niedziela, 13 grudnia 2009

Opowie艣膰 o 13 grudnia w Wo艂ominie (6)

Anio艂y sfruwaj膮 do Wo艂omina 13 grudnia. Tytu艂 i odznaczenie przyznaje szacowna kapitu艂a na wniosek r贸偶nych os贸b i gremi贸w.
Jestem jednym z wybra艅c贸w (2008). Jestem wdzi臋czny kapitule i znanym, i nieznanym, przyjacielom, kt贸rzy mnie zg艂osili.

Jestem bardzo wdzi臋czny, nie mog臋 jednak milcze膰 wobec pewnych fakt贸w i zjawisk. M贸j anio艂 mnie przynagla do przekazywanie warto艣ci chrze艣cija艅skich i patriotycznych przez ca艂e 偶ycie. Mam 56 lat i nie musz臋 si臋 ogl膮da膰 na poklask. Wiem, 偶e m贸j komentarz wywo艂a burz臋.

W czasie mszy rocznicowej (12.12.2009) wyszed艂em z ko艣cio艂a. Nie mog艂em s艂ucha膰 kazania, kt贸re by艂o raczej referatem na spotkanie mi艂o艣nik贸w historii. Jednostronnym, dyskusyjnym. Na spotkaniu mo偶na dyskutowa膰, przedstawia膰 r贸偶ne punkty widzenia. W ko艣ciele nie, dlatego na mszy nie powinno si臋 ich wyg艂asza膰. Z ca艂ym szacunkiem dla czcigodnego m贸wcy.
Jestem katechet膮 od 27 lat. Nie jeden raz zabieram g艂os w ko艣ciele, chocby pisz膮c modlitw臋 powszechn膮 lub komentarze. Zawsze staram si臋 oprze膰 je na S艂owie Bo偶ym, kt贸re przypada na dany dzie艅. Jedynie S艂owo Bo偶e jest nieomylne, a ko艣cio艂em jeste艣my wszyscy, nie tylko - nawet najbardziej zas艂u偶ony - m贸wca.

Nie chcia艂bym nikogo urazi膰, obrazi膰, ale uzna艂em, 偶e nie mog臋 d艂u偶ej milcze膰, bo ten problem powtarza si臋 w Wo艂ominie i w wielu innych parafiach.

Inne zamieszanie zwi膮zane jest z podzia艂ami w kr臋gu ludzi zwi膮zanych z Anio艂ami. Mia艂em takie sygna艂y i nie zrozumia艂em wszystkiego, albo nic. Nie wiedzia艂em gdzie mam i艣膰 po mszy. Do Falcona, czy Domu Kultury. Uznali艣my z 偶on膮, 偶e musimy by膰 w Falconie, gdzie rozdawane by艂y Anio艂y, skoro byli艣my w艣r贸d wioskodawc贸w opowiadaj膮cych sie za nagrod膮 dla ks. Krzysztofa Ma艂achowskiego.
Jak pogodzi膰 tak膮 sytuacj臋 z nauk膮: "Je艣li brat tw贸j ma co艣 przeciwko tobie, wr贸膰 i najpierw pog贸d藕 si臋".

My, Polacy, nie umiemy rozmawia膰. Nie wolno jednak przej艣膰 obok problemu. Mam nadziej臋, nawet wbrew nadziei, 偶e m贸j g艂os wywo艂a poruszenie w wielu domach, parafiach, instytucjach. 呕e odezwie si臋 wo艂omi艅ska i powiatowa elita intelektualna. Sprawy s膮 zbyt powa偶ne. Spo艂ecze艅stwo bez elit nie mo偶e si臋 rozwija膰. Po PRL-u, elit chyba nam brak najbardziej. Elity musz膮 rozmawia膰 i innych uczy膰 tej sztuki.
Wierz臋, 偶e ka偶dy chrze艣cijanin ma wszystkie dane, by sta膰 si臋 nie tylko elit膮, ale prawdziw膮 sol膮 ziemi.

Swojego Anio艂a - w imieniu ca艂ej gminnej Solidarno艣ci RI z roku 1981 - ofiarowa艂em parafii w Strach贸wce, jako votum wdzi臋czno艣ci za woln膮 Polsk臋. Niech on wstawia si臋 za nami, i za mn膮, gdy przyjdzie kolejna burza. Licz臋 na tw贸rcz膮 dyskusj臋.
(Wi臋cej na moim blogu na www.strachowka.republika.pl)

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz