niedziela, 12 lipca 2020

Dzie艅 wyborczy z prof. Stawrowskim


Ksi膮dz Sylwester, dawny znajomy, kt贸ry nie chce dzisiaj ze mn膮 rozmawia膰, jak ca艂y Ko艣ci贸艂 w Polsce, od kt贸rego艣 historycznego momentu - podsuna艂 mi wywiad z profesorem Zbigniewem Stawrowskim. Na temat dzisiejszych wybor贸w. Nb. bardzo podobnym j臋zykiem m贸wi abp. J臋draszewski.

Skoro nie chce nie chc膮 rozmawia膰 z takimi jak ja, to dlaczego podsuna艂?
Wczoraj wyja艣ni艂em jak to si臋 sta艂o i jak to si臋 dzieje teraz mi臋dzy nami, w Polskim Ko艣ciele Narodowo-Katolickim. Ka偶dy post na jego blogu pt "In search of the lost splendor" jest natychmiast sygnalizowany w nag艂贸wku, jako "Moja lista post贸w", na kt贸re chce zwr贸ci膰 uwag臋. Prosz臋 rzuci膰 okiem ciut ponad zdj臋cie bia艂o-czerwonej.
Dlaczego go doda艂em? LICZ膭C NA CIEKAWY OWOCNY DIALOG MI臉DZY NAMI POLSKIMI KATOLIKAMI (WIERZ膭CYMI POLKAMI I POLAKAMI). W ko艅cu znamy si臋 z innych czas贸w z ciekawej strony.

Brak mi臋dzy nami dialogu jest symptomatyczna, ba! diagnostyczny dla obecnego okresu polskich dziej贸w - po 艣mierci papie偶a JPII.

Wywiad zaczyna si臋 od dziwnego pytania - Panie Profesorze, co filozof zajmuj膮cy si臋 polityk膮 mo偶e nam podpowiedzie膰 przed nadchodz膮cymi wyborami, zw艂aszcza nam ludziom m艂odym?
Gdzie i jacy m艂odzi ludzie szukaj膮 podpowiedzi kogo/co wybra膰?

W og贸le mi nie odpowiada tak偶e stylistyka odpowiedzi profesora - informacje o, rzeczywiste warto艣ci, kinder niespodzianki i opakownia. Przy czym od pocz膮tku wszystko jest przes膮dzone, bo "jeden w opakowaniu bia艂o-czerwonym. A drugi? Jego opakowanie wci膮偶 zmienia kolor, jest nieokre艣lone, migocz膮ce i b艂yskaj膮ce wci膮偶 innymi odcieniami". Nie ze mn膮 takie numery profesorze, oczywi艣ci z zastrze偶eniem, 偶e nie do mnie jest ta mowa. Ale do student贸w? Tak nisko ich Pan ceni?

***

dzie艅 wyborczy

    /moja fenomenologia i metafizyka/

m贸j 艣wiat
moja gmina m贸j kraj
m贸j okr臋g wyborczy
prosty wyb贸r

偶yj臋 i wybieram
kogo艣 co艣 dzie艅 w dzie艅
godzina w godzin臋
to co mnie stanowi

ja cz艂owiek
dlaczego jestem kim jestem
w wolno艣ci demokracji
bo wcze艣niej to nie

m贸j 艣wiat moja Polska
艣wiadomo艣膰 narodow膮 mam
to偶samos膰 konstytucyjn膮
od oko艂o po艂owy XVIII wieku

    (niedziela, 12 lipca 2020, g. 11.58)

Pytaj膮cy - w tym dialogu - I am so sorry, nie jest wysokich lot贸w. Oto jego kolejne pytanie:
- Jak zatem m膮drze wybra膰 mi臋dzy takimi kandydatami?

Obrazi艂bym sie na miejscu profesora. Ale nie czcigodny rozm贸wca. W odpowiedzi snuje ba艣艅-przypowie艣膰 o... m艂odej dziewczynie Zosi. No bo ka偶da Zosia to Sofija.

- To co w takim razie wybieramy w wyborach prezydenckich? dopytuje m艂oda Polka i Polak.

Tu profesor si臋 obficie wypowiedzia艂, wskazujac na pragmatyk臋 naszego 偶ycia publicznego. Wybieramy, mianowicie, czy rz膮d Zjednoczonej Prawicy (PMM, Ziobro, Ko艣ci艅ski, B艂aszczak, Kami艅ski, Emilewicz, Piontkowski, Bana艣, Szumowski itd) b臋d膮 mogli nami zarz膮dza膰 pod wodz膮-batut膮 Prezesa Kaczy艅skiego.
Wyb贸r "tego drugiego" prowadzi膰 b臋dzie do zagro偶enia Ojczyzny, a nawet jej katastrofy -  ku rado艣ci W艂adimira Putina i tzw. „przyjaci贸艂” z Unii Europejskiej, kt贸rym zale偶y na zwasalizowaniu Polski. Kropka, pointa profesorskich wywod贸w!

Dostali艣my przy okazji prosty (uproszczony) wyk艂ad z historii najnowszej - "
"Kwa艣niewskiemu zale偶a艂o na tym, by konstrukcja ustrojowa, kt贸rej by艂 tw贸rc膮, okaza艂a si臋 zdoln膮 do sprawnego funkcjonowania...  Destrukcyjnym wk艂adem prezydentury Kwa艣niewskiego by艂o jego weto wobec  ustawy reprywatyzacyjnej, kt贸rej brak dotkliwie odczuwamy do dzi艣, oraz zawetowanie ustawy o powo艂aniu Instytutu Pami臋ci Narodowej... gdy po dw贸ch latach prezydentury Lecha Kaczy艅skiego wybory parlamentarne wygra艂a Platforma Obywatelska by艂 tragiczny fina艂.... Putin wykorzysta艂 skrz臋tnie konflikt w ramach polskiej w艂adzy, a wywo艂ana przez niego sekwencja wydarze艅 zako艅czy艂a si臋 katastrof膮 w Smole艅sku... Andrzej Duda, zawetowa艂 pi臋膰 ustaw rz膮du PO-PSL, ale przede wszystkim odm贸wi艂 zaprzysi臋偶enia pi臋ciu s臋dzi贸w Trybuna艂u Konstytucyjnego wybranych na podstawie jednej z najbardziej bezczelnych ustaw w dziejach III RP, pozwalaj膮cej 贸wczesnemu Sejmowi wybiera膰 „na zapas” s臋dzi贸w TK".

Kropka. Pointa. Zabrak艂o mi tu Macierewicza z Misiewiczem, ale co tam. Profesor przywo艂a艂 za to niechlubne has艂o totalnej opozycji: „ulica i zagranica”.

Na koniec jeszcze raz postraszy艂 wizj膮 ko艅ca naszej bia艂o-czerwonej wsp贸lnoty politycznej. Ale pos艂odzi艂 krytyk膮 TVP i - przy wyborze w艂a艣ciwego kandydata - nadziej膮 na "sytuacj臋 wzgl臋dnego trzyletniego pokoju, kt贸ry by艂by szans膮 dla wszystkich: totalnej opozycji, by przesta艂a by膰 totaln膮, aby wreszcie zaproponowa艂a konstruktywny, pozytywny program dla Polski, a mo偶e nawet r贸偶ne programy, bo z zanikiem totalno艣ci na pierwszy plan wyjd膮 r贸偶ne wizje ideowe; Zjednoczonej Prawicy, by dokona艂a znacz膮cej korekty [jakiej??] swojego projektu Polski – w przeciwnym wypadku zostanie zmieciona w wyborach parlamentarnych w 2023 roku; tak偶e Konfederacji, by mog艂a wyklarowa膰 sw贸j program ideowy, wzmocni膰 si臋 i pokaza膰, czy jest faktycznie propozycj膮 wart膮 poparcia przez Polak贸w, kt贸ra mo偶e na trwa艂e wzbogaci膰 nasz膮 scen臋 polityczn膮."

Gdybym dzisiaj (dopiero) nie przeczyta艂 ca艂o艣ci, nie uwierzy艂bym, 偶e za takie my艣lenie dostaje si臋 profesury. 艢WIAT KSI臉DZA SYLWESTRA I PROFESORA STAWROWSKIEGO OBNA呕A NIEDIALOGICZNO艢膯 - NIE W S艁OWACH, ALE CZYNEM.
Bo偶e dziekuj臋 Ci, 偶e poprowadzi艂e艣 mnie innymi 艣cie偶kami. Prostymi. Mniej zaszczytnymi. Do celu. Drog膮-Prawd膮-呕yciem, KT脫RE NIGDY NIKOMU DIALOGU NIE ODMAWIAJ膭 - NIEZALE呕NIE KTO WYGRYWA WYBORY. ZAWSZE MNIE PROWADZ膭: DIALOG-PRAWDA-WOLNO艢膯-WSP脫LNOTA. 呕ycie wyuczy艂o mnie tej-takiej czw贸rcy. Wiara i rozum potrafi膮 unie艣膰 ku kontemplowaniu prawdy. Amen!

***

wybory wyborami

        /gdy (p贸艂)dupki zostaj膮.../

jutro g艂osy oddamy
wed艂ug upodoba艅 i za czym艣
potem b臋d膮 liczy膰
a ja pisa膰 pisa膰 pisa膰

w ko艅cu wynik poka偶膮
nie sko艅czy to mojej pracy
Ko艣ci贸艂 poszed艂 na wojn臋
z nami r臋ka w r臋k臋 z PiS-em

ohydnie to wygl膮da
wiadomo dlaczego milczeli
gdy gwa艂cono Konstytucj臋
na oczach rozumu i kultury

dzisiaj piecz臋膰 przystawili
arcybiskupem z Krakowa
wychwala艂 Benedykta XVI
chce by膰 papie偶em trads贸w

    (sobota, 11 lipca 2020, g. 22.39)

***

przys艂uga solidarno艣ci

          /sobie i wam wszystkim jestem/

jedni drugich brzemiona no艣cie
nie mo偶ecie jedni za drugich 偶y膰
ani my艣le膰 ani wierzy膰 ani ani

jestem dobr膮 przys艂ug膮
pomy艣la艂em ksi臋偶e Sylwestrze
skoro wywo艂ujesz mnie do tablicy

przys艂ug膮 dla Polski
dla Ko艣cio艂a i ludzko艣ci
czyli kultury cz艂owieka na ziemi

bo 偶y艂em po swojemu 艣wiadomie
my艣la艂em poznawa艂em prawd臋
osobow膮 drog膮-prawd膮-偶yciem

nie 偶y艂em klepany na kopycie
bogo-ojczy藕nianym ni-jakim
jestem dumn膮 osob膮-cz艂owiekiem

jestem gaudium et spes jako taki
i lumen gentium kultury narod贸w
drzwi zatrzasn臋li艣cie dla aggiornamento

trudno ksi臋偶om t艂umaczy膰 kap艂a艅stwo
oni chc膮 nam wyt艂umaczy膰 wszystko
ojcostwo Polsko艣膰 partio-katolicyzm

(sob. 11 lip. 2020, g. 20.16) TU - Niezjednoczeni...PL

2 komentarze:


  1. <<- 10 mln Polak贸w chce Polski, kt贸ra jest tolerancyjna i u艣miechni臋ta. B臋dziemy walczy膰 dalej - powiedzia艂 Trzaskowski. - Musimy odzyska膰 pa艅stwo z r膮k jednej partii - doda艂. Polityk zaznaczy艂, 偶e wszystkie partie - tak偶e i PO - musi otwiera膰 si臋 na nowych ludzi i nowe idee. Trzaskowski po raz kolejny pogratulowa艂 Andrzejowi Dudzie wygranej >>

    https://oko.press/obywatele-rp-z-premedytacja-zniewazaja-dude-bo-to-on-zniewaza-godnosc-rzeczpospolitej/

    OdpowiedzUsu艅

  2. Panie prof. Stawrowski, ks. Sylwestrze... na to samo mo偶na spojrze膰 inaczej, np.:
    <<"Z pytaniem, czy Duda pozostanie prezydentem, czy nie, wi膮偶膮 si臋 kwestie systemowe, wr臋cz cywilizacyjne. Czy kraj chce by膰 bardziej otwarty, tolerancyjny, czy te偶 polski rz膮d b臋dzie kontynuowa艂 swoj膮 coraz bardziej autorytarn膮, «turbonacjonalistyczn膮» polityk臋?">>

    https://wiadomosci.wp.pl/wyniki-wyborow-2020-die-welt-polska-definiuje-swoje-miejsce-w-europie-rzad-bedzie-kontynuowal-autorytarna-polityke-6531682015246465a

    OdpowiedzUsu艅