niedziela, 27 marca 2022

DO NOT BE AFRAID! Skałka 1979, Stadion Narodowy 2022, armaty i wiara, czyli adekwatność słów i czynów

„wiara najlepiej widzi w ciemności” 
Prezydent Biden cytuje Kierkegaarda
 .

Gdzie ton i miara równe są przedmiotowi, 
Gdzie przedmiot się harmonją dostraja...
/Cyprian Norwid/

Wczorajszy Biden na Stadionie Narodowym w Warszawie nasunął mi skojarzenie ze spotkania Jana Pawłą II z młodzieżą na Skałce w Krakowie 1979. To znaczy tych "utrudzonych" znajdujacych utulenie i bezpieczeństwo w ramionach światowych autorytetów, a przynajmniej osób z grona najbardziej znaczących w świecie. 

O przemówieniu Prezydenta Joe Bidena na zamku Królewskim w Warszawie wszyscy mówią, że jest HISTORYCZNE! (w linku)

Szukałem długo zdjecia bułgarskiej studentki płaczącej w objęciach papieza - zamiast mowy powitalnej - nie znalazłem. Ale byłem tam, pamiętam, jakie wrażenie-poruszenie serc i umysłów to wywołało - podobnie jak latającego dywanu kwiatów ponad głowami, od tyłu, ku papieżowi. Nie było końca - kwiatów, samego ruchu/poruszyciela w wielkim ścisku, wzruszeń.

Skojarzenia mam pokoleniowe, kogoś, kto przeszedł cała Polską Drogę Wolności i jej - napędzającego - Ducha Czasu.

Pamięć i Tożsamość. Prawda zawieść nie może. Przeciwnie - wyzwala. Moje pisanie, dawanie świadectwa, nie jest z soli, ani z roli. Jest Drogą-Prawdą-Życiem osoby, z samopoznaniem, samoświadomością. Pół wieku po maturze w legionowskim liceum.

Jedni mówią "Rok 1979 zmienił Polskę". I Rok 1980/81 zmienił Polskę, Europę i świat. Papież napisał głęboką analizę Roku 1989. Dla mnie wszystko w dorosłym życiu zaczęło się 16 października 1978. A przecież nie stały za tymi przełomowymi wydarzeniami armaty. Nie same słowa i przemówienia zmieniają świat. 

"tym właśnie zwycięstwem, które zwyciężyło świat, jest nasza wiara" (św. Jan Apostoł). W co wiara? W dobro, czy zło? W prawdę? W piękno? W armaty? W podboje siłą, kłamstwem, ideologiami, polityką??? 

"PRZYSZŁOŚĆ CZŁOWIEKA ZALEŻY OD KULTURY". (JPII, UNESCO, Paryż 1980).

Najważniejsze, aby coś (dobro, prawda, piękno) ukryte w osobie człowieka, dopóki nie powiemy, nie napiszemy - PUBLICZNIE padało w glebę ŻYCIA i stawało sie powszechnie znaną i działająca KULTRURĄ! 

***

armaty i wiara


w jakiej kategorii porównać
te dwie bronie
w walce o świat
dobra zła piękna dobra prawdę
o sens życia i śmierci

armaty zwyciężyć nie mogą
są do niszczenia

wiara może powstrzymać armaty
nawet w UKRAINIE
ale dobrej woli trzeba
a nie ma jej w cerkwi i u Cyryla

Putin odcięty od wiary przegra
ze wszystkimi jego armatami
byle te słowa prawdy padły
od tych których trzeba

    (niedziela, 27 marca 2022, g. 12.01)

***   

Biden w Warszawie

patrzyłem w ekran
ujęcia robiły wrażenia
dobre bo jakie inne
by mnie dzisiaj interesowały

szedł wśród uchodźców
i wolontariuszy

zatrzymywał się rozmawiał
brał w objęcia uściski serca
a dzieci w ramiona (na) wysokości

jak papież przed pół wiekiem
widziałem w Krakowie na Skałce

a potem wszyscy czekali
miał mieć historyczne przemówienie
historycznym się stawało
jeszcze przed rozpoczęciem

rozpoczął jak papież w 1978
do not be afraid
potem przypomniał Solidarność
oczywiście i Lecha Wałęsę

zrobiło mi się ciepło
doczekałem się
chociaż nie w Strachówce

historia człowieka ma sens
kto myśli więcej niż zero
poznaje i kontempluje prawdę

o tym mówił Prezydent USA
i skończył modlitwą
a Polska
moja Polska
nawet pod PiS-em miała dzisiaj sens
po Zenit Wszechdoskonałości dziejów     

(sb. 26 mar. 2022, g. 23.55) TU- Rok Norwidowski_widziane ze Strachówki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz