21
kwietnia
1.
Debatujmy!! (Andrzej Duda)
2.
"Obiecuj膮 wyborcom pomoc bud偶etow膮, ulgi podatkowe czy te偶
obni偶enie wieku emerytalnego..." (prof. L. Balcerowicz)
3.
艁aska wsp贸lnoty. 艁aska drogi. I prawdy i 偶ycia. Wiara i rozum za
pan brat i siostra ♥ „Working together with friends and family,
helping each other and striving towards a common goal is a powerful
reminder of what we want this marriage to be. It will be for us food
for thought for those six weeks of anticipation. Our very own
meditation on the meaning of it all." ♥ Not
Just Us
20
kwietnia
1.
"呕ywa parafia" - wsp贸lnota parafialna, w kt贸rej rozwija
si臋 m艂ody cz艂owiek, szkolnictwo katolickie i rodzina..." (bp
Solarczyk) ♥
-
Czyta膰 艂膮cznie z tym!
2. Polonista napisa艂:
"O!
Bracia – poloni艣ci! Siostry – polonistki!
Sto trzydzie艣cioro by艂o nas na pierwszym roku.
My艣leli艣my, 偶e nogi Boga z艂apali艣my:
偶e oto nas przyj臋to do Szko艂y Poet贸w!
Przez pi臋膰 lat – stron tysi膮ce… m艂odo艣膰 w bibliotekach…
A potem – bida… Bida i rozczarowanie…
A potem – beznadzieja i staro艣膰 pariasa…
I wszechpora偶aj膮ca nas wszystkich pogarda
w艂adzy – od dyktatury a偶 po demokracj臋
– kt贸ra nas, ka艂amarzy, ma za mniej ni偶 zero.
Dlaczego w艂adza ka偶dej ma艣ci ma mnie za nic…
Czy czerwona, czy bia艂a – jestem dla niej 艣mieciem.
Kurwa. Pod ka偶d膮 w艂adz膮 czuj臋 si臋 jak kundel!
Czemu nie jestem chamem ze sztachet膮 w r臋ku?!
Kto艣 by si臋 ze mn膮 liczy艂, gdybym rzuci艂 ceg艂膮…"
Sto trzydzie艣cioro by艂o nas na pierwszym roku.
My艣leli艣my, 偶e nogi Boga z艂apali艣my:
偶e oto nas przyj臋to do Szko艂y Poet贸w!
Przez pi臋膰 lat – stron tysi膮ce… m艂odo艣膰 w bibliotekach…
A potem – bida… Bida i rozczarowanie…
A potem – beznadzieja i staro艣膰 pariasa…
I wszechpora偶aj膮ca nas wszystkich pogarda
w艂adzy – od dyktatury a偶 po demokracj臋
– kt贸ra nas, ka艂amarzy, ma za mniej ni偶 zero.
Dlaczego w艂adza ka偶dej ma艣ci ma mnie za nic…
Czy czerwona, czy bia艂a – jestem dla niej 艣mieciem.
Kurwa. Pod ka偶d膮 w艂adz膮 czuj臋 si臋 jak kundel!
Czemu nie jestem chamem ze sztachet膮 w r臋ku?!
Kto艣 by si臋 ze mn膮 liczy艂, gdybym rzuci艂 ceg艂膮…"
Mog艂em
z ca艂膮 pewno艣ci膮 dopisa膰 komentarz: „Filozofowie, teologowie,
katecheci (w szko艂ach?, w ko艣ciele parafii, dekanat贸w,
diecezji...) te偶 tak miewaj膮. Jednak droga-prawda-偶ycie -
bezcenne :-) ♥
3.
Na Synodzie ( II
Synod Archidiecezji Katowickiej )
robi si臋 coraz 偶ywiej: jedna z poprawek do projektu Komisji ds.
Pos艂ugi Charytatywnej przepad艂a przez brak 1 g艂osu (r贸wna liczba
za i przeciw przy a偶 40 wstrzymuj膮cych si臋) - chodzi艂o o
skre艣lenie rozr贸偶nienia "sprawozdania merytorycznego i
finansowego" i zast膮pienia nieokre艣lonym "sprawozdaniem"
(parafii z dzia艂alno艣ci charytatywnej). TEN POST KS. GRZEGORZA
STRZELCZYKA rodzi wiele. Ksi膮dz G.Strzelczyk jest doktorem teologii
dogmatycznej, teraz tak偶e sekretarzem II Synodu Archidiecezji Katowickiej.
„Na
Synodzie ( II
Synod Arch Katowickiej )
robi si臋 coraz 偶ywiej: jedna z poprawek do projektu Komisji ds.
Pos艂ugi Charytatywnej przepad艂a przez brak 1 g艂osu (r贸wna liczba
za i przeciw przy a偶 40 wstrzymuj膮cych si臋) - chodzi艂o o
skre艣lenie rozr贸偶nienia "sprawozdania merytorycznego i
finansowego" i zast膮pienia nieokre艣lonym "sprawozdaniem"
(parafii z dzia艂alno艣ci charytatywnej).”
Da艂em,
udost臋pni艂em t臋 wypowied藕 - „Ad. sprawozda艅 parafii z
dzia艂alno艣ci charytatywnej. Co Wy ba to? Inne diecezje? Inne nasze
parafie?! TO NASZ KO艢CI脫艁! Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a, my i
nasze dzieci. ♥ „
I
dalej - „To ju偶 nie te czasy, 偶e kto艣 (proboszcz, biskup,
dziekan...) na zagrodzie r贸wny wojewodzie i co mu tam. Ko艣ci贸艂
jest jedn膮 wielk膮 rozmow膮 (bratersk膮). Jednym wielki podw贸rkiem.
Dzisiaj uderz膮 w st贸艂 w Warszawie, a w Katowicach no偶yce si臋
odezw膮. Albo gdzie艣 za granic膮. Albo Franciszek w Watykanie. Albo
odwrotnie. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a, nie struktury. Ponad
granice Ty duchu i Duchu ulatujesz. Tak偶e z pomoc膮 pism, Pisma i
Internetu ♥ O:) Wiara i rozum. Wsp贸lnie piszemy jeden wielki
powszechny i apostolski "traktat o Ko艣ciele w 艣wiecie
wsp贸艂czesnym", aplikacj臋 posoborow膮, albo w艂a艣nie
synodaln膮, soborow膮 na miar臋 czasu, AD 2015. Nawet najmniejszy
katecheta wiejski (tak偶e ten z 33 letnim sta偶em, dzisiaj ju偶
oczywi艣cie bezrobotny) si臋 liczy, w tej globalnej i ko艣cielnej
wiosce, wsp贸lnocie! Przez 33 lata uczy艂em, 偶e nie ma wiary bez
my艣lenia! Oczywi艣cie, ksi臋偶a z mojej diecezji w tej dyskusji
(dyskusjach) g艂osu nie zabior膮 ;-)
Mnie
ten skromny post poni贸s艂 daleko. [Wpis w innym miejscu, st膮
powt贸rzenia niezamierzone]. Udost臋pni艂em na swoim profilu z racji
dla siebie b. oczywistych, 艂atwo si臋 domy艣le膰 :-) Komentuj臋 co i
rusz: "Ko艣ciele 艣wi臋ty, nie w Watykanie - z tym k艂opot贸w od
dawna nie mamy - ale Ty w parafiach, diecezjach jakby艣 si臋
zatrzyma艂 pod koniec XX wieku. Nie rozumiesz, to znaczy nasi
biskupi, proboszczowie i dziekani, 偶e dzisiaj dost臋p do informacji,
obieg inf., wymiana my艣li, 偶ycie (zaproszenie) do ustawicznego
dialogu jest POWSZECHNE, 艢WI臉TE I APOSTOLSKIE Z DUCHA (I CIA艁A) –
bo艣my duchem uciele艣nionym, cia艂em uduchowionym. I mamy zdolno艣膰
przyj膮膰 w 偶yciu (droga-prawda-偶ycie) POSTAW臉 MI艁O艢CI
INTELEKTUALNEJ.
S艂owo
nas rodzi i chce mieszka膰 mi臋dzy nami, ale Wy zostali艣cie z ty艂u.
Ze strachu? Niewiara (w swoj膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci)?
Rozdzielacie wiar臋 i rozum, kt贸re musz膮 chodzi膰 pod r臋k臋 zawsze
i wsz臋dzie? Z braku otwarto艣ci na siostry i braci w wierze i na
艣wiat ca艂y? Z kompleks贸w? Braku wolno艣ci w Waszym stanie 偶ycia,
wiecznej zale偶no艣ci od w艂adzy? Dost臋p do wiedzy jest powszechny w
ka偶dej dziedzinie. Wiedzy o sobie, o Kosmosie, o historii, biologii,
socjologii, politologii, seksuologii.... Tak偶e w dziedzinie TEOLOGII
i 偶ycia wewn臋trznego. Moj偶eszu wypu艣膰 nar贸d m贸j!!! Nie
zmuszaj, by 10 plag spad艂o na ciebie, na Was. Skutek b臋dzie bolesny
dla ka偶dego... Ju偶 tylko milimetr dzieli nas od og艂oszenia
Powszechnego Synodu naszego Ko艣cio艂a
parafialno-dekanalno-diecezjalnego w Internecie! Ka偶dej parafii,
dekanatu, diecezji, w kt贸rej nie brak ludzi my艣l膮cych (o 艣wiecie,
cz艂owieku i Bogu) i wystarczaj膮co odwa偶nych, by dzieli膰 si臋
swoim my艣leniem w sprawach FUNDAMENTALNYCH z ca艂ym 艣wiatem, jak
mi艂osierdzie 2015 ♥"
„Jezus
Chrystus to prawdziwy
B贸g i prawdziwy cz艂owiek, ten sam z艂o偶ony z duszy rozumnej i
cia艂a, wsp贸艂istotny Ojcu co do B贸stwa i wsp贸艂istotny nam co do
cz艂owiecze艅stwa, „we wszystkim nam podobny opr贸cz grzechu”
(…). Nigdy nie zanik艂a r贸偶nica natur przez ich zjednoczenie, ale
zosta艂y zachowane cechy w艂a艣ciwe obu natur, tak偶e kiedy si臋
spotka艂y, aby utworzy膰 jedn膮 osob臋 i jedn膮 hipostaz臋 [Sob贸r w
Chalcedonie].
Jak mo偶na zauwa偶y膰, dyskusja toczy艂a si臋 ju偶 w贸wczas w kategoriach metafizycznych, lecz fundamentalne znaczenie daje si臋 艂atwo uchwyci膰: tak jak wyznajemy (za Soborem Nicejskim) prawdziw膮 bosko艣膰 Chrystusa, tak te偶 musimy wyznawa膰 Jego prawdziwe, integralne cz艂owiecze艅stwo.
Ojcom soboru nie chodzi艂o, oczywi艣cie, o estetyczne walory symetrii w opisie to偶samo艣ci Chrystusa. W tle pozostawa艂o zagadnienie kluczowe: pytanie o znaczenie Jezusa, Jego cz艂owiecze艅stwa, dla naszego zbawienia.” (ks. G. Strzelczyk, tutaj)
Jak mo偶na zauwa偶y膰, dyskusja toczy艂a si臋 ju偶 w贸wczas w kategoriach metafizycznych, lecz fundamentalne znaczenie daje si臋 艂atwo uchwyci膰: tak jak wyznajemy (za Soborem Nicejskim) prawdziw膮 bosko艣膰 Chrystusa, tak te偶 musimy wyznawa膰 Jego prawdziwe, integralne cz艂owiecze艅stwo.
Ojcom soboru nie chodzi艂o, oczywi艣cie, o estetyczne walory symetrii w opisie to偶samo艣ci Chrystusa. W tle pozostawa艂o zagadnienie kluczowe: pytanie o znaczenie Jezusa, Jego cz艂owiecze艅stwa, dla naszego zbawienia.” (ks. G. Strzelczyk, tutaj)
Ko艣ciele
艣wi臋ty, nie w Watykanie - z tym k艂opot贸w od dawna nie mamy - ale
Ty w parafiach, diecezjach jakby艣 si臋 zatrzyma艂 pod koniec XX
wieku. Nie rozumiesz, to znaczy nasi biskupi, proboszczowie i
dziekani, 偶e dzisiaj dost臋p do informacji, obieg inf., wymiana
my艣li, 偶ycie (zaproszenie) do ustawicznego dialogu jest POWSZECHNE,
艢WI臉TE I APOSTOSLKIE Z DUCHA. S艂owo nas rodzi i chce mieszka膰
mi臋dzy nami, ale Wy zostali艣cie z ty艂u. Ze strachu? Niewiara (w
swoj膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci)? W ia臋 i rozum, kt贸re musz膮
chodzi膰 pod r臋k臋 zawsze i wsz臋dzie? Braku otwarto艣ci na siostry
i braci w wierze i na 艣wiat ca艂y? Z kompleks贸w? Braku wolno艣ci w
Waszym stanie 偶ycia, wiecznej zale偶no艣ci od w艂adzy? Dost臋p do
wiedzy jest powszechny w ka偶dej dziedzinie. Wiedzy o sobie, o
Kosmosie, o historii, biologii, socjologii, politologii,
seksuologii.... Tak偶e w dziedzinie TEOLOGII i 偶ycia wewn臋trznego.
Moj偶eszu wypu艣膰 nar贸d m贸j!!! Nie zmuszaj, by 10 plag spad艂o na
ciebie, na Was. Skutek b臋dzie bolesny dla ka偶dego... Ju偶 tylko
milimetr dzieli nas od og艂oszenia Powszechnego Synodu naszego
Ko艣cio艂a parafialno-dekanalno-diecezjalnego w Internecie! Ka偶dej
parafii, dekanatu, diecezji, w kt贸rej nie brak ludzi my艣l膮cych (o
艣wiecie, cz艂owieku i Bogu) i wystarczaj膮co odwa偶nych, by dzieli膰
si臋 swoim my艣leniem w sprawach FUNDAMENTALNYCH z ca艂ym 艣wiatem,
jak mi艂osierdzie 2015 ♥ ps. Z dedykacj膮 poni偶ej, na poczt贸wce,
zrobionej na Dzie艅 艢wi臋to艣ci Jana Paw艂a II i naszego X
Vademecum!
Niekt贸re
linki i swoje wypowiedzi podsy艂am ksi臋dzu proboszczowi. Wszak
wszystko adresuj臋 do naszego Ko艣cio艂膮, Powszechnego 艢wi臋tego
Apostolskiego Soborowego, tak偶e diecezjalno-dekanalno-parafialnego.
To, 偶e w mojej/naszej diecezji si臋 milczy/przemilcza wo艂anie o
dialog – tak偶e katechety z 33-letnim sta偶em misji/pracy/s艂u偶by
– to skandal anty-ko艣cielny w istocie, kt贸rego przed komisj膮
watyka艅sk膮 by nie obronili, jak mniemam i rozumiem eklezjologi臋 (w
og贸le i wsp贸艂czesn膮). Moj膮 misj臋 uwa偶am za wielk膮 i 艣wi臋t膮,
co fakty potwierdzaj膮, nie moja doskona艂o艣膰. Gdybym milcza艂 –
kamienie wo艂a膰 b臋d膮. Nie po to jest prawda, nie po to jest... by
pod korcem sta艂y. Na to s膮, by zachwyca艂y do pracy. Praca? By si臋
zmartwychwsta艂o. Biada, gdybym nie g艂osi艂. Mo偶e po to tutaj
jeste艣my? Tak偶e – bo tylko prawda wyzwala. Mo偶e inni s膮 w
podobnej? Gorszej(?) sytuacji. 呕yciowo metafizycznej. Praktycznej i
DUCHOWEJ! Tym, kt贸rzy gorsz膮, lepiej by by艂o kamie艅 m艂y艅ski
uwi膮za膰... To nie ja, to Chrystus powiedzia艂!
Tak
by膰 nie mo偶e. Taki nie mo偶e by膰 Ko艣ci贸艂.
B艂膮dz膮cych
(w tej mierze i nie tylko) ksi臋偶y i biskup贸w, czyli tzw. w艂adz臋
ko艣cieln膮 kocham, czekaj膮c na dialog. Cz艂owiek jest drog膮
Ko艣cio艂a, nie struktury. Nawet Jezus nie by艂 ksi臋dzem, ani
kardyna艂em. By艂 艣wiecki, jak my wszyscy, niehierarchiczni ludzie
na tej ziemi, siostry i bracia Boga i Jezusa z Nazaretu. Tak nauczaj膮
艣wi臋ci.
na zab贸j/na amen
Ko艣ci贸艂
Franciszka Jezusa
Ravassiego
Maradiagi
a
nawet i Nycza
rozmawia膰
potrafi
nawet
z Michnikiem
jest
wi臋c nadzieja i ze mn膮
i
z nami t艂umacz膮c
Jezus
nie by艂 kap艂anem
(jak
oni)
by艂
艣wiecki jak my
tego
nie chc膮 ani potrafi膮
inni
hierarchowie (nie)nasi
za
nimi id膮 rz臋dem parami
ich
(nie)nasi ksi臋偶a
z
wielkim 艣wi膮tobliwym
nieludzkim
pos艂usze艅stwem
(pi膮tek,
17 kwietnia 2015, g. 12.59)
Synod
Ko艣cio艂a w Katowicach i dzia艂ania archidiecezji warszawskiej (i
Centrum Jana Paw艂a II) traktuj臋 wi臋c troch臋 jak synod w og贸le, w
Ko艣ciele w epoce posoborowej i internetowej. Mo偶emy – oczywi艣cie
– rozmawia膰 tak偶e z papie偶ami, listownie, telefonicznie,
dedykacjami, poczt贸wkami...
Janowi
Paw艂owi II
budzenie sp贸藕nione
wstawanie takie sobie
jak zwykle przewa偶nie
kawa i lekarstwa co艣 zmieni膮
musia艂e艣 to zna膰 dobrze
w ostatnim okresie
za oknem wiatr targa
zimny przedwiosenny
w domu si臋 nic nie chce
teoretycznie (z)robi膰
gdy znik膮d zawieje
mrugnie i tak dalej
veritatis splendor
mi艂o艣膰 intelektualna
wiadomo sk膮d idzie
gdzie s膮 ich/jej korzenie
istota i wsp贸艂konstytuowanie
metafizyk膮 mo偶na zwa膰 do woli
jedno jest 藕r贸d艂o istnienia i prawdy
nikt dot膮d tego nie obali艂
dost臋pne nam w poznaniu
prze偶yciu objawieniu
cho膰 przyj艣膰 potrafi
przy przegl膮daniu
stron sportowych
cz艂owiek jest osob膮
najwspanialsz膮 monstrancj膮
(poniedzia艂ek, 20 kwietnia 2015, g. 10.32)
budzenie sp贸藕nione
wstawanie takie sobie
jak zwykle przewa偶nie
kawa i lekarstwa co艣 zmieni膮
musia艂e艣 to zna膰 dobrze
w ostatnim okresie
za oknem wiatr targa
zimny przedwiosenny
w domu si臋 nic nie chce
teoretycznie (z)robi膰
gdy znik膮d zawieje
mrugnie i tak dalej
veritatis splendor
mi艂o艣膰 intelektualna
wiadomo sk膮d idzie
gdzie s膮 ich/jej korzenie
istota i wsp贸艂konstytuowanie
metafizyk膮 mo偶na zwa膰 do woli
jedno jest 藕r贸d艂o istnienia i prawdy
nikt dot膮d tego nie obali艂
dost臋pne nam w poznaniu
prze偶yciu objawieniu
cho膰 przyj艣膰 potrafi
przy przegl膮daniu
stron sportowych
cz艂owiek jest osob膮
najwspanialsz膮 monstrancj膮
(poniedzia艂ek, 20 kwietnia 2015, g. 10.32)
Niekt贸rzy
m贸wi膮 o moim/naszym arcybiskupie „Karz膮ca R臋ka Boga”. Ja
jednak wol臋 r臋k臋 mi艂osiern膮 (Mi艂osierdzia). My艣l臋, wierz臋 i
rozumiem – podobnie jak papie偶e - 偶e ona zwyci臋偶y. Dwa lata
temu byli艣my szkoln膮/projektow膮 pielgrzymk膮 w Domu 艣w. Faustyny,
po s膮siedzku (艣wi臋ci s膮 naszymi bliskimi s膮siadami). Ka偶dy
uczestnik otrzyma艂 do wype艂nienia „Kart臋 obserwacyjn膮
Mi艂osierdzia”.
„Wydaje
si臋, i偶 tajemnica wiary chrze艣cija艅skiej znajduje w tym s艂owie
swoj膮 syntez臋” (Bulla papie偶a Franciszka og艂aszaj膮ca Rok
Mi艂osierdzia).
PS.
Dumnie do艂膮czy艂em screen z lajkiem od Wydzia艂u Teologicznego dla strony KatechezaOnline.
Kyrie eleison, Christe eleison. Amen.
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz