opisanymi zdarzeniami i j臋zykiem w 艣wiat przodk贸w, poprzednik贸w w wierze. B臋d臋 si臋 wpatrywa艂 i ws艂uchiwa艂 w uczni贸w czytaj膮cych modlitw臋 powszechn膮 i komentarz i nios膮cych dary od drzwi do o艂tarza. B臋d臋 szuka艂 w nich tego wszystkiego, co 艂膮czy 艣wiat biblijny i 艣wiat wsp贸艂czesny i mnie z nimi oboma. B臋d臋 艣piewa艂 najpi臋kniej jak umiem, s艂ucha艂 organ贸w i organisty, kazania, b臋d臋 notowa艂 my艣li i spostrze偶enia, kt贸re przyjd膮 do mnie od Ducha (艢wi臋tego). U艣cisn臋 kilka r膮k, zw艂aszcza dzieci tu偶 obok mnie w 艂awce. Podejd臋 do komunii 艣wi臋tej i zatopi臋 si臋 po niej w my艣lach. Mo偶e wtedy najbardziej uto偶sami臋 si臋 z Jezusem z Nazaretu, przez kt贸rego, i dzi臋ki kt贸remu dzieje si臋 to wszystko od ponad 2 tysi臋cy lat. To tylko cz臋艣膰 prze偶y膰 i dzia艂a艅 na mszy. Mo偶na i艣膰 w opisie dalej i wszerz i w g艂膮b.

Sob贸r w Konstytucji o Liturgii 艢wi臋tej, kt贸r膮 og艂osi艂 PAWE艁 BISKUP S艁UGA S艁UG BO呕YCH RAZEM Z OJCAMI 艢WI臉TEGO SOBORU NA WIECZN膭 RZECZY PAMI膭TK臉 - m贸wi o zbiorowym odprawianiu mszy 艣wi臋tych niedzielnych. I daje mas臋 praktycznych porad (dla "doskonalszego sposobu uczestnictwa we Mszy 艣wi臋tej"):
- nale偶y przywr贸ci膰 "modlitw臋 powszechn膮", czyli "modlitw臋 wiernych", aby z udzia艂em
ludu zanoszone by艂y b艂agania za Ko艣ci贸艂 艣wi臋ty, za tych, kt贸rzy nami rz膮dz膮, za tych, kt贸rzy znajduj膮 si臋 w r贸偶nych potrzebach, za wszystkich ludzi i o zbawienie ca艂ego 艣wiata
- Sob贸r pragnie, aby tak偶e dzi臋ki ukszta艂towaniu obrz臋d贸w ofiara Mszy 艣wi臋tej osi膮gn臋艂a pe艂n膮 skuteczno艣膰 duszpastersk膮
- nale偶y tak [o]pracowa膰, aby wyra藕niej uwidoczni膰 w艂a艣ciwe znaczenie i wzajemny zwi膮zek poszczeg贸lnych cz臋艣ci, aby 艂atwiejszy sta艂 si臋 pobo偶ny i czynny udzia艂 wiernych... nale偶y je upro艣ci膰 i opu艣ci膰 to, co z biegiem czasu dodano jako powt贸rzenie lub co sta艂o si臋 zb臋dnym dodatkiem. Natomiast pewne elementy nies艂usznie zatracone w ci膮gu wiek贸w nale偶y przywr贸ci膰, o ile si臋 oka偶e to po偶yteczne lub konieczne
- aby chrze艣cijanie nie uczestniczyli jak obcy lub milcz膮cy widzowie, lecz to dobrze rozumieli, w 艣wi臋tej czynno艣ci brali udzia艂 艣wiadomie, pobo偶nie i czynnie, aby ofiaruj膮c niepokalan膮 Hosti臋 nie tylko przez r臋ce kap艂ana, lecz tak偶e razem z nim, uczyli si臋 ofiarowywa膰 samych siebie i za po艣rednictwem Chrystusa z ka偶dym dniem doskonalili si臋 w zjednoczeniu z Bogiem i wzajemnie ze sob膮
- jest rzecz膮 po偶膮dan膮, aby w艂adza ko艣cielna, ustanowi艂a Komisj臋 Liturgiczn膮, z kt贸r膮 wsp贸艂pracowaliby znawcy liturgii, muzyki i sztuki ko艣cielnej oraz duszpasterstwa. Je偶eli to mo偶liwe, niech tej komisji s艂u偶y pomoc膮 Instytut Duszpasterstwa Liturgicznego maj膮cy w艣r贸d swoich cz艂onk贸w, w razie potrzeby, tak偶e 艣wieckich wybitnych znawc贸w tej dziedziny
- w 艣wiadomo艣ci wiernych i duchowie艅stwa nale偶y pog艂臋bia膰 rozumienie 偶ycia liturgicznego oraz rozwija膰 je w praktyce. Trzeba r贸wnie偶 d膮偶y膰 do rozkwitu poczucia wsp贸lnoty parafialnej, zw艂aszcza w zbiorowym odprawianiu niedzielnej Mszy 艣wi臋tej.

Wszystko to Papie偶 i Ojcowie Soborowi (w tym bp Karol Wojty艂a) "zatwierdzili, postanowili i ustalili oraz nakazali og艂osi膰 na chwa艂臋 Bo偶膮."

Tyle przemy艣la艂em, przestudiowa艂em i zapisa艂em przed wyjazdem na msz臋 艣wi臋t膮.
Po mszy wracali艣my jeszcze bardziej rozdyskutowani.
Po pierwsze, bo zimno.
Po drugie, bo ksi膮dz do 艣wi臋tej liturgii do艂o偶y艂 swoje pogl膮dy polityczne na 艣wiat, Polsk臋 i Europ臋. Ministranci zauwa偶yli, 偶e kr臋ci艂em wtedy z dezaprobata g艂ow膮. Dzieci tu偶 obok us艂ysza艂y, 偶e nawet westchn膮艂em "o Bo偶e". Nie jest to moje widzenie 艣wiata, Polski i Europy, kt贸rego musz臋 s艂ucha膰 od "sto艂u s艂owa". A i miejsce nie sprzyja ws艂uchiwaniu si臋 w prywatne "艣wieckie" opinie osoby duchownej.

Bieda naszego 偶ycia publicznego jest m.in. taka, 偶e ko艣ci贸艂 ci膮gle w setkach parafii jest tylko urz膮dzeniem nadawczym i nie bardzo przejmuje si臋 Sacrosanctum Concilium. Ksi臋偶a w ogromnej liczbie izoluj膮 si臋 na plebaniach i w swoim zamkni臋tym gronie i nie bardzo chc膮 z nami rozmawia膰 na serio, aby pozna膰 (od naocznych 艣wiadk贸w) sytuacj臋 cz艂owieka i rodzin w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. W wolnym, pluralistycznym 艣wiecie to jest anachronizmem i m臋k膮 dla wielu ca艂kiem pobo偶nych wiernych.
Musimy nauczy膰 si臋 rozmawia膰 o prawdziwych rado艣ciach i prawdziwych problemach (w tym i o przekonaniach politycznych!), je艣li nie na plebanii przy kawie, to na radzie pedagogicznej lub w sklepie. Nie mo偶emy si臋 tylko mija膰 w szkole i wymienia膰 zdawkowymi, nic nie znacz膮cymi zdaniami i uwagami. KO艢CI脫艁 DZISIAJ STA艁 SI臉 NIEJAKO NIEUSTANNYM SOBOREM. Nie mo偶emy oczywi艣cie podejmowa膰 decyzji, kt贸re do nas nie nale偶膮 (ani nie ro艣cimy sobie takich praw), ale musimy m贸wi膰, dzieli膰 si臋 tym, co do nas bardzo nale偶y, 偶yciem os贸b i rodzin w 艣wiecie, na 100% wsp贸艂czesnym. Na wi臋ksz膮 chwa艂臋 Bo偶膮!
Obrazi膰 si臋 we wsp贸lnocie ko艣cio艂a na Boga i na siebie nie spos贸b. Nasza postawa i dialog - biskupa, ksi臋dza proboszcza, wikarego i wyk艂adowcy w seminarium, katechety, w贸jta, dyrektora, radnych i wszystkich ludzi wierz膮cych dobrej woli mog膮 sta膰 si臋 wzorem dla innych. Na razie, to raczej nam trzeba si臋 uczy膰 sztuki dialogu i debatowania od 艣wiata.
Nie ma mi臋dzy nami wierz膮cymi sporu, co do istoty mszy. Kanon mszy jest ustalony, czytania biblijne s膮 niezmienne. Co do joty i kropki. Obraz 艣wiata mo偶emy mie膰 r贸偶ny i POWINNI艢MY o nim rozmawia膰 (poza msz膮 艣wi臋t膮). W domach rodzinnych, na plebanii, w szkole, w 艣wietlicy wiejskiej i w urz臋dzie.

Zg艂osz臋 spraw臋 mszy szkolnych niedzielnych na radzie pedagogicznej. Z ksi臋dzem, albo bez ksi臋dza. Jako nauczyciele wychowawcy (wielu tak偶e jako rodzice i wierni Ko艣cio艂a Katolickiego) musimy si臋 zastanowi膰 i podzieli膰 ze sob膮 - jak i w czym mo偶e nam pom贸c msza 艣wi臋ta w pracy wychowawczej. Msze, liczba mnoga jest w艂a艣ciwsza. Opr贸cz niedziel s膮 r贸偶ne 艣wi臋ta i uroczysto艣ci z udzia艂em dzieci i m艂odzie偶y, naszych uczni贸w (i m艂odych obywateli). Tego oczekuj膮 od nas nasi biskupi ("Wszyscy zacznijmy wychowywa膰"). My staramy si臋 powa偶nie traktowa膰 ich s艂owa, oni musz膮 odwdzi臋czy膰 si臋 nam tym samym. Razem wiele mo偶emy! Msza 艣wi臋ta mo偶e sta膰 si臋 藕r贸d艂em i szczytem naszego 偶ycia wsp贸lnotowego. W Strach贸wce widzieli艣my wielki znak,kt贸ry zosta艂 nam dany 11 Listopada 2011.

PS.
1) 艢wiat musi si臋 u艣miecha膰 i robi膰 lepszy, gdy kulturalny sp贸r tocz膮 ludzie, kt贸rzy darz膮 si臋 nale偶nym szacunkiem "-)
2) W TVP1 "Mi臋dzy Ziemi膮 i Niebem" s膮 przewa偶nie rozs膮dni, maj膮 rozs膮dny obraz 艣wiata i ko艣cio艂a. Lubi臋 red. Marka Zaj膮ca. Znalaz艂em te偶 wiele ciekawych tekst贸w (zar贸wno na "tak", jak i na "nie") w "Idziemy", ale by艂oby ju偶 tego za wiele :-)
3) Ciesz臋 si臋 na jutrzejsz膮 debat臋 oxfordzk膮 w szkole Rzeczpospolitej Norwidowskiej pt. "Polacy powinni odej艣膰 od tradycyjnego rozumienia patriotyzmu"

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz