Kulawe ci膮gle jest nasze 艣wi臋towanie, bo nie ma w nim ci膮g艂o艣ci narodowej i gminnej i uszanowania Ca艂o艣ci. Nie odby艂a si臋 jeszcze ani jedna debata o gminnej pami臋ci i to偶samo艣ci. Nie wszyscy wi臋c chc膮 uczestniczy膰, rozumiem, co艣 chcemy przez to wyrazi膰. Mnie brak jest odniesienia
do Czynu Niepodleg艂o艣ciowego SOLIDARNO艢CI. Ile mo偶na podejmowa膰
pr贸b spotkania, dialogu i by膰 odrzucanym, przemilczanym? Troch臋
FAKT脫W:
1)
Solidarno艣膰 (RI) 1981 w gminie by艂a wyborem i decyzj膮 stoj膮ca przed
wszystkimi mieszka艅cami-Polakami; patriotyczno-religijne w swoim charakterze
spotkania mia艂y miejsce we wszystkich wsiach naszej gminy
2)
krzy偶 po艣wi臋cony w tamtym roku w ko艣ciele w Jadowie, procesyjne przeniesiony i
zawieszony w 艣wietlicy OSP w Jadwisinie, jako znak 艂膮cz膮cy wszystkich wierz膮cych mieszka艅c贸w wsi i gminy
3)
Gminne Spotkania O艣wiatowe w latach 1991-94 z udzia艂em nauczycieli wszystkich 5
(wtedy) szk贸艂, ksi臋偶y z okolicznych parafii z dziekanem na czele,
w贸jtem (oczywi艣cie)
4)
imieniny „u w贸jta” dla elity lokalnej
(samorz膮dowo-parafialno-dekanalno-szkolno..., lekarzy...)
5)
Inicjatywa spotka艅 niedzielnych „po-mszalnych” przy herbacie w
艣wietlicy szkolnej
6)
Spotkanie Trzech Kr贸li, dla lokalnej gminno-parafialnej „g贸ry”
zw艂aszcza je艣li por贸偶nionej (w贸jt, przewodnicz膮cy rady gminy,
by艂y w贸jt, ksi膮dz proboszcz...)
7)
Spotkanie 4 (?) kwietniu 1994 w Strach贸wce dla samorz膮dowc贸w z
ca艂ego 贸wczesnego rejonu Mi艅ska Mazowieckiego, z udzia艂em ks.
biskupa Ordynariusza Kazimierza Romaniuka, og贸lnopolskiej prasy
samorz膮dowej „Wsp贸lnota”, zas艂u偶onych dzia艂aczy na rzecz
rozwoju wsi (Dzier偶awski, powojenny instruktor rolny na naszym
terenie, filar Uniwersytet贸w Ludowych itd)...
-
tematem przewodnim spotkania by艂o podsumowanie swoich „kadencji”
w s艂u偶bie wsp贸lnotom lokalnym. Moim apogeum by艂o pojednanie z
poprzednikiem i zaproponowanie mu posady vice-w贸jta. Wyzna艂em to
publicznie (zreszt膮 wsp贸lnie z poprzednikiem Mirkiem Subzd膮
podzielili艣my si臋 organizacj膮 spotkania). Biskup zapami臋ta艂,
napisa艂 notatk臋 do prasy diecezjalnej.
8)
liczne konta internetowe dost臋pne dla ka偶dego, z intencj膮 i
ci膮g艂ym namawianiem na dialog gminny, polski,
parafialno-ko艣cielno-religijno-艣wiatopogl膮dowy,
szkolno-o艣wiatowo-kulturalny... itd.itp.,
9)
osobiste, imienne wyr贸偶nienia, medale oddane parafii na wieczn膮
rzeczy pami膮tk臋, jako votum wdzi臋czno艣ci za nasz udzia艂 w
chwalebnych wydarzeniach wolno艣ciowo-godno艣ciowych w drugiej
po艂owie XX wieku (naszej parafii, kt贸rej filarami u samych
pocz膮tk贸w byli Maria i Andrzej Kr贸lowie przez matkowanie pierwszej
chor膮gwi parafialnej, „adoptowanie” pierwszego proboszcza Jana
Micha艂owicza – u kt贸rego na kolejnej plebanii w Miko艂ajewie
umar艂a - przez wspieranie budowy ko艣cio艂a „dali dwadzie艣cia
siedem sosen”...). Jak偶e ma艂e, za艣lepione i niegodne jest
wytykanie nas palcami, 偶e艣my nie z tej parafii! To z jakiej???
….
Ja
mam ju偶 do艣膰, nie pierwszy raz to wyznaj臋. Wi臋c lepiej si臋
czuj臋 ze znajomymi i przyjaci贸艂mi w Internecie, ni偶 z milcz膮cymi,
cenzuruj膮cymi, wykluczaj膮cymi, unikaj膮cymi dialogu wsp贸艂czesnymi
mieszka艅cami mojej gminy, parafii... czyli tzw. wsp贸lnoty lokalnej,
dla kt贸rej de facto ju偶 nie istniej臋. Wsp贸lnoty? 呕eby tak by艂o,
musz膮 si臋 wysili膰 dzisiejsi rz膮dz膮cy, lideruj膮cy, nauczaj膮cy...
Tylko ci, kt贸rzy obm贸wili, oskar偶yli przed Bogiem, prokuratur膮,
biskupem, kuratorem, a w 偶yciu lokalnym przeciwnie, przemilczeli,
zaniechali dzia艂a艅 jednocz膮cych lub jawnie wykluczyli - mog膮 to
zmieni膰!
Historia
偶yje w艣r贸d nas, jeszcze nie zgin臋艂a. Na r贸偶ne sposoby.
Zupe艂nie now膮 jako艣ci膮 s膮 wyjazdy szkoleniowo-integruj膮ce
zespo艂u pracuj膮cego w Zespole Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej
Norwidowskiej z inicjatywy DyrKa. Co si臋 dzieje w mojej g艂owie
teraz, w godzinie mszy, koncertu, 艣wi臋towania Urodzin Polski tortem
i bia艂o-czerwonymi balonami puszczanymi w niebo? Nie p贸jd臋 tam,
gdzie mam by膰 – podobno - zgorszeniem dla niekt贸rych? Dla wielu?
Dla kogo?
W臉DRUJ臉
PO POLSCE.
Po trasach, 艣cie偶kach, szlakach wyznaczonych naszymi wyjazdami:
1)
Czarnolas, 艢wi臋ty Krzy偶, LGD (Lokalne Grupy Dzia艂ania w
Potworowie i Chlewiskach)
2) Sandomierz, Baran贸w, Krzy偶-Top贸r, Uniej贸w, szko艂a prowadzona przez stowarzyszenie w G贸rkach Wielkich
2) Sandomierz, Baran贸w, Krzy偶-Top贸r, Uniej贸w, szko艂a prowadzona przez stowarzyszenie w G贸rkach Wielkich
3)
Suwalszczyzna, Wile艅szczyzna, Troki, Szlak 艢wiat艂a Jana Paw艂a II
(ach! Cudowna stacja pielgrzymkowa u kamedu艂贸w na Wigrach i najbli偶szy mi pomnik
Jana Paw艂a wychodz膮cego nam na spotkanie z szuwar贸w w
Studzienicznej)
4) Szlak Piastowski, Kruszwica, Gniezno, Kurnik, Rogalin, Pozna艅 - katedra i jej podziemia, kolebka Polski, pierwsze polskie biskupstwo.
4) Szlak Piastowski, Kruszwica, Gniezno, Kurnik, Rogalin, Pozna艅 - katedra i jej podziemia, kolebka Polski, pierwsze polskie biskupstwo.
Mog臋
te miejsca zn贸w adorowa膰, 11 Listopada 2013, na zdj臋ciach i
filmach. Id臋 teraz Poznaniem od ko艣cio艂a 艣w. Wojciecha z krypt膮 wielkich Polak贸w, w tym autora hymnu narodowego J贸zefa Wybickiego, do
Karmelit贸w, na cmentarz, do Franciszkan贸w, pod pomnik Armii Pozna艅
i Pozna艅ski Krzy偶. Osoba i czyn. Mi艂o艣膰 i odpowiedzialno艣膰. I
tajemnica. Obecno艣膰 i tajemnica. Tajemnica obecno艣ci. Tajemnicza
Obecno艣膰. Dzi臋ki Cyprianowi Norwidowi wiem, jak wyrazi膰
najg艂臋biej tajemnic臋 Ojczyzny:
"Jest
to miejsce,
w kt贸rym najmilej spocz膮膰 i umrze膰
-kiedy si臋 ma gotowo艣膰 nieustann膮 偶ycia,
i utrudzania si臋 tam,
gdzie w ka偶dym czasie danym
najdzielniej o Ludzko艣膰 idzie.
...
Albowiem - szlachetny cz艂owiek
nie m贸g艂by wy偶y膰 dnia jednego w Ojczy藕nie,
kt贸rej szcz臋艣cie nie by艂oby tylko procentem
od szcz臋艣cia Ludzko艣ci.
Wszyscy dziadowie
i
Ojcowie Rzeczypospolitej Polskiej
tak pojmowali spraw臋 polsk膮.”
Nie za darmo Gra偶yna dosta艂a w Listopadzie 2013 odznaczenie pa艅stwowe – br膮zowy Krzy偶 Zas艂ugi.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz