poniedzia艂ek, 21 wrze艣nia 2020

Tworzenie nowej rzeczywisto艣ci (gwa艂t PiS-KEP-ustroju na rozumie i kulturze cz艂owieka)

"wyraz 偶ycia i rozwoju"
- paru lat?
- czterdziestu lat?
- ca艂o艣ci w jedno艣ci?
Czy a偶 po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci?

Smutne s膮 moje konstatacje od 5 lat. Z pewno艣ci膮 mo偶liwe tylko w moim wieku, w moim miejscu zamieszkania. S膮 inne przypadki, wyj膮tki. W tym miejscu sk艂adam - oczywiscie - ho艂d profesorowi Adamowi Strzemboszowi, jestem w niego wpatrzony, ws艂uchany, ponad wszelkie por贸wnania oczywi艣cie, bo on jest Gigantem my艣li i 艣wiadectwa drogi-prawdy-偶ycia. Mnie jednak dano misj臋 na miar臋 moich mo偶liwo艣ci. Czase i miejscem 偶ycia. W rodzinie, z pokolenia na pokolenia. Dzieje i kultura. Ci膮g艂o艣ci i jedno艣ci. Wiara i rozum poznaj膮ce aspekty istotowe i konstytutywne ca艂ej rzeczywisto艣ci cz艂owieka, 艣wiata i Boga.

Dla kogo艣 z zewn膮trz - je艣li nasze losy zainteresuj膮 - jeste艣my obiektami bada艅. My sami, jako podmioty swoich prze偶y膰, dajemy 艣wiadectwo ich tre艣ci i formy. Czyli wiary, rozum, uczu膰, dozna艅... Do艣wiadcze艅, przemy艣le艅 danej nam ca艂o艣ci, w mo偶liwym do zg艂ebienia uk艂膮dzie trzech element贸w, Drogi-Prawdy-呕ycia. Kto je rozdziela poznaje cz膮stkowo. Zamiast "drogi" mo偶na napisa膰 bio-grafi臋, 偶ycia-rys, CV. Zamiast "prawdy" przejrze膰 wszelkie opublikowane i nieopublikowane teksty osoby-autora, ich 藕r贸d艂a itd. Zamiast "偶ycia" trzeba podstwi膰 wszelkie doniesienia ze 艣wiata w tarakcie 偶ycia badanej osoby. Gdzie w艂膮czy膰 dzieje rodziny, dziedziczone geny, rysy, cechy, talenty, sk艂onnosci...?? - niech ka偶dy badacz sam zdecyduje, mnie najbradziej  odpowiednium miejscem wydaje si臋 "droga".

Tak wyposa偶ony (obdarowany) bytowo prze偶y艂em ju偶 67 lat w Legionowie i w Annopolu, w gminie Strach贸wka - prawie ju偶 po po艂owie. Legionowo i Annopol s膮 cz臋艣ciami terytorium Polski i jej dziej贸w, zar贸wno w historii jak i w kulturze. Skoro Polski, to i Koscio艂a w Polsce, od 966 roku. A Ko艣ci贸艂 w Polsce jest cz臋艣ci膮 Ko艣cio艂a Powszechnego.

W hymnie narodowym 艣piewamy "skoro my 偶yjemy" - bez nas Polski oczywiscie by nie mog艂o by膰. Co do Ko艣cio艂a, to Sob贸r Watyka艅ski II (najwieksze wydarzenie ko艣ielne za mojego 偶ycia) i Papie偶-Polak, jego dojrza艂y owoc, powiedzieli, 偶e cz艂owiek jest "Drog膮 Ko艣cio艂a". I Sob贸r i Wojty艂a byli i pozostan膮 艣wi臋ci i apostolscy (Papie偶-Polak mo偶e kiedy艣 b臋dzie nazwany Doktorem Ko艣cio艂膮, dla mnie nawet profesorem, co nie znaczy, oczywiscie, 偶e bezb艂臋dnym).

2008 z ks prob., w贸jtem, przew. Rady Powiatu Wo艂omin, itd.
 bez pytania nikogo o przynale藕膰 i pogl膮dy, byle z dobr膮 wol膮 

W 偶yciu cz艂owieka my艣l膮cego, czas i jego kultura, odciskaj膮 swoje znami臋. Nikt nie 偶yje poza czasem i przestrzeni膮,ju偶 niueeuklidesow膮 (p艂ask膮), ale mo偶e sfereyczn膮, moze eliptyczn膮, a mo偶e jeszcze inn膮. Zmiany dotycz膮 nie tylko geometrii, ale ca艂ej wyobra藕ni i do艣wiadczenia cz艂owieka my艣l膮cego - nie mo偶na ich ignorowa膰, bo zmieniaj膮 w istotny sps贸b poznanie, wyliczenia, implikacje itd. (nie da sie narysow膮c prostej linii na zakrzywionej powierzchni, k膮ty tr贸jk膮ta na sferze sumuj膮 si臋 do warto艣ci wi臋kszej ni偶 180 stopni). 

Zakrzywienie czasoprzestrzeni jest znane i obecne w nauce od ponad stu lat. Brzmi ci膮gle jakby abstrakcyjnie i wydaje si臋 ci膮gle niezwi膮zane z naszym 偶yciem codziennym? Ten stan wiedzy, ducha, intekektu-umys艂owo艣ci ludzi, w tym Polek i Polak贸w, mo偶na po艂o偶y膰 na stan naszego szkolnictwa, bo przecie偶 dotyczy ka偶dej i ka偶dego z nas. 

Czasoprzestrze艅 to zbi贸r wszelkich zdarze艅 w czasie i przestrzeni, ka偶da i ka偶dy z nas jest tego zbioru cz膮stka (i tak jak ziemia py艂kiem w Kosmosie zdarze艅). Teoria wzgl臋dno艣ci Einsteina to ju偶 powinien by膰 dzisiaj chleb nasz powszedni. Naukowa teoria wzgl臋dno艣ci to jest tak偶e wzgl臋dnosci wszelkich teoria. A c贸偶 dopiero implikacji filozoficznych, teologicznych, mo偶e  i logicznych, kulturowych...  To ju偶 sa od stu lat "Nowo艣ci z przesz艂o艣ci, kt贸re opisa艂 Albert Einstein w artykule GEOMETRIA A DO艢WIADCZENIE,  w latach dwudziestych ubieg艂ego wieku. 

Min臋艂o ju偶 20 lat trzeciego tysiaclecia po narodzeniu Jezusa. Na prze艂omie tysi膮cleci mieli艣my gromkie obchody Roku Jubileuszowego w Koscile - papie偶 Jan Paw艂 II kl臋cza艂 o p贸艂nocy w Wigili臋 1999 na progu 艢wi臋tej Bramy w bazylice 艢wi臋tego Piotra przy og艂uszajacym d藕wi臋ku tr膮b, obwieszczajacych Urbi et Orbi, 偶e Jezus zawsze pozostaje Tym Kt贸ry By艂, Kt贸ry Jest i Kt贸ry B臋dzie.

Tak, ale "esse et operari" jest zawsze w kulturze, musi si臋 w niej objawiac coraz nowszym pokoleniom, w ich 艣wiecie. Pamiec i to偶samo艣膰 nie mog膮 by膰 zmieniane (podmieniane) dla zadowolenia kadencyjnych w艂adz tak w 艣wiecie, jak i w Kosciele. Przysz艂o艣c cz艂owieka zale偶y od kultury - nie od wycinkowych ideologii.

Tyle refleksji... z okazji przyjazdu biskupa Ordynariusza Romualda Kami艅skiego do Strach贸wki, gdzie odprawi艂 msz臋 艣wi臋ta, po艣wi臋ci艂 now膮 nastaw臋 o艂tarzow膮 i tablic臋 upamietniaj膮ca 偶ycie i dzie艂o Prymasa Tysiaclecia (w tym Jego przyjazdy do naszej wsp贸lnoty parafialnej). Ksi膮dz biskup Ordynariusz (i jego biskup pomocniczy Marek Solarczyk), ca艂a kuria i ca艂a diecezja zna nasze sprawy. Niczego nie ukrywamy. To co robili艣my i robimy od 40 lat jest nasz膮 chlub膮. O wszystkim pisz臋 codziennie i publikuj臋 w otwartym INTERNECIE, ale tak偶e wysy艂am listy do biskup贸w, kurii... po Prymasa Polski i Przewodnicz膮cego Episkopatu Polski.

Dziwnie si臋 czu艂em w niedziel臋 20 wrze艣nia 2020, w kosciele naszym i pod nim. Jakby zakopany 偶ywcem, w inny wymiar, inny 艣wiat, inn膮 rzeczywisto艣膰. Jakbym ju偶 tu nie 偶y艂, ba, jakbym nigdy tu nie 偶y艂. Jacys inni ludzie (Polki? Polacy?) wyro艣li, inni ksi臋偶a, inni biskupi... BEZ PAMIECI I TO呕SAMOSCI, W KT脫RYCH DOSTA艁EM UDZIA艁 I W KT脫RYCH JESTEM ZAPODMIOTOWANY JAKO OBYWATEL POLSKI, RZECZPOSPOLITEJ NORWIDOWSKIEJ I EUROPY, JAKO SOLIDARNOSCIOWIEC, JAKO KATECHETA, JAKO W脫JT-SAMORZ膭DOWIEC.

Dziwnie si臋 czu艂em w niedziel臋 20 wrze艣nia 2020, w ko艣ciele naszym i pod nim. Jakby zakopany 偶ywcem, w inny wymiar, inny 艣wiat, inn膮 rzeczywisto艣膰. Jakbym ju偶 tu nie 偶y艂, ba, jakbym nigdy tu nie 偶y艂. Jacys inni ludzie (Polki? Polacy?) wyro艣li, inni ksi臋偶a, inni biskupi - ANI TO POLSKIE, ANI CHRZE艢CIJA艃SKIE, ANI... 

CZY DZISIAJ ROZUM I KULTURA WYPAROWA艁Y, ALBO ZOSTA艁Y SPREPAROWANE JAKO艢 KO艢CIELNO-POLITYCZNIE, AKULTUROWO, AINTELEKTUALNIE (ZMUTOWANE?).

O nie艣wi臋ty paradoksie - do艣wiadczaj膮c odrzucenia, us艂ysza艂em, 偶e jestem jednocze艣nie zaproszony przez biskupa do rozmowy. Tak obja艣nia艂 s艂owa proroka: 

a) najpierw literalny cytat z Proroka - "Szukajcie Pana, gdy si臋 pozwala znale藕膰, wzywajcie Go, dop贸ki jest blisko! Niechaj bezbo偶ny porzuci sw膮 drog臋 i cz艂owiek nieprawy swoje knowania. Niech si臋 nawr贸ci do Pana, a Ten si臋 nad nim zmi艂uje, do Boga naszego, gdy偶 hojny jest w przebaczaniu. Bo my艣li moje nie s膮 my艣lami waszymi ani wasze drogi moimi drogami – m贸wi Pan. Bo jak niebiosa g贸ruj膮 nad ziemi膮, tak drogi moje – nad waszymi drogami i my艣li moje – nad my艣lami waszymi. 

b) teraz literalny cytat biskupiego kazania - "spotykaj膮c si臋 rozmawiamy o codzienno艣ciach, nie rozmawiamy o drogach (s艂owach) Bo偶ych." 

No wi臋c ja BARDZO chc臋 rozmawia膰 i codziennie publikuj臋 moje my艣lenie o cz艂owieku, 艣wiecie, Bogu. I co? Wszyscy tu - w mojej parafii, dekanacie, diecezji, powiecie upartyjnionym oczywi艣cie i w upartyjnionym (antykonstytucyjnie) kraju - nabieraj膮 wody w usta. Ani pisn膮. PRZEMILCZANIE BLI殴NIEGO STA艁O SIE DROG膭 MOJEGO KOSCIO艁A, czyli niepami臋c i nieto偶samo艣膰, czyli nie fides et ratio. Nie duch centesimus annus itd. Smutne. :-( 

Ze spraw bardziej przyziemnych - ksi膮dz biskup raczy艂 powiedzie膰, 偶e nasz ko艣ci贸艂 parafialny zosta艂 ubogacony nowym wystrojem, wyposa偶eniem, czyli nastaw膮 p艂tarzow膮 i 偶e ona zostanie na pokolenia. A tak偶e, 偶e dostrzega w tym ksi膮dz biskup znaki 偶ycia i rozwoju!

Hmmm, za mojego 偶ycia jest to ju偶 trzeci wystr贸j o艂tarza, fakt, najbogatszy. Ale jak wiemy gusta s膮 zmienne. A je艣li nie szanuje si臋 czego艣艣 bardziej istotnego, czyli pamieci i to偶samosci, to kt贸偶 wie, co z nastaw膮 b臋dzie? Co do znak贸w 偶ycia i rozwoju to obecne zmiany dotycz膮 tylko paru lat. Mnie dano dar nie tylko postrzegania, ale tak偶e uczestniczenia w 偶yciu i rozwoju zar贸wno wsp贸lnoty parafialnej ale i gminnej na przestrzeni (czasu) ostatnich 40 lat! W tym roku obchodzimy XXX-Lecie Samorz膮dno艣ci i powstania NSZZ Solidarnosci, a w przysz艂ym CZTERDZIESTOLECIE NASZEJ GMINNEJ SOLIDARNOSCI RI ZA艁OZONEJ W DNIU 3 MAJA 1981. Przysz艂y rok b臋dzie takze 200-setn膮 rocznic膮 urodzin IV Wieszcza Narodowego, Cypriana Norwida.

Wchodz膮c (id膮c) do naszego ko艣cio艂a, mi臋dzy bram膮 a drzwiami 艣wi膮tyni mijamy tablic臋 m贸wi膮c膮 o zwi膮zkach Norwida ze Strach贸wk膮, ba o Jego Rzeczpospolitej (Norwidowskiej). Na ulicy 艣w Jana Paw艂a II znajduje si臋 inna tablica, m贸wi膮ca o historyczno-kulturowym wymiarze naszej wsi i gminy. A na 艣cianie szko艂y im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej wita wszystkich wielki mural Poety-Jakby-Brata Papie偶a Polaka. Nie us艂yszeli艣my o tym wymiarze najmniejszej wzmianki. Kto艣 chce na si艂臋 stworzy膰 u nas now膮 rzeczywisto艣膰. Jaki艣, jaka艣, jakie艣 demiurgi. Ksi膮dz proboszcz jest cz艂onkiem Rady Pedagogicznej tej szko艂y - uczy i wychowuje jako katecheta KK. Chyba trzeba m贸wi膰 o rozdwojeniu ja藕ni w Polsce PiS-KEP-ustroju.

Ksi膮dz proboszcz dziekuj膮c za pos艂ug臋 biskupa powiedzia艂, 偶e ju偶 nie b臋dziemy odt膮d m贸wili o o艂tarzu z now膮 nastaw膮, 偶e jest nasz "ale jest ofiarowany Panu Bogu". Hmmm. Wota Wdziecznosci - za Wolno艣膰, Godno艣膰, Polsko艣膰 odzyskane Czynem Solidarno艣ci - postawione przez poprzednich proboszcz贸w te偶 by艂y ofiarowane Panu Bogu i Ojczy藕nie, a wyni贸s艂 je ksi膮dz i schowa艂 gdzies w zakrystii. R贸偶nie pojmujemy czas i przestrze艅, nieprawda偶! Bardzo r贸偶nie traktujemy swoje uczucia religijne (i patriotyczne) - swoich s膮 w porz膮dku, a innych mozemy w og贸le nie bra膰 po uwag臋. Nawet flagi bia艂oczerwone i bia艂o-niebieskie rozwieszone prze gmin臋 na ulicznych s艂upach mowi艂y wczoraj o zabieganiu o uczucia (czyje艣). Nie wiem, mo偶e tylko ja, a mo偶e jeszcze byli inni - na pewno wielu ju偶 na cmentarzu - kt贸rzy czuli jakby powt贸rk臋 z przesz艂osci. PRL te偶 pogrzeba艂 za 偶ycia II RP, Norwida, kultur臋 i 艣wiadomos膰 narodow膮... Gmina jest miniaturk膮 pa艅stwa. Parafia - Ko艣cio艂a. A ka偶dy z nas wiecznego cz艂owieka. Na obraz i podobie艅stwo Najwy艣zego, kt贸ry wszystko w pamieci, to偶samosci, prawach i sprawiedliwo艣ci swojej (i mi艂osierdziu) zachowuje. Gaudium et spes. Lumen gentium - konstytucjami naszymi. 

W Polsce mamy dzisiaj wielkie zawirowania, rzucajace wielkie z艂e zimne 艣wiat艂o na wszystko, co si臋 w Ojczy藕nie dzieje od 6 lat. Tego nie da si臋 oderwa膰 od tego, czym jest i jak dzia艂a Kosci贸艂 w Polsce. Od 6 lat obliczem i wyrazicielem polskiego katolicyzmu - na wszystkie aspekty naszego 偶ycia i na Europ臋 i na 艣wiat ca艂y - byli politycy rz膮dowi, partyjni, parlamentarni - od Prezesa Kaczy艅skiego, Prezydenta Dudy ("z b艂ogos艂awione 艂ona"), Premiera Mateusza "ewangelisty" Morawieckiego,  Zbigniewa Ziobro, Jaros艂awa Gowina, przez Marsza艂ka Marka (nie ewangelisty?) Kuchci艅skiego, Marsza艂ka Karczewskiego, Marsza艂kini臋 El偶biet臋 Witek,  po Ministra Zdrowia 艁ukasza "ewangelisty" Szumowskiego, wicepremierk臋 Jadwig臋 Emilewicz, Macierewicz贸w, tr贸jk臋 zwan膮 KaKaO itd. itp. jest ich bez liku.

Dzisiaj tych tamtych mo偶na dymisjonowa膰 a i tak b臋dzie to najwiarygodniejszy katoliczym wszechczas贸w na ziemi polskiej - z woli Prezesa i chwilowego sojuszu tronu i o艂tarza. ZGROZA duchowo-intelektualna, zaprzeczenie wiary i rozumu i kultury czlowieka na ziemi, od kt贸rej zale偶y przysz艂o艣膰!

Na uroczysto艣ci by艂y oczywi艣cie w艂adze partyjne PiS z Wo艂omina i T艂uszcza. W pierwszych 艂awach, oczywi艣cie. Kto艣 ich zaprosi艂. Ksi膮dz proboszcz zaprosi艂 radnych i so艂tys贸w na posiedzeniu Rady Gminy - co jak najbardziej rozumiem i popieram. Akle dlaczego nie zaprosi艂a ca艂ej Rady Pedcagogicznej na ostatnim posiedzeniu? Przecie偶 jest wa偶n膮 cz臋艣ci膮 szko艂y? Tego nie tylko nie rozumiem, nie popieram, ale wr臋cz pot臋piam. To jest dzielenie Polski, Polek, Polak贸w poczynajac od szk贸艂, parafii, gmin - czyli podstawowych wsp贸lnot spo艂ecze艅stwa obywatelskiego.

Jaki pan, taki kram. Jako na g贸rze pa艅stwa i w艂adz hierarchii ko艣cielnej, tako na dole w gminie, parafii... Tak robia z Solidarnosci膮, Lechem Wa艂臋s膮 na g贸rze, z Kapaonem na dole. Diabelska to my艣l i robota.

Nie jest to (chyba i z pewno艣ci膮) wol膮 Bo偶膮, kt贸ry da艂 przkazanie i przypowie艣膰 o mi艂o艣ci bli藕niego. Nie jest to wyraz ROZUMU I KULTURY - raczej ich zaprzeczenia, czyli schemat贸w i uprzedze艅!

***

moc istoty rzeczy

       /osoba poza istot膮 rzeczy ginie/

偶eby gorzej nie pomy艣le膰
je艣li jej nie szukacie
nie b臋dziecie wiedzieli
nawet kim sami jeste艣cie

istota rzeczy czyni cz艂owieka
ods艂ania g艂臋bie tajemnicy
do dna i na wy偶yny
po kontemplowanie prawdy

istota i cz艂owiek s膮  nierozdzielni
rozdzieleni gin膮
ale nie musi to znaczy膰
偶e i biologicznie

mo偶e powstaje nowy gatunek
krzy偶贸wka czego艣 z kim艣

      (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 22.34)

***

nasz Ko艣ci贸艂

          /to ju偶 nie jest normalna tradycja/

nasz m贸j Ko艣ci贸艂 si臋 sko艅czy艂
wraz z wyjazdem Madeja z Polski
definitywnie po 艣mierci Papie偶a

nasta艂 ten co zawsze organizacj膮
w艂adz膮 hierarchii nade wszystko
podzia艂贸w na ich i nas my i oni

dawali nam dobitnie odczu膰
w Strach贸wce Jadowie diecezji
kolonie Caritas stypendia FDNT

nie liczyli sie z naszymi uczuciami
nie liczy艂 si臋 proboszcz Jerzak
wynosz膮c Wota Wdziecznosci

a kim偶e jest dla nich cz艂owiek
czym pamie膰 to偶samos膰 patriotyzm
tylko kaznodziejskimi figurami

zn贸w to przekle艅stwo wr贸ci艂o
Ko艣cio艂a wy-nio艣le-kluczaj膮cego
przemilczaniem na bij zabij bli藕niego

do艣wiadczy艂em dzisiaj Strach贸wk膮
pos艂ug膮 biskupa Ordynariusza
艣wiec膮cego dekoracje i tablic臋

jakby wszystko zaczyna艂o si臋 teraz
wraz z nim z nimi i tymi za plecami
jakby historii tutaj nie by艂o od 1948

jeszcze wcze艣niej z ko艅ca wojny
gdy ksi膮dz Hilary Jastak pos艂ugiwa艂
by kiedy艣 Kosci贸艂 tu powsta艂 u nas

chwalebna karta historii Starch贸wki
nieznana dzi艣 艣wi臋tuj膮cym nastawe
nie 艂膮czymi pamieci i to偶samo艣ci

nie 艂膮cz膮 wiary i rozumu posoborowo
odrywaj膮 fakty i ludzi i interpretacj臋
nieznana im kontemplacja prawdy

jakby w czas przesz艂y wr贸cili ale do PRL
wycinaj膮c Solidarno艣膰 i 30-lecie wolno艣ci
Prymasa Tysiaclecia od 1-szego proboszcza

przecie偶 on przys艂a艂 ksi臋dza Micha艂owicza
by organizowa艂 w Strach贸wce parafi臋
ze stodo艂y i remizy przeszli do kaplicy

c贸偶 powiedzie膰 Marii i Andrzejowi Kr贸lom
w艣r贸d innych tzw dobrodziej贸w parafialnych
j膮 wybrali na matk臋 chrzestn膮 chor膮gwi 1948

j膮 jego traktowa艂 ks Micha艂owicz jak rodzin臋
u niego na plebanii kolejnej odda艂a ducha Bogu
a nienawi艣膰 klasowa wr贸ci艂a PiS-KEP-ustrojem

czu艂em si臋 jak w艣r贸d obcych ludzi dzisiaj
po raz kolejny wyobcowany z艂膮 ich wol膮
zapatrzonych w to co by艂o nomenklatur膮 PRL

ko艣ci贸艂 to nie budynek z kamieni i z艂ota
ani marmur贸w i nastaw najprzepi臋kniejszych
Ko艣ci贸艂 偶ywy i prawdziwy to jest serc wsp贸lnota

nie us艂ysza艂em o b艂ogos艂awie艅stwie dla rodzin
udzielonym nam wszystkim w Strach贸wce
przez Prymasa Kardyna艂a Wyszy艅skiego

ten obraz MB Jasnog贸rskiej wisia艂 na ch贸rze
takie Prymas podpisywa艂 rodzinom parafiom
wisia艂 te偶 u nas jako 偶e w Rodzinie Rodzin

d艂ugo by pisa膰 co czu艂em co my艣la艂em
sprzecznosci widz膮c wiele i COVIDOWYCH
instrukcje wisz膮 na drzwiach p艂yn na 艂awce


a Komunia do ust jest jak by艂o w tradycji
na nic odezwy upomnienia episkopatu
kto tu jest kim wi臋c i w jakiej epoce 偶yje

(niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 18.14)

 ***

duch i materia

     /bez serc bez ducha to szkielety.../

kiedy ktos je rozerwie
nie pozna chyba niczego
na pewno tajemnicy 偶ycia
czyli cz艂owieka-osoby
bo c贸偶 bez cz艂owieka
nie ma poznania prawdy
przekazywanej w kulturze

domu naszego nie ma
nawet je艣li jeszcze stoi
a c贸偶 gdyby si臋 rozsypa艂 
dom ziemskich doczesno艣ci

nie ma domu naszego
w opisie jego materii
bez ducha za艂o偶ycieli i trwania
jest bezdusznym szkieltem 

to takie wsp贸艂czesne
jak rozmowa o rolach spo艂ecznych
bez dotkniecia nawet
o istot臋 rzeczy

taki jest dzisiejszy materializm
ciesz膮 si臋 Marx Engels Lenino-Stalin
po艣miertnym triumfem swoich teorii
ponad prawd臋 do kontemplowania
 
      (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 15.58)

***

偶ycie jako ci膮g zdarze艅...

              /... albo Jezus i matematyka/

偶ycie cz艂owieka jako ci膮g zdarze艅
te偶 jest faktem wieczno艣ci
niepowtarzalnym czyli unikalnym

s膮 nieograniczone obszary
kt贸rych pola nie s膮 niesko艅czone
zwarte powierzchnie bez granic

cz艂owiek osoba podobnie
analogicznie i proporcjonalnie
ka偶dy jest takim w艂asnym ci膮giem

jednostkuje nas cia艂o materialne
pomiotuje nasze 艣wiadome ja
badanie poznawania bez ko艅ca

teologia pomo偶e matematyce
wiara i rozum kontemplacji

papie偶e ju偶 zacz臋li t臋 prac臋
fides et ratio napisa艂 Wojty艂a.PL
laudato si Beroglio Argenty艅czyk

droga-prawda-偶ycie to ci膮gi
zdarze艅 zewn臋trznych i wewn臋trznych
nie da sie w艂膮cza膰 wy艂膮cza膰 dowolnie

przeskakiwa膰 z jednych do innych
trac膮c podmiotowo艣膰 i to偶samo艣膰
tego si臋 nie da zanegowa膰

dziekuj臋 Ci Panie Jezusie
Tobie Twojemu Ja i Ty z Nazaretu 
kt贸偶 r贸wny Tobie (Cyprian Norwid)  

fizyk-matematyk nawet niewierz膮cy
wychwala jedno艣膰 niesko艅czono艣膰
pisz膮 o wybra艅cach bog贸w (Infeld)

     (niedziela, 20 wrze艣nia 2020, g. 11.04)

***

偶ycie - praktyka potem teoria 


ju偶 wiem heureka
dlaczego nie jestem filozofem
cho膰 zadatki chyba mia艂em
w umy艣le spekulatywnym
jak oceni艂 ks prof K艂贸sak
je艣li dobrze dos艂ysza艂em

skoro on mi umar艂
w trakcie pisania magistra
o istocie cz艂owieka u Ingardena
tak sie sko艅czy膰 musia艂o
by艂o min臋艂o
praw 偶ycia i 艣mierci nie zmienisz

bez niego ani do progu
a o czymkolwiek po co
wr贸ci艂a istot膮 cz艂owieka inaczej
drog膮-prawd膮-偶yciem

im wi臋cej w ka偶dej cz臋艣ci triady
wi臋cej czego - bytu bytowo艣ci 
istoty istnienia
mo偶e lepiej ma艂膮 tr贸jc膮 to zwa膰
tr贸jc膮 cz艂owieka osoby
samo艣wiadomo艣ci膮 
wzorem samo艣wiadomo艣ci Jezusa
Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
tym skarb ogromnieje 
jedno艣ci膮 ca艂o艣ci

     (sobota, 19 wrze艣nia 2020, g. 13.14)

***

ci膮gi zdarze艅 i sensu


ci膮gi mog膮 mie膰 sens
zawsze i tylko osobowy
przed cz艂owiekiem objawiany
jest cz臋艣ci膮 tylko naszego 艣wiata
o innych mo偶e wiedzia艂  Tolkien

ci膮gi takie maj膮 nie tylko sens
ale i psychologi臋
nierozdzieln膮 z podmiotem
ci膮gi maj膮 wp艂yw na ni膮

r贸偶nie bywa w ci膮gach
dominuj膮cych pobocznych
jedne si臋 rozwalaj膮 gin膮
drugie rozkwitaj膮
mi艂o艣膰 bywa z obu stron

kocha si臋 ci膮gi g艂贸wne
one nas poch艂aniaj膮
ale i bywamy kochani
z ci膮g贸w innych
mi艂o艣膰 nas wsp贸艂tworzy

zapisa艂em nieudolnie obserwacj臋
od 艣wiata za oknem w s艂o艅cu
do dziurawej pod艂ogi 艂azienki
dlaczego mnie to nie zabija

owszem chc臋 czyta膰 ksi膮偶k臋
o matematyku m艂odym
kt贸r膮 napisa艂 inny matematyk
a w艂a艣ciwie fizyk teoretyk
co prawie na jedno wychodzi

ksi膮偶ki jednak jeszcze nie zacz膮艂em
dopiero le偶y na krze艣le
przez Gra偶yn臋 zakupiona
przez Internet w antykwariacie

ale samo poznanie Galois
Evarista Galois ... pour 锚tre exact
nie bardzo wiem jak do tego dosz艂o
ale mnie zafrapowa艂
znlaz艂em ksi膮偶k臋 o ni膮 poprosi艂em

teraz s艂ucham wyk艂adu o nim
Galois theory I Math History NJ Wildberger
owszem j臋zyk i materia niedost臋pne
ale wyobra藕nia jak najbardziej

przepraszam bardzo musz臋 zacytowac
i to ca艂y d艂ugi fragment
posmakujcie niedost臋pno艣ci
dla innych prostej jasnej jak S艂o艅ce

Galois theory gives a beautiful insight into the classical problem of when a given polynomial equation in one variable, such as x^5-3x^2+4=0 has solutions which can be expressed using radicals. Historically the problem of solving algebraic equations is one of the great drivers of algebra, with the quadratic equation going back to antiquity, and the discovery of the cubic solution by Italian mathematicians in the 1500's. Here we look at the quartic equation and give a method for factoring it, which relies on solving a cubic equation. We review the connections between roots and coefficients, which leads to the theory of symmetric functions and the identities of Newton.

Lagrange was the key figure that introduced the modern approach to the subject. He realized that symmetries between the roots/zeros of an equation were an important tool for obtaining them, and he developed an approach using resolvants, that suggested that the 5th degree equation was perhaps not likely to yield to a solution. This was confirmed by work of Ruffini and Abel, which set the stage for the insights of E. Galois.

czyli tak偶e How Mathemtics Happened
The First 50 000 Years
w艂膮cza膰 ju偶 i psychologi臋 i duchowo艣膰
nie wolno zatrzyma膰 sie na materii
bardziej jeszcze urealni膰 matematyk臋
i teologi臋 napisa膰 na fenomenologii

droga-prawda-偶ycie jest jedno艣ci膮
mo偶e ni膮 sta膰 si臋 tylko w osobie
czego od dawna do艣wiadczam na sobie  

inne ci膮gi zdarze艅
daj膮 efekt innych psychologii
ale to zn贸w za ma艂e zakresy
bez naszej duchowo艣ci

     (sobota, 19 wrze艣nia 2020, g. 11.22)

***

ustr贸j niedorzecznego Prezesa


Kaczy艅ski go stworzy艂
a wszystkich kt贸rzy za nim poszli
uczyni艂 niedorzecznymi jego moc膮
niedorzecznymi si臋 stali dobrowolnie
chc膮cym nie dzieje si臋 krzywda

co 艂atwiej powiedzie膰
niedorzeczny ustr贸j
czy niedorzeczni ludzie
kt贸rzy go tworz膮 i wspieraj膮

najwieksza w tym wina Ko艣cio艂a
nie ma ju偶 papie偶a
kt贸ry by za to nas przeprosi艂
niedorzeczni nie uznaj膮 swojej winy
maj膮 swoje radia telewizje pras臋
organizacje 艣wieckie i ko艣cielne
bud偶et prawnik贸w hierarchi臋
uk艂ady uk艂adziki lokalno-centralne

mo偶na 偶y膰 idea艂ami Dobrej Nowiny
w prawdzie z prawdy i dla prawdy
dialogu wsp贸lnoty ludzi dobrej woli
rozumno艣ci膮 najwy偶szej kultury

nie ma takiego cz艂owieka na ziemi
kt贸ry jest najm膮drzejszy
z ca艂ego gatunku lydzkiego
z ca艂ej dotychczasowej kultury
wyczerpuj膮c potencja艂 rozumno艣ci

takim si臋 zrobi艂 nasz Dyktator-Kaczorski
nikt mu tego nie wyperswadowa艂
najwi臋ksza jest wina Ko艣cio艂a
nie ma kto powiedzie膰 s艂贸w prawdy
nie ma z kim  o prawdzie dialogowa膰
dawanej z pokolenia na pokolenie
dorzecznej dorzecznie w istocie
bo nie mamy pasterzy
Jezus nad Polsk膮 p艂acze

mog膮 w przepa艣膰 poci膮gn膮膰 nar贸d
zarozumialstwa jedynow艂adztwa u艂udy
bo wi臋kszo艣膰 zyskali w wyborach
nigdy jej nie maj膮c w rozumie i kulturze
nawet w procentach wyborczych
zebrali ich tylko 37.58 % g艂osuj膮cych (a偶)
kt贸re nie pozwolaj膮 wszystkiego czyni膰

wszystko w my艣l przyzwolenia g艂upich
og艂upia艂ego narodu i biskup贸w Ko艣cio艂a
kt贸rzy na prawd臋 i dialog og艂uchli o艣lepli
nie tylko pozosta艂ych 62.42 %
jakby now膮 drog臋 do nieba zobaczyli
偶e trzeba jej broni膰 jak 藕renicy
jak bramy do nieba
jak Zbawienia przez krzy偶 Jezusa
i Jego Zmartwychwstanie
w ca艂o艣ci Jego nauki
Dobrej Nowiny
nie dobrej bo politycznej zmiany

na pr贸偶no dla nich Sob贸r
na pr贸偶no papie偶e posoborowi
cud Polskiej Drogi Wolno艣ci
objawienia Ducha i Solidarno艣ci
Rzeczpospolitej Norwidowskiej 
i tak dalej dalej dalej

opozycja te偶 ideologiom s艂u偶y
wyborczym kt贸re daj膮 sukcesy
modom ludzkim a nawet zwierz臋cym
teoriami aberracyjch zbyt wybor贸w
byle co艣 ugra膰 dla siebie (partii)
nade wszystko czyli po co prawdy
wystarcz膮 ich modowe inspiracje

pierz susz no艣 d艂u偶ej -
dbaj o to co kochasz (kutk臋 jeansow膮)
przed艂u偶 偶ycie swoich ubra艅
zadbaj o lepsze jutro…

czy pranie i suszenie mo偶e pom贸c 
w dbaniu o nasz膮 planet臋- owszem
sprawd藕 jak mo偶esz to zrobi膰 
bez zb臋dnego wysi艂ku

ale jest prawda i ona zwyci臋偶y
aspekt贸w istotowych i konstytutywnych
ponad schematy i uprzedzenia
kto jej pragnie i szuka
temu si臋 daje oddaje z mi艂o艣ci膮
i wolno艣膰 przynosi (a偶 po kontemplacj臋)
od wszystkich g艂upich ludzi i ustroj贸w
Droga-Prawda-呕ycie tam prowadzi

narody istniej膮 z kultury i dla kultury
przysz艂o艣膰 cz艂owieka jest tam w艂a艣nie
nie dla samych nastaw tablic pomnik贸w
bo za nimi musi by膰 co艣 wi臋cej
prawda ca艂o艣ci w jedno艣ci Logosu
nie samych epizod贸w historii i polityki

     (pi膮tek, 18 wrze艣nia 2020, g. 11.02)

***

antysoborowy Kaczy艅ski


Kaczy艅ski nie potrzebuje innych
nie potrzebuje sobor贸w
nie potrzebuje wsp贸lnot i dialogu
on sam chce by膰 wszystkim bogiem
sta艂 si臋 przekle艅stwem dla Polski

wiesz kto jest wielkim pos艂uchaj chwil臋
naucz臋 ciebie m贸wi艂 i napisa艂 Norwid
poznawa膰 wielko艣膰 nie tylko w mogile
w dziejach lub w niebie
 
wielkim jest cz艂owiek kt贸remu wystarczy
pochyli膰 czo艂a
偶eby bez w艂贸czni w r臋ku i bez tarczy
zwyci臋偶y艂 zgo艂a
 
ni偶szym si臋 stawszy on zawi艣膰 poni偶a
przyjmuje s艂aw臋 i nies艂aw臋 nerwy
prawd臋 - sumieniem

(czw. 17 wrz. 2020, g. 23.04) TU- Niezjednoczeni...PL

1995


1994


1 komentarz:

  1. Wczoraj by艂 biskup... Co trwa, co si臋 zmieni艂o, kto rozdaje karty... w gminie, parafii, szkole... w Ojczy藕nie?? Duch prawdy? Czy m膮ciciele??

    Facebook przypomnia艂 posta sprzed 9 lat:
    << Nieprzyjaciele Strach贸wki i szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej wytaczaj膮 przeciw nam armaty, chc膮 ci膮ga膰 po s膮dach, jak zawsze zza w臋g艂a, zza plec贸w. O to, 偶e jeste艣my. Maj膮 w艣r贸d siebie Annasza, Kajfasza, Pi艂ata i Judasz贸w. Moja odpowied藕 brzmi - "Wierz臋 w Boga Ojca Wszechmog膮cego". Amen. >>

    Mo偶e kiedy艣 kto艣 przeczyta 艂膮cznie to z dzisiaj i tamto. Ko艣ciele jaki艣 Ty sta艂 si臋 pokr臋tny. Dzisisj ogon Tob膮 u nas w Strach贸wce (tylko?) kr臋ci! A gdzie odpowiedzialnos膰 za cos wi臋cej, czyli za wiar臋 i rozum???

    https://www.facebook.com/jkapaon/posts/2447084542904

    OdpowiedzUsu艅