czwartek, 16 lutego 2023

8 lat, bez mała, skandalicznego ustroju (gwałtu rozumu i kultury)

- dowód historyczno-łopatologiczny – 

A co to jest prawda, pytał już Piłat...

8 lat, bez mała, zmagania z narzuconą rzeczywistością społeczno-publiczno-kulturową. Dla tych, którzy się z nią nie zgadzają, zmagają intelektualnie. Od początku – czyli od ogłoszenia wyników wyborów październikowej rewolucji w Polsce 2015 – nazywam tę rzeczywistość pseudokatolickim PiS-KEP- ustrojem.
Od 8 lat słucham komentarzy w mediach, w niezliczonych programach, o epizodycznych decyzjach, ustawach i ich konsekwencjach. Różne padają epitety - często, że to, co się dzieje w Polsce mocą politycznych decyzji, ustaw itp. ma wymiar absurdalny, pozarozumowy, sprzeczny z ludzką logiką... więc w ustawicznych tarapatach (z definicji) z TSUE, ETPCz itd.

Ja – kładę nacisk na wymiar ustrojowy, ba, na implikacje antropologiczne tego, co się dzieje. Komentatorzy są jakby ciągle od nowa zaskoczeni absurdalnością kolejnych epizodów życia politycznego. Nadmienię, że w czasie studiów korzystałem obficie z zalecanych lektur Etienne Gilsona, Jacques Maritain i innych. 

Czy 8 lat to dużo, czy za mało, żeby wpływać na ludzkie postawy życiowe, w tym sięgające podstaw wiary i rozumności? Bo, żeby kształtować postawy badawcze u studentów, to bardzo dużo (wręcz pokoleniowo). Wiemy niestety od początku, że tzw. pasterzy spraw duchowo-intelektualno-moralnych to wcale nie obeszło. Współpłyną i współtoną z ustrojem władzy państwowej. Bo choć przyszłość człowieka zalezy od kultury, to oni rozdają miliony na działania istotnych instytucji i organizacji. Dla swoich, przeciwko wszystkim innym. KTO TO WSZYSTKO ODKRĘCI W WYMIARZE KULTURY POLEK I POLAKÓW W ŚWIECIE (WIĘC I KULTURZE) WSPÓŁCZESNYM? (a propos - zniszczenia - dewastacje mentalne - przez okres ustrojowy bezbożnego, materialistycznego marksizmu, btw moje magisterskie antropologiczne aspekty).


Czy ktoś, kiedyś napisze o ich odpowiedzialności? Osób ważnych-znaczących w partii rządzącej i w kościele.Pl? Według mnie nikt i nic nie może zdjąć odpowiedzialności z tzw. inteligencji katolickiej.


„ To pełna hipokryzja. Minister Czarnek traktuje pieniądze publiczne jak swoją własność. Podjął decyzje o przekazaniu tych środków wbrew opiniom ekspertów, których powołał. Do grup organizacji lewackich, jak to określił, wrzucił Caritas i organizacje na rzecz niewidomych. To rozdawanie pieniędzy swoim. Tego nie da się wybronić. Mam nadzieję, że w przyszłości zostaną wyciągnięte konsekwencje i zrobimy wszystko, by majątek publiczny nie przepadł „ (były koalicjant PiS).

"Jarosław Kaczyński deklarował w 2018 roku, że "do polityki nie idzie się po pieniądze". Czy PiS jest wierne tej zasadzie? Zadaliśmy to pytanie Polakom. Odpowiedzi w sondażu United Surveys dla Wirtualnej Polski są wręcz miażdżące dla partii rządzącej" (tutaj).

*** 

z ostatniej chwili

wiem czuję myślę rozumiem
że powinienem coś (na)pisać
czyli (od)dać świadectwo chwili
świadomej w samoświadomości mojej

wróciłem ze szpitala
dobrze przebadany jestem
wzdłuż w poprzek zanalizowany
z tego co można zewnętrznie
według obecnej wiedzy i możliwości

jednak człowiek to ktoś więcej
ja jestem jego ordynatorem
to moja droga-prawda-życie
które znam i nic się nie zmieniło
szpital przetestował moją filozofię
tyle już o tym (na)pisałem

      (czwartek, 16 lutego 2023, g. 11.37)

***

jeden potężny świat

      /doświadczenie wyprzedza teorie/

świat starych ludzi i dzieci
czyli dzień babci dziadka wnuków
odkrywa się nam w rodzinie
i pokazuje nowe niezwykłe wymiary
zużyty rozmiar starego świata ludzi
z brakiem sił chorobami wojnami
i nowy rozmiar świata dzieci
zabawy miłości nadziei na wszystko
kto kogo czego bardziej potrzebuje
dopełnienie nie stawia takich pytań
i rodzi ciągle jeden potężny świat

      (poniedziałek, 30 stycznia 2023, g. 11.28)

***

czytanie chwili świadomej

tylko świadomą można czytać
świadomość tego co właśnie jest
w nas dla nas tysiącem narracji
nie jakieś gdzieś coś
gdzie nigdy ludzie nie bywali

myślę uciekając od mediów
w których komentatorzy bryluja
cóż ich narracje mi przynoszą
słowa słowa słowa
gdzie żywi ludzie nie bywają

człowiek bywa tam gdzie wartości
gdzie nurt życia wartki
gdzie rodzina Ojczyzna dzieci wnuki
nie słowa które dobre są w literaturze
słów prawdy żywej mało kto szuka

chwila ma głębię szerokość wysokość
naszych decyzji wyborów wydarzeń spoza
chwila objawia kto ciszy się nie boi
kto wchodzi w nią jak do siebie
bo czyż nie na to się narodził

      (niedziela, 29 stycznia 2023, g. 11.20)

***

w oczach wieczności

      /dlaczego lubię ciszę w domu/

cóż łatwiej powiedzieć
czuć się jak w wieczności
czy być pod okiem wieczności
więc pisze co pisze

dwie lampki jak dwoje oczu
i dwa monitory patrzą na mnie
lampki spozierają zza kwiatków
zasłony w oknach jak kolumny Kapitolu

serce wiecznych miast i wiosek w domu
serce i sens w perspektywie wieczności
my patrzymy na nie one na nas
kto drogę-prawdę-życie przemyślał
  
każdy tekst dopowiada z całości sensu
objawia to co zamknięte we mnie
dziejami kulturą się zapisało
kto chce może się w tym (mnie) przejrzeć
  
skoro ja to i każdy po mnie
może tu wieczność adorować
poznając prawdę o sobie i ją kontemplować
czyż nie także po to rodzi się człowiek

      (piątek, 27 stycznia 2023, g. 17.13)

***

wychowanie człowieka

      /fenomenologia życia i zbawienia/

kto co wychowuje
strzeże rozwoju
wskazuje rozszerza horyzonty

na początku rodzice i dom
oby każdy niemowlak ich miał
na co dzień i od święta w kulturze

opiekunowie dbają o potrzeby
bezpieczeństwa żywienie higienę
z pomocą właściwych instytucji

dziecko żyje w otoczeniu kontekstów
wiele zależy od poziomu rozwoju rodziców
tako w naturze jako i w kulturze

w ilu domach otworzą najszerzej
na przestrzeń nieskończoną
w Kosmosie i kulturze istnienia

by każdy człowiek umiał usiąść w ciszy
bez lęku przed tajemnicą własną i świata
akceptująco z dziękczynieniem

droga-prawda-życie ma sens (całość jedność)
metafizykę początków i fenomenologię
by 1z wszystkie możliwości wykorzystać

pokazać że każdy zmysł rodzić może dobro
przyjmować je poznawać kontemplować
że wielki sens mieszka tuż w nas i obok

w tym się (wy)doskonaliłem całe życie
opowiadam dzień w dzień na blogu
uszu nadstawiam jedźmy nikt nie woła

       (piątek, 27 stycznia 2023, g. 10.08)

***

ślady dobra (szczęścia i zbawienia)

        /teologia na fenomenologii/

gdyby każdego dnia
to znaczy gdybym ja
nazwał dobro które przychodzi
które się rodzi w moim życiu

musi przychodzić skoro żyję
dzień jako napór zła trudny do wyobrażenia
coś musi dobrze funkcjonować
podaż tlenu w powietrzu ziemia pod nogami

dzisiaj pomyślałem przy musztardzie
skończę wyrzucę jeden z trzech słoików
żona się ucieszy porządkiem w lodówce
skończę jeszcze coś w tym wątku

śladów dobra trzeba szukać i nazwać
przychodzą wszystkimi zmysłami
każdym wymiarem funkcjonowania człowieka
z każdą wiarą i każdym rozumem (myśleniem)

śladem dobra szczęście się znaczy
kto nieuważny nie zauważy może zlekceważy
dobro niebo wiara rozum szczęście
odważ się człowieku żyć fenomenologią

     (czwartek, 26 stycznia 2023, g. 12.34)

***

dobrostan (mój)

dziś chyba dopiero wieczorem
no bo z przeziębienia wychodzę
ale jestem uczciwy egzystencjalnie
więc rozpoznany uznaję i ogłaszam
starając się wiernie opisać

może trwać krótko
może tylko tyle żeby zauważyć
ale ta chwila jest jakby ponad czasowa
przecież z tego nie można robić zarzutu
to w niczym nie umniejsza tego stanu

mam już 69 lat dojrzałych
dużo czasu minęło od młodości
która szuka pyta o szczęście
może dobrostan jej nie zadowalać
do tego trzeba dorosnąć intelektualnie

trzeba intelektualnie być dorosłym
żeby na pytanie jak się czujesz
odpowiedzieć jak papież – sobą
choć cała kultura na to pracuje
bo człowiek to ten kto już zna siebie

     (środa, 25 stycznia 2023, g. 18.46)

***

o cudzie

cudowny jest człowiek
harmonią obdarzony
ale nawet z istoty jest cudowny
bo nie jest tylko przyrodą
im więcej kultury tym lepiej

natura i kultura w zgodzie
adekwatności adekwatność

(śr. 25 stycz. 2023) TU - Rok Norwidowski_widziane ze Strachówki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz