sobota, 14 wrze艣nia 2013

Leave Now and Never Come Back




Dzieci 艣mia艂y si臋 ze mnie, a po chwili z艂o艣ci艂y, 偶e nie rozumia艂em ich tekst贸w. - "Andrzej rozmawia ze swoj膮 (by艂膮) dyrektork膮!"

Dopiero jak znalaz艂em na pulpicie ten filmik, ZROZUMIA艁EM. 艢wietne. Podpisuj臋 si臋 obydwoma r臋kami. Pierwsze spotkanie z Golumem na plakatach mia艂em/mieli艣my z DyrKa, w Esbjerg, Dania. Byli艣my tam z wizyt膮 robocz膮 w ramach m膮drego europejskiego programu Socrates-Comenius (dw贸ch wielkich pedagog贸w).

Gollum nie wyda艂 mi si臋 wtedy sympatyczny. Nie zna艂em jeszcze W艂adcy Pier艣cieni. Ale w trakcie projektu szkolnego "Europejska 艣wiadomo艣膰 w szkole" (Strach贸wka.Pl, Esbjerg.Dk, Alesund.N, Chomutov.Cz, Tibberton.GB) przeczyta艂em, tak偶e podczas biwakowania na lotnisku w Amsterdamie z powodu mg艂y, w drodze do Bristol, Gloucester i Tibberton.  Do艂o偶yli艣my sobie drogi, do Oxfordu. Oddali艣my ho艂d Tw贸rcy i jego 偶onie, na cmentarzu. "Gr贸b ma艂偶onk贸w znajduje si臋 w katolickiej cz臋艣ci cmentarza Wolvercote Cemetery w Oksfordzie. Na p艂ycie grobowej znajduj膮 si臋 ich nazwiska, a tak偶e imiona Beren i L煤thien – znak wiecznie trwaj膮cej mi艂o艣ci."

Zaczyta艂em si臋. Zakocha艂em. Bo na kasecie, kt贸r膮 przyni贸s艂 mi najstarszy syn ze szko艂y (gimnazjum w Strach贸wce - kt贸re nie by艂o jeszcze Zespo艂em Szk贸艂 im. Rzeczpospolitej Norwidowskiej) - od swojej nauczycielki j臋zyka angielskiego by艂o co艣, co us艂ysza艂em s艂uchem wewn臋trznym, co mnie dotkn臋艂o. Us艂ysza艂em w s艂owach, inscenizacji, nagraniu - "a weary pilgrim on the road", a poniewa偶 by艂o to zrobione w formie s艂uchowiska, by艂o jeszcze - wcze艣niej?, po? -"Gandalf is gone". Co ow艂adn臋艂o mnie duchem: wspomnie艅, pami臋ci, wyobra藕ni, w艂asnego w臋drowania w poszukiwaniu m膮dro艣ci i przyja藕ni. 

Szko艂a albo jest "THE FELLOWSHIP OF THE RING", albo minion膮 (post-sowieck膮) instytucj膮 o艣wiatow膮. Szko艂a mo偶e i powinna promieniowa膰 nie tylko na 偶ycie dzieci, m艂odzie偶y, ale i ich dom贸w i ca艂ej tzw. wsp贸lnoty lokalnej. I na ca艂e nasze 偶ycie. CZYM!? Ja tak mam. U mnie tak by艂o. Tak膮 mia艂em klas臋 (kwintesencja szko艂y) w liceum Marii Konopnickiej w Legionowie. Na ca艂e 偶ycie, nie tylko jako zbieranin臋, kt贸rej met膮 jest maturalny egzamin/test.


Golluma-Smeagola, w postaci wymy艣lonej/wykoncypowanej przez tw贸rc贸w filmu te偶 pokocha艂em. Osi膮gn臋li - wed艂ug mnie - fantastyczny efekt.

Filmik, kt贸ry Andrzej wynalaz艂 na Youtube, mo偶e pomo偶e nam wszystkim roz艂adowa膰 niedobre emocje zwi膮zane z tym fatalnym epizodem w naszej rodzinnej karierze wychowawczo-edukacyjnej. Nie wiem, komu z nas jest najbardziej potrzebny. Chyba jemu! 艢wietny dialog z (by艂膮) dyrektork膮 i (by艂膮) szko艂膮, kt贸ra ptraktowa艂o go, i jego koleg臋, jak 艣mieci, kt贸re wyrzuca si臋 na ulic臋 (wbrew obecnemu prawu o gospodarce 艣mieciowej i oczywi艣cie wbrew kulturze zbudowanej na warto艣ci cz艂owieka jako OSOBY). To jest ci膮gle nasz rodzinny bolesny temat, kt贸ry czeka swego czasu, by zaistnia艂 szerzej w necie. W debacie publicznej o systemie o艣wiaty? O reliktowych pozosta艂o艣ciach? Jak nie w instytucjach implicite, to w ludziach.

PS.
Syn nie tylko zarazi艂 mnie Tolkienem, ale po sko艅czeniu liceum w 艁ochowie wybra艂 studia w Glasgow. Andrzej zosta艂 wyrzucony, za niedostateczn膮 umiej臋tno艣膰 m贸wienia, a jego kolega - wype艂niania test贸w w j臋zyku angielskim. Dobrych MIELI koleg贸w. Dyrekcja, pani od angielskiego i anonimowo g艂osuj膮ce (skierowaniem kciuka w d贸艂?) cia艂o pedagogiczne VLO Poniat贸wki, nie pozwoli艂y tym przyja藕niom m艂odych pielgrzym贸w po dojrza艂o艣膰 w 偶yciu i edukacji dojrze膰.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz