pi膮tek, 13 grudnia 2013

Obecno艣膰 i problem m膮dro艣ci (2)


Szukam dalej m膮dro艣ci i prawd, kt贸re zamieszka艂y w艣r贸d nas, kt贸re mnie si臋 da艂y i zapisa艂em, tzn. przegl膮dam profil Facebooka, kopiuj臋 i wklejam. M膮dro艣ci nie tylko moje :-) , moich znajomych, tych, kt贸rzy chc膮 by膰 - nawet ze mn膮 - w kontakcie wirtualno-wsp贸lnotowo-偶yciowym. Okazuj臋 szacunek temu, co mi si臋 udzieli艂o i tym, kt贸rzy ze mn膮 wsp贸艂cze艣nie zamieszkuj膮 ten 艣wiat. Przysz艂o艣ci te偶, je艣li zechc膮 (przysz艂o艣膰 jako osoby). Jeste艣my wolni. Prawda i m膮dro艣膰 si臋 nie narzuca. Ale dop贸ki 偶yjemy ocieramy si臋 o ni膮 ka偶dego dnia. „Czy mo偶na odrzuci膰 TO wszystko? - Oczywi艣cie, 偶e mo偶na. Ale w imi臋 czego!?”

- Ko艣ciele m贸j! Przypomn臋 regu艂臋 dobrego nauczania. Najlepiej znamy to, co sami jeste艣my w stanie przekazywac innym. Ko艣ci贸艂, szko艂a, media... jako "gadaj膮ce g艂owy"? to zacofanie (dziedziczne i konserwowane). Gdzie s膮 nasze spotkania, rozmowy, dialog w Realu i w Necie, jako podstawa bytu ko艣cio艂a-wsp贸lnoty... rodz膮cej wci膮偶 s艂owo. Kt贸re potem mo偶emy przyjmowa膰 i kontemplowa膰 w Chlebie naszym prawie codziennym. Droga-Pawda-呕ycie, nie pos艂uszne siedzenie w 艂awkach? Dynamika! Akcja! nawet je艣li medytacyjno-adoracyjno-kontemplacyjna. (dobrze si臋 zaczyna, od kategorii „Ko艣ci贸艂” :-)

- Z tak膮 mentalno艣ci膮 (opis w poprzednim odcinku) tej misji, jak w cytacie ze 艣ciany Klubu dla Dziewcz膮t i Ch艂opc贸w w Louisville, Kentucky, USA) nie wype艂nimy. Przerzucanie si臋 ko艣cio艂a, z pa艅stwem, ew. samorz膮dem, kto, co powinien, kto co zaniedba艂, nic nie da. Np. sprawa szk贸艂!!! S艂awna „Bronimy polskiej szko艂y”, akcja i strona www, z kt贸rej kpi臋 ile si艂! (jako katecheta KK i kombatant walki o woln膮 Polsk臋). Pr贸cz dalszego, g艂臋bszego zgorszenia i zniech臋cenia. [Cytat brzmi: Inspirowa膰 i umo偶liwia膰 wszystkim m艂odym ludziom, zw艂aszcza tym najbardziej potrzebuj膮cym (naszej pomocy, s艂u偶by) aby realizowali i rozwijali w pe艂ni sw贸j potencja艂 jako produktywni, odpowiedzialni i troskliwi obywatele].

- „殴r贸d艂a mi艂osierdzia i mocy” s膮 organiczn膮 ca艂o艣ci膮, z g艂osem (timbr i tre艣膰) notatki na Facebooku pt. „Pami臋膰 i to偶samo艣膰, czy deja vu”. I jak si臋 natychmiast potwierdzi艂o CA艁O艢CI膭 / SP脫JNO艢CI膭 z bie偶acym nauczaniem papie偶a w Watykanie. „relationship between faith and culture... “extraordinary legacy” of Greek culture... applies to the internet... You must test everything, knowing that you will surely find counterfeits, illusions and dangerous traps to avoid,”... He said the internet must be used to meet “often hurting or lost” real people and offer them “real reasons for hope.” 

- „Jak ja lubi臋 go艣ci, dla kt贸rych historia sko艅czy艂a si臋 z wprowadzeniem systemu socjal-liberalno-demokratycznego ;-) Nie wiem, czy zdaj膮 sobie spraw臋 z tego, 偶e utrzymanie dzisiejszego systemu wyborczego oznacza, 偶e w perspektywie 20 lat, wi臋kszo艣膰 g艂os贸w w wyborach legislatywy b臋d膮 mieli klienci systemu emerytalnego, fundowanego przez tych, kt贸rzy b臋d膮 na nich jednocze艣nie p艂aci膰 i ponosi膰 koszt wychowania dzieci” (nowy znajomy w komentarzu do posta syna nt Konwencji i Gowinowych pomys艂贸w)

- Cykl wypowiedzi (dyskusji) o szkole nie mo偶e oby膰 si臋 bez g艂os贸w z Ameryki P贸艂nocnej. Kocham stron臋 „Making thinking visible” - „And with a whole school culture of thinking this becomes the culture of the school”!. WCHOD臉 W TO! Komentarzem - Yes! Btw "Person And Act" by Karol Wojtyla and phenomenology of Roman Ingarden who shows the same implications. Warm regards! Once I wanted to write my thesis on such theme but my profesor had died (and I had to write on marxism)

- Sama Rzeczywisto艣膰 (postrzegana, poznawana w jej aspektach istotowych i konstytutywnych) jest komentarzem naszego 偶ycia i jego ramami (opraw膮). Czy偶 Podsumowanieobchod贸w Roku C.K.Norwida w Powiecie Wo艂omi艅skim i tytu艂y publikacji wydanych tej okazji staraniem PowiatWo艂omi艅ski - Ziemia Norwida i "Cudu nad Wis艂膮" tym nie s膮?! - „Rzeczpospolita Norwidowska” i „Czy mo偶na t臋sknocie nakaza膰 – zniknij”.

- "Dear Sir, Your application has successfully passed the first stage of the selection procedure (Pre-selection)." YAY! (Jasiek wystrzeli艂 s艂uszn膮, zas艂u偶on膮 rado艣ci膮 na inf. z Komisji Europejskiej, gdzie aplikuje o sta偶)
-
艢wiadectwa os贸b s膮 wielkie. 艢wiadectwa pokole艅 – genialne :-) „Podsumowanie Roku Cypriana Norwida w Wolominie. Tata o Rzeczypospolitej Norwidowskiej.” (Syn) - „Szok. I znak, jak wsp贸艂dzia艂anie pokole艅 zmienia... wnosi nowo艣ci. Ani bym pomy艣la艂, 偶e kto艣 m贸g艂 nagra膰 spontaniczn膮 gadanin臋, z musu, w zast臋pstwie. Dzi臋ki Synu” (Ojciec)... i dalej ci膮gn臋 „[Udost臋pniam] z pewn膮 tak膮 nie艣mia艂o艣ci膮, ale skoro Syn nagra艂, to niech jego praca nie idzie na marne. Potrzebujemy 艣wiadectwa wielopokoleniowego.
Wszystkie pokolenia - spotkajmy si臋 w Norwidzie w RzN! <3 comment-3--="" nbsp="">

- „Obawiam si臋, 偶e dominuj膮c膮 odpowiedzi膮 ze strony my艣li katolickiej na tzw. ideologi臋 gender b臋dzie koncepcja szlachetnego dzikusa, niestety...” (ks. prof. AD). Nie mog艂em przeoczy膰, wchodz臋 jak do siebie, z komentarzami - „Niestety. Nasz/m贸j ko艣ci贸艂 powszedni codzienny zostaje za Murzynami w wielu dziedzinach, bo 偶yje w wie偶y z... (nie z ko艣ci i krwi i cia艂a) i pozostaj膮c za swoimi czasami z ich w艂a艣ciw膮 (sobie, czyli nam ludziom XXI) kultur膮, osi膮gni臋ciami, zainteresowaniami, konfliktami strzelaj膮c sobie (i nam, niestety, stety?) w kolano, ale c贸偶 to za event (postrza艂) skoro dzieje si臋 jakby sto lat temu w nieznanym dzisiaj nam 艣wiecie... Bo my 偶yjemy w 艣wiecie 2013, z gender, ideologiami itd. i nie boimy si臋 z nimi rozmawia膰, sprzecza膰, k艂贸ci膰... (nb. jego ostatnia ksi膮偶ka "Blu藕nierstwo. Mi臋dzy grzechem a przest臋pstwem"). Za kt贸r膮艣 wypowiedzi膮 kajam si臋 - „Przeprasza, 偶e mnie tak tu du偶o, ale inna zwi膮zana sprawa przysz艂a mi na rekolekcjach. 呕e ci, kt贸rzy nie sa klockami do przestawiania w ko艣ciele, ale uosobili si臋 z nim, maj膮 obowi膮zek m贸wienia, o wszystkim. Bo. Przecie偶 kiedy艣 by艂em s艂uchaj膮cym J贸ziem, tylko. A Ko艣ci贸艂 to by艂 Ko艣ci贸艂. I ani mi do g艂owy by nie przysz艂o, 偶e mo偶e by膰 inaczej. 呕e kiedy艣 b臋dzie inaczej (i b臋d臋 musia艂 ten krzy偶 nie艣膰, bo w „katolickim” kraju to jest niew膮tpliwy krzy偶, dooko艂a sami „za” starym my艣leniem, wydaje im si臋 oczywistym, 偶e ko艣ci贸艂 to odwieczne stare my艣lenie niezmienne do sz贸stej pot臋gi, jak cholera). Tylko do s艂uchania. Wszystko by艂o w nim – jest i b臋dzie i pozostanie niezmienne - ko艣cio艂em. A teraz ju偶 nie. Rozumiem i musze podj膮膰 dzia艂ania. Bo rozumiem. Bo zosta艂o mi dane. Nie jestem klockiem do przestawiania, s艂uchania i niemy艣lenia, bo wszystko w ko艣cile to oni. Oni maj膮 racj臋 i wszystko co ko艣cielne jest niedyskusyjne. Poza zasi臋giem i kropka. M贸wi臋, pisz臋, prosz臋, czekam... na dialog, rozmow臋... w moim ko艣ciele-wsp贸lnocie parafialno-dekanalno-diecezjalnej, nie - w ko艣ciele urz臋dzeniu kulturo-jakim艣 tam. Instytucjo nawr贸膰 si臋. Nawracaj si臋 ku wsp贸lnocie. To nie wstyd. Razem z nami, z papie偶ami, kardyna艂ami (komisja o艣miu + ?). Polska Razem, Ko艣ci贸艂 Razem, Wszyscy Razem, Ekumenicznie :-)

- 艣ledz臋 pocz膮tki pewnej diecezjalnej inicjatywy - „Latem bie偶膮cego roku odby艂o si臋 spotkanie robocze, w kt贸rym wzi臋li udzia艂 : bp Marek Solarczyk - m贸j oficer prowadz膮cy, ks. dr Pawe艂 Wojtas, krajowy duszpasterz S艂u偶by Wi臋ziennej i ja. Wszyscy trzej zgodzili艣my si臋, 偶e przedstawiony przeze mnie projekt PRZYSTANKA PRZED w formie hoteliku dla m艂odych doros艂ych jest potrzebny i ciekawy. Mo偶na nim obj膮膰 nie tylko „艣wie偶ak贸w”, lecz r贸wnie偶 m艂odych ludzi po pierwszych, kr贸tkich wyrokach, typu p贸艂 roku za kradzie偶 roweru, kt贸rzy chcieliby rozpocz膮膰 nowe 偶ycie w nowym 艣rodowisku... w zesz艂ym tygodniu zosta艂em przez mojego biskupa delegowany na II posiedzenie Panelu Ekspert贸w zwi膮zanego z realizacj膮 przez Fundacj臋 Polskiej Akademii Nauk – Oddzia艂 w Lublinie projektu pn. „PI Zintegrowane Innowacyjne Programy przeciwdzia艂ania wykluczeniu spo艂ecznemu m艂odzie偶y szczeg贸lnego ryzyka w wieku 15-19 ukierunkowane na zwi臋kszenie potencja艂u zawodowego – Model Mazowiecki”

Obudzi艂y si臋 we mnie wspomnienia - „... przypomnia艂o zdarzenie. Wraca艂em z [nowej :-)] ewangelizacji w Jarocinie. W poci膮gu pozna艂em faceta/ch艂opaka wracaj膮cego po wyroku we Wronkach. Nie zapomn臋. Nie dlatego, 偶e dosta艂em od niego krzy偶yk zrobiony w celi (Jezus z wi臋ziennego chleba wtopiony w krzy偶 z plexi) wypolerowany pod siennikiem, ale jego g艂贸d tlenu i 艣wiata za oknem!!! By艂 dos艂ownie pijany wolno艣ci膮. Roznosi艂o go. Nie potrafi艂em sobie nawet wyobrazi膰 jego zderzania z rzeczywisto艣ci膮. Zaraz wyje偶d偶a艂em do Niemiec, napisa艂em wi臋c tylko list do jego parafii (na adres plebanii), 偶eby go mieli na oku, 偶eby byli mi臋kkim zderzakiem, 偶eby pomogli, ochronili przed nim samym. Mnie, nam krzy偶yk pom贸g艂 w zderzeniu z innym wi臋藕niem z amnestii w Krasnobrodzie, na koloniach Caritas, ale to ju偶 inna historia...”.

- "W czasie Mszy 艢wi臋tej [w najstarszym ko艣ciele (艣w Bonifacego) w Louisville, Kentucky, USA] odbywa si臋 r贸wnie偶 sakrament namaszczenia chorych. Przyj臋艂am go po raz pierwszy i by艂am mocno poruszona tym faktem." (Gra偶yna na blogu „Ameryka艅skie inspiracje”).

- A u nas, w Warszawie mo偶na by艂o pos艂ucha膰 m膮drych wyk艂ad贸w, m膮drych ludzi, o cz艂owieku w nauce Jana Paw艂a II, ale nikt z nas nie dojecha艂 :-( (My艣l膮c z Wojty艂膮… o cz艂owieku) (cdn)

PS.
Pierwszy odcinek da艂em w notatkach na Facebooku. Drugi tutaj, bo poczu艂臋m si臋 zobowi膮zany wyr贸偶nieniem wczorajszym w SOCJOMANII!

PS.2
Zdj臋cie z Wikipedii 

2 komentarze:

  1. Jest kilka podstawowych ewangelicznych prawd – prawda o talentach , o tych kt贸rzy cho膰 nie z nas ( nie odrzucajcie tych kt贸rzy nie s膮 z nas) to jednak z nami, o dzieciach ( je艣li nie staniecie si臋(ufni wobec Boga) jak te dzieci, kr贸lestwa bo偶ego nie odziedziczycie, o owcach i koz艂ach, o drzewie dobrym i z艂ym i jego owocach, o denarze czyli miejscu wierz膮cego w 艣wiecie, zagubionej owcy i synu marnotrawnym, o lekarzu kt贸ry potrzebny jest chorym (czyli nie ma zdrowych), o poszukuj膮cych i pukaj膮cych. Z nich wszystkich wynika 偶e wa偶ne jest: nie unikanie grzechu, lecz CZYNIENIE WOLI OJCA KT脫RY JEST W NIEBIE, czyli czynienie DOBRA. To tylko takie proste i a偶 takie proste. Ko艣ci贸艂 spe艂nia tylko funkcje pomocnicz膮, a nie arbitraln膮, bo arbiter jest jeden (nie sad藕cie…). Ja nie mam kompleksu pochodzenia (urodzony katolik, neofita czy starozakonny ) Ja jestem wierz膮cym 艣wiadomie, z w艂asnego wyboru. Wiara konsekwentnie domaga si臋 uczynk贸w, nie s膮d贸w, B贸g jest mi艂o艣ci膮, wi臋c uczynki mi艂o艣ci, nawet absurdalne dla logik贸w, mi艂owanie nieprzyjaci贸艂.

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Zagapi艂em si臋, op贸藕ni艂em. Dzi臋kuj臋 za s艂owo! Przy tej okazji: Dobrego Bo偶ego Narodzenia 2013 i plon贸w w dalszekj cz臋艣ci roku! Dla Ciebie, ca艂ej Twojej Rodziny i Gminy!

      Usu艅