wtorek, 4 maja 2021

Sp贸r o Polsk臋 w rodzinie samorz膮dowej Strach贸wki

Rozwa偶ania tr贸jrocznicowe 
(bardzo gorzko-polskie)
230. Konstytucji 3 Maja
200. Urodzin Cypriana Norwida
40. Za艂ozenia Solidarno艣ci w Strach贸wce

prof. Zofia Dambek-Gialellis i mapa Strach贸wki z 1850 r (tutaj)

"Gra si臋 tak, jak przeciwnik pozwala"
 (powiedzenie sportowe)

W ostatnia niedziel臋 Polska oficjalnie 艣wi臋towa艂a 230 Rocznic臋 uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Odby艂y si臋 uroczysto艣ci centralne w stolicy z udzia艂em najwy偶szych w艂adz pa艅stwa. Gdzieniegdzie 艣wi臋towano lokalnie - tam, gdzie w historii zaiskrzy艂y jakie艣 wydarzenia, albo gdzie dzisiaj 偶yj膮 ludzie aktywni, 艣wiadomomi swojej polsko艣ci i godno艣ci obywatelekiej w 艣wiecie wsp贸艂czesnym i wi臋kszej kulturze. KONSTYTUCJA 3 Maja 1791 roku zas艂uguje na to ze wszech miar - w艂膮czy艂a nas w rodzin臋 lud贸w i narod贸w o najwy偶szej kulturze prawnej-demokratycznej i w og贸le ludzkiej, po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci, jak to nazwa艂 Wieszcz-Poeta Narodowy.

DLACZEGO W STRACH脫WCE NIC SI臉 NIE ZADZIA艁O??

Chcia艂bym zostawi膰 otwart膮 perspektyw臋 sporu o Polsk臋 i warto艣ci w 偶yciu mojej (nie)zale偶nej i samorz膮dnej gminy Strach贸wki. Na Strach贸wce Polska si臋 ani ko艅czy, ani zaczyna. Nawet w Roku Norwidowskim 2021. Ale ka偶da samorz膮dowa gmina jest Polsk膮 w miniaturce. Polsk膮 Ojczyzn膮 i Ojcowizn膮.

Od 10 lat bardzo prze偶ywam niekonsekwencje moich w艂adz samorz膮dowych, czyli ca艂ego samorz膮du gminnego - CZYLI WSZYSTKICH MIESZKA艃C脫W - bo gmina, wed艂ug ustawy z 8 marca 1990 roku, to og贸艂 mieszka艅c贸w i terytorium. 

J臋zykiem urz臋dowym i naukowych komentarzy brzmi to tak - "W modelu pa艅stwa demokratycznego znacz膮c膮 pozycj臋 zajmuje idea samorz膮du terytorialnego (terytorialnej wsp贸lnoty samorz膮dowej), kt贸rego podstawow膮 jednostk膮 jest gmina. Zasada podstawowego charakteru gminy, wyra偶ona w art. 164 ust. 1 Konstytucji RP, stanowi wyraz szczeg贸lnej pozycji ustrojowej tej jednostki samorz膮du terytorialnego, a tak偶e gwarancj臋, 偶e ten szczebel samorz膮du terytorialnego nie mo偶e zosta膰 zniesiony przez ustawodawc臋. Gmina najpe艂niej urzeczywistnia zasad臋 pomocniczo艣ci jako administracja lokalna, kt贸ra jest najbli偶sza obywatelowi. Z jednej strony, jest sposobem organizowania w艂adzy publicznej, a z drugiej, form膮 uczestnictwa cz艂onk贸w wsp贸lnoty w dzia艂aniu na rzecz administracji pa艅stwowej i wykonywaniu zada艅 publicznych. Komentowany przepis formu艂uje definicj臋 gminy. Gmin臋 nale偶y postrzega膰 dwuwymiarowo – z jednej strony, ma wymiar spo艂eczny (aspekt podmiotowy), z drugiej – wymiar terytorialny (aspekt przedmiotowy). Nie mo偶na jej zatem sprowadza膰 jedynie do jednostki podzia艂u terytorialnego pa艅stwa. -  Gmina w aspekcie podmiotowym to og贸艂 mieszka艅c贸w gminy, kt贸rzy tworz膮 wsp贸lnot臋 samorz膮dow膮. Inaczej m贸wi膮c, jest to lokalna spo艂eczno艣膰 zamieszkuj膮ca terytorium gminy... Podobnie uj臋cie wsp贸lnoty samorz膮dowej jako og贸艂u mieszka艅c贸w jednostek zasadniczego podzia艂u terytorialnego prezentuje art. 16 Konstytucji RP" (tutaj)

Kto poczyta ze zrozumieniem dowie si臋, 偶e gminy bez KONSTYTUCJI nie ma i by膰 nie mo偶e. Cz臋sto m贸wi膮c/pisz膮c o sobie u偶ywam dw贸ch okre艣le艅 (tajemniczych dla niekt贸rych): 艣wiadomo艣膰 narodowa i to偶samo艣膰 konstytucyjna. Polska konstytucyjno艣膰 prowadzi mnie dzie艅 w dzie艅 przez ostatnie 40 lat. Dlatego tak mi smutno by艂o i samotnie wczoraj, w starym domu u Matki Bo偶ej Annopolskiej, w gminie Strach贸wka, na Ziemi Norwida i Cudu nad Wis艂膮.

Opublikowa艂em wczoraj smutny post na Facebooku i na osobistym blogu pt. "Osobny 艣wiat" pt.  "Strach贸wka 3 MAJA 1981 - SOLIDARNO艢膯 - wstyd dla dzisiejszych samorz膮dowc贸w" - 呕eby Polska by艂a Polsk膮 - tak偶e na wsi i w gminie STRACH脫WKA" (tutaj):

Na Fb - "Przykry wpis? Poprawcie mnie, SVP! 呕eby Polska by艂a Polsk膮. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Amen!
ps.
Moja 3 Majowa samotno艣膰 staje naprzeciwko Was i patrzy Wam prosto w oczy. Zbyt wiele os贸b w naszej gminie i parafii chce p艂yn膮膰 z fal膮, umizguj膮c si臋 wyborcom i s膮siadom, skrywaj膮c swoje prawdziwe my艣li, pogl膮dy, uczucia. Tak si臋 przysz艂o艣ci nie buduje. Tak si臋 nie wychowa nast臋pnych pokole艅 m膮drych i zakochanych w Ojczy藕nie (Ojcowi藕nie) - branej t臋cz膮 zachwytu od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w".

Kiedy opublikowa艂em posta o wstydzie dla samorz膮dowc贸w w mojej gminie, to nie dla prowadzenia wojny. Cz艂owiek w moim wieku nie chce wojen, ale prawdy podsumowujacej 偶ycie, 偶ycie os贸b 艣wiadomych siebie i 艣wiata, w kt贸rym 偶yj膮. W pe艂ni osobowej godno艣ci. Dla os贸b wierz膮cych religijnie tak偶e osobistej prawdy na temat Boga, Ko艣cio艂膮 i religii w艂a艣nie. Nie ma wiary bez my艣lenia. Bez my艣艂enia nie ma kultury. Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂膮. Przysz艂os膰 cz艂lowieka zale偶y od kultury. Wszystkie te zdania, brzmiace jak tezy (i paradygmat) pochodz膮 od 艣wi臋tego Jana Paw艂a II. A On nie jest mo偶liwy - do pomy艣lenia nawet - bez polskiej i 艣wiatowej kultury i Soboru Watyk膮艅skiego II. To jest opoka mojego 偶ycia 艣wiadomego, zw艂aszcza po 16 pa藕dziernika 1978. Ten czas nazywam Polsk膮 Drog膮 Wolno艣ci.

O dziwo, 呕ona, Dyrektorka Szko艂y im. Rzeczpsopolitej Norwidowska, podlajkowa艂a posta. O dziwo? - no tak, bo jej trudno zabierac g艂os w takich gminno-ustrojowych sprawach, jest wszak podw艂adn膮 W贸jta (w艂adzy samorz膮dowej). Jednak tym lajkiem zabra艂a g艂os. Nie spos贸b dyskusji o tak znacz膮cych publicznych sprawach zamkn膮膰 w 艣cianach domu. Grzechem samorz膮dowym jest milcze膰 o nich w gminie (jej organach), szkole, parafii, NGO'sach itd. Nie ust膮pi臋, dop贸ki nie dowiem si臋, 偶e tak istotne ustrojowe tematy (w aspektach istotowych i konstytutywnych ca艂ej rzeczywistosci - cz艂owieka, 艣wiata, Boga - jak powiedzia艂 Jan Pawe艂 II do fenomenolog贸w) nie trafi膮 pod dach Urz臋du Gminy, ko艣cio艂膮 parafialnego i szko艂y. P贸ki by艂em czynny zawodowo, sam si臋 upomina艂em o tak膮 perspektyw臋 偶ycia, nauczania i dzia艂a艅 gminnych organ贸w.

WYBIERAJ膭C 3 MAJA 1981 ROKU NA DZIE艃 ZA艁O呕YCIELSKI NSZZ RI SOLIDARNO艢膯 ZWI膭ZA艁EM CA艁A NAJNOWSZ膭 HISTORI臉 STRACH脫WKI Z KONSTYTUCJ膭 3 MAJA.
 
Nie, nie my艣艂a艂em wtedy o tym, co nast膮pi w XXI wieku, 偶e podzia艂y w艣r贸d Polek i Polak贸w si臋gajace rodzin, parafii i ... zniszcz膮 jedn膮 historyczn膮 narracj臋. By艂臋m idealist膮 - wierzy艂em w idea艂y. Dobra, prawdy, pi臋kna, wolno艣ci, godno艣ci, Ojczyzny, patriotyzmu, wiary i rozumu... Idealist膮-realist膮, z fenomenologi膮 i metafizyk膮 w zgodzie pozostan臋.

Z tym samorz膮dem ju偶 nie stan臋 do wsp贸lnego zdj臋cia. Bo c贸偶 to by musia艂a by膰 za okazja? Co wi臋kszego mo偶e si臋 w moim 偶yciu zdarzy膰, ni偶 ta tr贸jrocznica. Zabijaj膮 cz艂owieka-osob臋 bez mrugni臋cia okiem, bez wra偶liwo艣ci my艣lacych "czu艂ych" ludzi. Czy innego samorz膮du do偶yj臋? C'est pas vrai! Impossible! 袧械胁芯蟹屑芯卸薪芯! - takie teraz pokolenie o innej 艣wiadomo艣ci mamy. Ani polskiej - branej t臋cz膮 zachwytu od Zenitu Dziej贸w. Ani katolickiej - w m膮dro艣ci soboru i encyklik spo艂臋czno-m膮drosciowych Papie偶a-Polaka. 呕egnaj Polsko fatalnej zmiany, plus 500 z艂otych na dziecko. Na ich dzieci, cho膰 i moich wnuk贸w. Ale czy za wszystko jest zap艂ata? Czy cena jest na wszystko? Chyba zwyk艂a godno艣膰 wolnego cz艂owieka przewy偶sza wszystko. Urodzony w PRL, doczeka艂em wolno艣ci.

Cz艂owiek w naturze jest klasyfikowany jako homo sapiens i sk膮din膮d jako homo socialis i homo religiosus. Naprawd臋? W Strach贸wce, Polsce i Kosciele 2021 te偶 obowi膮zuj膮 te rozumne zasady?? Ta sama nauka? Ta sama prawda, wiara i rozum? Nie wierz臋, bo codziennie widz臋 i prze偶ywam co innego. Homo przemilczaj膮cy (homo qui ab aliis silentium), kt贸ry wypar艂 chrze艣cija艅skie poj臋cie bli藕niego i nawet tego nie zauwa偶y艂. Dzisiaj to model ustrojowo-partyjno-ko艣cielny. Kto z nich rozumie bytowanie jako Drog臋-Prawd臋-呕ycie? Kto z nich rozumie siebie? Czym dla nich jest zbawienie i prawda, kt贸ra wyzwala!

Gorzko-polskie rozwa偶ania te偶 maj膮 200-setn膮 rocznic臋 w Roku Norwidowskim. Wielki Poeta prze偶ywa艂 gorycz a偶 do 艣mierci. Rok w kt贸rym umar艂, by艂 200 rocznic膮 Wiktorii Wiede艅skiej – on umiera艂 w zapomnieniu i samotno艣ci.

W istocie to, co tak偶e ze mn膮 dzisiaj tutaj robi膮, jest antypolskie, antykulturowe i antyko艣cielne. Bo antyludzkie. Mo偶e dobrze, 偶e mnie w艂a艣nie dotkn臋艂o, 偶e na mnie si臋 tak wy膰wiczyli, bo mog臋 dawa膰 艣wiadectwo od wewn膮trz.

PATOLOGICZNY ustr贸j PANA Prezesa i jego wyznawco-wyborc贸w nie m贸g艂by tak niszczy膰 tego, co by艂o przed nastaniem jego w艂adzy, gdyby nie oparcie w ko艣cielno艣ci i mentalno艣ci tradycyjnie wychowanych i wierz膮cych Rodaczek i Rodak贸w - ludowy katolicyzm, pozasoborowy, tyle, 偶e w j臋zyku polskim.

Ustr贸j negacji innych, wcze艣niejszych patriot贸w, ich drogi i prawdy i 偶ycia - negowania tradycji PRAWORZ膭DNO艢CI OPARTEJ NA TR脫JPODZIALE W艁ADZ (nb. w KONSTYTUCJI z 1791), jak to dzia艂a, przyjed藕cie i studiujcie na naszym strachowskim przyk艂adzie. Pytajcie, gdzie podzia艂y si臋 WOTA WDZIECZNO艢CI ZA WOLNOS膯, GODNO艢C, POLSKO艢C, SAMORZ膭DNO艢膯 ZDOBYTE (WYWALCZONE) WIAR膭, ROZUMEM I CZYNEM RODZIC脫W, BAB膯, DZIADK脫W Z EPOKI SOLIDARNO艢CI - CHO膯 TRWA艁A TYLKO CIUT PONAD 7 MIESI臉CY - TAKZE W STRACH脫WCE. 

Owszem dosta艂em za to Anio艂膮 Str贸偶a Ziemi Wo艂omi艅skiej w 2008 roku - kt贸rego dzisiaj wielu z pewno艣ci膮 chcia艂oby mi wycofa膰! Tak zak艂amano i podzielono Polsk臋! Zatruto polskie umys艂y i serca - kiedy艣 zrobili to nam komuni艣ci, a wcze艣niej jeszcze rozbiorcy, naje藕d偶cy-okupanci. Dzi艣 robimy to w艂asnymi r臋kami i w艂adz膮 polityczno-ko艣cielno-samorz膮dowa.

Komandor polskiej Marynareki Wojennej pytany o "poczucie wyobcowania i samotno艣ci?" w zamkni臋tej przestrzeni okr臋tu podwodnego, opowiada realistycznie - "Wie pan, 30 lat temu podpi臋cie si臋 do zewn臋trznej anteny i chwila rozmowy przez telefon kom贸rkowy by艂o przekroczeniem zasad. Dzi艣 w niekt贸rych marynarkach zachodnich na okr臋tach dost臋p do internetu dla wszystkich staje si臋 standardem. Bo kiedy kto艣 idzie na kilka miesi臋cy w morze i znika z medi贸w spo艂eczno艣ciowych, to czuje si臋 spo艂ecznie wykluczony bez Facebooka, Instagrama czy Twittera. Bo trzeba wrzuci膰 zdj臋cie, tweeta, sprawdzi膰, co u rodziny i znajomych. Czasy si臋 po prostu zmieniaj膮. W korporacjach rekruterzy oferuj膮 "owocowe czwartki", a w marynarce wojennej – dost臋p do medi贸w spo艂eczno艣ciowych na okr臋cie (艣miech)" (tutaj).

Mnie nie jest do 艣miechu - jestem nie tylko wykluczony, ale wr臋cz zabity w 偶yciu spo艂ecznym w艂asnej "polsko-katolickiej" gminy. 呕adnego dialogu w realu i w necie. Przemilczanie wyklucza! Przemilczanie, trzymanie w skryciu, odmawianie jawno艣ci poprzez prowadzenie ustawicznego otwartego dialogu spo艂ecznego jest warunkiem normalno艣ci-adekwatno艣ci naszej demokracji, kultury wiary i rozumu poszukuj膮cych prawdy. Nawet prokurator-艣臋dzia obecnego uk艂adu trzymajacego w艂adz臋 to stwiedzi艂 w uzasadnieniu wyroku nad niepokornym s臋dzi膮 Tuley膮 - "tajno艣膰 jest 艣rodkiem, narz臋dziem wspierania tyranii".

Zmiany naszego 艣wiata zachodz膮 nie tylko w wyniku dzia艂a艅 polityk贸w. Mamy epidemi臋-pandemi臋, ktora moze zmieni膰 ten 艣wiat, 偶e hohoho. Rozm贸wca w mediach wprost prorokuje "przyznaj膮c, 偶e dzi艣 nie jest ju偶 osob膮, kt贸r膮 by艂 w 艣wiecie przed pandemi膮. - Teraz odpu艣ci艂em. Wszystko si臋 jako艣 rozmy艂o, brak mi dyscypliny i os贸b, z kt贸rymi mog艂em w jaki艣 spos贸b rywalizowa膰. My艣l臋, 偶e w ko艅cu si臋 zbior臋 w sobie, ale teraz nie mam motywacji - kwituje.
Spadek motywacji i zwi膮zanej z ni膮 aktywno艣ci ruchowej w艣r贸d ludzi, kt贸rzy wcze艣niej byli aktywni na wiele sposob贸w, jest widoczny niemal w ka偶dej grupie wiekowej. Pocz膮wszy od ma艂ych dzieci, kt贸re zamkni臋te w czterech 艣cianach, pozbawione stacjonarnych zaj臋膰 ruchowych, przesypiaj膮 zdalny WF na klawiaturze komputera, a ko艅cz膮c na mi艂o艣nikach aktywno艣ci i sportu. O tym, jakie konsekwencje ponios膮 za to najm艂odsi, mo偶emy ju偶 si臋 martwi膰 z zapasem".

TO NIE TYLKO TO, CO M脫WI MARYNARZ KOMANDOR, ANI OFIARA CZASU COVIDOWEGO. ALE DOBRZE, BO SKORO ONI TO ROZUMIEJ膭, MO呕E ICH MY艢LI/DO艢WIADCZENIE DA KOMU艢 DO ZASTANOWIENIA W BARDZIEJ OG脫LNEJ PERSPEKTYWIE BYCIA CZ艁OWIEKIM? JAK SI臉 CZUJE KTO艢, NAD KIM SARKOFAG ZA 呕YCIA WSP脫艁MIESZKA艃CY-WSP脫艁OBYWATELE-WSP脫艁WIERZ膭CY ZATRZASN臉LI, JAKBY NIGDY NIE 呕Y艁. KOCHANA OJCZYZNA, KO艢CI脫艁, SAMORZ膭D, 艢WIAT KULTURY… I TO W ROKU TRZECH WIELKICH ROCZNIC NA MOIM TERENIE 呕YCIA-PRAWDY-DROGI, RZECZPOSPOLITEJ NORWIDOWSKIEJ! W RZECZYWISTOSCI OPISYWANEJ PRZEZ INNEGO WIELKIEGO POLAKA JAKO PAMIEC I TO呕SAMO艢膯. 

Nasz obecny polsko-katolicki teatrzyk religijny ma zaszczyt przedstawi膰 motocyklist贸w pod Jasn膮 G贸r膮 i w Licheniu. Albo inne klechdy i bajania - niechby se je藕dzili po drogach, bezdro偶ach w ma艂ym gronie, a z pielgrzymkami ciut poczekali na czas po COVIDZIE. Wszak b艂ogosawie艅stwo i woda 艣wi臋cona im nie uciekn膮. Ale to tylko m贸j sarkazm.

***

呕adna w艂adza nie trwa wiecznie. Prezydent Trump wycowa艂 USA z tzw. Porozumienia Paryskiego w sprawier klimatu, a nast臋pny Prezydent Stan贸w Zjednoczonych Joe Biden przywr贸ci艂 i poszed艂 w obietnicach w tym zakresie jeszcze dalej.

Nasz biskup (biskupi, komisja KEP) wybrzydza na szczepiuonki, bo to, tamto... a papiez Franciszek zach臋ca i wr臋cz zobowi膮zuje do wzi臋cia odpowiedzialnosci za szczepienie si臋!

艢wi臋tuj膮c Konstytucj臋 3 Maja dzisiaj, pamietajmy, 偶e Kosci贸艂 j膮 wtedy pot臋pi艂, a w konsekwencji paru biskup贸w zawis艂o na latarniach. Itd. itp.

GMINO PAMI臉TASZ? POLSKO PAMIETASZ? KO艢CIELE W POLSCE PAMIETASZ? CORAZ SZYBCIEJ B臉DZIEMY ODCHODZI膯! R+I+P wszystkim, kt贸rzy ju偶 umarli! ❤ 
呕ycie (i 艣mier膰) dopisuj膮 rozdzia艂y naszych los贸w. Tak偶e te ostatnie. W sobot臋 1 maja odby艂 si臋 pogrzeb 艣p Janka Kalinowskiego, jednego z wsp贸艂za艂o偶ycieli NSZZ RI Solidarnos膰 w gminie Strach贸wka. W艂adz i sztandar贸w nie by艂o. Po co - jaka to pami臋膰 i to偶samo艣膰! Czyja, kogo... w podzielonym narodzie, rodzinach, gminach, Ko艣ciele, spo艂ecze艅stwie.

Z dziej贸w NSZZ RI Solidarno艣膰 w gminie Strach贸wka. Dzie艅 po dniu przemija XXXX Rocznica. 
"4 maja 1981 - Szczeg贸艂y jutro, mo偶e. Jak b臋d臋 mia艂 czas. Dzisiaj chodz臋 z gor膮czka. Cholera, jeszcze choroba! Stawiam j膮 zaraz po pustce wewn臋trznej, w艣r贸d przeszk贸d. Ale dzie艅 zn贸w przy gnoju, bo obieca艂em. Potem, oj bardzo si臋 nie chce, do wsi, do so艂tysa, bo obieca艂em. Nie chc臋 niedom贸wie艅 i k艂opot贸w dla ludzi, w spadku po mnie. W艂贸偶my to mi臋dzy szczeg贸艂y. By艂em na Ksi臋偶ykach, bo obieca艂em. Czes艂aw Czerwi艅ski bardzo mi si臋 spodoba艂. Nie mog艂em jednak d艂ugo u niego zosta膰, bo obieca艂em wpa艣膰 do Orzechowskich. Strasznie s膮 sympatyczni. I robi膮 cholernie dobre flaki. Hm! wczoraj ciel臋cina i pieczarki u proboszcza, dzisiaj flaki, w sobot臋 szynka i 偶ytni贸wka. Dobre, nie? Do domu wr贸ci艂em o 22.00, po ciemku, wiejskim drogami, na rowerze. Ale z moim Anio艂em Str贸偶em. W og贸le musz臋 powiedzie膰, 偶e ra藕niej i pewniej si臋 poczu艂em na tym terenie. Po takim dniu! A my艣l臋, 偶e oni czuj膮 si臋 pewniej dzi臋ki mnie. I tak si臋 umacniamy wzajemnie" (Ziarno Solidarnosci).

***

To, 偶e nie potwierdzi艂o si臋 pos艂owanie J贸zefa Sobieskiego w Sejmie Wielkim (SW) niczego nie ujmuje Rzeczpospolitej Norwidowskiej! Wa偶nie, 偶e zachowa艂 sie jego list pisany do 偶ony do Strach贸wki, "ju偶 po rozpocz臋ciu obrad SW, 22 pa藕dziernika 1788, w kt贸rym relacjonuje polityk臋 Rzeczpospolitej wobec Prus i Rosji" (Kalendarz 偶ycia i tw贸rczosci C.Norwida, Pozna艅 2007) i s艂owa samego Poety-Wieszcza Norwida "do kogo艣 kiedy艣 z dziad贸w moich powiedziano: ratuj Wiede艅 i chrze艣cija艅stwo" (cyt. w wyk艂adzie , w kt贸rym p. prof. Zofia Dambek pokaza艂a te偶 map臋 Strach贸ki z 1850 roku)". 
Historia 偶yje, dzieje Norwida i jego tw贸rczo艣c nas i nasz膮 gminn膮 histori臋 nap臋dzaj膮 i prowadz膮 na salony wielkiej kultury.

"Jozef Sobieski zmar艂 w 1813 a Hilaria Sobieska w latach 1818-1824 wydzier偶awi艂a Strach贸wk臋 m臋偶owi swojej wnuczki, Janowi Norwidowi, a ojcu Cypriana. W 1822 r. odst膮pi艂a dzieciom przypadaj膮ce na ni膮 zapisy na Strach贸wce, kt贸re wynios艂y 17 500 z艂p. Strach贸wka (wraz z wsi膮 i folwarkiem Borki oraz wsi膮 zarobn膮 Os臋k i wsi膮 czynszow膮 Warmiaki – razem oko艂o 4300 ha, w tym 2700 ha lasu) zosta艂a sprzedana na publicznej licytacji w 1824 r.; cena wywo艂awcza wynios艂a 201 tysi臋cy z艂p, a kupi艂 j膮 aptekarz z Kutna J贸zef Sabatowski. Po stracie maj膮tku Hilaria zamieszka艂a w Warszawie przy ul. Mokotowskiej nr hipot. 1662. Zmar艂a w Warszawie 24 lipca 1830 r. i 26 lipca tam偶e zosta艂a pochowana. J贸zef pozostawi艂 z niej o艣mioro dzieci: Ann臋, J贸zef臋, Franciszk臋, urodzon膮 w 1783 r., niezam臋偶n膮, Tekl臋, Juliann臋 oraz Micha艂a, J贸zefa i Jan" (Rocznik Liwski, str. 109

Je艣li kto艣 uwa偶a, 偶e w Strach贸wce nie ma o czym rozmawia膰 w zwi膮zku ze 艣wiadomo艣ci膮 narodow膮 i to偶samosci膮 konstytucyjn膮 - niech wyst膮pi przed szereg i zabierze niszcz膮cy g艂os. Niech ma/maj膮 odwag臋 wreszcie po negowaniu naszych dzia艂膮艅 od 20 i 40 lat!

B臉D臉 CZEKA艁 DO呕YWOTNIO NA G艁OS RADY GMINY, Z W脫JTEM I PRZEWODNICZ膭C膭 NA CZELE, NA G艁OS RADY PARAFIALNEJ Z KSI臉DZEM PROBOSZCZEM NA CZELE I RADY PEDAGOGICZNEJ (LAJK DYREKTORKI JU呕 WLICZONY).  A inaczej... id藕ta se do biesa, czorta i do siedmiu... Mo偶na te偶 zmieni膰 adres zamieszkania, na gmin臋 mniej wymagajaca od mieszka艅c贸w we wskazanym zakresie. Ale co wtedy z Zielon膮 Pere艂k膮 Powiatu Wo艂omi艅skiego, skoro do偶yli艣my czas贸w tako偶 ekologicznych, co i turystyki historyczno-kulturowej!

***
 
w dw贸ch pozycjach plus zapach


z twarz膮 do grzejacego S艂o艅ca
z zamkni臋tymi oczami
s艂uchaj膮c 艣piewu pogwizdywa艅 treli
ptasiej orkiestry w raju
ich i moim naszym 

raj kr贸lestwo 艣wiat艂o艣ci i prawdy
bez natury kultury nie ma i pi臋kna
prawdy sprawiedliwo艣ci mi艂o艣ci pokoju
艂aska i 艣wi臋to艣膰 chc膮 by膰 spo艂eczne 
wcieli膰 si臋 fenomenologicznie

druga pozycja patrz膮ca przez okno
na d臋by pami臋ci
albo Matk臋 Bo偶膮 w Ogrodzie
stoj膮c膮 od 3 lipca 1910
m贸wi wi臋cej ni偶 go艂y rozum

zw艂aszcza rozum biznesowo polityczny
tak czy siak uwi臋ziony 艣cie偶ka kariery
widz膮cy s艂ysz膮cy tylko siebie
w艂asne argumenty na wszystko
kadencyjnie poprawnie politycznie

ile razy powtarzam 偶e nie ja pisz臋-gram
we mnie gra droga-prawda-偶ycie
nigdy rozdzielone
ka偶da jedna trzecia
jest jedn膮 trzeci膮 tylko (na wieki)

wi臋c nikt mnie nie zast膮pi dzisiaj
nie ma mi艂o艣nik贸w ca艂ej Tr贸jcy
Norwid Wojty艂a i owszem
ale oni ju偶 byli i pomarli
nic tr贸jcy w nas nie zast膮pi

s艂o艅ce na twarzy ptaki w uszach
to odwieczny przekaz tutaj w Annopolu
nie podrobiony nie za艣miecony miastem
wieczno艣膰 cz艂owieka z natur膮 w kulturze
od dziecka prowadz膮 mnie za r臋k臋

w maju m贸wi膮 艣piewaj膮 o Solidarnosci
m贸wi膮 Bo偶ym Narodzeniem i Wielkanoc膮
Matka Bo偶a nie jak do dzieci w Fatimie
ani jak do Bernardetty w Lourdes
do nas przemawia wsp贸艂czesnymi faktami

ta figura ponad 100 lat m贸wi Murillem
o Kr贸lach Jackowskich Kapaonach
偶e tu wzrasta w ka偶dym kto podejdzie
kto spojrzy temu opiek臋 sw膮 daje
nawet je艣li w 艣wiat odjedzie

spojrzenie na Ni膮 w zieleni ukryt膮
w innych porach roku jeszcze inaczej
wyd艂u偶a perspektyw臋 widzenia
o 4 tysi膮ce lat historii biblijnej
natura o miliony lat ewolucji i Kosmosu

i jest w tym Polska brana t臋cz膮 zachwytu
po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
z Konstytucj膮 3 Maja po艣rodku KULTURY
z pragnieniem zbawienia prawdy 艣wi臋to艣ci
pragnieniem ojc贸w dziad贸w mam i prabab膰

        (wtorek, 4 maja 2021, g. 9.48) 

***

dow贸d z 偶ycia Boga i Ojczyzny


przeprowadz臋 dowodzenie
na Drog臋-Prawd臋-呕ycie moje
偶e bez siebie dzia膰 si臋 nie mog膮
co najwy偶ej cia艂o gnije

wielkie rzeczy si臋 dziej膮 s膮 darem
nie pytaj膮 nas o pozwolenie
wystarczy je przyj膮膰 z wdzi臋czno艣ci膮
w艂膮czy膰 w ca艂o艣膰 jedno艣c przemy艣le膰

dzisiaj Maj 3 u Polak贸w b艂ogi raj
je艣li maj膮 艣wiadomo艣膰 siebie i wi臋cej
bo niby czemu im ka偶膮 艣wi臋towa膰
jakich艣 elit wymys艂 sprzed wiek贸w

kiedy du偶o si臋 dzieje
musz臋 odej艣膰 na d艂u偶sz膮 chwil臋
w ciszy proste oddychanie
kt贸re wszystko u艂o偶y posk艂ada

nie ma prawdy bez ciszy medytacji
s膮 tylko kartki podr臋cznik贸w
nawet uniwersyteckich i bibliotek
nie przemy艣lane nie staj膮 si臋 m膮dro艣ci膮

m膮dro艣膰 ani papierowa ani internetowa
m膮dro艣膰 cech膮 i bytem cz艂owieka osoby
je艣li to co zewn臋trzne uwewn臋trzni
w jedno艣ci ca艂o艣ci drogi-prawdy-偶ycia

musz臋 odej艣膰 na chwil臋 lub d艂u偶ej
ciszy po偶膮da moje ja 艣wiadome
by wszystko si臋 dopowiedzia艂o zgodnie
Drogi i Prawdy i 呕ycia jakie by艂y i s膮

taka cisza odmula przywraca pe艂ni臋
艣wiat艂a widzenia egzystencji 艣wiadomej
艣wiadomej siebie w ca艂ej rzeczywistosci
sensu Logosu bez kt贸rych jest be艂kot

(pon. 3 Maja 2021, g. 12.26) TU - Rok Norwidowski_widziane ze Strach贸wki


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz