sobota, 11 lipca 2020

"RUSZAJ Z BOGIEM" - (nie)rozmowy (nie)wierz膮cych Polek i Polak贸w

DLACZEGO?  DLACZEGO?  DLACZEGO?
PRZESTALI/艢MY BY膯 DOBR膭 NOWIN膭?

I

Wczoraj, od dawna ju偶 (nie)znajomy ksi膮dz opublikowa艂 post pt. "Wybory". Od czasu jedynego publicznego zwarcia mi臋dzy nami (1 marca 2019) jego publikacje ukazuj膮 si臋 r贸wnocze艣nie na moim blogu, w nag艂贸wku strony, w tzw gad偶ecie "moja lista blog贸w", link na jego blog pt. "In search of the lost splendor".
Zwarcie - jak si臋 kr贸tce okaza艂o - by艂o zaoczne i jednorazowe. Zosta艂em zaliczony do grupy/gatunku ludzi trwaj膮cych w "w u艣cisku uprzedze艅" bez mo偶liwo艣ci osobistego-autorskiego odniesienia. Ten ksi膮dz, wi臋kszo艣膰 ksi臋偶y i tzw. polskiego ko艣cio艂a (Koci艣o艂a Powszechnego w Polsce?) nie widz膮 w  swoim oku 藕d藕b艂膮 sprzeczno艣ci! Widz膮 belk臋 - w moim.

A ja jednak przez jaki艣 czas naiwnie (艂atwowiernie) my艣la艂em, 偶e jest to WSPANIA艁A OKAZJA DO DIALOGU. Umie艣ci艂em wtedy link do jego bloga na swoim, w najbardziej widocznym miejscu. My艣la艂em naiwnie (艂atwowiernie) i po chrze艣cija艅sko-katolicku, 偶e to DZIA艁A W OBIE STRONY. Jako w niebie tak i na ziemi. 呕E B臉DZIEMY ZE SOB膭 CZ臉STO ROZMAWIA膯 NA SWOICH BLOGACH. Szybko zosta艂em sprowadzony na... polsko-katolick膮 gleb臋. Dla nich ((u nich) to dzia艂a w jedn膮 stron臋 - po kaznodziejsku. Lud ma tylko pos艂usznie sta膰-siedzie膰 i s艂ucha膰. To nie jest Ko艣ci贸艂 Powszechny Jezusa Chrystusa. To jest tylko i a偶 ko艣ci贸艂 w Polsce. Nie cz艂owiek jest w polsce drog膮 Ko艣cio艂a. Poscy ksi臋偶膮 (i wyznawcy) nie wierz膮, 偶e przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury. Nie wierz膮 w  mo偶liwo艣膰 odnalezienie utraconej "posoborowo-Janowo-Paw艂owej" 艣wietno艣ci. Jeszcze nie czas na to, w Polsce.
Z PiS-em pozostajacym u w艂adzy mog膮 si臋 jeszcze d艂ugo broni膰.

Zacytuj臋 fragment z archiwalnego posta ksi臋dza (z 1 marca 2019):

"Par臋 dni temu pozwoli艂em sobie na takie upomnienie wobec cz艂owieka, kt贸rego zreszt膮 bardzo szanuj臋, zachowuj膮c w pami臋ci kilka naszych osobistych spotka艅, do kt贸rych dosz艂o w realu w do艣膰 ju偶 odleg艂ej przesz艂o艣ci. M贸j znajomy w swoim wpisie na Facebooku do艣膰 ostro i w ma艂o wyszukany spos贸b zaatakowa艂 profesora Zybertowicza za jego krytyczne wypowiedzi na temat Okr膮g艂ego Sto艂u. Nazwa艂 go nawet kr臋taczem. Nie zdzier偶y艂em i zwr贸ci艂em mu do艣膰 zdecydowanie uwag臋, 偶e tak si臋 po prostu nie godzi, 偶e nie wiele ma to wsp贸lnego z racjonaln膮 krytyk膮 i z owym duchem dialogiczno艣ci, na kt贸ry m贸j znajomy tak cz臋sto si臋 powo艂uje. Przyj膮艂 moj膮 "reprymend臋" z du偶膮 doz膮 偶yczliwo艣ci i zrozumienia, cho膰 zapewne swego krytycznego zdania o profesorze Zybertowiczu nie zmieni艂. Ja akurat prof. Zybertowicza, cz艂onka Europejskiego Towarzystwa Socjologicznego, stypendyst臋 uniwersytet贸w w Oxfordzie, Cambridge, Sydney i Ann Arbour, bardzo ceni臋 i lubi臋 (co nie znaczy, 偶e ze wszystkim si臋 zgadzam). Gdyby m贸j znajomy przeczyta艂 niekt贸re publikacje prof. Zybertowicza, na przyk艂ad W u艣cisku tajnych s艂u偶b czy Transformacja przemoc膮 podszyta, mo偶e sta艂by si臋 mniej bezkrytycznym entuzjast膮 tych zmian, kt贸re dokona艂y si臋 w naszym kraju po roku 1989, a przynajmniej sposobu, w jaki si臋 dokona艂y."

Polskie podzia艂y zapodmiotowane s膮 w polskiej religijno艣ci-katolicko艣ci tradycyjno-klerykalno-antysoborowej. Maj膮 d艂uuug膮 brod臋 - dlatego taki tytu艂 da艂em dzisiejszemu postowi.

"RUSZAJ Z BOGIEM"

Przyszed艂 kto艣 kiedy艣 i stan膮艂 pod progiem,
M贸wi膮c: "bez chleba dzi艣 jestem!..."
- Lecz odrzeczono mu s艂owem i giestem:
"Ruszaj偶e z Bogiem!..."

Wi臋c dalej ruszy艂 po takiej nauce,
Westchn膮wszy w sobie:
"Zaprawd臋, nie wiem, co teraz ju偶 zrobi臋,
Tu za艣 nie wr贸c臋..."

I lata przesz艂y; chleb znowu by艂 tanim -
Raz ksi臋dza w drodze spotyka,
Kt贸ry szed艂 z Bogiem do paralityka;
Rusza on za nim:

Idzie - a drog臋 wskazuj膮 im wprawni
Ludzie (bo du偶a parafia) -
A偶 oto patrzy, 偶e w miejsce utrafia,
Gdzie 偶ebra艂 dawni茅j...

Wi臋c nie wszed艂 w dom 贸w, tylko kl膮k艂 na progu,
Wo艂aj膮c: "Wszechmocny Panie!"
Zmi艂uj si臋 nad nim, mo偶e nie by艂 w stanie;
Kt贸偶 r贸wny Bogu?...

Nie powiem dalej, bo mo偶e przel臋kn臋 -
To nadmieni臋 tylko jeszcze:
呕e nie zmy艣lili tego wieszcze...
Bo zbyt jest pi臋kne!

                      /Cyprian Norwid, 1861/ 

Jakie艣 podobie艅stwa 偶yciowe Polek i Polak贸w 2020?
Ja prosz臋 ("偶ebrz臋') tylko o dialog w moim Ko艣ciele! Widzi to ksi膮dz Sylwester, autor bloga o poszukiwaniu, ale inaczej rozumie - "owego ducha dialogiczno艣ci, na kt贸rego tak cz臋sto si臋 powo艂uj臋". Codziennie si臋 powo艂uj臋, napotykaj膮c na niewzruszony MUR PRZEMILCZANIA BLI殴NICH W MOIM KO艢CIELE.


II


Dzisiejszy sp贸r ideowy z ksi臋dzem Sylwestrem, wychowawc膮 nowego pokolenia ksi臋偶y i nie-ksi臋偶y - 艂膮czy si臋 z tym pierwszy sprzed ponad roku i rozszerza na ca艂e nasze r贸偶ne 艣wiatopogl膮dy - bo r贸偶ne osobowe drogi-prawd臋-偶ycie. 艢wiatopogl膮dy nie same prawdy. To w艂asne wybory, konsekwencje-implikacje, 偶yciowe do艣wiadczenia - one wp艂ywaj膮 na nasze emocje, emocjonalno艣膰. Teologii bli偶ej do suchej prawdy. Polityki niema bez wk艂adki emocjonalnej. Jakie implikacje po stronie emocji ma stan 偶ycia? Czyli moje ma艂偶e艅stwo, ojcowstwo, dziadkowaniue? A ksi臋dza - celibat?! Cho膰 obaj pos艂ugujemys i臋 oj臋ciem 偶ycia w realu, to jesdnak nasze reale bardzo si臋 r贸偶ni膮. Wi臋c i sk艂onno艣ci-pogl膮dy na sfer臋 偶ycia publiczno-politycznego.

"Przed nami druga tura wybor贸w prezydenckich. Dla mnie osobi艣cie nie jest to tylko wyb贸r pomi臋dzy dwoma kandydatami, kt贸rzy reprezentuj膮 r贸偶ne pogl膮dy polityczne na temat tego, jak ma by膰 administrowane nasze pa艅stwo. Ze wzgl臋du na to, 偶e za tymi pogl膮dami kryj膮 si臋 zupe艂nie odmienne wizje 艣wiatopogl膮dowe, jest to dla mnie przede wszystkim wyb贸r cywilizacyjny. Nie ukrywam, 偶e ze wzgl臋du na wyznawane przeze mnie warto艣ci jest mi znacznie bli偶ej do jednego z kandydat贸w. Przyznaj臋 r贸wnie偶, 偶e mam nie ma艂y problem ze zrozumieniem motywacji tych moich znajomych, kt贸rzy optuj膮 za wyborem tego drugiego. Nie rozumiem, jak mo偶na pogodzi膰 艣wiat wyznawanych przez siebie warto艣ci katolickich z postaw膮 艣wiatopogl膮dow膮 cz艂owieka, kt贸ry tak cz臋sto demonstrowa艂 dystans wobec nauki Ko艣cio艂a. Dowodem na to jest cho膰by decyzja, podj臋ta razem z ma艂偶onk膮, o niedopuszczeniu w艂asnego dziecka do pierwszej komunii 艣wi臋tej. Decyzja ta, a zw艂aszcza jej uzasadnienie, b臋d膮ce manifestacj膮 dosy膰 prymitywnego antyklerykalizmu, bardzo mn膮 swego czasu poruszy艂a. Nie mog臋 poj膮膰, jak mo偶na, w imi臋 pretensji do instytucji Ko艣cio艂a, pozbawi膰 w艂asne dziecko korzystania z jednego z najwi臋kszych dar贸w mi艂o艣ci Boga do cz艂owieka, jakim jest dar Eucharystii?"

Ksi膮dz pyta, jak mo偶na pogodzi膰 warto艣ci (katolickie?) z wyborami... Katolicki czyli powszechny. a przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury?? W czym sprzeczno艣膰? W czym zgodno艣膰? Bez dialogu nie rozja艣nimy swoich stanowisk. Bo ja z kolei pytam ksi臋dza, czy potrafi ksi膮dz/ksi臋偶a (wyznawcy tradycjonalistyczni) po艂膮czy膰 prawa cz艂owieka z 1948 oraz my艣lenie Soboru Watyka艅skiego II na temat wolno艣ci (nie tylko religijnej), cz艂owieka, kultury wsp贸艂czesnej, dialogiczno艣ci i ca艂ego duchowo-intelektualnego ducha-ruchu aggiornamento w Ko艣ciele (od Jana XXIII po Franciszka), z tym, co dzieje sie w Polsce pod rz膮dami PIS-KEP-ustroju? A mo偶e jednak bli偶ej ksi臋dzu/ksi臋偶om i podobnie my艣lacym o warto艣ciach tradycyjnym polskim katolikom do wyk艂膮du owych przez ks. biskupa Marka A. Pivarunasa, CMRI (link w uko艣nikach w poni偶szym wierszu).

PiS-KEP-katolicyzm

          /prawa a anty-godno艣膰 prawda dialog/

ustrojowy jest
strze偶e stanu posiadania
powi臋kszy膰 ju偶 niemoze
rozum i kultura przeszkadza

pis-katolicyzm jest stary
a偶 zmursza艂y wiekiem
bardziej chyba jednak bezmy艣leniem
na osnowie prza艣nej na ludow膮 nut臋

smutne bo mia艂o by膰 inaczej ju偶 teraz
wraz z wyborem Karola Wojty艂y
na Papie偶a-Polaka globalnego JP II
kosmicznego powszechnego g艂臋bi膮

g艂臋bi膮 przemy艣lan膮 prawd
o cz艂owieku 艣wiecie i Bogu
w kulturze w zgodzie z natur膮
do kontemplowania we wszech艣wiecie

do zmursza艂ego prezesa nie trafi艂
ani papie偶 ani kultura i uniwersytety
zamar艂 zastyg艂 na doktoracie
u promotora z epoki marksizmu

nie zna nauki o bli藕nim swoim
zna k艂amstwa propagandowe
na u偶ytek panowania nad ludem
robaki pierwotniaki ma dla nas w g艂owie

ja prawda jaki dialog jaka wsp贸lnota
tylko to co on wymy艣li i zarz膮dzi
lud i funkcjonariusze maja wykona膰
a nie my艣le膰 jak jaki艣 wolny cz艂owiek

lud i funkcjonariusze nie maj膮 rozmawia膰
tylko ze sob膮 czasem po kryjomu
a jak co艣 w膮tpliwego w nich zajarzy
to wi臋cej s艂ucha膰 maj膮 si臋 jego i partii

poza kultur膮 poza wsp贸艂czesnosci膮
pis-katolicyzm ma by膰 na wszystko
Dobr膮 Nowin臋 lekko przemienili
w cia艂o i krew dobrej zmiany 500+

sob贸r humanizm i prawa cz艂owieka
s膮 niebezpieczne jak seksualizacja
oni maj膮 wszystko robi膰 jak dot膮d
a 偶e czasem uderz膮 przekln膮 zgwa艂c膮...

ich nie przegadasz gdy zechc膮 m贸wi膰
ich prawda najmojsza i b贸l lepszy
to nie s膮 przypadkowe epizody
to ich doktryna wiary bez rozumu

   (pi膮tek, 10 lipca 2020, g. 11.43)

Id膮c 艣ladem wpisu ksiedza, po艂膮czy艂em za艂o偶enia 艣wiatopogl膮dowe z decyzjami 偶yciowymi w rodzinie, jak sprawa I Komunii dziecka. Odpowiada to mojej - ale i Jezusa z Nazaretu i chyba papie偶a Jana Paw艂a II- metodzie rozumienia siebie. Nie jako chwilowo formowany styl 偶ycia, ale jako Drog臋-Prawd臋-呕ycie, kt贸re zawsze s膮 jak膮艣 jedno艣ci膮 naszej ca艂o艣ci (albo jak膮艣 ca艂o艣cia naszej jedno艣ci). Aby艣my byli jedno - pamie膰 i to偶samo艣膰, osoba i czyn, mi艂o艣膰 i odpowiedzialno艣膰 - zakres materia艂u ogromny, starczy na ksi膮偶k臋 dla m艂odszych autor贸w. Poprzestan臋 na 艣wiadectwie mojej osobowej drogi-prawdy-偶ycia J贸zefa K, jak ojciec i dziadek Kapaon, katecheta, 艣wiadek czasu, epoki cudu Polskiej Drogi Wolno艣ci. To co ogarniam wiar膮 i rozumem, kontempluj膮c prawd臋, unosz膮c si臋 na obu skrzyd艂ach.

Warto艣ci jest wiele, albo i mnostwo. O naszych 偶yciowych wyborach decyduj膮...? Kt贸re? 呕ycie stawia nas przed wyborami o r贸偶nej wadze. 艢wiatopogl膮d bywa przez d艂ugi czas niezmienny, cho膰 mo偶e by膰 nieprzemy艣lany do szpiku ko艣ci, zw艂aszcza w m艂odo艣ci. Jest szansa na jego wykrystalizowanie, wyszlifowanie w p贸藕niejszym wieku. Wtedy ma na samym szczycie warto艣ci kluczowe. Dla mnie - DIALOGICZNOSC. Bro艅 Bo偶e tradycja, tradycjonalizm.

Dialog warunkuje mo偶liwo艣膰 poznania prawdy, ergo: samej prawdy. Nikt sam z siebie, izolowany od innych (kultury) nie tylko prawdy nie pozna, ale w og贸le nie pozna j臋zyka komunikacji mi臋dzyludzkiej, mi臋dzy-osobowej. Czyli nie pozna niczego. Bez dialogu nie ma naszego Boga. Bo nie ma wsp贸lnoty, Tr贸jcy 艢wi臋tej.

Tak wi臋c s膮 owe cztery wartosci u podstaw i na szczycie ludzkiego 偶ywota i kultury - dialog, prawda, wolno艣膰 i wsp贸lnota. Ksi膮dz i jemu podobni wykluczaj膮 si臋 z takiej wizji i realno艣ci 偶ycia w naszym 艣wiecie, zawsze wsp贸艂czesnym, dla 偶yj膮cych. Realizm first - 偶ycie w realu! Tako rzecze RZECZYWISTO艢膯. Mo偶emy j膮 poznawa膰, siegajac aspekt贸w istotowych i konstytutywnych. Tak膮 postaw臋 偶ycia Jan Pawe艂 II nazwa艂 mi艂o艣ci膮 intelektualn膮.

Polskie wybory 12 lipca 2020 to wyb贸r dw贸ch wizji i realno艣ci - to wyb贸r dw贸ch r贸偶ni膮cych si臋 cywilizacji. Dla wybor贸w politycznych nauka Ko艣cio艂a ma - przynajmniej tak by膰 powinno, bo dotyczy innej rzeczywisto艣ci - niewiele do powiedzenia, a w艂a艣ciwie nic. Ko艣ci贸艂 "tylko" wp艂ywa na nasz 艣wiatopogl膮d. Encykliki spo艂eczne papie偶y wiele mog膮 wnie艣膰, ale - o nie艣wi臋y paradoksie - i z nich nasi pis-katolicy pewne rozdzialy chcieliby wykluczy膰 (ROK 1989, w encyklice JPII, pt. Centessimus annus).
Cz艂owiek rozstrzyga w swoim sumieniu, wed艂ug w艂asnego rozumienia siebie, 艣wiata i Boga (je艣li jest wierz膮cy). Droga-Prawda-呕ycie kazdej i ka偶dego z nas decyduj膮, nie kaznodziejskie wyk艂adnie ksi臋偶y diecezjanych, zakonnych, ani arcybiskupa profesora Marka J臋draszewskiego.

***

wolno艣膰 w religii

         /偶eby odkry膰 swoj膮 godno艣膰 i warto艣膰/

najpierw trzeba pozna膰 wolno艣膰
do艣wiadczy膰 jej sob膮 w 艣wiecie
sob膮 w sobie i kulturze
by zna膰 sens i warto艣膰 religii

inaczej ci臋 zdominuje
biedny cz艂owieku nie osobo
w systemach i tradycjach
na艂o偶onych tobie wychowaniem

antybiblijnie antyjezusowo
wmawiaj膮 dzieciom dziecko w  brzuch
biedny Prus i jego grzechy dzieci艅stwa
zamiast bra膰 dzieci na kolana

sk膮d wiedzia艂 to Norwid
chyba swym sieroctwem
sam musia艂 doj艣膰 wszystkiego
wspomnieniem matki i prababk膮

dor贸s艂 dojrza艂 zrozumia艂 bilijnie
偶aden prorok i 偶aden Ko艣ci贸艂
i 偶adna jego nieomylno艣膰
i 偶adna 艣wi臋to艣膰 i 偶adna powaga

i 偶adne do艣wiadczenie
i nikt i nic nie mog膮 si臋 r贸wna膰
z 艣wiadectwem Boga 偶ywego
o Nim Samym

ile czasu mnie to zaj臋艂o
chyba ca艂e 偶ycie
uwalnia艂em si臋
od schemat贸w i uprzedze艅 religii

    (sobota, 4 lipca 2020, g. 10.32)

Wybory 12 lipca, po towarzysz膮cych im do艣膰 wszechstronnym dyskusjom (Bogu dzi臋ki, 偶e uda艂o sie obali膰 chory-manipulacyjny jedno-partyjny pomys艂 Kaczy艅skiego o wyborach w maju) s膮 dwa w istocie - podmiotowa wolno艣膰, czy wieczne podporz膮dkowaniue-pos艂usze艅stwo wychowawcom, w艂adzy, autorytetom...? Co ma do tego "postaw膮 艣wiatopogl膮dow膮 cz艂owieka-kandydata"? Dla mnie, niedecyduj膮ca. Mo偶na deklarowa膰 si臋 katolikiem jak Andrzej Duda i 艂ama膰 Konstytucj臋, dzieli膰 ludzi, k艂ama膰...

Czu uwa偶am Rafa艂a Trzaskowkiego za idea艂? Jaki? W czym? I ja wyrzucam mu zachowanie w Wo艂ominie (Ossowie) i Gnie藕nie... ale mog臋 to z nim w dialogu my艣le膰, m贸wi膰, pisa膰. Ba moje teksty z tak膮 ideowa zawarto艣ci膮 (poni偶ej) puszczali administratorzy strony na Facebooku "Rafa艂 Trzaskowski - Nasz Prezydent 2020-2025":

- Wybory a wiara, religia i Ko艣ci贸艂
- Idea艂y - siostra, brat, Rodak i bli藕ni, czy szowinista Polak-katolik
- Narracja A. DUDY - jakby prawdy i Boga nie by艂o (ostry cie艅 mg艂y)
- Dlaczego Trzaskowski - jak膮 Polsk臋 wybieram (i Boga), wybierajac Trzaskowskiego
- Polska rozdyskutowana (wreszcie)! Fa艂szywa antropologia czyli antyhumanizm PiS-u (PiS-KEP-ustroju)
- Mam tego do艣膰 - od pi臋ciu lat ustrojowego gwa艂tu w bia艂y dzie艅 i czarn膮 noc na rozumie i kulturze cz艂owieka na ziemi w Kraju nad Wis艂膮, m.in. Kopernika, Norwida, Mickiewicza, S艂owackiego, Krasi艅skiego, Curie-Sk艂odowskiej, Karola Wojty艂y itd.

NIECH KSI膭DZ MNIE I SOBIE ODPOWIE, DLACZEGO TAKA DYSKUSJA NIEMO呕LIWA JEST W NASZYM?) KO艢CIELE (PARAFIE, DIECEZJE, SEMINARIA, UCZELNIE, MEDIA)?! DLA WZROSTU/ZBUDOWANIA NIE DLA BEZMY艢LNO艢CI I PODZIA艁脫W.
CZY KSIADZ UMI艢CI LINK DO MOICH POST脫W, BLOGA NA SWOIM - Z WZAJEMNO艢CI膭 SIOSTRZANO-BRATERSK膭?

DLACZEGO NIE MO呕E KSI膭DZ PRZYJECHA膯 DO MOJEJ PARAFII - JAK W NORMALNYM KO艢CIELE JEZUSA, SOBORU WAT.iII, KAROLA WOJTY艁Y, NORWIDA... SZCZRO艢CI, OTWARTO艢CI - I ZASI膭艢膯 ZE MN膭 (KATECHET膭 OD WRZE艢NIA 1982) DO WSP脫LNOTOWO-PUBLICZNEJ ROZMOWY-DIALOGU-DEBATY???
DLACZEGO-DLACZEGO-DLACZEGO...

Jak si臋 dorasta do podmiotowej wolno艣ci? Poznaj膮c siebie, zawsze w kulturze, w nieustannym dialogu z piersze艅stwem 偶ycia realism first (na w艂asnej drodze wybor贸w, poznania 艣wiata i prawd wszelkich).

***

motywowany

         /w czasie przedwyborczej ciszy/

i dzisiaj jak wczoraj
jestem motywowany duchem
czasu prawdy wiecznosci i Logosu
aby aby aby

偶臋y si臋艅 ie rozklei膰
偶eby jak 13 maja 1981 g艂osi膰
偶臋 nigdy przenigdys i臋 poddam
偶e 艣mier膰 w艂asn膮 przyjm臋 ale nie Polski

jestem motywowany do heroizmu
nadziej kazdej wi臋kszej i nawet wbrew
bo nadzieja zawie艣c nie moze
nie na ma艂e rzeczy sprawy ale najwi臋ksze

taki by艂em i tak ju偶 pisa艂em
po 艣mierci Mirona Bia艂oszewskiego
ale i innych w okolicach czasu
wielkich pisarzy

nie nigdy si臋 nie poddam
nie oddam 艣wiata i kultury
Sauronom i im podobnym
podejm臋 w膮tek stan臋 na rozstajach

     (pi膮tek, 10 lipca 2020, g. 21.35)

***

wybory-wieczno艣膰-Logos

    /s艂owo prawdy mieszka mi臋dzy nami w dialogu/

zapadnie cisza wyborcza
od p贸艂nocy do niedzieli
sobie i 艣wiatu odpocznienie
aby

to aby intryguje
czy jest dla mnie opowiem
w艂a艣ciwie tytu艂em powiedzia艂em
c贸偶 doda膰

wybralem wiecznos膰 i Logos
ca艂ym swoim 偶yciem
bo nie 偶yciem twoim i innych
mam pok贸j

wystarczy oczy przymkn膮膰
oddycha膰 spokojnie
w d艂oniach wieczno艣ci i Logosu
tak mam

media nakr臋caja widz贸w
z tego pieniadze dla nich p艂yn膮
wi臋c miar膮 m膮drosci nie s膮
bo nie mog膮

jest wieczno艣膰 jest Logos
swoje znalaz艂em si臋 dziel臋
lepiej p贸藕no ni偶 wcale
sk艂adam dzi臋kczynienie

droga-prawda-偶ycie
wszystko mi pokaza艂y
w tym jestem troch臋 inny
i inaczej 艣piewam

    (pi膮tek, 19 lipca 2020, g. 19.29)

***

wybory cywilizacyjne

         /tamci ukrywaj膮 narracj臋 w cieniu mg艂y/

czy Polska od partii sie zaczyna
a nasza wolno艣膰 dopiero od 5 lat
czy przesz艂o艣膰 to tylko obcych 8 lat
i naprawd臋 nic wcze艣niej nie by艂o

tak - to jest wyj膮tkowa chwila
dziej贸w we wsp贸艂czesnej Polsce
nie wybieramy mi臋dzy kandydatami
tylko Dud膮 lub Trzaskowskim

wybieramy cywilizacj臋
rozumnosci wi臋kszej lub anty
przysz艂o艣膰 cz艂owieka zale偶y od kultury
pisowcy nigdy tego nie uznaj膮

rozumno艣ci i anty dwie religie
i Ko艣ci贸艂 tradycjo- lub-soborowo inny
na wierze i rozumie humanizm
lub tylko komu艣 podporz膮dkowanie

moje poznanie wiara i rozum m贸wi膮
nie teoriami pobo偶nosci i polityki
ale faktami drogi-prawdy-偶ycia
tak jak to lecia艂o i dzia艂o si臋 nam

(pt. 10 lip. 2020, g. 12.52) TU- Niezjednoczeni...PL

PS.
Chcia艂bym zmierzy膰 si臋 w dialogu z pogladami-wypowiedziami prof. Zbigniewa Stawrowskiego, na wywiad kt贸rego da艂 link ksi膮dz Sylwester. Dzisiaj by艂oby ju偶 za du偶o. Mo偶e jutro?
Jako zapowied藕 dam poczatek wywiadu:
"JAKUB KOZ艁OWSKI: Panie Profesorze, co filozof zajmuj膮cy si臋 polityk膮 mo偶e nam podpowiedzie膰 przed nadchodz膮cymi wyborami, zw艂aszcza nam ludziom m艂odym?

ZBIGNIEW STAWROWSKI: Tylko to, co filozofia – czyli mi艂o艣膰 m膮dro艣ci – m贸wi ka偶demu z nas zawsze i wsz臋dzie: nie b贸j si臋 my艣le膰 – nie b贸j si臋 my艣le膰 samodzielnie i krytycznie. W przypadku wybor贸w znaczy to: staraj si臋 zdoby膰 jak najwi臋cej informacji, a nast臋pnie je sprawdzaj i weryfikuj, korzystaj膮c z r贸偶norodnych 藕r贸de艂. Ale przede wszystkim staraj si臋 patrze膰 szerzej i g艂臋biej, aby zrozumie膰 o co w tych wyborach rzeczywi艣cie chodzi, co tak na prawd臋 wybieramy w najbli偶sz膮 niedziel臋."

2 komentarze:


  1. "Zwr贸c臋 uwag臋 tak偶e - na moje usprawiedliwienie, siebie, jako katechety Ko艣cio艂a Katolickiego. Powinno艣膰 moralna nie ma barw narodowych, wyznaniowych, tym bardziej rasowych ani p艂ciowych. Chc臋 widzie膰 powinnos膰 moraln膮 jedynie w perspektywie cz艂owieka my艣lacego. Uniwersalnie, czyli (wszech)powszechnie.

    Polsko-katolicki idiotyzm nazywam po imieniu, czyli a jak偶e, tak偶e po swojemu, od 5 lat. Bo od pocz膮tku tak rozumiem pozakonstytucyjny system-ustr贸j, jaki zosta艂 narzucony pa藕dziernikowymi wyborami (rewolucj膮 popa藕dziernikowo-wyborcz膮) 2015. Sam wynik wyborczy nie usprawiedliwia wszystkiego, co potem nast膮pi艂o."

    http://strachowka.blogspot.com/2020/04/polsko-katolicki-idiotyzm-powinnosc.html

    OdpowiedzUsu艅
  2. Marsza艂ek Grodzki si臋gn膮艂 po rozumienie Rzeczypospolitej. Za plecami mia艂 Kr贸la Jana III Sobieskiego.
    Szkoda, 偶e nie si臋gn艂膮 przy okazji do Norwida "Co to jest Ojczyzna... gdyby zapyta艂 kto Jana III..."

    https://www.facebook.com/PlatformaObywatelska/videos/587946088756145/

    OdpowiedzUsu艅