niedziela, 26 listopada 2023

艢P Antoni Czajkowski - 艣wiadectwo o zmar艂ym, kt贸re potrzebne jest 偶ywym

U Matki Bo偶ej Annopolskiej, z Andrzejem Madejem

Do艣wiadczy艂e艣 nas, Twoja 艣mier膰 do艣wiadczy艂a nas. Troch臋 jeszcze jeste艣my tutaj, ale troch臋 ju偶 z Tob膮, przy Tobie – tam.

- by艂e艣 dla mnie, dla naszej rodziny, szko艂y, parafii i gminy kim艣 wyj膮tkowym. Odegra艂e艣 rol臋 niez艂omnego przyjaciela, wiernego towarzysza drogi – by艂e艣 dla nas jakby Ark膮 Noego w czasie zam臋tu i „potopu” w 偶yciu lokalnym. Wszystko dobro, kt贸re si臋 wtedy dzia艂o w gminie, dzia艂o si臋 z Twoim udzia艂em. Twoja 艣mier膰 zmusza do najg艂臋bszych refleksji o parafii i gminie, czyli o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym. Na pewno mog臋 powiedzie膰, 偶e nie instytucje by艂y dla nas – i dla Ciebie - najwa偶niejsze, ale zdrowo-rozs膮dkowo pojmowane 偶ycie (mo偶e nawet pisane z wielkiej litery 呕ycie). Mogli艣my przy Tobie kierowa膰 si臋 naszymi pogl膮dami, w tym, 偶e fides quaerens intellectum.  呕ycie jest wi臋ksze ni偶 pobo偶no艣ciowy narodowy klerykalizm. Twoje 偶ycie, nie teoria, by艂y jego przeciwie艅stwem. 呕ycie by艂o Twoim naturalnym 偶ywio艂em. Nie teorie.

艢P Antoni – zetkn臋艂o nas 呕ycie, w parafii w Strach贸wce,  w okre艣lonym czasie – czasoprzestrzeni - polskich i ko艣cielnych dziej贸w! Rozmawiali艣my, dyskutowali艣my o naszej wsp贸艂czesno艣ci, jej duchu i przemianach o fundamentalnym znaczeniu. Tak, dla Polski, jak i dla Ko艣cio艂a, a nawet dla zmian globalnych. Nie zdziwi艂em si臋 wi臋c, 偶e jako proboszcz z pe艂nym zrozumieniem przyj膮艂e艣 Wota Wdzi臋czno艣ci za czas Wolno艣ci, Solidarno艣ci, Godno艣ci i znalaz艂e艣 dla nich godne miejsce w ko艣ciele parafialnym. Jestem Ci za to do偶ywotnio wdzi臋czny. W imi臋 prawdy, kt贸ra poznana i przyj臋ta daje wolno艣膰! „POZNACIE PRAWD臉, A PRAWDA WAS WYZWOLI” (J 8,32, cyt za: list biskup贸w). To, co si臋 dokona艂o wtedy w艣r贸d nas, zrozumiej膮 mo偶e dopiero nast臋pne pokolenia, Polki i Polacy, przez Norwida nazywani „p贸藕nymi wnukami”.

Nigdy bym nie dopu艣ci艂 na my艣l, 偶e b臋d臋 przemawia艂 nad Twoj膮 trumn膮. Ty by艂e艣 kipi膮c膮 energi膮 czynu, ja wcze艣niej od Ciebie sta艂em si臋 by艂ym w贸jtem i emerytowanym katechet膮. Poznali艣my si臋 w 1993 roku, kiedy zosta艂e艣 przys艂any na probostwo w naszej wsi, parafii i gminie. Wita艂em Ciebie od o艂tarza, jako gospodarz samorz膮dnej gminy, w pocz膮tkach odnowionej samorz膮dno艣ci, w niepodleg艂ej zn贸w Ojczy藕nie, w horyzoncie niesko艅czono艣ci dzi臋ki trwaj膮cemu pontyfikatowi Karola Wojty艂y. Od 1992 roku byli艣my ju偶 tak偶e now膮 diecezj膮 Ko艣cio艂a Powszechnego, wydzielon膮 z wielkiej metropolii, aby艣my odkrywali wi臋ksz膮 艂膮czno艣膰 i blisko艣膰 z biskupem. 

Od 2000 roku dosz艂o odkrywanie perspektywy wieczno艣ci w 偶yciu i tw贸rczo艣ci zapomnianego u nas za czas贸w PRL Cypriana Norwida, IV Narodowego Wieszcza. U Ciebie odby艂y si臋 I Rekolekcje Norwidowskie, prowadzone przez siostr臋 norwidologa. Wszystko, co wa偶nego dzia艂o si臋 w naszym 偶yciu gminnym i narodowym, dzia艂o  si臋 z Twoim udzia艂em. Sta艂e艣 si臋 cz艂onkiem za艂o偶ycielem Stowarzyszenia Rzeczpospolita Norwidowska, a nawet u偶yczy艂e艣 nam swojego adresu na plebanii, jako adresu do korespondencji, wykazanego w dokumentach rejestracji s膮dowej (Krajowy Rejestr Stowarzysze艅).

Wielkie chwile, warto艣ci, w trakcie Twojego proboszczowania, na zawsze utrwali艂y si臋 w pami臋ci i to偶samo艣ci wsp贸lnoty samorz膮dowo-parafialnej Strach贸wki. Potrafi艂e艣 g贸ry przenosi膰, czyli tak偶e przekracza膰 nasz膮 wyobra藕ni臋 np. pomys艂em stworzenia Europejskiego Centrum M艂odzie偶y przy parafii. Nie wszystkie projekty da艂o si臋 zrealizowa膰, niekt贸re czekaj膮 na lepsz膮 przysz艂o艣膰. Twoja pami臋膰 b臋dzie 偶y艂a tak偶e przy ich okazji.
Wiele by艂o tych wydarze艅 z Twoim udzia艂em, ba, z Twojej inicjatywy, kt贸re wpisa艂y si臋 na sta艂e w histori臋 Strach贸wki.
  
- na pierwszym miejscu my艣l臋 tu o parafialnej katechezie liturgicznej. Przez wiele lat realizowali艣my j膮 jako tzw. msze szkolne niedzielne. Czytania liturgiczne by艂y kr臋gos艂upem katechetycznej wsp贸lnoty w szkole. Wi臋kszo艣膰 uczni贸w przesz艂a w ten spos贸b szko艂臋 publicznych wyst膮pie艅 (lektur) od o艂tarza, przy o艂tarzu i w procesji z darami przez ca艂y ko艣ci贸艂. W modlitwie powszechnej 偶y艂y sprawy szko艂y, klas, uczni贸w, rodzin i ca艂ej gminnej wsp贸lnoty. Ale nie tylko msze niedzielne, bo 偶ycie dawa艂o wi臋cej okazji: (czuwania modlitewne, w tym noc czuwania przed misjami, nabo偶e艅stwa S艂owa i para liturgiczne inspirowane datami i publikacjami 艣w JPII, wyjazdy integracyjne przed I Komuni膮, Bia艂e Apele w szkole po I Komunii itp.).
 
  Mia艂e艣 tak膮 cech臋 osobowo艣ci, 偶e przy Tobie wszyscy czuli si臋 dobrze, wa偶ni, zrelaksowani… Czuli艣my si臋 z Tob膮 w ko艣ciele jak w swoim domu, przy Tobie obcy nam i naszym dzieciom, uczniom, w tym pe艂ni膮cym funkcj臋 ministrant贸w, by艂 stres, by艂e艣 naj艂agodniejszym celebransem… nawet jak co艣 popl膮tali艣my, czy uszkodzili艣my. Wszelki faux pas jakby Ciebie nie dotyka艂y, by艂y niewa偶ne – by艂y ju偶 niewa偶ne zanim si臋 wydarzy艂y – tak膮 oaz膮 dla nas by艂e艣.
  
- na drugim miejscy wymieni臋 Gminne Spotkania O艣wiatowe, kt贸re by艂y nasz膮 odpowiedzi膮, na powr贸t religii do szk贸艂 i na sta艂膮 obecno艣膰 ksi臋偶y w ramach cia艂a pedagogicznego (Rad Pedagogicznych). W naszych spotkaniach uczestniczyli wszyscy zaanga偶owani jako艣 w procesy edukacyjne w organizmie gminnej wsp贸lnoty: nauczyciele, ksi臋偶a, samorz膮dowcy. Ch臋tnie do艂膮czali do nas ksi臋偶a z s膮siednich parafii i zapraszani go艣cie i eksperci. Wok贸艂 o艣wiaty i wychowania tworzy艂 si臋 i klimat i struktury wsp贸艂pracy. Tak rozumieli艣my realizacj臋 zapisu ustawowego, 偶e gmina jest wsp贸lnot膮 samorz膮dow膮 mieszka艅c贸w (a dla niej dzia艂aj膮 wszystkie instytucje, w tym szko艂a, parafie, urz臋dy itd.). Ksi臋偶a te偶 s膮 cz艂onkami samorz膮dowych wsp贸lnot mieszka艅c贸w, co nie jest dla wielu zbyt oczywiste.
 
  BY艁E艢 JAKBY STWORZONY DO TEGO DZIA艁ANIA, TO BY艁 TW脫J WRODZONY DAR. TWOIM SPOSOBEM EWANGELIZACJI 艢WIATA NIE BY艁O S艁OWO, ALE OBECNO艢膯. BY艁E艢 OBECNY W NASZYM 呕YCIU OSOBISTYM, RODZINNYM GMINNO-WSP脫LNOTOWYM, TOWARZYSKIM, LITURGICZNYM TE呕 OCZYWISTA (nb. msze polowe u Matki Bo偶ej Annopolskiej).
  
Tym naszym strachowskim rozumieniem odzyskanej polskiej samorz膮dno艣ci interesowa艂 si臋 pierwszy biskup warszawsko-praski Kazimierz Romaniuk. Wyrazem zainteresowania i chyba poparcia by艂 jego udzia艂 w spotkaniu samorz膮dowym w sali konferencyjnej Urz臋du Gminy Strach贸wka, na koniec I kadencji, w kwietniu 1994. To spotkanie – kt贸rego tematem przewodnim by艂o rozumienie poj臋cia i rzeczywisto艣ci wsp贸lnoty - ze wzgl臋du na temat, sk艂ad uczestnik贸w i przebieg, zas艂u偶y艂o na wi臋ksz膮 pami臋膰: gminn膮 i diecezjaln膮. 

  W Przegl膮dzie Katolickim jest z niego notatka, sygnowana inicja艂ami KR, co mamy prawo odczytywa膰 jako Kazimierz Romaniuk. Mo偶emy spojrze膰 na to spotkanie, jako antycypuj膮ce p贸藕niejsze encykliki 艣w. Jana Paw艂a II, a zw艂aszcza jakby ilustracj臋 (pr贸ba odczytania i realizacji) fides et ratio i wiekopomnej zasadzie, 偶e przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury (JPII, UNESCO 1980). Nasze intuicje pokrywa艂y si臋 z rozumieniem praw cz艂owieka, o kt贸rych m贸wi艂 Papie偶-Polak w ONZ w 1995. Bez Ciebie Antoni, ksi臋偶e proboszczu, to wszystko by si臋 nam w Strach贸wce nie przydarzy艂o.
  
Gminne Spotkania O艣wiatowe, codzienna wsp贸艂praca szko艂y, parafii, urz臋du gminy tworzy艂y sob膮 te偶 wr臋cz wzorcowe/pomnikowe wydarzenia. Zaczyna艂y si臋 na terenie szko艂y, a ko艅czy艂y na plebanii. Czego nie mog艂a zapewni膰 szko艂a, Ty dope艂nia艂e艣 go艣cinno艣ci膮 i od艣wi臋tnym klimatem na swojej plebanii. By艂e艣 wtedy s艂ug膮 wsp贸lnoty-wsp贸lnot, podawa艂e艣 p贸艂miski z potrawami, dolewa艂e艣 kompotu do szklanek, serwowa艂e艣 desery, lody itd. Robi艂o to wielkie wra偶enia na go艣ciach z Europy (projekt Socrates-Comenius i z USA, projektowej wsp贸艂pracy z Polsko-Ameryka艅sk膮 Fundacj膮 Wolno艣ci). Go艣cie nie tylko byli zachwyceni, ale zabierali ze sob膮 taki obraz samorz膮dnej Polski i Ko艣cio艂a w Polsce. Ewangelizacja nie jedno ma imi臋.
  
Ewangelizacj膮 s膮 z pewno艣ci膮 misje parafialne. A i te by艂y zwi膮zane - wynika艂y z naszej gminnej wsp贸艂pracy i wzajemnych odwiedzin. Tak pozna艂e艣 ojca Andrzeja Madeja, Aposto艂a Turkmenistanu i zaprosi艂e艣 do poprowadzenia misji. I c贸偶, 偶e skoro sam Andrzej Madej ostatecznie nie m贸g艂, ale podpowiedzia艂 swojego wsp贸艂brata-przyjaciela, ojca Stanis艂awa Grzybka OMI, kt贸ry t臋 misj臋 wype艂ni艂. Tak dzia艂a Duch 艢wi臋ty, czemu daj臋 艣wiadectwo w dniu Twojego pogrzebu. Tak odczytuj臋 te偶 skuteczne zaproszenie bp Romaniuka do nawiedzenia naszego rodzinnego sanktuarium MBA (Matki Bo偶ej Annopolskiej) w 1995 roku. 

Jad膮c z zaproszeniem (bp Ordynariusz mia艂 wtedy w planach po艣wi臋cenie nowego budynku szko艂y w Rozalinie, nie tylko, 偶e w naszym s膮siedztwie, ok. 1 km od s.MBA, ale i historycznych zwi膮zk贸w personalnych i mistycznych, tak 偶e modlitwy z udzia艂em ks Marka z Taize) zabra艂em zdj臋cia mszy 艣w. polowych u st贸p MBA, w艣r贸d celebrans贸w by艂 i ks Antoni i o Andrzej Madej, wtedy prawie biskup… co dostrzeg艂 bp KR. To wszystko musi by膰 znane ko艣cio艂owi lokalnemu diecezji warszawsko-praskiej.
  
- po trzecie, kolonie Caritas. To by艂 Tw贸j pomys艂, aby zorganizowa膰 je – we wsp贸艂pracy ze szko艂膮 - dla grupy ministrant贸w. Potem sta艂y si臋 przez lata wa偶nym, regularnym punktem wypoczynku dla dzieci z terenu parafii, gminy i innych o艣rodk贸w, wed艂ug potrzeb dyrektora (zarz膮du) diecezjalnego Caritas. Mia艂e艣 dar i niezwyk艂膮 energi臋 w pozyskiwaniu sponsor贸w i pomocnik贸w dla tej akcji.
  
- po czwarte: zabiera艂e艣 nas do wielkich polskich sanktuari贸w, od Jasnej G贸ry, po Kalwari臋 Zebrzydowsk膮, O艣wi臋cim, 艢wi臋t膮 Lipk臋, Kode艅, Liche艅 itd. Niekt贸rym dane by艂o pielgrzymowa膰 z Tob膮 do Ziemi 艢wi臋tej.
  
- po pi膮te, nieod艂膮cznym Twoim atrybutem by艂a go艣cinno艣膰 i organizowanie na plebanii spotka艅, przy zastawionym stole. Okazj膮 by艂y imieniny, urodziny, 艣wi臋ta pa艅stwowe i podobne. Szczeg贸lny przebieg mia艂y spotkania w okolicy 11 Listopada, bo ich nieroz艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 by艂o wsp贸lne 艣piewanie patriotycznego repertuaru, zreszt膮 przy znakomitym akompaniamencie mistrza organ贸w i innych instrument贸w, ks. Wr贸bla, proboszcza-muzyka z 艁ochowa-Budzisk. Przy tej okazji wspomn臋 r贸wnie偶  cykliczne spotkania ponadpokoleniowe z doktorostwem Sk贸rzy艅skimi, z opowie艣ciami gospodarzy o Powstaniu Warszawskim.
  
Nie przypu艣ci艂bym nigdy, 偶e w taki spos贸b o偶yj膮 wspomnienia, a raczej pami臋膰 i to偶samo艣膰 – przy twojej trumnie – i stan膮 si臋 cz膮stk膮 refleksji o Twoim kap艂a艅skim 偶yciu i s艂u偶bie, i to w wymiarze diecezjalnym Ko艣cio艂a Powszechnego i polskich przemian ustrojowych. Na 艣wiadectwo Prawdzie, ju偶 nie dla czyjej艣 chwa艂y. Tak by艂o. Taki by艂 nasz Ko艣ci贸艂. Taka gmina samorz膮dowa i Ojczyzna tamtych lat.  Zostaniesz tak偶e w historii Annopola, w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej i naszej rodziny. Wraz z Tob膮 widzimy dzisiaj w refleksji pogrzebowej ca艂膮 nasz膮 rzeczywisto艣膰, jak w soczewce. Jak z Norwidowego wiersza, napisanego przed 170 laty dla s膮siadki, mieszkanki z okolic Strach贸wki, z 艁ochowa:
  
A pani c贸偶 ja powiem?... Oto, 偶e w tem 偶yciu
Nic straconego niema na jawie, ni w skryciu,
I wszystko jest zmieniane tylko na to偶 samo,
Wy偶sze lub ni偶sze, bli偶sze albo oddalone,
A co zgin臋艂o, my艣lisz, zakryte jest bram膮
Lub cieniem jej i z czasem b臋dzie wy艣wiecone.
I 偶adna 艂za, i 偶adna my艣l, i chwila, i rok
Nie przesz艂y, nie przepad艂y, ale id膮 wiecznie,
Ulotn膮 my艣l z czasami zamieniaj膮c w wyrok,
A wyrok w tre艣膰, istni膮c膮 bardzo niestatecznie.
I nie ma grob贸w — opr贸cz w sercu lub w sumieniu,
I nie ma krzy偶贸w — opr贸cz na zimnym kamieniu,
Albowiem krzy偶 jest 偶ycie. Ju偶 wiek dziewi臋tnasty:
Nowina, kt贸r膮 przecie z najweselszym 偶alem
Maryje i Salome, trzy 艣wi臋te niewiasty,
Przynios艂y by艂y jeszcze — tam, do Jeruzalem!
  ...
  
Jak mam nie 艣piewa膰 hymnu dzi臋kczynienia, za Ciebie, Twoj膮 pos艂ug臋 duszpastersk膮 i 偶ycie, i za nierozerwalnie zwi膮zany z tamtym czasem klimat – kt贸ry wsp贸艂tworzy艂e艣, w Polsce i Ko艣ciele. Niekt贸re zdarzenia mia艂y wi臋ksze, inne mniejsze, lub symboliczne znaczenie, jak np. katedralna uroczysto艣膰 wprowadzenia w 偶ycie diecezji/parafii Katechizmu Ko艣cio艂a Katolickiego – chc臋 zachowa膰 je wszystkie w sercu swoim.

Antoni, chc臋 Ci powiedzie膰 z g艂臋bi serca, 偶e 16 lat Twojego proboszczowania napisa艂o rozdzia艂 Ko艣cio艂a lokalnego, kt贸ry mo偶e kiedy艣 dopiero wyda dojrza艂e owoce.







Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz