Odrabiam prac臋 domow膮 przed wizyt膮 biskupa. Przepisuj臋 z w艂asnego konta na Facebooku:
"To moje zadanie, od 32 lat! Pami臋tam pierwsze witanie biskupa Kazimierza w Legionowie, w starej strukturze terytorialnej ko艣cio艂a w Polsce. Wita艂em w imieniu katechet贸w, po raz pierwszy zastanawia艂em si臋 nad t膮 stron膮 ko艣cio艂a. M贸wi艂em o kamieniu spinaj膮cym ceg艂y w budowli (nie w臋gielnym).
Biskup Kazimierz sta艂 si臋 po latach i reformie Ojcem Ordynariuszem Za艂o偶ycielem diecezji warszawsko-praskiej. Ja wtedy by艂em w贸jtem, mia艂em co艣 do powiedzenia. Zaproponowa艂em spotkanie z bp. Kazimierzem Ordynariuszem w贸jtom i burmistrzom rejonu Mi艅sk Mazowiecki, do kt贸rego wtedy nale偶eli艣my, a na koniec kadencji zaprosi艂em biskupa do Strach贸wki, na rejonowe podsumowanie I Kadencji s艂u偶ebnego samorz膮du w Polsce. Pi臋knie by艂o.
Zaprosi艂em/nam贸wi艂em tak偶e biskupa Ordynariusza do nawiedzenia Matki Bo偶ej Annopolskiej i naszego stuletniego domu. Pami臋tam, 偶e jednym z wa偶nych i przekonuj膮cych znak贸w dla biskupa by艂y liczne msze 艣wi臋te w Ogrodzie u MBA, zw艂aszcza obecno艣膰 i liturgia "prawie biskupa" (prze艂o偶onego nowej prowincji Ko艣cio艂a Powszechnego) Andrzeja z Turkmenistanu.
Bywa艂 te偶 u nas, w Sanktuarium Matki Bo偶ej Annopolskiej 艣p. biskup Giovanni Migliorati. (oczywi艣cie jeszcze przed powrotem do Afryki i nominacj膮 biskupi膮). 艢p. przysz艂y biskup koncelebrowa艂 msz臋 艣wi臋t膮 I Komunijn膮 naszych dzieci w Strach贸wce).
Dzisiaj mam za zadanie przemy艣le膰, jak si臋 ma historia, pami臋膰 i to偶samo艣膰 we wszelkich dziejach (czyli/inaczej ska艂y, opoki, tak偶e w dziajach parafialnych, dekanalnych, diecezjalnych, Polski, polskiego ko艣cio艂a). Pomocne jest to, co m贸wi abp St. G膮decki o Radach Parafialnych (od 1 godz. 17 min. nagrania). NOTA BENE humorystyczny fragment od 1g. 34min.50sek. "Pasa偶erowie i za艂oga", buraki, czy...
W zwi膮zku w wizytacj膮 (wizyt膮) biskupa w naszej parafii si臋gam do 藕r贸de艂, szczeg贸lnie dw贸ch. Pierwsze zasugerowa艂 nam ksi膮dz proboszcz w kazaniu i na stronie www parafii, drugim jest dokument soborowy (skr贸t DB). Intryguj膮ce s膮 dla mnie wzmianki o stowarzyszeniach (1963!), kiedy u nas nawet marzy膰 i 艣ni膰 o nich by艂o zakazane (chodzi o prawdziwe niezale偶ne...) i zach臋ta (zalecenie) korzystanie z bada艅 naukowych. I inne zdrowo-rozs膮dkowe, trze藕we spojrzenie na nas, 艣wiat i miejsce ko艣cio艂a (biskup贸w) w nim. Zgodny, harmonijny, w m膮drym dialogu nasz siostrzano-braterski ko艣ci贸艂.
"DB 17. Nale偶y rozwija膰 r贸偶ne formy apostolatu oraz d膮偶y膰 do uwzgl臋dnienia i 艣cis艂ego zespolenia pod kierownictwem biskupa wszelkich dzie艂 apostolskich w ca艂ej diecezji lub na jego odr臋bnych terenach, kt贸re by zestroi艂o w harmonijnej dzia艂alno艣ci wszelkie przedsi臋wzi臋cia oraz instytucje katechetyczne, misyjne, charytatywne, spo艂eczne, rodzinne, szkolne oraz jakiekolwiek inne, maj膮ce w za艂o偶eniu cele duszpasterskie, 偶eby przez t臋 wsp贸艂prac臋 ujawni艂a si臋 zarazem jedno艣膰 diecezji.
Szczeg贸lny nacisk nale偶y po艂o偶y膰 na obowi膮zek aposto艂owania, ci膮偶膮cy na wiernych zale偶nie od ich stanu i uzdolnie艅 ka偶dego, i poleca膰 im, by brali udzia艂 lub wspierali r贸偶ne dzie艂a apostolatu 艣wieckich, a zw艂aszcza Akcj臋 Katolick膮. Niech te偶 popieraj膮 i rozwijaj膮 stowarzyszenia maj膮ce wprost lub ubocznie cel nadprzyrodzony, a mianowicie osi膮gni臋cie doskonalszego 偶ycia lub g艂oszenie wszystkim Ewangelii Chrystusowej czy rozw贸j nauki chrze艣cija艅skiej lub wzrost kultu publicznego b膮d藕 cele spo艂eczne, b膮d藕 te偶 pe艂nienie dzie艂 pobo偶no艣ci czy mi艂o艣ci.
Formy apostolatu trzeba przystosowa膰 nale偶ycie do dzisiejszych wymaga艅, maj膮c na uwadze nie tylko duchowe i moralne, lecz spo艂eczne, demograficzne i ekonomiczne warunki ludzkiego 偶ycia. Do skutecznych i owocnych osi膮gni臋膰 w tym wzgl臋dzie bardzo du偶o wnosz膮 badania socjologiczne i religioznawcze przez instytuty socjologii pastoralnej, kt贸re gor膮co si臋 zaleca."
M贸j parafialno-dekanalno-diecezjal
PS.
Jak wida膰 na obrazku, gmina mo偶e by膰 wniebowzi臋ta, tzn. my w niej :-)
Powoli faktem staje sie jedna parafia/diecezja ko艣cio艂膮, internetowa :-)
OdpowiedzUsu艅"The influx of other cultures, notably Hispanic Catholics from throughout Latin America, but also Africans, Asians and others, are bringing with them different expectations from their European predecessors and often a different sense of ecclesiology... there has been very little conversation at the national level about how to reimagine a church to conform to all of these changes... Opening discussion about how the church might look without the full complement of priests and nuns can run into difficult terrain rather quickly. Centuries of clerical presumptions and privilege are often at stake... What does it mean to be a priest in the current circumstance?... What about the laity in all of this?...
Saving parishes is a worthy project, but the thinking must change. Calculating the need for parishes based on the number of priests available seems a backward way to approach the problem. While sacramental ministers will remain essential to the Catholic community, the needs of the people of God, not the ordained clergy, should be uppermost. The need to form communities, to sustain them in a model that Pope Francis encourages, as places that not only feed people with good teaching and a vibrant sacramental life, but send people out into the world, is essential...
"What will the church look like in 10 years?... It is long overdue that church leaders and their people open things up and allow for some Spirit-led imagination. The future beckons."
PS.
Cytaty z tej strony - http://ncronline.org/news/faith-parish/changing-church-needs-new-models (z zak艂adki: Faith & Parish)