sobota, 4 czerwca 2016

Kultura naocznych 艣wiadk贸w i anty-matematyka

4 Czerwca (1989) zas艂uguje u Polak贸w na chwa艂臋. Dzisiaj mija 27 rocznica. Wiele os贸b wspomina. Ci, co pami臋taj膮. Problemem s膮 ci, kt贸rzy widz膮 rzeczywisto艣膰 tak, jak partia. Zauwa偶cie, 偶e nie nazwa艂em partii. By艂y, s膮, b臋d膮 - r贸偶ne. W normalnym 艣wiecie liczy si臋 艣wiadectwo naocznych 艣wiadk贸w.

Je艣li dla kogo艣, ludzi-os贸b, w艂adzy... rzeczywisto艣膰 (matematyka) si臋 nie liczy, to kl臋ska ich jest blisko. Mo偶e sta膰 si臋 dramatem, byle nie tragedi膮, wielu:

"Encyklika Jana Paw艂a II Centesimus annus (Setna rocznica). Kolejna encyklika spo艂eczna Jana Paw艂a II. Og艂oszona w dniu wspomnienia 艣w. J贸zefa Robotnika, 1 maja 1991 r., w setn膮 rocznic臋 opublikowania encykliki Leona XIII Rerum novarum, stanowi膮cej fundament katolickiej nauki spo艂ecznej. W du偶ej mierze zawiera ona krytyk臋 komunizmu i wszelkich ideologii totalitarnych, w du偶ej mierze odnosi si臋 te偶 do sytuacji po przemianach 1989 r. Papie偶 jeszcze raz krytykuje materialistyczne widzenie 艣wiata, a tak偶e brak personalizmu w pojmowaniu roli jednostki. Uwa偶a, 偶e czynnikiem decyduj膮cym o upadku systemu by艂 jego programowy ateizm. Bezkrwawy upadek w Europie system贸w opartych o marksizm-leninizm 艂膮czy z zawierzeniem Bogu i rzeczywistym wp艂ywem Opatrzno艣ci" (tutaj).

"Spo艣r贸d ankietowanych przez TNS Polska okres po 1989 r. "zdecydowanie dodatnio" oceni艂o 6 proc. badanych, za艣 48 proc. - "raczej dodatnio". Z kolei w艣r贸d ocen negatywnych o latach po 1989 r. "raczej ujemnie" wypowiedzia艂o si臋 27 proc., za艣 "zdecydowanie ujemnie" pi臋膰 proc. badanych. Zdania w tej kwestii nie mia艂o 14 proc. pytanych... 66 proc. ankietowanych chce publikacji wyroku Trybuna艂u Konstytucyjnego [ale] rzecznik rz膮du Rafa艂 Bochenek [m贸wi]: Polacy s膮 tego samego zdania, jakie ma rz膮d" 

"4 czerwca 1989 r. to niew膮tpliwie jedna z najwa偶niejszych dat w historii najnowszej Polskipowinno zosta膰 ustanowione jako 艣wi臋to pa艅stwowe. Odby艂y si臋 wtedy pierwsze po II wojnie 艣wiatowej cz臋艣ciowo wolne wybory do Parlamentu. By艂y owocem obrad Okr膮g艂ego Sto艂u. Jednak obecne badania spo艂eczne pokazuj膮, 偶e nie wszyscy Polacy potrafi膮 wyja艣ni膰, co wydarzy艂o si臋 w tym dniu. - Jest pewien odsetek ludzi m艂odych, kt贸rzy nie pami臋taj膮 tej daty z w艂asnego 偶ycia. Natomiast system edukacji jest tak u艂o偶ony, 偶e - uog贸lniaj膮c - nie uczy si臋 o historii najnowszej, w szczeg贸lno艣ci o tak p贸藕nej, jak dzieje upadku komunizmu - komentuje prof. Antoni Dudek, politolog z Uniwersytetu Kardyna艂a Stefana Wyszy艅skiego. - Je艣li chodzi o starszych Polak贸w, to tamtego dnia mniej wi臋cej co trzeci z nich nie poszed艂 g艂osowa膰. Dlaczego wi臋c dzi艣 mieliby oni co艣 pami臋ta膰, skoro wtedy ich to nie interesowa艂o?"
 
"CZWARTEGO CZERWCA U MNIE [Krzysztof W. Kasprzyk] - ... zosta艂em pe艂nomocnikiem Komitetu Obywatelskiego przy Wa艂臋sie oraz wsp贸艂przewodnicz膮cym komisji wyborczej w konsulacie PRL w Chicago z ramienia „Solidarno艣ci”.
    W sobot臋, 3 czerwca 1989 r., (polskie wybory w Ameryce s膮 zawsze dzie艅 wcze艣niej) przyjecha艂em o wp贸艂 do pi膮tej rano z domu do konsulatu przy eleganckim bulwarze Lake Shore Drive... O sz贸stej rano pracownicy konsulatu otworzyli plac贸wk臋, zamienion膮 w tym dniu na siedzib臋 komisji pierwszych od czasu Ja艂ty wybor贸w w Europie 艢rodkowo-Wschodniej z wbudowanym w nie elementem demokracji i wolno艣ci... nikomu nie przeszkadza艂o, 偶e w tej pierwszej w Chicago po wojnie polskiej kolejce do demokracji trzeba odsta膰 kilka godzin. Dominowa艂a lekko艣膰, entuzjazm i serdeczno艣膰. Aktor Jacek Wojciechowski od艣piewywa艂 ballady Jacka Kaczmarskiego. Festyn wolno艣ciowej rado艣ci. A peerelowski konsulat wytoczy艂 pojemniki z kaw膮, herbat膮, roznosili te偶 co艣 do jedzenia.
    Wewn膮trz t艂ok nie do opisania. Setki, tysi膮ce ludzi. Ale nikt na nikogo nie wrzeszcza艂, nikt nie wytyka艂 rejwachu i lekkiego ba艂aganu, kt贸ry musia艂 towarzyszy膰 tak wielkiej operacji...".



***

Te偶 chc臋 to wyt艂umaczy膰, przekaza膰, a偶 zarazi膰 dum膮 dzieci. W艂asne! Od czego艣 (kogo艣) trzeba zacz膮膰, ork臋 na polskim ugorze! 

***

BOLENIE CZERWCOWE        




            /co艣my Polsce uczynili.../

jakie to bolenie nasze
rodzic贸w pokole艅 po wojnie
kt贸rzy nie chcieli PRL
i doczekali wolno艣ci

偶e dzisiaj w艂adza marginalizuje 
ich pami臋膰 i to偶samo艣膰 polsk膮
co tam wasza historia nasza
skoro nam nie da艂a piedesta艂贸w

co tam wolno艣膰 jaka艣 wasza
skoro inaczej my艣limy i chcemy
autorytarnego pa艅stwa zawsze
z wodzem liderem prezesem

czy moje dzieci i 偶ony matki ojca
zrozumiej膮 i obroni膮 prawd臋
swoich rodzic贸w i ich prze偶y膰
dla nas to by艂a rosa i tlen (i blask)

    (pi膮tek, 3 czerwca 2016, g. 18.57)

Od d艂u偶szego czasu my艣l臋 i pisze o TYM! Uzbiera艂o si臋. Trzeba jako艣 zebra膰, upubliczni膰, postawi膰 jako 艣wiadka naocznego przed publiczno艣ci膮 2016 i nast臋pnych pokole艅. Pisz臋 bardzo du偶o, par臋 stron dziennie. Btw. dzi臋ki temu mo偶na sprawdzi膰 sp贸jno艣膰 pod ka偶dym wzgl臋dem, czyli osobowo艣膰 osoby, drogi-prawdy-偶ycia. Czasem warto wybra tematycznie. Niewielu przeczyta, ale kropla musi pada do oceanu, na 艣wiadectwo.

***

PRZEZ OKNO (4 CZERWCA)

anty-nomia anomii PiS-u
inna rzeczywisto艣膰 nie-co-jest
ale musi by膰 partyjnie skrojone
ale jakie jest imi臋 jego nasze

w t臋 i we w t臋 patrz臋
wte i wewte te偶 mo偶na
sztuka pedanterii mi obca
windows jest dwustronne

zawsze na d臋by pami臋ci
jam szcz臋艣liwiec wiejski
dzisiaj na czwartego czerwca
mam pami臋膰 i to偶samo艣膰

widz臋 nadziej臋 rado艣膰 szcz臋艣cie
jakie powi膮za艂a z tym dniem historia
nasza polska i pokoleniowa
nie obca sowiecko-pisowska

osoba i czyn i wolno艣膰
mi艂o艣膰 i odpowiedzialno艣膰
wiara i rozum i kontemplacja
prawda na 艣mier膰 i 偶ycie jest nasza

prawda jest poznawalna (faktyczna)
postaw膮 mi艂o艣ci intelektualnej
po istot臋 cz艂owieka 艣wiata Boga
drog膮-prawd膮-偶yciem osobowym

w艂adza ma pisze nie tylko projekty
ma w podszewce projekt filozofii
stwarza niejako wszystko na nowo
od nazw fakt贸w znaczenia i interpretacji

     (sobota, 4 czerwca 2016, g. 8.34)

***

PRAWDOM脫WNO艢膯

jak spojrz膮 mi w oczy
czciciele dobrej zmiany 2015
w dniu mojego i naszego 艣wi臋ta
pierwszych tzw wolnych wybor贸w

zwijcie jak chcecie i 艣wi臋tujmy
raczej razem ni偶 osobno
bo wtedy w naszym polskim 艣wiecie
i niebie gwiazda wolno艣ci zaja艣nia艂a

i my czekali艣my na ni膮 Panie
od lat mniej ni偶 4 tysi膮ce
i przysz艂a z modlitwy pracy i hymnu
w narodzie suwerennej solidarno艣ci

    (pi膮tek, 3 czerwca 2016, g. 14.15)

***

MODLITWA ARCYKAP艁A艃SKA 2016

                       /pami臋膰 jest OBOWI膭ZKIEM
                           bez pami臋ci nie ma narodu
                           a patriotyzm? - partyjny!/ 

rok 1989 aby艣my byli wolni suwerenni
ten rok stosunek do niego pokazuje
jak bardzo nowa w艂adza zdradzi艂a papie偶a
jego encykliki o sprawach spo艂ecznych

to obowi膮zkiem naszym a nie polityk膮
czczenie pami臋ci to偶samo艣ci polskiej
wiary i rozumu (powszechnej i naszej)
osoby i czynu (powszechnych i naszych)

mi艂o艣ci odpowiedzialno艣ci i jedno艣ci
daru i tajemnicy ci膮g艂o艣ci pokole艅
grzechem jest przeciwie艅stwo
wasz wynios艂y (pogardliwy) stosunek

do najnowszej historii Ojczyzny Polski
mojego 偶ycia drogi-prawdy-偶ycia
wasz wynio艣le wzgardliwy stosunek
jest stosunkiem do nas do praw cz艂owieka

     (czwartek, 2 czerwca 2016, g. 14.40)

***

ZGROZA
               
               /jeszcze nie stulecie/

do偶y艂em czasu Polski Pi艂at贸w
umywaj膮 r臋ce serce rozum
nad podw艂adnym rokiem 1989

za nic maj膮 papie偶a (艣wi臋tego)
kt贸rego kochaj膮 w przem贸wieniach 
dla klaki panie dla klaki i procent贸w

wiara i rozum czym s膮 dla nich
im zabroniono kontemplacji
w wychowaniu zawi艣ci podda艅stwie

wiara rozumu i prawda nie dla nich
aspekty istotowo konstytutywne
ani cz艂owieka ani 艣wiata ani Boga

troska o sprawy spo艂eczne wsp贸lnoty
jest 艣wi臋ta jak nasz polski Rok 1989
obrona i umocnienie praw cz艂owieka

    (czwartek, 2 czerwca 2016, g. 14.19)

***

TAK ZWANY SYSTEM

                 /dwupodzia艂 w艂adzy/

tzw intelektualista gminny
jest nikomu niepotrzebny
czy 偶e intelektualista
czy 偶e gminny bez tytu艂贸w

zar贸wno w 艣wiecko艣ci naszej
samorz膮dowej (i pa艅stwowej)
i w ko艣cielno艣ci polskiej
zn贸w bardziej klerykalnej

nie tak by艂o na pocz膮tku
ani w latach 80-tych naszych
ubieg艂ego wieku
pami臋taj膮cego KIK powstanie

ja z lat 80-tych katecheta
wybierzmowanych dziejami 
polskiej drogi wolno艣ci
moc膮 ducha z bardzo wysoka

zrodzony 16 pa偶dziernika 1978
i sierpnia 1980 solidarno艣ci
wyborami 4 czerwca 1989 
samorz膮dno艣ci膮 i NGO-sami

ko艣ci贸艂 klerykalny tego nie widzi
zamkn膮艂 oczy serce rozum
sta艂 si臋 organizacj膮 nie wsp贸lnot膮
pre-systemem system贸w (w艂adzy)

intelekt im wadzi
wiara obywa si臋 bez rozumowania
cho膰 bez my艣lenia jej nie ma
takie jest ich pasterstwo i tradycja
w oparach dzi艣 sojuszu tronu i o艂tarza

    (wtorek, 31 maja 2016, g. 17.17)

***

PRZECIW PAPIE呕OWI

                /Polska i KEP 2016
                   mainstreamowe/

kto z was pomy艣li odpowie
w powa偶ny dialog wejdzie
z katechet膮 od lat ponad 30
z ca艂膮 polsk膮 drog膮 wolno艣ci

dzisiaj ci膮g艂o艣膰 dziej贸w i jedno艣膰
nauczania Dobrej Nowiny
nie obowi膮zuje w Kraju nad Wis艂膮
robi膮 jak chc膮 dobra i z艂a zmiany

nam towarzyszy艂a my艣l papie偶a
偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a
偶e nikt siebie nie zrozumie bez Niego
偶e nie wolno odrzuca膰 na b艂oniach

niczego z tego co nas Polsk臋 stanowi
dzisiaj przeciw Papie偶owi-Polakowi
antyfundamentalne zmiany wprowadzaj膮
neguj膮c Jego nauczanie

偶e wiary i rozumu skrzyd艂a
pozwalaj膮 kontemplowa膰 prawd臋
a mi艂o艣膰 intelektualna
si臋ga istoty cz艂owieka 艣wiata i Boga

偶e Rok 1989 艣wi臋ty dla Polski i 艣wiata
i nie wolno odrywa膰 z tego teologii
je艣li chcemy i艣膰 naprz贸d jedn膮 drog膮
ludzkiej my艣li kultury zbawienia

   (poniedzia艂ek, 30 maja 2016, g. 9.32)

***

M脫J 艢WIAT I PRAWDA

               /Moja Ojczyzna i Ko艣ci贸艂
                  s膮 weryfikowalne/

moja Ojczyzna i 艣wiatopogl膮d
nie z traw mchu i paproci
poczciwych sk膮din膮d
bezpartyjnych

Ojczyzna moja nie st膮d stawa czo艂em;
Ja cia艂em zza Eufratu,
A duchem sponad Chaosu si臋 wzi膮艂em:
Czynsz p艂ac臋 艣wiatu.

Nar贸d mi臋 偶aden nie zbawi艂 ni stworzy艂;
Wieczno艣膰 pami臋tam przed wiekiem;
Kluch Dawidowy usta mi otworzy艂,
Rzym nazwa艂 cz艂ekiem (1861, CKN) 

c贸偶 doda膰 dzisiaj 2016
m膮drzejsi o czas i wydarzenia
wyznania mi艂osne papie偶a
dla Norwida i Roku 1989

kiedy prawda si臋 objawia nie skrywa
jak si臋 objawi艂a polskiej drodze wolno艣ci
nam od 16 pa藕dziernika 1978
czasu i festiwalu Solidarno艣ci

ponad stanem wojennym 13 grudnia 1981
nasz 3 Maja tego samego roku
okaza艂 si臋 wi臋kszy silniejszy ni偶 genera艂owie
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury

wiara i rozum si臋 umocni艂y komu zechcia艂
na dw贸ch skrzyd艂ach kontemplowa膰
by膰 wsp贸艂-艣wi膮tyni膮 czasu dziej贸w
drogi wolno艣ci my艣lenia cz艂owieka na ziemi

    (niedziela, 29 maja 2016)

***

艢WI臉TO 4 CZERWCA

                 /Ziarno Solidarno艣ci
                    tak偶e z JPII/

jak Ci dzi臋kowa膰 za tak wiele
za 966 1410 Uni臋 Brzesk膮
za 1683 3 Maja 1791 1918 i 20
za 1944 16 pa藕dziernika 1978

za 1980 3 Maja 1981 w Strach贸wce
za 4 czerwca w Polsce i w encyklice
za to 偶e opowiedzia艂e艣 nam jedno艣膰
i ci膮g艂o艣膰 ludzkiej my艣li i wolno艣ci

przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
od ci膮g艂o艣ci i jedno艣ci my艣li wolnej
kt贸ra potrafi kontemplowa膰 prawd臋
na skrzyd艂ach wiary i rozumu

   (niedziela, 29 maja 2016, g. 11.40)

***

DRUGA POLSKA

        /czym jest Ko艣ci贸艂/

w rodzinie 艣wiecie
Ko艣ciele Europie
telewizjach i tak dalej
dalej g艂臋biej i we mnie

we mnie ta sama 
wiara i rozum kontempluj膮
od urodzenia wychowania
poszukiwania i studi贸w

znalaz艂em zrozumia艂em
id臋 wiernie t膮 sam膮 drog膮
t膮 sam膮 prawd膮 偶yciem
t臋 sam膮 msz臋 odprawiam

czy tylko nazwa jest ta sama
i data chrztu 966 dla Polak贸w
muzyka Chopina bo literatura
a nawet wieszczowie kto wie

      (niedziela, 29 maja 2016, g. 10.17)

***

MODLITWA KOD-OWCA

              /anty-komunizm, anty-kaczyzm/

ja kodowiec si臋 modl臋 codziennie
nim otworz臋 internet
by nie trafi膰 na hejty od rana
bym m贸g艂 spokojnie wyrazi膰 siebie

my艣lami si臋 podzieli膰 czyli sob膮
nie od wczoraj od zawsze
co my艣l臋 o 艣wiecie sobie demokracji
a nawet o Bogu mi艂osiernym

prze偶y艂em wiele w swoim czasie
osoby drog膮-prawd膮-偶yciem
w tym polsk膮 drog臋 wolno艣ci
z nieocenionym wk艂adem papieskim

Rok 1989 zas艂u偶y艂 na rozdzia艂 w CA
w jego encyklice o sprawach spo艂ecznych
w setn膮 rocznic臋 innej encykliki
艣wiat jest 艂a艅cuchem ci膮g艂o艣ci jedno艣ci

   (pi膮tek, 27 maja 2016, g. 9.25)

***

MOJA (WOLNA) OJCZYZNA

            /wota wdzi臋czno艣ci 
             stoj膮 na o艂tarzu WNMP
             w Wilanowie buduj膮.../

moja ojczyzna dzisiaj zabija
najpierw trzeba rozum i wiar臋
jak to si臋 robi
ka偶dy mo偶e przerobi膰
w mojej gminie parafii diecezji

przykro to pisa膰 smutno 偶y膰
ale trzeba
na 艣wiadectwo
mo偶e komu艣 kiedy艣 uratuje 偶ycie
mo偶e tylko zdrowie i sens

min臋艂o 35 lat niesolidarno艣ci
mieszka艅c贸w gminy i parafii
min臋艂o 偶ycie katechetyczne
w diecezji i polskim ko艣ciele

po co na co
nie pytajcie w艂adzy i duszpasterzy
oni chyba niczego nie rozumiej膮
z daru i tajemnicy cz艂owieka osoby

艣wiadomo艣膰 si臋 ods艂ania powoli
wczoraj jeszcze tego nie wiedzia艂em
wczoraj bym jeszcze nie napisa艂
dzisiaj stopniowo etapami

    (艣roda, 25 maja 2016, g. 7.33)


***

NIEROZUMNO艢膯

                /na fortepianie Chopina/

Kaczy艅ski nie uznaje 艣wi臋to艣ci
jedno艣ci i ci膮g艂o艣ci dziej贸w
modlitwy arcykap艂a艅skiej Jezusa
ani Norwida t臋czy zachwytu
od zenitu Wszech-doskona艂o艣ci

jest on on i on na p贸艂 z bratem
kt贸ry le偶y z 偶on膮 na Wawelu
po tragicznej 艣mierci w Smole艅sku
kt贸remu ko艅czy艂a si臋 prezydentura

ale przecie偶 nawet oni si臋 k艂贸cili
chocia偶 raz po z艂ym wyborze
po decyzji kt贸ra nigdy nie powinna
by艂a by膰 zaistnie膰 podzieli膰

nigdy w 偶adnym pa艅stwie
nie powinni bracia si臋 podzieli膰
w艂adz膮 najwy偶sz膮 w kraju
艂ami膮c na wieki ducha demokracji

    (wtorek, 24 maja 2016, g. 12.28)

***

(NIE)POLACY

jacy艣 inni
cali na nie
wobec tego co by艂o
polskiej jedno艣ci ci膮g艂o艣ci

nie rozumiej膮 nie chc膮
tego wszystkiego
co nas stanowi od zenitu
Wszech-doskona艂o艣ci dziej贸w
wybieraj膮 sobie sami siebie

nie-solidarno艣膰 nie-Wa艂臋sy
nie st贸艂 nazbyt okr膮g艂y
nie wybory 4 czerwca
nie Europa (nie-takie-na-to)
nie Tusk nie Kapaony

nie samorz膮dno艣膰 nie-Mazowsze
nie stowarzyszenia
nie wolno艣膰 nie-osoba
nawet nie papie偶-za-ma艂o-polski

za-ma艂o-katolicki
nie jego encykliki (za trudne)
Centesimus annus (z Rokiem 1989)
nie dla wiary i rozumu po艂膮czenia

    (wtorek, 24 maja 2016, g. 8.43)


***

O ROKU 脫W! - ROK 1989 !!
(jeden rozdzia艂 jednej encykliki)

              /Papie偶owi Nadziei i 艢DM
               w Krakowie i Strach贸wce
               t臋 prac臋 po艣wi臋ca
               przepisywacz encyklik JPII
               to tak偶e moja wiara i rozum/

na tle opisanej sytuacji w 艣wiecie
kt贸ra zosta艂a przedstawiona tak偶e
w encyklice Sollicitudo rei socialis
mo偶na doceni膰 znaczenie wydarze艅
roku 1989 w krajach Europy
艣rodkowej i wschodniej (EEC)
nieoczekiwanych i wiele obiecuj膮cych

owocny proces drogi 
ku formom politycznym 
bardziej sprawiedliwym 
zapewniaj膮cym obywatelom 
pe艂niejszy udzia艂 w 偶yciu kraju

wa偶nym lub decyduj膮cym czynnikiem
by艂a dzia艂alno艣膰 Ko艣cio艂a 
w obronie i dla umocnienia praw cz艂owieka
by przynale偶no艣膰 do okre艣lonej grupy 
ideologi膮 nie zaciera艂a 艣wiadomo艣ci
powszechnej ludzkiej godno艣ci

Ko艣ci贸艂 g艂osi艂 z prostot膮 i moc膮
偶e ka偶dy cz艂owiek niezale偶nie od przekona艅 
nosi w sobie obraz Boga
a zatem zas艂uguje na szacunek

identyfikowa艂a si臋 z tym wi臋kszo艣膰 Narodu
co prowadzi艂o do poszukiwania [trwale]
form walki i rozwi膮za艅 politycznych 
bardziej uwzgl臋dniaj膮cych godno艣膰 osoby

z tego procesu historycznego wy艂oni艂y si臋 kraje
nowych form demokracji
ich kruche struktury polityczne i spo艂eczne 
pozwalaj膮 偶ywi膰 nadziej臋 na przemiany
cho膰 obci膮偶one s膮 hipotek膮 wielu krzywd
zrujnowan膮 gospodark膮 i konfliktami spo艂ecznymi

dzi臋kuj膮c wraz z ca艂ym Ko艣cio艂em Bogu 
za 艣wiadectwo niejednokrotnie heroiczne
jakie liczni Pasterze ca艂e wsp贸lnoty chrze艣cija艅skie
poszczeg贸lni wierni i inni ludzie dobrej woli 
sk艂adali w tych trudnych warunkach modl臋 si臋
aby wspiera艂 On wszystkie ich wysi艂ki 
zmierzaj膮ce do budowania lepszej przysz艂o艣ci

odpowiedzialno艣膰 za to ci膮偶y na obywatelach 
poszczeg贸lnych kraj贸w ludziach dobrej woli
bo z艂o偶one problemy tych narod贸w 
mo偶na rozwi膮za膰 metod膮 dialogu i solidarno艣ci
a nie walk膮 zmierzaj膮c膮 do zniszczenia przeciwnika

kryzys tamtych ustroj贸w rozpocz膮艂 si臋 w Polsce
wielk膮 akcj膮 protestu w imi臋 solidarno艣ci
robotnicy pozbawili prawomocno艣ci ideologi臋
kt贸ra chcia艂a przemawia膰 w ich imieniu
odkryte zosta艂y na nowo poj臋cia i zasady NSK
co si臋 wyk艂ada Nauk膮 Spo艂eczn膮 Ko艣cio艂a

do upadku tego imperium doprowadzi艂a 
prawie wsz臋dzie walka pokojowa
kt贸ra pos艂ugiwa艂a si臋 jedynie 
broni膮 prawdy i sprawiedliwo艣ci
poszukuj膮c wytrwale dr贸g pertraktacji i dialogu
daj膮c 艣wiadectwo prawdzie
odwo艂uj膮c si臋 do sumienia przeciwnika (usi艂uj膮c)
rozbudzi膰 w nim poczucie wsp贸lnej ludzkiej godno艣ci

wy艂oni艂 si臋 wtedy nowy porz膮dek europejski 
zrodzi艂 si臋 wysi艂kiem ludzi bez przemocy
umieli skutecznie za艣wiadczy膰 o prawdzie
prawda rozbroi艂a przeciwnika
przemoc musi usprawiedliwia膰 si臋 k艂amstwem
przybiera膰 fa艂szywe pozory obrony jakiego艣 prawa 
czy odpowiedzi na czyj膮艣 gro藕b臋 

nie przestaj臋 dzi臋kowa膰 Bogu
kt贸ry wspar艂 ludzkie serca w czasie trudnej pr贸by 
prosz臋 Go by ten przyk艂ad by艂 na艣ladowany 
w innych miejscach i w innych okoliczno艣ciach
by ludzko艣膰 nauczy艂a si臋 walczy膰 o sprawiedliwo艣膰 
bez uciekania si臋 do przemocy
wyrzekaj膮c si臋 walki klas 
w sporach wewn臋trznych 
i wojny w konfliktach mi臋dzynarodowych

pogwa艂cenie praw cz艂owieka do inicjatywy
do w艂asno艣ci i wolno艣ci w dziedzinie ekonomicznej
nale偶y 艂膮czy膰 z wymiarem kulturowym i narodowym
nie mo偶na zrozumie膰 cz艂owieka
analizuj膮c jedynie jego aktywno艣膰 gospodarcz膮

rozumiemy cz艂owieka w kontek艣cie kultury
poprzez j臋zyk histori臋 postawy egzystencjalne
wobec narodzin mi艂o艣ci 艣mierci pracy... 
osi膮 ka偶dej kultury jest postawa wobec Boga
jego najwi臋kszej tajemnicy

kultury narod贸w s膮 w istocie rzeczy odpowiedziami 
na pytanie o sens osobistej egzystencji
gdy to pytanie zostanie uchylone
kultura i 偶ycie moralne Narod贸w ulegaj膮 rozk艂adowi
walka 1980/89 w obronie pracy zosta艂a po艂膮czona 
z walk膮 o kultur臋 i prawa narodowe spontanicznie

adekwatn膮 egzystencjalnie odpowiedzi膮 na pytania
na pragnienie dobra prawdy i 偶ycia [wype艂nionego]
obecne w sercu ka偶dego cz艂owieka
jest dla wierz膮cych (chrze艣cijan) Jezus Chrystus

pustka duchowa wytworzona przez ateizm
pozostawi艂a m艂ode pokolenia bez drogowskaz贸w
w nieustannym poszukiwaniu to偶samo艣ci i sensu 偶ycia
odkry膰 mog膮 na nowo religijne korzenie kultury narod贸w

WYDARZENIA ROKU 1989 s膮 przyk艂adem [na wieki]
zwyci臋stwa woli dialogu i ducha ewangelicznego 
w zmaganiach z przeciwnikiem bez zasad moralnymi
(nie czuje si臋 nimi zwi膮zany)
s膮 przestrog膮 dla tych kt贸rzy usuwaj膮 prawo i moralno艣膰
z areny politycznej [w imi臋 tzw. realizmu w dniu wybor贸w]

walka ROKU'89 wymaga艂a wielkiej przytomno艣ci umys艂u 
umiarkowania cierpie艅 ofiar
w pewnym sensie zrodzi艂a si臋 ona z modlitwy 
by艂aby nie do pomy艣lenia bez zaufania Bogu bez granic
kt贸ry jest Panem historii i sam kszta艂tuje serce cz艂owieka

lekcewa偶enie natury cz艂owieka stworzonego dla wolno艣ci
jest niedozwolone z punktu etycznego 
w praktyce okazuje si臋 zawsze niemo偶liwe
bo gdy organizacja spo艂ecze艅stwa ogranicza lub eliminuje 
sfer臋 wolno艣ci przys艂uguj膮cej obywatelom
tam 偶ycie spo艂eczne stopniowo rozk艂adowi si臋 i zamiera

cz艂owiek stworzony do wolno艣ci… nosi ran臋 grzechu
d膮偶y do dobra ale jest r贸wnie偶 zdolny do z艂a
nauka chrze艣cija艅skiego odkupienia
pozwala zrozumie膰 ludzk膮 rzeczywisto艣膰
polityka ma pokus臋 stawa膰 si臋 „艣wieck膮 religi膮”
kt贸ra 艂udzi 偶e buduje w ten spos贸b raj na ziemi

偶adne spo艂ecze艅stwo ktore posiada 
autonomi臋 prawa swoj膮 organizacj臋 polityczn膮
nie mo偶e si臋 nigdy myli膰 z Kr贸lestwem Bo偶ym
jedynie B贸g mo偶e oddziela膰 tych z Kr贸lestwa
od tych kt贸rzy nale偶膮 do Z艂ego
ten s膮d b臋dzie mia艂 miejsce na ko艅cu czas贸w

roszcz膮c sobie prawo do formu艂owania s膮du teraz
cz艂owiek stawia siebie na miejscu Boga [herezja]
sprzeciwiaj膮c si臋 [jawnie] Jego cierpliwo艣ci
spo艂eczno艣ci doczesne istniej膮 w czasie 
ich cech膮 jest niedoskona艂o艣膰 i przemijalno艣膰

Kr贸lestwo Bo偶e obecne w 艣wiecie
nie b臋d膮c ze 艣wiata
o艣wieca porz膮dek spo艂eczno艣ci ludzkiej
a energie 艂aski przenikaj膮 go i o偶ywiaj膮
w ten spos贸b mo偶na lepiej zrozumie膰 [nasze]
potrzeby spo艂ecze艅stwa godnego cz艂owieka
naprawi膰 wypaczenia zach臋ca膰 w s艂u偶bie dobra

do tego dzie艂a przepajania duchem Ewangelii 
rzeczywisto艣ci ludzkich [wszelkich]
ze wszystkimi lud藕mi dobrej woli powo艂ani s膮
chrze艣cijanie a w szczeg贸lny spos贸b 艣wieccy

WYDARZENIA R'1989 maj膮 znaczenie uniwersalne
cho膰 rozegra艂y si臋 g艂贸wnie w krajach Europy (CEE),
ich pozytywne i negatywne konsekwencje 
dotycz膮 ca艂ej rodziny ludzkiej
nast臋pstwa nie s膮 mechaniczno-fatalistyczne
s膮 okazj膮 偶eby ludzka wolno艣膰 mog艂a wsp贸艂pracowa膰 
z mi艂osiernym Bogiem dzia艂aj膮cym w historii

gdy marksizm znalaz艂 si臋 w kryzysie
zacz臋艂y wy艂ania膰 si臋 spontaniczne formy 艣wiadomo艣ci 
偶膮daj膮cej sprawiedliwo艣ci i uznania godno艣ci pracy
ruch robotniczy w艂膮czy艂 si臋 w szerszy ruch ludzi pracy
ludzi dobrej woli na rzecz wyzwolenia osoby ludzkiej
i afirmacji jej praw i ogarn膮艂 kraj贸w wiele 

Ko艣ci贸艂 ofiarowuje wszystkim sw膮 doktryn臋 spo艂eczn膮
i w og贸le nauk臋 o osobie ludzkiej 
(wierzymy 偶e odkupionej przez Chrystusa)
lecz tak偶e swoje konkretne zaanga偶owanie i pomoc
w zwalczaniu upo艣ledzenia spo艂ecznego i cierpienia

tera藕niejszo艣膰 sk艂ania do potwierdzenia autentycznej 
teologii ca艂o艣ciowego wyzwolenia cz艂owieka
by wszystkich przenika艂 duch pokoju i przebaczenia
by nienawi艣膰 i przemoc nie tryumfowa艂y 

z tego punktu widzenia wydarzenia 1989 roku 
s膮 r贸wnie wa偶ne dla kraj贸w EEC
jak i dla kraj贸w tzw. Trzeciego 艢wiata
poszukuj膮cych drogi swego rozwoju
by nie zabrak艂o postawy moralnej 艣wiadomego wysi艂ku
by dawa膰 艣wiadectwo prawdzie
jak to mia艂o miejsce w 1989 i czasach minionych

trzeba konkretnych dzia艂a艅 dla stworzenia 
b膮d藕 umocnienia mi臋dzynarodowych struktur
kt贸re w przypadku konflikt贸w mi臋dzy narodami 
mog膮 interweniowa膰 i proponowa膰 dobre rozstrzygni臋cia
zapewniaj膮c poszanowanie praw ka偶dego z nich
osi膮gni臋cie sprawiedliwego porozumienia uk艂adu pokoju
szanuj膮cego prawa innych

to wszystko jest niezb臋dne dla narod贸w europejskich
ze sob膮 z艂膮czonych wi臋zi膮 wsp贸lnej kultury 
i tysi膮cletniej historii
trzeba podj膮膰 ogromny wysi艂ek moralnej i gospodarczej 
odbudowy kraj贸w kt贸re odesz艂y od komunizmu
dla wielu kraj贸w Europy dopiero teraz rozpoczyna si臋
prawdziwy okres powojenny w pewnym sensie

wypaczeniu ulega艂y tam elementarne stosunki i cnoty
podstawowe tak偶e w dziedzinie gospodarczej
prawdom贸wno艣膰 wiarygodno艣膰 pracowito艣膰 
zosta艂y zapomniane wr臋cz wykorzenione

upadek marksizmu poci膮gn膮艂 daleko id膮ce skutki 
ja艣niej ukaza艂 realn膮 wsp贸艂zale偶no艣膰 narod贸w
oraz 偶e ludzka praca z natury powinna narody jednoczy膰
a nie dzieli膰 bo taka jest natura ludzkiej pracy

bowiem pok贸j i pomy艣lno艣膰 s膮 dobrami kt贸re nale偶膮 
do ca艂ego rodzaju ludzkiego
nie mo偶na korzysta膰 z nich w spos贸b w艂a艣ciwy i trwa艂y
je偶eli s膮 osi膮gane i u偶ywane kosztem innych 
lud贸w i narod贸w z pogwa艂ceniem ich praw
czy pozbawieniem ich dost臋pu do 藕r贸de艂 dobrobytu

Europa nie b臋dzie mog艂a 偶y膰 w pokoju
je艣li r贸偶nego rodzaju konflikty zaostrz膮 si臋 na skutek 
gospodarczego chaosu duchowego niedosytu i rozpaczy

konieczny b臋dzie nadzwyczajny wysi艂ek 
uruchomienia zasob贸w (bo 艣wiatu ich nie brakuje)
dla wzrostu gospodarczego i wsp贸lnego rozwoju
lecz i rewizji skali warto艣ci i priorytet贸w
na kt贸rych opieraj膮 si臋 decyzje gospodarcze i polityczne

wielka sprawa je艣li uda si臋 wprowadzi膰 skuteczne
alternatywne w stosunku do wojny sposoby 
rozwi膮zywania konflikt贸w
a nast臋pnie upowszechni膰 zasad臋 kontroli i redukcji
zbroje艅 napi臋膰 niesprawiedliwo艣ci 

rozwoju nie nale偶y pojmowa膰 w znaczeniu 
jedynie gospodarczym ale w sensie integralnie ludzkim 
jego celem nie jest zr贸wnanie poziomu 偶ycia tylko
wszystkich narod贸w z najbogatszymi krajami
ale tworzenie solidarn膮 prac膮 偶ycia bardziej godnego
konkretna s艂u偶ba w umocnienia godno艣ci 
i rozwoju uzdolnie艅 tw贸rczych ka偶dej osoby

jej zdolno艣ci do odpowiedzi na w艂asne powo艂anie
a wi臋c na zawarte w nim Bo偶e wezwanie
szczytem rozwoju jest zatem mo偶liwo艣膰 korzystania 
z prawa-obowi膮zku szukania Boga
poznawania Go i 偶ycia zgodnie z tym poznaniem

w ustrojach totalitarnych i autokratycznych zosta艂a 
doprowadzona do ostateczno艣ci 
zasada pierwsze艅stwa si艂y przed rozs膮dkiem
zmuszono cz艂owieka do poddania si臋 艣wiatopogl膮dowi
narzuconemu si艂膮
a nie wypracowanemu przez wysi艂ek w艂asnego rozumu
i korzystanie z w艂asnej wolno艣ci

nale偶y t臋 zasad臋 odwr贸ci膰 
i uzna膰 w ca艂o艣ci prawa ludzkiego sumienia
zwi膮zanego tylko prawd膮
czy to naturaln膮 czy te偶 objawion膮
uznanie tych praw stanowi pierwsz膮 zasad臋 
wszelkiego porz膮dku politycznego prawdziwie wolnego

zasad臋 t臋 [tak膮] trzeba potwierdza膰 z wielu powod贸w
bo totalitaryzm i autokratyzm nie zosta艂y wyrugowane
i ca艂kowicie przezwyci臋偶one
istnieje niebezpiecze艅stwo 偶e od偶yj膮 na nowo
wymaga to wyt臋偶onej wsp贸艂pracy i solidarno艣ci 
wszystkich kraj贸w

badaj cz艂owiecze co utrudnia uznanie i poszanowanie 
hierarchii prawdziwych warto艣ci ludzkiej egzystencji
偶aden autentyczny post臋p nie jest mo偶liwy 
bez poszanowania naturalnego i pierwotnego 
prawa cz艂owieka do poznania prawdy 
i kierowania si臋 ni膮 w 偶yciu

nie tylko dla chrze艣cijan jest prawo do odkrycia 
i przyj臋cia w spos贸b wolny Jezusa Chrystusa
kt贸ry jest prawdziwym dobrem cz艂owieka

    (wtorek, 10 maja 2016, g. 10.21)

***

POLITYKA

             /Polska w ruinie
               i Polska Plus/

polityka to naczynia po艂膮czone
w tym worku jest wszystko
wcze艣niej lub p贸藕niej zachodz膮 zwi膮zki
mieszaj膮 si臋 艂膮cz膮 rosn膮 i przeciwnie

stosunki wewn臋trzne i zagraniczne
wzd艂u偶 w poprzek w d贸艂 i wzwy偶(?)
aqua parki z pi臋膰set plus i orlikami
mieszkania ich brak biedni i bogaci

pytania te偶 si臋 przeplataj膮
na konferencjach prasowych
czasem um贸wione pozwalaj膮 p艂ywa膰
rozwi膮zujemy problemy Polak贸w a UE...

wszystko si臋 z czasem po艂膮czy
daje plusy dodatnie i ujemne
艂aska pa艅ska na pstrym koniu je藕dzi
nawet takiego jak my suwerena

    (pi膮tek, 3 czerwca 2016, g. 13.00)

***

M膭DRO艢膯 O MIARACH CZASU

            /czas to inaczej sens/

prze偶y艂 czasu wiele ten kto艣
cho膰 umar艂 m艂odo
gdy

sprawiedliwy cho膰by umar艂 m艂odo 
znajdzie odpoczynek 
s臋dziwo艣ci膮 u ludzi jest m膮dro艣膰 
a miar膮 staro艣ci - 偶ycie nieskalane 
urok marno艣ci przes艂ania dobro 
a burza nami臋tno艣ci m膮ci prawy umys艂

wcze艣nie osi膮gn膮wszy doskona艂o艣膰
prze偶y艂 czas贸w wiele 
dusza jego podoba艂a si臋 Bogu 
dlatego pospiesznie uszed艂 nieprawo艣ci 
a ludzie patrzyli i nie pojmowali 

ani sobie tego nie wzi臋li do serca 
偶e 艂aska i mi艂osierdzie nad Jego wybranymi 
i nad 艣wi臋tymi Jego opatrzno艣膰 
sprawiedliwy umar艂y pot臋pia 偶yj膮cych bezbo偶nych

i dope艂niona wcze艣nie m艂odo艣膰… 
… leciw膮 staro艣膰 nieprawego 
zobacz膮 bowiem kres roztropnego 
a nie pojm膮 co o nim Pan postanowi艂 
i w jakim celu zachowa艂 go bezpiecznym

patrz膮 i 偶ywi膮 pogard臋 ale Pan ich wy艣mieje
a na m膮drego przyjdzie taka chwila
ni st膮d ni zow膮d nie patrz膮c w kalendarz i zegary
nazwie j膮 pe艂ni膮 偶ycia i spe艂nieniem czasu 

    (pi膮tek, 3 czerwca 2016, g. 16.28)

PS.

Wszystkie teksty wersowane s膮 na stronie Komnata Si贸dma 3.
Zdj臋cie papie偶a na grobie Rodzic贸w z tej strony.


Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz