wtorek, 4 pa藕dziernika 2016

Naukowe podej艣cie do "Czarnego Protestu", 3 pa藕d藕. 2016


A to ci znalaz艂em! Znalezisko na wczoraj i na dzisiaj! Od rana my艣lami by艂em przy wczorajszym czarnym prote艣cie i - zadziwiaj膮cym dla mnie – niezrozumieniu tego fenomenu przez polskich polityk贸w i wyborc贸w rz膮dz膮cej partii i biskup贸w, przynajmniej tych z nich, kt贸rych wypowiedzi znamy z medi贸w (abp J臋draszewski, abp Hoser, abp Depo). S艂owa Ministra Waszczykowskiego id膮/galopuj膮 do anna艂贸w „- Trzeba na ten temat rozmawia膰 powa偶nie, a nie przebiera膰 si臋, robi膰 happeningi, krzycze膰 g艂upkowate has艂a. To nie jest spos贸b rozmowy na temat 偶ycia i 艣mierci - Wczorajszy protest by艂 kpin膮 z bardzo wa偶nych kwestii ”. Ju偶 go Pani Premier zreprymendowa艂a. A pozosta艂ych, i wyborc贸w i hierarch贸w? CI膭GLE NIE WIDZ膭 SPROWOKOWANEGO PRZEZ SIEBIE CYWILIZACYJNEGO ZDERZENIA!

Prawie z rana napisa艂em, zanotowa艂em swoje dwie notatki wersowane z tematem zwi膮zane:

***

1) rozrywanie tr贸jcy

             /na pewno nie polityka/

co艣 mi si臋 wydaje
niekt贸rzy biskupi rozrywaj膮 tr贸jc臋
ojca matk臋 dziecko w 艂onie
to chyba nie tak

jest grzech i jest 艂aska
pocz臋cie ci膮偶a narodziny
Bo偶e Narodzenie i Wielkanoc
czyli Zmartwychwstawanie

pytacie czy ja by艂em ju偶
sam przed narodzeniem
a sk膮d偶e mam wiedzie膰
wiem 偶e jestem i my艣l臋

    (wtorek, 4 wrze艣nia 2016, g. 15.54)

Szuka艂em linku, do tego, co wpisuj臋 w uko艣nikach /na pewno nie polityka/. Znalaz艂em to „KONCEPCJA POLITYKI 呕YCIA – JEDNOSTKA W SPO艁ECZE艃STWIE: MI臉DZY LOKALNO艢CI膭 A GLOBALNO艢CI膭” - wyk艂ad/referat, Karoliny Slovenko z Uniwersytetu Warmi艅sko-Mazurskiego w Olsztynie. Czytaj膮c wsi膮ka艂em. Wsz臋dzie, w ka偶dym zdaniu i akapicie, widzia艂em naukowe podstawy do rozwa偶a艅 nad wczorajszym protestem i nie tylko. Jak bardzo w starym systemie znak贸w, my艣li, rozumienia cz艂owieka, 艣wiata i Boga 偶yj膮 nasi dusz-pasterze. Zupe艂nie poza duchem czasu. Ale trudno si臋 dziwi膰, skoro Sob贸r Watyka艅ski II ich nie zachwyci艂, ani wyrastaj膮ce z niego nauczanie Jana Paw艂a II i  obecnie rz膮dz膮cego Ko艣cio艂em Papie偶a Franciszka.

Poni偶sze cytaty, wyrywki, wycinki s膮 ca艂kowicie z owej publikacji, w kt贸rej Autorka idzie 艣ladem 艣wiatowego autorytetu, brytyjskiego socjologa A. Giddensa, m.in. jego pracy „Nowoczesno艣膰 i to偶samo艣膰. „Ja” i spo艂ecze艅stwo w epoce p贸藕nej nowoczesno艣ci” (PWN, Warszawa 2006).

Polityka 偶ycia jest tworzeniem moralnie uzasadnionych sposob贸w 偶ycia, kt贸rych celem jest samorealizacja w warunkach zale偶no艣ci globalnych…
Polityka 偶ycia zak艂ada emancypacj臋, przynajmniej do pewnego stopnia, w obu podstawowych znaczeniach – a wi臋c w wyzwoleniu zar贸wno z niezmienno艣ci tradycji, jak i z hierarchicznej dominacji... 

Jedne z zasadniczych pyta艅 polityki 偶ycia skupiaj膮 si臋 na prawach osobowych, indywidualnych, jakie przywo艂uj膮 kwestie wymiar贸w egzystencjalnych to偶samo艣ci jako takiej… [w tym] zagadnienia m.in. zwi膮zane ze 艣wiadomo艣ci膮 i cia艂em…

Podstawow膮 rol臋 w podnoszeniu na pierwszy plan zagadnie艅 polityki 偶ycia i upominania si臋 dla nich o uwag臋 publiczn膮 odegra艂y ruchy spo艂eczne…[podkre艣lenie moje, jk]

Mo偶liwo艣膰 podejmowania dowolnie wybranych styl贸w 偶ycia, podstawowa zdobycz wsp贸艂czesno艣ci, wymaga pokonania nie tylko bariery emancypacji, ale tak偶e wiele dylemat贸w moralnych… Nie zawsze jest 艂atwo rozdzieli膰 kwestie dotycz膮ce to偶samo艣ci, zwi膮zane z polityk膮 偶ycia, od spraw dotycz膮cych samego cia艂a. Przyk艂adem mog艂aby by膰 sprawa aborcji…

Cia艂o nie jest biernym przedmiotem, lecz komponentem uk艂adu dzia艂ania. Jego czynne zaanga偶owanie w codzienne interakcje jest konieczne chocia偶by do zachowania sp贸jnego poczucia w艂asnej to偶samo艣ci. Refleksyjne przejmowanie kontroli nad funkcjonowaniem i rozwojem cia艂a jest zasadniczym elementem debat w obr臋bie polityki 偶ycia. W warunkach nowoczesno艣ci cia艂o jest istotnie mniej „uleg艂e” w stosunku do 艣wiadomo艣ci, gdy偶 jest z ni膮 subtelnie zestrojone w refleksyjnym projekcie to偶samo艣ci.

… refleksyjno艣膰 jednostki ma zasadniczy wp艂yw na cia艂o i procesy psychiczne… 艢wiadomo艣膰 jest zamkni臋ta w ciele, refleksyjno艣膰 ja藕ni rozci膮ga si臋 na nie. Cia艂o nie jest biernym przedmiotem, lecz komponentem uk艂adu dzia艂ania… Wsp贸艂cze艣nie cia艂o, podobnie jak to偶samo艣膰, przesta艂o by膰 raz na zawsze dane – jako okre艣lony byt fizjologiczny – a jest mocno wplecione w refleksyjno艣膰. Cia艂o, jak 艣wiadomo艣膰, staje si臋 miejscem interakcji, uzyskiwania i przejmowania kontroli, w kt贸rym spotykaj膮 si臋 refleksyjnie organizowane procesy i systematycznie uporz膮dkowana wiedza specjalistyczna. Samo cia艂o swoi艣cie si臋 wyzwoli艂o, co umo偶liwia jego refleksyjne formowanie...

… 艣wiadomo艣膰 cia艂a zostaje zaprezentowana jako spos贸b budowania zr贸偶nicowanej ja藕ni, nie za艣 jako droga prowadz膮ca do dezintegracji ego. Takie 艣wiadome do艣wiadczanie w艂asnej cielesno艣ci jest 艣rodkiem prowadz膮cym do konsolidacji „ja” jako zintegrowanej ca艂o艣ci. Zewn臋trzny 艣wiat relacji spo艂ecznych pojawia艂 si臋 w dotychczasowych rozwa偶aniach g艂贸wnie w kontek艣cie jego (…) wp艂ywu na to偶samo艣膰 jednostki i styl 偶ycia. Jednak偶e decyzje osobiste te偶 wp艂ywaj膮 na sprawy globalne i w tym wypadku relacja przebiega od „osoby” do „planety”!

Nowoczesno艣膰 jest porz膮dkiem posttradycyjnym, kt贸ry codziennie, wraz z ka偶d膮 decyzj膮, jak si臋 zachowa膰, w co si臋 ubra膰, co zje艣膰, i mn贸stwem innych, wymusza na ka偶dym odpowied藕 na pytanie „jak 偶y膰?”. Polityka 偶ycia wi膮偶e si臋 w艂a艣nie z rozwojem etyki rozwa偶aj膮cej zagadnienie „jak powinni艣my 偶y膰?” w porz膮dku posttradycyjnym, w kontek艣cie kwestii egzystencjalnych. W dziedzinie polityki 偶ycia, problemy m.in. definicji filozoficznej, praw cz艂owieka i moralno艣ci s膮 nierozdzielne. My艣l臋, 偶e jest to no艣ne pedagogicznie….

呕yj膮c w nowoczesno艣ci ka偶dy na jakim艣 poziomie odpowiada na podstawowe pytania [polityki 偶ycia], czy to w spos贸b wyrozumowany, czy poprzez codzienne zachowania spo艂eczne. Co wi臋cej, we wsp贸艂czesnych warunkach spo艂ecznych, im bardziej jednostka stara si臋 refleksyjnie nada膰 kszta艂t swojej biografii, tym wi臋ksz膮 ma 艣wiadomo艣膰, 偶e o przysz艂o艣ci decyduje to, co dzieje si臋 teraz. Bycie „tu i teraz” i refleksyjne prze偶ywanie ka偶dej chwili podwy偶szon膮 艣wiadomo艣膰 w艂asnych my艣li, uczu膰 i wra偶e艅 zmys艂owych. [BLOGI!, dop. m贸j, jk]. Ta 艣wiadomo艣膰 tworzy warunki zmiany oraz powoduje przemian臋... 

Polityka 偶ycia to polityka refleksyjnej mobilizacji porz膮dku – systemu p贸藕nej nowoczesno艣ci – kt贸ra, na poziomie indywidualnym i zbiorowym, zmienia egzystencjalne parametry dzia艂ania spo艂ecznego. Jest to polityka samorealizacji w refleksyjnie uporz膮dkowanym 艣rodowisku, gdzie refleksyjno艣膰 wi膮偶e to偶samo艣膰 i cia艂o jednostki z systemami o zasi臋gu globalnym. Aby da膰 bardziej formaln膮 definicj臋, polityka 偶ycia dotyczy kwestii wynikaj膮cych z proces贸w samorealizacji w warunkach posttradycyjnych, gdzie oddzia艂ywania globalne ingeruj膮 w refleksyjny projekt to偶samo艣ci, za艣 procesy samorealizacji jednostek oddzia艂uj膮 na przebieg zdarze艅 w skali globalnej. Polityka 偶ycia jest polityk膮 samorealizacji w warunkach dialektyki lokalno艣ci i globalno艣ci oraz pojawienia si臋 samozwrotnych system贸w nowoczesno艣ci… 

Samozwrotno艣膰 jest to sytuacja, w kt贸rej relacje spo艂eczne lub elementy 艣wiata naturalnego s膮 refleksyjnie organizowane w kategoriach kryteri贸w wewn臋trznych...  Wsp贸艂cze艣nie rosn膮 mo偶liwo艣ci nas wszystkich odno艣nie dokonywania edukowanych wybor贸w o naszym 偶yciu, snucia refleksji nad nasz膮 sytuacj膮, a tak偶e lepszego rozumienia dalekosi臋偶nych konsekwencji (艣rodowiskowych, zdrowotnych itp.) naszych zachowa艅. Wi膮偶e si臋 to r贸wnie偶 m.in. z medycznymi i genetycznymi technologiami wp艂ywaj膮cymi na nas bezpo艣rednio – np. z wyborami dotycz膮cymi p艂odno艣ci, genetycznie modyfikowanej 偶ywno艣ci itd. Poj臋cia takie, jak do艣wiadczanie 偶ycia, styl 偶ycia, nowy 艂ad moralny, habitus itd. – razem tworz膮 nowy obszar polityki 偶ycia. Dotyczy on w艂a艣nie tego, jak i jakich ludzie dokonuj膮 wybor贸w, kt贸re oddzia艂uj膮 na ich w艂asne 偶ycie oraz jakie podejmuj膮 decyzje, kt贸re z kolei fundamentalnie wp艂ywaj膮 na te wybory (etyczne zasady itp.). Polityka 偶ycia by艂aby indywidualnymi i spo艂ecznymi decyzjami i negocjacjami o programie 偶ycia, szansach 偶yciowych, zwi膮zkach, samorealizacji, szcz臋艣ciu i nieszcz臋艣ciu oraz dobrostanie. Codzienne 偶ycie nie jest polityk膮 偶ycia, ale dokonywanie wybor贸w jego dotycz膮cych, refleksje o nim, czynienie plan贸w czy ustalanie moralnych zasad ju偶 ni膮 jest.” 


TEGO ROZUMOWANIA DOKTRYNA PiS CHYBA NIE PRZYJMIE I NIE ZROZUMIE. A TAK呕E STARSZE POKOLENIE BISKUP脫W I W OG脫LE POLSKA HIERARCHIA KO艢CIO艁A KATOLICKIEGO :-(

***


po偶膮dania cz艂owieka

                     /cia艂o uduchowione/

wszystkie po偶膮dania s膮 chwilowe
i punktowe
nie wiedz膮 nie znaj膮 wi臋kszego
pragnienia t臋sknoty

tu teraz za progiem za chwil臋
czas jest dla nich wrogiem
wi臋ksze pragnienia t臋sknoty
trwa艂o艣ci wierno艣ci jedno艣ci te偶 s膮

czy seks to czy kariera
czy bogactwo (cz臋sto w parach)
czy jeszcze jakie艣 co艣
a po drugiej stronie wieczno艣膰 i duch

nikt od po偶膮da艅 nie ucieknie i po co
to takie naturalne cz臋艣膰 nas
je艣li dobrze nam s艂u偶膮 i drugiemu
je艣li wiedz膮 czym s膮 i my kim

cz艂owiek to ten kto zna siebie
kto szuka prawdy
bardziej poznaje rzeczywisto艣膰 i 艣wiat
bardziej zna siebie istot臋 tak膮 jedyn膮 

wolno艣ci bez prawdy nie ma
a cz艂owieka na pastwie nami臋tno艣ci 
i r贸偶nych jawnych i ukrytych uwarunkowa艅 
wolno艣膰 to nie czynienie czegokolwiek

kryterium wolno艣ci jest prawda
tylko wolno艣膰 podporz膮dkowana prawdzie 
prowadzi osob臋 ludzk膮 ku dobru
ku jej (naszemu) autentycznemu dobru

dobrem osoby jest istnienie w Prawdzie 
i czynienie Prawdy 

dialog cz艂owieka z sob膮 samym wi臋c jest
w rzeczywisto艣ci dialogiem cz艂owieka z Bogiem

sumienie jest Bo偶ym zwiastunem i pos艂a艅cem
nie g艂osi nakaz贸w w艂asnych
ale nakazy pochodz膮ce od Boga 
sumienie nie zamyka w samotno艣ci

otwiera na wo艂anie Boga
fakt 偶e sumienie jest miejscem
w kt贸rym B贸g m贸wi do cz艂owieka
stanowi o jego wielkiej godno艣ci

    (wtorek, 4 pa藕dziernika 2016, g. 12.23)


14 komentarzy:


  1. http://opinie.wp.pl/kamila-baranowska-wojna-ideologiczna-to-ostatnia-rzecz-jakiej-dzis-potrzebuje-pis-6043999735305345a

    OdpowiedzUsu艅

  2. http://wiadomosci.wp.pl/kat,143276,title,Przy-gwalcie-rzadziej-dochodzi-do-zaplodnienia-Ekspert-to-bzdura-Abp-Hoser-sam-sie-osmiesza,wid,18529240,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  3. Gra ustawami, gra nastrojami, gra moralno艣ci膮, sumieniami, wra偶liwo艣ci膮, wiar膮 i rozumem pl.2016, mentalno艣ci膮 "swoich" w pa艅stwie polskim i polskim ko艣ciele... :-(

    1) http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Szefernaker-z-niecierpliwoscia-czekamy-na-projekt-senatorow-PiS-ws-aborcji,wid,18527072,wiadomosc.html

    2) http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Stanislaw-Karczewski-odstapilismy-od-prac-nad-projektem-ustawy-ws-aborcji,wid,18530711,wiadomosc.html?ticaid=117d9f&_ticrsn=3

    3) http://wiadomosci.wp.pl/kat,143276,title,Przy-gwalcie-rzadziej-dochodzi-do-zaplodnienia-Ekspert-to-bzdura-Abp-Hoser-sam-sie-osmiesza,wid,18529240,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  4. PiS odgryz艂 sw贸j w艂asny j臋zyk :-)

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,O-1700-ruszaja-prace-komisji-sprawiedliwosci-i-praw-czlowieka-nad-obywatelskim-projektem-komitetu-Stop-Aborcji,wid,18531110,wiadomosc.html?ticaid=117da2&_ticrsn=5

    OdpowiedzUsu艅
  5. "Sejmowa komisja na wniosek PiS odrzuci艂a projekt ustawy "Stop aborcji"!

    Dzier偶awski - wsp贸艂autor ustawy STOP Adorcji - mocno wkurzony!
    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,O-1700-ruszaja-prace-komisji-sprawiedliwosci-i-praw-czlowieka-nad-obywatelskim-projektem-komitetu-Stop-Aborcji,wid,18531110,wiadomosc.html?ticaid=117da2&_ticrsn=5

    OdpowiedzUsu艅

  6. PiS z Episkopatem i Episkopat z PiS-em id膮 艂eb w 艂eb!

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Biskupi-nie-popieraja-projektow-ktore-przewiduja-karanie-kobiet-za-aborcje,wid,18531324,wiadomosc.html?ticaid=117da3&_ticrsn=5

    OdpowiedzUsu艅

  7. I w Europie dyskutuj膮 o Polsce...
    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1356,title,Debata-o-prawach-kobiet-w-Polsce-w-Parlamencie-Europejskim,wid,18531543,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  8. Koniec gry PiS? Nie, chyba tylko etapu :-(

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Sejm-odrzucil-obywatelski-projekt-zaostrzajacy-prawo-aborcyjne,wid,18532370,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  9. Dzier偶awski - wsp贸艂autor projektu ustawy - o PiS:

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Dzierzawski-PiS-zlekcewazyl-swoich-wyborcow,wid,18531668,wiadomosc.html?ticaid=117db4&_ticrsn=5

    OdpowiedzUsu艅

  10. Banasik z Ordo Iuris - wsp贸艂autorka projektu ustawy - o PiS "co si臋 sta艂o, 偶e komisja postanowi艂a odrzuci膰 projekt, kt贸ry si臋 nie zmieni艂? To co pa艅stwo zrobili to zwyk艂a przemoc. Chcecie odrzuci膰 projekt bez 偶adnej dyskusji. Zdecydowali si臋 pa艅stwo zmieni膰 zdanie w sprawie najwy偶szej wagi"

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,O-1700-ruszaja-prace-komisji-sprawiedliwosci-i-praw-czlowieka-nad-obywatelskim-projektem-komitetu-Stop-Aborcji,wid,18531110,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  11. "Prezes Ordo Iuris: PiS 艂amie sumienia swoich pos艂贸w. "Czuj臋 ogromny zaw贸d, bo deklarowali poparcie dla naszego projektu" Mocniej chyba nie mo偶na?!

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Prezes-Ordo-Iuris-PiS-lamie-sumienia-swoich-poslow-Czuje-ogromny-zawod-bo-deklarowali-poparcie-dla-naszego-projektu,wid,18532115,wiadomosc.html

    OdpowiedzUsu艅

  12. Studium przypadku dla politologii!

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,1041267,title,Czarny-sen-PiS,wid,18531843,wiadomosc.html?ticaid=117db5&_ticrsn=5

    OdpowiedzUsu艅

  13. Na wieczn膮 rzeczy pami膮tk臋!

    http://wiadomosci.wp.pl/wiadomosc.html?wid=18531783&title=Poslowie-PiS-odrzucili-projekt-zakazujacy-aborcji-Awantura-na-komisji-przewodniczacy-uciekl-z-posiedzenia&kat=1342

    OdpowiedzUsu艅

  14. No i to - gadka-szmatka pobo偶no艣ciowe plepleple Arcybiskupa z Jasnej G贸ry, jak na ilustracj臋, 偶e "oni-hierarchiczni" s膮 z innego 艣wiata (czasu). To co napisa艂em wcze艣niej, sta艂o si臋 antycypacj膮 i komentarzem:

    https://www.youtube.com/watch?v=q2deL_764TY

    ***
    ARCYWA呕NE

    /powszednio-niedzielni/

    kochani biskupi i arcy
    kochani ksi臋偶a i proboszcze
    kochani wsp贸艂wyznawcy
    kochany papie偶 to rozumie

    ale wasza wi臋kszo艣膰
    ustawia nasz Ko艣ci贸艂
    przeciwko 艣wiatu ca艂emu
    wbrew ewangeli Jezusa

    Ko艣ci贸艂 i Dobra Nowina
    Jezusa z Nazaretu
    s膮 dla 艣wiata bo dla nas
    cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a

    z dobrej robicie z艂膮 nowin臋
    dla swoich
    kt贸rych straszy膰 lubicie
    w kazaniach codziennych

    b艂ogos艂awieni mi艂osierni
    grzesznicy
    bo zdrowi nie potrzebuj膮 lekarza
    i was nie potrzebujemy (takich ju偶)

    (pi膮tek, 7 pa藕dziernika 2016, g. 8.58)

    ***
    DUCH CZASU

    /czas twojego nawiedzenia/

    duch tego czasu
    mojego naszych czas贸w
    personalizm i wolno艣膰
    prawa osoby cz艂owieka
    Sob贸r Watyka艅ski II
    i (po)nowoczesno艣膰
    cokolwiek by to znaczy艂o
    czego PiS
    i narodowy katolicyzm
    i tak nie przyjmuj膮 (pojmuj膮)

    (czwartek, 6 pa藕dziernika 2016, g. 16.07)

    ***
    DOBRO

    /Annopol-Strach贸wka 6.10.16/

    dobra jest wi臋cej
    wiem ja katecheta i jeszcze par臋 os贸b
    cho膰 nie wszyscy moi uczniowie
    bo dobro ja艣nieje w 艣wietle

    nie wiem w艂asnym czy odbitym
    wiary i rozumu cz艂owieka osoby
    na miar臋 jak je zna i siebie
    bo gdy kontemplujesz prawd臋

    unosz膮c si臋 na dw贸ch skrzyd艂ach
    to wiatr zimny zacinaj膮cy deszczem
    sz贸stego pa藕dziernika w Strach贸wce
    nic ci zrobi膰 (z艂ego) nie mo偶e

    panie pi臋knie si臋 u艣miechaj膮 w sklepie
    te偶 wi臋cej w nich dobra i pi臋kna
    ni偶 wyrachowania
    a starsza pani zadzwoni艂a do telewizji

    do szk艂a kontaktowego wczoraj
    偶eby podzi臋kowa膰 personelowi szpitala
    lekarzom pi臋l臋gniarkom
    za opiek臋 dobra i m膮dro艣ci nad m臋偶em

    na pewno i pi臋kna metafizycznego
    w nas ludziach
    m臋偶a pochowa艂a
    wdzi臋czno艣膰 (trudna) pozosta艂a

    dzi臋kuj臋 jej dzi臋kujemy
    偶e si臋 tym podzieli艂a
    tak uczy艂em ca艂e 偶ycie
    gdy jeszcze mog艂em

    (czwartek, 6 pa藕dziernika 2016, g. 9.22)
    na str. Komnata Si贸dma 4

    OdpowiedzUsu艅