poniedzia艂ek, 22 sierpnia 2016

Samorz膮d-PL.2016 i M膮dro艣膰 (nie tylko Syracha)



Kochani wsp贸艂mieszka艅cy, m艂odzi i starsi. W tym, samorz膮dowcy, nas reprezentuj膮cy we w艂adzach gminnych. Ksi臋偶e proboszczu, Rado Parafialna, Rado Szkolna, Pedagogiczna, Zarz膮dy Stowarzysze艅 itd.

Podobno niekt贸rzy z Was s膮dz膮, 偶e wyst臋puj臋 przeciwko ksi臋dzu proboszczowi i dlatego inni-niekt贸rzy zbieraj膮 podpisy, aby… Nie widzia艂em owego listu, wi臋c nie mog臋 dok艂adnie zacytowa膰.
Przeciwko jednym i drugim (tym samym) o艣wiadczam uroczy艣cie, 偶e nieprawd膮 jest, 偶e… Przedstawcie cho膰 jeden taki (m贸j) wpis.

Oczywi艣cie, 偶e ksi膮dz, i w贸jt, i szko艂a, parafia, gmina jest mi bliska, wi臋c musz膮 wyst臋powa膰 w moim pisaniu. Je艣li kto艣 mnie czyta osobi艣cie – i ze zrozumieniem – to wie, 偶e jedn膮 z kluczowych formu艂 wyra偶aj膮cych moje rozumienie cz艂owieka, 艣wiata i Boga jest – droga-prawda-偶ycie. Nie abstrakcje, ani projekcje swoich plan贸w, fobii, ambicji… Pisze to – i tak – co mnie stanowi. Droga osobistych wybor贸w (decyzji, czyn贸w…), prawda poznana, poznawana, poddawana nieustannemu procesowi poszerzania, szlifowania… oraz 偶ycie tego 艣wiata, kt贸ry ogarniam, i kt贸ry jest miejscem i czasem mojej egzystencji 艣wiadomej.

Je艣li wspomniani powy偶ej jedni i drudzy maj膮 dobro wsp贸lne na celu i nic do ukrycia, zawsze jestem ch臋tny i otwarty na publiczny dialog. Tako偶 w parafii, gminie, obwodzie szkolnym ze szko艂膮 w jego centrum, stowarzyszonymi i niestowarzyszonymi mieszka艅cami wszystkimi. Jest prawda, prawda si臋 nie ukrywa, jest poznawalna – oto moje najg艂臋bsze przekonania (wiara i rozum). Fa艂sz przepadnie, wcze艣niej, p贸藕niej… zawsze wywo艂uj膮c szkody. Niszczy ka偶d膮 wsp贸lnot臋 i ka偶d膮 osoby. Ko艣ci贸艂 tak偶e.

Jak偶e bym chcia艂, by艣my dojrzeli do otwartej dyskusji, w perspektywie poni偶szych papieskich s艂贸w:

Cz艂owiek ze swej natury szuka prawdy. Celem tego poszukiwania nie jest tylko poznanie prawd cz膮stkowych, dotycz膮cych fakt贸w lub zagadnie艅 naukowych; cz艂owiek d膮偶y nie tylko do tego, aby w ka偶dej ze swych decyzji wybra膰 prawdziwe dobro. Jego poszukiwanie zmierza ku g艂臋bszej prawdzie, kt贸ra mo偶e mu ukaza膰 sens 偶ycia; poszukiwanie to zatem mo偶e osi膮gn膮膰 cel jedynie w absolucie (tu jest wa偶ny i istotny przypis 28). 

Dzi臋ki przyrodzonej zdolno艣ci my艣lenia cz艂owiek mo偶e znale藕膰 i rozpozna膰 tak膮 prawd臋. Poniewa偶 jest to prawda o donios艂ym i istotnym znaczeniu dla jego 偶ycia, dochodzi do niej nie tylko drog膮 rozumowania, ale tak偶e przez ufne zawierzenie innym osobom, kt贸re mog膮 por臋czy膰 za pewno艣膰 i autentyczno艣膰 tej偶e prawdy. Umiej臋tno艣膰 i decyzja zawierzenia samego siebie i w艂asnego 偶ycia innej osobie to z pewno艣ci膮 jeden z akt贸w antropologicznie najbardziej donios艂ych i wymownych.

Nie nale偶y zapomina膰, 偶e tak偶e rozum potrzebuje oprze膰 si臋 w swoich poszukiwaniach na ufnym dialogu i szczerej przyja藕ni. Klimat podejrzliwo艣ci i nieufno艣ci, towarzysz膮cy czasem poszukiwaniom… przyja藕艅 to jedna z relacji najbardziej sprzyjaj膮cych zdrowej refleksji…
… cz艂owiek znajduje si臋 na drodze poszukiwania, kt贸rego ludzkimi si艂ami nie mo偶na zako艅czy膰: poszukuje prawdy oraz poszukuje osoby, kt贸rej m贸g艂by zawierzy膰… wiara dostrzega najwy偶sze wezwanie, jakie zostaje skierowane do ludzko艣ci, aby mog艂a spe艂ni膰 to, czego pragnie i za czym t臋skni.” (Jan Pawe艂 II, encyklika „Wiara i rozum”, nr. 33)

I c贸偶 z tego, 偶e Papie偶-艢wi臋ty-Polak Mi艂o艣nik Cypriana Norwida prosi艂 i prosi o ufny dialog, szczer膮 przyja藕艅, poszukuj膮ce prawdy dyskusje, we wsp贸lnocie wiary i rozumu (kultury)... skoro nie chc膮 z nami rozmawia膰 w diecezji i parafii naszej, tak偶e po 艢DM 2016! Dominuje u nas oczywisty, publicznie znany, klimat podejrzliwo艣ci i nieufno艣ci :-(

"Zwracam si臋 z wezwaniem tak偶e do odpowiedzialnych za formacj臋 kap艂an贸w, zar贸wno akademick膮, jak duszpastersk膮, aby troszczyli si臋 zw艂aszcza o przygotowanie filozoficzne tych, kt贸rzy b臋d膮 g艂osili Ewangeli臋 wsp贸艂czesnemu cz艂owiekowi, a nade wszystko tych, kt贸rzy maj膮 si臋 po艣wi臋ci膰 studium i nauczaniu teologii. Niech staraj膮 si臋 wykonywa膰 swoj膮 prac臋 w 艣wietle zalece艅 Soboru Watyka艅skiego II129 i p贸藕niejszych rozporz膮dze艅, kt贸re wskazuj膮 na niezwykle pilne zadanie, spoczywaj膮ce na nas wszystkich: mamy wnosi膰 nasz wk艂ad w dzie艂o autentycznego i g艂臋bokiego przekazu prawd wiary" (tam偶e).



ROZUMOWANIE I BOSKO艢膯

rozumowanie kim偶e jest cz艂owiek 
i jakie偶 jest jego znaczenie 
c贸偶 jest jego dobrem i c贸偶 z艂em jego
geniusz poetycki ka偶dej epoki i narodu
niejako jest proroctwem ludzko艣ci

nieustannie stawia powa偶ne pytanie
sprawia 偶e cz艂owiek jest rzeczywi艣cie cz艂owiekiem 
z nagl膮c膮 potrzeb膮 odnalezienia sensu istnienia
艣wiadczy o rozumno艣ci istnienia ludzkiego
pobudza rozum i wol臋 cz艂owieka

do poszukiwania w wolno艣ci rozwi膮zania
kt贸re mog艂oby nada膰 偶yciu pe艂ny sens 
jest najwy偶szym wyrazem natury cz艂owieka 
odpowiedzi膮 i miar膮 g艂臋bi 
jego zaanga偶owania we w艂asne istnienie

kiedy przyczyna rzeczy poddana jest badaniom
szukaj膮cym ostatecznej i ca艂o艣ciowej odpowiedzi
rozum ludzki dosi臋ga swego szczytu 
otwiera si臋 na religijno艣膰 bowiem 
tak偶e religia stanowi wyraz osoby ludzkiej

na szczycie jego rozumnej natury
jest g艂臋bokim d膮偶eniem cz艂owieka do prawdy 
podstaw膮 wolnego osobistego szukania Bosko艣ci
nie spada na nas rozkazem lecz w wolno艣ci os贸b
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a i 艣wiata

         /Jan Pawe艂 II, pa藕dziernik 1983/


PS.
W cytowanym papieskim dokumencie skierowanym do wszystkich ludzi dobrej woli zamieszkuj膮cych Ziemi臋, usun膮艂em s艂owa bezpo艣rednio nale偶膮ce do religijnego s艂ownika, aby 贸w zacytowany fragment m贸g艂 by膰 przedmiotem namys艂u i dyskusji w instytucjach, kt贸re ustawowo s膮 areligijne. M膮dro艣膰, perspektywa m膮dro艣ciowa bytowania cz艂owieka na naszej planecie, nie zna ogranicze艅 rasowych, gen derowych, religijnych itd. Jest powszechna, jak uniwersalna jest m膮dro艣膰, przynale偶na tylko - i istotowo - gatunkowi homo sapiens.

    Pozostaj臋 z szacunkiem, zawsze gotowy „do us艂ug” czyli aktywnego udzia艂u w        powszechnym dialogu - J贸zef K., Wasz katecheta, solidarno艣ciowiec, samorz膮dowiec, ojciec du偶ej rodziny (w贸jt I Kadencji, wota wdzi臋czno艣ci za wolno艣膰, godno艣膰... da艂em Bogu i Ojczy藕nie w ko艣ciele WNMP. w Strach贸wce)

 

2 komentarze:

  1. Cz.1
    "LIST OTWARTY DO W脫JTA NASZEJ GMINY PANA PIOTRA ORZECHOWSKIEGO
    Walcz膮 o dobre imi臋 mieszka艅c贸w, parafii i gminy
    Do naszej redakcji zwr贸ci艂a si臋 grupa mieszka艅c贸w - parafian ze Strach贸wki prosz膮c o publikacj臋 listu, w kt贸rym chcieliby zwr贸ci膰 uwag臋 na zamieszczanie przez jednego z mieszka艅c贸w w Internecie tre艣ci 藕le oceniaj膮cych ich ksi臋dza proboszcza oraz osoby dzia艂aj膮ce przy parafii. Rzeczywi艣cie potwierdzamy, 偶e przytoczone tre艣ci na blogu mog膮 rani膰 uczucia parafian i sk艂oni膰 do szukania wyj艣cia. Pan udzielaj膮cy si臋 na blogu widzi „uk艂ady kurialno - diecezjalne. 呕yczy sobie, aby ksi膮dz proboszcz np. nie wraca艂 do Strach贸wki z wyjazd贸w na 艢DM. Ma te偶 wiele negatywnych uwag do ca艂ej akcji, zauwa偶a te偶 zgorszenie i manipulacje na stronach parafialnych, nawet wola艂by 偶eby „ko艣ci贸艂 zosta艂 zburzony, gmina rozwi膮zana”. Wszystko to podlane s艂owami ubolewania i troski bogobojnej, tyle, 偶e tendencyjnej i przesadzonej. Nie trzeba si臋 dziwi膰 mieszka艅com, 偶e czuj膮 si臋 ura偶eni i zaniepokojeni, bo nie wiedz膮 jak zatrzyma膰 ten potok insynuacji i pom贸wie艅.
    LIST OTWARTY DO W脫JTA NASZEJ GMINY PANA PIOTRA ORZECHOWSKIEGO
    Szanowny Panie W贸jcie, zwracamy si臋 do Pana z pro艣b膮 o obron臋 dobrego imienia mieszka艅c贸w oraz dobra gminy, parafii Strach贸wka. Od Pana jako Gospodarza Gminy, 偶膮damy, aby Pan nie milcza艂, gdy autor bloga, mieszkaniec naszej gminy, na swoim blogu 藕le opisuje mieszka艅c贸w, nasz膮 gmin臋 i parafi臋 na ca艂y 艣wiat, zw艂aszcza, gdy obra偶a naszego Ksi臋dza Proboszcza.
    Od Pana, jako Gospodarza Gminy, gdy Pan tak du偶o robi dla promocji, 偶膮damy dzia艂a艅, bo blog ma w adresie nazw臋 naszej gminy. S艂owa bloggera s膮 tym gorsze, 偶e pisze 藕le o gminie, ko艣ciele, parafii, Ksi臋dzu Proboszczu, osobach duchownych, a by艂 W贸jtem Gminy Strach贸wki i katechet膮. Z szacunku do mieszka艅c贸w nie cytujemy s艂贸w z tego bloga, s膮 do wgl膮du. Ale tekst: Gdyby艣my mieli 偶y膰 w fa艂szu parafialnym, gminnym lub jakim艣 innym, to lepiej 偶eby ko艣ci贸艂 zosta艂 zburzony, gmina rozwi膮zana…” nie powinien Pana oburzy膰 jako W贸jta i mieszka艅ca? My jeste艣my oburzeni traktowaniem naszego Ksi臋dza Proboszcza. Nasz Proboszcz jest przez nas bardzo szanowany, bo jest wspania艂ym Kap艂anem i gospodarzem, rozmawia z nami o sprawach parafii, wk艂ada du偶o pracy w nasz ko艣ci贸艂, dba o sprawy gospodarcze, lubi prac臋 z m艂odzie偶膮 i dzie膰mi, nie robi nigdy problem贸w przy sprawach, kt贸re s膮 do za艂atwienia, dba o kontakty z parafianami, uruchomi艂 Poradni臋 Dla Narzeczonych, u偶ycza plebanii ka偶demu komu potrzebna jest pomoc i lokal w dobrych celach (Grupa AA, Belgowie, Ko艂o R贸偶a艅cowe, parafianie), liczy si臋 z opini膮 ludzi, pomaga pokrzywdzonym przez los, ma czas dla wszystkich, zawsze skromny, us艂u偶ny, otwarty do rozmowy, pomaga艂 m艂odym w uczestnictwie w 艢DM w Krakowie, dzieciom w wyje藕dzie na kolonie, ch臋tnie wspiera to, co si臋 dzieje w gminie: Vademecum, Przegl膮d Kol臋d, Do偶ynki, Rocznice AA, 艢wi臋to w R贸wnem, Dzie艅 Stra偶ak贸w, imprezy KGW. Mamy zaufanie do Ksi臋dza, jest jak Brat i Ojciec, uczestniczy w naszych rodzinnych i wsp贸lnotowych uroczysto艣ciach, przybli偶a nas swoj膮 postaw膮 i nauczaniem do Boga. Nam jest wstyd, 偶e o fa艂szu i zgorszeniu w parafii, gdy nic z艂ego si臋 nie sta艂o i nie dzieje, wszystko jest w porz膮dku, pisze nie parafianin naszej parafii. Jego 偶ona jako dyrektor szko艂y nie powstrzymuje M臋偶a i dopuszcza promocj臋 tego bloga na stronie szko艂y (zak艂adka Szkolne blogi- „Warto zobaczy膰”). Jaki to daje przyk艂ad dla naszych dzieci i wnuk贸w? (cdn.)

    OdpowiedzUsu艅
  2. Cz.2
    "/.../ Od Pana, jako Gospodarza Gminy, wymagamy, 偶e podejmie Pan wreszcie dzia艂ania w szkole, za kt贸rej stan odpowiada dyrektor, poniewa偶 ma to Pan w nadzorze. Otrzymywa艂 Pan od rodzic贸w i pracownik贸w skargi pisemnie i ludzie rozmawiali z Panem o tym, co jest niedobre. Teraz piszemy list otwarcie, bo nie chcemy, 偶eby pismo zn贸w utkn臋艂o w biurku i nikt o nim nie wiedzia艂. Pytamy otwarcie, jakie Pan wyci膮gn膮艂 konsekwencje z tych informacji, zw艂aszcza otrzymane od Mazowieckiego Kuratora O艣wiaty?. Pan wie, 偶e kontrola wykaza艂a, 偶e: „(...) dyrektor (…) sam nie przestrzega przepis贸w Rozporz膮dzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpiecze艅stwa i higieny w publicznych i niepublicznych szko艂ach i plac贸wkach, daj膮c tym samym niew艂a艣ciwy przyk艂ad nauczycielom i uczniom”.
    My mieszka艅cy poparli艣my Pana w roku 2010 i 2014 oddaj膮c sw贸j g艂os na Pana w wyborach, bo da艂 Pan nadziej臋. Teraz pytamy: co Pan zrobi艂 do tej pory i jak spe艂ni艂 obietnic臋 wyborcz膮 z 2010 roku? Uwierzyli艣my w Pana s艂owa, 偶e przyjrzy Pan si臋 sytuacji i co艣 z tym zrobi. A mo偶e by艂y to tylko czcze s艂owa? Kto w tej naszej gminie rz膮dzi? Co zrobili radni? Dlaczego te偶 milcz膮? Chcemy, 偶eby Pan W贸jt wiedzia艂, 偶e je艣li nie b臋dzie z Pana strony 偶膮danej pomocy to b臋dziemy jej szuka膰 w innych miejscach i u innych w艂adz, dot膮d a偶 t臋 pomoc znajdziemy. Pana decyzja powinna t臋 sytuacj臋 rozwi膮za膰 we wsp贸lnocie gminnej, parafialnej, jak膮 jeste艣my.
    Dla Redakcji i W贸jta s膮 wybrane cytaty z bloga. Dla Redakcji s膮 do wgl膮du kopie pism. „List podpisa艂o na dzie艅 wys艂ania pisma 148 os贸b. Zg艂aszaj膮 si臋 kolejni ch臋tni. Mieszka艅cy gm. Strach贸wka zainteresowani z艂o偶eniem podpisu pod listem mog膮 zg艂asza膰 swoje poparcie pod nr tel 503 063 320.„

    OdpowiedzUsu艅