poniedzia艂ek, 19 grudnia 2016

13 Grudnia 2016. Moje wyst膮pienie w Siedlcach!


Nie dla chwalby. Po prostu, tak by艂o i jest. Ja tylko daj臋 艣wiadectwo. 呕ycia w艂asnej osoby, ani Polski, nie wymy艣li艂em. Przemy艣la艂em. Znam siebie. Jestem drog膮-prawd膮-偶yciem, jedno艣ci膮, ci膮g艂o艣ci膮 - nie jakim艣 nie艣wiadomym bytu osobowego kawa艂kiem:


Dlaczego Siedlce, jakie idea艂y, wtedy i dzisiaj

13 grudnia 1981 zasta艂 mnie 艣pi膮cego na pod艂odze w Sali R贸偶a艅cowej na Jasnej G贸rze. By艂em tam z kolegami studentami ko艅cz膮cymi sw贸j strajk na uczelniach.  Ale, po kolei – si臋gam po w艂asne zapiski, z dziennika my艣l膮cego patrioty-solidarno艣ciowca - najpierw by艂…

5.12.1981 - Ostatnio, Siedlce sta艂y si臋 centrum ruchu ch艂opskiego. Za spraw膮 strajku okupacyjnego i powo艂anego tutaj Og贸lnopolskiego Komitetu Strajkowego. By艂em z nimi ju偶 9 dni. W mi臋dzyczasie odstrajkowa艂em 2 dni na mojej uczelni, ATK. W trakcie, dy偶urowa艂em p贸艂 nocy pod Wy偶sz膮 Szko艂膮 Po偶arnicz膮, prawie naszymi s膮siadami sprzed Lasku Biela艅skiego. 
Uda艂o mi si臋 tak偶e pobudzi膰 gmin臋. Zmusi艂em do jakiego艣 o偶ywienia, przez powo艂anie Gminnego Komitetu Strajkowego, w ramach tzw. strajku rolnego, przez odmow臋 zap艂acenia ostatniej raty podatku rolnego. 
Ka偶dy przyjazd na jesieni, tu, na wie艣, to m臋czarnia. Przez b艂ota, z plecakiem, zapocony, bywa, 偶e w deszczu, na koniec w zimnej chacie w Annopolu…

8 grudnia 1981, wtorek - Sala Kolumnowa w siedzibie zwi膮zk贸w zawodowych, obecnie, OKS. Sala du偶a, kolumny wysokie. Nie bal si臋 jednak tutaj odbywa. Sto艂y ustawione w podkow臋, na nich zielone sukno. Rozmowy z komisj膮 rz膮dowa. Delegacje siedz膮 naprzeciw siebie, obu stronom towarzysz膮 eksperci. Razem, z 50 os贸b. Kamera. Naszym przewodniczy Jan Ku艂aj, im, wiceminister rolnictwa, Andrzej Kaca艂a. 
Ku艂ajowe, szybkie riposty: "ja wiem czego chc臋, ale wy nie wiecie, co mo偶e da膰… ja to powiem tak, 偶e pieni膮dz powinien robi膰 pieni膮dz, a nie, system i polityka, d艂ugi". Dobry by艂 w tym.

9 grudnia 1981 - Poci膮g relacji Siedlce - Warszawa. Mijam Wrzos贸w. Zawsze ta stacja wp臋dza mnie w zamy艣lenie, odk膮d pozna艂em histori臋 miejsca. W budynku stacyjnym sp臋dzi艂a dzieci艅stwo kole偶anka siostry [sko艅czy艂a polonistyk臋 na UW i re偶yseri臋 w 艁odzi]. Budynek ma艂y, samotny, stoj膮cy w polu. Przypominaj膮 si臋 sceny z opowiada艅 Puszkina, co艣 jak "C贸rka kapitana", albo ko艂o tego. 
S膮 to odwieczne tropy moich my艣li. 呕e gdzie艣, tam, 偶yj膮 ludzie. I temat dzieci艅stwa. Fascynacja odkrywaniem 艣wiata tych miejsc, ludzi, dzieci艅stw. Utkwi艂 we mnie cytat z kogo艣 m膮drego, 偶e "geniusz, to dobrze zrozumiane dzieci艅stwo".

Wracam ze strajku rolnik贸w. To dla mnie kolejna okazja do obserwacji dw贸ch 艣wiat贸w: 
- stare ch艂opy, w kalesonach wi膮zanych na sznurowad艂a, smr贸d skarpet, niemytych n贸g, "z艂odziejstwo" s艂owo powtarzane chyba najcz臋艣ciej, papierosowy dym, proszki od b贸lu g艂owy, stary g贸ral modl膮cy si臋 wieczorem, przed snem, z ksi膮偶eczki. To jakby 艣wiat post-feudalny, biedak贸w, niewolnik贸w "czworacznych".
- rozmowy z rz膮dem, wielka ranga poruszanych spraw
- odludny budynek stacyjny, Puszkin i 艣wiat dzieci艅stwa". KONIEC historii.

*** 2016 ***

DLACZEGO

albo jakie idea艂y
dlaczego tu jestem
jakie mnie idea艂y nape艂ni艂y i prowadz膮
przez 偶ycie
jestem bo by艂em (tak偶e wtedy)

by艂em w Siedlcach w 1981
ale najpierw we Francji w 1980
mi艂o艣膰 i idea艂y mnie prowadzi艂y (zaprowadzi艂y do Taize)
a wzi臋艂y si臋 we mnie przez rodzic贸w dziad贸w i pradziad贸w

najpierw urodzenie i wychowanie
w jakiej艣 konkretnej rodzinie
potem studiowanie
u mnie - 偶eby walczy膰 z marksizmem i PRL

literatura filozofia nawet teologia
偶eby by膰 z cz艂owieka losem najbli偶ej
wr贸ci艂em z Francji bo tu wybuch艂a Solidarno艣膰
najbli偶szy mi sercem wiar膮 i rozumem
los cz艂owieka prawda i godno艣膰 w Ojczy藕nie

wr贸ci艂em by by膰
za艂o偶y艂em Solidarno艣膰  w gminie
w ka偶dej wsi
wtedy w waszym wojew贸dztwie

tu by艂y moje zwi膮zkowe w艂adze
zebrania i strajk okupacyjny
dzisiaj ma znaczenie
偶e tak偶e pradziad m贸j tu 偶y艂
brat cioteczny prababci
Boles艂aw Prus

dlaczego jestem
bo by艂em
taki sam wtedy i dzi艣
Solidarny z losem cz艂owieka
Polaka w Europie
13 grudnia 1981 i po 36 latach

    (wtorek, 13 grudnia 2016, g. 9.06)

PS.1
Piosenk臋 dla C贸rki te偶 mia艂em na wydruku, ale darowa艂em s艂uchaczom, by艂o zbyt zimno. By艂oby za d艂ugo. Ale tutaj mog臋, tak to lecia艂o:

***

Piosenka dla c贸rki

Nie mam teraz czasu dla Ciebie
nie widzia艂a Ci臋 d艂ugo matka
jeszcze troch臋 poczekaj doro艣nij
opowiemy Ci o tych wypadkach

O tych dniach pe艂nych nadziei
pe艂nych rozm贸w i spor贸w gor膮cych
o tych nocach kiepsko przespanych
naszych sercach mocno bij膮cych

O tych ludziach kt贸rzy poczuli
偶e s膮 wreszcie teraz u siebie
solidarnie walcz膮 o dzisiaj
i o przysz艂o艣膰 tak偶e dla Ciebie

Wi臋c si臋 nie smu膰 i czekaj cierpliwie
a偶 powr贸cisz w nasze obj臋cia
w naszym domu kt贸ry nie istnia艂
bo w nim brak by艂o...
prawdziwego szcz臋艣cia.

Tekst Krzysztof Kasprzyk
Muzyka Maciej Pietrzyk

PS.2
Pi臋knie opisa艂 nasz-KOD-u 13 grudnia 2016 redaktor Dariusz Ko藕lenko w Gazecie Prawnej.
Fotorelacja jest w "TUBIE Siedlec" (zdj. tytu艂owe jest w艂a艣nie z ich strony. Wpisa艂em tam komentarz: - "Dzi臋kuj臋 Monice i wszystkim organizatorom. Dzi臋ki Wam wr贸ci艂em, po 35 latach, do Siedlec. By艂em w艣r贸d strajkuj膮cych rolnik贸w w 1981. 呕ycie jest jedno. Prawda jest jedna. Moje rozumienie solidarno艣ci i mi艂o艣ci Ojczyzny jest to samo, co wtedy. B膮d藕 wierny, id藕! Jestem!  "
Jest tam tak偶e kr贸tki filmowy reporta偶.



Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz