wtorek, 10 marca 2015

M贸j Ko艣ci贸艂 w gminie, Polsce, 艣wiecie (1)



Da艂em tytu艂 zanim zebra艂em, przejrza艂em materia艂. Intuicja? Czy wi臋cej: stan ducha, (samo)艣wiadomo艣ci, obiektywizacja tak偶e poprzez subiektywizm. Paradoks? No nie. Zbior臋 tutaj swoje wypowiedzi na Facebooku z ostatnich dni. Na podstawie „dziennika aktywno艣ci” - nic prostszego. Subiektywizm? - no, s膮 to moje reakcje na 艣wiat, kt贸ry si臋 dzieje w gminie, parafii, diecezji, Polsce i 艣wiecie. Ale na d艂u偶szym odcinku 艣wiatowym? - jest odbiciem tego, co si臋 dzieje na zewn膮trz. Co dochodzi do mnie z obiektywnej strony bytu, metafizyki prawie. Takie mo偶liwo艣ci daje nam Facebook u偶ywany jako notatnik „na gor膮co”, „na 偶ywo”. Zobaczmy wi臋c, czym 偶y艂em. Co mnie zajmowa艂o, ze spraw tego 艣wiata najbardziej.

1. Temu, kto nauczy si臋 czyni膰 dobro, B贸g hojnie przebacza ka偶dy grzech. Nie przebacza jednak ob艂udy, czyli „udawanej 艣wi臋to艣ci” – w porannej homilii wyg艂oszonej w Domu 艣w. Marty papie偶 wskaza艂, 偶e B贸g wybacza ka偶dy grzech, ale nie przebacza ob艂udy.
Mamy zar贸wno „malowanych 艣wi臋tych”, kt贸rzy nawet wobec nieba troszcz膮 si臋, by na takich wygl膮da膰, jak te偶 „u艣wi臋conych grzesznik贸w”, kt贸rzy niezale偶nie od wyrz膮dzonego z艂a nauczyli si臋 czyni膰 jeszcze wi臋ksze dobro. Nigdy nie by艂o w膮tpliwo艣ci, kogo z nich woli B贸g” http://www.fronda.pl/a/bog-nie-przebacza-obludy-serce-klamcow-nalezy-do-szatana,48202.html

Mam dwa skojarzenia z tymi s艂owami Papie偶a („naszego ukochanego” ;-) :
1) Spowiedzi u ks. Jana Twardowskiego "a robisz co艣 dobrego z lud藕mi?" - na ca艂y m贸j bunt... - "Id藕 w pokoju". Tylko tyle? Tak, tyle. Tylko. Najwspanialsza spowied藕 w moim 偶yciu.
2) Absurdalne jest przeciwstawianie w艂asnej pobo偶no艣ci prawdzie! Tak膮 sytuacj臋 obserwuj臋 w naszym ko艣ciele! Bez papie偶a by艣my zgin臋li!! W obronie godno艣ci i prawdy!!!

To jest niestety temat tabu w mojej/naszej Polsce gminno-parafialnej (wsi i miast). A dla zdrowia (os贸b, wsp贸lnot...) powinni艣my g艂臋boko ten wymiar 偶ycia realnego bardzo (prze)my艣le膰, (prze)dyskutowa膰. „Centesimus annus”, „Fides et ratio”... si臋 k艂aniaj膮. I oczywi艣cie ca艂y Sob贸r WII.

2. "Odrzucenie dotychczasowych moralnych zasad i reinterpretacj臋 nauki Jezusa Chrystusa..."? http://www.beta.rp.pl/apps/pbcs.dll/article?avis=RP&date=20150304&category=OPINION&lopenr=303049753&Ref=AR&profile=1075&page=1

Niekt贸rzy w Polsce bodaj nie艣wiadomie to robi膮, karmi膮c si臋 przekonaniem, 偶e nie ma w Ojczy藕nie wolno艣ci. W konsekwencji ich system etyczny nabiera cech toksycznych. Zamkni臋ci na fakty, na prawd臋... nie b臋d膮 im (i osobom) okazywa膰 szacunku. 呕yj膮 w 艣wiecie nierealnym.

Wczorajsze informacje o spotkaniach ojca Rydzyka z vicepremierem Piechoci艅skim zmrozi艂y mnie tak膮 wizj膮. Boj臋 si臋 takich sojuszy. Brrr! Chc膮, przynajmniej na wsiach, w gminach, w powiatach, regionach, w kt贸rych maj膮 wp艂ywy ustanowi膰 jak膮艣 inn膮 Polsk臋. Swoj膮. Polsko-katolickie enklawy. ZGROZA. Brrrr!

ps.
Antycypuj臋 lokalne wydarzenie, obawiam si臋. Powstanie Jakuba Szeli? Brrr! Czy偶 niekt贸rzy nie marz膮, 偶eby nasza parafia, gmina, powiat, diecezja... sta艂y si臋 tak膮 w艂a艣nie enklaw膮?!

3.Ekipa „Busa do marze艅” - projektu promuj膮cego 艢DM Krak贸w 2016 – spotka艂a si臋 w 艣rod臋 na Placu 艣w. Piotra w Watykanie z papie偶em Franciszkiem, by prosi膰 Ojca 艢wi臋tego o b艂ogos艂awie艅stwo dla inicjatyw podejmowanych przez m艂odych ludzi, kt贸rzy anga偶uj膮 si臋 w przygotowania do Dni... To Wy jeste艣cie dla Waszych r贸wie艣nik贸w najbardziej przekonuj膮cym 艣wiadectwem, 偶e warto postawi膰 na Jezusa, a wiara w Niego jest 藕r贸d艂em rado艣ci, pokoju i punktem odniesienia w pracy nad sob膮 i d膮偶eniach do tw贸rczego i szcz臋艣liwego 偶ycia. Za to 艣wiadectwo serdecznie Wam dzi臋kuj臋” – napisa艂 szef Komitetu Organizacyjnego 艢DM 2016 w pi艣mie adresowanym do ekipy Busa. Bp Muskus 偶yczy tak偶e „wielkich i pe艂nych rozmachu marze艅 oraz odwagi i niespo偶ytych si艂 potrzebnych do ich realizacji”.

Ich stowarzyszenie GPS Kalwaria Zebrzydowska (od w艂oskiej wersji imienia Jana Paw艂a II – Giovanni Paolo Secondo) realizuje poniek膮d zapotrzebowanie 艣wiata, czego my do艣wiadczyli艣my w korespondencji z Lucy, Lincoln, Ne, USA. http://gosc.pl/doc/2378783.Franciszek-czeka-na-SDM

Tak si臋 (te偶) dzia艂o moje 偶ycie. Chwyta艂em ducha czasu. Jak oni dzisiaj. Natychmiast, w p贸艂 s艂owa. Tak膮 dosta艂em natur臋. Kt贸ra wyros艂a w dojrza艂膮 postaw臋 mi艂o艣ci intelektualnej (JPII). Robi艂em razem z Nim raban. Solidarno艣膰. Katecheza (33 lata). Samorz膮d (1990-94)! Rzeczpospolita Norwidowska. Spisek, nielojalno艣膰 czuj臋 na odleg艂o艣膰. Zgroza - gdy w ko艣ciele. Prawda jest wi臋ksza. Nawet od pobo偶no艣ci... I godno艣膰 (rozpoznanie, zaakceptowanie/przyj臋cie, 偶ycie z ni膮...)! Bardziej trzeba si臋 s艂ucha膰 Boga, ni偶 ludzi. Nawet w ko艣ciele instytucjonalnym.

4. Wielu my艣l膮cych samodzielnie ksi臋偶y i maj膮cych odwag臋 dzieli膰 si臋 swoim my艣leniem wyra偶a艂o sw贸j krytycyzm wobec nachalnego plakatu przeciwko ludziom 偶yj膮cym w tzw. konkubinacie. Np. „Mnie te偶 oburzy艂 wczorajszy plakat "Konkubinat to grzech". Im jednak wi臋cej o tym my艣l臋, to tym bardziej oburzam si臋 na siebie, innych i ca艂y polski Ko艣ci贸艂, 偶e nic nie zrobili艣my, 偶eby skonfrontowa膰 si臋 ze zjawiskiem mieszkania przed 艣lubem. Nie by艂o listu pasterskiego, nie by艂o demonstracji, nie by艂o postu, modlitwy, nie by艂o 偶adnych akcji o takim rozmiarze jak walka o Smole艅sk, czy walka z gender. 17 lat temu, nikt z przyjmuj膮cych po kol臋dzie na osiedlu Ruczaj (odwiedzi艂em 800 mieszka艅) nie mieszka艂 przed 艣lubem, s艂yszeli艣my tylko, 偶e takie rzeczy dziej膮 si臋 na Zachodzie, ale nic w tej sprawie nie zosta艂o zrobione. Gapili艣my si臋 i gapimy przez lata, jak wchodz膮 zwyczaje, kt贸re by膰 mo偶e najbardziej niszcz膮 rodzin臋. Mog臋 si臋 myli膰. Ale czuj臋 jaki艣 faryzeizm w selektywnym oburzaniu... „ ks. prof. WW. Ca艂kowicie podzielam. M贸wmy o istocie, a nie o formie. Postawa mi艂o艣ci intelektualnej ku istocie kieruje nie - powierzchownej publicystyce.

5. Da艂em z natchnienia taki post - „呕e te偶 musz臋 walczy膰 o dobre imi臋, godno艣膰 i prawd臋 w moim gminno-parafialnym 艣wiecie! Na co to nam, Polakom, przysz艂o! ps. wi臋kszo艣膰 (z PT Rodak贸w) ma 偶ale do pa艅stwa i partii.

Na og贸艂 Ci kt贸rzy co艣 robi膮 na rzecz innych s膮 potem oskar偶any przez swoje 艣rodowisko. Musz膮 t艂umaczy膰, 偶e nie s膮 wielb艂膮dami”(TJ).
I to mo偶na jako艣 przyj膮膰 na klat臋, i si臋 pozmaga膰. Ale Ko艣ci贸艂? O tym si臋 ma艂o m贸wi, g艂贸wnie wojuj膮cy atei艣ci. A przecie偶 za to, jaka jest Polska (2015), i samorz膮dy... czyli my... odpowiada nie tylko Rz膮d, Parlament, ale r贸wnie偶 Ko艣ci贸艂 (ko艣cio艂y). Boimy si臋 nawet o tym my艣le膰! Jaka艣 wewn臋trzna tyrania? terror? zgoda na po艂owiczno艣膰? na fa艂sz!

6. „Dosta艂em przed chwil膮 obuchem w 艂eb. Kumpel u艣wiadomi艂 mi - podsumowuj膮c po swojemu moje 偶ycie - 偶e jestem egzystencjalnym ekstremum. Oczywi艣cie to bardzo 藕le z punktu widzenia 艣wiata, aczkolwiek je艣li kto艣 odchyla si臋 od normy, to znaczy, 偶e zb艂膮dzi艂. A je艣li zb艂膮dzi艂 - to znaczy, 偶e jest te偶 co艣 takiego jak nie-zb艂膮dzenie. Tego nie-zb艂膮dzenia warto szuka膰, 偶eby by艂o przyjemniej ni偶 jest. Ot, secret of life.” (BB)

- ja - Wed艂ug mnie, prawid艂owo. Ka偶da osoba jest bytowym ekstremum. Mam nawet pewn膮 formu艂臋, 偶e a偶 absolutem (z ma艂ej "a"). 

(...) absolut
wobec wieczno艣ci
i wszelkich por贸wna艅
mieszka w tobie (...)

- (BB) - A w艂a艣ciwie jest troch臋 gorzej, bo zanegowa艂em mo偶liwo艣膰 normy. Je艣li kto艣 m贸wi o normie = k艂amie. Wielu szuka艂o - i nie znalaz艂o.
- ja - No ale cz艂owiek to ten, kto zna siebie. Podobno. A Ty siebie znasz. Ta moja, nie moja formu艂a (podebrana Jezusowi z Nazaretu), to droga (w艂asne wybory, decyzje,...)-prawda (zawsze jak膮艣 uzbiera艂e艣, uzbiera艂em...)-偶ycie (kt贸re nie pyta艂o si臋 mnie o zdanie, tylko si臋 dzia艂o i dzieje, co艣 z niego do mnie dosz艂o, co艣 si臋 spl膮ta艂o, zrozumia艂o... itd.) I tego podrobi膰 si臋 nie da. Chyba, 偶e pot臋偶nym elektrowstrz膮sem (piorun?), ale to rzadko si臋 przydarza. Wi臋c - norma.
- (BB) -  Nie znam siebie. Mo偶e tylko troch臋. To jest w ka偶dym b膮d藕 razie zbyt g臋sta otch艂a艅 zap臋tle艅, aby j膮 pozna膰. Cz艂owiek wychodzi na prost膮 tylko w trumnie.
- ja - 艁atwiej mi, bom odpowiednio stary. Ka偶demu 偶ycz臋, by do偶y艂 chwili, w kt贸rej znajdzie ten punkt (chyba absolutny).

7. W tych dniach cieszy艂em si臋 nagrod膮 za wojenne zas艂ugi dla Polaka (99l) w Szkocji i rekolekcjami ks. prof. A.Dragu艂y w duszpasterstwie akademickim dla Polak贸w w Londynie. I pomy艣le膰, 偶e PT Rekolekcjonista by艂 tak偶e w miejsko-gminnym 艁ochowie! W Domu Kultury! :-)

(Z konta ks. BR) „TO B臉DZIE INTENSYWNY WIELKI POST W LONDYNIE! :) :) :)
    1. REKOLEKCJE WIELKOPOSTNE Z ks. prof.  Andrzej Dragu艂a - JU呕 OD JUTRA!
    2. LONDY艃SKA PREMIERA NAJNOWSZEJ KSI膭呕KI
    Szymon Ho艂ownia - "HOLYFOOD..." I SPOTKANIA Z AUTOREM - JU呕 ZA TYDZIE艃! - 8 MARCA!
    3. KURS WIEDZY RELIGIJNEJ I SPOTKANIE Z Pani膮
    Ewa Czaczkowska - w parafii na Balham - 14 marca.
    4. REKOLEKCJE WIELKPOSTNE - II SERIA - z ks. Stanis艂awem "Orzechem" Orzechowskim - legendarnym duszpasterzem z Wroc艂awia - od 20 marca.
    5. WYJ膭TKOWA PIELGRZYMKA DO HISZPANII I PORTUGALII - JU呕 W KWIETNIU (jeszcze tylko 8 miejsc wolnych!)!!! ZAPRASZAMY!!! :) :) :)
    Zapraszamy! Dzisiaj kolejny dzie艅 niesamowitych rekolekcji, kt贸re prowadzi ks. prof. Andrzej Dragu艂a, nazwany przez "czeskiego Tishnera" - ks. Tomasa Halika "polskim Halikiem". :) Zapraszamy na 19.30 do Little Brompton Oratory! :) B臋dzie o mi艂o艣ci! :)

- (ja) Tu Londyn! M贸wi Londyn! (2)
A Polska (gminna i parafialna) patrzy i s艂ucha :-)

Ko艣ci贸艂 przesta艂 by膰 sztywno parafialno-dekanalno-diecezjalny. Je艣li kto艣 si臋 otworzy, mo偶e rozmawia膰 z pomoc膮 Internetu z ksi臋偶mi i biskupami ze 艣wiata. Ko艣ci贸艂 sta艂 si臋 globalny, co przysta艂o Katolickiemu czyli Powszechnemu Apostolskiemu 艢wi臋temu... Za po艣rednictwem redaktora B艂a偶eja Strzelczyka „w 艣rodowym numerze Tygodnik Powszechny rozmawiam z Pani膮 Krystyn膮 Starczewsk膮: za艂o偶ycielk膮 „Bednarskiej”, pierwszego polskiego liceum spo艂ecznego i „Raszy艅skiej” – pierwszego spo艂ecznego gimnazjum. 

O wielu sprawach rozmawiamy. O wyrzutach sumienia. O przesz艂o艣ci. O tym, 偶e Jej pokolenie (ur. 1937) r贸偶ni si臋 od mojego pokolenia (ur. 1988). O tym, co to jest m膮dro艣膰. Co to znaczy pogodzi膰 si臋 z 偶yciem, co to jest szcz臋艣cie. I o tym, jak wygl膮da 艣mier膰.” W sam raz dla mnie. W mojej sytuacji 偶yciowej. Amen.

8. Wyci膮gn膮艂em z archiwum "Odpowiedzialno艣膰 i Czyn" (by艂 chyba tylko ten numer, 1, 1988). „Rozmow臋 z katechet膮 艣wieckim, pod tytu艂em „Powiedz mi swoje imieni臋”. W obronie godno艣ci. Bo szarga ks. proboszcz. Pewnie w porozumieniu z kuri膮. Taki krzy偶yk na drodze w Polsce 2015. Godno艣膰 osoby, kt贸ra ma za sob膮 偶ycie. Solidarno艣膰. Katechizowanie (33 lata). Rodzicielstwo (du偶膮 rodzin臋). Wychowanie religijno-patriotyczne i wierno艣膰 Polsce i Ko艣cio艂owi od pokole艅. Samorz膮dowca (w贸jta I kadencji). Ofiarodawcy wot贸w wdzi臋czno艣ci za wolno艣膰, kt贸re stoj膮 przy o艂tarzu w naszym ko艣ciele. Za odkrycie i umocnianie s艂owem i 偶yciem Rzeczpospolitej Norwidowskiej, kt贸ra na wieki z艂膮czona zosta艂a ze Strach贸wk膮... Nie mo偶na tego nie rozumie膰. Trzeba by膰 za艣lepionym, zastraszonym, nieszczerym.... a偶 po ob艂ud臋, o kt贸rej m贸wi papie偶.

Polska mentalno艣膰 gminno-parafialna cofn臋艂a si臋, zatrzyma艂a na... ? Nie jest na miar臋 potrzeb (ducha czasu). Na miar臋 pami臋ci i to偶samo艣ci cud贸w naszej epoki. Nawet nie na miar臋 XXV-lecia samorz膮dno艣ci! kt贸r膮 obchodzimy omc. Jak Polska d艂uga i szeroka, pomieszanie z popl膮taniem. Musz臋 z ca艂ej si艂y broni膰 godno艣ci przed proboszczem i jego zwierzchnikami. Kto, co b臋dzie rozumial lada moment? List do KEP, Prezydenta RP itd 3mam i zwlekam, ale czas dojrzewa.
Je艣li nasze parafie nie bior膮 pod uwag臋 swojej odpowiedzialno艣ci za 艣wiadome/aktywne budowanie/tworzenie wsp贸lnoty i kultury, to nas zacofuje. Cofa polsk膮 mentalno艣膰 (godno艣膰, podmiotowo艣膰) katolick膮 2015. Religijno艣膰 to nie tylko pobo偶no艣膰. To 偶ycie w prawdzie, pami臋膰 i to偶samo艣膰. W skr贸cie - Wiara I Rozum!
Napisa艂em o tym do wszystkich wa偶nych os贸b na naszym terenie. Czy kt贸ra艣 si臋 odezwie? Czy potwierdz膮 si臋 najgorsze obawy (diagnoza)? A 艣wiat p臋dzi. S膮 te偶 wzory, przyk艂ady, bogactwo... dane nam, z艂o偶one w nas przez Boga Ojca, Dobrodzieja. I Syna. I Ducha 艢wi臋tego!

9. „Bartoszewski stwierdza: "wiecie, czego ja si臋 naprawd臋 boj臋? 呕e my, Polacy, zn贸w to wszystko schrzanimy"

- (ja) - Jak chrzanimy? Milcz膮c. Boj膮c si臋 pokaza膰 swoje my艣lenie (wynajduj膮c tysi膮c uzasadnie艅). W gminach, wsiach, miastach, parafiach, diecezjach, szko艂ach... Niestety. Obserwuj臋. Nawet nie mam ju偶 si艂y si臋 z艂o艣ci膰 
- (AO) - Troch臋 za p贸藕no na takie ubolewanie ze strony p. Bartoszewskiego, sam si臋 skutecznie przyczyni艂 do podzielenia Polak贸w i u偶ywaj膮c swojego autorytetu zdegradowa艂 spor膮 cz臋艣膰 spo艂ecze艅stwa do "byd艂a". Nie chodzi mi o ma艂ostkowe wypominanie ale autorytet i do艣wiadczenie 偶yciowe zobowi膮zuje.
- (ja) - Ka偶da okazja dobra na refleksj臋. I na rozmowy Polak贸w. A je艣li trzeba sobie przy okazji wybacza膰! Tym lepiej...?
- (AO) - Staram si臋 nie by膰 pami臋tliwy i wybacza膰, cho膰 przychodzi to 艂atwiej gdy ci, kt贸rym mam wybacza膰 potrafi膮 wyci膮gn膮膰 r臋k臋 albo przynajmniej powiedzie膰 przepraszam. Zreszt膮 i bez tego wybaczam co nie znaczy, 偶e musz臋 zapomnie膰.
- (JG) - Bartoszewski nigdy nie u偶y艂 takiego okre艣lenia wobec spo艂ecze艅stwa
- (ja) - Walcz臋 o godno艣膰 osoby i wsp贸lnoty, od lat. Zmieniaj膮 si臋 okolixczno艣ci. Dzisiaj najbardziej musz臋 w parafii i diecezji! Nie wobec ministr贸w, rz膮du i nie wiadomo kogo jeszcze... Wobec przedstawicieli mojej tzw. wsp贸lnoty lokalnej, kt贸rzy maj膮 dla mnie epitety "siewca nienawi艣ci", "zdrajca dzieci komunijnych", a 偶on臋 DyrKa chc膮 wywie藕膰 na gnoju. Oni dzisiaj s膮 parafialnymi (diecezjalnymi?) autorytetami, ostoj膮. Nie w pa艅stwie! Od pa艅stwa, Prezydenta Gra偶yna dosta艂a Br膮zowy Krzy偶 Zas艂ugi /stary katecheta/
- (MH) - Jedyny niemal ju偶 wymar艂y gatunek tej klasy politycznej, kt贸r膮 nazwa膰 mo偶na: "m臋偶ami stanu"...
- (ja) - Jaki 艣wiat tworzymy dzisiaj? My, nie oni i jeszcze jacy艣, nikomu nie ujuj膮c niczego? Oto jest pytanie. Czy nie schrzanimy? Jeden z problem贸w, o ogromnej wadze - wed艂ug mnie - to jest podmiotowo艣膰. Jak funkcjonujemy na swoich podw贸rkach? Jak bardzo nie s艂u偶y rozwojowi podmiotowemu rozumieniu siebie nasz ko艣ci贸艂! Ja to mam w parafii i diecezji, bo nie mozna ich rozrywa膰. Pr贸buj臋 nadaremno zaprosi膰 do rozmowy otwartej o wsp贸lnocie i o godno艣ci os贸b i wsp贸lnoty na tym naszym podw贸rku, nadaremno, nadaremno... Je艣li oni nie wierz膮 w swoj膮 wolno艣膰 (i nie znaj膮 w艂膮艣ciwej godno艣ci osoby, a tylko kap艂a艅sk膮 wewn膮trzorganizacyjn膮) to jak to wp艂ywa na mentalno艣膰, podmiotowo艣膰, samowiedz臋 PT Rodak贸w katolik贸w? Czy znacie jakiego艣 ksi臋dza z diecezji, kt贸ry chcia艂by z nami rozmawia膰 publicznie, tutaj! Co mo偶emy zrobi膰 razem? kochaj膮c przecie偶 Ko艣ci贸艂! Przecie偶 to m贸j dramat i okradanie z godno艣ci! Jako solidarno艣ciowca 1980/81, katechety przez 33 lata, ojca du偶ej rodziny, samorz膮dowca (w贸jta I kadencji), cz艂owieka otwartego i odkrywc臋 Rzeczpospolitej Norwidowskiej! Przeciez o tym pisz臋, m贸wi臋, prosz臋... Jak to, jak mnie traktuj膮 w diecezji od paru lat wp艂ywa na innych? Nie tylko moje dzieci? Ojciec Ludwik Wi艣niewski pisze o tym samym na poziomie kraju! I co? Wdepcz膮 nas w gleb臋? W imi臋 czego! A perspektywa 艢DM 2016 i skierowana do nas pro艣ba, by艣my otworzyli si臋 na Ko艣ci贸艂 Powszechny tym razem z Belgii, ale mo偶e z innego kraju, ko艣cio艂膮 w jakim艣 innym kraju... Polska - pyta艅 bez odpowiedzi? W pogardliwym milczeniu ksi臋偶y i wy偶szych hierarch贸w! Ja te偶 mam w notatkach list otwarty, do biskup贸w, w tym bp Deca, i Prezydenta, a jak偶e. W roku 25-lecia samorz膮dno艣ci. W obronie prawdy, os贸b i godno艣ci (polskiej i katolickiej) ! CO MY MO呕EMY ZROBI膯? Jak po艂膮czy膰 si艂y na r贸偶nych poziomach?! (28 lutego o 13:22)
- (AO) -  偶eby by艂a jasno艣膰 to mam wielki szacunek i respekt dla ludzi, kt贸rzy prze偶yli to co p. Bartoszewski i dla ich dorobku, przykro mi jednak gdy tacy ludzie daj膮 si臋 wkr臋ci膰 w tryby polityki i zaczynaj膮 wykorzystywa膰 sw贸j autorytet do obra偶ania innych wyborc贸w i uwa偶aj膮c 偶e wolno im wszystko powiedzie膰 szydz膮 z oponent贸w politycznych. W jednej ze swoich emocjonalnych wypowiedzi p. Bartoszewski wyra偶a艂 swoje oburzenie z braku szacunku dla Prezydenta Komorowskiego, ale zupe艂nie nie przeszkadza艂 mu brak szacunku dla jego poprzednika. Nie chc臋 si臋 oczywi艣cie licytowa膰 kto komu i co powiedzia艂 czy zrobi艂 cho膰 zestawienia takich wypowiedzi 艂atwo znale藕膰 w internecie. Dzi艣 autorytet zaczy co艣 innego ni偶 kiedy艣 i nie jest dany raz na zawsze. Pojednanie Polakom jest dzi艣 potrzebne bardzo i wierz臋 偶e potrafimy si臋 porozumie膰 tak jak obiecywali politycy przed wyborami w 2005 roku.
- (ja) - A ja wybacz臋 politykom, emocje, s艂owa... Ale nie mog臋 nam, polskiemu Ko艣cio艂owi! Co wnosimy w dialog? Jak go rozwijamy? Jak wykorzystujemy ogromn膮 (infra)struktur臋 do wzmacniania kultury? Ko艣ci贸艂 - tylko jako kult? Bez bwzi臋cia odpowiedzialno艣ci za rozw贸j my艣lenia, to 偶cie w samook艂amywaniu si臋. Nie ma wiary bez my艣lenia. My艣艂enie s艂u偶y w ka偶dej dziedzinie 偶ycia. A "Wiara i rozum"? Gdzie s膮 w naszych paraialnych tzw. wsp贸lnotach, kt贸re w czym s膮 wsp贸lnotami? Zostawmy pretensje do polityk贸w, Ko艣cile m贸j. Najpierw zobaczmy belk臋 we w艂snych oczach. Biada. Biada. M贸j proboszcz i moja diecezja z nim (i w nim) odmawia wszelkiego jawnego dialogu Czy Wy to us艂yszeli艣cie! Wi臋c o czym rozmawiamy? Jak we藕miemy si臋 za serce, to potem mo偶emy wiczy膰 mi臋艣nie. Ale mi wysz艂o powiedzenie. SMUTNE. Bardzo smutne. Kto z Was napisze do mojego proboszcza, brata w wierze, aby zechcia艂 rozmawia膰 otwarcie z katechet膮? - kt贸rego znacie! Na pocieszenie, znalaz艂em dzisiaj parafi臋, w kt贸rej uwa偶aj膮 wsp贸lnot臋 i kultur臋 za wa偶ne pola swojego dzia艂ania, misji i ODPOWIEDZIALNO艢CI!  http://www.katedra.szczecin.pl/kultura/

10. Czy opr贸cz nas kto艣 ma jeszcze takie problemy ze zrozumieniem swoich r贸l itd. Czy kto艣 w diecezji, w Polsce....? Zajrzyjcie, pytajcie, pytajmy, szukajmy... 呕artobliwie m贸wi臋 o Ruchu Obrony Godno艣ci Os贸b i Wsp贸lnoty w Parafiach. Ale mo偶e to nie jest 偶art! Ma艂a Strach贸wka staje si臋 wielk膮. Tak偶e przez g艂os w obronie prawdy i godno艣ci osoby i wsp贸lnoty w Polsce 2015 i Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym! 
    Trzeba nam wznie艣膰 g艂os i 艣wiadczy膰 za godno艣ci膮 osoby i wsp贸lnot/y! Nie gi艅my w pojedynk臋! ♥
Doszli艣my do punktu zwrotnego! Do granic wiary i rozumu! W co wierzysz? - co wybierasz sobie z Nauki Spo艂臋cznej Ko艣cio艂a? o godno艣ci osoby i wsp贸lnot? Co t臋 godno艣膰 buduje? Nazwij swoje zasady. Publicznie, to nie s膮 sekrety konfesjona艂贸w.
O. Ludwik Wi艣niewski podkre艣la te偶, 偶e po 25 latach wolno艣ci wci膮偶 w Polsce nie umiemy oddziela膰 zada艅 Ko艣cio艂a od zada艅 pa艅stwa [i samorz膮du]. To, jak膮 konkretnie decyzj臋 ma podj膮膰 ustawodawca, jak膮 decyzj臋 ma podj膮膰 prezydent – jest kwesti膮 ich sumienia, a nie sumienia takiego czy innego biskupa [lub proboszcza]". Granda!!! Wstyd dla XXVI- lecia Wolno艣ci :-(
"Naciskaj膮c na g艂ow臋 pa艅stwa w sprawie konwencji antyprzemocowej, biskupi uderzaj膮 w konstytucyjn膮zasad臋 rozdzia艂u Ko艣cio艂a od pa艅stwa i niszcz膮 pok贸j spo艂eczny. Przekonanie, 偶e biskupi najlepiej wiedz膮, jak redagowa膰 ustawy, aby s艂u偶y艂y dobru obywateli - to niebezpieczny mit."
S膮 tacy, kt贸rzy W PA艃STWIE I W SAMORZ膭DACH CZUJ膭 SI臉 POWO艁ANI NIE TYLKO DO DUSZ-PASTERSTWA (BOSKIE/DUCHOWE), ALE I DO KIEROWANIA NASZYMI SPRAWAMI/NAMI (CESARSKIE/NASZE)!!! Biedni nie poj臋li (nie tylko XYZ), ale i nauki Soboru Watyka艅skiego II, o kt贸rym ten i 贸w katecheta - i nie tylko - chce nadaremno z nimi dialogowa膰. Chc膮 rz膮dzi膰, mie膰 wp艂yw na kszta艂t naszego 偶ycia osobistego, rodzinnego, samorz膮dowego itd. - a nie dialogowa膰.

POBO呕NO艢膯
/ludzkiej godno艣ci/

Tomaszewski
niczego nie musi ju偶 komentowa膰
ja niczego gra膰
kawa艂 偶ycia z nim sp臋dzi艂em
najwi臋cej wy艣cig贸w pokoju
z uchem przy radiu

ka偶dy ma swoj膮 godno艣膰
cho膰 o dziwo
nie szanuje jej ksi膮dz
ksi臋偶a
m贸j moi "u g贸ry"
w ko艣ciele tak zwanym
parafialno-dekanalno-diecezjalnym

traktuj膮 jak z艂o konieczne
jakby mnie nie by艂o
przez 62 lata
z czego 33 lat katechezy
zas艂ugi wolnej Polsce
ich i mojej naszej Ojczy藕nie
oddane szczerze i skutecznie
dzieci odchowane w rodzinie
wiernej od stuleci

to ich nie interesuje
nie ma znaczenia
tylko oni sami dla siebie
i pi臋kne s艂owa pobo偶no艣ci
         (pi膮tek, 27 lutego 2015, g. 9.57)
http://strachowka.blogspot.com/p/post-post-scriptum.html

11. Ze wzruszeniem czytam, 偶e gdzie艣 jest zapotrzebowanie na pami臋膰 i to偶samo艣膰. Bo w mojej gminie to nie. Co s艂u偶y dobrze paskudnemu pomieszaniu. (Sisters (Lviv) - My Ukraine: Memory and Identity - Radio Free Europe / Radio Liberty).


I tu zako艅cz臋, bo jest ju偶 du偶o tego.

PS.
Zdj臋cie nr.1 - ludzie ze Stowarzyszenia GPS z Kalwarii Zebrzydowskiej dziel膮cy rado艣膰 z papie偶em Franciszkiem na Placu 艢w. Piotra
Zdj臋cie nr.2 - animatorzy duszpasterstwa m艂odzie偶owego z Brukseli i Gandawy omawiaj膮cy plany pobytu w Strach贸wce przed 艢DM 2016!


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz