sobota, 25 lipca 2020

SZKO艁A BEZ DYREKTORA - czyli o co chodzi w W臋growie, 艁ochowie, Strach贸wce... Polsce 2020

p. Staro艣cina E.Besztak, LO 艁och贸w, 100-lecie Niepodleg艂ej w Strach贸wce

Nie zawsze potrafi臋 sobie poradzi膰 z internetowymi 艂amig艂贸wkami. Kocham Internet, i gdybym potrafi艂, napisa艂bym jego teologi臋 - tyle mu zawdzi臋czam. Ale gin臋 na technologii. Nie potrafi艂em dzi艣 udost臋pni膰 w艂asnego posta w grupie na Fb (Ratujmy Polskie Gimnazja), 偶eby posz艂a ca艂o艣膰, a nie fragmenty, czyli m贸j tekst plus za艂膮czony link. Niby wszystko robi臋 tak samo, wed艂ug instrukcji:-
- Udost臋pnij na zarz膮dzanej przez siebie stronie:
- Dzi艣 poszed艂 tylko za艂膮czony link, a przeciez nieraz pojawia si臋 kwadracik z opcj膮 "Do艂膮cz oryginalny post" - zaznaczam i wtedy idzie ca艂o艣膰, czyli oryginalny post i tekst-komentarz-udost臋pniaj膮cy. Raz to tak dzia艂a, ale nie zawsze.

Wi臋c tworz臋 oddzielny post tu i teraz na blogu. Daj臋 teksty udost臋pniaj膮ce, plus oryginalny tekst, kt贸ry jest dzisiaj kluczowy i najd艂u偶szy.

S艂uchaj, czytaj Polsko ca艂a! Chodzi o 偶ycie szk贸艂, o o艣wiat臋. Najpier us艂ysza艂em rozmow臋 z by艂ym starost膮 Powiatu W臋growskiego, Krzysztofem Fedorczykiem (sk膮din膮d tak偶e by艂ym dyrektorem szko艂y w Zambrzy艅cu).
B艂ogos艂awie艅stwo dla szko艂y w Zambrzy艅cu

Kog贸偶 nie rusza, kog贸偶 nie dotyczy temat szk贸艂! Tak偶e obecnie rz膮dz膮cy g艂osz膮, 偶e oddadz膮 szko艂y rodzicom, uczniom, nauczycielom... z daleka od wp艂ywu partii i uk艂ad贸w rz膮dz膮cych od lokalnych, powiatowych... po najwy偶sze. Jeste艣my cz臋艣ci膮 艣wiata, Europy, praw kultury, tak偶e - jako wierz膮cy - Ko艣cio艂a Powszechnego! Co Wy na to? 馃嚨馃嚤馃嚜馃嚭馃嚭馃嚦

S艂ucham tak偶e rozmowy z Pani膮 Pani Staro艣cino, czytam i krew wrze. Ka偶dy ma sw贸j osobisty ogl膮d i ocen臋 rzeczywistosci, tak jak j膮 prze偶ywa.
Zabieram i ja g艂os w tej sprawie. Nie dlatego, 偶e 呕ona by艂a w Komisji Konkursowej. Nic mi do tajemnic s艂u偶bowych innych os贸b, nawet w ma艂偶e艅stwie. To co wiem, wiem z medi贸w publicznych (Internet, Tygodnik
SIEDLECKI, Katolickie Radio Podlasie).
Jestem woln膮 osob膮. 呕yj臋 - cho膰 pod koniec - w spo艂ecze艅stwie obywatelskim, na miar臋 jego kie艂kowania, bo trudno m贸wi膰 o rozkwicie. Moj膮 (nasz膮?) wsp贸艂czesno艣膰 definiuja Prawa Cz艂owieka z 1948 i - dla ludzi wierz膮cych - Sob贸r Watyka艅ski II.
Spo艂ecze艅stwo Obywatelskie dostrzeg艂em w obecno艣ci M艂odzie偶y+Nauczycieli+Rodzic贸w - czyli REPREZENTACJI WSP脫LNOTY SZKOLNEJ LICEUM W 艁OCHOWIE - pod Starostwem w dniu konkursu. W gmachu o ich losach obradowa艂y w艂adze, tak lub inaczej definiowane.

Widzi Pani, Pani Staro艣cino Powiatu W臋growskiego, przeszed艂em na naszej
ziemi (wo艂omi艅ska i w臋growska sa bliskim s膮siedztwem, z Waszej do Naszej jest mgnienie oka i niezliczone pliki z historii i kultury, a偶 po Zenit Wszechdoskona艂o艣ci...) - ca艂膮 Polsk膮 Drog臋 Wolno艣ci (licz臋 na w艂膮sny u偶ytek od 16 pa藕dzernika 1978).
Par臋 lat temu - przed II etapem reformy samorz膮dowo-adm. - byli艣my razem w wojew贸dztwie siedleckim. Ja zak艂ada艂em Solidarno艣膰 Rolnik贸w w mojej gminie Strach贸wka, Krzysiek Szyma艅ski p贸藕niejszy Pose艂 RP dzia艂a艂 w Korytnicy, dlatego by艂em tam podczas wybor贸w w贸jta w 1990, He艅ka G贸rskiego, p贸藕niejszego Senatora RP, za艣 na Norwidowych 艣cie偶kach pozna艂em dyr. radnego Andrzeja Kruszewskiego... Wszystkie osoby i dzieje wspominam familialnie, tak jak nas po艂膮czy艂a mi艂o艣膰 Ojczyzny, dziej贸w i kultury. Do 偶adnej partii nigdy sin臋 ie zapisa艂em (pewnie dlatego kariera nigdy mi nie grozi艂a). ;-)

Polska dzisiaj jest bardzo inna, od tamtej,  z czasu mojej m艂odosci, kiedy stworzyli艣my zr臋by Wolno艣ci, Solidarnosci, Samorz膮dno艣ci - czyli wyznaczyli艣my wtedy tak偶e 艣cie偶ki wsp贸艂czesnej nam polskiej pamieci i to偶samo艣ci narodowej. Dzisiajsza Polska jest podzielona do niemo偶liwo艣ci i przede wszystkim partyjna! Nie tak by艂o w naszych pocz膮tkach.

Rzeczpospolita Norwidowska jest "za dni naszych" najwi臋kszym projektem, jaki zrodzi艂 si臋 na naszym wsp贸lnym terenie - "bo to jest moja matka, ta Ziemia, bo to jest moja Matka, ta Ojczyzna" (JPII, Kielce 1991) - 偶yciem, kultur膮, nie polityk膮. Rzeczpospolita Norwidowska powinna nas 艂膮czy膰. Ponadpokoleniowo. B臋d膮c w W臋growie zawsze wspominam wiersz Norwida VANITAS (U Polaka tyle W臋gr贸w wart / Tyle, co Termopile...), a w 艁ochowie DO STANIS艁AWY HORNOWSKIEJ (偶e w tem 偶yciu / Nic straconego nie ma). Sobiescy ze Strach贸wki le偶膮 na cmentarzu w Korytnicy.

Tak moim dzieciom, jak i uczniom, wsp贸艂mieszka艅com i s膮siadom-bli藕nim, czyli takze Pani Staro艣cinie chcia艂bym niejako w testamencie przekaza膰 to, co zosta艂o mnie i mojemu pokoleniu dane. Nie ma艂y to dar (da艅) - 艣wiadomo艣膰 narodowa i to偶samo艣c konstytucyjna si臋gaj膮ca czasu sprzed uchwalenia Konstytucji 3 Maja, tak gdzie艣 od roku 1773 z ca艂膮 pewno艣ci膮.

S艂uchaczom Katolickiego Radia Podlasie - oczywiscie tak偶e. Kiedy to radio powstawa艂o, jeden z jego za艂o偶ycieli g艂osi艂 w Strach贸wce rekolekcje. W diecezji siedleckiej le偶y Kode艅, kt贸ry od 1984 roku jest miejscem wiekopomnych Spotka艅 Ekumenicznych, zapocz膮tkowanych przez 偶yjacego w opinii 艣wi臋to艣ci Andrzeja Madeja OMI.

Osobi艣cie do艣wiadczam bole艣nie przemilczania - nie tylko mnie, ale pokoleniowo - bo 艣wiadk贸w historii najnowszej nie szanuje si臋 u nas. Strach贸wka do艣wiadczy艂a i pamieta jeszcze nasze do艣wiadczenie "walki o szko艂臋, czyli o wolno艣膰, demokracj臋, kultur臋, pamie膰 i to偶samo艣膰 nasz膮". Klimat walki zatru艂 wszystko, i dot膮d nie wyparowa艂. 艢lady pozostaj膮 d艂ugo. Z tamtego czasu pozosta艂y nie tylko "niechciane" wspomnienia, ale i teksty w prasie, jakie艣 nagrania w archiwach radiowych, zdj臋cia. Jedno zdj臋cie ma wymow臋 ponadczasow膮 - utrwali艂o marsz calej spo艂ecznosci szkolnej, z ko艣cio艂膮 po rozpocz臋ciu r.sz. do szko艂y,  ca艂膮 szeroko艣ci膮 ulicy, z transparentem "SZKO艁A BEZ DYREKTORA". Do artyku艂u "W贸jtokracja" mo偶na 艂atwo trafi膰, wisi w necie.

Historia si臋 dzieje. I prawda si臋 dzieje. "Prawdy si臋 zarazem dochodzi i czeka" (Norwid, cyt. za JPII, "Z poezji Norwida emanuje 艣wiat艂o", tutaj).

W moim ogl膮dzie rzeczywisto艣ci w Polsce od ponad 40 lat, dominuje spl膮tanie wiary i rozumu, prawdy i kultury cz艂owieka na ziemi, nie religii i polityki - kt贸ry jest sporo p贸藕niejszy. Dzisiejszy PiS-KEP-ustr贸j wrzodzieje, ale osobi艣cie uwa偶am i g艂osz臋 na wszelkie dost臋pne sposoby, 偶e bez zrozumienia religijnego podglebia polityki Jaros艂awa Kaczy艅skiego, problem贸w nie rozwi膮偶emy. Bez si臋gni臋cia do Mistrz贸w nie tylko polskiej kultury, "od kt贸rej przysz艂os膰 cz艂owieka zale偶y" (JPII, UNESCO, 1980) do dar贸w nieba na naszej drodze - Norwida, Jana Paw艂a II, Ingardena... po wsp贸艂czesn膮 fenomenologi臋 z Heideggerem, Levinasem, Tischnerem, JL Marion... na drodze ludzkiej my艣li. BEZ DIALOGU NICZEGO NIE MA W LUDZKIM 艢WIECIE! Pozdr. Amen O:) 馃嚨馃嚤馃嚜馃嚭馃嚭馃嚦

***

osoba-dialog-rzeczywisto艣膰

w dialogu dostaj臋 ca艂膮 rzeczywisto艣膰
skoro do niego przyst臋puj臋
potwierdzam swoj膮 wolno艣膰
wolno艣膰 jest wymiarem absolutnym

gotowo艣膰 do dialogu jest afirmacj膮
oczywisto艣膰 ale czego kogo
mojej wolnosci i rzeczywistosci
bez 偶adnych ogranicze艅

chc臋 wszystko us艂ysze膰
i wszystko powiedzie膰
adekwatnie do okoliczno艣ci
do dialogu stajemy tematycznie

co艣 musi prowadzi膰 by zacz膮膰
nie powiem nic o tym czego nie znam
m贸wi臋 o tym co mnie jako艣 stanowi
co dane mi drog膮-prawd膮-偶yciem

    (sobota, 25 lipca 2020, g. 14.16)

***

rzeczywisto艣膰 i osoba (PL 2020)

     /moja tr贸jca 艣wiat-osoba-dialog/

tylko one naprawd臋 s膮
dane procesom poznawczym
ja i moje dope艂nienie
warto zawsze o tym wiersze pisa膰

mi艂osne wiersze s膮 inne
zw艂aszcza te w m艂odo艣ci
ach ty i nie ja bo tylko ty
redukuj膮 rzeczywisto艣膰

tamto oczywiste jest
widz膮 tylko siebiest
starosci emocje s膮 inne
spokojne ju偶 jakby racjonalne

osoba jest w rzeczywisto艣ci
nigdy p臋pkiem by膰 nie powinna
nie ma jej bez rzeczywisto艣ci
przecie偶 nie odwrotnie

osoba jest owocem dialogu
wcze艣niejszych rzeczywistosci
matki ojca rodziny kultury
bez dialogu jej czyli nas nie ma

najwy偶sz膮 form膮 istnienia jest dialog
s艂owo Logos mieszkaj膮ce mi臋dzy nami
a my w nim mamy udzia艂 je艣li chcemy
wi臋kszo艣膰 jednak woli przemilczanie

dostaj臋 siebie jako pryzmat 艣wiat艂a
rozszczepiaj膮cego si臋 w trzech 艣cianach
drogi w艂asnych osobistych decyzji
prawdy zdobywanej i 偶ycia jakie jest

dialog to nie tylko mowa i komunikowanie
to konieczno艣膰 i potrzeba spotkania si臋
to potrzeba w nas wys艂uchania
drugiego ale tak偶e bycia s艂uchanym

rzeczywisto艣膰 i osoba jako sytuacja dana
dana i zadana naszej wolno艣ci
w moim przypadku bardzo niezaspokajana
w 艣wiecie podobno katolicko-polskim

        (sobota, 25 lipca 2020, g. 12.52)

***

rzeczywisto艣膰 i uczucia

           /Northumberland Paris Taize Annopol/

uczucia to 艣wiat cz艂owieka g艂贸wnie
dzisiaj o nich bo mam niet臋gie
dostrzegajac jednocze艣nie i r贸wno
偶e rzeczywisto艣膰 jest taka jak by艂a

nie by艂oby to za bardzo odkrywcze
gdybym nie 艂膮czy艂 z teologi膮 naturaln膮
do艣wiadczaj膮c milosierdzia na sobie
pomimo stanu uczu膰

takie zwi膮zki mo偶e widzie膰 cz艂owiek
kt贸ry ju偶 si臋 zna
wraz ze swoim miejscem i czasem na ziemi
czyli kuma rozumie drog臋-prawd臋-偶ycie

nie m贸w nie m贸wcie i mnie
偶e ma艂膮 da艂em wam da艅
co pisz臋 nikt nawet nie pyta

oto jakby list nieustannie pisz臋 do was
co bez z艂ota ubogie jest
emerytura niepor贸wnywalna do prezesa
lecz z艂oto bez tego jest n臋dz膮-n臋dz...
zniknie i przepe艂藕nie obfito艣膰 rozmaita
skarby i si艂y przewiej膮 og贸艂y ca艂e zadr偶膮
z rzeczy 艣wiata tego zostan膮 tylko dwie

umiej臋tno艣膰 nawet bez dw贸ch onych
zblednieje w papier
tak nieb艂ah膮 s膮 dw贸jc膮-tr贸jc膮 siostry owe
idzie przekszta艂cicielka burza
wszystsko w wiecznosci si臋 zanurza
bez przyjaciela znie艣膰 nie mog臋
nie mog臋 kocha膰 ich  bez si贸str i braci

wiedzia艂 Norwid Rilke Ingarden JPII
nikt nie wie z moich wsp贸艂czesnych

nie m贸wcie 偶e ma艂膮 da艂em wam da艅
艣wiadomo艣膰 narodow膮
Zenitu Wszechdoskona艂o艣ci Dziej贸w
to偶samo艣膰 konstytucyjn膮 od 1773
rozpoznan膮 Wieszczem i Annopolem
ba sanktuarium naszym MBA plus
wolnosci religijnej wiary i rozumu

(sb. 25 lip. 2020, g. 10.58) TU- Niezjednoczeni...PL

Dorzuc臋, skoro si臋 przypadkiem dzisiaj znalazo przy jakiej艣 okazji.

艢MIER膯 KO艢CIO艁A

/kazania o samotno艣ci/

c贸偶 ci po ko艣ciele
kt贸ry zna膰 ci臋 nie chce
g艂osz膮c bez ko艅ca kazania
o wszystkim jak leci

c贸偶 ci po mszy w艣r贸d obcych
kt贸rzy tam przyszli dla siebie
zaspokoi膰 duchowe 偶膮dze
pardon potrzeby

obcy nie do艂膮czysz do obcych
ca艂ym sob膮 potrzebujesz blisko艣ci
cia艂o uduchowione
duch tob膮 uciele艣niony

niech nam nie m贸wi膮 gdzie jest ko艣ci贸艂
lecz niech b臋d膮 Ko艣cio艂em
my ju偶 wiemy (do艣wiadczeniem)
偶e cz艂owiek jest drog膮 Ko艣cio艂a

(pt. 30 wrz. 2016, 9.14)

1 komentarz: