La musique est une chose 茅trange!
Byron
L'art?... c'est l'art - et puis, voila tout.
B茅ranger
Dlaczego musz臋 wejrze膰 g艂臋boko w siebie i pisa膰 w艂asne 艣wiadectwo o Arty艣cie?
Zobaczyli艣my, kto 偶y艂, tworzy艂 i umar艂 na naszych oczach. Bliski s膮siad, bli藕ni. Cz艂owiek-Polak. Nasz brat w dziejach i patriotyzmie. Artysta. Dla mnie jego 艣mier膰 ma taki, heurystyczny aspekt, odd藕wi臋k i powidok. Echo p艂ynie przeze mnie, si臋ga zakamark贸w duszy-to偶samo艣ci , bo jak napisa膰 - duszy i to偶samo艣ci?
„Polsk臋 g艂osi艂 - od zenitu
Wszechdoskona艂o艣ci dziej贸w
Wzi臋t膮 hymnem zachwytu”
(C. Norwid, Fortepian Chopina)
Nie zrobi艂 chyba tylko filmu o Chrzcie Polski. O Bitwie pod Grunwaldem, Potopie, z obron膮 Jasnej G贸ry, o Bitwie pod Wiedniem, o Smole艅sku i Wo艂yniu robili inni filmowcy.
Podejmowa艂 ka偶dy wa偶ny dla Polak贸w temat, zw艂aszcza wsp贸艂czesno艣ci, nie pozostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego. Mia艂 do tego w艂a艣ciwy - ogromny - format intelektualno-artystyczny. Ka偶dy, kto my艣li i szuka, znajdzie go w poszczeg贸lnych kadrach i uj臋ciach filmowych, albo w ca艂ej koncepcji, muzyce, doborze aktor贸w, w tzw. warsztacie re偶ysera.
Nie mog臋 powiedzie膰, 偶e kszta艂towa艂 moj膮 wyobra藕ni臋 patriotyczn膮, narodow膮, literack膮, bo ja si臋 w jego przedstawieniach polsko艣ci – dziej贸w, kultury – p艂awi艂em. Zanurza艂em, odnajdywa艂em, uto偶samia艂em… Oczywi艣cie ogrom jego talent贸w, wyobra藕ni artystycznej, sztuki filmowej itd. mnie przerasta艂. Gdzie偶bym uto偶samia艂 si臋 z Mistrzem w pojmowaniu niuans贸w osoby i sztuki: Fredry, Mickiewicza, Wyspia艅skiego, Katynia, Cybulskiego, Wa艂臋sy, Strzemi艅skiego… Niczego l臋kliwie nie zostawia艂 na boku.
W niezwyk艂ych czasach dane mi by艂o 偶y膰. Czasie cud贸w Opatrzno艣ci i wielkich Polak贸w. Wolno艣膰, osoba, Ingarden, Prawa Cz艂owieka i Obywatela, Sob贸r Watyka艅ski II, Wojty艂a, Wa艂臋sa, Solidarno艣膰, nagrody Nobla dla Polak贸w i Oskar. A przez ten ca艂y niemal czas i teraz – jak per艂a w sztuk koronie – Wajda.
Dlaczego musz臋 wejrze膰 g艂臋boko w siebie i pisa膰 w艂asne 艣wiadectwo o Arty艣cie? Pewnie na to tak偶e wp艂ywa miejsce 偶ycia. I – z pewno艣ci膮 – m艂odzie艅cze zafascynowanie Tomaszem Mannem. Oddaj臋, czym nasi膮k艂em. Z wielk膮 艣wiadomo艣ci膮, 偶e niekt贸rzy, opatrzno艣ciowe dary osobowe, przychodz膮 raz na epok臋, du偶o du偶o ponadstuletni膮.
***
WAJDA
/Cz艂owiek z Oskarem/
narodowy re偶yser
cz艂owiek Wajda umar艂
prze偶y艂 czasu wiele
z nami s膮siad bliski
Wesele Pana Tadeusza
Wa艂臋s臋 i Katy艅 zostawi艂
Oskara w gablocie
gdzie b臋dzie mia艂 gr贸b
m贸j wyk艂adowca filozofii
po spotkaniu z Nim
podziwia艂 jego samo艣wiadomo艣膰
kupi艂(li) dw贸r Norwida w G艂uchach
(poniedzia艂ek, 10 pa藕dziernika 2016, g. 8.45)
Ju偶 wiem, gdzie b臋dzie mia艂 gr贸b. W Krakowie, na Salvatorze, tam, gdzie le偶y tak偶e m贸j ksi膮dz profesor Kazimierz K艂贸sak, od filozofii przyrody i Wojty艂y. Gwoli uczciwo艣ci musz臋 tak偶e doda膰, 偶e nad tajemnic膮 „bycia artyst膮” g艂owi艂 si臋 i pisa艂 nasz wuj-profesor Aleksander Jackowski (rocznik 1920). Papie偶 polskich antropolog贸w kultury, w swoich ksi膮偶kach i artyku艂ach "pr贸buje odpowiedzie膰 na pytanie o sens i oddzia艂ywanie pasji, talentu, wyobra偶ni na innych"
Post scriptum:
A to napisali inni:
1) "Wajda mo偶e by膰 jednocze艣nie narodowy i uniwersalny dzi臋ki swojej wierze w obraz i sile obraz贸w w jego filmach... Kino Wajdy z takiej pr贸by czasu wychodzi zwyci臋skie. Jest ono cz臋艣ci膮 wielkiej, inteligenckiej tradycji namys艂u nad polsko艣ci膮, wysi艂kiem na rzecz nadania jej bardziej refleksyjnych, dojrzalszych form... Kamera w jego filmach pozornie daje si臋 porwa膰 temu, co w polsko艣ci najbardziej fantazmatyczne, irracjonalne zmitologizowane, fantastyczne: u艂ani, odyseja napoleo艅ska, polski dw贸r i jego obyczajowo艣膰, polonez i wielkanocne jajeczko. Uwodz膮c tym widza, konfrontuj膮c go z cz臋sto zainscenizowanymi z barokow膮 przesad膮 w艂asnymi to偶samo艣ciowymi fantazjami, pozwala mu nabra膰 do nich dystansu, traktowa膰 je podmiotowo... Kino Wajdy oferuje nie tylko "tw贸rczo艣膰 patriotyczn膮", ale model "tw贸rczego patriotyzmu". Takiego, kt贸ry w polskim domu, z ca艂ym jego symbolicznym, fantastycznym wyposa偶eniem, czuje si臋 jak u siebie, powi膮zany emocjonaln膮 wi臋zi膮 z miejscem..." (Jakub Majmurek).
2) "By艂 jednym z tych Polak贸w, kt贸ry dzi臋ki mistrzowskiej sztuce filmowej opowiada艂 艣wiatu o wa偶nych polskich sprawach... do艣wiadczy艂 z艂a komunizmu i dlatego by艂 jego wrogiem i z nim walczy艂... popularyzowa艂 skarby polskiej kultury narodowej, [jego] film na zawsze zostanie z kolejnymi pokoleniami Polak贸w... zaanga偶owa艂 si臋 po stronie tych, kt贸rym bliska jest ch臋膰 oddania prawdy historycznej. - By艂 wrogiem fa艂szowania historii, kt贸ra dzisiaj ma miejsce w Polsce. Dzielnie, prostolinijnie i zawsze b臋d膮c w dobrym humorze protestowa艂 i uczestniczy艂 w przedsi臋wzi臋ciach, kt贸re mia艂y na celu obron臋 prawdy" (prof. Norman Davies).
PS.2
Zdj臋cie tytu艂owe z tej strony (koniecznie zajrzyj, zobacz jak narodowy-katolicyzm patrzy na Narodowego Re偶ysera). Dzisiaj, w podzielonej Polsce, Ojczy藕nie naszej, nawet na 偶ycie i 艣mier膰 patrzy si臋 z dw贸ch stron. Zw艂aszcza, os贸b znacz膮cych! Dwa narody?! :-(
PS.3
Inne zdj臋cie. Mistrza i niezb臋dnego oka kamery! Z tej strony.
OdpowiedzUsu艅Druga strona Polski, z okazji 艣mierci Re偶ysera Narodowego, tak偶e ods艂ania uczucia...
http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Gildia-Rezyserow-Polskich-domaga-sie-odwolania-Marzeny-Paczuskiej-za-wpis-o-Wajdzie,wid,18540732,wiadomosc.html?ticaid=117e58
OdpowiedzUsu艅Wajda: cz艂owiek, kino, polityka
Wydzia艂 Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM
https://www.youtube.com/watch?time_continue=78&v=qbeN-9ZnWM0