poniedzia艂ek, 7 pa藕dziernika 2013

Samo艣wiadomo艣膰 katechety, samo艣wiadomo艣膰 ko艣cio艂a



Samo艣wiadomo艣膰 katechety, samo艣wiadomo艣ci膮 ko艣cio艂a? W jakich艣 granicach, tak. O samo艣wiadomo艣ci ko艣cio艂a by艂 Sob贸r Watyka艅ski II. Samo艣wiadomo艣膰 Jezusa pozostanie nieprzebran膮 kopalni膮 apologetyki. Nie tyle偶 obrony, co uzasadnianie wiary i rozumu homo sapiens religiosus.

Stoj臋 w ciszy pod krzy偶em z uczniami klasy 6. Po incydencie wychowawczym na poprzedniej lekcji nie ma 艣ladu. Nie mog臋 wprost uwierzy膰, mia艂em zacz膮膰 od przyjaznego nawi膮zania. Trzeba inaczej. Podr臋cznik podrzuca „modlitw臋 za przyjaci贸艂”. Kto si臋 odwa偶y 艂adnie przeczyta膰, ze zrozumieniem, ma sz贸stk臋. Tr贸jka odwa偶nych dosta艂a. Szukam pierwowzoru tej偶e modlitwy za przyjaci贸艂. Prosz臋, nie prosz臋 za nimi, nie tylko za nimi... - r贸偶nie mo偶na wpisa膰 do wyszukiwarki. Dramatyzm MODLITWY ARCYKAP艁A艃SKIEJ CHRYSTUSA urzeka. Chcia艂bym, by i ich. Po co s膮 katecheci?

Modlitwa ko艅cowa daje mi intencj臋 – za wszystkich katechet贸w mojej diecezji, i nie tylko, a zw艂aszcza za tych, kt贸rych teraz nikt (wielu) nie chce s艂ucha膰. I prawdy wi臋kszej, ni偶 my. ”S艂owo Twoje jest prawd膮”. Co to znaczy dla mnie, dla nich, dla Ciebie Radek. Nie potrafi艂bym siebie rozumie膰 bez Tego s艂owa. Nie z艂o偶y艂bym siebie w kup臋, swojego 偶ycia, ju偶 prawie ca艂ego.

A gdy w klasie 4 i 3-ciej ju偶 modlitwa w ciszy pod krzy偶em jest okazj膮, dla paru, do ekspresji ma艂o powa偶nej... do erupcji kipi膮cych energii, to co mam robi膰? Ja, katecheta z 31 letnim do艣wiadczeniem! Co my! nauczyciele, wychowawcy, redaktorzy powa偶ni (nie tylko przecie偶 katoliccy), duchowni katoliccy i nie-... mamy robi膰?! W tygodniach wychowania i w pozosta艂ych tygodniach roku ko艣cielnego, szkolnego, kalendarzowego...
Dopiero dynamiczna piosenka „Jezus jest tu... o wznie艣my r臋ce” i r贸wnie dynamiczne „Gdy na morzu wielka burza”, „B贸g nie umar艂, Jezus 偶yje”... o dziwo przyciszy艂y, uporz膮dkowa艂y ich ekspresj臋 (w jednym kierunku). Tego potrzebowali. Piosenki lepiej ich rozumiej膮, ni偶 programy szkolno-katechetyczne! A o czym te piosenki m贸wi膮... Do tytu艂贸w do艂o偶臋 tre艣膰 jeszcze jednej „B贸g kocha mnie, takiego, jakim jestem i cieszy si臋 ka偶dym moim gestem”. Modlitwa ko艅cowa „艣wi臋tym u艣miechni臋tym” do klipu Arki ma wszelkie znamiona prawdziwej radosnej modlitwy. „Je艣li si臋 nie staniecie jako dzieci”. Nie przer贸bmy ich na uczni贸w szk贸艂 polskich i niepolskich. Ich zachowanie, sens szko艂y, religii, tre艣ci i tytu艂y piosenek... tyle tego do przemy艣lenia!

Grzesiek ucieka z klasy przed ko艅cem modlitwy, chyba nie do Domu Dziecka, chyba tylko na korytarz? Nie rozdwoj臋 si臋, zawierz臋. To nie jest gimnazjum, to dopiero klasa czwarta szko艂y podstawowej.
To DROGA PRAWDA 呕YCIE 2013.

Na korytarzu mijam wiele sympatycznych buzi, twarzy - epifanii oblicza. Wymieniamy u艣miechy, znaki przyja藕ni, obecno艣膰 – budujemy NASZ 艢WIAT.

Radek, redaktorze, kt贸ry pisa艂e艣 ju偶 o Strach贸wce, przy okazji w臋dr贸wki figury MBL, masz misj臋! Stw贸rz rubryk臋, miejsce w gazecie lub necie, gdzie b臋dzie si臋 toczy艂 dialog diecezjalnego ko艣cio艂a, ludzi niekoniecznie jednobrzmi膮cych, ale kochaj膮cych Prawd臋 i 偶yj膮cych Ko艣cio艂em. Pisz o nas dog艂臋bnie. Rozmawiajmy w Twoim/naszym /diecezjalnym „Idziemy” o 呕YCIU PRAWDZIE I DRODZE 2013. Przyjed藕, prowad藕my dialog otwarty na wszystkie wymiary 偶ycia, wiary i rozumu na sam koniec Roku Wiary i Rozumu. Nasza szko艂a, Rzeczpospolita Norwidowska, wre zwyk艂ym trudnym i radosnym 偶yciem. Jeste艣my szko艂膮 tak偶e dla wychowank贸w DOMU DZIECKA w R贸wnem. Tu jest Droga Prawda i 呕ycie 2013. Polskie?! W Polsce, branej t臋cz膮 zachwytu od zarania dziej贸w. Z b艂ogos艂awie艅stwem 艣wi臋tego Jana Paw艂a II. Niepodzielonej na pa艅stwowe, samorz膮dowe, parafialne, diecezjalne, narodowe, globalne itd.

W jednej klasie nie zadzia艂a艂a dzisiaj klawiatura, w innej g艂o艣niki, musia艂em modyfikowa膰 plany na gor膮co. Ale by艂em w dialogu z Bogiem, z uczniami, z Tob膮 (stawia艂em sobie Ciebie/Redaktora przed oczy, wiare i rozum), z diecezj膮, nawet z Papie偶em. W dw贸ch klasach ko艅cowa modlitwa toczy艂a si臋 przy grobie 艣wi臋tego Franciszka w Asy偶u, dzi臋ki technice, ICT, WebCam.

W klasie 1-szej czu艂em si臋 dzisiaj najlepiej, cho膰 klasa trzecia, z ich Pani膮 B. :-) pocz臋stowa艂a mnie pysznymi plackami ziemniaczanymi, kt贸re by艂y ich dniem-niespodziank膮, wok贸艂 Kartofla-Ziemniaka. W klasie pierwszej czu艂em si臋 najlepiej? Czemu? Mo偶e najbezpieczniej? Mo偶e najmniej mnie 艣widrowa艂o niewidoczne cia艂o anonimowych oceniaczy-podgl膮daczy? Mo偶e. Pierwszy warunek udanej lekcji (katechezy mo偶e w spos贸b szczeg贸lny)? Dla ucznia i nauczyciela? POCZUCIE BEZPIECZE艃STWA. Zaufania? Akceptacji? TU DOCHODZI WP艁YW KLIMATU W TZW. WSP脫LNOCIE LOKALNEJ NA PRAC臉 SZKO艁Y, PARAFII, GMINY. Tego si臋 nie da zamilcze膰, wylezie, nawet po latach, w nast臋pnych pokoleniach?
Spyta艂em Sebastiana, jak si臋 czuje mama? - Dobrze, ju偶 jest po operacji, ale jeszcze nie mo偶e wr贸ci膰 do domu. Lekcja religii i jej modlitewny pocz膮tek dodaj膮 g艂臋bi takim rozmowom. Po dr偶enie kolan.

Samo艣wiadomo艣膰 katechety? Ko艣cio艂a lokalnego, parafialnego nawet?! Mo偶e nowa definicja katechety p贸jdzie w stron臋 „koordynator spraw Bo偶ych w szkole”? Wiedza? Przychodzi zewsz膮d. Zw艂aszcza u cz艂owieka, kt贸ry pos艂uguje si臋 my艣leniem. Kt贸ry pracuje nad my艣leniem. W pocie swego czo艂a, jak nasz patron. Ne ma wiary bez my艣lenia. Nie ma wsp贸lnoty – bez komunikacji (ICT!), dialogu.

PS.1
"Te nieko艅cz膮ce si臋, nudne homilie, z kt贸rych nikt nic nie rozumie..." (Papie偶 Franciszek w Asy偶u). Papie偶u, przyznaj臋/wyznaj臋 r贸wnie偶, 偶e i te nieko艅cz膮ce si臋 nudne katechezy (moje) i podr臋czniki do religii!

PS.2
Zdj臋cie Papie偶a F1 zag艂臋bionego w modlitwie przed grobem 艣wi臋tego Imiennika w Asy偶u z tej strony.


1 komentarz:

  1. Zajrza艂em dzisiaj 5 maja 2016. W zwi膮zku z tekstem "opadanie" (Si贸dma Komnata 3) i jego koneksjacj/asocjacjach my艣lowych, prowadz膮cych do notatki na Fb z 2013 "pytanie o moj膮 diecezj臋" i dyskusji, jaka si臋 wywi膮za艂a pod ni膮.

    Mi臋dzy innymi 艣lad jest tutaj -> https://www.facebook.com/jkapaon/posts/10210183614853254?pnref=story

    OdpowiedzUsu艅