poniedzia艂ek, 30 lipca 2018

Dobro i z艂o. Rozwa偶ania o wymi臋tym Kaczy艅skim (my艣l膮cym Ehrlichem)


R脫呕NI JAK 艢MIER膯 I 呕YCIE!
KACZY艃SKI MY艢LI EHRLICHEM, 
JA - ISTOT膭 I GODNO艢CI膭 CZ艁OWIEKA 
PRAWD膭 I DIALOGIEM (WARTO艢CIAMI)
WIAR膭 I ROZUMEM JE KONTEMPLUJ臉

Dok艂adniej, s膮 to rozwa偶ania - przy okazji wymi臋tego prezesa partii. Ale si臋gaj膮ce a偶 dobra i z艂a. I to nie ja zaproponowa艂em t臋 perspektyw臋, ostateczn膮, ale moi krytycy (przeciwnicy). Ja raczej operuj膮 dwoma poj臋ciami zbli偶onymi - prawdy i fa艂szu. W 偶yciu cz艂owieka jednak, dobro i z艂o s膮 rozr贸偶nieniem najbardziej podstawowym.

Par臋 dni temu paparazzi uchwycili wymi臋tego prezesa partii. W niemedialnym makija偶u i aran偶acji. Taki los prezes贸w partii i innych celebryt贸w. Chc膮cym nie dzieje si臋 krzywda. A lud ma prawo wiedzie膰 wi臋cej o ludziach, od kt贸rych zale偶y... wszystko w naszym kraju (albo innym, je艣li uchwyc膮 na gor膮co - na 偶ywo - innego w艂adc臋).
Za ma艂o jeszce jest prezes wymi臋ty, przerobiony-przetrawiony naszym powszechnym polskim my艣leniem. Musimy PT Jego bardziej tyka膰, by groz臋 ods艂oni膰 tego, co nas i POLSK臉 z nim czeka.

Nie! tak nie my艣l膮 zwolennicy/wyborcy/wyznawcy swoich bog贸w. Oskar偶aj膮 nas - udost臋pniaj膮cych prac臋 papparazzich - za naruszenia obyczaju, ba, o rodzaj 艣wi臋tokradztwa.
艢wi臋ty Papie偶-Polak pozwala艂 si臋 fotografowa膰 do ko艅ca. Umiera艂 na naszych oczach, sta艂 si臋 ikon膮 cz艂owieka bez zas艂on (bez maski). Jakie艣 podobie艅stwa? Jakie艣 r贸偶nice? To oddzielny temat.

Za udost臋pnienie zdj臋膰 wymi臋tego prezesa partii dosta艂o mi si臋. Z najgrubszej rury:

"J贸zefie, z rozpacz膮 zauwa偶am, 偶e albo zachorowa艂e艣, albo Ci臋 Z艂y op臋ta艂. Twoje posty od d艂u偶szego czasu nie broni膮 prawdy, ale szukaj膮 z艂a. I tworz膮 z艂o."

Chcia艂oby si臋 dopisa膰 "amen" i pogr膮偶y膰 w piekle, ale jestem inny, wi臋c odpowiedzia艂em:

"Robercie nie rozpaczaj, prosz臋! Jest dobro, jest prawda - zwyci臋偶膮! Ale, ale, mo偶e by艣 wskaza艂, poda艂 argumenty za tak surowym os膮dem? SVP!".

M贸j krytyk nie odpowiedzia艂, oczywi艣cie, spe艂ni艂 sw贸j moralno-obywatelski obowi膮zek i odp艂yn膮艂 w sin膮 dal.
Nie pierwszy, nie ostatni raz. To ich rutyna.

17 czerwca na stronie KatechezaOnline udost臋pni艂em filmik z 偶ycia jakiej艣 parafii w Polsce, w dniu ich parafialnego wydarzenia I Komunii.

Od siebie da艂em wprowadzenie pytajace:
"Co my tu widzimy? Nieciekawe-zaniedbane miejsce, zm臋czonego faceta w szatach liturgicznych... I tylko dusz dzieci臋cych 偶al! Bo偶e Mi艂osierny wybacz im, bo nie wiedz膮 co czyni膮!"

Dosta艂em par臋 krytycznych komentarzy:
"J贸zek, wybacz 偶e pytam, ale po co, czemu ma s艂u偶y膰 udost臋pnianie takich film贸w? Jakiego dobra oczekujesz po takiej publikacji?
Gdzie Twoje mi艂osierdzie dla ewidentnie sfrustrowanego i nie radz膮cego sobie z emocjami cz艂owieka?
Czy takie „napi臋tnowanie” zmieni tego ksi臋dza w anio艂a?...

- Prosz臋 wzi膮膰 koleg臋, a jak nie to pojecha膰 do kurii i nie robi膰 cyrku z Ko艣cio艂a na Facebooku bo z Katechez膮 to ma to tyle wsp贸lnego co pestka z bananem...
...z艂e poniewa偶 nie ma nic wsp贸lnego z dialogiem, szkoda a mo偶e i nie... na pewno o czym艣 to 艣wiadczy, 偶e nie rozumie Pan nawet tego co zrobi艂, udost臋pnianie fragmentu filmu wyrwanego z kontekstu otwiera tylko i wy艂膮cznie drog臋 do hejtu, kontekst sytuacyjny jeszcze to tylko nakr臋ci, Pan tego albo nie rozumie albo co gorsza dzia艂a Pan w okre艣lonym celu takiego w艂a艣nie publicznego linczu... z Ewangeli膮 to nie ma to absolutnie nic wsp贸lnego, nawi膮偶e jeszcze do Pana ewentualnej wizyty w kurii... No ju偶 jako zak艂adam bardzo wieloletni katecheta powinien Pan wiedzie膰, 偶e to nie instytucja dla s臋dziego a w艂a艣nie dla Pana, ma Pan mo偶liwo艣膰 um贸wi膰 si臋 na rozmow臋 indywidualn膮 z biskupem miejsca i przekaza膰 swoje obiekcje co do osoby Ksi臋dza, bez krzyku na Facebooku. Z艂e jest os膮dzanie kogo艣 publicznie wobec „ca艂ego 艣wiata” i wystawianie go na takie os膮dzenie, z艂e jest wywo艂ywanie „w ka偶dym razie pr贸ba” takiej oceny i os膮du u innych - czyt. sianie zgorszenia, post nie ma na celu upomnienia w Mi艂o艣ci ze wzgl臋du na dobro jakim jest zbawienie, ale ma na celu jaki艣 bli偶ej nieokre艣lony „dialog” w kt贸rym najbardziej zainteresowany nie bierze udzia艂u. Jestem za tym, 偶eby Pa艅ski post 艂膮cznie z t膮 dyskusj膮 by艂 przedmiotem dyskusji w艂a艣nie w kurii, bo by膰 mo偶e misja kanoniczna do katechezy jest bardzo nieaktualna, nie chcia艂bym, aby moje dzieci mia艂y taki wz贸r na religii, jaki Pan prezentuje w tym po艣cie, nie jest to religia, kt贸rej sam jestem nieudolnym 艣wiadkiem.

- A ja sobie my艣l臋, 偶e publikowanie takich rzeczy na forum - zw艂aszcza na fb jest tylko po偶ywk膮 dla wrog贸w Ko艣cio艂a... itd. itp.

***

Punkt wyj艣cia mojej refleksji jest inny – dlaczego mam si臋 t艂umaczy膰? Z czego… z艂ego? dobrego? Co tam jest tak naprawd臋, czyli, co widzimy na powy偶szym obrazku… dlaczego wysy艂aj膮 mnie do kurii?....
Mo偶e to a偶 b艂ogos艂awiona wina jest? Czyja, i co jeszcze?

1) Je艣li nie staniecie si臋 jak to dziecko… Kto bez grzechu, niech pierwszy si臋ga po kamie艅…. Bo偶e wybacz, bo nie wiedz膮 co czyni膮!

Sp贸jrzmy inaczej. Zwyczajniej, trze藕wi膮co. Oto katecheta w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, umie艣ci艂 na katechetycznej stronie, katechetyczny filmik nagrany na uroczysto艣ci komunijnej, rocznicowej?
I zosta艂 poobijany jak worek treningowy.
D艂ugo si臋 zmaga艂em, dochodz膮c do siebie i zastanawiaj膮c si臋, o co tutaj  chodzi? Zobaczy艂em dwa 艣wiaty, jeden – walcz膮cych z Ko艣cio艂em, drugi - Ko艣ci贸艂 walcz膮cy. Ale przecie偶 nie nale偶臋 do 偶adnego z nich. Jestem emerytowanym katechet膮, z 35 letni膮 katechetyczn膮 drog膮-prawd膮-偶yciem. Za艂o偶y艂em t臋 stron臋 w tych samych celach apostolsko-ewangeliczno-dzisiejszych. By dawa艂a nam okazj臋 dzielenia si臋 wiar膮 i rozumem. Codziennie pisz臋 w ciszy Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej, nie w bitewnym szcz臋ku innego or臋偶a.

2) Dzi臋kuj臋 Wam za d艂ug膮 wyczerpuj膮c膮 odpowied藕, za prac臋 w pocie swego czo艂a. Ciesz臋 si臋, 偶e podj臋li艣cie rozmow臋 ze starym katechet膮.  Po to jest ta strona, jak dot膮d nie obci膮偶ona nadmiarem dyskusji… Je艣li jaki艣 biskup si臋 w艂膮czy, by艂oby cudownie. Ja nie widz臋 powodu je藕dzi膰 do kurii? Po co? Z ka偶d膮 byle spraw膮?! Przecie偶 tutaj mo偶emy rozmawia膰 o zwyk艂ych ludzkich sprawach, codzienno艣ci w naszym Ko艣ciele. To jest chleb nasz powszedni. Tamten filmik (zamiast oburzenia, mo偶na obejrze膰 z humorem) obejrza艂o podobno 300 tys. ludzi, dla ka偶dego katechety jest - powinein by膰 - materia艂em szkoleniowym! Czego bronicie, jad膮c po mnie? Czy inaczej rozumiemy Ko艣ci贸艂-Wsp贸lnot臋-Ludu-Bo偶ego?! I 艣wiat, i cz艂owieka, i Boga? M贸j 艣wiat nie dzieli si臋 na dwie strony -  zwalczaj膮cych Ko艣ci贸艂 i Ko艣ci贸艂 walcz膮cy (prozelit贸w wsp贸艂czesnych).

Szybcy jeste艣cie w s膮dzeniu innych, na podstawie w艂asnych domys艂贸w! Dlaczego uwa偶acie, 偶e nie rozumiem tego, co my艣l臋, pisz臋, publikuj臋???

***

R贸偶nimy si臋 - i to bardzo - b臋d膮c polskimi patriotami, ba! tak偶e w ramach Ko艣cio艂a Powszechnego (bo nie tylko tzw. polskiego). Nie tylko w ocenie Jaros艂awa Kaczy艅skiego, szczerosci w rozmowie o polskim 偶yciu parafialno-diecezjalnym, tak偶e ekologii... i nawet Papie偶a Franciszka.

Tu tak偶e trudno o zrozumeinie miezy mn膮, starym katechet膮, powo艂anym w stanie wojennym "aby by膰 z polsk膮 m艂odzie偶膮" o obecnymi aktywnymi cz艂onkami tego偶 Ko艣cio艂膮 w Polsce. Przyk艂ad?:

Internauta z 艁ochowa - "Zastanawiam si臋, gdzie s膮 ci wszyscy ekolodzy, co to tak si臋 troszcz膮 o 艣rodowisko, czy np. o kornika w Puszczy Bia艂owieskiej???????????

Ja - "Powiem najrzetelniej, tak jak my艣l臋. Moze bez nich by艂oby jeszcze gorzej?! A nawet z pewno艣ci膮. Bo eko- to dzisiaj nie tylko ruchy, grupy, aktywi艣ci... ale ca艂a ekofilozofia. Na mojej by艂ej uczelni, obecnie UKSW jest tak偶e wyk艂adana ekoteologia! A papie偶 Franciszek napisa艂 ekologiczn膮 encyklik臋"Laudato si". Znak czasu, od do艣膰 dawna. Pozdr. J贸zef O:)

PT On - "Przyznam, 偶e nie zrozumia艂em Pan my艣li - czy Pan to pochwali艂, czy zgani艂? - chyba, 偶e w艂a艣nie chodzi艂o o to, by unikn膮膰 odpowiedzi - je艣li tak to si臋 Panu uda艂o - gratuluj臋! - to te偶 jest nie lada sztuka!

Ja - "No teraz to ja nie zrozumia艂em Ciebie. NIE MA DZISIEJSZEGO 艢WIATA BEZ EKOLOGII! Wi臋c co mam gani膰, albo chwali膰. 呕yj臋 w 艣wiecie wsp贸艂czesnym, nie mog臋 by膰 w nim, w jego kulturze, g艂uchy, 艣lepy, bezmy艣lny... Staram si臋 jak mog臋 by膰 trze藕wo my艣lacym cz艂owiekiem, osob膮 z pe艂n膮 godnosci膮... i odpowiedzialno艣ci膮. Z wiar膮 i rozumem zdolnymi wznie艣膰 si臋 do kontemplacji prawdy, w aspektach istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywisto艣ci: cz艂owieka, 艣wiata i Boga. To jest fascynuj膮ca przygoda! Pozdr. A TY?"

WRACAM DO TUTU艁OWEJ WIELKIEJ PERSPEKTYWY DOBRA I Z艁A!

Tak, trzeba si臋 do niej odwo艂a膰, je艣li podejmiemy powa偶ny - na 艣mier膰 i 偶ycie - dialog. Ale moi krytycy, oponenci - nie ch膮 go podj膮膰. Rzucaj膮 os膮dzaj膮ce/oskar偶ajace epiutety i znikaj膮... w swoj膮 ulotno艣膰, mglistos膰, pobo偶no艣膰 itd.

Uwaga ko艅cowa, metodologiczna.

Ka偶dy jest swoj膮 drog膮-prawd膮-偶yciem. Od strony osoby - to chyba wszystko. Od strony Boga i historii? Pewnie za ma艂o?!

Jednak droga-prawda-偶ycie nas okre艣laj膮-definuj膮. Bardzo-bardzo. Prosz臋 rozwa偶y膰 wp艂yw naszych m艂odzie艅czych idea艂贸w, poryw贸w i idea艂贸w, studi贸, poszukiwa艅 - na reszt臋 偶ycia i bie偶膮c膮 (je艣li dotyczy 偶yjacych) dzia艂alno艣膰 i my艣lenie. My艣艂enie i dzia艂alnoi艣膰. Logos jest na pocz膮tku wszystkiego! Tak wierzymy!

J贸zef Kapaon - wieczny nie偶yciowy idealista, chcia艂 by膰 wykszta艂conym, naukowo podbudowanym-ugruntowanym antykomunist膮 - musia艂 pisa膰 dwie prace magisterskie, bo mu pierwszy promotor zmar艂 w trakcie.
1) Istota cz艂owieka u Romana Ingardena
2) Antropologiczne aspekty RNT w pracach polskich marksist贸w

Doktor Jaros艂aw Kaczy艅ski te偶 pisa艂 dwie, ale - oczywista oczywisto艣膰 - na wy偶szym poziomie! No i na prawo sz艂o si臋 wtedy chyba g艂贸wnie dla 偶yciowej kariery?!
1) Zar贸wno magistersk膮, jak i doktorsk膮 pisa艂 u tego samego profesora -

Piotr Gadzinowski - "Prezes Jaros艂aw Kaczy艅ski [nigdy?] si臋 nie waha. Tego nauczy艂 go jego najwi臋kszy mistrz intelektualny: Stanis艂aw Ehrlich... Stanis艂aw Ehrlich, a dzisiaj Kornel Morawicki i Jaros艂aw Kaczy艅ski – g艂osili tezy, 偶e wola polityczna wyra偶ona przez klas臋 przoduj膮c膮 albo nar贸d, jest nadrz臋dna wobec prawa. W sporze o legalizm i warto艣膰 normy prawa z wol膮 narodu, zw艂aszcza z wol膮 zmiany, Kaczy艅ski, pod膮偶aj膮c za swym mistrzem intelektualnym Stanis艂awem Ehrlichem, staje po stronie woli narodu...

Klub Jagiello艅ski (jego prezes dr Krzysztof Mazur) - "Kaczy艅ski nazwie swojego promotora jednym ze swoich mistrz贸w, na r贸wni z J贸zefem Pi艂sudskim... profesora Ehrlicha... [kt贸ry] krytykowa艂 legalizm w jego tradycyjnym rozumieniu, czyli kwestionowa艂 pogl膮d, i偶 prawo jest 藕r贸d艂em legitymizacji w艂adzy. W zamian opowiada艂 si臋 za wyk艂adni膮 kontekstow膮, upatruj膮c膮 藕r贸d艂a legitymizacji w woli politycznej, czyli w 贸wczesnych realiach – w stale aktualizowanej woli Partii.

Znaj膮c wsp贸艂czesne wypowiedzi Kaczy艅skiego na temat prawa mo偶na si臋 tylko u艣miechn膮膰, odkrywaj膮c ich oczywist膮 zbie偶no艣膰 z pogl膮dami Ehrlicha sprzed p贸艂 wieku... Ehrlich uwa偶a艂, 偶e to wola polityczna jest nadrz臋dna wobec prawa, a nie prawo wobec woli politycznej... Po drugie, warszawski profesor k艂ad艂 wyra藕ny nacisk nie tyle na teori臋 prawa, co na praktyk臋 jego stosowania... 艢wietnie oddaje to anegdota, gdy po wojnie zg艂osi艂 si臋 do Romana Zambrowskiego, z informacj膮 o ch臋ci stworzenia pisma prawniczego. „To nie chcecie do polityki?”, zapyta艂 贸wczesny cz艂onek Biura Politycznego KC PPR. „Ja tak rozumiem polityk臋” – odpar艂 Ehrlich...

Praktyka nie zale偶y jednak wy艂膮cznie od litery prawa, ale od reali贸w spo艂eczno-politycznych jego stosowania. Dopiero analizuj膮c uk艂ad interes贸w kluczowych aktor贸w mo偶na przyj膮膰 realistyczne spojrzenie na system prawny... Po trzecie, w latach 60. Ehrlich zas艂yn膮艂 prac膮 analizuj膮c膮 grupy [uk艂ady!] nacisku funkcjonuj膮ce w PRL-u. Zainteresowania te przeni贸s艂 nast臋pnie na swoje seminarium, gdzie cz臋sto opowiada艂 swoim wychowankom o kulisach funkcjonowania pa艅stwa komunistycznego. Pochodn膮 tych zainteresowa艅 by艂a praca magisterska Kaczy艅skiego na temat sposobu dzia艂ania Sekcji Nauki Zwi膮zku Nauczycielstwa Polskiego. Po latach prezes PiS-u przyzna, 偶e by艂o to dla niego wa偶ne odkrycie zaobserwowa膰 jak ZNP walczy w realiach monopartyjnych o status i wp艂ywy swojego 艣rodowiska...

艢wiatopogl膮d prawniczy prezesa PiS-u do dzi艣 zorganizowany jest wok贸艂  prymatu czynnika politycznego nad prawnym, prymatu praktyki stosowania prawa nad uj臋ciem teoretycznym oraz prymatu uj臋cia realistycznego nad idealistycznym (kluczowa rola grup interesu [nie warto艣ci] w kszta艂towaniu porz膮dku prawnego!).

„Do dzi艣 Jaros艂aw m贸wi j臋zykiem prof Ehrlicha - te wszystkie "o艣rodki politycznej dyspozycji", te "grupy interes贸w" s膮 w艂a艣nie z Ehrlicha”pointuje Maciej 艁臋towski, uczestnik tamtych seminari贸w (w "O jednym takim").

My jednak o tym nie wiemy. W naszej postkolonialnej debacie publicznej nie si臋ga si臋 do takich prac...

Niekt贸rzy 偶artuj膮, 偶e Lenin inspirowa艂 tak偶e (prace) Lecha Kaczy艅skiego...
U mnie takich "inspiracji" nie stwierdziecie! Przeciwnie, ju偶 jako magistrant zanegowa艂em nauk臋 marksistowsk膮 o tzw. RNT (Rewolucji Naukowo-Technicznej).

RADYKALNIE R脫呕NIMY SI臉 Z KACZY艃SKIM (KACZY艃SKIMI) 艢WIATOPOGL膭DEM! ON MY艢LI EHRLICHEM, JA - ISTOT膭 CZ艁OWIKA I DIALOGIEM.

***

ZAGRO呕ENI OJCAMI NAROD脫W

                     /oj Kaczy艅ki i lud jego niebo偶y/

ojciec narodu i podobne figury
su艂tan car I Sekretarz Partii
s膮 艣miertelnym zagro偶eniem rozumu

wszystko wiedz膮 wszystko mog膮
wszyscy si臋 s艂uchaj膮 wszystkim rozkazuj膮
nie maj膮 tylko wp艂ywu na my艣l膮cych

tak dzisiaj mamy zKaczy艅skim
bratem 艣p Lecha Prezydenta
bratowej Marii i bratanki Marty

gwa艂t na rozumie i kulturze jawny
stanie si臋 wszem-publiczny z czasem
powi膮偶膮 fakty s艂owa plany i realizacje

pisz臋 w dzie艅 trzeciego 艣lubu Marty
wi臋c tu te偶 po艂膮cz臋
oni nie wiedz膮 ju偶(?) 偶e s膮 od-poznani

Kaczy艅ski do polskich bajek trafi
jak mistrz jego Twardowski
co komu sprzeda艂 si臋 wyjawi

    (niedziela, 29 lipca 2018, g. 12.39)

***

CIEKAWO艢膯 I 艢WIATOPOGL膭D

                     /wr臋cz od-geologiczni/

co jest u samych podstaw
odwr贸conej piramidy
naszego 偶ycia i 艣wiata-pogl膮du
taki tworzymy nasz 艣wiat

co dla ciebie
jestem strasznie ciekawy
nawet dalej okrutnie
soboie te偶 stawiam to pytanie

i oczywi艣cie Kaczy艅skiemu
kt贸ry nie przebiera w 艣rodkach
by sw贸j punkt widzenia narzuci膰
wszystkim bez opami臋tania rozumu

w mediach i polityce wida膰
kto na czym buduje narracj臋
co z ca艂ego 艣wiata 偶ycia kultury
wybiera na wszelki pocz膮tek

u mnie sta艂 si臋 tym dialog
opowiedz mi siebie
nie-ja-Ty-B贸g-mi艂o艣膰-Chrystus-pok贸j-dobro
jest moj膮 mantr膮

       (niedziela, 29 lipca 2018, g. 9.31)

***

W CO KTO (ONI) WIERZY

                 /droga-prawda-偶ycie wie/

czy komuni艣ci tak zwani wierzyli
w sw贸j ustr贸j w swoje PRL
a dzisiejsi czy tylko w swoj膮 parti臋
w ca艂o艣ci czy tylko w prezesa

biedni ludzie wyborcy i karierowicze
czy kto艣 z nich w co艣 wierzy
nie wierz臋
mam sw贸j rozum i wiar臋

prawd臋 kontempluj臋 nie w艂adz臋
nie na karier臋 licz臋 ani pieniadze
tylko na 艣mier膰 dobr膮 zwyk艂膮
w rozumieniu ca艂o艣ci w jedno艣ci

     (sobota, 28 lipca 2018, g. 15.16)

***

PAN KACZY艃SKI

        /czarna noc Polski Polaka i Boga/

ksi膮偶臋 呕oliborza
kr贸l Polski
naczelnik pa艅stwa

z艂y ch艂opiec podw贸rka
rozkapryszony bachor
nieszcz臋艣cie polskiej historii

ten od 偶ab nadmuchiwania
wi膮zania ps贸w kot贸w
strzelania do go艂臋bi
rozdeptywania je偶y

ubogi w cz艂owiecze艅stwo
m臋偶a ojca
zwyk艂ego cz艂owieka
szarego obywatela

spe艂nia swoje chucie na nas
wy偶ywa swoje frustracje
niespe艂nienia 偶yciowe

najwi臋kszym jest zagro偶eniem dla religii
ba艂wochwalczej (polsko-katolickiej)
nie wi膮偶膮cej wiary z rozumem
lecz podda艅stwem

on jako b贸g jest dla nich
niczego bez niego nie czyni膮
poddani wyznawcy wyborcy
pozbawiani to偶samo艣ci rodacy

ju偶 nie wiedz膮 偶e s膮 艂ab臋dziami
brodz膮 jak brzydkie kacz膮tka
tylko na swoich podw贸rkach
nacjo-polsko-katolickich

im my艣le膰 zakazano
na odwag臋 si臋 nie zdob臋d膮
ju偶 tak podporz膮dkowani ze umarli
Boga prawdziwego nie odpoznali

    (sobota, 28 lipca 2018, 4.17)

***

GATUNEK HOMO-PiS

               /prawa ewolucji i kultury/

tak czytam cele prezesa i partii
bo c贸偶 za pis-pa艅stwo mo偶na tworzy膰
ludzi dog艂臋bnie nie zmieniaj膮c
roleci si臋 przy pierwszej burzy

gatunek homo-pis jest gwarancj膮
najwi臋ksz膮 i mo偶e jedyn膮
偶e utopia potrwa d艂u偶sz膮 chwil臋
mo偶e ciut poza 偶ycie ideologa

Kaczy艅ski idzie na ca艂o艣膰
c贸偶 dziad(k)owi pozostaje
ma wszystko
s艂u偶by mundurowe przede wszystkim

si艂膮 wymusi p贸ki jeszcze 偶yje
wszystko jemu podlega
premier prezydent parlament
wszystko na telefon i skinienie r臋ki

jednych wykosi zmarginalizuje
drugich osadzi wypromuje
o艣lepi swoj膮 przenikliwo艣ci膮 niby
i pieni膮dze rozda 500 300 plus itd

prezydent ma mi臋kkie mo偶liwo艣ci
referendalnie lud chce stworzy膰
z oddzia艂ywaniem na pod艣wiadomo艣膰
a co te偶 jemu si臋 co艣 chce

a ja patrz臋 spokojnie na ich wygibasy
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
wszystko inne o ile si臋 tam mie艣ci
a dla wierz膮cych cz艂owiek jest drog膮

     (艣roda, 25 lipca 2018, g. 11.21)

***

W OBRONIE HONORU

                  /B贸g-Honor-Ojczyzna???/

nie 艣miem tak m贸wi膰 przyjacio艂om
Rodakom znajomym na Facebooku
ale tak m贸wi臋 wszystkim grupom zawodowym
bez najmniejszego zawahania

bro艅cie swego honoru obywatele
ksi臋偶a nauczyciele naukowcy 偶o艂nierze
kolejarze medycy lotnicy i tak do ko艅ca
wolnych s膮d贸w bro艅cie jako Ojczyzny

wierz膮cy i niewierz膮cy dyplomowani i nie
wszelkich miejsc polscy mieszka艅cy
czas nadszed艂 najwy偶szy
godno艣ci osobowo-obywatelskiej

uniwersytety prawdy poszukuj膮
kultura jedynym takim oceanem
w kt贸rym my艣l wolna kr贸luje
polityka chce albo nie jej uzna膰

prawd臋 mo偶na kontemplowa膰
nie ma wiary bez my艣lenia
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a i kultury
ma艂o kto rozumie albo nawet wie

politycy mog膮 przeg艂osowa膰 wiele
ale nie prawd臋 kultur臋 Konstycje
g艂osowaniem daj膮 sobie w艂adz臋 (s膮dy?)
ale jeszcze jest rozum (i honor)

     (艣roda, 25 lipca 2018, g. 9.48)

***

JA KACZY艃SKI I ODWROTNIE

             /wiem kim jestem i czym jest zbawienie/

pokazali zdjecie przezesa
wymi臋tego byle jakiego
ja te偶 taki jestem
nie dbam o siebie

my艣l臋 偶e jednak mam lepiej
mam przede wszystkim rodzin臋
nie jestem op臋tany polityk膮
rz膮dz膮 jak膮艣 niepoj臋t膮

m贸j 艣wiat si臋 nie zawali jak jego
jego musi bo jest wydmuszk膮
od mojego przysz艂o艣膰 艣wiata zale偶y
i wszystkich ludzi w kulturze

     (艣roda, 25 lipca 2018, g. 9.02)

***

艢MIER膯 I PRAWDA 呕YCIA

                  /prawda 偶ycia jest i pozostaje/

prawda 偶ycia jest zawsze
cho膰 nie zawsze j膮 znamy
mo偶e by膰 przed musi po
zale偶y kto si臋 nad ni膮 pochyli

znam j膮
dosta艂em ten dar
wspar艂em prac膮 swego czo艂a
to zgodno艣膰 drogi-prawdy-偶ycia

je艣li umiesz w ca艂o艣膰 narracj臋 z艂o偶y膰
je艣li wszystkie elementy pasuj膮
harmonijnymi puzzlami
sk艂adaj膮 ca艂o艣膰 jedno艣ci

ci kt贸rzy zostaj膮 po 艣mierci
te偶 pewnie pr贸buj膮
opowiedzie膰 sobie zmar艂ego
jego m膮dro艣膰 偶ycia odtworzy膰

daj Bo偶e ka偶demy
za 偶ycia i po 艣mierci (tych drugich)
wykona膰 t臋 prac臋
z odwag膮 i sukcesem

    (24 lipca 2018, g. 16.01)

***

ROZUM I POLITYKA

               /i nic wy偶szego ponad mi艂osierdzie/

im wi臋cej rozumu w polityce
tym lepiej si臋 偶yje rz膮dzonym
i 艣wiaty ca艂emu

jednak przysz艂o艣膰 zale偶y od kultury
przysz艂o艣膰 cz艂owieka
czyli kraj贸w i 艣wiata ca艂ego

kultura to rozum objawiony
uciele艣niony w wytworach
pracy w pocie naszego czo艂a

nauka rzemios艂o i sztuka
wszystko co z my艣li pochodzi
udost臋pnione nie przemilczane

nie uprawiam polityki
w Ogrodzie naszym i sanktuarium
Matki Bo偶ej Annopolskiej

dziel臋 si臋 swoim my艣leniem
owocem drogi-prawdy-偶ycia
wbrew wszystkim przemilczaj膮cym

od rozumu przysz艂o艣膰 zale偶y
tak ma nasz gatunek (z wiar膮 i tradycj膮)
prawd臋 mo偶na kontemplowa膰

(poniedzia艂ek, 23 lipca 2018, g. 16.10) TUTAJ - Zjednoczeni w Duchu

1 komentarz:


  1. "Na pytanie, kiedy Ko艣ci贸艂 nie mo偶e milcze膰 w sprawach spo艂eczno-politycznych, biskup Kopiec odpowiedzia艂: - W sytuacjach, kiedy naruszony zostaje porz膮dek nie tylko konstytucyjny, ale porz膮dek moralny gwarantuj膮cy normalny rozw贸j ka偶dej spo艂eczno艣ci. R贸wnie偶 wtedy, kiedy widzimy, 偶e w艂adza jest nadu偶ywana, b膮d藕 gdy nadu偶ywane s膮 艣rodki, kt贸rymi ona dysponuje. Tak偶e wtedy, kiedy naruszane s膮 podstawowe prawa cz艂owieka, np. prawo do godno艣ci osoby ludzkiej czy prawo do 偶ycia.

    Hierarcha dostrzeg艂 r贸wnie偶, 偶e „zdarza si臋 popieranie okre艣lonej partii przez poszczeg贸lnych duchownych czy biskup贸w. A to nie powinno mie膰 miejsca”.

    Podzia艂u w samym Ko艣ciele istotnie nie da si臋 ukry膰. Niemal w tym samym czasie, gdy biskup udziela艂 wywiadu KAI, w pobliskiej Bielsko-Bia艂ej ksi膮dz z parafii Naj艣wi臋tszego Serca Pana Jezusa zachca艂 parafian do uczestnictwa w nieszporach, w czasie kt贸rych mogliby pomodli膰 si臋 w intencji "ustania protest贸w przeciw reformie polskiego s膮downictwa". Protesty okre艣lone zosta艂y jako "niebezpieczne", a za reform膮 ma si臋 rzekomo opowiada膰 "wi臋kszo艣膰" spo艂ecze艅stwa."

    https://opinie.wp.pl/jesli-nie-teraz-to-pozniej-kosciol-moze-dac-sobie-spokoj-czas-zabrac-glos-w-sprawie-polski-6279332907784321a

    OdpowiedzUsu艅