Jestem wyciszony w tym 艣wiecie. Nikt - osoby i instytucje - nie chce podj膮膰 ze mn膮 dialogu. Nie, 偶e jestem taki m膮dry, albo wa偶ny. Ale - bo jestem - nie ze wzgl臋du na zas艂ugi, ale darmowo od losu - 偶yj膮cym jeszcze 艣wiadkiem swojej Drogi-Prawdy-呕ycia, kt贸re jest cz膮stk膮 Polskiej Drogi Wolno艣ci.
Nikomu nie uda艂o si臋 mnie uciszy膰. Pisz臋 bloga - daj膮c nim i na nim 艣wiadectwo. To moja powinno艣膰 i misja, w granicach danej nam kultury (ci膮gle si臋 do niej odwo艂uj臋, postrzegaj膮c w niej 藕r贸d艂a i korzenie mojej to偶samo艣ci). Kultura ma nas wp艂yw, bez pytania o zgod臋 i naszej 艂askawej zgody, lub nie. Kultur臋 poznajemy, wch艂aniamy na drodze wysi艂k贸w g艂贸wnie intencjonalnych. "Prac膮 w pocie swego czo艂a". Mo偶liwo艣ci mamy ogromne - oby dobrej i wolnej woli starczy艂o.
Uciszenia, wyciszanie jest prac膮 z艂ej woli os贸b i kierowanych przez nich instytucji. BO PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y OD KULTURY. To stwierdzenie Ojca 艢wi臋tego Jana Paw艂a II wypowiedziane do przedstawicieli kultury ze wszystkich narod贸w, nie wymaga filozoficznego wykszta艂cenia dla zrozumienia. Wymaga - tylko i a偶 uczciwo艣ci intelektualno-moralnej.
Kultura rozwija si臋 dzi臋ki naturalnym si艂om i uzdolnieniom cz艂owieka. Dostajemy je na wyposa偶eniu - jako gatunek homo sapiens - przychodz膮c na 艣wiat. Szkoda ka偶dego ludzkiego istnienia, kt贸re nie mo偶e rozwija膰 si臋 - w wolno艣ci i trosce kochaj膮cych rodzic贸w/opiekun贸w - od naturalnego pocz臋cia, do 艣mierci.
Kultura mo偶e rozwija膰 si臋 w spos贸b nieskr臋powany w wolno艣ci i dialogu. Nikt sam siebie nie stwarza, ani rozwija, ani wzbogaca w izolacji.
Izolacja, izolowanie, kt贸re s膮 form膮 uciszania, wyciszania w spo艂ecze艅stwie s膮 wi臋cej ni偶 grzechem. S膮 zbrodni膮 przeciw cz艂owiekowi i kulturze. W teologii funkcjonuje prawda, 偶e "spodoba艂o si臋 Bogu zbawi膰 nas we wsp贸lnocie".
呕ycie, Opatrzno艣膰 podarowa艂o nam dzisiejsze fakty i prze偶ycia. Jako ci膮gle 偶yj膮cy i do艣wiadczaj膮cy cz艂owiek mam t臋 rado艣膰, to szcz臋艣cie - 偶e mog臋 w nich uczestniczy膰 艣wiadomie, poznawczo, dzi臋ki wsp贸艂czesnej technologii informatycznej (Internetowi, telewizji satelitarnej, telefonii kom贸rkowej...).
Pierwszym faktem, kt贸ry mnie poruszy艂, by艂 list/protest 28 s臋dzi贸w S膮du Najwy偶szego Rzeczpospolitej Polskiej. S膮d Najwy偶szy w demokratycznych krajach jest 艣wi臋to艣ci膮. Wcieleniem idei praworz膮dno艣ci konstytucyjnej.
W Polsce szczycimy si臋 uchwaleniem pierwszej konstytucji w Europie (1791), drugiej w 艣wiecie (po USA, 1787). 3 Maja, dzie艅 jej uchwalenia, jest 艣wi臋tem narodowym Polski (nie zawsze tak by艂o, w PRL by艂 to dzie艅/艣wi臋to zakazane).
Po wyborach w 2015 nasta艂 pseudokatolicki PiS-KEP-ustr贸j, kt贸ry zmusi艂 mnie do przemy艣le艅 na temat prawa (praworz膮dno艣ci, niezale偶no艣ci/niezawis艂o艣ci s臋dzi贸w i s膮d贸w). Niezast膮pion膮 pomoc膮 s艂u偶y艂 mi Mecenas z Annopola i jego droga do s臋dziowskich/radcowskich/prawniczych stanowisk w II RP.
Zrozumia艂em w贸wczas dopiero, 偶e s膮dy i s臋dziowie MAJ膭 ORZEKA膯 CZYM CO艢 JEST W PERSPEKTYWACH 呕YCIA SPO艁臉CZE艃STW I KULTURY. Ot贸偶, przynosz膮 do nich spawy i prosz膮/偶膮daj膮 - "zbadajcie i orzeknijcie czym to jest, jak si臋 maj膮 te konkretne spawy nasze".
Najbardziej znanym przyk艂adem s臋dziego w historii ludzko艣ci (przynajmniej w naszym kr臋gu kulturowym) jest Kr贸l Salomon i jego, a jak偶e - salomonowe wyroki. Biblijnie opisana sprawa dotyczy - pod forma posiadania praw do kogo艣/czego艣 - 偶ycia i 艣mierci (dziecka).
A偶 taka jest waga s膮downiczej w艂adzy, kt贸r膮 szlifujemy nieustannie od czas贸w Hebrajczyk贸w, Grek贸w, Rzymian. Ta praca - w poci swego czo艂a - domaga si臋 wolno艣ci od schemat贸w i uprzedze艅. Wolno艣ci od wszelkich mo偶liwych nacisk贸w. To nie tylko zagadnienia si臋gaj膮ce w g艂膮b psychologii, ale i cybernetyki, matematyki i wszelkiej wiedzy cz艂owieka w 艣wiecie wsp贸艂czesnym.
艢wiadomo艣膰 do艣wiadcza i poznaje to, co si臋 wydarza (dzieje faktami). 艢wiadomo艣膰 rejestruje. W 艣wiadomo艣ci dziej膮 si臋 kojarzenia z czym艣, co wcze艣niej si臋 zapisa艂o i jest. Przyczynowo-skutkowo-implikacyjnie-jako艣. Medyczne badania m贸wi膮 o chorych urojeniach, wymy艣lanych/tworzonych, nie do ko艅ca rozumiej膮c te procesy. One nie podlegaj膮 znanej nam racjonalno艣ci.
Zarejestrowa艂em dzisiaj spraw臋 protestu ze strony s臋dzi贸w, w obronie racjonalno艣ci (kultury) - bo ma jakby wymiar kultowy-kultuczny w moim rozumieniu ludzkich dziej贸w. Da艂em posta na Facebooku, u偶ywaj膮c znanego z kultury wyra偶enia "Piss-praworz膮dno艣膰 a sprawa polska!" dodaj膮c emotikonk臋馃檨
Piss-praworz膮dno艣膰 jest do艣膰 ordynarnym okre艣leniem, ale niemaj膮cym jednoznacznej konotacji politycznej. 艁agodniejsza forma m贸wi艂a o r臋ce w nocniku. Piss - wysikanie si臋 na co艣. Niemniej kto艣 za ten stan ponosi odpowiedzialno艣膰 - i tu od polityki nie uciekniemy.
Po ok. 30 minutach da艂em nowy post - pod wp艂ywem wydarze艅 kosmicznych zwi膮zanych ze S艂awoszem Uzna艅skim-Wi艣niewskim (dwojga nazwisk ze wzgl臋d贸w ma艂偶e艅skich). Zn贸w u偶y艂em tego popularnego wyra偶enia - "Kosmos a sprawa polska!" z innymi emotinkami (Y) ❤
R臋cz臋 wszystkim czytelnikom, 偶e tak to si臋 we mnie dzieje - prze偶ywanie-reagowanie, nazywanie s艂owami, publikowanie. Nie ma politykowania w mojej 艣wiadomo艣ci, cho膰 na moj膮 samo艣wiadomo艣膰 polityka tak偶e wp艂ywa. JEST PRZE呕YWANIE/REAGOWANIE CZ艁OWIEKA, Z CA艁A OSOBIST膭 DROG膭-PRAWD膭-呕YCIEM. Basta.
A wi臋c fakt opublikowania post贸w z u偶yciem takiej samej frazy zdaniowej (poni偶ej daj臋 opis jej pochodzenia) da艂 w efekcie (a nie w zamierzeniu) nowy-g艂臋bszy wyd藕wi臋k "Kosmos i praworz膮dno艣膰 a sprawa polska". A wi臋c podmiotowy fakt prze偶ywania-nazywania-publikowania daje nowe jako艣ci, kt贸re mo偶emy nazwa膰 faktem, objawieniem (aktem objawiaj膮cym inn膮-g艂臋bsz膮 prawd臋, ni偶 same sk艂adowe). A wi臋c ja-podmiotowy J贸zef K. co艣 prze偶y艂em. To co艣 mi u艣wiadomi艂o, pokaza艂o, OBJAWI艁O. Co w nast臋pstwie tylko udost臋pniam!!
Chyba nie musz臋 odautorsko komentowa膰 tego objawienia/odkrycia? Co艣 za nami, mam nadziej臋, co艣 przed nami. I tyle. Czasoprzestrze艅 si臋 dzieje i dostarczy nam nowych danych. Wcze艣niej, ni偶 p贸藕niej.
APPENDIX:
Chcia艂em - dla siebie samego - sprawdzi膰, sk膮d owy wz贸r j臋zykowy"... a sprawa polska" wzi膮艂 si臋 w polskiej kulturze. Internet (konkretnie google chrome) podaje teraz najpierw propozycje od AI.
***
Przegl膮d od AI
"Wyra偶enie "a sprawa polska" odnosi si臋 do kwestii odbudowy pa艅stwa polskiego po I wojnie 艣wiatowej, zw艂aszcza w kontek艣cie or臋dzia prezydenta Wilsona z 8 stycznia 1918 roku, kt贸re zawiera艂o 14 punkt贸w, w tym 13. dotycz膮cy niepodleg艂o艣ci Polski". Termin ten cz臋sto pojawia si臋 w odniesieniu do nadziei Polak贸w na odzyskanie niepodleg艂o艣ci w tamtym okresie. "A sprawa polska" to wyra偶enie, kt贸re w kontek艣cie historycznym odnosi si臋 do idei odbudowy pa艅stwa polskiego po rozbiorach. Szczeg贸lne znaczenie ma tu rok 1918 i or臋dzie prezydenta USA, Woodrowa Wilsona, kt贸ry w swoim 14-punktowym planie pokojowym, a konkretnie w 13. punkcie, wezwa艂 do utworzenia niepodleg艂ego pa艅stwa polskiego z dost臋pem do morza. Ten punkt or臋dzia sta艂 si臋 symbolem nadziei dla Polak贸w na odzyskanie suwerenno艣ci po 123 latach zabor贸w. Innymi s艂owy, wyra偶enie to 艂膮czy si臋 z ide膮 odbudowy Polski po zaborach, a konkretnie z momentem, kiedy sta艂o si臋 jasne, 偶e marzenia Polak贸w o wolno艣ci mog膮 si臋 zi艣ci膰, g艂贸wnie dzi臋ki wsparciu mocarstw zachodnich, a zw艂aszcza Stan贸w Zjednoczonych."
***
prze偶y膰 pozna膰 publikowa膰 kontemplowa膰
ten kt贸ry si臋 zna (za Grekami i Wojty艂膮)
wszystko z ni膮 przez ni膮 i dla niej bo po co


Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz