Na stare lata ol艣ni艂o mnie. Zosta艂em wprowadzony na demokratyczny salon. Ka偶dy kto szczery i troch臋 odwa偶ny mo偶e do niego nale偶e膰. Salon szczero艣ci po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci. Pozna艂em go zwyk艂膮 ciekawo艣ci膮. Mign臋艂o co艣 w mediach spo艂eczno艣ciowych, zajrza艂em. „Bronis艂aw Maj czyta wiersze ulubionych poet贸w i uczy jak czyta膰 poezj臋” – Kielce, 28 kwietnia 2020, Stowarzyszenie im. Jana Karskiego, zapis spotkania z poet膮, krytykiem literackim i satyrykiem. By艂o to trzecie spotkanie III Festiwalu Czytelniczego Literatury Faktu i Poezji "Czas i Prawda". URZEK艁O MNIE. Szuka艂em czego艣 wi臋cej o autorze, co艣 zaprowadzi艂o na profil .
Skoro on, to mog臋 i ja tam, w tym bardzo demokratycznym miejscu co艣 umie艣ci膰. Napisa艂em, jak wa偶ne to by艂o spotkanie:
Bronis艂awowi Majowi
wiesz dzieci mam ju偶 odchowane
pod bokiem powstaje Muzeum Norwida
w wolnej od niedawna Polsce
i ja si臋 na co艣 przyda艂em
ca艂e 偶ycie doros艂e
czyli od lat maturalnych
chcia艂em pisa膰
najlepiej gdyby jak mistrz Mann
wierszyki p贸藕niej pisa艂em
katecheta stanu wojennego
katechezami nazywa艂em
potem dojrza艂em do samorz膮dno艣ci
dzisiaj pisz臋 codziennie
偶ycie maj膮c za sob膮
w艂a艣nie to do艣wiadczenie opisuj臋
osoby J贸zefa drogi-prawdy-偶ycia
ciebie zobaczy艂em na ekranie
chcia艂em co艣 wybra膰 dla wnuka
z oferty na youtube tam by艂e艣
o wierszach m贸wi艂e艣 i jak je czyta膰
musia艂em ci臋 zostawi膰 w pewnej chwili
偶ona dzwoni艂a 偶eby j膮 odebra膰
spod szko艂y Rzeczpospolitej Norwidowskiej
nie b臋d膮 dzisiaj mie膰 rady pedagogicznej
jecha艂em przez las 艂膮ki i pola
maj膮c nieodparte wra偶enie 偶e czekasz
zawieszony na du偶ym ekranie
w pokoju przed kt贸rego oknami rosn膮 d臋by
smak tego spotkania w Kielcach
by艂 i jest i艣cie cyprianowo-mi艂oszowy
ton i miara r贸wne s膮 przedmiotowi
dzieciom ju偶 o tobie powiedzia艂em (i wnukom)
(pon. 6 wrz. 2021, g. 15.53)
Prze偶y艂em, co prze偶y艂em. Napisa艂em, co napisa艂em. I opublikowa艂em. Musia艂o min膮膰 ponad 4 miesi膮ce, bym co艣 wi臋cej zrozumia艂. I o tym „czym艣” wi臋cej pisz臋 niniejszy post.
Odkrywam powolutku znaczenie portalu dla pisz膮cych i publikuj膮cych wiersze. Mog臋 i ja si臋 tutaj wypowiedzie膰. Czym 偶yj臋, co poznaj臋, jak prze偶ywam, odkrywam sens, kontempluj臋… Nikt mi tu nie m贸wi, jak mam pisa膰. Pisz臋 to, CO WA呕NE DLA MNIE. Pisz臋, jak umiem i jak wypracowa艂em. Ca艂a Drog膮-Prawd膮-呕yciem. Nie – modami, konwenansami, czyli tak lub owak „rynkiem”. Sob膮 si臋 czuj臋, sob膮 pisz臋. Uformowa艂o mnie do艣wiadczenie, my艣lenie i dialog w kulturze, z kultur膮.
Na profilu kobieta.wiersze spotykam i poznaj臋 innych my艣l膮cych, prze偶ywaj膮cych, pisz膮cych i publikuj膮cych. Niekt贸rzy czytaj膮 i dziel膮 si臋 my艣leniem - tak偶e pod moimi publikacjami. Jest to dla mnie czym艣 tak radosnym, niespodziewanym, 偶e nazywam te rozmowy – rozmowami zbawienie, czego w Ko艣ciele nie do艣wiadczam, a wr臋cz przeciwnie. PODCZAS GDY KO艢CI脫艁, SAMORZ膭D, POLSKA MNIE PRZEMILCZA (ODRZUCA) TU SPOTKA艁EM SIOSTRZE艃STWO, BRATERSTWO ISTNIENIA. Jest nas tutaj du偶o, bardzo du偶o, bez cenzurowania. DEMOKRACJA MY艢LENIA. DEMOKRACJA PRZE呕YWANIA 呕YCIA, DOBRA, PRAWDY, PI臉KNA. Przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. I w艣r贸d wierz膮cych, Cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a.
Pointuj膮c – tu znalaz艂em, w wieku 68 lat, t臋 Polsk臋, o kt贸rej pisa艂 Norwid – Ojczyzn臋 bran膮 t臋cz膮 zachwytu, od Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w. I to jest Bardzo Dobra Nowina dla Polski na 2022 i ca艂膮 przysz艂o艣膰.
***
Kto da 艣wiadectwo tym czasom…
/Bronis艂aw Maj (1981)/
Kto da 艣wiadectwo tym czasom?
Kto zapisze? Bo przecie偶 nikt z nas:
za d艂ugo tu 偶yli艣my, za g艂臋boko wch艂on臋li艣my
t臋 epok臋, zbyt wierni, by m贸c o niej powiedzie膰
prawd臋. W og贸le – m贸wi膰 prawd臋. Wierny:
m贸wi臋 „sprawiedliwo艣膰”, a my艣l臋 o mrocznym
szcz臋艣ciu zemsty,
m贸wi臋 „godno艣膰”, a pragn臋 narzucenia swojej woli,
m贸wi臋 „troska”, a my艣l臋 „my” i „oni”,
i – „co ze mn膮 zrobili”. Nic wi臋cej
nie mam na swoj膮 obron臋: wierno艣膰. I s艂abo艣膰:
to, 偶e nienawidzi艂em z艂ych, oszukiwa艂em, by ochroni膰
prawd臋, pogarda by艂a moj膮 chor膮 dum膮.
Nienawi艣膰, pogarda, k艂amstwo – przez tyle lat,
by prze偶y膰 i by膰 czystym. Co najwy偶ej – prze偶y膰.
Pozosta膰 – niemym. Pyta膰 – kto da 艣wiadectwo?
Dobrze wiedz膮c, 偶e nikt z nas i przecie偶 nikt
inny. Wi臋c bez jednego s艂owa. Pusta epoka.
Jak 偶adna inna wype艂niona 偶yciem, bo
naszym, i nie b臋dzie drugiej. Zgie艂k
wrzask, p艂acz, 艣miech i skowyt, pospolita
pie艣艅, bez s艂贸w, bez jednego s艂owa,
kt贸re by kiedy艣 przem贸wi艂o
za nami.
(z tomiku „Wsp贸lne powietrze”, 1981)
Daj臋 艣wiadectwo i ja, naoczny 艣wiadek i uczestnik ca艂ej Polskiej Drogi Wolno艣ci, na kt贸r膮 personalnie wst膮pi艂em 16 pa藕dziernika 1978. Moc膮 Ducha, kt贸ry porwa艂 moj膮 Polsk臋 (w jakiej艣 mierze tak偶e Europ臋 i ca艂y 艣wiat).
***
wnuczka wnuk i my
/metafizyka jest osobowo-pokoleniowa/
najwa偶niejsze jest by膰
偶e s膮 i 偶e my
wypatrujemy wpatrujemy
nawi膮za膰 kontakt oczny
potem komunikacj臋 serdeczn膮
wnosz膮 nowe 偶ycie
nowe pokolenie
cz艂owieka na ziemi
w kulturze
chcemy z nimi by膰 jak oni
odgadywa膰 zn贸w 艣wiat i potrzeby
z kt贸rych najwi臋ksze to
poczucie bezpiecze艅stwa i mi艂o艣膰
je艣li zbyt trudne s艂owo
zamieni膰 mo偶na na akceptacj臋
w metafizyce pokole艅
sensu prawdy Logosu
jakie s膮 nam dane
drog膮-prawd膮-偶yciem
(pi膮tek, 10 wrze艣nia 2021, g. 17.45)
***
podzieleni… my艣leniem
czy my艣lenie dzieli
w gatunku homo sapiens
chyba tylko pojemno艣ci膮 m贸zgu
i treningiem jak w sporcie
trening czyni mistrz贸w
talent i szko艂a rozumowania
nie ka偶demu dana
nie ka偶da ka偶dy chce
szkoli wszystkich nas dialog
w kulturze tego 艣wiata
nie obrot贸w sfer niebieskich
dialog ludzi dobrej woli
w Polsce tzw katolickiej
wi臋cej si臋 wczuwa co chce B贸g
ni偶 w to co jest obok i 偶yje
przynajmniej tzw oficjele
my艣lenie mo偶e si臋gn膮膰 Boga
zawsze tak by艂o
zaczyna艂o si臋 tu gdzie 偶yje cz艂owiek
niebo mo偶e pom贸c nie zast膮pi膰
tu mieszka m贸j B贸g (w Logosie)
w czuciu my艣leniu rozumowaniu
Drog膮 Prawd膮 呕yciem
tu poznaj臋 i kontempluj臋 (wsp贸艂)
metafizyka my艣lenia nie zast膮pi
rozumowania na podstawie danych
mo偶e dostarczy膰 rusztowania
dla wszystkich naszych prze偶ywa艅
"Fenomenologia jest przede wszystkim stylem my艣lenia oraz sposobem intelektualnego podej艣cia do rzeczywisto艣ci, kt贸ry pragnie uchwyci膰 jej cechy istotowe i konstytutywne, unikaj膮c uprzedze艅 i schemat贸w. Chcia艂bym powiedzie膰, 偶e jest to niejako postawa mi艂o艣ci intelektualnej do cz艂owieka i 艣wiata, a dla wierz膮cego, tak偶e do Boga — pocz膮tku i celu wszystkich rzeczy... przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury... a kultura od dialogu" (JPII)
(niedziela, 9 stycznia 2022, g. 11.05)
***
metafizyka i fenomenologia pokole艅
zacz膮艂em j膮 widzie膰 i opisywa膰
gdy sta艂em si臋 dziadkiem wnukom
nasz dom rodzinny ich domem
ich 艣wiat staje si臋 naszym
intencjonalnie
a nasz ich po trochu
艣wiat odpoznawany z nimi
艣wiat relacji nowych
miejsca kt贸re po nas przejm膮
jakby艣my stwarzali i poznawali od nowa
to czego z dzieci艅stwa nie pami臋tamy
bo nie mieli艣my 艣wiadomo艣ci rozwini臋tej
ta rozwija si臋 d艂ugo
a偶 do demencji
cokolwiek uchwyc臋 i tu zapisz臋
jest dobrze
bo to dziedzina zaniedbana w kulturze
cho膰 w naturze od zawsze
a偶 dot膮d doprowadzi艂o mnie 偶ycie
co opisz臋 zostanie
ich pierwsze odezwania
pierwsze mi臋dzy nami rozmowy
jak i relacje rodze艅stwa i kuzyn贸w
ich ulubione zabawki staj膮 si臋 moje
ich u艣miechy grymasy miny teatralne scenki
jeste艣my w swoim ich 艣wiecie gdy przyjad膮
wczuwam si臋 w ich czucia i poznania
z emocjami sobie nie radz臋
(sobota, 8 stycznia 2022, g. 22.20)
***
religia w praktyce
/wieczny odpoczynek racz im da膰 Duchu 呕ycia i Prawdy/
znany sportowiec straci艂 matk臋
Kochana Mamusiu b贸l mnie rozrywa
mam 51 lat i nie wiem jak to znios臋
by艂a艣 kobiet膮 mojego 偶ycia
i teraz to czuj臋 najbardziej
dzi臋kuj臋 za wszystko co dla mnie zrobi艂a艣
zaprowadzi艂a艣 mnie na pierwsze zaj臋cia judo
i za najlepsze na 艣wiecie placki ziemniaczane
zawsze z wczuciem czytam takie nekrologi
wiem rozumiem b贸l 艣mierci najbli偶szych
po 艣mierci ojca bo pierwsza by艂a
najbardziej dot膮d
bo do 艣mierci Mamy Babci Heli dojrza艂em
R贸偶ewicz wyda艂 ksi膮偶k臋 Matka Odchodzi
z艂o偶ona z dokument贸w rodzinnych
fotografii wierszy po艣wi臋conych matce
szkicu o niej brata Stanis艂awa
fragment贸w dziennika autora
i pami臋tnika jego matki
w recenzjach rozszerzli nasze spojrzenie
"Skoncentrowana na prywatnym 偶yciu rodziny
stanowi jednak偶e odbicie ca艂ej epoki
poprzez prze偶ycia tej rodziny zatrzymuje nas
na kilku najwa偶niejszych stacjach ubieg艂ego wieku"
/Anna Frajlich w "Przegl膮dzie Polskim"/
"Matka odchodzi" nie jest
- jakby si臋 mog艂o zdawa膰 –
ksi膮偶k膮 o charakterze sentymentalnym
to rzecz o tym kim cz艂owiek jest wobec rodzic贸w
i ja cz艂owiek-rodzic wobec dzieci
przejmuj膮ca wprost opowie艣膰 o tym
jak rodzice staj膮 si臋 na staro艣膰
- w szczeg贸lnym oczywi艣cie sensie –
dzie膰mi w艂asnych dzieci”
/Janusz Drzewucki/
s艂ysza艂em biskupa po 艣mierci ojca
偶ali艂 si臋 w wieku lat 65
偶e zosta艂 ju偶 pe艂nym sierot膮
nie ma dobrego czasu na 艣mier膰 bliskich
wi臋c sk膮d偶e u mnie ta si艂a
偶e na wie艣膰 o 艣mierci Mamy Babci Heli
napisa艂em chwa艂a i dzi臋kczynienie
teraz i w godzin臋 艣mierci naszej amen
kto si臋 nie wyszkoli w sztuce dzi臋kczynienia…
w sztuce wi臋kszej ni偶 matematyka
nigdy nie b臋dzie gotowy
na wszystkie kombinacje 偶yciowe
gdyby nie by艂o to wa偶ne bym nie pisa艂
(pi膮tek, 7 stycznia 2022, g. 13.04)
***
znaczenie didaskali贸w (i okoliczno艣ci)
smaczna pomara艅cza
dobra kawa
pi臋kna lampka w 艂azience
z kryszta艂u soli na drewnianym blacie
tyle dobra pi臋kna i prawdy doko艂a
didaskalia poprawiaj膮 samopoczucie
kt贸re jak wiadomo jest wa偶ne
niezwykle wa偶ne dla prawdy
jak utrwalacz dla starej fotografii
jest technologicznie niezb臋dny
prawdy i sensu nie dadz膮 oddzielnie
musz臋 co艣 prze偶y膰 wi臋cej wcze艣niej
przemy艣le膰 zrozumie膰 przyj膮膰 za swoje
najlepiej ca艂膮 drog臋-prawd臋-偶ycie
jak dary na kazdym etapie 艣wiadomo艣ci
niedoceniane samopoczucie
niedoceniane didaskalia
cho膰 kto nad 偶yciem i teatrem my艣li
zna anegdot臋 samolotow膮 z papie偶em
jak si臋 ojciec 艣wi臋ty czuje - SOB膭
(czwartek, 6 stycznia 2022, g. 19.41)
***
moja biografia pisz膮cego
ka偶dy zaczyna kiedy艣 jako艣
co艣 pcha (od wewn膮trz)
co samo w sobie jest ciekawe
chcia艂em w klasie maturalnej
my艣la艂em jestem za m艂ody
nikt nie potraktuje powa偶nie
musz臋 poczeka膰 z lat czterdzie艣ci
cho膰 m艂odo艣ci膮 inteligentniejszy
staro艣膰 doda powagi do艣wiadcze艅
potem mi wystarczy艂o czytanie
z Tomaszem Mannem w obj臋ciu
ca艂y by艂em zdaniem i kropk膮
w 1978 wr贸ci艂o
mia艂em nowe 偶yciowe do艣wiadczenia
to zachowa艂o si臋
do ksi臋dza Twardowskiego polecia艂em
przeczyta艂 i spyta艂
bardziej filozof czy poeta we mnie
potem duch-papie偶-Taize-Solidarno艣膰
偶ywio艂em da艂em si臋 porwa膰 prowadzi膰
a stan wojenny zrobi艂 katechet膮
katechezy wersowane pisa艂em
偶ycie powagi dodawa艂o
po ma艂偶e艅stwo dzieci w贸jtowanie
do艣wiadczaniem jest droga i 偶ycie
prawda ro艣nie w miar臋 studiowania
wszystko zmierza do pe艂ni wykona艂o si臋
zasad臋 drogi-prawdy-偶ycia zrozumia艂em
zacz膮艂em ni膮 wierci膰 ska艂y
chyba wszystkie mi si臋 podda艂y
wi臋c pozosta艂o mi spisanie
tego co daje si臋 wpada w moje sieci
nie ogl膮daj膮c si臋 na ludzi i formy
(czwartek, 6 stycznia 2022, g. 16.23)
***
szkie艂ko i oko
kto nie zna Mickiewicza
dzieci艅stwa anielskiego
m艂odo艣ci g贸rnej bywa i durnej
i na wiek m臋ski czasem kl臋ski
艂zy si臋 czasem lej膮 czyste rz臋siste
i na co to wszystko
warto sprawdzi膰 my艣leniem
co艣 jest bo co艣 by艂o wcze艣niej
lepiej podzi臋kowa膰 ni偶 偶a艂owa膰
dzi臋kczynienie to kamie艅 filozoficzny
dawniej przeciwstawiali wiele sobie
szkie艂ko oko wierze i czuciu
dzi艣 czucie mierz膮 fizjologicznie
wiar臋 metod膮 statystyczn膮
ja niczego nie odrzucam
nie odrzucam nie 偶eby dogmatycznie
ale fenomenologicznym poznaniem
kt贸re wszystkie dane bierze pod uwag臋
i przemy艣liwuje w pocie swego czo艂a
ca艂o艣膰 i jedno艣膰 odnajduj膮c
droga-prawda-偶ycie osoby wszystkim
co mo偶na prze偶y膰 na ziemi
k艂opotem dla wielu zebranie bez schematu
bez uprzedze艅 dogmatyczno-politycznych
tego co jest nam jako艣 dane pokoleniami
(czwartek, 6 stycznia 2022, g. 14.19)
***
obywatelsko艣膰 i ko艣cielno艣膰
jak to wsp贸艂gra wsp贸艂dzia艂a
w fascynuj膮cym przedsi臋wzi臋ciu
jakim jest ludzkie 偶ycie i poznanie
u starego mnie by艂a przygoda 偶ycia
zosta艂a przygoda poznania
tego nie ucz膮 na katechezach
nie znaj膮 nie rozumiej膮 za g艂upi
tylko g艂upi nie stawiaj膮 pyta艅
nie wszystko jest historyczne
tak samo w cesarstwie przed i po
bywa co艣 bardzo bardzo istotowe
si臋ga g艂臋bi cz艂owieka-osoby
jak si臋 czuj臋 tu tam wsz臋dzie
ja J贸zef K obywatel osoba my艣l膮ca
na mocy potencja艂u gatunku
kt贸rym wielu chcia艂oby rz膮dzi膰
podmiotowo si臋 czuj臋 sk膮d i dok膮d
wiem kim jestem znam samego siebie
od tego zaczyna si臋 cz艂owiecze艅stwo
nawet JPII powt贸rzy艂 za Grekami
gdy obywatelsko艣膰 zanegowana
co艣 si臋 dzieje nie w dokumentach tylko
co艣 w nas znika umiera
czy jeszcze od偶yje
sens jest spraw膮 logiczn膮
logiki ca艂ej drogi-prawdy-偶ycia
musi zachowa膰 ca艂o艣膰 w jedno艣ci
przerwane oderwane nie czuje zanika
nie da si臋 nakaza膰 zwyczajn膮 tradycj膮
musi odrodzi膰 si臋 nowe w Logosie
w sensie na nowo odrodzonym
spieszmy si臋 cz艂owiek szybko umiera
dzi艣 tradycjo-klerykalni nie rozumiej膮
nie rozumiej膮 wiary z rozumem naszej
chc膮 by艣my si臋 podporz膮dkowali
na przek贸r osobowej strukturze naszej
przywo艂uj膮 argumenty niebieskie
o darze eucharystii w pos艂usze艅stwie
jakby cz艂owiek nie by艂 tym kim jest
z wol膮 czuciem rozumem i cia艂em
przecz膮 stresowi pourazowemu
gwa艂conych pod znakiem krzy偶a
musisz i koniec kropka
cz艂owieka praw natury kultury nie znaj膮
gdzie dzi艣 nie jeste艣 obywatelem
mog膮 ci臋 zepchn膮膰 z g贸ry wysokiej
ani poczuj膮 ani u艣wiadomi膮 ani zm臋cz膮
polecisz w piek艂o jak szmata nic niewarta
(czwartek, 6 stycznia 2022, g. 12.10)
***
rola samopoczucia
nie jest taka drugoplanowa
m贸wi si臋 to tylko samopoczucie
a ono niezb臋dne by prawd臋 utrwala膰
na dzisiejszym przyk艂adzie opisz臋
zdarzenie zacz臋艂y rozmow臋 zbawienia
czu艂em si臋 rano jakbym go prowadzi艂
ba jakbym dzisiaj zacz膮艂
偶yj臋 68 lat ochrzczony i nawet katecheta
dzisiaj tak od paru godzin trwam
cho膰 nastroje samopoczu膰 si臋 zmieniaj膮
czu艂em czu艂em i napisa艂em
samo-poczucie prawd nie tworzy
gdyby jednak nie ono
nie napisa艂bym rano co napisa艂em
nie by艂oby prawdy akurat takiej
jakiej do艣wiadczy艂em
ludzie mi pisz膮 偶e ciekawie 偶yj臋
偶e ujawniam jak jest prawdziwie
a ja przecie偶 niczego nie wymy艣li艂em
jeste艣my straszliwie zacofani jako nar贸d
nie wymy艣li艂em i nigdy tego nie zrobi臋
umys艂 to tylko moje narz臋dzie nie 藕r贸d艂o
藕r贸d艂em my艣lenia jest droga-prawda-偶ycie
mnie ciebie ka偶dego szczerego rozm贸wcy
(艣roda, 5 stycznia 2022, g. 18.25)
***
dialog zbawienia
czuj臋 si臋 jakbym go prowadzi艂
ba jakbym dzisiaj zacz膮艂
cho膰 偶yj臋 ju偶 68 lat
ochrzczony i nawet katecheta
dzisiaj tak od paru godzin trwam
na skutek wymiany my艣li i zda艅
na kobieta wiersze w komentarzach
dzie艅 wielki jest t膮 rozmow膮
przeni贸s艂 mnie do nieba
nie ma co zgadywa膰
wystarczy przeczyta膰 jak leci
s艂owa m贸wi膮 z i za autor贸w
swoje mog臋 oczywi艣cie obja艣nia膰
to jest rozmowa z wieczno艣ci膮
jak z piramidami sk膮din膮d
w kulturze
niczego nie zmy艣lam
„ciekawy problem poruszy艂e艣 w wierszu
Ko艣cio艂em jest lud bo偶y
ale przyw贸dcy tego ludu zbyt
cz臋sto b艂膮dz膮 zamiast by膰 przyk艂adem
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
a Jezus jest Jedyn膮 Drog膮 zbawienia
dlatego Rzym upadnie ju偶 nied艂ugo
jedno jest pewne...
cz艂owiek nie ud藕wign膮艂 ci臋偶aru
jaki niesie wiara
i bezwarunkowe oddanie si臋 Panu
wg jego przykaza艅...
bardzo smutny sk艂aniaj膮cy do g艂臋bokiej
refleksji wiersz...
nasza rzeczywisto艣膰 ods艂oni艂a prawd臋
kt贸ra przeczy wszystkiemu
w co wierzyli艣my...
poruszaj膮ce...”
moje odpowiedzi do艂膮cz臋
czyli komentarze do komentarzy
id臋 za Soborem i JPII
sam bym pewnie nie wymy艣li艂
a na pewno nie mia艂bym odwagi tak pisa膰
wi臋kszej oferty ni偶 od Jezusa nie dosta艂em
Rzym jako dw贸r-tr膮d papiestwa upa艣膰 musi
skoro m贸wi膮 ju偶 o tym papie偶e kwestia czasu
koniec dworu feudalnej drogi Ko艣cio艂a
CZ艁OWIEK z wiar膮 i rozumem kontempluje prawd臋
nasza rzeczywisto艣膰 daje si臋 nam ods艂ania
objawia na miar臋 pracy w pocie swego czo艂a
Cyprian Norwid rozpocz膮艂 z nami 201 rok 偶ycia
wiar臋 nazw臋 stanem umys艂u cz艂owieka my艣l膮cego
kt贸ry przyjmuje to
co mu rzeczywisto艣膰 daje od urodzenia
przez wychowanie i kultur臋 w tym 艣wiecie
wo艂am o pierwsze艅stwo fenomenologii
nad metafizyk膮 klasyczn膮 z odmianami
najpierw trzeba by膰 sob膮 pozna膰 samego siebie
by prze偶y膰 t臋 fascynuj膮c膮 przygod臋
tudzie偶 przedsi臋wzi臋cie o czym m贸wi艂 papie偶
rozmow膮 zbawienia s膮 takie rozmowy
zabija postawa przemilczania
kt贸re r贸wnam do aborcji
nie rozrywania p艂odu ale rzeczywisto艣ci
s艂owo staje si臋 dialogiem
gdy jest z kim艣 dzielone
w s艂owie logos mi艂o艣膰 by膰 mo偶e
my by膰 mozemy ono-on mieszka膰 mi臋dzy nami
takie rozmowy s膮 cudem nie normalno艣ci膮
w 艣wiecie oboj臋tnym na sprawy duchowe
tak偶e z nazwy synodalnym Ko艣ciele
Bo偶e dzi臋kuj臋 Ci 偶e do偶y艂em
(艣roda, 5 stycznia 2022, g. 14.42)
***
ze S艂awkiem w telewizji
s艂ucha艂em Ci臋 w telewizji
w rozmowie o Ko艣ciele
rozm贸wczyni膮 by艂a prof Grabowska
i oczywi艣cie prowadz膮cy Morozowski
Ko艣ci贸艂 nie wytrzymuje pr贸by czasu
nasz Ko艣ci贸艂 w dzisiejszej kulturze
nam to ocenia膰 nie broni膰 na si艂臋
jeste艣my naocznymi 艣wiadkami
zapami臋ta艂em Twoj膮 pr贸b臋 obrony
mam wra偶enie 偶e na si艂臋
bo Ko艣ci贸艂 to nie obraz artysty
to rzecz realna duchowo-cielesna
pedofilia ksi臋偶y jest globalna
z艂o tzw ludzi Ko艣cio艂a nie zna granic
znam na sobie poznaj臋 w Kanadzie
nie ma przeczystych miejsc na ziemi
s膮 zwykli w nas ludzie
cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
to arcydzie艂o w nas 偶yje
albo je plamimy szargamy
nie ma czego wypiera膰
realizm jest podstaw膮 wiary i rozumu
poznaj膮cych prawd臋 po kontemplacj臋
ani cenzurowa膰 ani wypiera膰 nie wolno
kawa艂 drogi uszli艣my razem
jako ludzie jako ko艣ci贸艂 jako Polacy
tamto wo艂a o adekwatne s艂owo tak偶e
偶yje w nas azali偶 umar艂o
czy serce w nas nie pa艂a艂o wtedy
i pa艂a dzisiaj w 偶yj膮cych wspomnieniach
tym samym ogniem wieczno艣ci膮 kultur膮
pozosta艅my wierni jak wtedy id藕my
spytajmy m艂odych niech 艣wiatu powiedz膮
czy kiedy艣 uwierz膮 Czarnkom J臋draszewskim
czy Papie偶 ich kiedy艣 us艂yszy
i czy parafie stan膮 si臋 synodalne
z kim mam porozmawia膰 jak nie z Toba
mieli艣my wsp贸lny kawa艂ek wa偶nej drogi
Ty masz wykszta艂cenie ja do艣wiadczenie 偶yciowe
ju偶 emeryta i dziadka
telewizor nie jest synodalny
nasza rozmowa powinna by膰 publiczna
dla dobra Polski i Koscio艂a
prywatnie mozemy wypi膰 kaw臋 do艣miertnie
(poniedzia艂ek, 3 stycznia 2022, g. 22.05)
***
rado艣膰 modlitwy
kto do艣wiadcza sam wie
przekonywa膰 nie trzeba
cho膰 ka偶dy opis po偶yteczny
z czego pytaj膮 niedo艣wiadczeni
do艣wiadczeni pr贸buj膮 opisa膰
bardziej ni偶 da膰 艣wiadectwo
艣wiadectwo chc膮 dawa膰 wierz膮cy
opisa膰 do艣wiadczaj膮cy g艂贸wnie
co艣 co jest bo doznaj膮
modlitwy nie mog膮 zaw艂aszczy膰 religie
nie mog膮 cho膰 chcia艂yby ko艣cio艂y
nie mog膮 cho膰 chcieliby spowiednicy
rado艣膰 jest dla wszystkich ludzi
tak chcia艂 te偶 i uczy艂 Jezus
aby rado艣膰 wasza nasza by艂a pe艂na
Teresa z Avila a i wielka 艣wi臋ta
ba ma jakby doktorat z Ko艣cio艂a
w modlitwie bardzo odpoczywa艂a
oby chcia艂 ka偶dy skorzysta膰
darmo w natur臋 osoby wpisane
wolny od uprzedze艅 i schemat贸w
(poniedzia艂ek, 3 stycznia 2022, g. 13.36)
***
o modlitwie
jest w 偶yciu miliard贸w
by艂a i b臋dzie
takie rozmawianie
wi臋c je opisz臋
z samym sob膮 spytam
z tym co we mnie najg艂臋biej
tak te偶 ale p艂ynie w drug膮 stron臋
geograficznie kosmicznie wy偶ej
da najwy偶szego idea艂u bytu
do najwy偶szego z mo偶liwych dobra
do niesko艅czonej dobroci pragnie艅
do osoby nie matematyki
i c贸偶 偶e niewidzialnej
ile偶 to rzeczy teraz nie widz臋
nawet Himalajow
o s艂oniu wiem 偶e jest w ZOO
rozmawiam bez skr臋powania
bez barier narzuconych sobie
偶e niemodne niew艂a艣ciwe
wed艂ug modnych materialist贸w
w tej rozmowie pozostan臋 d艂u偶ej
jest mi w niej z ni膮 tak dobrze
wystarczy by si臋 tak modli膰
je艣li nawet modlitw膮 si臋 j膮 nazwie
(poniedzia艂ek, 3 stycznia 2022, g. 12.56)
***
porywaj膮cy urok modlitwy
偶yczy艂bym ka偶dej ka偶demu
by w ka偶dej chwili chcianej
m贸g艂 si臋 otuli膰 modlitw膮
kt贸ra jest stanem realnym
to jest takie dobre
uczucie chwila istnienia
nie wydumana
nie nakazana bo chciana
nie trzeba przede wszystkim wierzy膰
trzeba chcie膰
trzeba pragn膮膰 czego艣 najwi臋cej
trzeba prosi膰 kto umie dzi臋kowa膰
prosi膰 mo偶na o siebie
o wszystko
najlepiej o co艣 kogo艣 bliskiego
nie po偶a艂ujesz ani chwili
ten stan realny jest skarbem
mo偶liwym w 偶yciu cz艂owieka
nie trzeba przede wszystkim wierzy膰
chcie膰 g艂臋biej bardziej by膰 cz艂owiekiem
by膰 do艣wiadczy膰 tego stanu ducha
nie wydumanego swego od urodzenia
wszystko tu od ciebie zale偶y
popro艣 podzi臋kuj a zobaczysz
dobrze 偶e do偶y艂em
cz艂owiekiem urodzony 68 lat temu
aby艣cie wiedzieli daj臋 pisz臋 艣wiadectwo
tak jest chc臋 by膰 bardzo adekwatny
tak jest to stan do艣wiadczalny
bo艣my ludzie realni ciele艣ni s膮
z potrzeb膮 czucia kochania bycia
studiowa艂em a do z by艣cie byli pewni
(niedziela, 2 stycznia 2022, g. 21.12)
***
Jezus i Cze偶owski o sensie
znalaz艂em ni膰 艂膮cz膮c膮
w rozwa偶aniach o sensie 偶ycia
Jezusem si臋 pos艂uguj臋 od dawna
Cze偶owskim od wczoraj
Jezusa odczyta艂em dla siebie
偶e drog臋 prawd臋 偶ycie powi膮za艂
wskaza艂 na siebie
jako ich wzorcow膮 realizacj臋
kto siebie rozumie (zrozumia艂)
swoj膮 ca艂o艣膰 i odnalaz艂 jedno艣膰
o sens d艂u偶ej nie pyta
realizuje go do ko艅ca
ka偶da chwila ma swoj膮 adekwatno艣膰
w zgodzie z prawd膮 i ca艂膮 kultur膮
czytanie jej kontemplowanie
nape艂nia pokojem i pe艂ni膮
Cze偶owski matematyk logik filozof etyk
przemy艣la艂 prze偶y艂 objawi艂 sob膮
adekwatno艣膰 wymaga uczciwo艣ci
wszystkich tych dziedzin naraz
„definicja sensu 偶ycia powinna uwzgl臋dnia膰 definicj臋 sensu, obowi膮zuj膮c膮 w logice: co艣 ma sens tylko wtedy, gdy tworzy logiczn膮 ca艂o艣膰 z kontekstem wypowiedzi. Innymi s艂owy, to ma sens, co jest logicznie po艂膮czone z czym艣 innym za pomoc膮 relacji wnioskowania. To kryterium odnosi si臋 r贸wnie偶 do 偶ycia ludzkiego... nie ma sensu spekulatywne wyra偶enie „偶ycie w og贸le" („偶ycie w sobie”), poniewa偶 tylko cz艂owiek czyni je sensownym w miar臋 tego, jak zachowuje si臋 i post臋puje i dzi臋ki temu przekszta艂ca og贸lnikowe „偶ycie w sobie” w konkretne „偶ycie dla siebie”...
M贸wimy, 偶e jakie艣 zestawienie s艂贸w ma sens, gdy tworzy sk艂adn膮 - dorzeczn膮 ca艂o艣膰, (…) powiadamy: „czyje艣 偶ycie ma sens”, to znaczy „偶ycie tego cz艂owieka tworzy sp贸jn膮, racjonaln膮 ca艂o艣膰”. 呕ycie ludzkie tworzy tak膮 ca艂o艣膰, gdy sk艂ada si臋 z dzia艂a艅, kt贸re maj膮 r贸偶ne cele. Cele te s膮 u艂o偶one w taki spos贸b, 偶e bli偶sze cele s膮 艣rodkiem do osi膮gni臋cia dalszych cel贸w… 呕ycie ma sens, gdy ka偶dy jego etap jest zako艅czeniem wcze艣niejszego i przes艂ank膮 dla p贸藕niejszego. Te etapy maj膮 wi膮za膰 si臋 ze sob膮 za pomoc膮 relacji sp贸jno艣ci: konkluzja nie mo偶e przeczy膰 swojej przes艂ance. Oznacza to, 偶e dzia艂ania podejmowane na jednym etapie nie mog膮 by膰 skierowane na przek贸r dzia艂aniom w nast臋pnym etapie. 呕ycie w pe艂ni sensowne charakteryzuje si臋 ci膮g艂o艣ci膮 oraz koherencj膮 dzia艂a艅 cz艂owieka… Uk艂adanie 偶ycia w ca艂o艣膰 wymaga podporz膮dkowania go jakiemu艣 g贸ry ustalonemu celowi lub zadaniu oraz zorganizowania go tak, by krok po kroku mo偶na by艂o realizowa膰 ten cel. Zorganizowanie sobie 偶ycia jest warunkiem koniecznym, ale niewystarczaj膮cym do tego, by czyni膰 je sensownym. Kto wytycza sobie cel pe艂ny i ko艅cowy, wytycza cele cz膮stkowe i po艣rednie od razu, albo po zamkni臋ciu kolejnych etap贸w swojego 偶ycia. W ten spos贸b tworzy „map臋 drogow膮” dla osi膮gni臋cia finalnego celu 偶ycia. A zatem, koncepcja sensu 偶ycia, podana przez Cze偶owskiego, ma charakter logocentryczny.
(…) nie ma sensu 偶ycie, na kt贸re sk艂adaj膮 si臋 dzia艂ania kierowane okazjonalnymi impulsami, niezwi膮zane z 偶adn膮 jednocz膮c膮 my艣l膮, czasem ze sob膮 niekompatybilne - 偶yj膮ce z dnia na dzie艅 pod wp艂ywem natychmiastowych reakcji na okoliczno艣ci zewn臋trzne. Nie ma sensu 偶ycie dziwaka, kt贸ry wszystkie swoje wysi艂ki kieruje na zaspokojenie manii zbierania bezwarto艣ciowych rzeczy lub 偶ycia wype艂nionego dzia艂aniem w kierunku niegodnych cel贸w. 呕ycie ma sens, je艣li zosta艂o zaaran偶owane w taki spos贸b, 偶e tworzy ca艂o艣膰, kt贸ra racjonalnie d膮偶y do osi膮gni臋cia najlepszych cel贸w z tych, jakie jeste艣my w stanie osi膮gn膮膰 w danych warunkach. Aby nada膰 偶yciu sens w powy偶szym sensie, trzeba najpierw umie膰 odr贸偶ni膰 to, co jest naprawd臋 dobre, od tego, co tylko pozornie dobre, a co lepsze i gorsze, a po drugie - czyni膰 wysi艂ek, aby wytrwale realizowa膰 wybrane cele." (z: W.Sztumski, Cztery wymiary sensu 偶ycia)
(niedziela, 2 stycznia 2022, g. 12.20)
***
wzorzec onto-fenomeno-logiczny
tym wzorcem mierz臋 nasze sprawy
te ze Strach贸wki Polski i Ko艣cio艂a
dosta艂em go w podarunku z nieba
od Opatrzno艣ci dok艂adniej m贸wi膮c
o tym nie ucz膮 w szko艂ach i katechezach
nie opowiedz膮 kazaniami rekolekcji
zupe艂nie nieznane jest materialistom
trzeba (mo偶na) dosta膰 do u偶ycia
偶eby si臋 zorientowa膰 co si臋 dosta艂o
musi troch臋 czasu min膮膰 spraw wydarzy膰
ja dopiero od lat kilku
wiem rozumiem stosuj臋
jest nim droga-prawda-偶ycie
o ile czuj膮 ca艂o艣膰 i zachowa艂y jedno艣膰
je艣li sens nam t艂umacz膮 obja艣niaj膮
ba objawi艂y i nadal objawiaj膮
(sobota, 1 stycznia 2022, g. 20.49)
***
HiT w Strach贸wce
proboszcz wyni贸s艂 wolno艣膰
Wota za Wolno艣c z ko艣cio艂a
Wota Wdziecznosci pokolenia
Solidarno艣ci Godno艣ci Polsko艣ci
teraz w MEN Czarnek minister rz膮dzi
wprowadzi艂 nowy przedmiot
wota wdziecznosci za PiS
za piss-parti臋 jedynie zn贸w s艂uszn膮
spr贸bujcie to skuma膰
albo rozkmini膰
mo偶e doj艣膰 do wi臋kszych idiotyzmow
gdy wiara jest bez rozumu
nie zrozumiej膮 ich wyborcy nigdy
to przeba prze偶y膰 do艣wiadczy膰
ca艂膮 drog膮-prawd膮-偶yciem
i stan膮膰 z tym przed Bogiem
(sobota, 1 stycznia 2022, g. 19.19)
***
negacjoni艣ci
mo偶e zjawisko nienowe
nag艂o艣nione przez Auschwitz
kt贸re negowa艂o cz艂owieka
cz艂owiecze艅stwo gatunku
a potem 偶e tak tam by艂o
ci膮gle s膮 b臋d膮 ludzie
przecz膮cy rzeczywisto艣ci
dla sobie znanych powod贸w
ale nie dla rozumu gatunku
w prz贸d w ty艂 dance
osi膮gni臋cia gatunkowe wielkie
masy ludowe id膮 jednak w poprzek
Ko艣ci贸艂 nimi zachwycony
i w艂adza populist贸w dzi艣 modnych
w Ameryce wyszli na ulicy
atakuj膮 Capitol
nie wierz膮 w przegran膮 Trumpa
w Anglii nie uwierzyli w Europ臋
bo w Camerona Johnsona i Farage'a
nie wierz膮 miliony w COVID
wol膮 umrze膰
ni偶 wierzy膰 w nauk臋 szczepionek
Morawiecki wierzy tylko w k艂amstwa
prezes Kaczy艅ski tylko sobie
szykuj膮 nam jakie艣 bezece艅stwa
nie licz膮 si臋 dla nich ofiary
nawet ukradn膮 nam miliardy
w Strach贸wce neguj膮 Solidarno艣膰
odrzucaj膮 dialog o historii
o zgrozo z pomoc膮 ksi臋dza
wygonili pami臋膰 i to偶samo艣膰
wierz膮 nie wierz膮 ani rozumiej膮
algorytmy ich ju偶 policzy艂y kosmicznie
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
(sb. 1 sty. 2022, g. 12.48) TU- Rok Norwidowski_widziane ze Strach贸wki
OdpowiedzUsu艅Dzielmy si臋 pi臋knie Rodacy... (ale) my艣leniem! KONSTYTUCJA!
https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10219516830897822
OdpowiedzUsu艅DOW脫D NA TO, 呕E KACZY艃SKI NIE WYWO艁膭艁 TEGO STANU, ALE GO ZAGOSPODAROWA艁. TEN STAN UMYS艁脫W TKWI艁 W NACJO-KATO-RODAKACH. DOW脫D Z MA艁EJ PARAFII I GMINY.
"Zn贸w trzeba broni膰 godno艣ci, jak za komuny w PRL. Zn贸w nazywaj膮 nas siewcami nienawi艣ci, zdrajcami dzieci rocznicowych i kumunijnych (liderka gminno-parafialna), wr臋cz dzieciob贸jcami, chcia艂a wywozi膰 na taczkach, teraz dochodzi epitetowanie nas jako lewak贸w itp. przez ksi臋偶y, uk艂ady kurialne, redaktor贸w diecezjalnj prasy i innych zagorza艂ych zwolennik贸w nowej (przejsciowej, jak ka偶da) w艂adzy. A gdzie zdolno艣膰 do wiary i rozumu, kt贸re 偶yj膮 w jedno艣ci pami臋ci i to偶samo艣ci, ci膮g艂o艣ci dziej贸w, wsp贸lnoty narodowej ponadpartyjnej, branej t臋cz膮 zachwytu z Wieszczami Narodowymi od zenitu dziej贸w?! <3
Oj, jak niedojrza艂a, powierzchowna jest mentalno艣膰 m艂odego spo艂ecze艅stwa wolnej od 26 lat Ojczyzny!"
https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10209126257659985