艣roda, 23 kwietnia 2014

Ko艣ci贸艂 osoby (my艣li) i 艣wi臋to艣ci


co rodzi ziarno
kt贸re w ciszy dojrzewa

w rozmowie
by zapisa膰 i krzewi膰

27 kwietnia ju偶 si臋 zbli偶a
ju偶 puka do mych drzwi
zakwitnie w Polsce
flagami na ulicach
transparentami i o艂tarzykami

my艣l膮 nie zakwitnie?
nie艣mia艂o tu i tam
i we mnie

epoka dziej贸w wyros艂a
ludzi i narod贸w
osoby na ziemi
kt贸ra odmieni艂a oblicze
- epifania dziej贸w -
偶ycie mi zmierzy艂a
i obramowa艂a
od wyboru wybor贸w
Twojego i moich
naszych
w rodzie Polak贸w

gdy tymczasem
wielu ci膮gle nie wie
czas mierzyli i mierz膮
zmianami zegar贸w
na dworcach kolejowych

I

BISKUP KAROL WOJTY艁A, 1959 (odpowiadaj膮c na pismo/pro艣b臋 papie偶a Jana 23 o opinie, punkty widzenia, sugestie i 偶yczenia do wpisania na list臋 temat贸w Soboru Powszechnego):

„To, co tylko cz臋艣ciowo poznaje si臋 w 艣wietle rozumu, a w pe艂ni – w 艣wietle nadprzyrodzonego objawienia, wymaga odr贸偶nienia cz艂owieka jako osoby od innych widzialnych byt贸w tego 艣wiata – te inne nie s膮 bowiem bytami osobowymi.

St膮d w艂a艣nie zagadnienie personalizmu chrze艣cija艅skiego, kt贸ry wydaje si臋 niezb臋dny i stosowny do zarysowania szkicu doktrynalnego. Osobowo艣膰 ludzka wyra偶a si臋 przecie偶 szczeg贸lnie w relacji osoby ludzkiej do osobowo艣ci Boga – oto sam szczyt wszelkiej religii, zw艂aszcza za艣 religii opartej na nadprzyrodzonym Objawieniu. Uczestnictwo w Bo偶ej naturze i w 偶yciu wewn臋trznym Naj艣wi臋tszej Tr贸jcy przez 艂ask臋, dzi臋ki kt贸rym spodziewamy si臋 doskona艂ego zjednoczenia w wizji b艂ogos艂awionej – to wszystko mo偶na odnale藕膰 wy艂膮cznie mi臋dzy osobami.

Personalizm chrze艣cija艅ski ustanawia r贸wnie偶 fundament ca艂ej doktryny etycznej, kt贸rej Ko艣ci贸艂 zawsze naucza, odwo艂uj膮c si臋 do Ewangelii. Osoba ludzka jako substancja dzia艂aj膮ca dobrowolnie i posi艂kuj膮ca si臋 sumieniem w swych czynach niejako „zamyka” moralno艣膰. Tym bardziej, 偶e w czynach osoby nale偶y mie膰 na uwadze relacje dzia艂aj膮cego do innych rzeczy i os贸b. (…) Nie bez znaczenia pozostaje fakt, i偶 problem osoby ludzkiej i jej „usytuowania” w 艣wiecie jest wsp贸艂cze艣nie intensywnie badany... Dlatego nie tylko wierz膮cy, ale z pewno艣ci膮 r贸wnie偶 niewierz膮cy oczekuj膮 w tej kwestii przysz艂ych wypowiedzi Soboru.”
II

KARDYNA艁 KAROL WOJTY艁A, 1967 (we wst臋pie do ksi膮偶kowego wydania dokument贸w soborowych):

„Ojcowie Soboru, kt贸rzy codziennie rozpoczynali swe prace od modlitwy do Ducha 艢wi臋tego, kierowali si臋 przekonaniem, 偶e wierno艣膰 wzgl臋dem Niego idzie w parze z poszanowaniem my艣li ludzkiej. Taka przecie偶 jest droga dochodzenia do prawdy...”

„Decyduj膮ca jest droga kolegialnego my艣lenia Soboru (dla porz膮dku chronologicznego jego dokument贸w).... G艂贸wnym zadaniem Soboru jest po pierwsze odpowiedzie膰 na pytanie Ecclesia quid dicis de teipsa” (Ko艣ciele Bo偶y, co powiesz o sobie), po wt贸re za艣 odpowiedzie膰 na szereg pyta艅, kt贸re stawia sobie wsp贸艂czesna ludzko艣膰.

„[Pawe艂 VI] Drugi z kolei papie偶 Vaticanum II kre艣li swoje rozwa偶ania i wskazania na temat 艣wiadomo艣ci (samo艣wiadomo艣ci) Ko艣cio艂a i dialogu. Dwie pary poj臋膰 Ecclesia ad intra (Ko艣ci贸艂 od wewn膮trz) oraz Ecclesia ad extra (Ko艣ci贸艂 z zewn膮trz, Ko艣ci贸艂 w 艣wiecie) oraz „艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a – dialog” stale musimy mie膰 przed oczami przy studium dokument贸w soborowych i wczuwaniu si臋 w ich ducha” (ni膰 przewodnia, swoista logika Soboru)... Wiadomo, 偶e odkupieni zostali wszyscy ludzie, je偶eli za艣 wszyscy ludzie, zatem i „艣wiat”, w szczeg贸lno艣ci „艣wiat wsp贸艂czesny”... Dzie艂o Odkupienia urzeczywistnia si臋 w obu aspektach „od wewn膮trz” i „od zewn膮trz Ko艣cio艂a”.”

Poznanie to – g艂贸wny cel i zadanie Vaticanum II – ma wywo艂a膰 pog艂臋bion膮 艣wiadomo艣膰 (samo艣wiadomo艣膰) Ko艣cio艂a, a zarazem uzdolnienie do dialogu z tymi wszystkimi, kt贸rzy znajduj膮 si臋 poza Ko艣cio艂em.... Pawe艂 VI nazywa ten dialog dialogiem zbawienia. Dialog taki jest nast臋pstwem dojrza艂ej 艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a... Duszpasterstwo Ko艣cio艂a sprowadza si臋 do dw贸ch element贸w: do 艣wiadomo艣ci (kt贸ra dla ludzi wierz膮cych jest pewnego rodzaju samo艣wiadomo艣ci膮) oraz do p艂yn膮cej st膮d umiej臋tno艣ci prowadzenia dialogu – nie tylko dialogu naukowego, teologicznego, 艣wiatopogl膮dowego, czy wreszcie 'dialogu spo艂ecznego', ale autentycznego dialogu zbawienia... Duszpasterstwo w ka偶dej postaci... u duchownych, jak i u 艣wieckich.”

„Odnowa na wszystkich frontach 偶ycia Ko艣cio艂a tkwi korzeniami w艂a艣nie w tej 艣wiadomo艣ci, w tej samowiedzy, kt贸r膮 dla wszystkich cz艂on贸w Ko艣cio艂a – dla biskup贸w, kap艂an贸w, zakonnik贸w i 艣wieckich – stwarza sama rzeczywisto艣膰 Ko艣cio艂a gruntownie poznana i uznana przez wszystkich za podstaw臋 szczeg贸lnej jakby identyfikacji. Ta identyfikacja, uto偶samienie, r贸偶nych ludzi i r贸偶nych powo艂a艅, z jednym i tym samym Ko艣cio艂em, ma 偶ywotne 藕r贸d艂o w Chrystusie. Jest to swoiste odnalezienie siebie w Nim i uto偶samienie siebie z Nim przez Ko艣ci贸艂.”

Ko艣ci贸艂, kt贸ry istnieje i rozwija si臋 dzi臋ki pos艂annictwom Os贸b Tr贸jcy Przenaj艣wi臋tszej, kt贸ry jest jakby polem ziemskim polem Bo偶ej misji, te偶 stale pozostaje na stopie misyjnej w stosunku do ludzko艣ci... Lud Bo偶y, kt贸ry dzi臋ki liturgii 偶yje w g艂膮b, dzi臋ki misjom odnajduje drugi kierunek swego 偶ycia – 偶ycia zakorzenionego w 偶yciu samego Boga – kierunek wszerz i w prz贸d... Dekret o 艣rodkach spo艂ecznego przekazu m贸wi o 艣rodkach wsp贸艂czesnego duszpasterstwa. Wskazanie na te 艣rodki po艣rednio te偶 kwalifikuje samo duszpasterstwo, czyli historyczn膮 posta膰 misji Ko艣cio艂a po艣r贸d ludzko艣ci... Zagadnienie apostolstwa 艣wieckich stanowi艂o jak wiadomo jedno z najbardziej znamiennych zada艅 i osi膮gni臋膰 Vaticanum II.... Program odnowy musi by膰 przystosowany do stopnia 艣wiadomo艣ci Ko艣cio艂a, do tego w艂a艣nie stopnia, jaki Ko艣ci贸艂 osi膮gn膮艂 przez Sob贸r.”

W aspekcie ad extra dokona艂o si臋 naprz贸d jakby poszerzenie ekumenizmu, a w parze z tym posz艂o okre艣lenie stosunku Ko艣cio艂a do 艣wiata wsp贸艂czesnego... stawia problem wolno艣ci religijnej w spos贸b zasadniczy, m贸wi o niej jako o podstawowym prawie osoby, kt贸remu odpowiada膰 musi rzetelne uprawnienie obywatelskie... Ko艣ci贸艂 szuka wi臋z贸w wsp贸lnoty ju偶 nie tylko z od艂膮czonymi chrze艣cijanami, ale i z wyznawcami wszystkich religii 艣wiata... dotyka podstawy ekumenizmu i dialogu... Konstytucja dogmatyczna 'O Objawieniu Bo偶ym' dotyka spraw najbardziej podstawowych je艣li chodzi o stosunki z bra膰mi od艂膮czonymi... mo偶e te偶 nigdzie indziej 艣wiadomo艣膰 Ko艣cio艂a i dialog – prawdziwy dialog teologiczny – nie posiada takiej aktualno艣ci... papie偶 Pawe艂 VI m贸wi o nim jako o pierwszym kr臋gu dialogu.”

Sob贸r stawa艂 si臋 coraz bardziej 艣wiadomy [z du偶ym wk艂adem encykliki Paw艂a VI „Ecclesiam suam”] swego pos艂annictwa ad extra [w stosunku do 艣wiata] i coraz bardziej 艣wiadomy mo偶liwo艣ci dialogu oraz jego zasi臋gu. 艢wiadomo艣膰 ta, co r贸wnie偶 trzeba podkre艣li膰, opiera艂a si臋 na tej samowiedzy Ko艣cio艂a, kt贸r膮 nios艂a z sob膮 narastaj膮ca na warsztacie Soboru od I do II okresu Konstytucja dogmatyczna o Ko艣ciele. Dla wypracowania tej konstytucji decyduj膮ca by艂a dyskusja w okresie II, kt贸ra zaj臋艂a prawie ca艂y pa藕dziernik. Ot贸偶 w parze z narastaniem 艣wiadomo艣ci... otwiera艂y si臋 perspektywy dialogu”.

Konstytucja – w ostatecznym okre艣leniu duszpasterska o 'Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym' jest zadaniem, kt贸re Sob贸r otrzyma艂 jakby w testamencie od papie偶a Jana XXIII. W ostatnich bowiem tygodniach 偶ycia tego wielkiego tw贸rcy Vaticanum II odbywa艂y si臋 pierwsze posiedzenia z tematem, kt贸ry w spos贸b najbardziej ca艂o艣ciowy stawia艂 problematyk臋 Ecclesia ad extra.”

Dwa dokumenty soborowe: 'Konstytucja duszpasterska o Ko艣ciele w 艣wiecie wsp贸艂czesnym Gaudium et spes (Rado艣膰 i nadzieja)' i deklaracja O wolno艣ci religijnej' 'Dignitatis humanae (Godno艣膰 cz艂owieka), stanowi膮 swoist膮 ca艂o艣膰 w my艣leniu soborowym poprzez jeden g艂贸wny przedmiot, kt贸ry je 艂膮czy. PRZEDMIOTEM TYM JEST OSOBA LUDZKA. Wydaje si臋, i偶 wraz z tymi dokumentami znajdujemy si臋 na p艂aszczy藕nie najbardziej podstawowej dla my艣lenia soborowego. Na p艂aszczy藕nie, kt贸ra jest szczeg贸ln膮 jakby wypadkow膮 wsp贸艂czesno艣ci i potwierdzeniem „wsp贸艂czesnego”, tj. zakrojonego na miar臋 naszych czas贸w my艣lenia Soboru. Vaticanum II posiada t臋 ogromn膮 zas艂ug臋 w stosunku do Ko艣cio艂a, 偶e podj臋艂o ca艂膮 problematyk臋 wsp贸艂czesno艣ci, nie pozostawiaj膮c l臋kliwie na boku niczego. Stwarza to w 艣wiadomo艣ci cz艂owieka wierz膮cego ogromnie cenne poczucie ”panowania nad rzeczywisto艣ci膮”... Panowanie to stanowi ogromn膮 warto艣膰 wewn臋trzn膮 oraz potencjalny przynajmniej sk艂adnik postawy 偶yciowej chrze艣cijanina. Dla cz艂owieka, kt贸ry patrzy na to oczyma wiary, w takim dorobku Soboru weryfikuje si臋 dzia艂anie Ducha 艢wi臋tego wedle tych s艂贸w Chrystusowych: „On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, cokolwiek wam powiedzia艂em”.

Dokumenty Gaudium et spes oraz Dignitatis humanae 艂膮czy szczeg贸lna wi臋藕, oba bowiem oparte s膮 na jednej wsp贸lnej prawdzie, KT脫RA JEST PRAWD膭 O OSOBIE LUDZKIEJ. Deklaracja o wolno艣ci religijnej od tej prawdy rozpoczyna” „W naszej epoce ludzie coraz bardziej u艣wiadamiaj膮 sobie godno艣膰 osoby ludzkiej i coraz bardziej ro艣nie liczba tych, kt贸rzy si臋 domagaj膮, aby w dzia艂aniu ludzie cieszyli si臋 i kierowali w艂asn膮 rozwag膮 i odpowiedzialn膮 wolno艣ci膮 nie przymuszani, lecz wiedzeni 艣wiadomo艣ci膮 obowi膮zku.”... Sama prawda o osobie ludzkiej oraz jej sytuacji w spo艂ecze艅stwie i w 艣wiecie zajmuje cz臋艣膰 pierwsz膮 konstytucji Gaudium et spes, podbudowuje za艣 cz臋艣膰 druga, w kt贸rej poruszone zosta艂y najwa偶niejsze problemy dzisiejszego 艣wiata, czyli ca艂ej ludzko艣ci... ZNACZENIE I WAG臉 owych problem贸w docenimy w贸wczas, gdy sprowadzimy je do w艂a艣ciwego wymiaru CZ艁OWIEKA, KT脫RY JEST OSOB膭.

Sob贸r uwydatnia zasady prawa natury, czy te偶 porz膮dku naturalnego, kt贸re w naszych czasach szczeg贸lnie s膮 wa偶ne w艂a艣nie ze wzgl臋du na trudne problemy obchodz膮ce ca艂膮 ludzko艣膰. Klucz do ich rozwi膮zania le偶y w cz艂owieku, PRAWO NATURY BOWIEM JEST PRAWEM ROZUMU POTWIERDZONYM W EWANGELII. Dziedzina moralno艣ci mi臋dzyludzkiej, spo艂ecznej, mi臋dzynarodowej jest t膮 dziedzin膮, w kt贸rej Ko艣ci贸艂 jako g艂osiciel Ewangelii najszerzej wychodzi od ad extra, tzn. znajduje najszersz膮 p艂aszczyzn臋 DIALOGU I POROZUMIENIA Z CA艁膭 LUDZKO艢CI膭. Znamienitym przyk艂adem tego by艂o przem贸wienie Paw艂a VI wobec Organizacji Narod贸w Zjednoczonych (4.10.1965), kt贸re jako wydarzenie z pewno艣ci膮 nale偶y zaliczy膰 do ca艂okszta艂tu Vaticanum II.

Jest rzecz膮 charakterystyczn膮, i偶 soborowy wyk艂ad moralno艣ci mi臋dzyludzkiej, spo艂ecznej, mi臋dzynarodowej tak mocno uwydatnia MOMENT OSOBY [WYMIAR]. Wyst臋puje ona tutaj nie tylko jako podmiot, ale przede wszystkim jako zupe艂nie swoista warto艣膰 przedmiotowa, wedle kt贸rej nale偶y kszta艂towa膰 post臋powanie w r贸偶nych dziedzinach i profilach wsp贸艂czesnego 艣wiata. JE呕ELI W NASZYCH CZASACH JESTE艢MY 艢WIADKAMI RODZENIA SI臉 MORALNO艢CI, A WRAZ Z NI膭 ETYKI, KT脫REJ PRZYS艁UGIWA艁OBY OKRE艢LENIE „PERSONALISTYCZNA”, TO WYMIENIONE DOKUMENTY VATICANUM II Z PEWNO艢CI膭 ZNAJDUJ膭 SI臉 PRZY NARODZINACH TAKIEJ ETYKI I MORALNO艢CI. Nie przes艂aniaj膮 one warto艣ci spo艂ecznych, wr臋cz przeciwnie, g艂臋biej ods艂aniaj膮 znaczenie tych ostatnich. OD OSOBY PROWADZI PROSTA DROGA DO WSP脫LNOTY. Rzeczywisto艣膰 spo艂eczna opiera si臋 na osobach – i dlatego w swym autentycznie ludzkim charakterze jest wsp贸lnot膮 os贸b.

Ods艂aniaj膮c t臋 p艂aszczyzn臋 [osoby i relacji ad extra] Vaticanum II musimy zauwa偶y膰, 偶e kolegialne my艣lenie soborowe dotkn臋艂o tu spraw le偶膮cych ad intra Ko艣cio艂a w punktach najbardziej w臋z艂owych i decyduj膮cych. JAK NAJBARDZIEJ BOWIEM WEWN膭TRZ KO艢CIO艁A STOI CZ艁OWIEK – OSOBA LUDZKA, w jej szczeg贸lnym, tylko osobie w艂a艣ciwym, odniesieniu do Boga. DEKLARACJA O WOLNO艢CI RELIGIJNEJ UKAZUJE G艁臉BI臉 TEGO ODNIESIENIA, JEGO AUTENTYCZNIE LUDZK膭 I OSOBOW膭 STRUKTUR臉 ZWI膭ZAN膭 ZE STOSUNKIEM DO PRAWDY I Z WOLNO艢CI膭. Od tej strony deklaracja ta (Dignitatis humanae) stanowi nie tylko p艂aszczyzn臋 dialogu, ale tak偶e P艁ASZCZYZN臉 SAMOPOZNANIA I 艢WIADOMO艢CI KO艢CIO艁A... Lud Bo偶y jest to w艂a艣nie owa spo艂eczno艣膰, w kt贸rej s艂owo Boga pod dzia艂aniem Ducha 艢wi臋tego stanowi zasad臋 偶ycia os贸b w prawdzie – stanowi te偶 r贸wnocze艣nie zasad臋 wsp贸lnoty.

Je艣li z kolei chodzi o konstytucj臋 duszpastersk膮 Gaudium et spes, to nie tylko ukazuje ona Ko艣ci贸艂 w jego stosunku do 艣wiata wsp贸艂czesnego, nie tylko ukazuje 艣wiat poprzez Ko艣ci贸艂, ale zarazem ukazuje Ko艣ci贸艂 przez 艣wiat. Pokazuje Ko艣ci贸艂 skupiony nad ka偶d膮 wa偶n膮 i trudn膮 spraw膮 cz艂owieka – zw艂aszcza nad tymi sprawami, kt贸re maj膮 najszerszy zasi臋g w ludzko艣ci – skupiony jako nad swoj膮 w艂asn膮 spraw膮.

Sob贸r wypowiedzia艂 ca艂膮 prawd臋 o Ko艣ciele... w tym, o udziale, jaki w tajemnicy i dzia艂alno艣ci Ko艣cio艂a posiada Naj艣wi臋tsza Dziewica Maryja. (…) R贸wnocze艣nie jednak to, co zosta艂o powiedziane w aspekcie ad extra i w duchu dialogu, posiada znaczenie nie tylko poza Ko艣cio艂em, ale r贸wnie偶 dla Ko艣cio艂a. Ods艂ania si臋 w ten spos贸b JEGO ISTOTA I POS艁ANNICTWO tak g艂臋boko zespolone z ca艂膮 celowo艣ci膮 ludzkiej egzystencji – nie tylko eschatologiczn膮, ale r贸wnie偶 doczesn膮 – a przy tym tak gruntownie zatroskane o SENS TEJ EGZYSTENCJI, tak bardzo przez to sp贸jne z rozumn膮 natur膮 cz艂owieka, kt贸ra na pierwszym miejscu ka偶e mu pyta膰 w艂a艣nie o sens. I od sensu, czyli od prawdy, uzale偶nia warto艣膰 偶ycia ludzkiego jako zawsze swoistego i niepowtarzalnego wydarzenia.

[Lektur臋 dokument贸w Soboru mo偶na zacz膮膰 na dwa sposoby, chronologicznie, lub szukaj膮c zwi膮zk贸w mi臋dzy nimi, ze wzgl臋du na jego nauk臋 ad extra, lub ad intra.] Zaczynaj膮c lektur臋 i refleksj臋 nad dokumentami Vaticanum II od tego, co znajduje si臋 pozornie najbardziej „na zewn膮trz”, znajdziemy si臋 jednak r贸wnocze艣nie od razu wewn膮trz Ko艣cio艂a jako tej rzeczywisto艣ci, kt贸r膮 Sob贸r poznaje i okre艣la. Stara si臋 to czyni膰 w 艣wietle Objawienia, a zarazem na podstawie do艣wiadczenia. W ten spos贸b chce by膰 wierny wszystkim autentycznym 藕r贸d艂om poznania prawdy. Sob贸r poznaje Ko艣ci贸艂 w zwierciadle objawienia, a r贸wnocze艣nie osadza go i ugruntowuje w do艣wiadczeniu wsp贸艂czesnej ludzko艣ci. I Ko艣ci贸艂 te偶 dzi臋ki Soborowi poznaje siebie niejako od strony wsp贸艂czesnej ludzko艣ci, od strony jej potrzeb i problem贸w. W ten spos贸b wraz z poznaniem swej tajemniczej nadprzyrodzonej istoty KO艢CI脫艁 SZEROKO SI臉 OTWIERA. Owo za艣 otwarcie czy raczej OTWARTO艢C KO艢CIO艁A oznacza w艂a艣nie jego nowe zamkni臋cie nie w sobie samym, ale w tych kr臋gach, w kt贸rych – jak pisze Pawe艂 VI w swej encyklice - „ustawi艂a nas r臋ka Boga”. Soborowy wysi艂ek Vaticanum II poszed艂 w tym kierunku, ABY KO艢CI脫艁 MOCNIEJ SI臉 ZAKORZENI艁 I NIEJAKO ZAMKN膭艁 W CA艁OKSZTA艁CIE LOSU DUCHOWEGO CZ艁OWIEKA, g艂osz膮c mu wsz臋dzie – nie tylko wewn膮trz, ale i na zewn膮trz – jego wielkie ludzkie i nadprzyrodzone zarazem powo艂anie. W ten spos贸b Ko艣ci贸艂 wszed艂 jakby w now膮 faz臋 swej wierno艣ci dla uniwersalnego pos艂annictwa Chrystusowego, swego umi艂owania dla Bo偶ych dzie艂 – stworzenia, odkupienia i u艣wi臋cenia.”

PS.1
Ja tylko przepisa艂em. Wnios艂em samowolnie troche podkre艣le艅, pogrubie艅, wielkich liter. Tylko tyle? Tak, tylko. Tyle!
Mam marzenie. 呕eby znalaz艂 si臋 kto艣 (fundacja?), kto wydrukowa艂by i rozda艂 na dw贸ch stronach (kartkach?), to, co 艣wi臋ty Jan Pawe艂 II my艣la艂 i naucza艂 o 艢wi臋tym Soborze Watyka艅skim II! czyli o nas i o naszym 艣wiecie wsp贸艂czesnym (Ko艣ci贸艂 included)! Oczywi艣cie w pe艂nej wolno艣ci dokonania wyboru, by by艂 jeszcze bardziej prosty i zrozumia艂y. Czy nie jest to naszym - nie liczmy na hierarchi臋, maj膮 swoje problemy - obowi膮zkiem (sp贸藕nionym) wobec KANONIZOWANEGO?!

PS.2
Zdj臋cie bp/kard. Karola Wojty艂y (1967) ze strony DROGA DO 艢WI臉TO艢CI!


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz