Kiedy ko艅cz臋 pracowity poniedzia艂ek w szkole, jestem dla siebie pe艂en uznania. Prze偶y艂em kolejny dzie艅. Siedem lekcji (w tym w zer贸wce o 15 min. kr贸cej) dla mnie jest wyczynem. S膮 tacy, co maj膮 wi臋cej o te 15 minut i to w gimnazjum, ale to ju偶 nie jest moja konkurencja. Wysiadam.
S艂awek napisa艂, 偶e prowadzi w niedziel臋 zaj臋cia od 9.15 do 19.00, ale to jeszcze inna dyscyplina, akademicka. Cho膰 trudno por贸wnywa膰, na wszelki wypadek wsp贸艂czuj臋. Utrzyma膰 wysok膮 koncentracj臋 przez wiele godzin zawsze jest trudne i basta. Ja pracuj臋 ze znieczuleniem miejscowym, nast臋pny dzie艅 mam wolny, mog臋 planowa膰 pobyt na swoich Karaibach, albo Wyspach Dziewiczych - My艣lenia.
Bo偶e Narodzenie te偶 jest wydarzeniem wewn臋trznym. Faktem wewn臋trznym. Jak my艣lenie. Taki temat si臋 uformowa艂 na koniec dnia, w klasie 5-tej. Ale po kolei - konspekt mia艂em taki:
Katechezy 28 listopada
1) Moja wczorajsza wpadka przy psalmie i pi臋kne czytanie dzieci (+ obja艣nienia przed wyjazdem dla Andrzeja i Marysi)
2) List Andrzeja na X (XII?)Dzie艅 Modlitw za Ko艣ci贸艂 na Wschodzie
LIST - "B贸g zap艂a膰 dzieciom, kt贸re namalowa艂y obrazki dla misjonarza !!!
Kochane dzieci – Szcz臋艣膰 Bo偶e! Witajcie!
Kochane - u nas w Aszchabadzie nie mamy jeszcze ko艣cio艂a z drewna,
kamienia czy ceg艂y… nawet z gliny nie mamy jeszcze 艣wi膮tyni.
Wynajmujemy domek, w kt贸rym zbieramy si臋 na Msze 艢wi臋te.
Mamy nadziej臋, 偶e kiedy艣 si臋 doczekamy i b臋dziemy mogli zbudowa膰 ko艣ci贸艂ek dla Pana Jezusa.
Pom贸dlcie si臋 prosz臋, aby Pan B贸g da艂 nam tego do偶y膰.
Dzi臋kuj膮c Wam za Wasz膮 modlitw臋 i namalowane przez Was ko艣cio艂y dla mnie, serdecznie Was b艂ogos艂awi臋.
Ojciec Andrzej z Turkmenistanu"
3) Nowa Ewangelizacja i promocja telewizyjnego "Mi臋dzy Ziemi膮 a Niebem"
- ksi臋偶owski zesp贸艂 rockowy z Krakowa
- ksi臋偶owski zesp贸艂 rockowy z Poznania i okolic
4) Modlitwa powszechna i komentarz na procesj臋 z darami z I Niedzieli Adwentu
5) 呕ywy B贸g (w modlitwie, w 偶yciu wsp贸lnoty wierz膮cych i Wszech艣wiata), potem dopiero programy, dzienniki, zeszyty itd.
REALIZACJA
Kl.2
Repetytorium, o czym by艂o na spotkaniu z ksi臋dzem po mszy niedzielnej o g.12.00, dwa tygodnie temu (przed moim zwolnieniem), kto odrobi艂 prac臋 domow膮 i rozmawia艂 z rodzicami o seksie. Nie mo偶na unika膰 s艂owa seks, rozmawiaj膮c o przykazaniu 6 i 9, bo tak funkcjonuje ta tematyka w 偶yciu i w mediach. Nie mo偶na ko艣cielnie m贸wi膰 o "cudzo艂o偶eniu" i "po偶膮dliwo艣ci 偶ony bli藕niego" (i innych jego d贸br). Uporz膮dkujmy odrobin臋 s艂ownictwo i wychowanie szkolno-religijno-rodzinne. Nieod艂膮cznym s艂owem do rozm贸w w domu i w trakcie przygotowa艅 do spowiedzi jest "seks". Bo „cudzo艂o偶y膰” i „po偶膮da膰” to sprawy seksu, a nie 偶ycia wewn臋trznego anio艂贸w i motyli na 艂膮ce!
Opowiadam list o ko艣ciele w Aszchabadzie, w kt贸rym mo偶e s膮 mo偶e meczety i cerkiew, ale nie ma jeszcze ko艣cio艂a. No to przy okazji co艣 o 艣wi臋tych ksi臋gach i obrazach - Koranie i ikonach. Jak umiem, tak rysuj臋 te obiekty sakralne na tablicy.
Kl.4
Temat – "Ojciec Andrzej z Turkmenistanu", co 偶adnych innych tytu艂贸w nie potrzebuje, cho膰 wypi艂 toast z prezydentem Rosji W艂adymirem Putinem w pa艂acu prezydenta Turkmenbaszy ("Ojca wszystkich Turkmen贸w") i rozmawia艂 osobi艣cie z b艂. Janem Paw艂em II (Synod biskup贸w Azji). Modlimy si臋 o ko艣ci贸艂 dla nich na kolejne Bo偶e Narodzenie. 呕eby do偶y艂, doczeka艂/doczekali.
Kl.”0”
W kr臋gu siedzimy na pod艂odze wok贸艂 艣wiecy i... czuwamy. Rozmowa wok贸艂 czuwania. Maja pomys艂y, jak nie zasn膮膰 - m艂otkiem si臋 stuka膰 w g艂ow臋, poprosi膰 koleg臋, 偶eby nie da艂 usn膮膰, 艣piewa膰 piosenki. Dorzucam 偶yciow膮 rutyn臋: kaw臋, ok艂ad z zimnej wody. Pomys艂em na inne czuwanie, powiedzmy "bo偶onarodzeniowe, adwentowe" jest w艣r贸d doros艂ych zerwanie z paleniem, mniej piw, m膮drzejsze programy w "telewizorze"... A wasze? 呕e p贸jd臋 dla babci po zakupy, z cukierkami to jeszcze pomy艣l膮. I dalej do rysowania, kt贸re te偶 ma pom贸c zrozumie膰 ma艂e, 5-cioletnie osobiste przygotowanie na wielkie BN.
Niewypa艂em, a wybuchem, by艂a piosenka ksi臋偶y-rockman贸w "6-6-6 jest prawd wiary". Tego nie mog臋 wiedzie膰 z g贸ry, "a priori". Tylko odbiorcy poka偶膮 jaki jest odbi贸r - nim dzieci zareaguj膮 jestem "tabula rasa". No i prosz臋, potrzebuj臋 ich, one mnie w tym zakresie programuj膮, wiem ju偶, czego si臋 spodziewa膰 po innych klasach.
Kl.3
艢wieca, 艣wiat艂o, ad-venire, latarnia morska, o艂tarz z "roratk膮" i przede wszystkim serce ze 艣wiat艂em wewn臋trznym.
Niezbadane s膮 艣cie偶ki Opatrzno艣ci. Dochodzi do mnie w艣r贸d uczni贸w klas wczesno-szkolnego nauczania co, jako ojciec, czuj臋 wobec doros艂ych dzieci. 呕e spoczn臋 dopiero, gdy oni znajd膮 swoje powo艂anie w rodzinie lub inne. I gdy w tym stanie, jaki wybior膮, zakorzeni膮 si臋 w Jezusie z Nazaretu. Dop贸ki b臋d膮 szuka膰 - dop贸ty nie znajd臋 pe艂nego pokoju. PRZYB膭D殴 DUCHU 艢WI臉TY... BO WSZYSTKO W 呕YCIU TO NIC, WOBEC TEJ JEDYNEJ MI艁O艢CI (I SENSU).
Kl.1
Te偶 ch臋tnie pod艣piewuj膮 6-6-6 prawd wiary. Spontanicznie inscenizuj膮 gr臋 na gitarach - to jest pokolenie rock-and-rolowe. Nie trzymajmy ich w kojcu.
Kl.6
Temat - "Adwent - zewn臋trzne, czy wewn臋trzne wydarzenie?"
Adwent - 艣wiat艂o - "Czuwajcie".
Kl.5
Temat ostatecznie zmutowa艂 – "Bo偶e Narodzenie jest wydarzeniem wewn臋trznym".
Adwent-艣wiat艂o-czuwajcie. B贸g stworzy艂 艣wiat. Jest Stw贸rc膮. Jezus narodzi艂 si臋 2 tysi膮ce lat temu w Betlejem. Nie ma innego stworzenia ani Bo偶ego Narodzenia. Ani w ko艣ciele, ani w kalendarzu, ani w zwyczajach, ani w super-promocjach. Szwankuje teoria cz艂owieka wewn臋trznego. B贸g si臋 narodzi艂 i Jest. W ka偶dej chwili i w ka偶dym miejscu. Reszta jest w nas. Czuwanie - jest zdolno艣ci膮 i mo偶liwo艣ci膮. Widzie膰, s艂ysze膰, czu膰, wierzy膰, my艣le膰...- w艂膮cza 艣wiat艂o wewn臋trzne. O nie chodzi. Nie o 艣wiece w domu lub ko艣ciele. W 艣wietle wewn臋trznym (偶yciu duchowym, wewn臋trznym) mo偶e si臋 "narodzi膰" B贸g w nas, tzn. mo偶emy Go dostrzec, dotkn膮膰 i z Nim "wieczerza膰", a On z nami. To do艣膰 艣cis艂e rozumowanie - rozumno艣膰 wiary.
PS.
Czuwajcie! Fakty zewn臋trzne dostrzec - to nie sztuka. Ale sztuk膮 ca艂kiem 艣wie偶膮 jest dostrzec fakty wewn臋trzne!
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz