艣roda, 15 lutego 2017

Korekta, czyli 偶ycie po 偶yciu (1)



Skarby, per艂y jedna jedyne wykopuj膮 si臋 same z ziemi tym, kt贸rzy troszk臋 doro艣li.
Redaktor Piotr Szymon 艁o艣, skorygowa艂 m贸j karygodny b艂膮d (wielb艂膮d), kt贸ry pope艂ni艂em w ksi膮偶ce o mi艂o艣ci do Annopola, Strach贸wki, Polski i Ko艣cio艂a.

Przekr臋ci艂em nazwisko. Z Zofii 艢laskiej zrobi艂em 艢l膮sk膮, ze wszystkich 艢laskich - 艢l膮skich. Zachowa艂em jedynie wiarygodnie im miejsce zamieszkania - Milan贸wek.
Zofi臋 艢l膮sk膮 przekr臋ci艂em - w konsekwencji zagubi艂em - bo takie nazwisko brzmia艂o mi w uchu i oku filmowym. R臋kopisy Kr贸l贸w troch臋 ju偶 staro艣ci膮 do艣wiadczone, my艣la艂em, 偶e si臋 co艣 w pi艣mie (a Andrzej Kr贸l pisa艂 艣licznie) zatar艂o. Zatar艂em si臋 tylko ja. Umys艂owo-ignoranckie stereotypy. Na usprawiedliwienie mam tylko, 偶e Maria Kr贸lowa zanotowa艂a, 偶e jej chrzestn膮 c贸rk膮 jest m.in. Zosia 艢laska, ur. w kwietniu 1906, artystka. (O mi艂o艣ci do Annopola..., s. 48). Sk膮d tu nagle artystka - pr贸cz jej (ich) brata Stanis艂awa? Nigdzie potem w ich zapiskach nie zaistnia艂a. St膮d - jako wyt艂umaczenie - dopisa艂em sobie burzliwo艣膰 偶ycia artyst贸w teatralno-filmowych. I masz babo zakalca.

Redaktor 艁o艣 mnie wyprostowa艂. Ba! Dostarczy艂 dowod贸w genealogicznych. Wstyd dla mnie okropny, bo Boles艂aw 艢laski, ojciec Zofii, mia艂 偶on臋 Ann臋 Helen臋 Kapaon. Wszystko to podaj臋 z dr偶eniem niedowierzania, bo... 
Ile ja si臋 naje藕dzi艂em, nadopytywa艂em, naszczypa艂em w ucho... nim przyj膮艂em za FAKT, 偶e Cyprian Norwid pocz膮艂 si臋 w STRACH脫WCE :)
Z Rzeczpospolit膮 Norwidowsk膮 posz艂o 艂atwiej, czekali艣my tylko 5 lat, 偶eby samorz膮d terytorialno-lokalny uchwa艂膮 Rady Gminy zatwierdzi艂 t臋 nazw臋 dla szko艂y! :)
                                     (cdn)

PS.
Zdj臋cie z Encyklopedii Teatru.

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz