sobota, 14 listopada 2020

Gminna Komisja Kultury - metodologicznie o 200. rocznicy urodzin Norwida w gminie Strachówka

"Podobne jest królestwo niebieskie do skarbu ukrytego na polu. Gdy znalazł go pewien człowiek, zakrył z powrotem. Potem poszedł uradowany, sprzedał wszystko, co miał, i kupił to pole. Królestwo niebieskie podobne jest również do kupca, poszukiwacza pięknych pereł. Gdy znalazł jedną drogocenną perłę, poszedł, sprzedał wszystko, co miał, i kupił ją... Zrozumieliście to wszystko?" Mówią Mu: "Tak". A On im powiedział: "Dlatego każdy uczony w Piśmie, jeśli się stał uczniem królestwa niebieskiego, podobny jest do pewnego gospodarza, który ze swoich składów wydaje rzeczy nowe i stare" (Mt 13,44-52).

"W obrębie pojęcia „ojczyzna” zawiera się jakieś głębokie sprzężenie pomiędzy tym, co duchowe,, a tym, co materialne, pomiędzy kulturą a ziemią. Ziemia odebrana narodowi przemocą staje się niejako głośnym wołaniem w kierunku „ducha” narodu. Duch narodu się budzi, żyje nowym życiem i z kolei walczy, aby były przywrócone ziemi jej prawa...

Ojcowizna, którą zawdzięczamy Chrystusowi, skierowuje to, co należy do dziedzictwa ludzkich ojczyzn i ludzkich kultur, w stronę wiecznej ojczyzny. (…) Mówi się czasem „ojczyzna niebieska”, „ojczyzna wieczna”. Są to wyrażenia, które wskazują właśnie na to, co dokonało się w dziejach człowieka i narodów za sprawą przyjścia Chrystusa na świat i Jego odejścia z tego świata do Ojca”. (…) Ta Boża ojcowizna przyoblekła się w kształt „kultury chrześcijańskiej”. Istnieje ona nie tylko w społeczeństwach i narodach chrześcijańskich, ale w jakiejś mierze zaistniała w całej kulturze ludzkości. W jakiejś mierze całą tę kulturę przetworzyła”
 
Najbardziej podstawową definicją ludzkiej kultury są, według Papieża, słowa Boga: „Czyńcie sobie ziemię poddaną”. Zgodnie z tym nakazem człowiek ma do spełnienia na ziemi misję: głosić prawdę o sobie i świecie. Aby tę misję realizować, człowiek musi poznać prawdę o świecie i o sobie samym." (JPII, Pamięć i tożsamość)

Z naszej ziemi się wywodził...
Poeta naszej ziemi...
Na tej ziemi urodził się...
Gmina to mieszkańcy i ziemia...
We mnie i przeze mnie ta ziemia się wypowiada...
Z prochu jestem i w proch się obrócę...
 
Historyczne spotkanie nt wspólnoty, Strachówka 1994...
... i relacja ze spotkania nt wspólnoty

- Senat RP podjął chwałę ustanawiającą rok 2021 Rokiem Cypriana Norwida - 
 

Pisanie jest medytacją
Może być adorowaniem
Kontemplacją prawdy
Na dwóch skrzydłach

Samorządowo-metodologicznie. Życiowo nawet. Od 20 lat żyjemy Norwidem na naszym terenie: gminy, parafii, szkół (tzw. obwody szkolne). Samorząd w Polsce ma 30 lat. Nikt nie ma wiedzy, ani doświadczenia, jak przeżywać zbiorowo, jak powinno być w życiu tzw wspólnoty samorządowej. Warto dzielić się myśleniem, nikt nie żyje wiecznie.

Równoległość spraw polskich, także Kościoła w Polsce, jest dzisiaj widoczna jak może nigdy wcześniej. Prymas występuje w TVN24, kolejni ważni profesorowie, dziennikarze są zapraszani do studiów, przed kamery i mikrofony. Powstają niezliczone teksty. Duch czasu? Niewątpliwie – w Polsce po Janie Pawle II, w zawierusze obecnego PiS-KEP-ustroju. TO SĄ SPRAWY KONSTYTUCYJNE (ASPEKTY ISTOTOWE I KONSTYTUTYWNE POLSKOŚCI). Spróbuje pospekulować, jaki to może mieć związek (implikacje) z naszymi strachowsko-norwidowskimi sprawami, jak się to splata i objawia w życiu społecznym i kulturowym.

Nieszczęśliwi ci z nas – i całe społeczeństwa - którzy nie rozpoznają czasu swojego nawiedzenia. Tajemnica rozumności człowieka, kultury, meta-spojrzeń i analiz. Dialogicznośc prawdy. Ludzka wspólnotowość w kulturze.

Samorząd to…

1) Struktura życia w samorządnych wspólnotach lokalnych
2) Struktura społeczno-kulturowa (przekonania-umysłowość/mentalność, Kosciół-wiara-religia-tradycje-ludowości)

My - zwykli mieszkańcy gminy Strachówka (w ich gronie piszący tego posta) - nie jesteśmy tymi, kim nie jesteśmy. Nie jesteśmy politykami, biznesmanami, akademikami… A jednak mamy cos do powiedzenia i zrobienia z okazji wielkiej rocznicy kultury narodowej (i europejskiej). BO JESTEŚMY ŚWIADOMYMI MIESZKAŃCAMI SWOJEJ GMINY. Gmina, jak wiadomo od 1990 roku, to wspólnota mieszkańców i terytorium. Świadomy mieszkaniec chce wiedzieć najwięcej o dziejach terenu, na którym mieszka i wychowuje swoje dzieci i wnuki.

Uczymy się dopiero sami siebie, po 45 latach komunistyczno-materialistyczno-ateistycznego PRL. Kim jesteśmy? Skąd i dokąd zmierzamy jako cząstka narodu polskiego na ziemi Strachówki, w Powiecie Wołomińskim.

W takim duchu i stylu przemawiał do nas Papież Polak. Każdym wystąpieniem i tekstem drukowanym starał się dokopać do źródeł własnej – osobistej i rodowej - ale i naszej polskiej pamięci i tożsamości. Tak się złożyło, że kochał Cypriana Norwid i na jego twórczości i życiu ukształtował swoja tożsamość kulturową. Nam pozostawił resztę. 

Dostaliśmy skarb, ukryty w ziemi. Możemy wnieść swój wkład w wielkie obchody wielkiej narodowej rocznicy w polskiej i europejskiej kulturze i dziejach. Będąc sobą. Do szpiku kości, do rdzenia siebie i spraw naszych. Wkład polsko-narodowo-samorządowy. Ludzi ciekawych siebie i prawdy. CZŁOWIEK TO TEN KTO ZNA SIEBIE. Bez tego jest dreptanie w miejscu (ubijanie gleby, bełtanie bagienka…). W ten sposób odczytując swoje zadanie-misję wnosimy całkiem swoisty, autentycznie oddolny, wkłąd w polską miłość do poety i norwidologii (prawie narodowej).

20 lat temu chciałem poznać związki z Norwidem, zobaczyć jego ślady w okolicach. Zobaczyłem RZECZPOSPOLITĄ NORWIDOWSKĄ. Po 20 latach wszyscy wiemy, że jest i że nigdy nie zginie. To nie tylko idea samorządności. To polskość. Norwid ją (współ)definiuje.

Czym jest Gminna Komisja Oświaty? Czym – w istocie – samorządowy ustrój Polski, naszej Ojczyzny. Zacznijmy rozważać, aż do granic rozumności i kultury człowieka na ziemi. Jako polska gmina mamy osobowość prawną w polskim systemie prawnym.

„Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych” (Konstytucja) 
„W Polsce (na wzór innych krajów kontynentu europejskiego) tylko część zadań lokalnych i regionalnych jest realizowana przez agendy administracji rządowej, które bezpośrednio (hierarchicznie) podlegają Radzie Ministrów, Premierowi bądź poszczególnym ministrom. Zasadnicza część zadań administracyjnych, niemająca znaczenia ogólnokrajowego, jest realizowana przez samorząd terytorialny. Czynią to organy samorządowe, które są podporządkowane odpowiedniej wspólnocie lokalnej (gminnej, powiatowej) bądź regionalnej (wojewódzkiej) i które reprezentują jej interesy.” (wikipedia)

CO JEST INTERESEM NASZEJ GMINNEJ WSPÓNOTY W STRACHÓWCE – WZGLĘDEM NORWIDA i 200. ROCZNICY JEGO URODZIN?

Historia najnowsza przychodzi nam z pomocą i zobowiązuje zarazem. Takie pytanie stawialiśmy sobie – jako samorząd – podczas spotkania samorządowców rejonu mińskiego z udziałem biskupa-założyciela diecezji ks prof. Romaniuka, w budynku Urzędu Gminy Strachówka, na koniec I kadencji (kwiecień 1994). Nic nie przepada bez śladu! (do Stanisławy Hornowskiej, grób ks Dosta i Waszczuka…).

Dotykając/poruszając w dyskusji jakąkolwiek sprawę związaną z samorządem gminnym (naszą samorządnością) musimy natrafić na najważniejszy artykuł ustawy, czyli „Art.  1.   
Mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.”. O tym dyskutowaliśmy z biskupem i zaproszonymi gośćmi 12 kwietnia 1994 – notatkę ze spotkania dla potrzeb prasy katolickiej sporządził – wszystko na to wskazuje – sam biskup. Jest tam m.in. mowa o potrzebie współpracy duszpasterzy z samorządem, dla budowania większej wspólnoty, sięgającej głębi spraw człowieka, społeczeństwa, kultury. W takiej perspektywie 26 lat to tylko mgnienie. Sprawy wieczne wpisane są w losy wspólnot. A jeśli w tych losach pojawia się Wieszcz Narodowy, Konstytucja 3 Maja, blask prawdy i tęcza zachwytu od Zenitu Wszechdoskonałości?? Takie mamy szczęście i zobowiązanie wobec kultury ojczystej. Nie z wyboru, nie z polityki. Z racji miejsca zamieszkania.

Jesteśmy mieszkańcami i obywatelami Polski. Polski Senat podjął chwałę ustanawiającą rok 2021 Rokiem Cypriana Norwida. Gminy są częścią Rzeczpospolitej Polskiej. „Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym… Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty… między innymi podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami… i podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi [ale także] regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych” (ustawa samorządowa).

W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy edukacji publicznej; kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy; współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw itd. 
.
„Rada gminy ze swojego grona może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy…
Gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w tym zwłaszcza wśród młodzieży. Rada gminy na wniosek zainteresowanych środowisk może wyrazić zgodę na utworzenie młodzieżowej rady gminy mającej charakter konsultacyjny.

Gmina sprzyja solidarności międzypokoleniowej oraz tworzy warunki do pobudzania aktywności obywatelskiej osób starszych w społeczności lokalnej. Rada gminy, z własnej inicjatywy lub na wniosek zainteresowanych środowisk, może utworzyć gminną radę seniorów. Gminna rada seniorów ma charakter konsultacyjny, doradczy i inicjatywny.

Gmina może opracować strategię rozwoju gminy (cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym) spójną ze strategią rozwoju województwa oraz strategią rozwoju ponadlokalnego, obejmującą tę gminę. Rada gminy, w drodze uchwały, określa szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji.

WSPÓŁPRACA TRZECH POWIATÓW I WIELU GMIN Z OKAZJI ROKU NORWIDOWSKIEGO MOŻE BYĆ ZALĄŻKIEM WIĘKSZEJ STRATEGII ROZWOJU W WYMIARZE KULTURALNYM, SPOŁECZNYM, TOŻSAMOŚCIOWYM, PATRIOTYCZNYM, OŚWIATOWYM…

Tak wielkie sprawy muszą być podejmowane w największej przejrzystości, z udziałem jak największej liczby mieszkańców. 

PS.
Art.  11b.  ustawy samorządowej o jawności działania organów gminy.
1.  Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
2.  Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. (wszystkie cytaty ustawy z tej strony)

SPRAWA JAWNOŚCI (PRZEJRZYSTOŚCI) NASZYCH SPRAW PUBLICZNYCH, DLA WSZYSTKICH ŚWIADOMYCH OBYWATELI TWORZY PRZERZUTNIĘ DO DYSKUJI O SYTUACJI W TZW. POLSKIM KOŚCIELE (KOŚCIELE W POLSCE). [Ojcem przerzutni w poezji polskiej jest Jan Kochanowski, ale jej tradycja sięga czasów starożytnych.]

Wspólnota gminna, narodowa i Kościół? Jesteśmy prekursorami takiego holistycznego myślenia na Mazowszu, vide spotkanie w Strachówce z 12 kwietnia 1994. Nie można rozrywać tego, co tylko w połączeniu jest glebą życia (Drogi-Prawdy-Życia). „Są prawidłowości CAŁOŚCI, których nie można wywnioskować na podstawie wiedzy o prawidłowościach rządzących ich składnikami” – aspekty istotowe i konstytutywne całej rzeczywistości. Prawda jest poznawalna. Można ją kontemplować unosząc się na dwóch skrzydłach wiary i rozumu (JPII).

Pierwsze publiczne spotkanie w sprawie związków Strachówki z Norwidem, odbyło się w kościele (listopad 2000) . Msze dziękczynne za Norwida, dzieje i kulturę narodową na naszym terenie stały się nieodłączną częścią naszych działań od 20 lat. Wydarzeniem były Pierwsze Rekolekcje Norwidowskie przeprowadzone przez siostrę Alinę Merdas RSCJ (marzec 2003). Wielkim bodźcem, kamieniem milowym Rzeczpospolitej Norwidowskiej stał się list z prośbą o błogosławieństwo dla RzN, przekazany Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II przekazany do rąk własnych przez siostrę Alinę na Placu Świętego Piotra. 
Myślałem, że współpraca między nami w gminie, parafii, szkole, diecezji, powiecie zawsze będzie oczywistością. Szczególnie po słowach Papieża-Polaka wypowiedzianych przed naszą katedrą w 1999 („Witaj, umiłowana ziemio mazowiecka, ze swoją bogatą tradycją religijną i ze swoją chwalebną historią, na tej ziemi urodził się nasz wielki poeta epoki romantyzmu, Cyprian Norwid, który często w swoich utworach wspomina ze wzruszeniem dzieciństwo i lata młodzieńcze spędzone w tych stronach”.)

Życie w Polsce 2020 otwiera nam oczy na skandale wr óżnych dziedzinach ćżia. Leczą nas zi dealizmu, jakim żyliśmy za życia św. Jana PAWła II. Już wiemy, że byli ludzie-hierachowie wysokiego szczebla, którzy okłamywali Papieża Wojtyłę w Watykanie. Cóż dopiero na niższych szczeblach, także w takich sprawach jak... Norwid na Mazowszu?

Dlaczego łączę te sprawy? Proste - bo „dzięki Norwidowi możemy „wejść głębiej w prawdę naszego bycia człowiekiem, chrześcijaninem, Europejczykiem i Polakiem. I, że wiele polskich spraw toczyłoby się inaczej, gdyby Polacy odnaleźli w swoim sumieniu prawdę głoszoną przez Norwida” (św. JPII).

-----
Żeby tak wielka sprawa w Polsce i gminie została właściwie dopracowana, musi przejść właściwą drogę (metodologię). Odpowiednie gremia (wspólnoty na poziomie przedstawicielskim) muszą podjąć jawne procedury, działania, decyzje.
Senat RP już podjął uchwałę. A co mamy zrobić na poziomie gminy? (także we współdziałaniu z innymi gminami).

Moim zdaniem właściwymi krokami będą:
- zwołanie Komisji Kultury (itd.) z zaproszeniem wszystkich zainteresowanych, mogących wnieść wkład w rocznicowe działania
- umożliwienie zabrania głosu wszystkim zainteresowanym (także do protokołu)
- wybranie przedstawiciela (pełnomocnika) do dalszych działań, tak wewnątrz jak i na zewnątrz gminy (norwidowsko-rocznicowe porozumienie 3 powiatów na Mazowszu).

TO JEST ZBYT WIELKA SPRAWA, MAJĄCA ODDZIAŁYWANIE NA POKOLENIOWĄ PAMIĘC I TOŻSAMOŚĆ, ABY ZAŁATWIĆ TO POKĄTNIE, OT TAKĄ RUTYNOWO-ANTYSAMORZĄDOWĄ PRAKTYKĄ. KTOŚ, GDZIEŚ, KOMUYŚ, COS POWIE, RZUCI W PRZELOCIE I BĘDZIE OK? NIE BĘDZIE. A 200. ROCZNICA NIE POZWOLI ZAPOMNIEĆ PRZEZ DZIESIĘCIOLECIA JAK POTRAKTOWALIŚMY NORWIDA, PRAWDĘ, KULTURĘ, OJCZYZNE.
CZYM JEST RZECZPOSPOLITA NORWIDOWSKA???

***

Madej i ekstremum

nie ten zbój znany z legend
ale realny misjonarz apostoł
z okolic Kazimierza nad Wisłą
posłany na Kara Kum i Aschabat

stał się ekstremalnym doświadczeniem
i dla mnie solidarucha katechety
z Ziemi Norwida i Cudu nad Wisłą
po tożsamość konstytucyjną Polski

w nim z nim przy nim niebo świeci
stając się ekstremalnym przeżyciem
doświadczeniem ekstremum
bytowo egzystencjalnym

pytań masę się rodzi z doświadczenia
Andrzeja Boga świętości Kościoła
dlaczego dlaczego dlaczego
w powszechnym dialogu odpowiedź

      (piątek, 13 listopada 2020, g. 14.16)

***

łaska uczestnictwa

nikt nie żyje sam z siebie
i nikt tylko sobie umiera
bo w życiu i śmierci uczestniczymy
z łaski sił i relacji większych

gdy bawię się z wnukami
przeżywam metafizyczną łaskę
osobowych wartości absolutnych
których nikt podrobić nie może

dogmaty w tym są niepotrzebne
ani zmyślane ideologie
człowiek człowiekowi bratem siostrą
stary młodemu i odwrotnie

    (czwartek, 12 listopada 2020, g. 16.39)

***

my i nasz Bóg...


jednego mam Boga i tego samego
który otacza mnie od urodzenia
w Ojczyźnie świecie i kulturze

poznany wychowaniem i myśleniem
jest mój jeden Żywy i ten sam
od prabiblijnych czasów w Kosmosie

nawet to co prabibilijne jest młode
kiedyś nie mieliśmy tej świadomości
na skalistej planecie naszej galaktyki

trzeba poznać siebie na ile się da
bez wczytania w kulturę się nie da
jedność znaleźć drogi-prawdy-życia

Bóg najwyższym dobrem pięknem
prawdą osobistą i miłosierną
dla każdej i każdego z nas ludzi

nigdy nie żyłem tylko cyfrowo
w cyfrowym świecie-cywilizacji
zawszy był Ktoś coś duchowego

     (czwartek, 12 listopada 2020, g. 11.57)

***

Kościół i partia (i z powrotem)


łączy je-ich nie ideał najwyższy
ale wizja władzy
absolutnej oczywiście
monarchii (absolutnej) dokładniej

Bóg Honor Ojczyzna 
wypisują sobie na bannerach 
prawo i sprawiedliwość 
w nazwie partii umieścili

wolność jaka wolność
godność jaka godność
Solidarność jaka solidarność
prawa człowieka jakie prawa

kto na kim się wzorował przez wieki
wystarczy spojrzeć na insygnia
pałace katedry muzea 
i dwory otaczające władców

nie mógł dzisiaj Kaczyński
nie patrzeć żarłocznie
na skuteczność władzy w Kościele
jego ideał życiowy

kult jednostek hierarchicznych
struktury władzy od a do z
i układy towarzyskie
w których nikt nie podskoczy

tak zaplanował swoją partię
on najniższy z najwyższych
reszta sługusy funkcjonariusze
od wypełnień i potakiwania

wszystko było już jakby poukładane
aż tu ruszyły z posad paradygmaty
lud nieposłuszny na ulicach
kardynałowie walą się jeden za drugim

      (środa, 11 listopada 2020, g.13.51)

***

droga-prawda-życie

       /najpierw resocjalizacja potem ewangelizacja/

co z czym i gdzie musi się spotkać
by zobaczyć część wspólną
nawet krótkie życie umie wskazać
jak ja rok 1960
wtedy spotkałem księdza pedofila

kard Stanisław Dziwisz miał wtedy 21 lat
kard McCarrick równo trzydzieści
ksiądz potwór Degollado lat czterdzieści
ten który Legion Chrystusa założył

Watykan ukarał kard Gulbinowicza  
otrzymał zakaz celebracji kościelnych
spotkań i użycia insygniów biskupich
i przywileju pochówku w katedrze

związane jest z molestowaniem seksualnym
którego miał dopuszczać się ks Gulbinowicz

mówi ks prof Andrzej Kobyliński
już wtedy była wiedza w kręgach Kościoła
dotycząca skłonności seksualnych kardynała

jak to możliwe
60 lat kościelna i społeczna zmowa milczenia 
były twarda jak skała
ksiądz Gulbinowicz mógł ciągle awansować 
i mianować swoich ludzi w polskich diecezjach

abp Paetz Głódź Janiak Rakoczy Orszulik Dziuba
Napierała Tomasik Szkodoń Czaja Dzięga inni
jedni o czyny drudzy o tuszowanie oskarżani
lista 34 hierarchów wśród których
14 spośród 41 urzędujących biskupów diecezjalnych

winni są co najmniej poważnego braku sumienności 
jak nazywa to papież Franciszek
winnych rażących świadomych niegodziwości
zasługujących zatem na usunięcie z urzędu
o ile go jeszcze zajmują

droga-prawda-życie wyświetlą chyba wszystko
ale czy chcemy zrozumieć
jeśli tak trudno głos nam zabrać
Każdy biskup i arcybiskup w Polsce ukrywał pedofilię?
Do 2007 r. chyba każdy, po 2007 r. większość, po 2013 r. pewnie pół na pół, a po 2016 r. – radykalnym zaostrzeniu przepisów przez papieża Franciszka – niewielu. Oczywiście jeśli ukrywanie rozumiemy jako nieprzesyłanie do Watykanu dokumentów dotyczących księży pedofilów... W latach 2005–2013 za tak rozumiane tuszowanie pedofilii papież Benedykt XVI zdymisjonował ok. 80 biskupów.... Dominuje obojętność i święty spokój
  
      (wtorek, 10 listopada 2020, g. 20.35)

***

aborcja-protesty-chrześcijaństwo

              /nie prawo nade wszystko/

co ma jedno z drugim i trzecim
chyba to że chrześcijan też dotyczy
wszystko co z życiem się wiąże
ja chrześcijanin wszystko rozważam

jakoś tego w Ewangelii nie ma
jest Dobra Nowina
aborcja na pewno nią nie jest
więc czym jest to splątanie

najwięcej mówią ci
dla których to jest teorią
zastępuje im to coś innego
ale co

spotykając poznając Jezusa
nie rozmawiamy o aborcji
ale o zachwycie zbawienia
od zła winy potępienia

mówiąc o aborcji
wchodzimy w mrok potępień
ale chyba nie tędy droga
do prawdy prowadzi

grzech zło śmierć potępienie
to inna ścieżka rozważań
nie życiowo medyczno etyczna
na jakiej aborcja się jawi

porządkując wspomnienia
poczęcie życie zagrożenia ogarniam
zachwyt poczęciem trwogę zagrożeniem
błogosławieństwo sprawnych rąk lekarza

czym coś jest (aż po miłosierdzie)
musi najpierw w rozmowie się objawić
czym są protesty uliczne także
po wyroku PiS-KEP-trybunału (ustroju)
  
  (poniedziałek, 9 listopada 2020, g. 11.49)

***

Istota Rzeczy


napisałem z dużych liter
jest zawsze czysta i święta
i chyba ponadczasowa wieczna
już stary Józef jest we mnie
kiedyś mały Józio był we mnie
niedługo tylko pamięć zostanie

kto tego wymiaru nie szuka
jak ma poznać prawdę
i ją z nią kontemplować
ponad okoliczności
którym nie muszę się kłaniać
dlaczego niewielu tego pragnie

         (niedziela, 8 listopada 2020, g. 11.39)

***

po COVID’zie

powinność naciska
opisz
nawet to małe coś przeżył
coś swojego w tym co globalne

tak mam własną rzeczywistość
dzień w dzień mi się daje (objawia)
więc i w COVIDzie
jest moja Drogą-Prawdą-Życiem

bóle mięśniowe i podobne
mają wszyscy zakażeni
tak samo opisują
ja opowiem to coś inne (moje)

w chorobie nie pisałem
co jest nienormalne u mnie
pisanie to nie składanie liter i wyrazów
to rzeczywistość wewnętrznie dawana

w chorobie ekran we mnie był pusty
nic się nie działo prócz choroby
i to by było na tyle
mój wkład w biomedyczne nauki

mogę twierdzić autorytatywnie
że jakieś procesy się we mnie działy
a inne wręcz przeciwnie
materia-biologia-świadomość

     (sobota, 7 listopada 2020, g. 21.56)

***

zamieszkać w Polsce
  

w jakiej mieszkam Ojczyźnie
kosmicznej czasoprzestrzeni
miejscu i czasie wszechświata
co już wiem i czy tego potrzebuję

wojny wspominam na grobach
obchodzę cmentarze i pomniki
pięści unosząc przeciw wrogom
czy dobro piękno prawdę podziwiam

Norwid umiał i Chopin na naszej ziemi
widzieć słyszeć przeżyć rozumieć opisać
jako rzecz wspólną tutaj nam daną

I była w tem Polska, od zenitu
Wszechdoskonałości dziejów
Wzięta, tęczą zachwytu — —
Polska — przemienionych kołodziejów

tutaj nam ich dano w Strachówce
dla pracy w pocie swego czoła
nie przyjdą szczepionką
wrony wróble ich nie rozwłóczą

świadomość narodowa tym jest
polskość współczesna tym jest
święta miłości kochanej Ojczyzny
wtedy w salonach przedyskutowana

Michał Sobieski ze Strachówki
dostał tę naukę w Szkole Rycerskiej
za mowę dla króla pomnikową
rycerzy wkrótce Polska potrzebowała

i tak historia niesie opowiada
polskość istotę naszej pospolitej rzeczy
to tylko lat 250 uchwytne jakby wczoraj
bez pracy w pocie czoła i dialogu nie ma

a że doszli jeszcze Trembińscy Głowaccy
Jackowscy i Kapaonowie piszący laurki
to i syn niepiśmiennego chłopa Króla
każe nad prawem i kulturą się nachylić

dlaczego w Strachówce i Annopolu
tych rzeczy spraw możemy dociec dzisiaj
bo każde miejsce jest dobre na Ziemi
dla Drogi-Prawdy-Życia Logosu

co twoi przodkowie za prawdę uważali
jak dane im było ją (od)poznać
co mieli za święte w swoim życiu
czy chcą i potrafią wiernością się wykazać

        (piątek, 6 listopada 2020, g. 12.04) 

***

całe życie

całe życie mam już za sobą
przeleciało
nie żeby tak bez śladu
o nie ma sens cel Logos

jeszcze tylko parę spotkań z wnukami
przypomnień tego co najważniejsze
i więcej już nic

dogrzebanie się Konstytucji
czyli z nią świadomości narodowej
pamięć tożsamość tak jak je przeżyłem
  
może kiedyś przyjdzie nowy paradygmat
inny czas przestrzeń kultura
zmieni się pojęcie patriotyzmu

nie obchodzi to mojego wójta i radnych
nie obchodzi mojego proboszcza biskupa
mojej szkoły (więc i nauczycieli)
nikogo w gminie parafii Polsce i Kościele

można i trzeba pytać
dlaczego w Strachówce
dlaczego w Annopolu
Rzeczpospolitej Norwidowskiej

(śr. 4 paźdz. 2020, g. 12.39) TU - Niezjednoczeni... PL

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz