Prowadz臋 niemy dialog (jednostronny) z moim ko艣cio艂em parafialno-dekanalno-diecezjalnym. Oni s膮 niemi. To przykry epizod w moim/naszym 偶yciu. Od pokole艅 jeste艣my 偶yw膮 i aktywn膮 cz膮stk膮 naszego ko艣cio艂a, a to znaczy tak偶e, 偶e w za偶y艂ych stosunkach z ksi臋偶mi (lud藕mi w sutannach). Tak by艂o 150 lat, teraz zgrzyta. Nie wiemy dlaczego. Druga strona nabra艂a wody w usta. Nie tylko sami milcz膮, ale oczekuj膮 r贸wnie偶 milczenia ode mnie?! Brak dialogu spo艂ecznego mi臋dzy katolikami (w sutannach i bez) jest "dogmatem", standardem, na tym skrawku Polski?! Abdykuj膮 ze wsp贸艂czesnego 艣wiata?
S膮 nieprzenikliw膮 艣cian膮 milczenia. Ale, owszem, odczywalnego dystansu (niech臋ci? wrogo艣ci?).
呕ycie jednak nie 艣pi. Toczy si臋, jakby nigdy nic, jakby ich nieby艂o? w naszym 偶yciu publicznym, spo艂ecznym, kulturalnym. Oni s膮 pewnie zszokowani, 偶e mo偶na tak z nimi rozmawiac (oczekiwac), mimo ich niemno艣ci, milczenia, zdystansowania si臋, zamkni臋cia...
Nie rozumiem, nie chc臋 takiego ko艣cio艂a i religii, aspo艂ecznych, bezlitosnych wobec swoich cz艂onk贸w, (nawet katechet贸w)... ni papieski, ni Franciszkow...
Nie mog臋 zapomniec, mo偶e nie tylko ja?, 偶e w I Kadencji ksi臋偶a (ze wszystkich okolicznych parafii, na czele z dziekanem), nauczyciele i w贸jt stanowili zacz膮tek nowych czas贸w, Nowej Ery, na naszym terenie. A w p贸藕niejszych latach sisotrzano-bratnia wsp贸lnota szko艂y i parafii by艂a pot臋偶n膮 si艂膮 przemian mentalno艣ci, ne tylko w narodowych ramach. NIE ZAPOMN臉 DOBRA. Gdybym zapomnia艂 Ci臋 nasze nowe Jeruzalem... Jaki艣 p贸藕ny wnuk si臋 upomni. To nie mo偶e przemin膮c i zmarniec w niech臋ciach, podzia艂ach, wrogo艣ciach, czyich艣 planach wyborczych... Bo zbyt jest wielkie!
Ko艂o Student贸w Teologii KUL zorganizowa艂o sesj臋 na temat, kt贸ry mnie m臋czy i boli od dawna - DLACZEGO NASZ KO艢CI脫艁 (nasz od samego do艂u, nie hierarchii, agend, stowarzysze艅 odg贸rnych.... medi贸w tzw. katolickich) JEST NIEMY?
Jeden z referat贸w ma taki w艂a艣nie tytu艂: "Blog katolika jako miejsce dawania 艣wiadectwa wiary i dialogu ze 艣wiatem".
Czy kto艣 chcia艂by (m贸g艂by, dosta艂 pozwolenie) rozmawia膰 ze mn膮 o tym publicznie w moim ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym? No i na wszystkie pozosta艂e tematy wymienione na plakacie!!!!???
Dlaczego nie ma 偶adnego komentarza ksi臋偶y parafialno-dekanalno-diecezjalnych? Czy jestem dla nich pot臋piony? Bo, 偶e odrzucony, to widac. Pisz臋 list/apel do ksi臋偶y, szczeg贸lnie mojego ko艣cio艂a parafialno-dekanalno-diecezjalnego. O...!!! Mo偶e kiedy艣 odpowie, ale chyba tylko, a偶... papie偶 Franciszek Jeste艣my inn膮 Polsk膮, innym ko艣cio艂em, innym 艣wiatem
A 艣wiat p臋dzi jak szalony. Rozszerza si臋 Wszech艣wiat. Zamykanie si臋, odcinanie, intencjonalna 艣lepota, g艂uchota... jest infantylizmem, ignorancj膮, wstecznictwem... d艂ugo mo偶na wyliczac.
Wczoraj tak偶e zachwyci艂em si臋 filmikiem o Kosmosie. Podr贸偶膮 do kra艅c贸w czasu i przestrzeni. Podzieli艂em si臋 refleksj膮 na Fb:
- "Kiedy艣 wpisa艂em dwa zdania - "Dotkni臋cie prawdy, mu艣ni臋cie jej - jest wielkie, g艂臋bokie, szerokie... jak wszech艣wiat. Tak na oko 14 mld lat (razy 艣wiat艂o)".
Dzisiaj rozwin臋 - 偶yli艣my od Kopernika do dzi艣, jego przewrotem. Geocentryzm, Heliocentryzm... Ale dzisiaj? to za ma艂o. Kosmocentryzm? od czasu podr贸偶y, bada艅, sond, Voyagera 1, Teleskopu Hubble'a...
Poznajemy coraz wi臋cej danych na temat wielko艣ci i czasu Kosmosu. Ewolucja gwiazd (materii kosmicznej) wnosi co艣 do... naszej samo艣wiadomo艣ci. Sk艂adowych naszego uduchowionego cia艂a, lub uciele艣nionego ducha.
Czy podr贸偶uj膮c ku granicom widzialnego wszech艣wiata cofamy si臋 w czasie, poznaj膮c to, co by艂o bli偶ej Pocz膮tku? A co o przysz艂o艣ci?...
Nie mo偶na uczy膰 w szko艂ach podstawowych, gimnazjach, liceach itd. tak, jak przed Voyagerem 1, Teleskopem Hubble'a itd. Bo to nie tyle zacofanie, co wstyd? ha艅ba i szkodnictwo :-(
I tak gadam sobie do obrazu, w gminie i parafii Strach贸wka. W polskim systemie o艣wiaty. W polskiej katechezie. Po patriotycznym zrywie roku 1980/81 i Solidarno艣ci z 3 Maja 1981, po czterech latach w贸jtowania, po 33 latach katechizowania, po Socratesie-Comeniusie, po 13 latach Rzeczpospolitej Norwidowskiej, kt贸ra zadziwi艂a "艣wiat" i wkorzeni艂a si臋 ju偶 na sta艂e w 偶ycie wsp贸lnoty lokalnej, powiatowej, wojew贸dzkiej, za kt贸r膮 w贸jtom i dyrektorom daj膮 medale... po latach pisania do 艁acznika Mazowieckiego i w Internecie...
Wodzowie lokalni, liderzy, w贸jt, radna-prezeska (i nauczycielka RzN maj膮ca pe艂ne prawo czuc si臋 jej cz膮stk膮 i korzystac w pe艂ni z ca艂ego tego dobra wsp贸lnego) ich stronnictwa (elektorat), nawet ksi膮dz proboszcz, uwa偶aj膮 mnie za niszczyciela, przeszkod臋 w ich 艣wiat艂ych planach, kt贸rego nale偶y si臋 bac, bo tak m贸wi艂 przez 16 lat byly w贸jt Kazimierz. Jego mistrzowska propaganda! Ale i tak uwa偶am w 2014 za wstyd, za wstydliwe bardzo powtarzanie jego tez przez wsp贸lczesnych wodz贸w i lider贸w. Tamtem w贸jt mia艂 16 lat absolutnej w艂adzy, w kt贸rej prawda nie mia艂a nic do powiedzeni i si臋 liczy艂a tyle, co zesz艂oroczny 艣nieg. Ja nie mia艂em mocy 偶adnej, ani razu nawet nie by艂em zaproszony na jakie艣 gminne konsultacje, rozmow臋 z moim nast臋pc膮.
Zdarzy艂 sie natomiast taki "demokratyczny" epizod, 偶e przez rok w贸jt lekcewa偶y艂 prawa obywatela do zg艂oszenia sie do konkursu na dyrektora szko艂y. Nagrywa艂 nawet Kuratora Mazowieckiego, by go szanta偶owac, chwali艂 sie tym. ALE TO MNIE PODOBNO SI臉 BOJ膭. BOJA SI臉 NAWET ZE MN膭 ROZMAWIAC. Powtarzaj膮 to jak mantr臋, obowi膮zuj膮c膮 w naszym 偶yciu publicznym! M贸wi tak W贸jt, radna i ksi膮dz (mo偶e mam jakie艣 moce, o kt贸rych nie wiem? mo偶e mog臋 im w czyms zaszkodzic realnie? - pytac nadaremno, nikt z nich nie odpowie, najwy偶ej jeszcze bardziej si臋 zjednocz膮, przeciwko kilku my艣lom, co nienowe).
Nie zgadzaj膮 si臋 z moj膮 narracj膮? Maj膮 inn膮? Spotkajmy si臋, rozmawiajmy publicznie? Dla dobra wsp贸lnego, ca艂ej tzw. wsp贸lnoty lokalnej. W przeciwnym razie ciemno艣c i podzia艂y b臋d膮 coraz wi臋ksze. Wierz臋 w 艣wiat jawno艣ci. Przejrzysto艣ci. Szczero艣ci. Nikt nie wymy艣li艂 lepszej metody (lekarstwa) na podzia艂y i konflikty, jak dialog!
Ciemno艣c ro艣nie. Dzisiaj 26 marca odbywa si臋 w Zespole Szk贸艂 w Strach贸wce Konkurs Wiedzy O Cyprianie Norwidzie i Rzeczpospolitej Norwidowskiej. Z wielk膮 prac膮 organizacyjn膮, w wielkiej obsadzie powiatowej, nowej generacji Polak贸w, z bardzo godnymi go艣cmi z zewn膮trz. Czy to jest chluba tylko szko艂y? Czy ca艂ej gminy? parafii?
Trudne pytania dla wspomnianych wy偶ej wodz贸w, lider贸w, stronnictw... (ich elektoratu).
Niech臋c (skrywana? widoczna np. w demonstracyjnych absencjach) tamtych i jawne dzia艂ania d膮偶膮 do stworzenia dw贸ch rzeczywisto艣ci w ramach jednej tzw. wsp贸lnoty lokalnej. I oto na naszych oczach funkcjonuj膮 dwie gminno-parafialne rzeczywisto艣ci:
1) ta nawi膮zuj膮ca do przesz艂o艣ci, prawie do zarania dziej贸w, kt贸ra prze偶y艂a wszystkie trudne chwile w polskiej historii, w duchu wolno艣ci, symbolicznie objawiona 3 Maja 1981 w Solidarno艣ci RI (kt贸ra powsta艂a z ogromnym udzia艂em Kardyna艂a Prymasa Tysi膮clecia Wyszy艅skiego)
2) nienazwana, jawnie dzia艂aj膮ca od pocz膮tku obecnej kadencji samorz膮dowej i bazuj膮ca w wielkiej mierze na 16/20-letniej propagandzie by艂ego w贸jta, dystansuj膮ca si臋 od Szko艂y i rzeczywisto艣ci Rzeczpospolitej Norwidowskiej, b臋d膮c pos艂uszn膮 propagandzie w贸jta Kazimierza (bo na niej mo偶na zbudowac karier臋!!).Ta pierwsza jawnie nawi膮zuje te偶 do nauki soborowej. Do kadencji w dziejach 艣wiata - pontyfikatu w ko艣ciele rzymskim - Jana Paw艂a II. S艂abo j膮 znaj膮 mieszka艅cy, nawet w ko艣ciele, trudno im zobaczyc cos spoza obrazu namalowanego przez w贸jta Kazimierza.
Chwa艂a i zawstydzenie chodz膮 dzisiaj naszymi ulicami. Co wybieramy? To znaczy, co, kto wybiera?
PS.
By艂em przez chwil臋 w szkole naszej ma艂ej i wielkiej Rzeczpospolitej w te dni, dano mi ma艂e zadanie. Dlaczego chwil臋? Rozerwany na strz臋py przez napi臋cia dw贸ch gminnych 艣wiat贸w (dw贸ch Ojczyzn? Ko艣cio艂贸w?) nie mog臋 byc d艂u偶ej. Jako kto? Byt nieistniej膮cy w dzisiejszej gminie i ko艣ciele parafialno-dekanalno-diecezjalnym! Ten, kt贸rego si臋 boj膮 jacy艣 anonimowi mieszka艅cy? Kt贸rych zastraszam? Niszcz臋? Ci milcz膮cy, "boj膮cy si臋", nieprawdziwi jak propaganda, kt贸rej zawierzyli? Kt贸rzy T臉 odznaczon膮 Krzy偶em Zas艂ugi DyrKa chcieliby na taczce wywozic ze wsi? TEN FA艁SZ I NIENAWI艢C CHODZI U艢MIECHNI臉TA NASZYMI ULICAMI, KORYTARZAMI, SALAMI KONFERENCYJNYMI, 艢WIETLICAMI WIEJSKIMI I O ZGROZO MIEJSCAMI KULTU.
Mam byc w 2014 tym, kt贸ry jest ci膮gle "siewc膮 nienawi艣ci"? "wrogiem dzieci komunijnych i rocznicowych"? itd., bo przecie偶 nikt nie odwo艂a艂, nie odni贸s艂 si臋 do publicznych pom贸wie艅, ba! niekt贸re decyzje, fakty, jakby potwierdzi艂y t臋 wersj臋!
Wi臋c jestem "dobry", kiedy czytam Norwida, ale z艂y, kiedy jako mieszkaniec, Polak, parafianin, katecheta dziel臋 si臋 swoim my艣leniem przez ca艂e 偶ycie? Z艂y - nagle, od kiedy? - kiedy uczy religii? z艂y, kiedy wzywa do debaty publicznej nad nasz膮 zbiorow膮 pami臋ci膮 i to偶samo艣ci膮? Z艂y kiedy chce upami臋tniac, 艣wi臋towac wielkie rocznice? XXX Solidarno艣ci, XXV Polskiej Wolno艣ci formalnej?
Wszystko si臋 we mnie wzdraga nad legitymizowaniem takiego podzielonego, zafa艂szowanego 艣wiata, gminy, parafii, Polski, religii... Wybaczcie. Wybaczam i prosz臋 o wybaczenie - ale nie mog臋. Te toksyny bez s艂owa wypowiedzianego w szczerym, i c贸偶, 偶e pewnie trudnym, dialogu rozpu艣cic si臋 nie da.
Co mia艂bym powiedziec w rozmowach z lud藕mi 偶yczliwymi z dalsza? Jak odpowiedziec na szczere pytania: co s艂ychac? jak leci? jakie masz dalsze plany??? to ty jeszcze 偶yjesz?!
Druga gmina te偶 pozosta艂a w domach. 呕ona za to kupi艂a mi na t臋 wielk膮 dzisiejsz膮 26 marca 2014 okazj臋 nowe spodnie i bia艂膮 koszul臋, kaza艂a za艂o偶yc. Kole偶ankom nauczycielkom organizatorkom i 偶onie DyrKa - dzi臋kuj臋 z serca! Nigdy do艣c! My艣l臋, 偶e mog臋 podziekowac Wam tak偶e w imieniu naszych nast臋pnych pokole艅, w rodzinach, gminie, Polsce, Ko艣ciele, kulturze, 艣wiecie...!
PS.
Zdj臋cie z tej strony !!
J贸zefie, dzi臋ki , 偶e by艂e艣 wczoraj i dzi艣 i CZYTA艁E艢, a pewnie wiele wers贸w znasz na pami臋膰. Wpadaj do szko艂y nie ma chwil臋, ale na d艂u偶ej, bo nam Ciebie brak. Napi臋cia, kt贸re masz na my艣li, w szkole s膮 znacznie mniejsze, bo my znamy prawd臋, przynajmniej wi臋kszo艣膰 nas. Brak jest Twojej my艣li, uporz膮dkowania warto艣ci, tego, 偶e pokazujesz Ducha, kiedy my zabiegamy o drobiazgi i formy. W szkole jeste艣 u siebie. Pami臋taj!
OdpowiedzUsu艅Wielkodusznie m贸wisz Milu mi艂a! Dzi臋ki wielkie, mi贸d na serce.
Usu艅To ze mn膮 co艣 nie tak. Trudno mi powiedziec z ca艂kowit膮 pewno艣ci膮, czy jest z tego wyj艣cie. Cud?! R贸偶ne si臋 ju偶 w 偶yciu zdarzy艂y, ale czy jeszcze w tym wieku co艣 mo偶e si臋 zacz膮c od nowa? Czy ju偶 nie wystarczy! "Nie-ja-Ty... itd".
W ka偶dym razie czekamy. :)
Usu艅Takie co艣 akurat wyczyta艂em, na po艣cie Lucy, z jej diocezji Lincoln, Ne, USA:
OdpowiedzUsu艅"Every priest in the diocese has been asked to discuss the letter and talk about contraception during Mass this weekend, Conley said." - doda艂 mi si艂, bym kontynuowa艂 kampani臋 o ko艣ci贸艂 otwarty, w kt贸rym rozmowa mi臋dzy nami staje si臋 standardem, a nie niedost臋pnym prawie luksusem.
No i jeszcze takie tam "Conley is careful not to use words like evil, sinful and immoral. Rather, he appeals to the human heart and soul."
Wi臋c z dusz膮 na ramieniu, nie chc膮c obra偶ac, oskra偶ac... daj臋 ten kolejny apel o dialog w bliskich kr臋gu... kt贸ry da艂em na blogu.
http://journalstar.com/lifestyles/faith-and-values/article_0645117f-5064-5d63-acf6-a23c56abd74c.html