Twierdz臋, 偶e zasada podzia艂贸w w Polsce jest natury 艣wiatopogl膮dowej. Z jednej strony - pewnie z du偶膮 doz膮 uproszczenia - obecna w艂adza budowana jest na starych nawykach (tradycji) mocno zwi膮zanych i wypracowanych przez wieki religijnego wzorca wychowania i tradycji. Ba, w tym nurcie my艣li powstawa艂y uniwersytety. Z tego ducha powsta艂y cuda naszej - najpierw europejskiej, p贸藕niej globalnej - kultury.
Z drugiej strony, od dawna spos贸b 偶ycia i poznawania we wsp贸艂czesnej kulturze, oddala si臋 z szybko艣ci膮 艣wiat艂a od tamtego do艣wiadczenia i teorii.
Kto nie zauwa偶y艂, a tym bardziej nie przemy艣la艂 zmian, wiedzie - siebie samego i innych, w jakikolwiek spos贸b zale偶nych od siebie i swojej upublicznianej tw贸rczo艣ci - na manowce. G艂osz臋, apeluj臋, modl臋 si臋 o dialog.
PS.
Kto zarz膮dza religi膮 (religijno艣ci膮) i Ko艣cio艂em (ko艣cielno艣ci膮) wi臋kszo艣ci wierz膮cych Polek i Polak贸w? Dlaczego milcz膮, gdy 艂amana jest Konstytucja, praworz膮dno艣膰, czyli jawnie jest gwa艂cony rozum i kultura gatunku homo sapiens? Gdzie ich powszechno艣膰/katolicko艣膰/soborowo-synodalno艣膰? W ostatnich dniach, jaki jest g艂os Ko艣cio艂a Katolickiego w Kraju nad Wis艂膮 (wielkiej spo艂eczno艣ci rozsianej wok贸艂 Odry i jej dop艂yw贸w, cytuj膮c biskupa diecezji wroc艂awskiej i c贸偶, 偶e Ko艣cio艂a Ewangelicko-Augsburskiego Pytla). WSZAK CHODZI O 呕YCIE!
***
艣wiatopogl膮d zasad膮 podzia艂贸w
- traktat testamentalny -
jak si臋 tworz膮 w nas 艣wiatopogl膮dy
kiedy艣 mocniej akcentowane
w czasach PRL by艂 materialistyczny
jako pa艅stwowo obowi膮zuj膮ca
z naciskiem na ateistyczno-waleczny
przeciwko by艂 ko艣cielno-religijny
uduchowiony histori膮 kultur膮 tradycj膮
(partia dzieli艂a na w艂a艣ciwy i wrogi)
materialistyczny g艂osi艂 si臋 naukowym
nie wiem zaiste na jakiej podstawie
chyba na wierze w Marksa i polityk臋
wcielaj膮c jaki艣 demoniczny cie艅
drzemi膮cy wszak w naszym gatunku
wyskokami z艂a i zbrodni objawiaj膮cy
艣wiatopogl膮dy si臋 nabywa 偶yj膮c
w otoczeniu wi臋kszym i 艣rodowiskach
od wychowania poprzez wykszta艂cenie
atmosfer膮 domu w nim pokole艅 ulic i kraju
dominuj膮cym klimatem spo艂eczno-publicznym
zapotrzebowaniem elit i mod膮 dla m艂odych
niby jest wz贸r na to jak i brak zgody i definicji
ka偶dy sam chyba musi doj艣膰 sam siebie
i swego 艣wiatopogl膮du drogi i korzeni do niego
偶yciem dojrza艂em do wyj艣cia i innych rozwi膮za艅
wyszed艂em z tradycji rozumie艅 i uczestnictwa
doszed艂em swoich drog膮 do艣wiadcze艅 i my艣li
ca艂膮 drog膮 ca艂膮 prawd膮 ca艂ym 偶yciem (nb Jezus)
znalaz艂em pewne uwarunkowania w kulturze
kt贸rych dzi艣 wsz臋dzie widz臋 tropy
na 艣cie偶ce ludzkiej my艣li
przez wieki dominowa艂a metafizyka
przer贸偶nych odmian
ale w Ko艣ciele tylko tomistyczna
jakby uto偶samia艂a Dobra Nowin臋 na wieki
uczy艂a zaufania do autorytet贸w
w Ko艣ciele do pos艂usze艅stwa zbawiennego
z podejrzliwo艣ci膮 do nauki i kultury
kt贸r膮 ludzie niepokorni tworz膮
wierni temu co widz膮 s艂ysz膮 czuj膮 my艣l膮
w艂asnym danym talentom mo偶liwo艣ciom
kt贸rymi si臋 dziel膮 z reszt膮 艣wiata
wzbogacaj膮c przestrze艅 kultury
od kt贸rej przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y
czas metafizyki mija (min膮艂)
czas metafizyki i czas hierarchii ludzkich
raz na zawsze rozstrzygni臋膰
w kt贸re trzeba tylko wierzy膰
im si臋 podporz膮dkowa膰
czas dialogu i wsp贸lnoty nasta艂 (nastaje)
nie bez trudno艣ci i opor贸w
fenomenologia wychyn臋艂a na plan pierwszy
bli偶sza naturze cz艂owieka
bo na widzeniu s艂yszeniu czuciu my艣leniu
na wszystkich danych u艣wiadomionych
i wszystkich zdolno艣ciach poznawczych
nie tylko wierze i pos艂usze艅stwie
struktura 艣wiadomo艣ci ci膮gle ma艂o znana
cho膰 Ingarden wykona艂 wielk膮 prac臋
zaprzepaszczamy skarby i mo偶liwo艣ci
poddani w wi臋kszo艣ci pop艂uczynom
kulturowo cywilizacyjnym
nie zapominajmy wszak o technice i technologii
z pop艂uczynami rz膮d p艂ynie w Polsce
spleciony w u艣ciskach 艣mierci z Ko艣cio艂em
wbrew drodze ludzkiej my艣li i (jej) prawdzie
na skrzyd艂ach wiary i rozumu do kontemplacji
dla ka偶dego nie tylko wybra艅c贸w Ko艣cio艂a
wystarczy zajrze膰 do encyklik Wojty艂y
od kultury przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y
jest postawa mi艂o艣ci intelektualnej mo偶liwa
poznania aspekt贸w istotowo-konstytutywnych
ot贸偶 (i) taki cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
w ca艂o艣ci swojej jedno艣ci zwyczajny i prosty
fenomenologia nie zaprzecza Bogu
widzi sens czuje dobro dotyka szcz臋艣cia
pr贸buje niewielu na niej tworzy膰 teologi臋
Dobra Nowina jest fenomenologiczna
musi
jest dla ludzi prostych
gdyby nie m贸wi艂a o winnicach i rybach
o pszenicy k膮kolu i ich odr贸偶nieniu
gdyby chleba i ryb nie rozdawa艂a
kt贸偶 by chcia艂 spotyka膰 Jezusa dobrodzieja
prawd nowych odwiecznych o Zbawieniu
kt贸rego i fenomenologicznie si臋 po偶膮da
mo偶e metafizycznie za艣 tylko pragnie
(sobota, 20 sierpnia 2022, g. 15.33)
***
kontakt ze 艣wiadomo艣ci膮
skoro mo偶na j膮 traci膰
i odzyskiwa膰
warta jest pracy w pocie czo艂a
po pi臋knym dniu my艣leniem
zm臋czeniem dzzie艅 ko艅cz臋
wiedz膮c 偶e odnajd臋 jak w tytule
tylko w kontakcie ze 艣wiadomo艣ci膮
szcz臋艣cie cz艂owieka si臋 dzieje
kt贸rym mo偶na zyska膰 i traci膰
(pi膮tek, 19 sierpnia 2022, g. 21.43)
***
rado艣膰 i kontemplacja
/to te偶 fenomenologia 偶ycia jest/
czy rado艣膰 偶ycia jest kontemplacj膮
albo pod jakimi warunkami
rado艣ci 偶ycia sobie 偶yczymy
rado艣膰 偶ycia czasami prze偶ywamy
czy rado艣膰 偶ycia jest kontemplacj膮
i albo pod jakimi warunkami
widz臋 dwa aspekty odr贸偶niaj膮ce
czas doznania i darmowo艣膰
rado艣ci 偶ycia chcemy wiecznej
kontemplacja jest rado艣ci膮 wieczno艣ci w chwili
w rado艣膰 tak膮 trzeba chcie膰 wej艣膰
bez pytania o czas i przestrze艅 globaln膮
darmow膮 dan膮 chwil臋 tu teraz ni st膮d ni zow膮d
dostrzec akceptuj膮co ca艂ym sob膮 (bez wyj膮tku)
momentologi膮 pierwszy raz nazwa艂em
id膮c ulic膮 Erfurtu w maju 1980 (patrz: Taize)
w momentologii jest doznanie (rado艣膰) 偶ycia
otwiera na (i) jest przej艣ciem pasch膮 wieczno艣ci
ot贸偶 jest wyrzutni膮 poza i transcendencj膮 sam膮
gdy s膮 mo偶liwo艣ci mo偶na trwa膰 w niej d艂ugo
kiedy艣 kontemplacj臋 chcia艂 zaw艂aszczy膰 Ko艣ci贸艂
przypisuj膮c do aktu religijnie mistycznego
tak im dyktowa艂a metafizyka (Tomaszowa)
jej implikacje konfliktuj膮 z kultur膮 dzisiaj
Jan Pawe艂 II i fenomenologia poszli dalej
na dw贸ch skrzyd艂ach poznania i kontemplowania
postawa mi艂o艣ci intelektualnej w tym pomocna
si臋gaj膮ca aspekt贸w istotowo-konstytutywnych
nie dziel膮c rzeczywisto艣ci na st膮d-dot膮d
cza艂owieka 艣wiata Boga poza matematyk臋
(pi膮tek, 19 sierpnia 2022, g. 13.16)
***
annopolski idea艂
nie mog臋 przej艣膰 oboj臋tnie
przemilcze膰 omin膮膰
annopolskiego idea艂u
nie b臋d臋 si臋 dzisiaj powtarza艂
od nowa go definiowa艂
kto chce poszuka odnajdzie
on jest tu wsz臋dzie
艣wiadectwem czasu i przestrzeni
natur膮 nawet europejski
Europ臋 ma w podszewce i w glebie
przez osadnik贸w niemieckich
na prze艂omie 18 i 19 wieku
to jeden z w膮tk贸w aspekt贸w
istotowo konstytutywnych
teraz i na wieki
jeden wers mi chodzi po g艂owie
w linijce zapisana 艣wiadomo艣膰
i c贸偶 偶e Kapaona W艂adka
chcesz by 偶ycia bieg tak min膮艂
napisa艂 w roku 1930
wiem co my艣la艂 co czu艂 (ca艂o艣膰)
lubi艂 go wuj profesor (co rzadkie)
- by艂 naprawd臋 dobry - da艂 艣wiadectwo
i co najwa偶niejsze aprobowa艂 mam臋
wuj Aleksander a Bolek po Prusie
偶y艂 mi臋dzy sztuk膮 i nauk膮
dom rodzinny jego tym oddycha艂
m贸wi艂 i pisa艂 o tym na skr贸ty
wiemy wi臋cej o sobie i o Annopolu
to wa偶ne by wierci膰 i pisa膰 o pami臋ci
ja po W艂adys艂awie dosta艂em imi臋
jestem J贸zef Antoni W艂adys艂aw
nie zaprzecz臋 co odziedziczy艂em
dzisiaj smak mas艂a owoce jab艂oni
starsze s膮 ode mnie w Ogrodzie MBA
wi臋cej mieszka w ideale os贸b i wersach
(czwartek, 18 sierpnia 2022, g. 16.32)
***
o co si臋 obijamy
/fenomenologia 偶ycia/
chodz膮c po pustym domu
starym z histori膮 os贸b
chodz膮c nie bezcelowo
ale na przyk艂ad po kaw臋
obijam si臋 o wieczno艣膰
o odpowiedzi odnalezione
na odwieczne pytania
najbardziej chyba o sens
o istnienie dobra i trwanie
metafizyk臋 fenomenologicznie
przywilej i szcz臋艣cie
niedost臋pne ka偶demu
po pierwsze trzeba do偶y膰
w dobrych okoliczno艣ciach
oby bez krzywdy innych
krzywdy stanu 偶ycia tzw
bo niczego nie produkujesz
niczego nie budujesz
pieni臋dzy nie gromadzisz
偶aden z ciebie po偶ytek
ps
sens i wieczno艣膰 zamienne s膮
(czwartek, 18 sierpnia 2022, g. 13.14)
**
inne (ju偶) zawody
ja do艣膰 wiekowy kibic
w tv us艂ysza艂em zapowied藕
mistrzostw Europy w Polsce
w lekkiej atletyce w 2028
偶adnych emocji nie wywo艂a艂o
jak promieniowanie mnie przesz艂o
niech planuj膮 m艂odzi
ja inny czas i zawody zacz膮艂em
mam 艣wiadomo艣膰 olimpijsk膮
do igrzysk 艣wiadomo艣ci nawo艂uj臋
w nich zwyci臋zc膮 jest ka偶dy
kto tylko podejmie pr贸b臋
艣wiadomo艣膰 wa偶niejsza od wieku
co艣 z tego wspominam sprzed wieku
chyba w 1976 na pla偶y w Zegrzu
oddala艂em smutek ko艅ca Montrealu
psychologia jak matematyka doskona艂a
m贸wi(艂a) o czym艣 trwa艂ym wiecznym
co daje pok贸j (jasne 偶e wewn臋trzne)
nawet gdy olimpiady si臋 ko艅cz膮
dzisiaj bogatszy o Kode艅 i I艂awy
i znajomo艣膰 艣wi臋tego Paw艂a
kt贸ry te偶 o dobrych zawodach m贸wi艂
wieczno艣膰 i w psychologii odnajduj臋
(艣roda, 17 sierpnia 2022, g. 13.12)
***
艣wi臋towanie sensu
mo偶e w艂a艣nie ta chwila
mo偶e za czas jaki艣 przyjdzie
przychodzi do ka偶dej ka偶dego
tak s膮dz臋 tak wierz臋
skoro do mnie przychodzi cz臋sto
chwila poczucia odczucia sensu
dlaczego nie mia艂aby do innych
c贸偶 偶e za chwil臋 mo偶e si臋 odwr贸ci
tego co ju偶 by艂o nie unicestwi
wi臋c r贸bmy 艣wi臋to chwili
chwili odczucia sensu
dobra istnienia
bycia cz艂owiekiem w kulturze
(wtorek, 16 sierpnia 2022, g. 17.33)
***
wsp贸艂oddycha膰 i by膰
nie mam z kim o tym pogada膰
przy herbacie kawie lub bez
dla(t/czego) istnienie jest samotne
wychodz臋 na werand臋 karmi膰 kota
on si臋 cieszy
ja wsp贸艂oddycham ogrodem
nie ogrodem w og贸le cho膰 pi臋kne s膮
ale tym w艂a艣nie w rodzinnym Annopolu
wspominaj膮c czasy konstytucyjne
co to znaczy ja wiem
ale reszta mego 艣wiata nie
wi臋c s膮dz膮 mnie srogo
oni chcieliby czyn贸w (innych)
ja mog臋 zarasta膰 krzakami
rozmawiaj膮c z nimi do ko艅ca
fenomenologia jest czuciem i opisem
s膮dy mog膮 przyj艣膰 dopiero potem
wysi艂kiem rozumu i kultury (w nas)
nie chc臋 ju偶 艣wiata dozna艅 w nadmiarze
wol臋 wej艣膰 w cisz臋 i w og贸le trwa膰
c贸偶 偶e niezrozumiany i odepchni臋ty
czucie (od za przed...) i 艣wiadomo艣膰
staje si臋 wsp贸艂czynem (i) istnienia
oddycha i oddech daje d艂ugo po
pozw贸lcie mi ju偶 nie by膰 inaczej
poza 艣wiatem rutyn porz膮dku urz臋d贸w
wolno艣ci膮 oddechu dziej贸w drzew ogrod贸w
pozw贸lcie mi ju偶 tak trwa膰
wiem 偶e niedobrze to brzmi
albo przynajmniej wej艣膰 w dialog
nawet tak niewielkie pisanie
wiem 偶e ci膮gle o tym samym
daje a偶 prawd臋 i kontemplacj臋
tak to we mnie jest i pracuje
wiem 偶e nikt poza mn膮 nie korzysta
szkoda 偶e jestem tu bezp艂odny
w rozumnej samoobronie nadpisz臋
偶e tak bywam pomocny zaiste
ods艂aniaj膮c rzeczy nieco nowe
(wtorek, 16 sierpnia 2022, g. 12.21)
***
oparty o 艣mier膰
/fenomenologia 偶ycia/
cokolwiek si臋 mi dzieje
dzi艣 ma 艣cian臋 za sob膮
to ostateczne rozwi膮zanie
ka偶dego z nas na ziemi
zbli偶aj膮c si臋 do celu
tak tak do ostatecznego celu
zawsze jest dobrze uff
ko艅czy膰 rozpocz臋t膮 drog臋
za m艂odu tego nie ma
by膰 nie mo偶e nie powinno
偶ycie przecie偶 wtedy jest przed nami
a 艣mier膰 jest wymiarem teoretycznym
ale w moim wieku koniec jest bliski
wi臋c wszystko co si臋 dzieje
opiera si臋 ju偶 lub dotyka 艣mierci
co wszystkiemu dodaje powagi
l臋ki zosta艂y z nurtem m艂odo艣ci
sp艂yn臋艂y gdzie nale偶ne im miejsce
w braku rozumienia tego co jest
aspektem istotowym konstytutywnym
艣mier膰 z艂a pewnie by膰 mo偶e
偶e nie jest najwa偶niejsza w 偶yciu
na koniec tylko jak przyprawa
wszystkich ostatnich lat i zdarze艅
(poniedzia艂ek, 15 sierpnia 2022, g. 15.59)
***
po co ma艂偶e艅stwo (2)
niech mi partnerzy wyt艂umacz膮 sw膮 wielko艣膰
stawiam tez臋 偶e ma艂偶e艅stwo zrobi to lepiej
jest bogatsze od partnerstwa o idea艂
nie m贸wcie 偶e idea艂 to rzecz b艂aha
Norwid pisa艂 o idea艂ach
偶e wszystko 偶ywot z nich bierze
w judeochrze艣cija艅skiej kulturze
utrwalony jest idea艂 mi艂o艣ci
miliony razy czytany na 艣lubach
hymn o mi艂o艣ci 艣wi臋tego Paw艂a
ka偶dy kto us艂yszy na 艣lubie
lub zna w zwi膮zku ze 艣lubem
gdzie艣 w tyle g艂owy nosi
c贸偶 偶e miliony nas nie chc膮 sprosta膰
znajduj膮c tysi膮ce wym贸wek
(niedziela, 14 sierpnia 2022, g. 17.34)
***
po co ma艂偶e艅stwo (1)
/mi艂o艣膰-rozw贸j(doskonalenie)-艣wi臋to艣膰/
oto jedno z pyta艅
kt贸re ludzko艣膰 mo偶e uratowa膰
to du偶o wi臋cej ni偶 partnerstwo
modne w zachodniej kulturze
bez definicji i zobowi膮za艅
to zobowi膮zanie i odpowiedzialno艣膰
偶yciowe perpetuum mobile
doskona艂o艣膰 i zadanie w pestce
nasienie mi艂o艣ci wierno艣ci na wieki
w pokonywaniu wszystkich przeszk贸d
partnerstwa niech si臋 broni膮
jak mog膮 poka偶膮 opowiedz膮 sw贸j los
ma艂偶e艅stwa niech 艣wiec膮 nawet ponad
a偶 po 艣wi臋to艣膰 bo taki jest idea艂
niedobrze 偶eby cz艂owiek by艂 sam
nikomu nie-za-dobrze samemu
mog膮 samotnie pisa膰 swe podr臋czniki
ma艂偶e艅stwem si臋 udoskonalaj
dzie艅 za dniem i noc膮
zaciskaj膮c z臋by czasem mo偶e
po co ma艂偶e艅stwo pytaj odpowiadaj
bez rozwoju tych pyta艅 zginiesz
potrzebna 偶ywa 艣wiadomo艣膰
prawd臋 si臋 poznaje i kontempluje
prawda zwyci臋偶a daj膮c wolno艣膰
(sobota, 13 sierpnia 2022, g. 19.32)
***
daw贸d na co
/refleksja nad pewn膮 reklam膮/
w 艣wiecie osobowym
艣wiadomo艣ci podmiotowej
a wi臋c i godno艣ci odpowiedzialno艣ci
jest instytucja przyrzeczenia
znamy najbardziej ma艂偶e艅skie
偶e ci臋 nie opuszcz臋 a偶 do 艣mierci
niestety r贸偶nie ludzie traktuj膮
sami siebie pozbawiaj膮 wiary-godno艣ci
ale czego to dowodzi
absolut mieszka mi臋dzy nami
dano mo偶liwo艣膰 panowania nad wieczno艣ci膮
mamy w r臋ku ca艂o艣膰 i jedno艣膰 siebie
w wierno艣ci raz danemu s艂owu
(pi膮tek, 12 sierpnia 2022, g. 19.10)
***
dezintegracja Polski
narodowa katastrofa
ludzie Polki Polacy podzieleni
od partii wyborc贸w po Ko艣ci贸艂
w samorz膮dach parafiach rodzinach
wystarczy w艂膮czy膰 media
ogl膮da膰 i s艂ucha膰 wypowiedzi
starczy do艂o偶yc kazania i apele
obraz sp臋kanego lustra (Jezusa)
obrazu i podobie艅stwa do kogo
...
zdezintegrowan膮 widz臋 kultur臋 w Polsce
kiedy艣 rozbiorowo
p贸藕niej wojenno-komunistycznie
dzisiaj pseudokatolicko-ustrojowo
...
(艣r. 10 sie. 2022, g. 16.16) TU- Rok Norwidowski_widziane ze Strach贸wki
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz