P艂acz臋.
Mieszkam w Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Na mapie - w Annopolu, gmina Strach贸wka, Powiat Wo艂omi艅ski. Po prawej stronie wsi (i naszego Domu i Ogrodu w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej) mamy Jad贸w. Po lewej - Dobre (ze wsi膮 Radoszyna). Na wyci膮gni臋cie r臋ki i rzut beretem. O rzut kamieniem jest Ka艂uszyn.
Moja dzisiejsza Polska-Ojczyzna nie jest katolicka. Jest zak艂amanym popeerelowksim tworem. O p艂ytkiej pami臋ci i to偶samo艣ci, nijakiej (prymitywnej) mentalno艣ci, niby w UE, ale bez rozumienia praworz膮dnosci opartej na tr贸jpodziale w艂adz... Ma艂o kto zna soborowe nauki (SWII) i na nich oparte encykliki 艣w. Jana Paw艂a II. Nie m贸wi膮c o Norwidzie.
P艂acz臋. S艂ucham d艂ugo piosenek przedwojennej Polski, Warszawy... Stare trzeszcz膮ce nagrania. W j臋zyku polskim i hebrajskim (komu si臋 uda艂o prze偶y膰, emigrowa艂 i nagrywa艂 w Izraelu).
P艂acz臋 nad moj膮 Ojczyzn膮. Nad moim czasem. Nad moimi ziemiami, o kt贸rych m贸wi si臋 - ja, papie偶, patrioci, bez uprzedze艅 i schemat贸w - "to jest moja Matka, ta ziemia, to jest moja Matka ta Ojczyzna" (JPII, 1991, Kielce).
Owszem, o moim narodzie, o jego kulturze (dawnej, wsp贸艂czesnej, przysz艂ej), b臋dzie mo偶na my艣le膰 jako o katolickiej, z pochodzenia i ducha, ale... Ale dopiero wtedy, gdy pojednamy w swoich sercach, w wierze i rozumie, wszystkich Polak贸w, kt贸rzy 偶yli na naszej ziemi. Kiedy, mi臋dzy innymi, symboliczny gr贸b Abrama Grynberga b臋dzie m贸g艂 stana膰 w Radoszynie, albo na rynku w Dobrem, albo tam, gdzie zechc膮 go przywr贸ci膰 swojej ojczystej pami臋ci - rodzina Grynberg贸w i ich s膮siad贸w.
I kiedy o nim, o nich, i na ich tekstach (w Jadowie, Strach贸wce itd.) b臋dziemy uczy膰 w naszych gminnych szko艂ach polskiej to偶samo艣ci w kulturze judeo-chrze艣cija艅skiej i cywilizacji 艣r贸dziemnomorskiej. Mo偶na r贸偶nymi s艂owami nazywa膰 - kultur膮 艂aci艅sk膮, kultur膮 staro偶ytnej Grecji i Rzymu oraz tradycji judeochrze艣cija艅skiej... Tak, jak by艂a g艂oszona Ewangelia - najpierw 呕ydom, potem Grekom, Rzymianom itd. Tr贸jmorze mo偶e by膰 dobrym pomys艂em politycznym, ale a偶 tak kulturotw贸rczym NIGDY nie b臋dzie.
Przyjaciel/e z ko艣cielnej grupy, w艂a艣nie wybiera si臋 na G贸r臋 Synaj i do Jerozolimy, on lepiej to rozumie ode mnie. Tak偶e chrzest Polski (Mieszka) i pocz膮tki chrze艣cija艅stwa na naszych ziemiach (patrz: Philip Earl Steele: Mieszko I i chrzest Polski).
Jad贸w ma niebywa艂e bogactwo w korzeniach - hr. Andrzeja Zamoyskiego, dr. dr Bokiewicza i Wi艣niewskiego, Sar臋 Litwak, Wilema Hosenfelda (i c贸偶, 偶e kapitana Wehrmachtu... posta膰 historyczna, znana z filmu "Pianista").
A Polska ma ponad tysi膮cletnie dzieje, kt贸re tylko wtedy s膮 pi臋ne, gdy s膮 brane t臋cz膮 zachwytu od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w.
Je艣li tu, na naszej ziemi, nie zrozumiemy siebie, swojej kultury, 艂膮cznie i oddzielnie... i nie padniemy sobie w ramiona. I nie b臋dziemy razem i艣膰 Drog膮 Krzy偶ow膮 rozstrzeliwanych Rodak贸w i likwidowanych gett!
TO B臉DZIEMY ZGORSZENIEM DLA 艢WIATA I POWODEM ROZ艁AM脫W, W NSZYM NARODZIE, INNYCH I 艢WIECIE?! KO艢CIELE W POLSCE NAWR脫膯 SI臉 (na Dobr膮 Nowin臋 dla wszystkich narod贸w, na Sob贸r Watyka艅ski II, na prawd臋 kontemplowan膮 na dw贸ch skrzyd艂ach wiary i rozumu, na Aparecid臋, na Papie偶a Polaka, Niemca i Argenty艅czyka, nie pomijaj膮c W艂och贸w)!
Nawr贸my si臋 na naszych wieszczow! Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a Powszechnego! Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury! - nie uprzedzenia, wykluczania, przemilczanie i podobnie z艂owrogie anty-rozumne schematy.
" The word „Ghetto", in Polish language Getto, may bring hurtful and poignant implications, that is experience of Our Age - Holocoust, a fruit of crazy nazi racial abomination. Nevertheless, in 1933, when the tango with such a title was composed and recorded in Poland it must have still meant just a certain area where people of the same heritage, tradition and custom decided to live together. The story is settled in the shtetl Ka艂uszyn and people living there have - in the present song - their everyday worries, loves and joys; just a little and old ghetto....- " (komentarz pod piosenk膮 o tym tytule, 1933)
To z pewno艣ci膮 o naszym Ka艂uszynie (czyli o nas, Grynbergach, Kapaonach, Jadowie... Jackowskich, Kr贸lach... 呕ydach i Polakach II RP, czyli ...).
Dop贸ki nie zrozumiemy, nie od-poznamy samych siebie i dziej贸w Ojczyzny, nieocenzurowanych na potrzeb臋 tej albo innej partii, p贸ty nie staniemy si臋 JEDNO艢CI膭 (jednym narodem, kultur膮, prawd膮 kontemplowan膮 na dw贸ch skrzyd艂膮ch wiary i rozumu). Niech nam si臋 艣ni膮 upiory. Niech nas prze艣laduj膮 niemy wzrok (oczy) dziecka, Sary Federman... Bo skoro nie chcemy sta膰 si臋 jako ona, one, to dok膮d zmierzamy w zak艂amaniu swoim (polsko-katolickim)???
"呕ydzi ka艂uszy艅scy Ka艂uszyn by艂 wa偶nym obszarem osadnictwa 偶ydowskiego. W XVII w. powsta艂a samodzielna gmina 偶ydowska, a pod koniec XVIII w. wzniesiono now膮 synagog臋. W 1827 w mie艣cie 偶y艂o 145 呕yd贸w, stanowi膮c 80% og贸艂u mieszka艅c贸w. Trudnili si臋 oni g艂贸wnie rzemios艂em, wielu pracowa艂o przy produkcji ta艂es贸w - 偶ydowskich szali religijnych. Miasto by艂o pr臋偶nym o艣rodkiem ruchu chasydzkiego. Tu偶 przed I wojn膮 艣wiatow膮 (1913) w Ka艂uszynie 偶y艂o 8257 呕yd贸w oraz oraz 1413 chrze艣cijan. 呕ydzi prowadzili w tym czasie 105 sklep贸w, a ich 艣rednie miesi臋czne zarobki wynosi艂y 150 rubli[2]. 50% 呕yd贸w by艂o w贸wczas analfabetami. W okresie mi臋dzywojennym (1921) w Ka艂uszynie mieszka艂o 5033 呕yd贸w, co stanowi艂o 82% ludno艣ci miasteczka. W czasie niemieckiej okupacji wi臋kszo艣膰 ka艂uszy艅skich 呕yd贸w zosta艂a zamordowana. W 1941 rozstrzelano ok. 2000 呕yd贸w, kt贸rych pochowano nast臋pnie na miejscowym cmentarzu. Likwidacja getta nast膮pi艂a we wrze艣niu 1942." (z https://staremelodie.pl/piosenka/285/Ghetto).
PS.
Zdj臋cia do kola偶u:
1) Sara Federman, perished in Shoah ( tutaj - https://www.youtube.com/watch?v=0deVorp2288&list=RD5ha92yBAB-c&index=24)
2) Andrew Ferrie z Dundee, rocznik 1926, autor m.in. THE FREE SPIRIT OF POLAND (1945)
3) Gr贸b Arama Grynberga w Warszawie na cm. 呕ydowskim na Woli
4) kpt. Wilm Hosenfeld (z filmu "Pianista", s艂u偶y艂 m.in. na terenie Jadowa) st膮d https://demotywatory.pl/4725080/Kapitan-Wilm-Hosenfeld
5) Pomnik Ofiar Smole艅skich na pl. Zwyci臋stwa w Warszawie
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz