艣roda, 8 stycznia 2014

Norwid i ostatni romantycy - wystawa z Koszykowej



Media spo艂eczno艣ciowe czyni膮 taaakie rzeczy! Najpierw post na tablicy Facebooka Norwidologa "zmusi艂" mnie (zmotywowa艂) do przepisania wierszyka okolicznosciowego z 1911, w ramach komentarza, a teraz pozwala mi utrwali膰 te zwi膮zki przez proste klikni臋cie w odpowiedni膮 ikonk臋 na dole strony Norwidologa, czyli "udost臋pniam":
Cyprian Norwid: Norwid i ostatni romantycy - wystawa z Koszykowej: "W艣r贸d odkrywc贸w »czwartego wieszcza« w epoce M艂odej Polski" - to podtytu艂, kt贸ry dookre艣la dominant臋 prezentowanych na stronie...

Skoro przepisa艂em wiersz, to dam i tutaj, bo  a nu偶 kto艣 go nie znajdzie w g膮szczu link贸w. Jako przyczynek do zrozumienia ducha epoki, zwyczaje imieninowe w rodzinie babci Emilii Jackowskiej :-)

呕yczenia dla Siostry Marii na 8 wrze艣nia (tytu艂 ode mnie)


呕e jestem Gozdawa
w tem ca艂a ma s艂awa
i cho膰 si臋 splami艂em,
偶e medal zdoby艂em,
lecz g艂osz臋 dzi艣 wsz臋dzie
tej ha艅by nie b臋dzie!
Bo na c贸偶 zaszczyty
i na c贸偶 c贸偶 chwalb myty
ja jestem Gozdawa
w tem ca艂a ma s艂awa!
呕em Wielki w Krakowie
to ka偶dy to powie
偶em pi臋kny i boski
ju偶 kr膮偶膮 tam piosnki,
偶em m膮dry, uczony
grzmi膮 g艂o艣ne puzony
偶em mistrz ja genialny
najwi臋ksza za艣 s艂awa
偶e jestem Gozdawa.
Precz krzy偶e, mogi艂y
precz ko艣ci贸艂, precz popy
modlitwy, co by艂y
w tym domu... precz szopy
jam Wielki, jam Sztuka.
Kto chce ukojenia
kto pragnie zbawienia
niech do mnie zapuka
bo膰 w tem moja s艂awa
偶e jestem Gozdawa!
Wi臋c pragn膮 Siostrzyco
ma mi艂a nadobna
by艣 wielk膮 si臋 sta艂a,
i do mnie podobna.
Na zaw贸d, cierpienia,
dam lepsze lekarstwo,
nie stare wierzenia
nie stare kuglarstwo.
I Twa b臋dzie s艂awa
偶e jeste艣 Gozdawa!

/Cyprjan Kamil Gozdawa Jackowski/

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz