pi膮tek, 7 wrze艣nia 2018

Rozmowa z PiS-lud藕mi o cywilizacji 艂aci艅skiej (zachodniej)

"Warunkiem bycia chrze艣cijaninem jest oskar偶anie siebie, a nie innych" (F1, dzisiaj)

Azali samorz膮dno艣膰 ta prawdziwa:
Kto dzi艣 si臋 w siebie
i swoj膮 ziemi臋 wczyta
pozna prawdy wcielone
kt贸re si臋 daj膮 objawiaj膮
i czynia wolnym (wsp贸艂艣wi膮tyni膮)
PiS tego nie zrozumie
PiS gwa艂ci prawd臋-wolno艣膰-rozum

Rozmowa jest (mo偶e by膰) tylko w tytule. Bo z nimi nie ma takich rozm贸w, z przyczyn zasadniczych. Oni, ci kt贸rzy 偶yj膮 z nami, w艣r贸d nas i obok, dziel膮c z nami sprawy rodzinne, zawodowe, 艣rodowisko-niezb臋dne nie rozmawiaj膮 z nami o podstawach swojego 艣wiatopogl膮du. Maj膮 to wr臋cz zakazane.
G艂osz臋 t臋 prawd臋 d艂ugo, ale nikt ze mn膮 nie podj膮艂 takiej rozmowy/dyskusji/dialogu. S膮 zamknieci na dialog o sprawach fundamentalno-polskich AD 2018. S膮 s艂abi w tych sprawach?! Po PRL - i przewa偶nie mocno w polskim aintelektualnym katolicyzmie zanurzeni - nie wiedz膮 jakich mieliby u偶y膰 argment贸w wiary, rozumu, serca i woli.

Przecie偶 PiS gwa艂ci rozum, kultur臋 i cywilizacj臋 艂膮ci艅sk膮 (zachodni膮). Polska jest dzisiaj 艣miertelnym zagro偶eniem dla Zjednoczonej Europy (komisarz ds. bud偶etu Guenther Oettinger, ameryka艅ski dziennik "Chicago Tribute" itd.).  Gdzie nas prowadzi jedynow艂adczy prezes???
PiS-ludzie (azali偶 s膮 gotowi obrazi膰 si臋 za takie nazywanie, niech zaproponuj膮 inne?!) maj膮 swoje imiona, nazwiska, oblicza. Maj膮 swoj膮 drog臋 偶yciow膮, wykszta艂cenie itd. Na tych polskich drogach si臋 poznali艣my. Dzisiaj jednak godz膮 si臋 na mury milczenia mi臋dzy nami znajomymi-przyjaci贸艂mi-Polakami-rodzinami, w og贸le przyjmuj膮 polskie podzia艂y jako rzecz oczywist膮 - ze wzgl臋du na swoj膮 parti臋 (partyjno艣膰).

Za nich my艣li partia. Oni s膮 tylko zagorza艂ymi jej zwolennikami, wyborcami... Partia nie prosi, ani nakazuje - my艣lenia (samodzelnego i brania udzia艂u w publicznych debatach. Partie tak nie robi膮. O nie, ca艂kiem robi膮 przeciwnie!
"Nie wdawajcie si臋 w dyskusje z tymi drugimi. Oni s膮 z natury rzeczy inni, gorsi, 藕li... pot臋pieni. Na pewno pot臋pieni przez naszego/waszego przezesa". Tylko Prezes wie, co w ka偶dej sytuacji powiedzie膰. NIE MA CZEGO艢 TAKIEGO JAK OBIEKTYWNA PRAWDA (POZNAWALNA I OBIEKTYWIZUJ膭CA SI臉 W DIALOGU). CA艁膭 PRAWD臉 ZNA TYLKO PREZES!

"Prawdy si臋 zarazem dochodzi i czeka" - tak m贸g艂 powiedzie膰 tylko wr贸g PiS-ludu (link na prof. S. Sawicki, Wiersz o prawdzie...). Ale dzisiaj w Polsce, dla PiS ludu, nie ma innej prawdy, od tej, kt贸ra zamieszka艂膮 w ca艂ej pe艂ni w Prezesie. Mo偶e mu si臋 objawi艂a? Moze objawi艂 mu jegob贸g? On ma pozaziemskie kontakty, tak偶e dzi臋ki 艣p. bratu (plus bratowa). Wyjawi, kiedy b臋dzie trzeba - tylko On zbawia lub pot臋pia.

Zdoby艂em do艣wiadczalnie prawdy, kt贸re g艂osz臋. Nie tylko spad艂y mi z nieba. Przeszed艂臋m ca艂膮 Drog臋 Polskiej Wolno艣ci licz膮c od 16 pa藕dziernika 1978 do dzisiaj. Zdoby艂em samo艣wiadomo艣膰. Droga-Prawda-呕ycie jest w moim do艣wiadczeniu i narracji Ca艂o艣ci膮-W-Jedno艣ci-Sensu.
Dzisiaj nadal do艣wiadczam i poddawany jestem szlifowaniu na dw贸ch 艣cie偶kach:
1) momentalnych prze偶y膰 oddawanych w tzw. notatkach wersowanych (podmiot 艣wiadomo艣ci)
2) refleksyjnych d艂u偶szych opracowa艅 z pomoc膮 pisania na blogu )w Internecie)
Po艂膮czenie tych dw贸ch 艣cie偶ek i metodologii daje wyni9k niesamowity i do艣膰 pionierski. Roboczo nazw臋 "Podmiotowo艣ci膮 osoby w czasoprzestrzeni i kulturze".

Osoba z pe艂n膮 godno艣ci膮 niezale偶na od prezesa, to dla PiS (pisiak贸w, ludu partyjnie zorientowaneg) gro藕na herezja, rewizjonizm. Prawda, kt贸ra ka偶dy cz艂owiek moze kontemplowa膰 na dw贸ch skrzyd艂ach? A kysz to przest臋pne my艣lenie - Minister-Pan Zbyszek si臋 tym zajmie. Mamy na takich wywrotowc贸w struktury pa艅stwa (tzw sparwiedliwo艣ci, ale przede wszystkich si艂owe, kt贸re stale rozbudowujemy, tak偶e jako nowe wojsko polsko-narodowe, pierwsze takie od niepamietnych czas贸w).

PRAWDA JEST INTERPERSONALNIE SPRADZALNA. INTER-NACJONALNIE TAKO呕 (W KULTURZE OD KT脫REJ PRZYSZ艁O艢膯 CZ艁OWIEKA ZALE呕Y).
NACJONALIZM JEST GRZECHEM PRZECIW BOGU I ZBRODNI膭 PRZECIW CZ艁OWIEKOWI I LUDZKO艢CI (NARODOM).

W tym miejscu zacytuj臋 - prawem kaduka (ius caducum) - g艂贸wne nurty bada艅 naukowych prof. Jana Je偶ewskiego:

"1) rozgraniczenie prawa administracyjnego i prawa cywilnego w koncepcjach nauki
prawa administracyjnego w wybranych krajach Europy Zachodniej, nurt ten obejmuje
tak偶e problematyk臋 bada艅 por贸wnawczych;
2) ustr贸j administracji publicznej, z uwzgl臋dnieniem dw贸ch obszar贸w badawczych:
charakteru dzia艂a艅 wewn臋trznych oraz ustroju samorz膮du regionu i podstaw prawnych
wspierania rozwoju regionalnego;
3) aspekty metodologiczne wyodr臋bnienia nauki administracji i polityki administracyjnej
wraz z kwesti膮 rozdzia艂u administracji i polityki;
4) administracja terytorialna we Francji, w tym ustr贸j samorz膮du terytorialnego oraz
konstrukcja prawna terytorialnej dekoncentracji administracji publicznej."
...
Pierwsz膮 faz臋 bada艅 Jubilata rozpoczyna rozprawa doktorska, opublikowana pt. "Administracja pod rz膮dem prawa cywilnego. Z bada艅 por贸wnawczych nauki prawa administracyjnego (1974).
Ju偶 ta praca – kt贸ra przecie偶 sta艂a si臋 zasadniczym 藕r贸d艂em pomys艂u na tytu艂 niniejszej ksi臋gi – da艂a dow贸d na to, 偶e w polskiej nauce prawa administracyjnego pojawia si臋 posta膰 niebanalna.... Praca ta zosta艂a zg艂oszona na konkurs „Pa艅stwa i Prawa”... Druga faza bada艅 w tw贸rczo艣ci Jubilata, kt贸ra
nast膮pi艂a po 2000 r., wi膮za艂a si臋 z podj臋ciem przez Niego bada艅 nad problemami ustroju
i funkcjonowania regionu samorz膮dowego".

Cytaty powy偶szy i poni偶sze zaczerpn膮艂em z pracy Jubileuszowej dla prof. Je偶ewskiego -Cywilizacja_administracji_publicznej.pdf . Dr膮偶膮c lekko spis tre艣ci, zajrza艂em do trzech referat贸w:

A) 
"Prawda jako cywilizacyjny wyznacznik dzia艂alno艣ci administracji publicznej" (prof. Iwona Ni偶nik-Dobosz, UJ)

"Abstrakt:
Zaproponowany/wybrany temat b臋dzie uj臋ty w trzech ods艂onach. Pierwsza dotyczy kwestii zwi膮zanych z prawem powszechnie obowi膮zuj膮cym ‒ wykonywanym i stosowanym przez organy ‒ jako prawem s艂u偶膮cym prawdzie. Wykonywanie prawa w tym zakresie obejmuje tak偶e problem prawdy w dzia艂alno艣ci prawotw贸rczej administracji publicznej podejmowanej na podstawie upowa偶nie艅 szczeg贸艂owych lub generalnych. Druga ods艂ona po艣wi臋cona jest zagadnieniu prawdy z punktu widzenia jej zabezpieczenia proceduralnego, ustrojowego i materialnego podczas stosowania prawa administracyjnego. Trzecia rozwa偶a spos贸b zabezpieczenia prawdy w dzia艂aniach administracji publicznej w ramach kontroli dzia艂alno艣ci, bezczynno艣ci i przewlek艂o艣ci administracji publicznej przez s膮dy administracyjne.".

B) 
"Nowe zagro偶enia paradygmatu administracji publicznej demokratycznego pa艅stwa prawnego" (prof. Irena Lipowicz, UKSW, by艂a RPO)

"Abstrakt:
Artyku艂 po艣wi臋cony jest ewolucji administracji publicznej, kt贸ra w coraz wi臋kszym stopniu mimo
zwi膮zania konstytucyjnego prawem zaczyna przejmowa膰 kompetencje pozosta艂ych w艂adz, i teoretycznej
oceny tego procesu. Nie chodzi przy tym o obecne przypadki 艂amania konstytucji lub ustaw,
kt贸re musz膮 by膰 om贸wione odr臋bnie, chodzi o wskazanie, 偶e nawet przy formalnym poszanowaniu
tr贸jpodzia艂u w艂adz mamy do czynienia z tak g艂臋bokimi zmianami, 偶e przygotowa艂y one obecny kryzys pa艅stwa prawnego. Kumulacja niekorzystnych proces贸w wskazuje na zagro偶enie dotychczasowego paradygmatu administracji publicznej, a refleksja naukowa nie zawsze wystarczaj膮co ujmowa艂a dynamik臋 tych proces贸w. W pracy sformu艂owano wnioski dotycz膮ce nowych kierunk贸w bada艅 przy stanowczym utrzymaniu ustrojowych podstaw tr贸jpodzia艂u w艂adzy demokratycznego pa艅stwa prawnego.
Wskazano tak偶e g艂贸wne dysfunkcje w rozwoju polskiej administracji publicznej, kt贸re w po艂膮czeniu
z brakiem reakcji ustawodawcy na zmiany technologiczne zasadniczo ograniczy艂y tak wa偶n膮
dla legitymacji demokratycznej akceptacj臋 obywateli. W tym kontek艣cie ukazano tak偶e zagadnienia
luki informacyjnej i konsekwencji burzliwego rozwoju technologii informacyjnej."

C) 
"Administracja publiczna z perspektywy antropologii kulturowej. Kilka uwag o problemach wsp贸艂czesno艣ci" (prof. Janusz S艂ugocki, UG) 

"Abstrakt ;
Artyku艂 przedstawia kierunki i mo偶liwo艣ci badania problematyki administracji publicznej z perspektywy antropologii kulturowej. Analiza administracji publicznej z perspektywy antropologii kulturowej wyr贸偶nia si臋 przede wszystkim uwzgl臋dnieniem szerokiego kontekstu kulturowego. W szczeg贸lno艣ci tzw. antropologia stosowana odnosi si臋 do zastosowania teorii i metod antropologicznych do identyfikowania i rozwi膮zywania problem贸w spo艂ecznych, istotnych dla administracji publicznej. Administracja publiczna jest postrzegana w kontek艣cie zmian kulturowych oraz proces贸w spo艂ecznej, gospodarczej i prawnej transformacji, jak integracja europejska i globalizacja.
...
W tek艣cie -"Wizja izolacjonizmu kulturowego jako 藕r贸d艂o zagro偶e艅 dla polskiej administracji publicznej...
W ostatnich dw贸ch latach koncepcja europeizacji jako procesu modernizacji cywilizacyjnej jest w Polsce wypierana przez wizj臋 izolacjonizmu kulturowego, czyli autarkii peryferyjnej, budowanej na fundamentach nacjonalizmu we wsp贸艂czesnym wydaniu, tj. przy szerokim zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii.
...
liczne zarzuty Parlamentu Europejskiego dotycz膮 r贸wnie偶 niepokoj膮cych zmian prawa administracyjnego, np. PE wezwa艂 rz膮d RP do przestrzegania prawa do wolno艣ci zgromadzania si臋, apelowa艂 o uchylenie ustawy o utworzeniu Narodowego Instytutu Wolno艣ci – Centrum Rozwoju Spo艂ecze艅stwa Obywatelskiego itd.

Stanowisko strony polskiej, przedstawione przez MSZ w pi艣mie z 25 sierpnia 2017 r., jest dokumentem, kt贸rego analiz膮 powinni zajmowa膰 si臋 raczej antropolodzy ni偶 prawnicy. Charakterystyczne jest w nim bowiem porzucenie prawniczej argumentacji merytorycznej
na rzecz przywo艂ywania jak magicznych zakl臋膰 frazes贸w pozostaj膮cych w lu藕nym zwi膮zku z zarzutami sformu艂owanymi w zaleceniach KE. Dominuje za to pos艂ugiwanie si臋 j臋zykiem i narracj膮 mitu. Nie jest to jednak nowy wynalazek, gdy偶 ju偶 w odniesieniu do refleksji sprzed pi臋ciu stuleci Nicolo Machiavellego wsp贸艂czesny badacz referuje, 偶e wed艂ug tej starej koncepcji: „w polityce nie licz膮 si臋 zatem 偶adne prawdy rzeczywiste, obiektywne. W polityce tryumfuje zawsze mit”.

O wykorzystywaniu przez polski MSZ narracji mitu 艣wiadczy cho膰by operowanie og贸lnikowymi sformu艂owaniami, niemo偶liwymi do jednoznacznej konfrontacji z rzeczywisto艣ci膮 (np.: „reforma s膮downictwa podj臋ta przez Rz膮d RP jest odpowiedzi膮 na narastaj膮ce od lat, pal膮ce spo艂eczne oczekiwania w tym zakresie” lub „to, co bulwersuje Polak贸w, to r贸wnie偶 unikanie odpowiedzialno艣ci przez s臋dzi贸w”). Inn膮 form膮 jest magiczne „zaklinanie” rzeczywisto艣ci w postaci slogan贸w typu: „w opinii Rz膮du RP sprawny, sprawiedliwy i prawdziwie niezale偶ny wymiar sprawiedliwo艣ci le偶y w interesie wszystkich obywateli. […] To gwarancja praworz膮dno艣ci, szacunku obywateli dla prawa i sprawnego funkcjonowanie ca艂ego pa艅stwa. Zgodnie z europejskimi standardami”.
W powy偶szych wywodach polskiego MSZ jedyne sformu艂owanie, kt贸re mog艂o by膰 merytorycznie zweryfikowane, brzmi: „zgodnie z europejskimi standardami”. Zosta艂o ono jednak uznane przez Parlament Europejski za jednoznacznie nieprawdziwe...
...
Problem kluczowy polega zatem na tym, kto uwierzy w mit i kto cho膰by tylko zaufa wsp贸艂czesnym magom? Jedno jest pewne, w takich analizach antropolodzy, kt贸rzy od wielu lat badaj膮 z sukcesem problematyk臋 magii i mit贸w w spo艂eczno艣ciach r贸偶nych typ贸w, maj膮 znacznie bogatsze do艣wiadczenia od prawnik贸w"

***

Ka偶dy przedstawieciel homo sapiens w polsce AD 2018... Ka偶dy (te偶) mo偶e zajrze膰 do Internetu, znale藕膰 takie lub inne publikacje. Ale ma艂o kto zagla艂o kto szuka zrozumeinie rzeczywistosci, w kt贸rej 偶yje/my?
Chyba, niestety, tak jest. Wida膰 po stanie debaty publicznej od samego do艂u, po same g贸ry 偶ycia publicznego (media te偶)...
Bo nasza polska inteligencja w gminach, parafiach, powiatach, diecezjach jest dotkni臋ta straszliwym popeerelowskim ograniczaniem si臋 do w艂asnego pola zawodowych aktywno艣ci i na tym koniec. Wyznaj膮 i swoj膮 postaw膮 偶yciow膮 realizuj膮 piersze艅stwo resortowo艣ci nad osobow膮 podmiotowo艣ci膮 i dog艂臋bn膮 samorz膮dno艣ci膮. Nie znaj膮 siebie! Nie potrzebij膮 Ca艂o艣ci, Jedno艣ci, Sensu???

Dlatego z ich strony nie doczekam si臋 ju偶 pewnie 偶adnej debaty publicznej. Ani w samorz膮dzie, ani w Ko艣ciele, ani-ani...
Skoro rozum drzemie...  PiS szaleje, zaplanowawszy na gruzach PRL wychodowa膰 "nowego cz艂owieka" (jak wszyscy szale艅cy polityczni wiek贸w). Cz艂owieka bez g艂odu prawdy, ani zdolnego uwierzy膰 w siebie, 偶e nie jest brzydkim kacz膮tkiem i mo偶e szybowa膰 ku kontemplowaniu prawdy na skrzyd艂膮ch wiary i rozumu. Nawet Karol Wojty艂a z Cyprianem Norwidem i Soborem Watyk膮艅skim II nie rusz膮 ich z posad... wgruntowanych w inn膮 star膮 popeerelowsko-narodowo-polsko-katolick膮 rzeczywisto艣膰. Antymetafizyczn膮.

ZAKO艃CZENIE

(wszystko mo偶na podda膰 rozumowi, analizie naukowej... a偶 PO ZWYCI臉STWO KULTURY NIE-POLITYCZNEJ, je艣li nie 偶yjemy w pa艅stwie partyjnej mono-w艂adzy i jej Prezesa).

"Demokratyczne pa艅stwo partii jako przedmiot bada艅 nauki administracji" (Prof. dr hab. Jan Je偶ewski)

"Abstrakt:
Ukazanie wp艂ywu partii politycznych na dzia艂anie administracji publicznej jest celem tego artyku艂u.
Om贸wione s膮 kolejno: europejskie i ameryka艅skie koncepcje polityki administracyjnej, pluralizm
polityczny, rz膮dy wi臋kszo艣ci („tyrania wi臋kszo艣ci”), negatywny wp艂yw partii na dzia艂anie s艂u偶by
cywilnej, a tak偶e likwidacja instytucji prawnej kontroli nad rz膮dz膮ca parti膮.
...
A w tek艣cie "Podstaw膮 demokratycznego systemu w艂adzy s膮 mechanizmy kontroli rz膮dz膮cych".
„Bez podzia艂u w艂adz, kt贸ry towarzyszy zwykle demokracji, wszelka ochrona jest fikcj膮, bo pa艅stwo jest s臋dzi膮 we w艂asnej sprawie”. Zagro偶enia dla praw jednostek i mniejszo艣ci pojawiaj膮 si臋 w贸wczas, gdy rz膮dz膮ca wi臋kszo艣膰 manipuluje prawami politycznymi, aby zapewni膰 sobie powt贸rny wyb贸r. Ustawy, kt贸re zapewniaj膮 ochron臋 przed w艂adz膮 wykonawcz膮, staj膮 si臋 iluzoryczne, je艣li wi臋kszo艣膰 parlamentarna mo偶e i zechce je w spos贸b koniunkturalny zmienia膰. Uchylenie zasady podzia艂u w艂adzy, ograniczenie kompetencji
trybuna艂u konstytucyjnego lub jego likwidacja mo偶e oznacza膰 istnienie w艂adzy autorytarnej, skupionej w kierownictwie rz膮dz膮cej partii politycznej. Jest to sytuacja, w kt贸rej demokratyczne pa艅stwo prawa przekszta艂ci艂o si臋 w pa艅stwo partii.
Rz膮dy prawa wymagaj膮, 偶eby w艂adza wykonawcza by艂a zwi膮zana przepisami, kt贸re okre艣laj膮 warunki, w jakich mo偶e ona pos艂u偶y膰 si臋 przymusem i w jakiej skali. „Jedynym sposobem, w jaki mo偶na to zagwarantowa膰, jest podporz膮dkowanie kontroli s膮dowej wszystkich jej dzia艂a艅 tego rodzaju” (tutaj)

***

ANTY-METAFIZYCZNY PiS

            /Jedno艣膰 Drogi-Prawdy-呕ycia osoby (i 艣wiata)/

w naszym ludzkim 艣wiecie
we wszystkich kulturowych kr臋gach
jest dobro i z艂o
z艂o jest diab艂em a dobro Bogiem

nie da si臋 inaczej u艂o偶y膰 metafizyki
ani od pierwszej zasady zaczynaj膮c
ani od pierwszego wra偶enia i faktu
pisz臋 szybko o tak wielkich sprawach

aby nie uciek艂o ani si臋 rozmy艂o
poznanie dane mi osobie podmiotowi
ca艂膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
z wiar膮 rozumem emocjami

to 偶e PiS jest anty-metafizyk膮
objawia si臋 ka偶dym ich czynem (polityk膮)
d艂ugie medialne rozwa偶ania pro contra
pozostan膮 zawsze na lodowisku (dzieci)

u nas to wida膰 dotykalnie naocznie
w Sanktuarium Matki Bozej Annopolskiej
w Rzeczpospolitej Norwidowskiej
w Powiecie Wo艂omi艅skim

kto tu jest za PiS-em jest samob贸jc膮
ma mentalno艣膰 niewolnicz膮
konieczno艣膰 podporz膮dkowania silnym
pewnie wyniesion膮 z wychowania

s膮 prawa fizyki logiki Konstytucji kultura
strzeg膮ce praw prawdy rozumu cz艂owieka
zawsze fenomenologia i metafizyka
nie wymy艣lono innej drogi dla my艣l膮cych

osoba to godno艣膰 i odpowiedzialno艣膰
moja twoja nie czyja艣 (partii i prezesa)
sze艣膰 nie jest cztery i p贸艂
ni偶sze nie jest wy偶sze

PiS chcia艂 mnie nam zlikwidowa膰 powiat
Ziemi臋 Norwida i Cudu nad Wis艂膮
tylko niewolnik si臋 im podda
oddaj膮c wiar臋 rozum sens (metafizyk臋)

byli w historii tyrani dyktatorzy
przesiedlali narody bieg rzek odwracali
p贸偶niej nazwano to woluntaryzmem
chciejstwa ideologi膮 by艂o jest i b臋dzie

jedno艣膰 jest nie tylko w matematyce
najbardziej jest w osobie
godno艣膰 podmiot wyra偶a w narracji
ta ten kto ju偶 si臋 zna (w czasoprzestrzeni)

       (pi膮tek, 7 wrze艣nia 2018, g. 9.22)

***

PYTANIA DO TSUE

            /pytania prejudycjalne/

kto ochroni prawa cz艂owieka
obywatela Polski AD 2018
gdy wszyscy s臋dziowie podlegli
jednej partii prezesowi ministrom

kto ujmie si臋 za nami
sierotami bez pasterzy na tej ziemi
odnowionej za Papie偶a-Polaka
zn贸w w przepa艣膰 partyjno艣ci wepchni臋tej

dobrze 偶e jeszcze kto艣 s艂ysza艂
w Europie i 艣wiecie o solidarno艣ci
o uczestnictwie w kulturze
w prawach rozumu prawdy os贸b s膮d贸w

        (czwartek, 6 wrze艣nia 2018, g. 18.44)

***

CZERPANIE OD INNYCH

               /nikt sam z siebie nie 偶yje/

mign臋艂o co艣 kto艣 na ekranie
radosny oddech mi da艂o
lekko-duszne uniesienie
nie tylko brwi

tak 偶ycie si臋 poszerza
przechodzimy jedni z i w drugich
jedni drugim natchnieniem bywamy
w bardzo r贸偶nych chwilach

spieszy艂em si臋 zapisa膰
cho膰 w tenisa graj膮 na ekranie
wy艂apuj膮c ci ciekawsze twarze i uj臋cia
w dalekim zda si臋 New Yorku

spieszy艂em si臋 nerwowo
czy zd膮偶臋 uruchomi膰 komputer
nim ulotna chwila zniknie utonie
w zawodnej pamieci (nie)to偶samo艣ci

witaj daleki bracie i daleka siostro
witaj niebo nad Nowym 艣wiatem
kt贸re ci膮gle si臋 nam daje
obrazem d藕wi臋kiem refleksem

nikt sam z siebie nie 偶yje
nikt sam prawdy nie tworzy
w solidarno艣ci i uczestnictwie
bytuje cz艂owiek na ziemi w kulturze

nikt sam z siebie nie 偶yje
je艣li troch臋 pomy艣li odkryje
偶e sam naprawd臋 istnieje
kiedy si臋 dobrowolnie oddaje

     (czwartek, 6 wrze艣nia 2018, g. 18.25)

***

DEFINICJE I ANTY-

     /Mann JPII Taize Solidarno艣膰 Annopol RzN/

definiuje mnie Mann i Annopol
Solidarno艣膰 i katechizowanie
i 偶ycie w Polsce
niestety popeerelowksiej

ci co zabijaj膮 przemilczaj膮c
ani 艣wiatowi s膮 ani polscy
ot katolicko-narodowi
nie wiedz膮c sami co robi膮
ani sk膮d pochodz膮

antydefiniuj膮 dzi艣 polsko艣膰
godno艣膰 to偶samo艣膰 odpowiedzialno艣膰
partyjn膮 zn贸w miar膮
w granicach piso-prezesowych

    (czwartek, 6 wrze艣nia 2018, g. 13.52)

***

S艁OWO W 艁A艃CUCHU 呕YCIA

             /a przemilczanie zabija/

s艂owo rodzi
co kogo i jak to mo偶liwe
w naszej kulturze powinno by膰 znane

S艂owo sta艂o si臋 cia艂em
i zamieszka艂o w艣r贸d nas
艣wiat sta艂 si臋 przez Nie

lecz 艣wiat Go nie pozna艂
przysz艂o do swojej w艂asno艣ci
a swoi Go nie przyj臋li

wszystkim jednak kt贸rzy przyj臋li
da艂o moc i s膮 dzie膰mi Bo偶ymi
Bogiem by艂o S艂owo

s艂owo jest spotkaniem
s艂owo jest dialogiem
pocz膮tkiem dalszych zdarze艅

    (czwartek, 6 wrze艣nia 2018, g. 11.22)

***

ANNOPOL I JA

               /osoba miejsce i czas/

to nie tylko ja pisz臋 gdy pisz臋
bo genius loci jest ze mn膮
i duch czasu w nas i ponad
to takie oczywiste w Annopolu

tu sanktuarium samo cisz膮 m贸wi
prawda kontemplacj膮 si臋 daje
ci膮g艂o艣膰 polskich dziej贸w
w korzeniach natury i kultury

wi臋c gdy przemilczacie mnie
przemilczacie to wszystko
co przecie偶 i do was nale偶y
nas wszystkich wsp贸艂stanowi

spodoba艂o si臋 Bogu zbawi膰 we wsp贸lnocie
nikt nie 偶yje i umiera dla siebie
przemilczajac jednego cho膰by
przemilczacie Boga samego

powiedzia艂 to samo Norwid
z naszej przecie偶 ziemi si臋 wywodzi
Gdzie ton i miara r贸wne s膮 przedmiotowi,
Gdzie przedmiot si臋 harmonj膮 dostraja;
Tam jest i pie艣艅, i rym — jak, kto je powie
Tam zsiedmia si臋 brzmienie i tam si臋 ztraja
I spadkuje si臋 samo ku ko艅cowi
...
St膮dto nie s膮 nasze — pie艣ni nasze —
Lecz boskiego co艣 bier膮 w si臋:
St膮d, cho膰 ja 艣pi臋, nie ja to 艣ni臋, co 艣ni臋:
Ludzko艣ci p贸艂 na globie wsp贸艂艣ni ze mn膮;
Dopomaga mnie, i cicho, i g艂臋boko,
I uroczy艣cie, i ciemno:
Jak wszechoko!...

Tam to wszcz臋艂a si臋 pie艣艅 gminna, jakby z dna
Uspokojonej naskr贸艣 g艂臋bi
Czerpi膮c tok sw贸j i j臋k go艂臋bi,
A B贸g j膮 sam zna...!

(czwartek, 6 wrze艣nia 2018, g. 9.05) TUTAJ - Zjednoczeni w Duchu
RzN - nadanie imienia szkole 2008
4 czerwca 2014 艢wi臋towali艣my Pami臋膰 i To偶samo艣膰 w RzN
PS.
Zdj臋cie tytu艂owe z tej strony. Jest identyczne ze zdj臋ciem z ok艂adki ksi膮偶ki dla prof. Jana Je偶ewskiego.


1 komentarz:

  1. "Je艣li b臋dzie wyrok [TSUE], powinni艣my go respektowa膰. Szef MSZ ma racj臋 i powo艂uje si臋 na premiera. Miejmy nadziej臋, 偶e jego uzasadnienie nie b臋dzie budzi艂o w膮tpliwo艣ci - powiedzia艂 wiceszef PE Zdzis艂aw Krasnod臋bski "

    ... S膮 w Polsce ludzie, kt贸rzy uwa偶aj膮, 偶e jak potrafi膮 na scenie bardzo dobrze wypowiedzie膰 teksty klasyczne, nakr臋ci膰 dobry film, to si臋 znaj膮 na polityce. Zach臋ci艂bym ich, by kiedy艣 przeczytali jak膮艣 ksi膮偶k臋 o politologii... Jak s艂ysz臋 niekt贸re wypowiedzi os贸b ze 艣wiata kultury, to, jak m贸wi膮 o UE, polityce 艣wiatowej, naprawd臋 czasem r臋ce opadaj膮 (wiceszef PE Zdzis艂aw Krasnod臋bski" . Odni贸s艂 si臋 w ten spos贸b do debaty w Parlamencie Europejskim, m.in. z Ag. Holland, prof. Matczakiem, Obywatelami RP..."

    https://wiadomosci.wp.pl/jasna-deklaracja-zdzislawa-krasnodebskiego-ws-wyroku-tsue-6292714185700993v

    OdpowiedzUsu艅